Hmmz heb ff gekeken met gearbox manager...
Ik draai dan 4300 toeren (12")
Bij 10" zou je dan 4500 toeren maken...
- Login of registreer om te reageren
Hmmz heb ff gekeken met gearbox manager...
Ik draai dan 4300 toeren (12")
Bij 10" zou je dan 4500 toeren maken...
Thanx voor de tips mannen!
Overigens komen er 12" velgen onder. Heb net even de Metro de paar laatste rondjes van zijn leven laten rijden en dat blokje trekt echt als een tiet vergeleken met mijn 1000cc blokje. Ik kan echt niet wachten tot alles klaar is...
[size=75:2rdbtecl][Posts verplaatst naar ander topic - Eelke][/size:2rdbtecl]
Ik denk dat dit het beste onderwerp is waar ik mijn vraag kan posten
Ik heb 10" trommelremmen op mijn mini en als ik er nu een 1275 cc blok inleg, kan ik dan de trommel remmen laten zitten? of moet ik dan over naar schijfremmen m.b.v. een conversie kit. Er ligt nu een 1000 cc in, dus als het goed is hoef ik alleen het blok over te zetten dan?
Groeten,
Arjan
Hallo Arjan, uit veiligheidsoverwegingen zou ik wel naar schijfremmen gaan, een 1000 is nog wel bij te remmen, een 1300 ook wel vinden sommige, maar als je eenmaal een mini met schijfremmen hebt gereden, dan weet je het verschil.
Want iedereen weet, voorzichtig rijden doe je alleen de eerste 10 km.
Groet ron
Maar ik kan dan wel naar 10" schijfremmen, ik hoef dan niet perse naar 12"?
Er zijn conversie kits voor om van trommel naar schijf tegaan. Die kits, is dat alleen vervangen van de trommels bij de wielen? Kan ik de rem leiding gewoon op de schijfremmen weer aansluiten dan? Oftewel, hoef ik niks te doen aan de rem inrichting in de auto, alleen bij de wielen?
Hoeveel kost zo'n setje om alleen op de voorwielen 10" schijfremmen te krijgen?
Ha die Arjan, je kan ook de conversie naar schijfremmen voor 10" doen, wat meestal gebeurt is een set kopen van de sloop voor 12" schijfremmen en een conversie van 12 naar 10".
Het goedkoopste is dan om de conversieset zelf uit Engeland te halen.
Je moet dan wel andere remslangen hebben, langere, maar dat kost de kop niet, ik zou in ieder geval niet die van de sloop nemen.
Groet ron
Hej Ron,
Ik kan dus een 12" schijfremmen set (inclusief draagarmen en andere aanverwante artikelen) erop zetten (goedkoop van de sloop) en dan hoef ik eigenlijk alleen de schijven en de klauwen te vervangen, klopt dat?
Groeten,
Arjan
als je ook de naven en remslangen meetelt dan klopt dit.
Draagarmen hoeft niet, wel de fuseestukken en de aandrijfassen.
Als je naar de sloop gaat, vergeet niet alle gedemonteerde bouten en moeren mee te nemen
Groet ron
Nope, draagarmen en dergelijke hoef je niet aan te komen. Je hebt van de sloop nodig de fusees (rechtsopstaande delen waar stuurstang aan vast zit en de homokineten. Aan
In de meest eenvoudige conversiekit zitten klauwen, flenzen, schijven.
Hier is trouwens al heel heel heel veel over geschreven.
edit: ron was me voor
ik dacht al wel dat ik buiten dit onderwerp ging, maar ik weet nu genoeg. Bedankt. Dat 1300 blokje komt er wel in, maar eerst de schijfremmen erop knallen
Groeten,
Arjan
Hoi Dennis,
Je hebt enkele jaren geleden een 1300 ingebouwd las ik op het forum.
De vraag is, is dit goed gegaan en had de snelheidsmeter geen afwijking?
Voor de snelheidsmeter moet je een kleine aanpassing doen. Je zult de aansluiting in het blok moeten vervangen.
Dit topic kan je daarmee verder helpen. En via de zoekfunctie is er nog wel meer te vinden.
Groeten, Bram
[size=75:tzsyouyk][topics samengevoegd - Crispy][/size:tzsyouyk]
zou het goed gaan om een mini met alleen trommelremmen te voorzien van een 1300 motor of heb je dan te weinig remkracht?
Lijkt me hééééééél onverstandig om dan nog met trommels te blijven rijden......
Je moet dat extra vermogen wel kunnen stoppen natuurlijk.....
René
als je ze zeer vaak afstelt kan het...
oftewel, lekker overstappen naar schijremmen!!!
ooit een keer in een 1275cc met trommels rondom geremd
nou ja afgeremd het was meer uitrollen
schijven dat is het codewoord voor 1275cc
voor mij straks hetzelfde probleem.. Ik heb ook een 1300 naast mn mini staan nu, maar hij staat nog op 10"en trommels.. toch maar de schijfremmen van de sloop mini overzetten.. en misschien over naar 12"..
Ik wil iig niet 1300 en trommels..
Jaapio
Lijkt me erg link, dat vermogen en dan trommeltjes. Als je toch bezig bent, zou ik sowieso voor schijven monteren (liefst rondom natuurlijk).
Rondom schijven?
Nergens voor nodig, als zelfs de gemiddelde racer op het circuit geen schijven achter nodig heeft ga je mij niet wijs maken dat het ergens voor nodig is als je alleen op de openbare weg rijdt.
Bovendien: het kost je een godsvermogen om het te laten maken..
Vóór 8,4 inch schijfremmen met fatsoenlijke schijven en blokjes. Dan zou je zat remkracht moeten hebben. Wil je meer dan kan je gaan voor bijvoorbeeld 4-pots klauwen, gegroefde/geventileerde schijven, betere remblokjes, etc.
Wil je achter toch wat aan je remmen doen: goed afstellen en goed onderhouden. Minifins vind ik IMHO er prachtig uitzien, maar het nut ervan is mij onduidelijk. Een argument zou zijn dat ze minder snel oververhitten en daardoor 'faden' dmv koelribben. Op de openbare weg heb je dat ook niet nodig hoop ik.
Sjoerd schreef:
Rondom schijven?
Nergens voor nodig, als zelfs de gemiddelde racer op het circuit geen schijven achter nodig heeft ga je mij niet wijs maken dat het ergens voor nodig is als je alleen op de openbare weg rijdt.
Bovendien: het kost je een godsvermogen om het te laten maken.
Misschien niet absoluut nodig, maar als je dan toch bezig bent.....
Zou dan wel 12" nemen, in 10" is dit inderdaad niet te betalen.
Heb net de overstap gemaakt naar fiestaschijven, waardoor ik gewoon 10 inch kan blijven rijden. Een goed betaalbare versie en prima remvermogen.
Trommels hebben in mijn opinie in het huidige verkeer hun tijd wel redelijk gehad als je een beetje mee wil rijden en niet elke week wil gaan stellen. Daarom zou ik eerst mijn remmen verbeteren en dan de motor of natuurlijk tegelijk.
Safety first wat remmen betreft.
Randy, dit onderwerp wordt ook behandeld in het algemene topic voor ombouwen van 1000cc naar 1300cc, zoals gelinkt wordt vanuit de FAQ Techniek Algemeen. Ik heb je topic er dus even aangehangen.
Verder verplaats ik het hele topic vanuit ST naar Techische Modificaties en Tuning, reden lijkt me duidelijk...
[size=75:31ys7r4l][topics samengevoed - Crispy][/size:31ys7r4l]
ik heb een 1300 metro blok gekocht, maar nu is er mij verteld dat ik een aantal tandwielen uit mijn ouwe 1000 over moet zetten in de 1300, omdat t blok anders maximaal 120/130 gaat lopen op extreem hoog toeren...
kan dit kloppen?
ik rij op 10", iemand zei dat t daar mee te maken heeft, maar 10'op vrij hoge banden is toch in uiteindelijk net zo groot als 12 of 13"??
ik snap er niks meer van....
Moet je niet de versnellingsbak overzetten? Die van een 1000 staat nl langer dan die van een 1300 heb ik me laten vertellen.
BTW: volgens carfolio haalt een Rover Metro 166km/h met de std 3.44 eindverhouding. Die van een 1000 is een 3.105 geloof ik dus zul je wat sneller gaan...
is t dan t verstandigste om de 1000 bak over te zetten??
krijg ik dan niet juist problemen ermee??
Het is mogelijk om de bak van een 1000 over te zetten. Of het uiteindelijk veilig is, is een andere vraag. Een bak van een 1000 is blijkbaar niet helemaal berekend op de krachten die een 1300 genereerd.
In hoe verre dat te doen is moet je vragen aan iemand met meer technische kennis dan ik
Ik denk ook dat een bak van een 1000 niet zo stevig is als dat van een 1300 maar normaal zit daar wel een veiligheidscoëfficiënt in.
Je zou kunnen vragen bij de MAV. Die hebben wat meer verstand van dit soort aanpassingen.
bak van een 998 kan prima een 1275 aan (op het diff na identiek)
en een rover metro heeft een betere (veeel) airodynamica en grotere band omtrek dus het is nog al appels met peren
Als de bak verder goed schakelt van dat Metroblok zou ik die gewoon laten zitten, wellicht alleen even het diff overzetten.
De 3.44 eindoverbrenging van het Metroblok past overigens uitstekend bij 10" wielen.
Dennis
oke, bedankt voor de reacties, maar nu snap ik er echt niks meer van...
ik kan:
*1000 bak onder het 1300 blok hangen
*de 1300 openhalen en een aantal tandwielen en t diff wisselen met die van de 1000
*alles laten zitten aangezien t op 10" toch ook wel goed loopt...
werd al gek van die mini, but now i'm losing it!!
hahaha, ik heb er ervaring mee, zie de clubman.
Een 1275 met een 3.44 geeft veel toeren weinig snelheid. Bij normaal straatgebruik zou ik 2 dingen overwegen.
-Het 1275 blok op de oude/eigen bak zetten, heb je gelijk de meeste pakkingen gehad, of;
-het differentieel (de 2 tandwielen) en de km-teller tandwielen overzetten
Ik zelf zou beide openmaken en kijken hoe de tandwielen en het hoofdlager van beide versnellingsbakken zijn en de beste pakken, maar ja, wij zijn sleutelaars, liever als rijden
Groet ron
(alle - behalve misschien de hele oude) standaard bakken zijn goed tot plm 90 pk.
voor telleraanpassingen, zie:
http://home.wanadoo.nl/cmc/speedodrive.htm
en:
http://www.ime.org.uk/ime/s/speedo.html
differentielen:
http://www.ime.org.uk/ime/f/final_drive.html
als je de hele bak wilt overzetten moet je ook de goede tussentandwielen gebruiken en dan ben je nogal lang bezig en moet zo goed als alles uit elkaar .. als je alleen het diff (2 tandwielen) wisselt hoef je wat minder uit elkaar te halen ..
Zoals Dennis zegt, als die metro-bak goed schakelt, gewoon gebruiken .. als 'ie niet goed schakelt mag je binnenkort toch weer alles uitelkaar halen voor een revisie :)" title="Evil" />
denk ook aan je remmen; als je nog rondom trommels hebt in je 10" wielen is een ombouw naar schijfremmen het overwegen waard.
succes,
Theo van den Bogaard
>ayla"]
-Het 1275 blok op de oude/eigen bak zetten, heb je gelijk de meeste pakkingen gehad
je bedoeld de 1275 op de 1000 bak??
-het differentieel (de 2 tandwielen) en de km-teller tandwielen overzetten
is dit goed te doen? wat zou jij aanraden??
Euh, wij hebben het gereedschap en de spullen, dus ik zou optie 3 doen, maar voor jou, zoals ik het in het begin deed je diff overzetten in de bak van de 1275.
Groet ron
wat moet ik dan allemaal overzetten? welke tandwielen zijn dat? heeft ie ermand toevallig een foto van ofzo?
nee, heb er geen foto van, ik niet in ieder geval
Maar iemand die weleens een blok eruit heeft gehaald, weet wel wat bedoelt wordt
Groet ron
het is makkelijk gezegd: 2 tandwielen wisselen ..
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/gears.gif
in het cirketje 'eindoverbrenging' zitten ze (alleen ziet de achterkant van je bak er waarschijnlijk iets anders uit)
je hebt in ieder geval een passende dopsleutel nodig voor de moer van het kleinste tandwiel, en daarvoor moet de zijkant van de bak, achter de motorsteun, open; voor het grote tandwiel moet je het differentieel loshalen uit de behuizing, dat tandwiel zit met 6 bouten op de klok van het differentieel, die eigenlijk met een momentsleutel vastgezet moeten worden.
ik kan wel eens kijken of ik morgenvroeg nog wat foto's kan maken, heb toch een losse bak (of 2) staan ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Beide heeft voor en nadelen.
Maar met de wissel van het diff, heb je geen andere onderdelen nodig, alleen ff een grote dop (weet maat niet uit m'n hoofd) en verders standaard gereedschap
Groet ron
okee dan... ik ga er maar es een nachtje over slapen, en dan ga ik maar t diff overzetten... nouja, een poging daartoe wagen..
bedankt voor alle reacties!
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/diff-wissel.jpg
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/diff2.jpg
de 2e foto is wazig omdat ik de flits uit had staan (en dan wordt de sluitertijd aangepast ..)
op de 1e foto de delen die er af moeten: eerst de diff-dekseltjes (1 en 2) dan de diff-cover 3; en om bij het kleine tandwiel te komen 4.
(als je toch bezig bent even nieuwe seals in de dekseltjes monteren - en de eventuele dunne vulringen op dezelfde plaats terugzetten)
op de 2e foto zie je de moer op het kleine tandwiel, volgens mij heb je daar diepe dop 1 1/2 inch voor nodig (omdat daar ook de aandrijving voor je tellerkabel uitsteekt) en de truuk is om 2 versnellingen tegelijk in te schakelen (om de bak te blokkeren, zodat je genoeg kracht kan zetten om hem los te krijgen .. (vast moet ook weer met het juiste moment: Mainshaft nut 150 lb ft )
succes,
Theo van den Bogaard
Oh ja, klein detail; de diff-covers behoren bij de versnellingsbak. Die zijn samen gevlakt en bij verwisselen kunnen ze dus gaan lekker.
De platen aan de zjkant van de diff-cover geven geen problemen bij verwisselen.
Groet ron
ik heb goed nieuws, de bak van mijn ouwe 1000 is gelijk aan die van de metro, dus ik hoef niks te veranderen
nu zit ik alleen nog met t km-teller gebeuren... moet ik per se dat tandwiel overzetten, of kan dit ook met andere klokken opgelost worden??
nonono schreef:
en een rover metro heeft een betere (veeel) airodynamica en grotere band omtrek
Je hebt vast wel eens een Metro gezien, deze hebben ook de Cw (luchtweerstand) van een flatgebouw hoor.
En ze zijn zwaarder (bijna 200kg) dus die 166 km/h theoretisch is niet zo fictief als jij suggereerd..
cares schreef:
ik heb goed nieuws, de bak van mijn ouwe 1000 is gelijk aan die van de metro, dus ik hoef niks te veranderen
nu zit ik alleen nog met t km-teller gebeuren... moet ik per se dat tandwiel overzetten, of kan dit ook met andere klokken opgelost worden??
Ik zou de tandwielen in de zijkant van de bak overzetten. Hoef je ook niet te klooien met een andere klok. En je bakken heb je nu toch los.
Groet ron
Rene schreef:
nonono":27202elb]en een rover metro heeft een betere (veeel) airodynamica en grotere band omtrek
Je hebt vast wel eens een Metro gezien, deze hebben ook de Cw (luchtweerstand) van een flatgebouw hoor.
En ze zijn zwaarder (bijna 200kg) dus die 166 km/h theoretisch is niet zo fictief als jij suggereerd..[/quote:27202elb]
Misschien moet je het silhouet ven een Mini en Metro even van de zijkant proberen voor te stellen: De Cw-waarde van een Metro is veeeeel beter!
En het gewicht speelt geen belangrijke rol: alleen bij acceleratie en maar een heel klein beetje extra rolweerstand (wat weer goed wordt gemaakt door de grotere omtrek van de wielen).
RE: 1000 ombouwen naar 1300
Ingediend door SirYun op di, 07-09-2004 22:42
maarrre da's met 12 inch wielen.. met 10 inchers is het een tikje of twee meer
ik rij met een 2.95 FD 4200Rpm bij Ca 120km/h.
overigens
kijk wel even op wat voor voltage je ontsteking nu loopt (met of zonder weerstandsdraad!).ik heb een tijdje met een 6v coil op 12v gereden..je puntjes gaan niet lang mee (smelt!).. vonkt overigens wel als een dolle