1000 ombouwen naar 1300

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Hoi hoi,

Ik ben volgende maand ook van plan mijn mini om te bouwen van een 1000 naar een 1300. Mijn vraag is echter zijn er nog aanpassingen aan de auto nodig i.v.m de APK keuring (betere remmen enz. enz.??). En hoe gaat dat in zijn werk met de keuring ik neem aan dat je het een en ander moet laten wijzigen in je kenteken papieren. Of vergis ik me hierin.

Groeten en tot hoors


Dennis

RE: 1000 ombouwen naar 1300

officieel moet je je laten herkeuren als er een vermogen toename is van 33% dacht ik.
Maar in de praktijk wordt dit hier bij Mini's niet veel gedaan. Op je papieren staan alleen je aantal cilinders en die blijven gelijk. Bij de APK kijken ze niet naar je vermogen en een gemiddelde politie agent ziet niet aan het blok of het een 1275cc of een 998cc, de buitenmaten van het blok zijn hetzelfde. Het enige waar je het zo aan kunt zien is het motorplaatje en dan moet je toch weten wat het betekend.

Als je voor schijven hebt hoef je volgens mij ook niets perse iets aan je remmen te doen. De latere Coopers hebben dezelfde remmen als een 12" gewone Mini, alleen hebben de Mini's van ruwweg tussen '84 en '89 geen rembekrachtiger dus moet je wat meer getrainde benen hebben.
Als je trommels voor hebt zou ik wel schijven monteren.

default

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Mini-Philip schreef:
Op je papieren staan alleen je aantal cilinders en die blijven gelijk.




Volgens mij heb jij dan andere kentekenpapieren want bij mij staat er op deel I bij type: 1000 E S6. (1000 staat voor de cill.inhoud) ;)
Maar inderdaad, alleen een Mini-kenner zou het herkennen.
Verder is er niemand die het controleerd. >:)

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ja, maar wat betekent die 1000 op het kentekenbewijs? Precies wat er staat, het is het [i:3icq5kfr]type[/i:3icq5kfr]. Dat dat "toevallig" overeenstemd met de cilinderhinhoud is niet belangrijk. Bij de volgende auto staat er misschien "XLS Economy" ofzo. Je hebt straks nog steeds een Mini 1000E. Alleen dan 1 met een 1300-motor erin :)

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Eelke schreef:
Ja, maar wat betekent die 1000 op het kentekenbewijs? Precies wat er staat, het is het [i:1giihobc]type[/i:1giihobc]. Dat dat "toevallig" overeenstemd met de cilinderhinhoud is niet belangrijk. Bij de volgende auto staat er misschien "XLS Economy" ofzo. Je hebt straks nog steeds een Mini 1000E. Alleen dan 1 met een 1300-motor erin :)



precies, ik denk niet dat na je herkeuring ze het type op je kentekenbewijs veranderen, dat blijft immers hetzelfde. Het vakje cilinderinhoud is niet gevuld bij mij igg. En laat ze dat maar eens controleren of dat idd 1000 cc is >:)
En bij bijvoorbeeld de MG ZR 160 staat dat 160 weer voor het aantal pk in niet de cilinderinhoud 1.6 ofzo.
Mini Martin":1giihobc]
Maar inderdaad, alleen een Mini-kenner zou het herkennen.
Verder is er niemand die het controleerd. >:)[/quote:1giihobc]
als je het motorplaatje er af zou slopen of zo zou het zelfs voor hem moeilijk kunnen worden.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

als je het motorplaatje er af zou slopen of zo zou het zelfs voor hem moeilijk kunnen worden.




En dan nog...
Er is meen ik ook een regel (naast de 33% regel), dat als een auto type goedkeuring heeft met een bepaald vermogen er ook geen probleem is. De Mini (saloon) is met alle type a-motoren gebouwd en krijg je dus geen probleem.

Ik ben echter wel 'illegaal' bezig, een Van heeft nooit standaard een 1275 gehad en op mijn (grijze) kenteken staat het vermogen vermeld. Dat klopt dus niet meer....

Wouter (wel met 10' schijfremmen)

default

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Mijn vraag is echter zijn er nog aanpassingen aan de auto nodig i.v.m de APK keuring (betere remmen enz. enz.??).



Eveen terug naar de oorspronkelijke vraag. Nee, voor de APK hoef je niets anders te doen dan het blok te wisselen. Voor je eigen veiligheid zou ik schijven aanraden (een 1300 blokje rijdt al gauw 150 km/u, en ik weet niet of je trommeltjes een noodstop redden)

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Hoi luitjes

Mooi dat brengt dat geen verdere kosten meer met zich mee want schijfremmen heb ik al. Ik moet alleen ff rekening houden dat je wat aanpassingen moet doen aan je fan (verlengen) omdat je bij een Metro blok een 2e engine breather hebt die daar een beetje in de weg zit. Verder moest ik geloof ik gewoon het thermostaathuis verwisselen met die van de 1000.
Dit weekend nog ff remmen en de verlichting goed afstellen want maandag moet ie naar de keuring en hopenlijk is alles goed O:) .

Tot hoors

Groeten

Dennis

default

RE: 1000 ombouwen naar 1300

je bij een Metro blok een 2e engine breather hebt die daar een beetje in de weg zit. Verder moest ik geloof ik gewoon het thermostaathuis verwisselen met die van de 1000.
Dit weekend nog ff remmen en de verlichting goed afstellen want maandag moet ie




klopt thermostaathuis van de 1000 gebruiken, eventueel kachelaansluiting nog doorboren?
maar als je mandag al voor de APK gaat. heb je 'm er al in dan?

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Nee ik ga er alle tijd voor nemen om die 1300 in te bouwen. Dus hij gaat gewoon komende maandag nog met de 1000 motor naar de APK. Het komende weekend ga ik gebruiken om m helemaal in orde te krijgen. FF lampen goed afstellen en de remmen ff nakijken want ik merkte gisteren nog dat ie een beetje naar links trekt als ik flink rem.
Is dat by the way een lastige klus om je remmen af te stellen?
Hebben jullie nog tips hiervoor?


Groeten en alvast bedankt


Dennis

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Je fanblad kun je vrij gemakkelijk opschuiven door er een extra spacer tussen te zetten of gewoon iets op te vullen met ringetjes.

Hou er even rekening mee dat je het thermostaathuis inderdaad gewoon over kunt zetten maar je hebt wel een andere bovenste radiateur steun nodig. (als je die al niet had) Ook heb je een nieuwe slang nodig vanaf de bovenkant van de radiateur richting je thermostaathuis. Dit bijden omdat de thermostaathuis van een 1300 in een iets andere hoek staat dan van een 1000.

Aan je schijfremmen kun je eigenlijk niks afstellen deze zijn zogezegd zelfstellend. Het enige wat je kunt stellen zijn je trommelremmen achter. Gewoon het vierkante boutje wat er zit verdraaien (hier is een appart leuteltje voor op de markt) todat je wiel net begint te slepen over je remschoen. Even een stukje rijden om de boel z'n kans te geven om even in potitie te komen en het daarna evt nog even bijstellen.

Mocht je auto daarna nog een bepaalde kant optrekken dan zit het probleem waarschijnlijk in lucht in de leidingen, en zul je de vooremmen even moeten ontluchten. Vooral in de leiding die naar de linkerkant van de auto loopt (van binnen uit gezien, dus rechts als je voor de auto staat) is vrij lamg en hier kan gemakkelijk lucht in blijven staan. Maar zoals je zelf al aangeeft de auto trekt iets naar links dus dit laatste zal het probleem waarschijnlijk niet wezen dan had je auto eerder naar rechts moeten trekken.

Overigens mag je auto een klein beetje naar een bepaalde kant toe trekken voor de apk. Het is niet veel geloof ik maar het mag wel iets. Ik dacht dat ze hier ook een bepaald percentage in hadden maar die weet ik helaas niet uit m'n hoofd.

Suc6 met de apk en de inbouw van je 1300

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Hoi Richard,

Bedankt voor je info. Wanneer ik m'n 1300 ga inbouwen wil ik vooraf nog een andere nokkenas er in gooien met nieuwe volgers. Heb jij ervaring met het verwisselen van een andere nokkenas? Is dit een lastige klus en heb je nog tips voor me?
Als er andere mensen zijn met ervaring op het gebied van omwisselen van een nokkenas hoor ik dit graag.

Groeten en tot hoors

Dennis

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Het verwisselen van je nokkenas is eigenlijk vrij simpel het komt er kort gezegd op neer van haal je oude eruit en stop de nieuwe erin. :)

Er zijn echter wel wat dingetjes waar je rekening mee moet houden. Als je de nokkenas er uit haalt kijk dan even of je nokkenas lagers versleten zijn of niet. Let even goed op diepe groeven ed in je lagerschalen. Je nokkenas lagers slijten over het algemeen niet zo heel erg snel. Maar het kan je achteraf een hoop narigheid besparen.

Hou er met het monteren van je nokkenas goed rekening mee dat de speling goed is. Je nokkenas heeft een minimale speling in de lengte richting nodig. Indien dit niet zo is zal je mischien iets van je nieuwe nokkenas af moeten halen.

Let er verder ook altijd even goed op of je nokkenas daadwerkelijk ook kan draaien als je deze erin hebt gelegd. Zodra deze niet kan draaien zul je ook van je steunpunten iets van de nokkenas af moeten halen.

Kijk verder ook even of je nokkenas goed in je oliepomp past. Ook hier zal je nokkenas een bepaalde lengte richtingspeling in moeten hebben anders drukt hij je oliepomp langzaam aan kapot.

Je volgers kun je er eigenlijk gewoon op de plek van de oude weer inschuiven. Vet ze voordat je monteert even een beetje in met olie. En kijk of ook deze er soepel in glijden. Doe dit invetten ook even met de steunpunten van je nokkenas overigens.

Ik weet niet in hoevere je het blok uit elkaar hebt liggen nu maar als je ook het vliegwiel huis er kompleet af hebt liggen (en anders zou ik hem er maar even vanaf halen als ik jou was) zou ik ook de oliepomp even vervangen als ik jou was. Dit zijn van die dingen waar je achteraf als je het blok erin hebt liggen bijna niet meer bij kunt komen. Ik haal deze ook maar even aan omdat de onderdelen van een motor altijd iets op elkaar inslijten. Dus als je dan het een gaat vervangen (nokkenas) zou ik er ook even voor zorgen dat de dingen die er direct mee inverband staan zoals de oliepomp ook vervangen worden zodat ze weer de kans krijgen om vanaf nieuw op elkaar in te slijten en dat je niet last kan krijgen van kapot draaiende onderdelen omdat ze toevallig al op een ander en dit geval verkeerde manier zijn ingesleten.

Dan mischien nog even een laatste iets je hebt waarschijnlijk geen olie meer in het blok zitten?? En je gaat er iets nieuws inzetten wat nog niet de kans heeft gehad om iets in te slijten. Haal voor je gaat starten even je ontsteking los en laat hem even een aantal keer ronddraaien op je startmotor. Dit om de nieuwe delen even flink in de olie te zetten voordat ze gelijk aan de belasting worden geslingerd. Het lijkt mischien iets over de top maar voorkomen blijft nu eenmaal beter dan genezen. :)

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ik zou persoonlijk wel schijfremmen erop zetten als je er een 1300 in legt.
Er is relatief makkelijk aan te komen
Een 1300 blok heeft geen dekseltjes op de achterzijde van het blok, ik weet alleen niet of de 'oude' 1300tjes dat wel hebben

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Schijfremmen had 'ie al :)

Oude 1275's hebben volgens mij wel van die spiekklepjes. Heeft volgens mij meer te maken met de leeftijd van het blok dan met 1275 of niet. Hoe was het ook alweer? Is een A+ blok altijd 1275? Valt het hebben van die klepjes toevallig samen met wel of niet A+?

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Eelke schreef:
Is een A+ blok altijd 1275? Valt het hebben van die klepjes toevallig samen met wel of niet A+?




Nope. De A+ is de vevanger van het a-blok, en gekomen samen met de metro. Volgens mij was dit zo rond 83 of zo. De A+ is er net zo goed in 1275 als in 1000 cc. Tweede vraag zou kunnen, weet ik niet...

O ja, Richard, afstellen achterremmen: niet vastdraaien tot slepen, maar tot volledig blokkeren. Doordraaien tot het nokje niet meer verder kan. Dan terug draaien tot licht slepen. Nu druk je meteen alle speling ed. eruit, en schuiven de voeringen meteen op de juiste plaats...

RE: 1000 ombouwen naar 1300

En dan hier een antwoord op je 2-de vraag Eelke. Ook dit is een nee. :) Eigenlijk geeft Bert het antwoord al gedeeltelijk. De latere 1000's zijn namelijk ook A+ blokken en hebben wel degelijk klepjes. Of een oudere 1300 ook klepjes heeft durf ik je niet te vertellen maar wat wel zeker is dat de klepjes niet typerend zijn voor een A+ blok. Een A+ blok is vanaf buiten vrij makkelijk te onderschijden met een A blok door de extra ribben op de buitenkant van het blok, deze ontbreken bij een A blok.

Bert bedankt voor je info over de remmen deze wist ik nog niet. O+

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Richard T schreef:
Een A+ blok is vanaf buiten vrij makkelijk te onderschijden met een A blok door de extra ribben op de buitenkant van het blok, deze ontbreken bij een A blok.




Ehh, welke ribben.. En waar. Ik bepaalde een a-blok altijd op koppeling, en startmotor..

RE: 1000 ombouwen naar 1300

De extra ribben op de buitenkant van het A+ blok. Deze ontbreken bij een A blok.

Dit zouden de ribben moeten zijn die overal over de buitenkant van het blok te zien zijn. Dus de geen die horizontaal en verticaal over het blok heen lopen.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Laat ik nou net een foto van "een" A+ blokje online hebben gezet O:)



Ik geloof dat ik zie wat Richard bedoelt. Aan de onderkant van het onderblok, in de buurt van het oliefilter.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Hoi hoi, mooi dat blok. Ik heb nog een vraagje over de 2 engine breathers die nou net aan de andere kant zitten. Hier zitten bij mij slangetjes op alleen weet ik zo niet waar ik die op moet aansluiten.

Met vriendelijke groeten


Dennis P

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Die slangen zijn van de carterventilatie. Als de slangen er niet op zitten loopt ie niet, want dan krijgt de carburateur valse lucht. Je moet dat gat van de carburateur blokkeren en kun je gewoon breathers op die potjes zetten.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Wat je ook kan doen is een slang trekken vanaf de potjes deze met elkaar verbinden door middel van een T stukje en ze vervolgens richting je carberateur laten lopen. Maar een 2 tal filtertejes op de potjes zetten kan inderdaad ook en met dit laatste win je ook nog iets aan vermogen.



Gelukkig staat er op Eelke's site ook nog een plaatje van een motorblok waar die 2 filtertjes opzitten een aan de linkerkant van het blok en de ander rechts achter. (naast de radiateur)

Het blokkie ziet er overigens verdacht bekend uit. O:)

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Eelke schreef:
Ik geloof dat ik zie wat Richard bedoelt. Aan de onderkant van het onderblok, in de buurt van het oliefilter.




Inderdaad zijn dat de ribben die ik bedoel ja. :)

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Richard T schreef:
Inderdaad zijn dat de ribben die ik bedoel ja. :)




Juist ja. Hmm, toch eens kijken of het A-blokkie dat ik los heb staan deze dan niet heeft...

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Is dat het blokkie waar je mij foto's van hebt gestuurd?



Op dit blok zitten dezelfde ribben.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

eigelijk zie je dat dus alleen aan de versnellingbak en niet aan het blok zelf?

RE: 1000 ombouwen naar 1300

het a+ blok heeft trouwens ook spiekklepjes

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Philip: de "ribben" die bedoeld worden zijn de richels die op het blok zelf, o.a. in de buurt van het oliefilter te zien zijn.

Mini Power: er is hierboven gezegd dat 1000-blokjes, ongeacht A+ of gewoon A, spiekklepjes hebben en 1300 A+-blokjes geen klepjes hebben. Hoe het met 1300 A-blokjes zit wist niemand.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

De a+ blokken zijn tegelijk met de metro gekomen.
De meeste 1275's zijn van het metrotijdperk of erna.--> geen klepjes
Hoe het met de oude 1275's zit weet ik niet. Dit ga ik van het weekend ff uitzoeken.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Eelke schreef:
Is dat het blokkie waar je mij foto's van hebt gestuurd? Op dit blok zitten dezelfde ribben.




Nope. Dit is een 1275. Is trouwens duidelijk te zien. Schuine kachelkraan, en de extra carterontluchting staan duidelijk op de foto.

Het blok dat ik bedoel is het oude blokkie. Uit '73. Staat in de hoek. Net niet te zien op de foto. Is eigenlijk gewoon 1 heel groot massief zwart blok olie met de vormen van een motorblok :)

Welke overigens voor de liefhebber te "geef" is. Hierboven doe ik er een beetje denigrerend over, maar hij is in Ok staat. Compressie was goed en hij liep netjes voor ik hem eruit takelde. Hij ziet er alleen niet uit...

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Bert schreef:
Nope. Dit is een 1275. Is trouwens duidelijk te zien. Schuine kachelkraan, en de extra carterontluchting staan duidelijk op de foto.




Kan wel zijn (je doet trouwens net of dat algemeen bekend is en iedere boerenlul dat kan zien :?) maar je hebt met geen woord over de inhoud van dat A-blokkie dat je zou gaan bekijken gerept.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ik heb uiteraard gezocht, maar sommige dingen zijn me niet helemaal duidelijk over de ombouw van 1000 (standaard 1000 cc, Mini mayfair uit 1985) naar 1300 (Metro 1300 GT uit 1989 meen ik).
Ik ben bezig met de voorbereidingen.
Hoe zit t nou met de koppeling. Kan ik de koppelingshuisdeksel van mn 1000 cc zonder problemen overzetten naar mn 1300??
En dan de stroomverdeler. Op mn 1300 blok is ie volgens mij electronisch. Het stekkertje wat bij de verdeelkap zit, waar zouden die draadjes heen moeten lopen. Of kan ik ook de stroomverdeler van mn 1000 cc gebruiken?? Wat is verstandiger?

RE: 1000 ombouwen naar 1300

let even op: afhankelijk of het een metro met pre engaged starter heeft ( die heeft een solenoid op de motor zelf(extra ding opde startmotor), anders heeft het een inertie koppeling) moet je de koppeling gebruiken die bij de startmotor zit.

ik zou de hele koppeling (niet het huis..als deze niet lekt lekker laten zitten) en startmotor van de 1000 gebruiken je hoeft dan alleen de deksel + werk cylinder over te zetten.

er moet wat veranderd worden als je de onsteking van de metro wil gebruiken

zie:http://homepage.ntlworld.com/alan.gledhill/

default

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Heb net een 1275 metro-blok in m'n estate gebouwd. Maar nu zit ik met een probleem. Hoe moet ik de startmotor nu aansluiten; nieuw type.
Houdoe,
Remko

default

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Over dit onderwerp heb ik een vraag, namelijk:

Kan ik van mijn 1000cc de bovenkant van de motor afhalen ( en dus het onderblok en subframe en versnellingsbak laten zitten) en de rest (zuigerstangen, cilinders en kop ) vervangen door een 1300 cc set?

En is hier makkelijk en goedkoop tweedehands aan te komen?

Het betreft een mini 1000 E Special uit 1990

Erik

RE: 1000 ombouwen naar 1300

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 000+tun%2A

dit is een topic over een 1300 kop op een 1000...

iets met kleppen verder inslijpen o.i.d. ;)

en een goede kop vinden zal redelijk moeilijk zijn aangezien ze normaal met blok en al aangeboden worden...

succes,

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Wat ben je nu precies van plan eigenlijk?

Wil je van het onderblok van een 1000 een onderblok van een 1300 maken? Dit gaat helaas niet doordat de slag van een 1300 langer is en het 1000 blok hoger zou moeten wezen dan die nu is. Ook passen 1300 zuigers niet in een 1000 blok. Daarvoor zou je de 1000 te ver op moeten boren. Een 1300 kop op een 1000 is met een aantal aanpassingen wel te doen. Zie daarvoor weer de link van RedFlame.

Als je omhoog wilt richting 1300 kun je het beste ergen's een 1300 vandaan halen. Eventueel kun je deze nog reviseren als je dat wilt. Je motor kun je er ook het beste met bak en al uitlichten en dan een 1300 evt over zetten op je huidige bak en deze er weer een z'n geheel in hijsen.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

is het eigenlijk verstandig het differentieel van de 1000 in de 1300 te zetten. ik heb wel eens gehoord dat die metro blokken veel toeren draaien als ze in een mini liggen(wielmaat etc.) want nu draait mijn blok (1000) ongeveer 3800rpm bij 120 km. iemand ervaring mee??

default

RE: 1000 ombouwen naar 1300

kan een het cilinderblok van een 1300 met bijhorende zuigers enz op een versnellingsbak van een 1000cc worden gezet?

en kan ik dan de koppeling enzo beouden want ik kan er niet meer goed aan uit.

soms zeggen ze ja en dan weer precies nee of zit ik er zo ver naast?

ik wil dus gewoon mijn versnellingsbake en koppeling (dus startmotor ook dan) van een 1000cc behouden en dan een 1300 cilinderblok,cilindrrkop,ontsteking en eventueel alternator vervangen

bedankt!!

RE: 1000 ombouwen naar 1300

paneermeel schreef:
ik heb wel eens gehoord dat die metro blokken veel toeren draaien als ze in een mini liggen(wielmaat etc.) want nu draait mijn blok (1000) ongeveer 3800rpm bij 120 km. iemand ervaring mee??




Hangt af van welke wielen je onder je Mini hebt, als je op dezelfde inch-maat rijdt als de Metro waar je donorblok uitkomt dan is er geen verschil.
Als je (zoals ik) een MG-blok uit een Metro (13 inch) in een Mini zet en je wilt absoluut die kewle 10-inch wieltjes houden (10 inch appreciation-society) dan moet je een langer diff monteren.

Ikzelf heb gekozen voor een 3.11 diff; fel bij optrekken maar ook goed te harden bij 120+ op de teller.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Stijn2000 schreef:
kan een het cilinderblok van een 1300 met bijhorende zuigers enz op een versnellingsbak van een 1000cc worden gezet?




Weet ik niet, maar als je je koppeling wilt behouden van je oude blok moet je gewoon je vliegwiel en vliegwielbehuizing incl de hulpkoppelingscilinder overzetten.

Heb ik ook gedaan; ik heb nu een MG-blok (oorspronkelijk Verto-koppeling) met het (afgedraaide) vliegwiel van mijn A-blok (non-Verto) en ook de de vliegwielbehuizing en hulpkoppelings-cilinder van mijn A-blok.

Dit hele verhaal gaat natuurlijk niet op als het ombouw van non-Verto naar non-Verto betreft.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Stijn2000 schreef:
kan een het cilinderblok van een 1300 met bijhorende zuigers enz op een versnellingsbak van een 1000cc worden gezet?



Ja, de versnellingsbak incl. koppelingshuis van de 1000 kun je zo aan het 1300 blok monteren. Let er wel op dat beide motoren van hetzelfde type (A of A+) zijn i.v.m. de passing van de tandwielen. Verder heb je het primaire tandwiel van de 1300 nodig, omdat die van de 1000 niet op de dikkere 1300 krukas past. Verder kun je dan je huidige vliegwiel en startmotor behouden. De dynamo's zijn ook hetzelfde.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

paneermeel schreef:
is het eigenlijk verstandig het differentieel van de 1000 in de 1300 te zetten. ik heb wel eens gehoord dat die metro blokken veel toeren draaien als ze in een mini liggen(wielmaat etc.) want nu draait mijn blok (1000) ongeveer 3800rpm bij 120 km. iemand ervaring mee??



Metro's hebben een 3,44:1 eindoverbrenging en grotere wielen dan Mini's (1000: afh. van bouwjaar 2,95, 3,105 of 3,44:1) en draaien minder toeren dan wanneer je een Metro-motor zo in een Mini hangt (of die nou op 10", 12" of 13" staat). Het is wel het makkelijkst, maar hangt af van je voorkeur of je een stoplichtsprinter wilt en tegen meer toeren bij snelwegritten kunt of niet. Vervangen van de 1300-bak (die waarschijnlijk een zwaarder leven heeft gehad dan een 1000-bak) voor een 1000-bak is makkelijk, als je het differentieel niet wilt openmaken.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Goed, ondanks alle verhalen op het forum over het al dan niet behouden van koppelingsdelen en de bak, weet ik niet zeker wat ik in mijn situatie moet behouden van de Mini en wat van de Metro. Inmiddels heb ik de volgende 2 auto's staan (nou ja, de Metro staat er donderdag pas):

1. Mini 1000 HLE 1982 (Verto koppeling)
2. Austin Metro 1.3 special S6 1989

Het is vanzelfsprekend de bedoeling dat de uiteindelijke rijdende auto de Mini moet worden.
Het motortje van de Metro loopt echt prachtig, is in een uitstekende conditie en heeft slechts 40.000 km gelopen. De Mini 1000 motor en bak etc heeft echt veel en veel meer gereden en heeft nu een versleten koppelingsplaat.
Welke (motorgerelateerde) onderdelen van de Mini kan ik beter behouden? Het liefst gooi ik zoveel mogelijk van de Metro over...

Verder heb ik hier ergens gelezen dat het verstandig is om even alle keerringen in het nieuwe blok te vervangen om zo toekomstig gesodemieter te voorkomen. Welke kleine operaties aan het blok kan ik ook nog even uitvoeren alvorens het blok te plaatsen?

Alvast bedankt mensen!

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Je kan in principe het hele complete blok van de metro in je mini bouwen. Alleen moet je ff oppassen met je uitlaatspruitstuk... Ik weet namelijk niet of je die dubbelpijps van een metro kwijt wordt.

De carb, dynamo, elec. ontsteking+bobine (die horen bij elkaar en daarom niet verstandig om die door elkaar te halen...)kun je gewoon van de metro pakken.

Je hoeft alleen het armpje van je koppelingscilinder te verwisselen omdat je mini een hydraulische koppeling heeft en je metro een mechanische koppeling. Wel het vliegwiel en startmotor bijelkaar houden...

Je kunt ook je eindoverbrenging veranderen als je niet echt van hoge toeren (op de snelweg) houdt. Omdat je metro een korte eindoverbrening heeft.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Thnx!

Maarre:

Mini Power schreef:
Je hoeft alleen het armpje van je koppelingscilinder te verwisselen omdat je mini een hydraulische koppeling heeft en je metro een mechanische koppeling. Wel het vliegwiel en startmotor bijelkaar houden...



Moet ik dan alleen het armpje vervangen of die hele slave cilinder?

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Je moet het armpje en cilinder van je mini gebruiken. De deksel mag van je metro zijn, als je het armpje maar vervangt!

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Aha, das mooi. Bedankt. Overigens denk ik dat ik de bak van de Metro erbij houd. Ik rijd eigenlijk bijna nooit harder dan 130, dus dat moet wel te doen zijn toch? Of ben ik nu te optimistisch...

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ik heb ook een metro 1300 met metro bak (3.44 wat jij ook zult gaan hebben) en rijdt 4500 toeren bij 120 km/u...

Kijk eens hoe de bak van de metro is voordat je hem sloopt!!