Niet in de versnelling te krijgen.

RE: Niet in de versnelling te krijgen.

Even zoeken op synchromesh!

RE: Niet in de versnelling te krijgen.

Zo lezend in deze topic lijkt dat ontluchten toch best een geduldig klusje.
Ook ik moet na 6 stil staande jaren weer beweging in de mini krijgen. So far So good. Maar ook hier met draaiende motor geen mogelijkheid om in versnelling te krijgen.

dus de cheklist maar eens afgewerkt.

* pedaal mechaniek in orde? check!
* voldoende vloeistof in master resevoir ? check!
* geen lekkage van vloeistof? check!
* nieuwe hulp cilinder? (was hard nodig) check

maar nog steeds geen resultaat. Bij het ontluchten na tig pedaal acties amper 3 ml vloeistof door de leiding gekregen. Met een open ontluchtnippel wel het idee dat bij elke trap er wat lucht uitkomt, maar dan ook wel weer ingezogen wordt bij omhoog komen van het pedaal.

Dan maar even de leiding ontkoppeld van de master cilinder. Bij elke pedaal beweging komt er maar amper een druppeltje vloeistof uit. Ik had meer een ruime golf vloeistof verwacht daar er toch best wat druk overgebracht dient te worden. maar dat bleek erg tegen te vallen. Of is dit normaal?
Kan dit het einde betekenen van de master cilinder? Of hoe valt dit te testen?

is het raadzaam om bij het ontluchten de nippel na intrappen ook weer dicht te draaien voordat je het pedaal terug laat komen? of zou dit niet uit moeten maken? Haynes en het werkplaatshandboek geeft dit niet echt aan.

ben benieuwd naar ideeen en tips

groet

rolf

RE: Niet in de versnelling te krijgen.

als ik dit zo lees denk ik dat je master cilinder is overleden, bij mij kwam er aardig wat uit tijdens het ontluchten (toen had ik master en slave cilinder vervangen). ik doe altijd met 2 man ontluchten.

de een draait de ontluchtingsnippel open met een slangetje eraan in een potje en dan moet de ander hem intrappen. daarna nippel dichtdraaien en dan pas op laten komen. en dit herhalen totdat er geen luchtbelletjes meer uit komen (ik neem ook een doorzichtige slang hiervoor).

RE: Niet in de versnelling te krijgen.

Ach, Rolf, kom ik je hier weer tegen.
Het is natuurlijk goed mogelijk dat de hoofdcilinder inwendig 'vast' zit. Als de zuiger niet helemaal teruggekomen is na het laatste effectieve gebruik, dan kan de pomp ook niet veel vloeistof afgeven wanneer je het pedaal indrukt.
Dus, laten we een poging doen om de pomp weer aan de praat te krijgen.
Heb je een olie spuitje? Ik bedoel. zo'n ouderwets ding met een knop of hendeltje erop waar je op moet drukken, zodat er een 'speet' olie uit de tuit komt. Zo niet, koop er dan even een bij (een van de ) bekende automaterialen handel(s). Tegenwoordig hebben die dingen een plastic containertje wat heel goed in de hand ligt.
Je zult verbaasd staan wat een enorme kracht er achter het straaltje olie zit wat uit de tuit komt als je op het hendeltje drukt.
Doe er gewoon remolie in -deze keer- zodat je niet twee vloeistoffen door elkaar krijgt.
Je maakt de / een remleiding los van de hoofdcilinder en zet het mondje van de spuit tegen de opening aan. Stevig aanduwen, zodat er geen vloeistof opzij weg kan spuiten. Alle vloeistof moet door het gaatje. Een paar keer de hendel indrukken en elke keer -na het drukken- even het tuitje uit het gaatje. Als je hulp hebt, ook even -zachtjes- op het rempedaal laten drukken als je het tuitje uit het gaatje haalt. Heb je geen hulp; dan het portierraam open en met een bezemsteel of met een spade of een stuk plank op het pedaal even -van buitenaf- het pedaal indrukken. Als je een hoofdcilinder hebt met twee remleiding aansluitingen; om de beurt de gaatjes inspuiten.
Je hebt grote kans, dat de zuiger in de hoofdcilinder zo weer in beweging komt.
Lukt dat niet; dan een revisie setje kopen en de remcilinder uit de auto halen en de boel reviseren.
Je kunt de holte van de cilinder waar de zuiger in loopt weer glad maken door een stukje waterproof schuurpapier om je wijsvinger -desnoods pink- te vouwen en daarmee -ronddraaiend- een in en uit, in en uit, beweging maken. Hoe fijner het schuurpapier, des te minder krassen maak je. Deze bewerking verwijdert eventuele braampjes aan de wand en het haalt ook de 'aanslag' van jaren van de wand af. Grote kans dat de remcilinder het na deze beurt weer gewoon 'goed' doet. Weer € 175 uitgespaard voor een nieuwe hoofdcilinder.
Bij het ontluchten van de hulpcilinder kan het spuitje je ook goede diensten bewijzen. Maak de wartel van de koppelingsleiding bij de hoofdcilinder een paar slagen los. Draai de ontluchtingsnippel bij de hulpcilinder iets open, zet het tuitje van de oliespuit tegen het gaatje in de nippel en pomp totdat je bij de wartel aan de hoofdcilinder de vloeistof tevoorschijn ziet komen. Dan draai je de wartel weer vast, terwijl je de hendel op het oliespuitje indrukt. Ontluchtingsnippel dicht en de volgende dag de ontluchtingsnippel weer ietsje open, terwijl er iemand zachtjes op de koppelingspedaal drukt.
Ik gebruik het spuitje ook om remzuigers uit de remklauwen te drukken wanneer ik die schoon moet maken van de roest die er in de winter op gegroeid is.

RE: Niet in de versnelling te krijgen.

De suggestive van Wim lijtk me goed werken om de boel wat sneller te ontluchten. Gelukkig is mijn remcilinder wel in orde :)

Ik vrees eigenlijk ook wel voor de levensvatbaarheid van de master clutch cylinder. Ga in weekend wel proberen of hij nog op te lappen valt. anders is het een doosje uit de UK laten verschepen. Orgineel danwel plastic alternatief.

greetz

RE: Niet in de versnelling te krijgen.

bijkomend probleem kan in het stukje flexibele leiding zitten dat naar de hulpcilinder gaat .. als die van binnen verweerd of verstopt is krijg je ook geen duidelijke stroom vloeistof en werkt ontluchten ook niet, vervang dat slangetje en kijk dan of de hoofdcilinder nog naar behoren functioneert!!

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Niet in de versnelling te krijgen.

Nou met de tip van Wim de leiding in rap tempo kunnen vullen. Daarna rest ontluchten ging best vlot in mijn eentje. Nouja, met hulp van houten paaltje om de koppeling in te houden. Idd eerst drukopbouwen en dan nippel open. Ik kan de been spieren weer trainen tijdens het schakelen.

Na de eerst geslaagde ontkoppeling bleef het e.e.a. in het huis steken want de boel bleef ontkoppeld. De moeren willen losdraaien maar toen draaide de hele as iets waardoor deboel weer losschoot. Kan weer in alle versnellingen!!

Helaas het volgende euvel openbaart zich nu wel: de linker aandrijfas draait amper met de aandrijfsnelheid mee.....vast te hard aan de shaft lopen trekken met het verwijderen van het fuseehuis destijds.....maar dat is een probleem voor een ander topic :D

RE: Niet in de versnelling te krijgen.

Je hebt de voorwielen los in de lucht hangen als je de aandrijving aan het testen bent ?
Dan kan het ook de differentieel-werking zijn die je ziet. Eén as zal altijd makkelijker draaien dan de ander en dan gaat alle snelheid naar de as met de minste weerstand.
Als je de wielen er op zet, kan je met draaiende wielen het snelst draaiende wiel tegenhouden (met handschoenen). Het andere wiel moet dan sneller gaan draaien.
Kijk hier wel mee uit dat de auto goed op steunen staat en de handrem erop !!

RE: Niet in de versnelling te krijgen.

Thanx Jos. Je hebt me een hoop zinloos arbeid uitgespaard. Het was inderdaad zoals je al zei. Met weerstand op het draaiende wiel begon het andere wiel tevreden te spinnen. Thanx!

RE: Niet in de versnelling te krijgen.

Mooi. d:)b

RE: Niet in de versnelling te krijgen.

Ach, hoe avontuurlijk!