D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

d16z5

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Wat wil je met die info?

Als je gaat meten of een blok in de mini past zou ik een andere weg bewandelen. Geloof me, aan cijfers heb je in dit geval niks. Gewoon het blok kopen en maken dat het past. Geen enkel honda blok past zonder aanpassingen in een Mini, MAAR er zijn heel weinig blokken die nooit zullen passen.

Het bepalen van de positie van het blok is trouwens het meeste werk van de conversie...Daarbij vergeleken is de rest recht-toe-recht aan

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Dus het is meer om te vergelijken

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Ik zou je vraag eerder op het 16vminiforum plaatsen. Maar zoals ik zei, de omvang van de motor is vaak het probleem niet. Het zijn de uitstekende delen. Uitlaatspruitstuk, inlaatspruitstuk, oliefilter, koppelingshandel enz. De maten van het blok zijn heel gemakkelijk te meten maar die uitstekende delen in kaart brengen is nagenoeg onmogelijk. Aan maten heb je in mijn ogen niks, wat zou kunnen helpen is de twee blokken naast elkaar zetten. Maar om terug te komen op mijn vorige stelling. (Bijna) elke motor is passend te maken, gewoon aan beginnen.

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

wat voor blok wil je plaatsen dan?

groeten,
Wouter

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Is gewijzigd

Ik ben er eigenlijk al aan begonnen,
Gaat om een 4a-ge motor.
Die zit in een mr2 celica en oud type corolla,
Deze motor bezit een t-vis,
tot de 4200 toeren is het een 12 klepper en daarboven schakelt er via een vacuum 4 kleppen die voor de inlaat poorten zitten open.
124 pk en makelijk te tunen.
Diep in de buidel graaien levert 200 pk op.
Mocht dit niet genoeg zijn kun je er een turbo versie van maken, ook wel de 4agze genoemd.
En deze motor kan heeel veel hebben,
Dus je moet goed je best doen om hem gaar te krijgen.



hij is klein en weegt ong 25 kilo lichter als het orginele mini blok
Erg goedkoop in aanschaf ik kocht een complete celica voor 250 euro.
Heb al enige ervaring met deze motoren,
Een keer wat anders dan een crx motor,
Ik heb op het internet 2 mini,s kunnen vinden met deze motor en achterwiel aandrijving,
Ik weet dat er iemand bekend op het forum bezig is met een 4a-ge 20v, standaart 160 of 170 pk afhankelijk of het een black of silvertop is,

Is gewijzigd,
Groetjes jeroen

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Ben benieuwd hoe je dat gaat doen met de voorwielaandrijving, wil je de ophanging, stuurtoestanden en aandrijfassen van de Mini gaan gebruiken? Ik zou zeggen, ga dan ook voor achterwielaandrijving :)

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

mini-philip schreef:
Ben benieuwd hoe je dat gaat doen met de voorwielaandrijving, wil je de ophanging, stuurtoestanden en aandrijfassen van de Mini gaan gebruiken? Ik zou zeggen, ga dan ook voor achterwielaandrijving :)



De celica die ik gesloopt heb heeft voorwiel aandrijving. Maar deze motoren zitten ook in de mr2 en corollas die achterwiel aandrijving hebben,

De mini ophanging moet ik aanpassen (verstevigen).


Ik gebruik de stuurinrichting van de mini,
Het zou zonde zijn als ik de directe besturing van de mini ga veranderen,

Wat betreft de aandrijfassen,
de versnellingsbak kant word toyota en de aandrijfkant word mini,
De stang die er tussen zit word verstevigd en aan elkaar gemaakt door een krimp verbinding.
Dit houd in dat er een pijp overheenkomt die gloeiend heet word gemaakt waardoor het metaal uitzet, en dan over de as heengeschoven als dit geheel weer is afgekoeld weet ik zeker dat je het niet meer los krijgt,
Denk B,V aan de starterkrans zelfde idee,


Het is in ieder geval geen allerdaagse klus,



Groetjes

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Ik weet van iemand die een CRX blok in een clubman estate heeft gelegd dat hij het heeft gelasd op een draaibank.
Is denk ik wat bewerkelijker om te maken maar wel lichter .

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Dat is ook een idee.

Dank je wel.

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Voor onze Rover K-serie conversie heb ik ook 2 helften aan elkaar gelast, maar bij 'stevig'gebruik braken ze telkens, doordat het metaal te hard wordt door het lassen.

Ik denk dat een krimpverbinding beter werkt!!
(dat ik daar zelf niet aan gedacht heb...) ;) :D

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Het idee leek me goed.
Een collega van mij kwam daar mee.
Hij had het zelf ook zo gedaan, en werkt nu nog steeds,

Verder nog bijzonderheden tegen gekomen?

[size=75:2114clj1][Quote voorgaande post verwijderd-Demelza][/size:2114clj1]

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

even een update.

Ik heb inmiddels de a motor er uit en de nieuwe 4age motor naast de mini staan,
Zaterdag gaat het subframe er onderweg.
En de 4age ga ik erin hangen kijken of het een beetje wil passen.

foto,s volgen,

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Het blok heeft er in gezeten,
Het paste allemaal redelijk,
De dynamo moet verplaatst worden.
En ik ga het inlaatspruitstuk inkorten,
Dit omdat ik gewoon niks uit mijn schutbord wil slijpen,
tot zover deze update,

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

gaat dit onder een std neus?

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Looks pretty huge…Misschien door de hoek waaronder de foto genomen is. In de diepte ga je het wel redden zo te zien. De breedte geeft misschien problemen. Onderschat het positioneren van het blok niet. Het is eigenlijk het allerbelangrijkste deel van het proces omdat het je veel werk kan besparen. Vergeet niet dat het mogelijk is het blok over de as van de krukas als het ware een beetje te kantelen, kan je meerdere centimeters opleveren. Ik begrijp niet goed waarom mensen het schutbord niet aan willen passen. Het is erg weinig werk en geeft vaak ruimte om het blok wat naar achter te zetten….Spuitstukken bewerken kost meer moeite en beïnvloed de prestatie van de motor.

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Vorderingen mini

de foto is inderdaad een beetje raar genomen,
en er ligt nog van alles boven op de motor.
Ik vind het een eng en pijnlijk idee het woord slijpen en schutbord,
misschien moet er alsnog wat uit het schutbord maar als ik het zo op kan lossen is het beter lijkt mij.


het blok past er wel in alleen zoals gezegd alle aanhangende delen zitten in de weg.


Ik heb het kleppendeksel en het inlaatspruitstuk gedemonteerd
Het spruitstuk ligt op mijn werk dat ga ik morgen een cm of 4 inkorten nu kan het blok een stukje verder tegen het schutbord aan zodat ik net genoeg ruimte heb om voor een radiator te kunnen plaatsen.
Ook heb ik dan wat ruimte voor het spaghetti uitlaatspruitstuk die ik zelf ga maken van een bestaand spaghetti spruitstuk

Nu ik het inlaatspruitstuk er af heb kun je ook goed zien hoe die klepjes werken van de t-vis, (t-vis is een soort vtec systeem.)
die zorgt ervoor dat de motor tot ongeveer 4000 toeren een 12 klepper is en daarna schakelt er via een vacuüm 4 inlaatklepjes open dus dan word het een 16 klepper.
vtec opent de kleppen verder

Het vliegwiel is inmiddels afgedraaid hier het verschil tussen een orginele en een afgedraaide

http://members.home.nl/lwetering/vliegwiel.JPG

[size=75:6wid9fdt][Img tags verwijderd, foto te groot-Demelza][/size:6wid9fdt]

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Je neemt er in ieder geval alle tijd voor, dat is het belangrijkste. Een haastklus zal uiteindelijk alleen maar leiden tot fouten en gebreken.

Veel puzzelplezier,

Ben

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Ik heb niet stil gezeten.
Hier de vorderingen,

Het spruitstuk is nu gelast helemaal zelf gedaan,
Ik kan nu dus alluminium lassen :D
Thanks to this
http://members.home.nl/lwetering/P4200377.JPG


Er is een paar cm tussenweg gegaan,
Nu hoef ik dus geen grote stukken uit mijn schutbord te slijpen
http://members.home.nl/lwetering/P4200376.JPG

Ik heb ook het kleppendeksel gespoten en de nokkenaswieltjes. de distributie kap blijft eraf zodat je deze mooie blauwe tandwieltjes kunt zien.
Hier het resultaat.
Het ziet er in het echt beter uit dan op de foto

http://members.home.nl/lwetering/P4200389.JPG

Tot zover de vorderingen,

[size=75:2nziddut][Img tags verwijderd, foto's te groot-Demelza][/size:2nziddut]

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

ehm ik wil niet vervelend doen hoor. maar ik denk niet dat je zonder distrubutie kap mag rijden. in verband met veiligheid.
maar jka dat denk ik dan he. verder ziet het er gaaf uit. heb je trouwens dat dat zilver ding ook gespoten (kon even niet op de naam komen ).

gr joeri

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

ik bedoelde dus de spruitstuk :D heb je die ook gespoten of helemaal opgepoetst

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

joerimini78 schreef:
ehm ik wil niet vervelend doen hoor. maar ik denk niet dat je zonder distrubutie kap mag rijden. in verband met veiligheid.
maar jka dat denk ik dan he. verder ziet het er gaaf uit. heb je trouwens dat dat zilver ding ook gespoten (kon even niet op de naam komen ).

gr joeri



dus jij wil zeggen dat de ventilator van de koeler + de vee-snaar multiriem en overige poelie,s wel gewoon vrij mogen lopen en de nokkenas tandwielen niet??
Het inlaatspruitstuk heb ik schoongemaakt en in de blanke lak gespoten,

Groetjes Jeroen

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

mini-power schreef:


Wat betreft de aandrijfassen,
de versnellingsbak kant word toyota en de aandrijfkant word mini,
De stang die er tussen zit word verstevigd en aan elkaar gemaakt door een krimp verbinding.
Dit houd in dat er een pijp overheenkomt die gloeiend heet word gemaakt waardoor het metaal uitzet, en dan over de as heengeschoven als dit geheel weer is afgekoeld weet ik zeker dat je het niet meer los krijgt,




Heb dit ook eens gedaan bij een 1.8 GSI blok in een corsa, dat was toen rede voor een afkeur. De aandrijfassen moesten uit 1 stuk bestaan. Misschien even navragen voor de zekerheid.

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Mini power: vanwaar de keuze om eerst het blok helemaal te "pimpen" voor je weet of het allemaal gaat passen. Bij mijn project begin ik andersom... ik weet nl niet wat precies waar moeten komen. en pas als ik het zeker weet ga ik de boel painten...

Gr

friso

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)




>frisow"]Mini power: vanwaar de keuze om eerst het blok helemaal te "pimpen" voor je weet of het allemaal gaat passen. Bij mijn project begin ik andersom... ik weet nl niet wat precies waar moeten komen. en pas als ik het zeker weet ga ik de boel painten...

Gr

Ik had het blok even gepast maar het inlaatspruitstuk kwam tegen het schutbord. dus die moest ik al demonteren om hem te verlassen, aangezien iedereen in zijn schutbord gaat zagen hoeven zei dus niet met de motor bezig, En als je eenmaal alles los hebt gehaald maak je er ook wat moois van,
Het gaat allemaal wel passen, positief blijven he,

Wat voor motor ben jij aan het passen?

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Ik ben een D16z5 (honda crx 2) motor aan het inbouwen. dit is het meest vaak gedaan dus er was veel info over te lezen. Idd positief blijven denken is zeker nodig bij een project van deze omvang. het komt er op aan om de grote puzzel onder te verdelen in sub puzzels en ze een voor een op te lossen. Je moet veel vooruit kunnen denken... Het blok van jouw ken ik niet zag er wel erg groot uit of de foto...

veel succes.

friso

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Yes weer is een origineel project! Honda Vtec's begonnen ook saai te worden :P

Veel succes!
o ja, wat soort kleur blauw heb je aan de kleppendeksel meegegeven? ziet er mooi uit

grtz,
Carel

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

MiniF/Van schreef:
Yes weer is een origineel project! Honda Vtec's begonnen ook saai te worden :P

Veel succes!
o ja, wat soort kleur blauw heb je aan de kleppendeksel meegegeven? ziet er mooi uit

grtz,
Carel



Kleurtje van mijn broertje gekregen.
Wel een heel mooi kleurtje in het zonlicht
de letters maak ik nog goud en dan nog even in de blanke lak,
mocht je de kleur code willen dan kan ik dat even voor je nakijken,


Het blok lijkt op de foto veel groter dan het is komt een beetje doordat het blok voor de auto hangt,
Hij past er redelijk goed in,
Het echte werk zit er aankomende week aan te komen,
Positie verder bepalen,
Ik hoop dat dit een stuk makelijker is geworden door het inkorten van het spruitstuk,

Groetjes jeroen

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Ik heb het even nagetrokken over het vrij liggen van de nokkenas tandwielen.
Je auto zal er inderdaad niet van worden afgekeurd. dus je mag ze vrij laten liggen. Maar ze zeiden erbij (twee auto monteurs) dat de kap er niet voor niets op zit. heeft inverband met het vuil te maken. en dat je de tandwielen dan niet goed meer draaien . het zal daarom sneller gaan slijten. en als dat allemaal niet geod meer draait, is het ook niet geod voor je blok.
Tenminste dat was hun verhaal. en wat je er mee doet dat is aan jou. maar is nooit verkeerd omdaar even een onderzoekje naar te doen, beetje lullig als je daarom mischien je blok mee beschadigd.
dus ik zeg het maar even voordat je weer zo fel reageert.

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

joerimini78 schreef:
Ik heb het even nagetrokken over het vrij liggen van de nokkenas tandwielen.
Je auto zal er inderdaad niet van worden afgekeurd. dus je mag ze vrij laten liggen. Maar ze zeiden erbij (twee auto monteurs) dat de kap er niet voor niets op zit. heeft inverband met het vuil te maken. en dat je de tandwielen dan niet goed meer draaien . het zal daarom sneller gaan slijten. en als dat allemaal niet geod meer draait, is het ook niet geod voor je blok.
Tenminste dat was hun verhaal. en wat je er mee doet dat is aan jou. maar is nooit verkeerd omdaar even een onderzoekje naar te doen, beetje lullig als je daarom mischien je blok mee beschadigd.
dus ik zeg het maar even voordat je weer zo fel reageert.




Het Was niet fel bedoelt ofzo.
die kap wat er om heen zit is inderdaad voor het weren van stof en het afdekken van de draaiende delen. Maar uit mijn eigen ervaring met het vervangen van tandriemen is het met de afdek kap net zo smerig en zit het ook helemaal onder het stof,.

Voordeel:
Nu kan ik er nog een keer met een lucht spuitje bij.
en staat wel cool die glinsterende tandwieltjes.
Kan nu makelijk de riem checken.
Ik ken jongens die al meer dan 2 jaar zonder die kap rond rijden,

nadeel:
kan er met lichaamsdelen tegen aan komen bij draaiende motor,
verhoogde kans op extra slijtage,


In ieder geval bedankt voor de info,

Groetjes jeroen

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Wat betreft de aandrijfassen, je kunt ze natuurlijk ook even nieuw laten maken bij een metaalbewerkingsbedrijf. Als je dan een as vd mini en een as vd toyota meeneemt als voorbeeld, kunnen ze zo een as met de gewenste splines steken. De juiste lengte moet je toch uitvogelen, of je nu gaat lassen, krimpen whatever. Het zal wel wat geld kosten, maar dan is t wel suuperrrr netjes!

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

misschien als je net een erfenis hebt gehad.

Het materiaal is al duur. De spiebanen moeten dan eerst gemeten worden, in CAD worden gezet. Gedraaid+nabereweken (kost vééééééél tijd) op cnc freesbank (paar honderd euro per uur). En daarna gehard.

Ik schat dat het je op die manier ruim 500E gaat kosten (hele magere schatting).

Of dit soort dingen met een manuele freesbank worden gemaakt vraag ik me af. Je zal er sowiso niet veel goedkoper mee uitzijn...

ik snap niet dat er zo 'moeilijk' over gedaan wordt. Ik besteed het uit. Laat ze lassen bij een gespecialiseerd bedrijfje...Dan zit het goed vast, mocht het misgaan kan ik bij iemand aankloppen, en apk meneeren zijn er ook blij mee. Je ziet een lasnaadje lopen als je onder de auto ligt: so what...

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

splines moet je niet frezen!!? die 'steken' ze, en trouwens heb je hier al eens een offerte van laten maken dan, of maak je gewoon een schatting? Als ik kijk op 16v forums (waar ik nu ongeveer 3 jaar actief ben) gaat de voorkeur naar op maat gemaakte nieuwe assen en niet lassen oid.
Ik zou zeggen vraag het eens bij verschillende bedrijven, niet geschoten is altijd mis, lassen kan altijd nog...

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Wat valt er te steken als je het over aandrijfassen uit één stuk hebt. Nou rijkt mijn belgische kennis niet heel ver, maar ik heb altijd begrepen dat steken, monteren betekent. Ik snap echt niet wat je bedoelt. :?


Daarnaast groeien spiebanen niet aan een boom. De spiebanen zullen ooit moeten zijn ontstaan door materiaal weg te halen (aangezien ze niet gegoten worden) dan blijft verspanen over.

Ik ben ook al jaren op het 16v forum aanwezig en ik merk niet veel van de voorkeur voor assen uit één stuk. Kant en klare subframes (watson e.d) worden geleverd met aandrijfassen uit één stuk. Dit is mogelijk omdat ze series maken waardoor het ineens een stuk goedkoper wordt.

Mensen die zelf een subframe maken, maken zo ver ik weet de aandrijfassen altijd door een mini en opel/honda as samen te voegen. Ik heb nog nooit gehoord van een gebroken as die op die manier gemaakt is


over die offerte: heb ik nooit laten maken. Maar ik weet wel wat een manuur kost ( 40+ euro) (heb vaak voor mijn studie een (financiele) opzet voor een metaalbewerkingsfabriek moeten maken) en een uur op een CNC machine (100+ euro). Dan zitten de materiaalkosten en gereedschapskosten daar nog niet eens bij. Aangezien de passingen nauwkeurig gemeten en gemaakt moeten worden is een asje niet in een uur gemaakt.

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Steken word vaak toegepast bij het produceren van tandwielen en dergelijke.

Even opgezocht in mijn productietechniek boek hoe het het best te verwoorden is. (kort samengevat)

Bij schaven en steken is er sprake van een rechtlijnige, intermitterende beweging van beitel of het werkstuk.

Met andere woorden het komt er op neer dat een beitel met de gewenste 'tandvorm' op en neer word geleid. Wanneer de beitel zich in de bovenste positie bevind wordt het werkstuk over een bepaalde hoek verdraaid. Wanneer de beitel weer omlaag beweegt word een 'vers'stuk materiaal aangesneden.

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

En wat zou het ongeveer aan kosten opleveren als je de aandrijfassen zelf in CAD (solidworks of iets dergelijks) uittekend en dan laat maken? Zou lijkt me heel wat manuurtjes moeten schelen..

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Oh typisch geval van miscommunicatie! Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er nog nooit van had gehoord O+ .

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

@ Daan: no offence! ik weet ook nog niet zo lang wat een 'naftbak' of een 'boite' is :D

Met steken heb je beitel, die de vorm is van de spiebaan, waarmee je stukje voor stukje materiaal weghaalt. Net zoiets als met de hand een stuk hout bewerken met een beitel, alleen dan met staal.
Natuurlijk is CNC erg duur, deze machines zijn ontworpen voor massaproductie en niet voor enkelstuks fabricage.
Ik denk dat als je eens rondvraagt, dat misschien een klein machinefabriekje oid zoiets kan maken voor een schappelijke prijs. succes!

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Ik ga ze toch laten lassen :), kost 70 euro. Ze worden daarna gebalanceerd. Mijn budget is niet groot genoeg en zolang het sterk is heb ik er geen problemen mee. Moet nog héél veel spulletjes kopen namelijk...

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Dat geld voor mij ook ,
Het is een hobby en die moet natuurlijk wel betaalbaar blijven,

Mijn oom werkt in een machine fabriek en ik zal hem een keuze laten maken wat betreft de aandrijfassen.

Of het nu lassen krimpen of een nieuwe aandrijfstang word dat laat ik aan hem over,


Hoe ver ben je nu met je project daan?

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Ik ben met de conversie gelukkig zo goed als klaar. Er moeten nog veel dingetjes gedaan worden maar die zijn relatief recht-toe-recht-aan, doe ik als ik geen zin meer heb ik het restaureren van de mini zelf. Dat is namelijk nog wel heel veel werk.

schakelstangmechanisme maken
radiator maken
assen voor onderste draagarmen
frame laten schopperen
uitlaat doortrekken naar achter
motorsteunen opnieuw vullen (met rubber)
blok schoonmaken
aandrijfassen :)

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

een fout die veel word gemaakt is het gebruiken van de radiateur van een mini,
misschien een idee pak een radiateur van een honda civic sedan 1500 vtec-e
Die is ongeveer net zo groot als die van een mini,
maar een beter raamwerk.

Hoe lang ben je er nu mee bezig?

[size=75:2rxv7s2a][Quote voorgaande post verwijderd, graag alleen het hoogst noodzakelijke quoten-Demelza][/size:2rxv7s2a]

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Ik heb niet zoveel ruimte en wil die nuttig gebruiken. Ik wil een grotere dunne, op een kleinere dikke plaatsen precies in de ruimte die ik heb. Als ik niet tegen problemen aan loop wil ik ze aan elkaar hardsolderen. Achter de dikke wil ik een flike ventilator plaatsten die op de termostaat gaat maar die ik eventueel kan overrulen.

Ben ruim een jaar bezig geweest. In de avonduren en een dag van het weekend. Uren zou ik niet kunnen zeggen, maar it's been a long way. ALs het het nog een keer zou doen zou het veel sneller gaan. Heb een aantal dingen dubbel moeten doen. Dynamo ophanging en een motorsteun bijvoorbeeld. Soms kom je er later pas achter dat het toch niet zo'n goed idee was.

Ik denk wel dat je met toyota tegen minder problemen aanloopt als met honda als ik naar de gedane conversies kijk. De punten waar steunen komen zijn wat beter toegangkelijk...

succes iig

zal mijn plannen even opschrijven in mijn topicje en binnekort foto's plaatsten van een klein beetje progressie :|

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Hoi,

Ik heb mijn aandrijfassen "gewoon" weggebracht naar een bedrijf dat aandrijflijnen reviseerd. Daar zijn ze verzaagd, gelast in een draaibank en er is een bus om geslagen. Deze is er omheen gekrompen en afgelast, dus zo'n beetje alles bijelkaar. Dat koste samen met het optappen van schroefdraad op de stuurhuis-armpjes 75 euro's! ... voor mij een makkelijke keuze.
En ze zitten nog steeds hoor!

Met het gewicht van een mini krijg je ze niet snel stuk..

Zet 'm op!!


Marko

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

sorry, misschien beetje off-topic: @ marko, heb je dat spruitstuk op je avatar zelf gemaakt of gekocht?
Ik ben nl. benieuwd waarom de buizen van cilinders 1 &2 aan elkaar zitten en 3 & 4?
Bij de meeste motoren zitten 1 & 3 aan elkaar en nrs. 2 & 4 (en dan verder naar onderen ook weer aan elkaar natuurlijk)
i.v.m. de ontstekingsvolgorde, of is dat bij Honda anders?

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Die vraag kan ik beantwoorden O:) (marko zit niet vaak op't forum geloof ik)

Hij heeft het spruitstuk zelf gemaakt om ruimte te creeren tussen het front en het blok. Er staan foto's van op zijn site

origineel bij honda (d16a9, het blok wat marko ook heeft) zit het zo: http://img162.imageshack.us/my.php?imag ... 2904we.jpg

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Dank je Daan, ik ben hier inderdaad maar weinig :D

Tja als je 4cm voor een spruitstukje hebt, wordt het kruisen van een paar buisjes al te veel.
Het is verre van optimaal voor topvermogen, de buis diameter is het grootste probleem, maar het levert mooi wat koppel op... Boven de 150km/h kom ik toch niet vaak!

En ik laat hem zo.. de volgende wordt vtec met een "normaal" spruikstuk..

Marko

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Aandrijfassen lassen gaat prima. Ik hen een Ford fiesta gehad waar ik een RS2000 motor in gehangen heb. 150 pk en 190 Nm. ik heb gewoon een bus laten draaien die er stak omheen kon, daar dwars 2 gaten doorheen geboort. Die gaten dichtgelast en rondom gelast. Daarna de assen op een paar hoekprofieltjes gezet met de uiteinden en dan met een taster(meetklok) de slingering gemeten en die onder een pers rechtgedrukt tot 1 tiende mm slingering. Dat gekke hok liep op 14" 240 in de toerenbegrenzer en geen last van trillende of gebroken assen gehad. (Wel enorm last gehad van bandenslijtage...)

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

:D :D :D :D :D
Ik hoop ook op veel banden slijtage,

RE: D16Z5 CRX Clubman conversie(hij loopt en een Filmpje)

Ik heb de assen gezaagd, in n pasgedraaide bus geperst en deze daarna aan de randen vastgelast , daarna buitenkant bus en de lassen opnieuw afgedraaid zodat de evt slingeringen eruit zijn, trekt namelijk iets krom door t lassen.
zit perfect!
gaten door t midden heb ik niet gedaan, leek me de as te verzwakken.
wel ook gemerkt dat de banden hierdoor erg hard slijten :9