1000 ombouwen naar 1300

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Dank voor de reacties.
Ik heb me verdiept in de koppeling,
Inderdaad heb ik nu een verto (bj 1988) en op de 1275 zit een pre-verto, dit maakt toch in principe niet uit? Ik hoef hiervoor geen aanpassingen te doen m.u.v. de mogelijkheid dat ik de koppeling kan stellen?

Voor de ontsteking zal ik de schema's eens bekijken!

Groet,
Stefan

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Maakt niet uit idd. :-)

Je kan bij de pre-verto koppeling de vrije slag van de hefboom instellen (met het kleine boutje onder de hefboom). Dit om te voorkomen dat een groot deel van de slag van je koppelings pedaal verloren gaat aan de vrije slag van de hefboom. Verder kan je instellen hoe ver je de koppeling vrij kan drukken zodat je de diafragmaveer van de koppeling niet verkacht (afstellen met de kraagmoer en contramoer in het center van het koppelingshuisdeksel).

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Weer wat geleerd! Thanx!

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Het maakt in principe niet uit, maar tenzij je bij het blok ook de hulpcilinder krijgt, kun je niet die van de 998 hergebruiken.
De GT zal een A blok zijn, en de verdelers zijn dan ook niet uitwisselbaar. Bobines zijn ook verschillend voor je 998 en de GT .. Kleine dingen, maar het telt allemaal mee als je het moet bijkopen.

Groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Het is idd. wel handig als de juiste randapparatuur bij het "nieuwe" blok zit.
Ik vind het wel bijzonder dat er nog 1275GT blokjes worden opgedoken die de moeite waard zijn om zo in te bouwen, zijn toch zo'n 40jaar oud. :|

Kan natuurlijk onderhand al eens of vaker gereviseerd zijn. :)

Ik heb bijvoorbeeld een A+ 1380 met pre verto koppeling, Maestro 1300 kop (heeft 35,6/29mm kleppen standaard), een pre-A+ bakhuis van een Allegro met daarin A+ tandwielset van een Metro en een (afwijkende) HIF44 van een Freight Rover.

Je kan dus alles leuk met elkaar combineren en het werkt prima. Had eerst ook nog een Verto koppelingsplaat (met drukveren in het hart) in de pre-Verto koppeling => dat past gewoon. Het was alleen wat minder succesvol: werkte prima maar ging janken/fibreren bij stevig weg trekken van stilstand. Heb er wel 15.000km mee gereden. :)

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Nou ik ben vanavond wezen kijken naar t blok, en ook gekocht! Zaterdag ophalen!
Een foto:
http://nl.tinypic.com/r/18odo2/8

Is drie jaar terug gereviseerd, niet ingebouwd geweest maar er zit wel olie in. Mist de carter ontluchting en de koppeling hulp cilinder maar verder compleet. Ook zitten de pot joints er niet bij, kan ik die zonder problemen omzetten van mn 1000tje uit '88?

Ben er blij mee, was een koopje en zaterdag lekker aan de klus!

RE: 1000 ombouwen naar 1300

De binnenste homokineet kun je gewoon overzetten.

RE: 1000 ombouwen naar 1300

hangt er van af vrees ik ..
https://www.somerfordmini.co.uk/eshop/i ... page&id=49

(er zit olie in? maar geen filter erop?)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ik omschrijf het wat vreemd, de verkoper had een spuitje olie tussen de draaiende onderdelen gedaan voor het in elkaar zetten (zo is me verteld)...

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ik loop tegen het volgende aan:
Mn ventilatorblad van de radiator loopt tegen een exta uitgang van t thermostaat huis.
Waarom heeft men zo'n tussenblokje gemonteerd?
- waarvoor dient het?
- kan het er van tussen?
- moet dit een slag draaien o.i.d.?
- of moet ik er een slang opzetten en waar moet die dan op worden gekoppeld?

Meerdere onderwerpen mbt het thermostaathuis opgezocht en als ik zoek op dat tussenblokje kom ik tegen dat dit een: Thermostaat huis tussenplaat - Cooper carburateur - 90-94, moet zijn.

Ik wilde echter mn spruitstuk en carburateur van mn 1000cc motor overzetten (ik ging er van uit dat dit kon) en dus geen aanpassingen doen aan de carburateur?

Een foto:
link

Ik ben benieuwd!

RE: 1000 ombouwen naar 1300

blokje 1/3 roteren een optie?

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Gewoon weglaten.
Alleen kijken of de draadeinden dan kort genoeg zijn.. of de bouten.. ligt aan bouwjaar blok. Maar kan je 1 op 1 van je duizend afhalen. Voor bevestigen thermo huisje.

Maar als dat er opzit.. begin ik al te twijfelen of het echt een A moter is uit een GT of een laat metro of cooper blok.. Want alleen de metro en de laatste carb coopers hebben zo'n blokje tussen de thermostaat zitten.

Kan natuurlijk altijd dat dit er later op gehobbyt is door iemand.

Ook sommige blokjes zijn nutteloos.. dan zit het er wel op ,maar niet aangesloten en het gat in het pijpje van het blokje is dan niet eens "open" geboord.

Draaien 1/3 gaat niet.. past het niet meer. Gaten zijn niet hetzelfde.
Probeer maar je thermostaat pakking op een cilinderkop te verdraaien. ;)

Carb en spruitstuk zou ik niet herbruiken van je 1000.
(ga er nu van uit dat de 1000 origineel is)
Carb is te klein.
Spruitstuk zou ik een losse aluminium nemen.
Uitlaat zou ik ook een andere voor nemen (maniflow) lcb type.

Anders plaats je een grotere moter en "knijp" je hem meteen af..

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Ik vond het ook al vreemd dat dat er zat toen ik de omschrijving zag van zo'n blokje.
Maargoed dat mag de pret niet drukken..

Ik heb m losgemaakt, t waren draadeinden maar mn 1000cc had bouten dus die zet ik over. T gaatje in het extra pijpje is open. Het thermostaathuis wat er op zit heeft wel een compleet andere hoek en heeft nog een beluchtingnipel. Vreemd..

Ik zal nog eens zoeken aan de hand van t motornr welk type blok het is..

Welke carburateur voor weinig geld zouden jullie adviseren? Sportuitlaat heb ik al liggen...

RE: 1000 ombouwen naar 1300

Beluchting op t huisje?
Is het geen tempratuur zender ?
Dat zou wel weer kloppen met begin jaren 90 carb coopers
recht onder de pijp?

Andere hoek is wegens omdat het een 1300 is.
Zogenaamd de bocht naar aansluiting radiateur is dan "vriendelijker".
Maakt niks uit alles past op elkaar..1000 of 1300.

hiff44. op een los alu inlaatspruitstuk , met stage 1 naald.