1000 ombouwen naar 1300

RE: 1000 ombouwen naar 1300

zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandscoëfficiënt
en:
http://www.ime.org.uk/ime/c/cd_values.html

cw is dus een factor bij het berekenen van de weerstand (frontaal oppervlak en snelheid zijn 2 andere factoren)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: 1000 ombouwen naar 1300

ik heb het hele topic van cares aan een bestaand topic gehangen. Daarmee staat het ook meteen in Technische Modificaties, want in Standaard Techniek hoort dit natuurlijk niet thuis.

Eigenlijk wordt het meeste al besproken op het topic, bijvoorbeeld ook hier:
link
link

Dus lees aub eerst even het een en ander door voor het plaatsen van nog meer reacties...

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ik heb mijn 1275 er eindelijk ingehangen dit weekeinde.

met behulp van dennis en een full-spec garage is het gebeurd.

zaterdag was het oude blok eruit, en 1275 erin, zondag was alles aansluiten en testen.

foto1: garage, zie ook dennis zijn MK2 met 1000 en 1300 kop en dubbele hs2 racer links
link

foto 2: dennis en ik samen met mini op de brug
link

foto 3: oude blok + nieuwe blok naast elkaar
link

foto 4:sleutelen!

link

foto 5: trotse eigenaar + mini met nieue hart!
link

er waren een aantal valkuilen waar omheen moest worden gewerkt en dat koste flink tijd.
hij heeft even gelopen, maar de ontsteling stond 180 graden gedraaid |:(
dus is niet meer goed gekomen die dag (was ook zo om eigenlijk)

van de week afregelen en rijden maar!

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Na wat ingelezen te hebben in de verschillende topics over de conversie en de km-telleraanpassingen en dergelijke, blijft er eigenlijk één vraag onduidelijk:

Zit er verschil in het diff van een 998cc mayfair '91 motor en een 1300cc '91 coopermotor?

En moet ik daardoor mijn km-teller aanpassen? Uiteraard is het handig deze te vervangen voor eentje die tot 180km/h gaat. Maar v.w.b. de juiste snelheidsaanduiding moet ik natuurlijk weten of er verschil in diff is.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

als je de motornummers hebt, en de versnellingsbakken nog origineel zijn, kan je op zoeken wat voor diff erin zit...

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Anders gewoon beide bakken eronder vandaan en tandjes tellen :)

Dennis

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Om even aan dit topic te haken, de meeste berichten over ombouw hier gaan over metro blokken. Nou heb ik een carb cooper blok uit 1991 staan en gezien deze al uit een Mini komt vroeg ik me af wat hier dan voor aanpassingen nodig zijn, nou heb ik als het goed is geen diff aanpassingen of wormwiel aanpassingen nodig gezien ze beide op 12" hebben gestaan en het diff naar verluid van t motornummer gelijk zou zijn.

Vraag is dus, wat komt er kijken bij een cooper conversie ipv metro conversie?

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Bovenste hondebot is van 1300cc langer dan van een 1000cc.
Koop of maak een verstelbare..ben je klaar de rest van je mini-leven..

eindoverbrenging hetzelfde.
wormwiel bak voor km teller hetzelfde. ;) O:) >
motersteunen zijn hetzelfde

even opletten hoe de carter ontluchting op de distributie deksel zit van de 1300..
heeft je 1000 niet..
Zal een spacer bij de vin op de waterpomp vd 1300 zitten ofzo?
Je loopt te klooien anders met je vin die tegen de carterontluchting komt..
Puntje van aandacht..red je wel..anders heb ik wel een spacer,maar weet niet of dat weer past..is clubman spacer 13mm dik,die heeft ze orgineel al erop zitten,roundnose mini's niet!

je hebt al een verto koppeling en bijbehorende startmoter met relais erop..dus ook de elektriciteit is plug en play en hoef je niet draadjes om te wisselen of zo.

met 7 uurtjes werk zou die het moeten doen. ;)

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Duidelijk verhaal, gezien ie compleet met vin en radiator is hoef ik me denk ik weinig zorgen te maken over die carterontluchting? Enige zou dan dus neerkomen op ander bovenste hondebot :o

RE: 1000 ombouwen naar 1300

bracket bovenop de radiator naar thermostaat huis is anders, maar als je een bestaand mini blok hebt, heb je die bracket er misschien bij?

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ik heb die van een 1000cc doormidden gezaagd en gemonteerd op radiateur en de rest op het thermo huis..toen aan elkaar gelast als budget oplossing.
Zag laatst dat meer mensen dit hebben. ;)

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ik heb een aftermarket beugeltje besteld, maar pasvorm was niet optimaal dus door de spanning op het materiaal tijdens monteren is er nu alweer een stuk (waar de bout doorheen gaat) afgescheurd.

RE: 1000 ombouwen naar 1300




Waarom zou de 1300 niet gewoon met die beugel en bijbehorende radiator kunnen? Heeft ook ooit zo in een Mini gezeten :P

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Niet zo eigenwijs doen.. ;) hahahaha...Past echt niet.. O:)

Kijk maar naar de stand van het thermostaat huis..1300 staat "gedraaider" dan een 1000..

Hij heeft de beugel dus..is ook geen probleem... ;)

[kon het niet laten.. :+) ]

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Maar waarom zou het 1300 blok (/radiator) niet passen dan? Wat is er anders geweest aan de motorruimte van de cooper waar ie uitkomt dan waar ie ingaat? Die carterontluchting zat er met die 1300 ook al :?

RE: 1000 ombouwen naar 1300

bedoelen alleen die beugel..die is anders dan een 1000..
rest past gewoon..je kan de 1000 beugel niet op de 1300 krijgen zonder aanpassingen..
maar je hebt de juiste beugel..te zien op foto..

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ahh kijk dan hoef ik me daar weer minder zorgen over te maken ;)

Het luchtfilterhuis van de cooper heeft overigens in het ronde gedeelte waar het filter ligt een 2-polige sensor zitten, maar ik vind nergens een stekker die daar op zou kunnen, volgens mij regelt die samen met een slangetje die er op zit de warmeluchtklep als ik het zo zie, maar kan het kwaad die slangetjes en sensor niet aan te sluiten? Volgens mij niet gezien die ook niet op een openluchtfilter te vinden zijn :P

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Is een winter en zomerstand.. werkt volgens mij met een bi-metaaltje. Voorkomt het vastvriezen van je carburateur door te koude lucht. Heb er zelf nog nooit last van gehad en rijd in elk weer met de Mini zonder die klep gemonteerd, dus ik zou het persoonlijk zo laten zitten.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Het bimetaaltje komt volgens mij niet voor bij het '91 cooper filter, maar bij het gewone filter.

Zie ook deze fotos:
Onderkant filter:
http://i55.tinypic.com/15x8oqd.jpg
Binnenkant filter met sensor:
http://i54.tinypic.com/i387c6.jpg
Sensor:
http://i51.tinypic.com/30kqfjk.jpg
Bovenkant filter:
http://i54.tinypic.com/2j18k6x.jpg

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Geen idee hoe dat precies werkt met die 'sensor', heb zo'n zelfde filter maar nog niet goed naar gekeken. Ik denk dat je motorblok voldoende warmte afgeeft om een vastvriezende carburateur te voorkomen. De luchtinlaat zit namelijk naast/voor je kleppendeksel die best warm wordt.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ik maak me ook niet druk over de klep zelf, ik vroeg me meer af waar die sensor op aangesloten moet wordn gezien ik daar geen stekker voor kan vinden, 't zelfde voor de buisjes :)

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Moet je ook "verplicht" een extra fan in je zij-schutbord zetten? Ik weet van iemand die een 1300 erin had gezet zonder die fan dat hij steeds loeiwarm werd.. Origineel hebben die 1300's toch 2 fans?

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ik heb in het thermostaathuis wel een draad zitten die een extra electrische fan zou kunnen aansturen, echt nodig is het niet, maar als je van plan bent flink te gassen met zo'n ding kan dat nooit kwaad natuurlijk. Er rijden iig zat 1300 blokjes rond zonder extra fan.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ik dacht dat alleen de jaren '90 carb 1300's en SPI's standaard zo'n extra fan hebben. vroegah deden ze het gewoon zonder.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ik heb van de week nog even gekeken en de zomer-winterstand werkt met een vacuumprincipe. Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk waar je die slangetjes op moet aansluiten. Dus als je meer weet, let me know :)

En de extra fan zit inderdaad op een Cooper blok. Je hebt een sensor in een tussenblokje (weerstand volgens mij) die bij 98 graden 'aanslaat'. Ik weet niet of het nodig is.. Wat je ook kan doen is een extra fan monteren en deze handmatig bedienen.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ik vroeg me nog even af of de cooper carb '91 een electrische benzinepomp heeft gehad of niet, die heb ik in mijn 1000 namelijk niet zitten, en vroeg me af of dat nog problemen gaat opleveren.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

een carb mini heeft standaard nooit een electrische pomp.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

daar zit je ernaast crispy,

heel veel oudjes hebben origineel een electrische pomp, precieze jaren weet ikzelf zo niet, maar mannen als mini4ever zullen de exacte datum wel weten ;)

RE: 1000 ombouwen naar 1300

hebben die latere 1300 mini's (cooper, spi etc) nou echt een extra fan, of in plaats van de mechanische fan een electrische fan?

RE: 1000 ombouwen naar 1300

De electrische fan is optioneel, al weet ik het niet zeker met MPI's gezien die de radiator voorop hebben.

Waar kan ik aan zien of ik een electrische pomp nodig ga hebben? Volgens mij zit er namelijk wel een gewone achter op het blok net zoals bij mn 1000, maar ik ben niet bekend op dat terrein..

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ok weer wat geleerd...

Maar als die mechanische pomp al achterop je 1275 zit, kun je die gewoon gebruiken lijkt me.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Red Flame schreef:
daar zit je ernaast crispy,

heel veel oudjes hebben origineel een electrische pomp, precieze jaren weet ikzelf zo niet, maar mannen als mini4ever zullen de exacte datum wel weten ;)




Klopt, mijn 1967er 850 automaat heeft ook een elektrische brandstofpomp.

Mijn 1991 Cooper heeft een mechanische.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

@easy2: jaren '90 cooper en Spi's hadden zowel de mechanische als de (extra, maar standaard gemonteerde) electrische fan.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: 1000 ombouwen naar 1300

ah, danku.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

ik heb net een mini 1000 gekocht, maar hoe kan je die goedkoop opvoeren?
luchtfilter of iets anders??

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Als je het motorblok niet wilt wisselen naar een 1300, maar wilt weten wat je met je 1000je kunt, kun je beter even in dit topic kijken: viewtopic.php?p=288824#p288824

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Verder bericht over het "opvoeren" van een 1000cc verwijderd, hier graag alleen verder over de ombouw van 1000 naar 1300.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

okee, bedankt d:)b

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ik ben aan het uitzoeken wat er bij mijn ombouw allemaal bij komt kijken. Graag jullie hulp:)

Mijn onderblok is kapot, mini loopt nog wel maar erg soepel niet. Dus aan het kijken om te upgraden naar een 1300cc

Mijn gegevens (Mochten er dingen missen vraag maar raak):

Loodvrij 1000cc (A+)
Kop is een 12G202
Nokkenas die ik gebruik is die van een 1300 metro (kent md266)
Een Hif38 (met elleboogje)
Een K&N inleg filter in de standaard behuizing
Dubbele distributieketting
LBC uitlaatspruitstuk
gewone ontsteking
Uitlaat twin box rc40
Kop is een 12G202

Dus vraag is naar welk 1300cc blok moet ik zoeken of waar moet het aan voldoen. En wat moet er nog veranderd/gekocht worden om 1300 passend te maken in mijn huidige set up.

Hoor graag van jullie

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Tsja... wat wil je?
Alles kan overgebouwd redelijk worden, maar dan is het wel een 1300 met licht astmatische verschijnselen.
Beter een 12G940 kop scoren.
En een HIF 44 of HIF6
Dan kom je al een heel eind.

have fun en succes!

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Lijkt mij wel een interessant experiment om een 12G202 op een 1275 te zetten, maar
http://www.ausmini.com/forums/viewtopic ... 4fc5133737

RE: 1000 ombouwen naar 1300

ettore bugatti schreef:
Lijkt mij wel een interessant experiment om een 12G202 op een 1275 te zetten, maar
http://www.ausmini.com/forums/viewtopic ... 4fc5133737




Bedankt voor je antwoord. Link werkt niet. Klopt dat?:)

RE: 1000 ombouwen naar 1300

streetscreamer schreef:
Tsja... wat wil je?
Alles kan overgebouwd redelijk worden, maar dan is het wel een 1300 met licht astmatische verschijnselen.
Beter een 12G940 kop scoren.
En een HIF 44 of HIF6
Dan kom je al een heel eind.

have fun en succes!




Maar kan je noemen wat ik nog moet hebben en naast een andere kop? Ik kan ook gewoon de huidige kop gebruiken die op een standaard 1300 cc zit toch?

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Tuurlijk: standaard kop van de 1300 op het 1300 blok werkt.

Als je een 1000tje voor de rest als uitgangspunt gebruikt zal het verder op kleine zaken anders zijn
(please shoot me if I'm wrong!)

Dropgears
De 1000 heeft dacht ik een andere vorm op de krukas daar waar de dropgear zit. Dus zal je een 1300 versie moeten regelen. Die zijn makkelijk te vinden.

Bakrand
Ik weet niet of het voor jouw versnellingsbak zal gelden, maar vwb oudere bakken heb ik wel eens gelezen dat de rand van de bak een pietsie anders is. NIet dat ie daardoor niet aan de motor past, maar de krukas/drijfstang zou mogelijk hier en daar de bakrand kunen raken. Even wat materiaal wegfrezen met luchtdremel ofzo.

Final drive
Afhankelijk welk gedrag je wenst (economisch rijden of lekker sprinten) zou de 1000 bak wel eens een final drive kunnen hebben die "zwaarder" kan. In mijn beleving is een 3,44 op 1 nog steeds een heel leuk compromis op de 1300 motor.

LCB pijp
Als dit het type is voor de small bore (Y junction heel hoog) dan zal deze niet geheel het beoogde effect leveren op een 1300, maar je kan het proberen.

Distributieketting
Als deze nog prima is gewoon lekker blijven gebruiken. Zorg voor goede uitlijning dan gaan ze lang mee. Als je de nokkenas monteert met een nite verstelbaar tandwiel, meet dan eens voor de gein uit hoeveel de cam off-timing staat. Beetje inslijten van tandwiel en rekken van de ketting zorgt voor zomaar 2 graden "verlating" (leest raar dit woord). Een MD 286 bjvoorbeeld voelt zich het lekkerst tussen 0 en 4 graden vervroegd en dat zal met de 266 niet veel anders zijn lijkt me. Ik heb Vizard er geen andere opmerking over zien maken. Neem je een verstoken spie van 4 graden dan zit je altijd goed, dichterbij ideaal (uitgaand dat dot-to-dot precies de goede standaard instelling van de cam gaf.

Ontsteking
Standaard ontsteking van de 1000 heeft andere curve dan die van een 1300. Ik zou zoeken naar een elektronische ontsteking zoals die later op de 1300 zat of op een metro. Let op dat je ook de bobine erbij hebt omdat deze een weerstand heeft die past bij de ontsteking. En ook de drie polige stekker voor de bedrading.

Koeling
Motortje wordt al met al wat vlotter dan standaard, maar moet nog prima gekoeld kunnen worden met de standaard radiateur. Volgens mij is wel de bovenste radiateur steun anders. Die zit vast aan de thermostaat.

Motorsteunen
Als de boel er toch uit ligt, vervang dan de rubbers van het hondebot voor een stijver exemplaar. Ook is een extra steun aan radiateur zijde altijd goed en niet al te duur. Aan onderzijde moet de boel natuurlijk ook goed afgesteund zijn.

heb je hier zo wat aan?

succes!

RE: 1000 ombouwen naar 1300

@ streetcreamer bedankt voor de uitgebreide omschrijving hier kan ik echt wat mee. Iemand nog aanvullingen?

RE: 1000 ombouwen naar 1300

zie ook de FAQ >:)

als je het makkelijk wilt houden zoek dan een complete 1300/Metro om te wisselen
(of zet er een ander 1000 blok in :P )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Het is inderdaad een heel verhaal terwijl het niet heel veel voorstelt.

Meestal komt een motor van een Mini of Metro met een versnellingsbak er onder. Zo niet, dan is het wel handig dat er een krukas tandwiel bij zit: de binnenste lagerbus heeft namelijk een grotere lagerbus. Wanneer je een pre-A+ bak wil gebruiken moet je ook een pre-A+ krukastandwiel hebben.

Voor de rest past alles wel op het bovenste beugeltje van de radiateur na dan. Die is een beetje anders omdat de cilinderkop anders is van een 1275.

Verder zou ik een 1:3.1 eindoverbrenging kiezen als je niet al te veel toeren wil maken op de snelweg.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Hallo,

Gezocht op t forum maar nog niet alle info gevonden:

Ik heb een 998cc blok in mijn mini die ik wil vervangen door een 1275GT blok, ik ga er volgende week om.
Het 1275GT blok is compleet incl bak, ontsteking etc.

Nu blijkt dat ik het volgende moet aanpassen als ik het forum doorzoek:
- ander hondebot
- andere radiator beugel (m'n radiator was toch slecht dus ik koop direct een nieuwe)
- schijfremmen voor een pre maar die heb ik al.

Welke onderdelen moet ik nog aanpassen om dit blok werkend in mn mini te krijgen?
Dan kan ik als ik het blok thuis heb gelijk aan de gang!

Bedankt alvast!

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Je kan sowieso gelijk aan de gang. Die paar dingetjes die niet passen kom je vanzelf tegen. De verschillen stellen echt niet veel voor hoor. :)

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Beetje afhankelijk van het bouwjaar van de 998.
De1275 GT zal een pre-verto koppeling hebben, en de ontsteking van de 998 kan een ballastdraad hebben, en ook de startmotor en bijbehorend relais kan anders zijn ..
Allemaal niet onoverkomelijk maar wel handig om de nodige aanpassingen te doen voor je het blok er in hangt IMHO.

Succes,
Theo van den Bogaard