nou een hoop werk voor je
goed bezig en mooie ruimte om in te werken ook (* jaloers)
iig succes dekomend etijd
- Login of registreer om te reageren
nou een hoop werk voor je
goed bezig en mooie ruimte om in te werken ook (* jaloers)
iig succes dekomend etijd
even een update(je)
Rotte er uit
Nieuwe er in:
Dit plaatwerk (riggels bodemplaat) sluit helaas niet helemaal mooi aan, maar ach, tis een bodemplaat...
en de twee donors
Overzicht bodem:
In de dorpel zat voor en achter een zoort verstevigings hoekje met een moer er in gelast, ik neem aan dat dit iets voor de pruductie was en er niet meer in hoeft?
Deze:
Na een weekend en avondjes klussen licht de mini er zo bij:
Dorpel geplaatst en in de menie:
Hoekje kofferbak vervangen, hiervoor heb ik een stuk van de banaan weg geslepen:
Stuk banaan er weer in:
En deze helft van de bodem is klaar! op de andere zijkand leggen en dan weer verder met die helft...
Zit er steeds meer over te denken om er een flipfront op te maken, aangezien het front ook niet al te best meer is, en heb het altijd gaaf gevonden
Eerst de bonem maar eens klaar maken, de body op een paar bokken zeten en tot die tijd kan ik nog twijfelen...
beste,
volgens mij had je dat hoekje wel nodig om je achtersubframe aan vast te schroeven,
ik hoop dat ik me vergis maar denk van niet,
ziet er wel al goed uit.
groetjes paul
Die 2hoekjes mogen er gerust uit. Hebben geen enkel nut meer.
Het zijn de 2achterste moeren die het subframe vast houden.
das maar goed ook, want ze zitten er niet meer in
zoals je ziet word het wel een beetje een budget banger, maar ik ga toch meer voor het rijplezier en het moet vooral degelijk worden
Hey Freek, leuk om te zien dat je nu echt begonnen bent met de Mini
Alle Fiatsjes zijn weer rijklaar?
Succes, ben benieuwd wat je plannen zijn!
Groetjes, Mark
Zo, gisteren op de clubdag weer goede moet verzameld en vanavond maar weer wat aan de mini gedaan!
Ik heb hem op z'n andere zijkand gelegd en begonnen met het verwijderen van de rest van de tectiel. Wat een verschil met een maand geleden toen het nog 25 graden was! toen was het vieze taaie meuk, nu knapt het er zo af!
Ook vast de buitendorpel eraf geslepen/gebikt.
Verder zelfde verhaal als de andere kant, nieuwe voetenbak, klijn gaatje aan de achterkand, en de rest moet ik nog ontdekken
mark, de fiatjes zijn weer heel, dus alle tijd voor de mini! (voor nu ) Zal voor de liefhebbers hier eens wat foto's van de Italiaanse ellende posten op de clubdag iig leuke reacties gehad!
weer een kleine update;
Net de vloerbak eruit geslepen en de nieuwe bijna pas gemaakt, ik hoop hem er morgen avond in te lassen:
Weer een tussenstandje;
Vandaag wat roest achter de dorpel verwijderd en de nieuwe dorpel erin gelast. tevens nog een klein gat in de achterkant can de bodem dichtgelast. Let niet op de smeerzooi, heb overal lekker dunne menie tussen laten lopen
Achterste wielkast schoongemaakt, (DE LAATSTE TECTIEL ERAF, WOEHOEI!!!!) en wat roest weggeslepen in de hoek, weer een nieuw gat om dicht te lassen
De banaan blijkt slechter te zijn als gedacht, en ik moet ook nog wat aan de kofferbakbodem lassen, dus ik denk dat ik de banaan er alsnog geheel afslijp.
Tevens vandaag besloten dat er een flipfront op komt :)" title="Evil" />
Zou idd die hele banaan eraf halen, dat ding kost toch niks en wie weet wat er tussen die platen zitten. Dit plekje is erg roestgevoelig aangezien je 3 plaatdelen op elkaar hebt. Als je achterste bodem deel ook niet veel meer is of gerepareerd moet worden zou ik hem juist hier ook los halen zodat je elke laag opnieuw aanpakt.
Okay, banaan eraf inclusief nog wat ellende wat een gat...
Ook maar van de gelegenheid gebruikgemaakt om de kofferbak uit te vegen, de laatste handjes grint eruit dit lag door de hele auto...
Verder zit ik nog te twijvelen wat ik met het zijpaneel zal doen. er zit een deuk in en de raamrand is verrot. Is het veel werk om zo'n paneel te vervangen? zie foto's voor de schade:
Wat is wijs?
Ik zou een nieuw paneel halen en er compleet inlassen, volgens mij valt de prijs van dat stuk redelijk mee dus om nu te gaan lopen kloten voor zo'n stukje...
Jup klopt, heb alleen geen idee hoe ingrijpend het is om dat paneel te vervangen. Maar als ik mijn eigen foto's zo zie ben ik al aardig bezig, dus wat dat betrefd
Zo, weer eens een weekendje bezig geweest:
Vloer kofferbak op z'n plek:
En de scharnierrand:
eerst in de koudverzinker,
En dan vastgelast.
Verder nog iemand ideën over dat zijpaneel
netjes hoor... ennuh dat zijpaneel eruit en een nieuwe erin, is niet zo moelijk
zow, even een updatje, de andere helft van de bodem maar even schoongemaakt en in de verf gezet, begon toch aardig aan roesten met dit weer... nu maar hopen dat het niet te koud was om te schilderen
en een nieuwe aanwinst :
Heb toch maar een zijpaneel gehaald, plus nog een front, ik denk dat ik een stalen flipfront ga maken...
toch nog meer werk als gedacht, even een lijstje:
Al gedaan:
2 voetenbakken voor;
gaten vloer achter;
2 dorpels;
vloer kofferbak;
scharnierrand kofferbak;
Nog te doen:
Zijpaneel;
Banaan;
Gedeelte dakrand;
shutbord hier en daar;
complete voorkant...
en dan nog strakmaken, spuiten en opbouwen... word een leuke winter :)" title="Evil" />
Zoals beloofd heb ik je topic even (aandachtig) doorgelezen
Je hebt het tempo er lekker in, en het ziet er nog goed uit ook!
Het idee van een budget banger spreekt me erg aan. Er geeft (mijn inziens) niet meer voldoening om het zelf te doen (mits je daar enige aanleg voor hebt natuurlijk).
Succes met het vervolg!
Je hebt veel gedaan in een korte tijd!
Het gaat helemaal goedkomen zie ik!
Groetjes,
Maurice
Hey!
Het zelf doen geeft zeker veel voldoening, maar helaas ook een hoop frustraties
Vandaag geen update, veel te mooi weer om in een donkere garage te zitten! Volgende week moet ik nog een paar dagen werken, en dan vakantie. Ik ga proberen om dan weer een stuk op te schieten!
bedankt voor de reacties!
easy2 schreef:
Het zelf doen geeft zeker veel voldoening, maar helaas ook een hoop frustraties
Been there...done that
Groetjes,
Maurice
De aanhouder wint!
Je bent de goede kant al op hoor!
Succes ermee
Nou goed dan, jullie je zin
Nog wat passen/meten/kloppen/houwen en hij moet passen
tot morgen...
Ik heb het ook zo gedaan, had roest/gaten in de raamrand en onderaan voor en achter de wielkast. Dit leek mij de beste oplossing omdat het hele paneel zo strak blijft/uit 1 deel bestaat. En de hoeveelheid werk viel me reuze mee, heeft me waarschijnlijk ook een hoop frustratie van het inlassen van kleine stukje gescheeld...
Succes verder!!!
hmz, ik had iets eerder een update belooft maargoed
Rotte deel van het profieltje achter het zijpaneel vervangen, en alles in de zinkspray:
Zijpaneel van binnen in de verf, kun je nu nog wat makkelijker bij:
Nog een keer passen:
En vastgelast, helaas een mislukte foto
nog even wat gaatjes van het zijpaneel naar de kofferbak bodem oplossen, deze sluit niet helemaal mooi aan.
En dan kan de slijptol in het front
Hoe zit het egenlijk met die aluminium plaatjes die aan het front zitten gepopnageld? aangezien het hele front er af gaat, en het nog steeds de bedoeling is dat er een flipfront op komt.
Het chassis nummer staat gewoon in de parafaan geslagen, die plaatjes zijn geloof ik voor de kleur van de auto etc? er hebben er 3 gezeten, er zit er nog één tegen het binnenspatbord rechts, één op de front balk met de motorkapsluiting, en op de front balk zit nog een afdruk van waar ooit een plaatje heeft gezeten
volgens mij kan ik al die plaatjes gewoon weglaten, het chassis nummer staat er toch al op, klopt dit?
als die in je paravaan geslagen zit kan je ze er af halen maar ik zou ze er gewoon na de restauratie er gewoon terug opdoen. desnoods allemaal op je flipfront,
groetjes paul
Zow, weer een live update
zat nog wat roest in het achterscherm:
Nu niet meer:
en dan weer dicht:
En dat in 2 uurtjes, ik word er nog handig in
Ik zal die plaatjes wel goed bewaren, kan ik altijd nog zien wat ik er mee doen...
Zow, heb weer wat nieuwe onderdelen binnen, waaronder een lcb maar ook een solid mount set voor het voorsubframe, dus kan ik met het flipfront beginnen... vandaag maar eens begonnen met het kaalmaken van een subframe, (draagarmen etc, het uiteindelijke subframe komt van de donormini). plus het grove slijpwerk:
met neus...
nog steeds met neus...
en zonder neus, met voorsubframe:
vraag me niet wat die hamer daar doet, die zie ik nu pas op de foto's
hier het nieuwe front, voor het leuke met een paar griptangen aan elkaar gezet:
ik hoop nu wat vaart te gaan maken, want het voorjaar komt er aan
Denk je alle roest wel gezien te hebben, maar nee hoor... hele paneel word vervangen.
Begin het idee te krijgen dat ik net zo goed mijn eigen body heb op kunnen knappen we houden vol
Ik vind overal goudkleure lassen in de mini, iemand enig idee wat dit is
en nu een koud biertje...
goudkleurige lassen.. het is niet voor niets een "special"
Allaaa.. dat is een verbinding tussen plaatwerk die in de fabriek met hardsolderen is gedaan. Om precies te zijn met messing gesoldeerd. Als jij wenst op die plek conventioneel te lassen, verwijder deze messing dan heel goed, anders gaat het niet goed.
have fun.
Ik heb hobbywerk gezien wat ook met messing gelast is. Is zeer stevig en blijkbaar iets beter opgewassen tegen de spanningen die er eventueel op kunnen treden.
weer wat geleerd heb de klompjes nog niet verzameld
de rechter kant is nog rotter als links, maar daar heb ik niks meer voor. Dus moet ALWEER boodschappen voor mn mini doen
ook even een bus tectiel halen met zo'n slang eraan, kan ik de dorpels nu mooi mee volspuiten...
easy2 schreef:
ook even een bus tectiel halen met zo'n slang eraan, kan ik de dorpels nu mooi mee volspuiten...
Dat zou ik pas doen als je helemaal klaar bent met lassen. Anders blijf je straks aan het blussen
gr. Frans
hmz, daar heb je wel een punt... maar ik hoef in principe niet meer aan de dorpels te lassen. Plus doordat het binnenspatbord eruit is kan ik er mooi in komen met de spuit...
Ik kijk nog ff, heb dit weekend toch geen tijd om wat aan de mini te doen
hey,
een tijdje stil geweest vanaf mijn kant, maar heb nog wel wat dingetjes gedaan...
Binnenspatbord links vastgelast:
Binnenspatbord rechts eruit geslepen:
deze staat al in de zinkspray, moet er alleen nog ingelast worden... en dan kan ik aan m'n flipfront beginnen!
wat is een handige volgorde;
eerst het frontpaneel en de wings aan elkaar lassen zodat de naden mooi strak zijn, en dan alles wat bij buigen/duwen/hameren zodat het flipfront mooi aansluit;
Of eerst alles met griptangen aan elkaar zetten en dan alles mooi passend zien te krijgen?
Ingediend door wipneus op zo, 14-03-2010 16:14
mij lijkt die laatste werkwijze slimmer, omdat je dan makkelijker de dingen bij kunt stellen en fouten niet meteen een probleem zijn.
Dan eerst alles aan elkaar maken met zo min mogelijk hecht lassen, alles nog een keer controleren of t goed aansluit en dan pas definitief lassen
succes
Zow, vandaag begonnen met de garage droog te maken, stond vanmorgen twee cm water in riool verstopt, al het water is door het putje in de garage omhoog gekomen... alles maar de smeerput in geveegd
maargoed, daarna heb ik nog het binnenspatbord aan de rechterkand er in gelast, en ik ben voorzichtig begonnen met het front pas te maken. De a-paneeltjes iets gehecht, dan rest er passend op zien te krijgen. Dat word ook nog een mooi gepriechel
maarja, met een paar griptangen lijkt het al heel wat!
Ik heb vandaag mijn eerste auto'je van z'n hart beroofd
Eerst nog even gestart om de garage binnen te rijden, accu er in en het startte bijna direct na een jaar buiten stil staan vervolgens reed ik iets te enthousiast de garage in, waarbij ik inneens weer wist dat ie bijna geem rem meer heeft gevolg, stuk uit de bodemplaat, plus een stuk uit de oprit de garage in
vervolgens in mijn "nieuwe" mini, zodat ik de brace bars, flipfront, en de extra motorsteun pas kan maken.
deze foto vind ik gewoon leuk, m'n oude mini en de nieuwe zweeft er naast
morgen weer verder knutselen, lekker lang weekend!
Zow, inmiddels weer wat verder,
het front zit in elkaar:
Is best netjes geworden voor de eerste keer!:
Ook de scharnieren zijn gemaakt:
En de bracebars (mislukte foto)
Het front sluit nog niet helemaal mooi aan op de paravaan, maar ik ben bang dat ik dit niet netter krijg.
Dan nog een vraagje voor de koppengekken :)" title="Evil" />
Het viel me op dat de inlaatkanalen van mijn kop vrij groot zijn vergeleken met een cooper mk3 kop die hier ligt... Mijn blok zit nog in elkaar dus ik kan de kleppen niet bekijken, dus ik hoop dat hier iemand zit die het zo kan zien...
Ik heb geprobeerd wat foto's te maken:
mijn kop:
En de cooperkop ter vergelijk:
De binnenkant van mijn kop ziet er naar mijn mening onbewerkt uit, dus ik heb zelf het vermoeden dat iemand de inlaatkanalen groter heeft gemaakt, behalve de rest. dit heeft dus geen zin gehad (ben Vizard aan het lezen ).
Lekker aan het gang met de body
Wat zijn de diameters van de kanalen?
hey, de inlaten zijn 27x30 mm, uitlaat 22x24 mm en 22x27 mm
De body is bijna klaar, alleen de a-paneeltjes nog vastzetten(zijn al klaar) en de dakgoot hier en daar repareren.
dan heb ik vervangen;
voetenbak links+rechts,
buitendorpels links+rechts,
linker zij-paneel,
achterste deel bodemplaat kofferbak,
kofferbakrand,
banaan,
binnenspatbord links en rechts,
het hele front,
plus de nodige gaten in de bodem/binnendorpels etc etc,
wat ik nog vergeten ben op de noemen...
mooie lijst zo
en dan wacht me nog het leuke karwijtje van schuren, plamuren, schuren, schuren, plamuren, nog meer schuren etc etc. En ik had hem deze zomer af willen hebben
kleine update, geen foto's dit keer. Ik ben vooral bezig met het gladslijpen van de lasnaden (ik wil een spotlasser ) en de oude 12 laagen dikke verf eraf schuren/borstelen... alleen de dakgoot hier en daar nog reparen plus de a- panelen vastzetten. Als het goed is is dat het laatste laswerk.
Ik heb ook grondverf gekocht, nu nog ergens een spuitpistool opduikelen.
Qua kleur begin ik steeds meer naar donkerblauw te neigen, staat lekker ouderwets.
@ ettore bugatti; kun je wat met de maten van de poorten?
Uche uche... ff het stof van mijn projectje afblazen...
deze week vrij, dus weer verder aan de mini!
De bouwvolgorde is iets veranderd, de donor mini begint wel heel erg in de weg te staan op de oprit, en aangezien ik geen ruimte heb om alle onderdelen te bewaren, zullen de (grote delen) moeten worden overgezet. Dit betekend dat ik eerst de bodem klaar ga maken, zodat de subframe's er onder kunnen. Hierna ga ik de rest van de body strakmaken en spuiten.
Nog wat versteviging aangebracht voor de subframe montage, rechts de orgineel, links de wat sterkere:
Verder heb ik aan de binnenkand alle lasnaden glad geslepen zodat de onderkand definitief geverfd kan worden.
Daarna heb ik de body weer op de zijkand gelegd, zodat ik de eerste helft kan doen. Ik heb eerst de naden in de strijkkit gezet, en hierna nog een laag menie er op gesmeerd.(sorry, ik krijg de foto niet rechtop )
Morgen ga ik deze kant in de tectiel zetten, (bodyshutz) een dagje drogen, en daarna ga ik de bodem nog een keer in de kleur zetten.
Hierna hetzelfde voor de linkerkant(ligt nu onder). Als laatste las ik de banaan er op en probeer deze dan ook zo goed mogelijk met menie/tectiel te behandelen.
Als iemand nog belang heeft bij een kromme body met nouwelijks roest, ik heb er straks een over (het gaat om de rode mini, foto op de eerste pagina)
Hmz... de menie wilde niet erg drogen, was vanochtend pas droog genoeg om te tectieleren... Heb ik net genoeg tectiel om een kwart te doen... en het is zondag dus kan nik halen... hoezo irritant
RE: '81 special
Ingediend door easy2 op zo, 06-09-2009 10:37
Hey,
Na drie jaar is mijn paarse geval rond te hebben gereden, is deze zo rot geworden dat ie eigenlijk niet meer te redden is. Had ik wel gehoopt, het was immers mijn eerste autotje...
een hele tijd terug had ik al een schade mini gekocht(uit 91), in de hoop deze op te kunnen knappen, maar helaas bleek de hele carroserie getordeerd te zijn. de techniek is echter perfect.
Nu had ik dus twee mini's met goede techniek, alleen geen carroserie
Gelukkig heb ik vorige week een carroserie gevonden, het is de body van een 1100 special uit 81. deze ga ik restaureren, en opbouwen met de onderdelen uit de 2 andere mini's. Dwz bijna alle onderdelen van de 91' schade mini, en de 1275 motor uit mijn paarse.
hier de foto's van hoe ik de body kocht, kon het alleen niet laten om de staalborstel er al hier en daar op te zetten
Begonnen met tectiel te verwijderen, wat een k*t klus
Dat word een nieuw stukje bodemplaat...
Nog best hard hier!
Het word geen dure restauratie, dus ik ga alles zelf doen, incl het spuitwerk. Het gaat mij dan ook vooral om het rij plezier, niet om de looks. Er zal naast de 1275 cc motor ook nog het een en ander aan hardere rubbers etc etc worden geplaatst. zit er tevens nog over te denken om hem een keer mee te nemen naar zandvoord
Maja, ik zal hier mijn voortgang een beetje bijhouden, en tips zijn altijd welkom!
Groeten Freek