Je maakt wel van een ongedempte een gedempte sub.
Je hebt zeker nooit opgelet bij natuurkunde?
En...hard wil nog niet zeggen dat goed klinkt.
- Login of registreer om te reageren
Je maakt wel van een ongedempte een gedempte sub.
Je hebt zeker nooit opgelet bij natuurkunde?
En...hard wil nog niet zeggen dat goed klinkt.
Wat ik een beetje mis is het hele idee van plaatsing. Zeker in een Mini is de plaatsing van je geluid cruciaal.
Een subkast in je achterbak geeft wel herrie, maar omdat alles er omheen redelijk klein en dicht zit, gaat de lucht te weinig trillen om een volle klank te krijgen. Laat staan dat je geluid gaat koppellen met de andere tonen.
maw sub in je achterbak is neit de beste oplossing. O er zal vast herrie uitkomen, maar of het vol en zonder meeresoneren van je Mini klinkt, betwijfel ik
Joostgijzel schreef:
Wat ik een beetje mis is het hele idee van plaatsing. Zeker in een Mini is de plaatsing van je geluid cruciaal.
Dit is meer afhankelijk van de sub, waar hij het beste speelt. Mijn sub is juist minder geschikt om op op de achterbank te laten spelen. En heeft een tegendruk nodig van een kofferruimte
Joostgijzel":ysh0sccm]Een subkast in je achterbak geeft wel herrie, maar omdat alles er omheen redelijk klein en dicht zit, gaat de lucht te weinig trillen om een volle klank te krijgen. Laat staan dat je geluid gaat koppellen met de andere tonen..[/quote:ysh0sccm]
Daarom moet je ook poorten in de hoedeplank maken. Geen gaten, maar buizen. En hiervan is het van belang dat de lengte ook goed is. Dit in verband met de druk in de kofferruimte...
Joostgijzel":ysh0sccm]maw sub in je achterbak is neit de beste oplossing. O er zal vast herrie uitkomen, maar of het vol en zonder meeresoneren van je Mini klinkt, betwijfel ik [/quote:ysh0sccm]
Ooit van dempingmatten gehoord??
Al met al, het is goed mogelijk om een goed geluid in de Mini te krijgen. Waarschijnlijk is door de vorm van het interieur de Mini een van de meest audio-vriendelijke auto's. Alleen is het niet alleen een kwestie van goede componenten gebruiken. Ook de kennis van de componenten is van belang. Natuurlijk naast het fatsoenlijk inbouwen van alles.
Peter schreef:
Dit is meer afhankelijk van de sub, waar hij het beste speelt. Mijn sub is juist minder geschikt om op op de achterbank te laten spelen. En heeft een tegendruk nodig van een kofferruimte
Kun je me dat eens uitleggen want ik heb nog nooit gehoort van een sub die juist de tegendruk van de kofferbak nodig heeft
Joostgijzel schreef:
maw sub in je achterbak is neit de beste oplossing. O er zal vast herrie uitkomen, maar of het vol en zonder meeresoneren van je Mini klinkt, betwijfel ik
Ligt eraan wat je wilt he, je gooit ook geen subwoofer in de achterbak om mooie en volle tonen te horen. Een subkist in de achterbak is alleen voor de hele lage bas, zo laag zelfs dat je het meeste ervan toch niet hoort, die je moet voelen. Het gaat meer om de drukverplaatsing en dus het resoneren van je carrosserie. Zodat je de vibraties voelt, en dus dit als bas ervaart. Voor de volle bastonen moet je dan wat andere speakers in je interieur hebben, iets van 6x9 in de hoedenplan of onder de achterbank.
Hoi,
Voor de antwoorden op deze discussie zie de volgende site:
www.12vhifi.nl
www.showyoursound.nl
Mvg Cyril
Peter schreef:
Smarty":2pr6ede0]En waar haalt die sub zijn lucht vandaan ???
Dit kan gewoon niet goed klinken.
Een band-pass kist werkt ongeveer met hetzelfde principe, daar wordt de voortgestuwde "luchtkolom" ook tegengehouden...
Allen zijn die zeer kritisch qua maatvoering..
[/quote:2pr6ede0]
Ja maar zo'n grote pijp achter in je kofferbak gooien heeft weinig te maken met een band-pass kist. Die kisten zijn zeer kritisch que maatvoering, en het lukt je nooit om hier een goede berekening voor te maken rekeninghoudend met de vorm van de kofferbak en de storende invloeden in de kofferbak (benzinetank, ruitensproeiervoorraad tankje, dun plaatwerk, kofferbak is niet luchtdicht etc.)
Waar het mij om gaat is dat er tussen het uiteinde van de pijp, waar de woofer zit, en de carroserie zeer weinig ruimte zit. Een woofer heeft voor zijn conus toch wel iets van ruimte nodig om de luchtkolom kwijt te kunnen. Heb ooit eens een keer een speciale kist gemaakt (voor in de huiskamer dan), deze had 5 meter vrije ruimte nodig voor de woofer om zijn frequentie golf goed kwijt te kunnen. Zit er trouwens ook nog een bass-reflex pijp in de bass-pijp? Ik weet niet waar de voor- of achterkant van die bass-pijp zit. Maar als links de achterkant van de pijp is en rechts de voorkant. Dan zit de woofer dus tegen het reservoir van de ruitensproeier te blazen en de bass-refex poort tegen de benzine tank. Lijkt met niet echt bevorderlijk voor het rendement. Hier wil ik niet mee zeggen dat het niet dreunt, zet er een groer versterker op en bass zal er echt wel uitkomen.
Roger schreef:
Peter":1zfehko9]
Dit is meer afhankelijk van de sub, waar hij het beste speelt. Mijn sub is juist minder geschikt om op op de achterbank te laten spelen. En heeft een tegendruk nodig van een kofferruimte
Kun je me dat eens uitleggen want ik heb nog nooit gehoort van een sub die juist de tegendruk van de kofferbak nodig heeft [/quote:1zfehko9]
Dan lees deze topics even van het forum van SYS:
http://forum.showyoursound.nl/topic.asp ... ,kofferbak
http://forum.showyoursound.nl/topic.asp ... ,kofferbak
Staat ook een hoop off-topic tussen maar alles wat wel over het onderwerp gaat, beantwoord je vraag hoop ik wel..
@ de laatste reactie van Roger:
Het ging mij om de reactie van smarty; De opmerking dat het gewoon niet goed kan klinken. Het kan wel, maar in deze situatie zeer onwaarschijnlijk .
Ik heb het gelezen maar zie geen antwoord. Ik begrijp dat zonder de tegendruk in de kofferbak je woofer minder hard kan gaan en je woofer eerder over zijn max excursion gaat. Dit is bij mij in mijn mini ook het geval, en is niet meer dan logisch. Alleen dat bepaalde subwoofer (waaronder die van jouw) daar speciaal voor gemaakt is lees ik nergens.
Als je het tweede topic leest kun je het in de eerste 7 a 8 reacties lezen...
En dat mijn woofer dit betreft komt van de fabrikant af. Ik heb namelijk door persoonlijk contact met de importeur van Audio-System deze set samengesteld
p.s. met welke sub-amp comi speel jij??
Ik speel met een Sony xm c6000 (6 kanaal 4 x 90 + 1 x 360 max, 4 x 45 + 1 x 180 rms(en een magnat classis 240 (2 x 120 max, 2 x 90 rms)Als Sub een Infinity kappa 100 w.br. Zijn al wat oudere spullen heb ze dan ook al jaren.
nette inbouw!
En als je nu in de auto gaat zitten, en je zet je klep open. En je zet de radio op een lekker volume, klink hij toch anders als met de klep dicht?
Dit is een beetje overdreven vergelijking, maar dit gebeurd ook als je de kist niet in een (kleine) kofferbak laat spelen, maar in een een (ruim) interieur. De karakterìstiek van de woofer wordt anders. Oftewel de woofer gaat anders klinken, en het kan zo zijn dat je hem bijna niet fatsoenlijk krijgt. Het is dus niet dat hij daaroor gemaakt is, maar dat is een eigenschap van de woofer.
Dit geld natuurlijk niet zo snel voor Magnat of Caliber spul, wat overigens prima spul is, maar voor high-end toepassingen des te meer..
Ja tuurlijk klinkt het dan anders, zie onderstaande grafiek maar. De stippellijn is free field de doorgetrokken lijn closed field (in de auto). Maar aan de karakteristieken van de woofer veranderen niets, alleen de omgevingsvariabele veranderen. Of je een paar honderd watt's in een gesloten ruimte pompt of in "the wide open space", dat is nogal een groot verschil. Alleen dit effect is moeilijk vrijwel onmogelijk (hoor de huis, tuin en keuken hobbyist) te berekenen. Ik zal ook niet weten waarom het effect meer danwel minder zou moeten zijn bij magnat/caliber spul?
Ingediend door gerrit op ma, 31-01-2005 15:49
Als je van mdf een kist bouwt in de vorm van je benzinetank , hou je nog een beetje ruimte over en kun je de/het kofferbak[je]netjes bekleden.
Let wel op je 28liter [met een beetje rekenen moet dat lukken] maak hem goed lucht dicht en beplak hem van binnen wel met dempings mat.
.
Daarom moet je ook poorten in de hoedeplank maken. Geen gaten, maar buizen. En hiervan is het van belang dat de lengte ook goed is. Dit in verband met de druk in de kofferruimte...
Ooit van dempingmatten gehoord??
@ Peter. Die poorten zijn ook afhankelijk van wat voor type sub je hebt. Free-air Sub heeft het minder nodig dan een gewone bas-refelex.
Ik heb even met wat mensen contact gehad, die dit even gedeeltelijk in elkaar gezet hebben. Hopelijk hebben jullie er wat aan.
Subwoofers
Hoe kom je erachter of jouw subwoofer geschikt is voor bassreflex, free-air etc?
Een vuistregel die gebruikt kan worden, is het zogenaamde EBP produkt (Efficiency Bandwith Product):EBP = Fs / Qes
Onderaan deze pagina staat de betekenis van deze Thiele & Small parameters.
De volgende ranges zijn er: (met Qts = Qes/1,1)
EBP Kast constructie Qts
>60 free-air >0,5
onder 100 gesloten -
50 - 100 bass-reflex -
60-100 bandpass -
[i:2f4r6zb2]Tips voor de bouw van een subwooferkist[/i:2f4r6zb2]
Als je een subwoofer koopt en je wilt zelf de kist gaan maken, zorg dan dat je een aantal T&S parameters van de woofer kent. Zonder de juiste gegevens van de woofer kan je nooit een geschikte kist ontwerpen. Als je deze gegevens niet hebt, geen nood, de fabrikant geeft meestal een aantal inbouwmogelijkheden op.
[i:2f4r6zb2]Software[/i:2f4r6zb2]Er is veel software beschikbaar waarmee je kisten kan berekenen.Het enige wat je bij de meeste programma's moet doen is wat getallen intoetsen, en voila, een ontwerp is klaar. Het blijft natuurlijk simulatiesoftware, de bassweergave wijkt meestal af door de akoestische eigenschappen van de auto.
Vaak bepaal je met die software de netto inhoud. Dat is de hoeveelheid lucht die de woofer moet 'zien'. Een luidspreker, poort, verstevigingen en dempingsmateriaal beinvloeden die inhoud.
Met het subkisten formulier op deze site kan je de ideale kistafmetingen berekenen.
Check site eens:link
[i:2f4r6zb2]Materiaal[/i:2f4r6zb2]
Maak de kast van 18 of 22mm MDF. Spaanplaat of multiplex kan ook, dit zijn echter moeilijker te bewerken. Multiplex is iets lichter dan MDF en heeft een lagere demping dan MDF. Spaanplaat is veel goedkoper en lichter dan Multiplex en MDF, maar heeft vrijwel dezelfde dempende eigenschappen dan MDF. Voor testdoeleinden is het dus prima geschikt.
Ook wordt er wel eens plexiglas (show!) gebruikt. Dit materiaal heeft wel hele andere eigenschappen dan MDF etc. MDF geeft de beste klankkwaliteit.
[i:2f4r6zb2]Demping[/i:2f4r6zb2]
Bij elk type behuizing moet je dempingsmateriaal gebruiken. Bij de berekening van de buitenmaten van de box moet rekening gehouden worden met de hoeveelheid demping. De kist kan kleiner worden en da's een groot voordeel. Ook is de klank vaak beter bij gebruik van dempingsmaterialen.
De meeste simulatiesoftware geeft de netto inhoud als uitkomst voor het volume en houdt geen rekening met demping. Demping vergroot deze netto inhoud. Synthetische wol 1,2x en Pritex noppenschuim 1,1x.
Bijvoorbeeld:
Gesloten behuizing moet een netto inhoud van 30L lucht krijgen, berekend met simulatiesoftware.
Bij gebruik van synthetische dempingswol mag je de inhoud van kist 1,2x kleiner maken:
30/1,2 = 25L. De woofer ziet het echter nog steeds als 30L !
De woofer zelf heeft ook een bepaalde inhoud (=displacement) en verstevigingen ook (MDF), bijvoorbeeld totaal 4 liter, en die moet je er weer bij optellen: de totale inhoud wordt 25 + 4 = 29 liter.
Ik gebruik meestal dempingsmatten van Visaton, maar er zijn meer merken die dit 'glaswolachtige' materiaal leveren. Gebruik nooit isolatie-glaswol van de bouwmarkten, de vezels hiervan kunnen de woofer beschadigen. Ook schuimrubber "noppenschuim" heeft hele andere akoestische eigenschappen dan Pritex noppenschuim, gebruik hiervan is daarom nutteloos.
Met de hoeveelheid aan demping kan je de klank 'tunen', expirimenteer er dus mee!
[i:2f4r6zb2]Gesloten box:[/i:2f4r6zb2]
Stop de gehele box vol, maar druk de lagen niet aan en zorg dat de wooferconus niet geraakt wordt.
[i:2f4r6zb2]Bassreflex- en bandpassbox:[/i:2f4r6zb2]Gebruik voor alle wanden noppenschuim (merknaam Pritex!), vul de overgebleven ruimte eventueel met dempingswol (Visaton). Zorg ervoor dat de poort en de achterkant van de speaker elkaar kunnen 'zien'. Tussen sub en poort stop je dus geen dempingsmateriaal!
[i:2f4r6zb2]Verstevigingen[/i:2f4r6zb2]
Als de wanden van de box groter zijn dan 30cm, dan is het verstandig extra verstevigingen aan te brengen. Je doet dit door stroken 18mm MDF (min. 3cm breed) haaks op de panelen te lijmen. Of door een brede strook MDF tussen twee tegenover elkaar liggende panelen te lijmen. Hierdoor 'veert' en resoneert een paneel veel minder. Hou er rekening mee dat deze stroken een bepaalde inhoud hebben en dat deze inhoud ten koste gaat van de inhoud van de box.
[i:2f4r6zb2]
Afdichting[/i:2f4r6zb2]
De kist moet natuurlijk helemaal luchtdicht zijn. Een luchtlek gaat tenkoste van de bassweergave. 'Luchtdichtheid' bereik je door nauwkeurig de panelen te (laten) zagen, bij montage voldoende lijm en lijmtangen te gebruiken. Panelen daarna aan elkaar schroeven om een zeer stijve contructie te maken. Zet om de 10cm een schroef, eerst voorboren. De luidspreker-entree en de naden worden tenslotte aan de binnenkant met siliconenkit afgewerkt.
Meerdere subs in één kist
Het is geen probleem om twee of meer subwoofers in één grote kist te plaatsen. Omdat de oppervlakte van de panelen dan veel groter wordt, is verstevigen dan wel noodzakelijk.
1. Free-air montage
De woofer wordt niet in een kast ingebouwd, maar wordt in de hoedenplank of tegen de leuning van de achterbank gemonteerd. De kofferruimte fungeert als ('oneindig grote') klankkast. Deze ruimte dient dan ook voldoende 'luchtdicht' te zijn, anders gaat het ten koste van de bassweergave. Vaak is een en ander moeilijk realiseerbaar, waardoor "free-air" montage zelden tot goede resultaten leidt. Je moet er ook voor zorgen dat de woofer voor free-air gebruik geschikt is (zie EBP tabel).
[i:2f4r6zb2]Montage[/i:2f4r6zb2]
Gezien het hoge gewicht van de woofer moet de hoedenplank uitgevoerd worden in 18 - 22mm MDF. Deze dikte is voldoende om paneelresonanties en doorbuigen te voorkomen. Maak met behulp van stroken MDF van ca. 2cm breed ribben onder het paneel., hierdoor zal de stijfheid sterk toenemen.
Zet de plaat goed vast, zodat bij een aanrijding de hele handel niet naar voren komt!
voordelen:
-goedkoop
-plaatsbesparend, geen kast
nadelen
-goede akoestische isolatie vereist tussen voor- en achterzijde woofer
-slechtere demping van de woofer
-minder diepe bassweergave
-alleen woofers met een zeer stugge conusophanging voldoen
2. Gesloten behuizing
De meest eenvoudige vorm van kastmontage is de gesloten box. Ondanks deze 'eenvoud' is de bassweergave vaak heel erg goed. In kombinatie met een geschikte woofer zelfs de beste oplossing voor bassweergave in een auto.
voordelen:
-kompacte kast
-geleidelijke afval in het laag (12 dB/oct)
-zwaar belastbaar
-uitstekende transiëntweergave ('snel')
-eenvoudige kastconstructie
-minder kritisch t.a.v. ontwerp- en constructiefouten
nadelen:
-niet erg efficiënt
-lagere belastbaarheid en hogere vervorming in het hogere bass-bereik
3. Bassreflex behuizing
Een populiare manier van inbouwen is de bass-reflex of gepoorte behuizing. Vooral voor de liefhebbers van zeer diepe en harde bass is het de beste oplossing.
voordelen:
- 3 - 4 dB effiënter dan een gesloten box
-minder vervorming en hogere belastbaarheid in het hogere bassbereik
-mits goed ontworpen en gebouwd, diepere bassweergave
nadelen
-grotere kast
-zeer kritisch t.a.v. ontwerp- en constructiefouten (woofer kan simpel worden opgeblazen)
4. Bandpass behuizing
Behuizing waarbij de speaker in de kast is ingebouwd. Afhankelijk van het type met een gesloten of gepoorte ruimte achter de speaker, en altijd met een gepoorte ruimte vóór de speaker. De versie met 2 poorten heet dual-reflex-bandpass (of 6de orde bandpass), met een enkele poort wordt single-reflex-bandpass (of 4de orde bandpass) genoemd.
voordelen:
-hoge efficiëntie en diep doorlopende bass
goede demping van de speaker, hoge belastbaarheid
-speaker afgeschermd, zodat 'ie beschermd is tegen rondslingerende spullen.
nadelen:
-moeilijk ontwerp en ingewikkelde constructie
-woofer is 'onhoorbaar' overbelastbaar
-transiëntweergave sterk afhankelijk van de gekozen afstemming, klinkt meestal 'traag'
-grote kast
[i:2f4r6zb2]Thiele & Small parameters[/i:2f4r6zb2]
Wanneer je een kast voor een woofer wilt berekenen moet je beschikken over de T&S parameters. Dat zijn getallen die de mechanische en electrische eigenschappen van de speaker vastleggen.
De betekenis van al die T&S parameters is vaak onduidelijk, vandaar hier een korte verklaring van de meest gebruikte:
Fs resonantiefrequentie speaker in free air [Hz]
Fc systeem resonantiefrequentie gesloten box [Hz]
Fb systeem resonantiefrequentie bassreflex box [Hz]
F3 Frequentie [Hz] waarbij systeem-output 3dB gedaald is
Vas Hoeveelheid lucht [L] met dezelfde akoestische compliantie als de mechanische compliantie (Cms) van de speaker
D Effectieve speaker diameter [cm]
Sd Effectieve piston oppervlakte [cm²]
Xmax Maximale lineaire conusuitslag [mm]
Vd Maximale lineaire volume verplaatsing (Sd x Xmax) [cm³]
Re DC weerstand [Ohm]
Rg Bron impedantie (inclusief kabels, filters etc.) [Ohm]
Qms Q ten gevolge van mechanische verliezen bij resonantiefrequentie Fs
Qes Q ten gevolge van electrische verliezen bij resonantiefrequentie Fs
Qts Q ten gevolge van Qes//Qms bij resonantiefrequentie Fs
Qmc Q ten gevolge van mechanische verliezen bij systeem resonatiefrequentie Fc
Qec Q ten gevolge van electrische verliezen bij systeem resonantiefrequentie Fc
Qtc Q ten gevolge van Qes//Qmc bij systeem resonantiefrequentie Fc
Ql Q ten gevolge van kastlek bij systeem resonatiefrequentie Fb
Qp Q ten gevolge van poortverliezen bij systeem resonantiefrequentie Fb
n0 Referentie efficiëntie [%]
Cms Mechanische compliantie van de speaker [N/m]
Mms Effectieve mechanische massa [g]
Rms Mechanische verliezen van de speaker [kg/s]
BL Electromagnetische kracht van de magneet [m/N] of [Tm]
Pa Acoustische belastbaarheid [W]
Pe Electrische belastbaarheid [W]
Bron: www.12vhifi.nl
groetjes joost
makkelijk he?? www.12vhifi.nl
Die site ken ik onderhand uit mijn hoofd, net als diegene die die site opgezet heeft...
Wat ik wil zeggen, deze theorie en die grafieken zijn geen garantie voor een goed klinkende install. Dat blijft een kwestie van luisteren, testen en testopstellingen maken.
En door op wedstrijden de opmerkingen van de jury mee te nemen in het verbeteren van je install.
Peter schreef:
En door op wedstrijden de opmerkingen van de jury mee te nemen in het verbeteren van je install.
Haha dat klopt ja.
Zeker als je het jaar daarop weer dezelfde mensen tegenkomt. Ik had btw geen idee dat het van die site afkwam. Ik had ff wat rondgemaild en toen kreeg ik dit terug.
Had ik dus eigenlijk ook zelf kunnen zoeken, maarja liever lui dan moe
Wat betreft de cijfertjes en lijntjes heb je groot gelik. Elk oor is anders en elke voorkeur ook.
En lekker testen is nog leuk ook
ook ik heb lekker liggen knutselen in de garage
zie hier het resultaat (althans voorlopig)
de eerste foto's zijn bij daglicht
de laatste 2 's nachts
nee niet echt
heb een veel te lichte versterker dus klinkt nu echt niet gewoon
maar ja dat is weer voor later
Gewoon gat slijpen in de stalen achterkant, 15" free-to-air Woofer (mijne is van het merk Emphaser), dan hoef je geen kist te maken en klinkt keihard en goed, heb er zelf 1500 Watt versterker op staan en nog een versterker die 4x400 levert voor voor en achter, prima cambinatie. Wel kofferbak isoleren en nummerplaat extra vast parkerren.
Miniboink schreef:
Gewoon gat slijpen in de stalen achterkant, 15" free-to-air Woofer (mijne is van het merk Emphaser), dan hoef je geen kist te maken en klinkt keihard en goed, heb er zelf 1500 Watt versterker op staan
Ja en dan heb je dus een 15 inch gat in je mini zitten, wat dus niet iedereen wil. En dit gat is nadelig voor de stijfheid van je carrosserie (daar hebben we het al vaker over gehad). Kijk als je 1500 watt op een 15 inch woofer zet gaat het altijd wel hard, al leg je hem los op de achterbank.
Als je die sub op een MDF plaat monteerd en deze met bouten vastzet tegen de achterwand waar je achterbankrugleuning tegen zit is het nog steviger dan origineel.
Overigens denk ik niet dat een gat voor een sub dusdanig de stijheid van je carrosserie eruit haal dat het gevaarlijk wordt.
Als je een ongeluk krijgt waarbij je van achter aangereden wordt zal je Mini niet veel verder in elkaar zitten dan als er geen sub en dus geen gat inzit...
Ingediend door little danger op wo, 09-02-2005 18:22
Ben weer ff bezig geweest aan de ICE-install op de achterbank. De houten basis is nu af, hieroverheen rekstof spannen en dan alles insmeren met polyester-muik........
update :
Nu zie je ook goed waar de versterker zit. Achter het mini-logo ........
Greeeeetz LD
@ LD
Echt super VET !
ben benieuwd naar het eindresultaat.
...maar kan die amp. z'n warmte een beetje goed kwijt zo ?
Die speakers in de hoedenplank heb straks niet meer zo veel zin, als de subs erin hangen. Die komen nooit 'over' die subs heen.
Heb je composetjes voorin zitten ???
Kwestie van een fan erachter en klaar ben je...
Persoonlijk vind ik het niet mooi eerlijk gezegd... Ik wil mn achterbank gewoon kunnen gebruiken EN strakke muziek en dat heb ik dus ook...alleen dan wel weggewerkt in de kofferbak...
Ingediend door little danger op do, 10-02-2005 07:48
Smarty schreef:
@ LD
Echt super VET !
ben benieuwd naar het eindresultaat.
...maar kan die amp. z'n warmte een beetje goed kwijt zo ?
Die speakers in de hoedenplank heb straks niet meer zo veel zin, als de subs erin hangen. Die komen nooit 'over' die subs heen.
Heb je composetjes voorin zitten ???
Het is een digitale versteker en die worden niet warm. Die zijn ook heel dun vergeleken met andere amps.
En ik heb idd een composetje voorin (nog inbouwen). De achterspeakers geven enige "opvulling" vanuit achteren.
Ingediend door little danger op do, 10-02-2005 11:12
Peter schreef:
Op welke amp draait jou systeem dan??
Rodek R2175FRD (2x 197W rms bij 2 Ohm)
ik neem dus aan dat deze op de subs komt te staan? Want digitale versterkers hebben het nadeel dat in het hogentonen-bereik een vervelende ruis creeren. Alleen de peperdure modellen hebben een techniek aan boord om dit te voorkomen.
Uit een audio-forum:
[i:1nsodloz]Een digitale versterker kan twee dingen:
Vol vermogen geven, of geen vermogen geven . Door HEEL snel te schakelen kan zo'n versterker zowel de versterking als de frequentie van een signaal weergeven. Alleen heb ik zelf altijd het idee dat als je CD kwaliteit wil schakelen, je rekening moet houden met 16 bits resolutie op 44,1Khz, je moet dan 44.100 keer per seconde een signaal kunnen geven, maar dat signaal kan 65.000 verschillende "niveau's" hebben. Om dat netjes te kunnen doen, lijkt mij het noodzakelijk dat zo'n versterker dus bijna 3miljard keer per seconde de mogelijkheid hebben om te kunnen schakelen (niet dat ze dat elke keer moeten doen, maar ze moeten wel de mogelijkheid hebben om precies te kunnen schakelen om zowel de amplitude van het signaal precies te kunnen weergeven)
Je moet op een erg hoge frequentie schakelen om een beetje hi-fi kwaliteit te krijgen. Vandaar dat deze techniek erg populair is bij subwoofer versterkers. Stel dat het optimum voor de schakelsnelheid ligt op 50-100x de maximaal weer te geven frequentie: dan moet je om 20khz weer te geven op 2mhz schakelen. Bij subs die tot 100hz weergeven bereik je dezelfde kwaliteit met een schakelfrekwentie van 10khz. En dat scheelt een bult in hoog frequent storing (die alleen op een moeilijke en dure manier kan worden geminimaliseerd)[/i:1nsodloz]
Dus voor subs zijn dit prima amp's Hoe ziet de rest van het systeem er eigelijk uit?? Ik ben trouwens erg benieuwd naar het resultaat!
Ziet er puik uit ,
Over de warmte zal ik me niet zo veel zorgen maken, ik heb zelf twee versterkers tegenover elkaar in een kleine afgesloten ruimte zitten, ik heb nooit last van een te hoge temperatuur gehad. Een de meeste versterkers hebben toch wel een beveiliging tegen oververhitting.
Die speakers in de hoedenplank hebben echt wel nut hoor, ze komen best over de subs heen, als je er maar een versterker op zet. De speakers spelen op een heel andere frequentie dan de subwoofers, dus je gaat ze echt wel horen. Maar idd ter opvulling, je moet wel een composet voorin hebben, met een lekkere versterker erop.
wauw die vlammen zijn gaaf!!
eigelijk moet je die op je mini painte
en LD dan van jou is ook super zeg!! jij weet wel met hout om te gaan zeg ben benieuwd hoe het is als je het polyester dr over heb geboetseerd.
shik shik
die kuipzetels van raceland heb je die bij remco gekocht wandt daar stonden die voor 100€
en hoeveel watt wijn die boxen
he mark, ben jij niet een beetje bang voor inbraken?
als dat allemaal in het zicht ligt??? Ik wil het juist in de vorm van de bank houden, en dan een deken o.i.d. eroverheen...
kben altijd bang voor die dieve maar ik heb er een goei alarm op zitten (geve ze al nie veel meer om) en snachts staat ie erges waar niemand bij kan
en als ik naar de stad ga zet ik hem altijd in de parkeergarage en dan geef ik die mense wa geld
En naar binnen kijken gaat ook moeilijk want op de 8er ruiten zit de donkerste tint
Ingediend door little danger op vr, 11-02-2005 18:33
Zie ik daar nou 4 speakers achter de subwoofer ? Of ..... ?
Ga je de rest trouwens nog bekleden ?
Zal wel goed klinken !
neej het zijn bovenop 2 versterkers en daar onder 2 normale speakers
Hoi,
Heb je wat ,meer en betere foto's van je install?
En hoe heb je je 4 punts gordels verwerkt nu je achterbank geheel vol zit? OF heb je die niet bij je kuipstoelen?
GRTNX cyril
Ingediend door little danger op vr, 18-02-2005 17:26
Hier weer een update !!!
Ik heb nu de rekstof over de constructie gespannen. Op deze rekstof ga ik de polyester aanbrengen.
Nu krijg je al een beter beeld hoe het er ongeveer uit gaat komen zien.
Greeeeetz LD
Ingediend door little danger op vr, 18-02-2005 17:28
In het midden tussen de subwoofers zit een vrij lege ruimte........(zie pagina 13)
Hier heb ik wat op gevonden : Ik ga hier de kabels vanuit de condensator in verwerken. Dus vanuit de condensator buig ik een buis waar de kabels in zitten en die verdwijnt dan in de poly.
Iemand mss andere ideeën ??
Ik ben vanmiddag ook lekker aan het knutselen geweest.
Aangezien foto('s) meer zeggen dan 1000 worden, hieronder het resultaat:
Het zijn 2x TS-E1396 Pioneer (3weg sp.)speakers in 2 stukken gezaagd en gelakt 15mm MDF.
De hoedenplank is ook voozien met 2 van deze speakers.
Ik heb er goed aangedaan om mn sub+amp. te verkopen uit mn oude auto, had ze nu niet meer nodig gehad :)" title="Evil" /> het knalt gewoon mooi en hard nu
ThX
En ik kon gelijk mooi de bijrijders stoel maken vanmiddag toen 'ie eruit was (was helemaal los aan het trillen van frame ).
Was net bij een vriend, en zelfs hij vond het goed klinken :)" title="Evil" />
(en hij heeft toch een hoge lat voor wat betreft audio, hij heeft zelf een Soundstream amp. en een Focal composet...zeer goed[size=75:16qsl4xb]&duur[/size:16qsl4xb]spul).
RE: SubWoofer in de kofferbak of op achterbank?
Ingediend door cyril op wo, 26-01-2005 13:18
Hoi,
Met referentie bedoelde hij:
Waarmee vergelijk je goed geluid om te bepalen of het goed is?
Is dit nu duidelijk?
Als je iets vergelijkt moet je 2(of meer) dingen hebben; het gene wat je wilt beoordelen tegenover iets anders. Dat andere is je referentie!
GRTNX cyril