RE: Eerste MINI 1000 s6
Ingediend door _mini_cooper_ op za, 28-11-2009 20:55
ja das waar elke beetjes helpen :)" title="Evil" /> .
Bewerk je het gewoon met de dremel (met ijzer freesje ofzo)??
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door _mini_cooper_ op za, 28-11-2009 20:55
ja das waar elke beetjes helpen :)" title="Evil" /> .
Bewerk je het gewoon met de dremel (met ijzer freesje ofzo)??
Me pa had op het werk even twee frezen mee genomen.
Die passen alleen niet in me dremel dus heb het gewoon even gedaan met de boormachine.
Ik heb als het goed is ook nog een HardMetaalFrees ergens liggen voor de dremel alleen die kon ik niet vinden.
Mooi interieur zit er in! Zijn de stoelen en deurkaarten ook in dezelfde stijl?
Ingediend door _mini_cooper_ op wo, 02-12-2009 19:50
G-force schreef:
Ik heb nog wat stelmotoren over van een centrale deurvergrendeling, en zit eraan te denken om net zoals jou zo een luchtfilter aan te leggen..met daartussen een zelf ontworpen klep die ik d.m.v. die stelmotor vanaf het dashboard open of dicht kan laten gaan (voor koude lucht vanaf de grill of warme lucht van de motor).
Alleen weet ik niet of zo een motortje tegen de warmte kan
Waar heb je dat luchtfilter met die buizen trouwens gekocht?
grt Stefan
ik vind het interieur niet echt alles, past niet echt bij de rest,
duurkaarten zijn van een JB en de stoelen en achterbank weet ik niet.
Het luchtfilter heb ik via Marktplaats, moet je zoeken op K&N of Green, ik heb zelf een green filter.
De buis is gewoon een rvs buis die in fabrieken gebruikt wordt. wat je misschien beter kan doen is speciale buis halen voor luchtfilters, dat is aluminium dus veel lichter dat zwaar lomp rvs.
waarom wil je een klep maken? zou ik niet doen omdat veel werk is en er niet veel beter van wordt. Een openluchtfilter van een stage1 set heeft ook geen warme lucht klep.
Ingediend door _mini_cooper_ op wo, 02-12-2009 21:48
G-force schreef:
waarom wil je een klep maken? zou ik niet doen omdat veel werk is en er niet veel beter van wordt. Een openluchtfilter van een stage1 set heeft ook geen warme lucht klep.
nou..omdat ik nog 3 stelmotoren heb liggen, en ik wil daar graag wat mee doen
Weet niet of ik die klep dan ga maken, is idd veel werk..en heeft niet zo heeel veel nut (alleen bij een koude motor, zodat er niet teveel koude lucht in kan komen).
Misschien hebben ze die buizen ook bij de bouwmarkt liggen? ik ga wel ff kijken van de week.
Ingediend door Gineke op ma, 14-12-2009 23:06
Wow, goed gedaan zeg!
Hoop dat dit ook zo goed gaat met je tweede... Succes!
Het ligt er natuurlijk aan waar je filter komt te liggen/hangen. Als hij op die plek komt zoals op de foto, krijgt ie genoeg warmte van de motor. De buis hangt sowieso in het motorcompartiment dus warme lucht genoeg zodat je niet bang hoeft te zijn voor bevriezing.
Doe met die stelmotortjes beweegbare buitenspiegels maken zou ik zeggen
Groetjes,
Maurice
Ik heb me kop en onderblok nu zo ver dat alles er weer op kan. Na 3 verse lagen motip engine paint dekt hij mooi,De bak en koppelingshuis worden trouwens zwart. Nagenoeg alle pakkingen worden vervangen dus ik hoop dat dit blok dan wat minder lekt.
Verder komen er twee HS4 aan
Verder heb ik van de week een mini kunnen ophalen bij Gineke, ze moet even wachten tot ik haar ga opknappen. Eerst ga ik het blok in de eerste mini hangen en dan als ik begin met haar zal er weer een topic verschijnen.
Hier nog even een foto van vandaag.
Ingediend door _mini_cooper_ op do, 17-12-2009 19:02
dat ziet er goed uit dat blok
2 HS4's? dus je gaat hem niet meer ombouwen naar injectie?
Gefeliciteerd met je 2e Mini ! ziet er nog goed uit.
Ik wil volgend jaar ook een 2e Mini, alleen het probleem is dat ik geen garage heb , dus het zal wel een ''kant en klare'' worden, of een garage box huren.
grt Stefan
Ik ben eerst van plan om hem te laten lopen met carbs, zo kan ik toch nog blijven rijden terwijl ik de injectie ga uitpluizen, en om het meteen goed te doenmaar twee hs4 er op, dan ga ik ook nog even kijken of dat ik twee kelken kan gieten van aluminium(je moet wat als je geen mogelijkheid heb tot draaien).
alleen nu ik er nog een mini bij heb word het misschien wel een ander verhaal, dus dat de mini er tussendoor komt zegmaar.
Die nieuwe mini ziet er op het erste gezicht wel redelijk uit alleen is wel onderhuids wat minder volgensmij,
Er zal een nieuwe motorkap en een andere achterklep op moeten.
hee dat blokje ziet er weer gelikt uit!
ik ben hier die backplate van de distributie nog liggen voor je.
hij lag onder in de kast, onder een kratje.
moet je maar ff laten weten wanneer je m op kom halen.
ik wil m ook wel een keer komen brengen, kom ik gelijk je nieuwe mini bekijken.
gr ralph
Heb van de week een carb setup binnen gekregen, het bleken alleen dat het twee HS2 waren ipv HS4
Bedankt BadBert en Norbert
De carbs waren redelijk vies:
De carbs wat uit elkaar gehaald zodat ze schoongemaakt kunnen worden.
Wat een boormachine een een stuk scotch brite doet:
Uiteindelijk:
nu nog wat schroefjes pakkingen en veertjes halen
Ingediend door _mini_cooper_ op wo, 30-12-2009 20:32
ziet er goed uit
Scotch brite is een soort metaal-borsteltje ofzo?(die je ook voor op de dremel hebt?)
Kan je trouwens die carburateur-pot er zo afschroeven als hij nog in je Mini zit gemonteerd (zonder de hele carb. eraf te moeten halen)? Zo ja, kan je verwachten dat er olie uit loopt?
Ik heb verschroomde potten gezien, die je er op kan monteren, lijkt me ook wle wat .
grt Stefan
Die chrome covers zijn opzich ook wel mooi, kan je volgensmij zo er op doen als je de zwarte dop er afdraai.
Je kan hem er zo af halen. Hij zit vast met 2 schoefjes. Ik denk dat als je dan je gasschuif en pot er tegelijk afhaal komt de olie er niet uit.
Door de pot zit een gat, als je daar een draadeind doorheen doe en vast zet met twee bouten kan je hem in de boormachine zetten.
Dit scheelt wat lamme armpjes
Scotch Brite is een schuurdoek. Is zelfde spul als achter op een schuursponsje zit.
Ingediend door _mini_cooper_ op wo, 30-12-2009 22:54
oow oke dan, nu snap ik het; die chromen cover valt gewoon over de bestaande behuizing heen (makkelijker kan het haast niet).
Dan ga ik dat ook maar eens proberen als het wat mooier weer is, en hem net zoals die van jou mooi schoon te maken bedankt voor de tips !
Knapt er aardig van op zo
Van de week begonnen met het blok uitbouwen.
Meeste is er al uit, misschien wel volgend weekend de takel er boven en het blok er uit.
De onderdeeltjes al wat schoon gemaakt. Van de week wat spuitbusjes halen zodat het er allemaal weer netjes uit ziet.
Ook nog wat gereedschap gekocht. Het is wel tweedehands. Maar ik heb liever toch beter kwaliteit dan goedkoop nieuw prul.
Zo kan ik ook meteen alles netjes afstellen.
Ingediend door _mini_cooper_ op zo, 14-02-2010 20:17
goed bezig man Ik hoop dat ik mijn blokje ook over een aantal weken kan vervangen (sneller als gepland)!
Ga je ook gelijk de motorruimte spuiten/verven?
Het motorruim krijgt ook even een opfrisbeurt. Dus het zal er strax allemaal weer netjes uitzien.
Dit was de auto voor het weekend.
en dit na.
Blokje heb is er uit gehaald met een kettingtakeltje. Verder wat vet is roest niet
Blok wat verder ontleed.
Wat ik hier mee ga doen weet ik nog niet echt.
Ziet er uit als een kapotte keerring.
Motorruim is nog aardig netjes, even alles schoonmaken schuren en spuiten.
al een aantal onderdelen klaar voor inbouw.
tussendoor nog een andere mini gedaan
Ingediend door _mini_cooper_ op zo, 28-02-2010 19:32
goed werk Hoe heb je het blok losgemaakt van de aandrijfassen? Heb je de bandjes van de hoezen losgeknipt en het blok eruit getakeld?..zoja ging dit makkelijk ?
Mijn blokje is als het goed is volgende week aan de beurt
Op het forum had ik ff naar het uitbouwen gezocht en er stond dat hij er gewoon zo uit kon,
Wat ik gedaan heb is auto opkrikken zodat wielen van de grond zijn. Dan blok er een stuk uit tillen dan vallen de assen er haast vanzelf uit.
Ik had er totaal geen probleem mee.
Inbouwen zal ook wel goed gaan alleen even beetje prutsen denk ik.
Maar ik moet nu eerst alles omzetten en dat duurt ook nog wel even. Tandwielen van de eene bak in de andere, en alle onderdelen netjes maken.
Ingediend door _mini_cooper_ op zo, 28-02-2010 20:28
oke dan, ik denk dat ik het dan ook op deze manier ga doen. Klinkt het makkelijkste op deze manier
suc6 verder met je nieuwe blokje
Onderdelen zelf even gestraalt, ik ben er wel achter dat ik niet meer roestige dingen met de hand ga schuren. Wat een uitvinding dat stralen.
Blok los gemaakt,
Ik dacht altijd dat een mini een drogeplaat koppeling had
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 15-03-2010 21:22
ziet er netjes uit
Motortje krijgt zo opeens een hele andere uitstraling! Ziet er goed uit zeg.
Kijk, dat knapt allemaal aardig op.
Maar volgens mij heb je een inlaatspruitstukje voor een midget, die gaan vanaf de kop eerst horizontaal en de carburateurflens zit onder een hoek, waardoor de carbs straks waarschijnlijk tegen je balk komen. Een HS2 mini spruituk gaat namelijk vanaf de kop direct met een bocht omhoog.
Succes verder!
Groeten,
Carst
ik wist niet dat er verschil in spruitstuk zat,
maar als ik goed kijk zie ik het ja.
Als het niet past moet ik maar zelf een spruitstuk maken. Maar hopen dat deze past.
Ziet er goed uit! Toch wel mooi hoor, zo'n blokje als 'nieuw'.
Zelf een spruitstuk maken? Lijkt me niet zo'n goede optie aangezien dat nogal nauw komt met de 'flow'..
Als je netjes te werk gaat kan je wel degelijk een mooi spruitstuk maken met een goede flow. Als je alle vlakken netjes laat aansluiten en geen knikken er in maak zit redelijk goed.
En des te korten des te snellere gasreactie.
Het is gewoon van rond naar rond dus is goed te doen, als je naar andere vormen moet gaan zoals vierkant is het ook wel te doen alleen ben je wel even bezig.
Ik zie het wel als een uitdaaging om een mooi spruitstukje te maken. Ik wil in iedergeval ook zelf de inlaat naar de carbs maken. Dus niet gewoon een pannekoek er op maar een kanaal naar voren met een filter er op.
Het is alleen even kijken hoeveel ruimte ik heb.
Hier even een indruk van mijn idee over de inlaat. Alleen komen er denk ik geen Silicone slangen op in het blauw. Anders wordt het wel een hele regenboog. misschien zijn alu bochten of rvs mooier.
Dit is nog een eenvoudig model met maten die in de buurt komen. Ik heb al wel een model van de carbs en spruitstuk (wss dus een verkeerd spruitstuk).
De FlowAnalyse in voor een 1275cc op 5000RPM met 100% vullingsgraad.
Zoals je ziet is het luchtfilter aan de grote kant. Maar deze heb ik liggen dus even kijken of het past.
De snelheid licht een stuk lager na de eerste inlaat. Dus deze zou wat smaller kunnen. Alleen het grootste sprobleem is de swirl om de eerste inlaat heen. Dit komt door de dode hoeen die er net naast zitten.
Ik zal nog een beter model maken waarbij de maten beter kloppen en er dus ook carbs en spruitstuk aan zitten. Verder komen er ook kelken op.
Zal dan ook verschil in druk bekijken tussen de inlaatkanalen.
Simulatie is trouwens gedaan met een Flo EFD aplicatie in SolidWorks. Nadeel is dat je niet werkelijke aanzuiging kan simuleren. Maar dit geef wel wel een goed beeld van de stroming.
Ingediend door wipneus op di, 16-03-2010 13:57
wow, mooi gemaakt man!
Ik heb op school net 7 lessen gehad in solid works...
wist niet dat je dit er allemaal mee kon.
Dit is een applicatie die samenwerkt met SW. Als je SW hebt zitten er standaard wel een aantal eenvoudige basis aplicaties in. Zoals Cosmos (sterkteleer) en ook wel ists van Flow.
Ik gebruik nu FlowEFD en dat zit en niet gratis bij, maar dat is een voordeel als je stage loop.
Vandaag was het net sinterklaas.
Lekker nieuwe onderdeeltjes uitpakken
Vooral nieuwe rubbers, remdelen, radiator.
Afgelopen weekend het motorruim gespoten, ziet er nu weet fris uit voor een net blokje.
Even wat onderdeeltjes er op gedaan om te kijken hoe het staat.
kan er wel uuren naar kijken
Nu de bak wisselen en een vers kleurtje geven zoals de rest
Dat filtertje op de kop, heb je dat vastgezet? En dan natuurlijk de vraag: Wat is de reden voor dat filtertje?
Voor de rest ziet het er goed uit.
Dat is tegen de enorme drukken in het koelwatersysteem, dan kunnen de waterdampbellen ontsnappen.
nee hoor,
Is me carterontluchting alleen ik merkte dat hij er niet direct op kan als de waterpomp op het blok zit. Er komt nu een slang tussen zodat hij ongeveer op de plek komt
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 29-03-2010 22:00
ziet er erg mooi uit motorruim ook gelijk mooi gemaakt, goed werk!
EDIT:
heb je niet een mechanische benzine pomp erop zitten van een 1000tje? ik had het probleem dat ik een nieuwe benzine pomp van een 1300 had geplaatst, waardoor mijn blokje steeds afsloeg. Dit kwam door het armpje van de pomp, die 2 verschillen met elkaar.
Zou zonde zijn als je je pomp straks moet omwisselen als je blok al zit
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 29-03-2010 22:18
dit is een omgebouwd 1.3 SPi blok
Welke versie van Inventor gebruik je?
Eigenlijk zou je met de aanvoer tussen de carbs uitmoeten komen, symmetrie is veel gunstiger.
Is er geen ruimte om onder de carbs door te gaan?
Ik heb inderdaad de pomp van de 998 op de 1275SPI gezet. Ik had het wel in jou topic gelezen en er verder niet echt over na gedacht.
Als ik bij "de bekende engelse onderdelen shop" kijk zie ik dat er 3 verschillende zijn.
998 Na '74
1275 na '90 (met een HIF44)
1275 Na (met HIF38)
Denk dat ik het eerst maar zo ga proberen met de 998 pomp.
Voor het model heb ik SolidWorks 2009 gebruikt en de simulatie FloEFD.
Ik heb al wat berekend met de carbs en spruitstuk er aan. Alleen ben niet echt meer verder gegaan. (ben nu bezig met een eenvoudig 3D model van een complete mini. Waar ook een symulatie over gaat met een zonder spoiler, difusor enz.
Maar de symmetrie in de inlaatlengte krijg je door een plenum. De pulsdruk vulling heeft daarna nagenoeg geen effect meer. Hierdoor heb je toch symmetrie tot aan het plenum en doordat het ook dicht op de carbs zit heb je ook een korte inlaatlengte voor de pulsdrukvulling.
Ik zat eerso ook te denken aan een meer spruitstuk achtich model alleen weet in niet goed hoeveel ruimte je hebt tot aan je schutbord. Ik vrees dat er niet veel zal zijn.
Ingediend door _mini_cooper_ op wo, 31-03-2010 17:21
ik had mijn brandstof pomp bij [Bedrijfsnaam] vandaan, op de site stond niet of het voor een 1000 of 1300 was.
Daar kwam ik achter, het stangetje is gewoon totaal anders, waardoor hij de slag niet lkkr kan maken en dus niet goed pompt.
Ik zou hem vervangen, scheeld je later een hoop gezeik als je blok erin hangt die van mij mag je ook wle overnemen als je interesse hebt (is gewoon nieuw!!), ik heb er toch niks meer aan
Ik rij met een opgevoerde 1300, met daarin gewoon de pomp van een 1000. Deze heb ik gewoon overgezet met het opbouwen van het blok. Nog geen problemen mee gehad.
Ingediend door _mini_cooper_ op wo, 31-03-2010 20:59
oke andersom is het dus geen probleem
Zo, maar weer een update.
Bakken naast elkaar, tandwielen van achterste(1275) gaan in de voorste(998)
Van een mega 1.5" dop naar een mini-puleytrekker voor het tonlagertje
Dop zit best wel vast zeg maar. Eerste ging los met hulp. En de andere moest toch echt worden klem gezet onder de trekker.
De lagers heb ik er uit gehaald met een slagtrekker en een hulpstukje die ik achter de originele moer doe. Zo is het een fluitje van een cent.
Zou dit stukje krant nu tussen het idle-gear-lager zijn gekomen waardoor deze kapot liep en zo wat aluminium uit de bak sleet.
Nu gaan we even in een tijdmachine.....
Verder vandaag een nordweld tig 182 gehaald. HF is wel kapot maar dan mag ook wel voor de prijs. verder zit er een tigtoorts bij van 8 meter en voor elektrode nog wel wat langer.
Ingediend door _mini_cooper_ op wo, 28-04-2010 22:22
ziet er echt netjes uit man ! dit doe ik je niet na.
Zou mooi zijn als je een filmpje maakt als je het blok voor de eerste keer start
Zal wel een mooi filpje maken als hij het weer doet.
Alleen klopt het dat ik een verkeerd spruitsuk heb. Dus ik ga waarschijnlijk eerdaags me tig apparaat testen op wat rvs.
En ik vond de laatste tijd dat me bas een beetje uit me audio was verdwenen. Ik dus de sub opengemaakt en bleek dat buitenste rand tussen de conus en metaal verdwenen was en het was blijkbaar ook maar een 20W boxje en dan een versterker van 110W werkt dus niet
Zo weer een stap verder:
Waren aan vervanging toe, dus nieuwe zuigers en rubbers.
Deze moeten ook even vervangen worden alleen ik heb geen dop voor de aandrijfas
Verder nog opgemerkt dat me inlaatspruitstuk niet paste. Daarom een ander geregeld en ben ook nog wat bezig geweest met RVS. Het trok alleen allemaal krom en kon niet meer bij de balandspijp met de torts. Dus het was alleen maar een goede oefening.
Links past en rechts niet.
Lekker toegedekt voor wat verf.
Na veelste veel monteren en passen:
Ik heb ook nog filmpjes
even kijken of youtube mee wil werken.....
Ingediend door _mini_cooper_ op zo, 16-05-2010 20:13
ziet er super uit man!
[youtube:864ahahf]FDdodGqiEEU[/youtube:864ahahf]
[youtube:864ahahf]hax9z7a3ij8[/youtube:864ahahf]
mag nog wel wat aan afgesteld worden
RE: Eerste MINI 1000 s6
Ingediend door G-force op za, 28-11-2009 20:45
De reden is dat ik toch de onderdelen die ik heb optimaal wil gebruiken. Als de uitlaat netjes overloopt in uitlaat poort heb je toch weer een minipaardje erbij. want toen ik die poorten zag schrok ik wel een beetje, ze zagen er niet uit, allemaal hoeken en randen.