RE: Restauratie Mini 1000E uit 1981 (let op: veel foto's!)
Ingediend door mini-power op za, 21-07-2007 20:33
in 2 woorden vette shit,
Vooral het spuitwerk ziet er erg goed uit.
Al die kleine onderdeeltjes terug vinden en in elkaar zetten kost zeker erg veel tijd.
- Login of registreer om te reageren
RE: Restauratie Mini 1000E uit 1981 (let op: veel foto's!)
Ingediend door Sjoerd op za, 21-07-2007 20:06
Na al een aantal jaren bezig te zijn geweest met mijn Mini 1000E uit 1981 lijkt het mij wel leuk om een topic te starten over dit meerjarenproject
Ik ben begonnen op mijn 15e met de koop van een Mini nadat een klasgenoot bij mij op school begonnen was met het restaureren van een Kever.
Dit leek me ook wel gaaf, maar een Kever is niet helemaal mijn ding.
Het moest dus toch maar een Mini worden, maar dan wel een die opgeknapt moest worden.
Na een tijdje zoeken heb ik deze Mini gekocht:
Dit bleek een echt wrak te zijn. Na een dikke 20 jaar van te weinig onderhoud, beunhazerij en buiten staan krijgt een Mini nogal last van roestvorming en in dit geval was dat nogal extreem:
Het was echt een ‘ teabag’ zoals de Engelsen dat zeggen.
Geïnspireerd door Mark Evans met A Car is Reborn heb ik toen besloten dat de carrosserie maar gestraald moest worden om echt van alle roest af te zijn.
Een straler was snel gevonden en we brachten de mini na demontage en tektielkrabben vol goede moed weg.
Het viel na de straalbeurt nogal mee wat er verder aan roest aan het licht kwam, maar helaas was de straler tegen mijn advies in, het dak en achterschermen wel gaan stralen
Dit betekende dus dat bovenop de berg aan te vervangen plaatwerk het dak en de achterschermen er ook nog eens bij kwamen!
Het was mij toen al duidelijk dat het dak niet meer te redden viel, aangezien mijn plan toen al was om het dak zwart te laten spuiten.
Dus hebben we het dak er maar afgeslepen en een vervangende dakplaat gezocht.
We kregen de tip om de dakplaat vast te kitten met speciale carrosseriekit, dus heb ik mijn pa maar ff aan het werk gezet.
Op de achtergrond zie het dak hangen aan een paar touwen om de randen bij te kunnen werken:
Duur spul van Teroson, maar echt super!
Het dakgootje weer omgebogen en het nieuwe dak zit als een huis.
We hebben de rest van de carrosserie ook goed aangepakt:
Wel super dat mijn vader een lasapparaat met gasfles wou sponseren, want anders was dit hele project niet van de grond gekomen.
Ook het leren lassen was best een opgave, maar uiteindelijk ben ik er, na wat 'privelessen' van een maat van mij best wel redelijk in geworden. (for the record: mn pa kan nu nog niet lassen.. )
Vervolgens wou ik een wens realiseren die ik al aan het begin van dit project had: een stalen flipfront! Na wat overleg met een paar mensen ben ik aan het adres van een plaatwerker gekomen die me heeft geholpen bij het in elkaar lassen van het flipfront.
Het eindresultaat mag er wezen vind ik zelf:
Vervolgens heeft een goede vriend van mij de mini in drie lagen gespoten:
1e laag: Epoxy Primer (Ferpox)
2e laag: 2K vulprimer in het geel (spuitplamuur)
3e laag: 2K vulprimer in het paars (vanwege steenslag)
Na veel schuur- en plamuurwerk aan de achterschermen, parafaan, flipfront en dak mag het resultaat er wel zijn.
Blinkend als een spiegel terwijl het nog maar in de vulprimer stond:
Uiteraard heb ik de motorruimte goed meegenomen bij het strakmaken.
Ik vind dat dit een Mini echt mooi afmaakt als je dit mee laat spuiten bij een volledige restauratie:
En ook het flipfront helemaal mooi geschuurd met waterproof 1000.
Het bleek later dat ze bij het spuitbedrijf al jaren niet meer met waterproof schuren vanwege de poreusheid van Epoxy Primers en andere voorbewerklagen.
Ach, het moest maar zo
De bodem is behandeld met de volgende lagen:
1 Epoxy primer van de spuiter
2. twee lagen RX10 bodycoating
3. 2 lagen bodyschutz
4. wielkasten meegespoten met de carrosserie
Na dit hele verhaal moest ik op zoek naar een goede spuiter. De spuiter bij ons in het dorp wou de Mini wel spuiten.
Dat leek me wel een goed idee want het is natuurlijk ideaal om de Mini nauwelijks 5 straten door te duwen om bij de spuiter te komen.
Ook het werk wat bij die man stond was prima, dus mij leek het wel een strak plan.
In de praktijk is dat toch wat minder gebleken: De spuiter had na 3 weken alleen nog maar de achterklep gespoten (met veel sinaasappelhuid erover) en na 5 weken te hebben gewacht op de deuren en het front was bij ons de maat vol!
Mijn vader en ik zijn er heen gegaan en hebben de panelen weer meegenomen..
Na wat zoeken ben ik uitgekomen in Franeker bij een schadebedrijf waar ik de Mini kon laten spuiten.
Na goede afspraken te hebben gemaakt (een ezel stoot zich… ) was de Mini anderhalve week (!!) later klaar om opgehaald te worden.
Hij is in kleur gezet, afgeschuurd en daarna overgespoten in blanke lak. Super dus!
Het is Tartan Red met een zwart dak geworden, zoals ik aan het begin van het project al had besloten. (kleurcode: RD9)
Natuurlijk was ik de afgelopen tijd niet alleen bezig met de carrosserie, maar ook met onderdelen opknappen en reviseren.
De motor staat er bijvoorbeeld nu wel weer aardig bij:
De meeste onderdelen liggen inmiddels klaar op de plank om gemonteerd te kunnen worden, maar na 5 jaar weet ik vaak niet meer hoe dingen in elkaar hebben gezeten.
Een hoop uitzoekwerk, kijken naar de Haynes boeken, internet afspeuren naar foto’s etc etc.
Maar wat een prachtig gebeuren om zo’n gloednieuwe (dat is het eigenlijk) carrosserie op te bouwen!
Best veel werk, maar dat gaat wel goedkomen.
Ik zal dit topic regelmatig updaten met het verdere verloop van de restauratie: to be continued dus…
Groeten,
Sjoerd