Het is een beetje off-topic, maar ik denk dat 7000 toeren toch wel een beetje het maximum is voor standaard klepveren.
Dennis
Kan het zo snel in Vizard niet vinden.
- Login of registreer om te reageren
Het is een beetje off-topic, maar ik denk dat 7000 toeren toch wel een beetje het maximum is voor standaard klepveren.
Dennis
Kan het zo snel in Vizard niet vinden.
zie voor discussies over maximum toerentallen ook deze topics
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 7108#87108
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 5285#75285
6000 is de max dan beginnen ze te zweven heb er dubbelen klepveren in zitten zijn wel duur maar gaan tot 8500 toeren en dat gaat goed!!!!!
en voor een goede Afstelling zou ik toch naar een bank
gaan!!!!!!!!!!!!
Had al wat daarvan bekeken, maar gaat daar vooral over oude zooi en luchtkastelen. Ik wil eigenlijk gewoon weten wat het max. rpm is voor verse standaard metro 12G40 veren. Zodat ik veilig kan doortrekken. Het is trouwens een gigantisch verschil in hoge toeren rijden met zo'n 276 dan met een sw5. Met die sw5 merk je al snel dat het geen nut meer heeft omdat de versnelling nog maar minimaal is. Met die 276 heb je echt nog een soort eindschot. Lijkt bijna op de karakteristiek van een 16v. Maar terug naar de naalden...
Ik heb vrijdag registratie voor winsu betaald. Maar aangezien het hobby is voor de maker, gaat er een weekend overheen. Dus ik hoop maandag gebruik te kunnen maken van het progje. Verder leen ik misschien vandaag nog een BDK. die is wat rijker vanaf middengeb. dan de BBW die ik nu heb.
Winsu is binnen en ik heb de "voorgeschreven" naald besteld. Kom dus wellicht nog eens naar Buren binnenkort. Had wel al een paar keer meer dan 6000rpm gedraaid met de originele veren zonder problemen. Voelt wel een beetje eng aan wetende dat het dan elk moment fout kan gaan. Misschien toch die Mg kop erop zetten en dan meteen strakkere veren op zetten. Beter safe dan motorschade oplopen door een beetje doorhalen.
Ik heb op mijn Mk2 met getunede 998 en 1275 kop, de dubbele veren van een Innocenti en heb die al verschillende keren doorgejaagd naar ruim 7000 toeren. De boel is nog steeds heel
Even off-topic:
Ben het met je eens dat de SW5 hoger in de toeren het een beetje af laat weten.
Dennis
Ter illustratie(standaard metro met sw5):
Zat er met de naald aardig bij zoals je kunt zien op het mixture plaatje. Dit was enkel meten, niet afstellen... middengebied zou beter kunnen en onderin te arm, bovenin iets te rijk, maar dat is opzich geen overbodige luxe bij flinke belasting.
Even een schopje naar boven.
Ik heb een standaard 1000cc, met een opebluchtfilter van K&N en een AAV naald erin.
Deze naald hoor ik niemand over spreken, maar ik vraag me af wat voor een naald dit is en of dit wel de goede is voor mij.
Qua rijgedrag:
- toen ik hem kocht reed hij prima, trok wat langzaam op en kwam pas laat op toeren. Toen ik hem controleerde op CO, en hij bleek hoger dan 10% te zijn -> veel te rijk dus.
- sindsdien heb ik hem lager staan en trok hij wel beter weg. Maar ik heb sindsdien wel dat hij licht inhoud of stotterd op de snelweg, zo rond de 90-100 km/h
- doortrekken naar 130-140 km/h lukt nog wel.
Kan dit liggen aan de naald? Zelf zat ik al te denken aan het verwisselen van de Carb voor een andere en dan weer ff kijken. Maar eigenlijk denk ik ergens dat ik een verkeerde naald erin heb liggen, eentje die nu niet echt optimaal is.
Wie kent de AAV naald en wie weet zijn "eigenschappen"? Is deze wel geschikt voor mijn setup, of welke kan ik dan beter nemen??
Kan zeker aan je naald liggen, maar ook aan olie in je dashpot en je mengselverhouding... Of aan je ontsteking of aan evt. een vies luchtfilter etc. etc.
ADM is in elk geval wat winsu als ideale naald geeft voor een std 998 met k&n cone en verder alles standaard. Deze is vanaf lage toeren bijna parallel aan de AAV, maar net iets rijker. Maarja, WINSU is ook niet meer dan een theoretisch progje.
tja, mengsel heb ik afgesteld aan de CO meter, daarna nog iets mee gespeelt.
Filter heb ik volledig schoongemaakt.
Ontsteking staat opnieuw afgesteld, dus daar zag ik de foute niet direct...
Ik bleef bij een naald of een niet goed werkende carb. Misschien toch eens een andere naald proberen. ADM, heb ik ook nog nooit van gehoord. Maar ik zal eens vragen
Er bestaan ontzettend veel verschillende naalden. De meeste minicenters kopen er een paar omdat die het gem. goed doen. Die zijn daardoor meer in de picture en worden "bekend".
Ik heb niet al te lang geleden een 123 ontsteking op mijn, voor de rest nog, standaard mini 1000 uit 1989 gemonteerd, alleen op snelheden boven de 90 tot 100 km gaat ie nu inhouden. Ik heb dus een andere naald nodig
Nu heb ik van de week, via het forum, ook een ander inlaat spruitstuk gekocht met carburateur en K&N filter. In de carburateur zit een AAM naald.
Wie kan mij vertellen wat de eigenschappen van deze naald is en kan ik deze evt gaan gebruiken in combinatie met het K&N filter of zal het beter zijn om het hele spruitstuk te vervangen met een voor de rest standaard uitlaatsysteem
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 14-03-2008 16:16
dus een andere naald
wie zegt dat ? heb je al andere instellingen op je 123/ontsteking geprobeerd ? wat voor naald heb je nu dan ?
.. de AAM verschilt niet erg veel van de AAU die bij veel stage 1 kitjes zit .. die gaan echter wel uit van vervangen van de spruitstukken
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/aam-aau.jpg
HTH,
Theo van den Bogaard
Welke naald nu in de mini zit weet ik, nog, niet. Van het weekend eens bekijken. Ik verwacht een standaard? naald.
Een andere instelling van de 123 heb ik nog niet geprobeert. De mini rijd voor de rest goed op de hogere snelheden na.
Het inlaat spruitstuk vervangen zonder gelijk de uitlaat te wijzigen: lees lcb en rc40 monteren= compleet stage 1. Ik heb alleen geen lcb liggen.
Kan dat of wachten tot ik een lcb heb en gelijk alles vervangen? Wat is wijsheid
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 17-03-2008 08:43
je kunt niet een ander inlaatspruitstuk monteren zonder ook een ander uitlaatspruitstuk te monteren (omdat in de standaardsituatie in- en uitlaatspruistuk 1 gietstuk is :)" title="Evil" /> )
.. als je het in 1 keer doet hoef je ook maar 1 keer goed af te stellen ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Heeft er nog iemand die oudere versie van Winsu, want die nieuwste is te uitgebreid, een vorige versie hoefde je alleen de motor, luchtfilter en in en uitlaat op te geven, maar in die nieuwe wordt veel meer gevraagd
Ik ben momenteel van carb aan het wisselen.De oude set-up was:
1330 met stage 3 kop
kent 276 nokkenas
LCB met alleen einddemper
HS4 met een AAC naald.
Hiermee kreeg ik de afstelling van het blok en de carb goed. Alleen als hij wat koud was wilde hij wel eens inhouden. Vooral nu het wat kouder aan het worden is.
Nu heb ik de HS4 vervangen voor een Hif38. Ik krijg de carb gewoon niet fatsoenlijk afgesteld. Ik ben begonnen met de naald die ik bij de carb geleverd kreeg. Een ADS-naald. Deze loopt alleen lekker als ik de sproeier heel diep stel. Hij houdt af en toe in als ik wat gas terug neem.
Ik ben al aan het wisselen geweest met de AAC-naald uit de HS4. Hiermee kreeg ik de carb helemaal niet lekker afgesteld. Dan kwam ik de straat niet eens lekker op. Inhouden op alle punten. Wel vooral in het begin, als je moest optrekken. Dat was bij de ADS-naald niet. Die hield wat meer in als ik vol gas probeerde te gaan.
Ik heb WinSu al bekeken. Er zijn alleen zoveel naalden te kiezen, dat ik er gewoon niet uit kom. Kan iemand mij zeggen welke naald al een beetje in de richting komt van datgene wat ik zoek??
En graag geen opmerkingen dat het niet kan wat ik wil, aangezien ik al ongeveer 16.000 km met de eerst gemelde set-up heb gereden.
Blijft gissen zonder rollenbank. Winsu zegt ABY of AAM met standaard luchtfilter en ABY of AAB met cone filter.
Ik heb een standaard filter erop zitten.
De HS4 met AAC heeft op de rollenbank gestaan. Er is toen aangegeven dat er niets aan gewijzigd hoefde te worden.
Ik zal toch weer eens een afspraak maken. Kijken of ze daar de mini wat beter af kunnen stellen.
Toch bedankt voor het nakijken in WinSu Taeke.
Heb het niet voor niets ooit geregistreerd. (is wel leuk om mee te spelen!) Maar heb er zelf nog nooit rekening mee gehouden. De naalden die eruit komen zijn meestal toch alleen bij speedcenters verkrijgbaar en dan ben je toch al op de rollen aan het afstellen... Maar waarom geen hif44? (toch vragen ) Als je me ff mailt kan ik je het verschil in de naalden ook laten zien op een grafiekje.
Geen Hif44, omdat ik eigenlijk wel eens wat anders wil dan wat standaard is. Daarnaast is het eigenlijk een beetje zo gelopen tijdens het opbouwen van de 1330. Ik heb zoveel mogelijk van de originele 1000cc overgezet op de 1330. Hier zat dus ook de HS4 bij. Ondanks alles had ik al wel een LCB er onder hangen.
Daarbij moet ik wel zeggen dat de HS4 best wel zuinig was. Ik reed gemiddeld 1:13. Ik heb ook gehoord dat een Hif44 een beetje meer verbruikt en benzine is nou niet echt meer goedkoop tegenwoordig.
Figuren mogen naar mijn msn-adres. Volgens mij heb je die in het verleden ook al eens gebruikt voor de discussie over het vrij rijden.
Vrees dat een HS4 te weinig geeft voor een 1330, een Hiff 44 kan tot 100 Pk hebben..
Ik denk dat je beter(en dat zullen ze op een rollerbank waarschijnlijk ook wel zeggen) een Hiff 44 of HS6 kan monteren...
Ik heb Taeke mijn set-up door Winsu laten halen en daar kwam in de top 3 een AAU naald uit, die zit er nu ook in, maar onderin en bij constante snelheid blijft het hopeloos. Ik denk dat het bij mij ook het probleem in de gebruikte HIF38 zit zoals Bengeltje ook al vermoedt bij zijn blok. Ik ga van het weekend eens een gewone HS4 proberen, ook met de AAU naald erin.
Dennis
Hij heeft in het verleden al op de rollenbank bestaan. Toen lag het blok er net een in. Met de HS4 haalde ik 80pk, wat men een respectabel aantal vond. Toen is er ook niet gerept over het wisselen van carb omdat dat beter zou kunnen zijn.
De Hif38 is wel 2e hands, maar wel compleet gereviseerd. Ik begin met dat soort onderdelen altijd overnieuw. Aangezien de hif38 de opvolger is van de HS4, zou hij daar ook mee moeten lopen.
Dennis, je kunt ook beginnen met een AAC-naald. Die heeft bij mij ook in de HS4 gezeten en die reed niet slecht. Alleen bij volg gas overschakelen miste hij soms met iets, maar dat trok hij vrij snel weer recht.
Ik heb vrijdag een afspraak om hem weer op de rollen te zetten. Als nou blijkt dat de Hif38 niet lekker af te stellen is, dan kan ik zaterdag altijd nog een gereviseerde HS4 erop zetten. Die heb ik namelijk nog liggen. De HS4 die ik er nu afgehaald heb is een beetje aan het einde van zijn latijn.
Paul Jansen (Bosroamer) heeft met zijn 1310 een respectabele 90 pk... lijkt me dus dat er met een hif 44 en een 1330 nog iets meer uit te halen valt als 80 pk...
Ik zeg ook niet dat er niet meer uit het blok gehaald kan worden. Voor mij is de 80pk die hij nu heeft voldoende. Vooral vergeleken met de 43pk die het 1000cc bolk had wat erin lag.
Ik heb al verschillende naalden geprobeerd, maar kan een AAC naald ook wel eens proberen die heb ik liggen. Let wel, ik heb het over een 998 met een 1275 kop. Ik ga gewoon zaterdag weer eens het een en ander proberen.
Dennis
Dat zou in principe volgens mij niet zoveel uit moeten maken. Door de groter in en uitlaat zal hij wel wat meer vragen dan normaal met een 1000 kop. Dat heeft de 1330 ook en dat was met de AAC geen probleem.
(b)engeltje schreef:
Ik zeg ook niet dat er niet meer uit het blok gehaald kan worden. Voor mij is de 80pk die hij nu heeft voldoende. Vooral vergeleken met de 43pk die het 1000cc bolk had wat erin lag.
Is ook geen vergelijking een 1000 met een 1330...
Maar goed, ik kan me voorstellen dat je toch wel een optimaal resultaat wilt van je kosten en inspanningen om er een 1330 van te maken en om dan genoegen te nemen met minimaal 10 pk minder vind ik een vreemde genoegdoening...
Het is mij niet zozeer om optimaal resultaat gegaan. Waar het mij om gegaan is met dit blok dat ik een beetje meer lol heb met de mini en natuurlijk een beetje meer power uit de mini. Dit met de mogelijkheden die ik voorhanden had op het moment van het bouwen van een blok.
Daarnaast ben ik iemand die nog wel eens van de gebaande paden af wil wijken. Een beetje onorthodox af en toe. Voor mij gaat het om de mogelijkheden die het blok heeft met de onderdelen die ik heb liggen in dit geval.
Ik had ook 1 van de 1100 blokken die we nog hebben liggen op kunnen voeren. Is in de toekomst nog wel ooit de bedoeling, maar dan moet eerst de clubman af zijn en mijn eigen mini kan ook wel weer een beurt gebruiken.
Als mooi bijkomend voordeel van de HS4 kan ik wel zeggen dat hij uitermate zuinig was. Met de HS4 had ik een verbruik van gemiddeld 1:13. Op langere afstanden heb ik er 1:15 mee gehaald. En dat zie ik, volgens mij, niet veel mensen doen met een blok als dit.
Is het niet een beetje te kort door de bocht om te zeggen dat een 1330 per definitie meer vermogen moet hebben dan een 1310?
Vermogen schuilt in veel kleine hoekjes, boring/balanceren/verlichten van onderdelen... Om nog maar te zwijgen van de gebruikte nokkenas, compressie etc etc...
Kans bestaat dat de 1310 volgens veel betere toleranties is opgebouwd bijvoorbeeld...
Ook begrijp ik dat het blok 80pk gaf toen het er net in lag. In de meeste gevallen zal een blok pas max vermogen geven wanneer hij goed is ingereden.
Maar goed, wij hebben alleen een 'snelle' einddemper Dus zoveel weet ik er niet vanaf
[size=85:23xlt4r3]dat 'snelle' is uiteraard sarcastisch bedoeld[/size:23xlt4r3]
Ok, mensen ik ben weer terug van de afstelsessie. De resultaten zijn verbluffend. Ik ben op de een of andere manier 14pk kwijt ten opzichte van de vorige sessie met een HS4. Een andere naald erin maakte wel iets verschil, maar niet veel.
Voor mij zit er nu maar 1 ding op en dat is momenteel de HS4 terugschroeven. Misschien dat ik in de toekomst nog wel op zoek ga naar een Hif44, maar dat weet ik niet zeker. Wat ik wel zeker weet is dat de Hif38 op de plank gaat. Misschien dat ik hem in de toekomst laat onderzoeken op de flow die hij heeft, want volgens Jaap was deze nou zeker niet wat die moest wezen.
@ Reneend. Het blok was al ingereden op het moment dat ik de eerste sessie gedaan heb. Ik reed op dat moment al een maand of 4 met het blok, alleen had ik toen pas de tijd om hem na te laten lopen.
De mini rijdt weer lekker. Nu weer met een HS4. Morgen nog ff de laatste afstelling doen, het mengsel staat nog niet helemaal 100%.
Een verdere aanpassing wat betreft naalden of carbs laat ik even achterwege. Misschien dat ik nog wel de rollenbank op ga om deze nog na te laten kijken.
Reneend schreef:
Is het niet een beetje te kort door de bocht om te zeggen dat een 1330 per definitie meer vermogen moet hebben dan een 1310?
Vermogen schuilt in veel kleine hoekjes, boring/balanceren/verlichten van onderdelen... Om nog maar te zwijgen van de gebruikte nokkenas, compressie etc etc...
Klopt helemaal wat je zegt, je mag echter iig een evenaring verwachten denk ik zo of iets wat er enigzins op in de buurt lijkt te komen.
De manier hoe Bengeltje erover praat klinkt het alsof er kosten nog moeite gespaard worden en dan vind ik het een vreemde genoegdoening om 10 Pk te laten schieten die je absoluut wel zal voelen als ze er ineens wel zijn bv...
Ik heb in principe niet kosten nog moeite gespaard om wat meer vermogen te krijgen.
Ik ben voor het blok gaan informeren omdat ik wat meer wilde dan wat de 1000cc had. Daarnaast was de 1000 ook al niet echt lekker meer. Ik wilde echter wel een rijdende mini behouden en dan is een ander blok de beste optie. Het tunen van de 1000 of een 1100 (die we hier ook nog hebben staan) komt in de toekomst nog wel een keer.
Ik heb het blok laten maken aan de hand van door mij opgegeven specificaties. De rest van de aanpassingen heb ik gedaan aan de hand van alle info die er te krijgen is om een blok op te bouwen. Hierbij wel kijkend of ik zoveel mogelijk van de originele onderdelen zou kunnen behouden.
Ik had rond het begin van het jaar dat er iets niet klopte aan de afstelling van het blok. Om die reden heb ik hem op de rollenbank gehad. Toen bleek dat er 80pk uit kwam. Bij het maken van het blok was een beetje meer power, voor wat meer fun, ook op de langere stukken, de bedoeling. Dat er uiteindelijk iets van 80pk uit het blok komen was voor mij al voldoende.
Ik heb toen ook een paar aanbevelingen gekregen om, met wat simpele aanpassingen, nog wat meer uit het blok te kunnen halen. Zonder luchtfilter zou ik namelijk 86pk kunnen halen. Wat dus op zich niet ver van de 90pk af zit die Rene eerder al aangeeft voor een blok met een hif44.
Ik heb nu het blok weer voorzien van een gereviseerde HS4 met AAC-naald. Ik kan nu met de AAC naald merken dat hij weer heel wat pit heeft. Ik merk alleen wel dat er toch nog iets aan de afstelling moet gebeuren. In de toekomst, als ik weer wat tijd heb, een afspraak maken om hem nog eens na te laten zien.
Het is een duidelijke keus die je gemaakt heb, meer power maar ook economie is belangrijk. Als je de auto voor dagelijks/regelmatig gebruik hebt, kun je misschien wel het uiterste uit je blok persen, maar als ie dan bv. 1 op 5 loopt is dat ook geen pretje.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de HS4 op mijn blok te plaatsen, maar ik blijf het zeer opvallend vinden dat het verschil tussen een HS4 en HIF38 14pk is. Hebben ze bij de rollenbank een verklaring?
Dennis
Op de rollenbank hadden ze er ook geen verklaring voor. Het brandstofmengsel was wel goed, maar niet helemaal ideaal. Een andere naald geprobeerd, de AAM, zoals Teake al aangegeven had. Hierdoor liep hij wel wat beter, maar nog steeds niet geheel zoals het zou moeten.
Met Jaap nog wel aan het discussiëren geweest. Hij wist, net als ieder ander, te vertellen dat een Hif een betere flow heeft dan een HS. Hij snapte alleen ook niet dat de Hif het slechter deed dan de HS. Hij stelde voor om de hif een keer op de flowbank te zetten. Hij vermoed dat er iets verkeerd is met de flow.
Waar die 14pk gebleven zijn is dus voor iedereen een raadsel, ook voor de mensen die er dagelijks mee bezig zijn.
Ik denk dat er iets anders verkeerd is met die carb. of met je blok... 14 pk raak je echt niet zomaar kwijt. Compressietest gedaan? Kleppen gesteld? Andere ontsteking of iets mis met de huidige? Hapert ie ergens? Of heb je over het hele gebied gewoon minder vermogen(een lagere lijn in je grafiek) en waar je eerst piekte is het verschil nu 14pk?
Compressietest is in de tussentijd al eens gedaan. Geen probleem mee.
Kleppen zijn gesteld een staan goed.
Ontsteking is alleen gewijzigd in een vervangende elektronische. Dus het binnenwerk uit de contactpunten en een nieuw binnenwerk erin. Timing is toen weer opnieuw afgesteld.
Haperen doet hij niet. Hij heeft met de hif38 alleen wel minder vermogen over de hele range. Ik zal eens kijken of ik vanavond de grafiek online kan zetten. Daar staan zowel de curve op met de HS4 als met de hif38.
Hallo
Ik heb even het hele topic doorgenomen, maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Ik heb een 1275cc met conische luchtfilter (geen K&N), watergekoeld inlaatspruitstuk, LCB en een uitlaat zonder katalysator.
Er zit een HIF38 carburator op (standaard, mini van '94), de huidige naald is een AEM als ik me niet vergis.
Maar sinds de luchtfilter er op staat wil hij niet echt doortrekken (met choke open gaat hij veel vlotter). En wanneer ik mijn gaspedaal ergens tussen halfweg en helemaal intrappen houd, dan houd hij duidelijk in en vertraagd zelfs. Als ik m helemaal open trap, dan gaat hij lekker, maar niet erg snel...
Ik heb nu verschillende opties, een minishop levert volgens de online cataloog een AAA naald bij een stage 1 kit voor HIF38, op een ander miniforum raadt men mij een BDK aan (maar die past blijkbaar niet in een HIF38) en WinSU raad mij ook iets met een A** aan.
Help?
Schobbejak Design schreef:
Ik heb nu verschillende opties, [minishop xxx] levert volgens de online cataloog een AAA naald bij een stage 1 kit voor HIF38, op een ander miniforum raadt men mij een BDK aan (maar die past blijkbaar niet in een HIF38) en WinSU raad mij ook iets met een A** aan.
Ik zou een hiff 44 monteren op een 1275 en dan een BDL of BDK monteren en op de rollenbank gaan...
Welke naald zou je in een 1100 steken?
(weet overigens nog niet wat er nu inzit,wagentje komt pas eind deze maand)
Ik zit er ook over te denken om er een sportuitlaatje met alu-spruitstuk en conische K&N filter tegenaan te zetten.
Wie rijd er 1100 met een different needle?
En wat zijn je bevindingen?
aha de eeuwige naald-discussie
zolang je geen cylinderkoppen en nokkenas vervangt, zou ik de originele naald erin laten en een klein tikje rijker afstellen.dat werkt prima bij een stage 1.
zeker als je de auto nog niet hebt, leer hem eerst eens "kennen" en dan op te voeren.
bij meer dan stage 1, is een rollenbanksessie de enige uitkomst om hem perfect af te stellen.
als je zin hebt, kun je met WINSU een gokje wagen welke naald erin moet,maar die weet ook niet alles.
nou ben ik niet de persoon die er van houd om commentaar te leveren op reacties van andere...
maar dit vind ik een beetje loze opmerking.
ten eerste, er zit niet voor niets een andere naald bij een stage one kit. Als rijker afstellen de oplossing was had iedereen dat wel gedaan. *editje achteraf* daar komt bij dat zelfs bij stage one kits wordt verteld dat afstellen op de testbank achteraf nodig is voor een optimaal resultaat.
ten tweede, de rollebank is per definitie de enige manier om hem goed af te stellen. niet alleen als je verder gaat dan stage one, maar vanaf elke aanpassing.
elke aanpassing, van naald tot armer/rijker stellen is alleen maar gok werk. er zijn niet voor niets gespecialiseerde bedrijven met rollenbanken.
misschien dat er vast wel iemand is die zelf zijn carb heeft afgesteld en dat het blokje goed loopt... maar dat wil niet zeggen dat hij perfect loopt..
@ reeneend,
ik ben het met je eens.
een rollenbank sessie is altijd de beste optie.
maar met een stage 1 werkt iets rijker afstellen als goede start ipv meteen naalden lopen stooien.. de AAA naald ligt maar 1 tikje vanaf de standaard AAC of AAU naald.
is iig goedkoper dan een sessie van 200 euro en de moeite waard om te proberen..
Ik heb ook problemen met mijn naald. Er zit een Stage 1 kit op m'n mini. Heb er nu een AAA naald insteken. Hierdoor rijd de mini zeer goed, trekt ook mooi op. Maar stationair blijven draaien doet die niet. Hij wil altijd maar stilvallen. Ik moet hem lopend houden door met de gas te spelen. Toerental hoger zetten helpt ook niet want dan loopt hij veel te hoog.
Zet ik hem rijker is het net hetzelfde.
Nu heb ik ook de AAU naald getest. Hierdoor draait de mini stationair maar trekt niet zo goed op als met de AAA naald. Heeft iemand hier ervaring mee die me kan vertellen of aanraden welke naald ik zou moeten gebruiken of wat ik moet doen ?
ps. Ik heb er wel een splinternieuwe SU HS4 opzitten. En het gaat over een 1000 cc van 1991
Groetjes, Mini1991
Lijkt me meer een "gewoon" afstel probleem...
Heb je dit topic al gezien?:
viewtopic.php?p=48219#p48219
Dus in principe kan ik de AAA naald blijven gebruiken ? Want ik heb horen zeggen dat dit een naald is voor een Hiff 38 ?
Groetjes, Mini1991
Als ik me niet vergis is een AAU in vergelijking met een AAA alleen in de hogere toeren wat rijker afgesteld. Handig als je bijvoorbeeld extra gaten in je luchtfilterkast hebt geboord.
Dus ik zou denken dat het zeker voor het startionair niets uit zou maken.
Zoals Crispy zegt misschien gewoon een kwestie van de rest van de carb goed afstellen. Misschien een idee om bij een garage je co goed te laten zetten?
Wanneer dit niet lukt kan het zijn dat je 'stelschroef buisje dinges' (sorry kom ze even 1 2 3 niet op het juiste woord) versleten is.
Het zou wel het slecht stationair lopen verklaren iig.
succes!
RE: Help: Welke naald moet ik gebruiken?
Ingediend door taekeb op za, 15-12-2007 17:45
Ja, vandaag ook wat verder mee geknoeid. Heb ook verse bougies gepakt en 1 oude bougie brak heel makkelijk af bij het demonteren. Kan ook al een tijdje de boosdoener zijn geweest. Maar hij loopt nu best redelijk. Vooral vanaf 3500rpm wil dat wel zo'n 276 nokkenas. Wil echt graag toeren maken! Hoeveel zouden standaard klepveren aankunnen?