Stage 1 is volgens mij:
- Luchtfilter
- uitlaat van voor tot achter veranderen (geen kat)
- inlaat spruitstuk vergroten
- uilaat spruitstuk (spagetti spruitstuk)
- Login of registreer om te reageren
Stage 1 is volgens mij:
- Luchtfilter
- uitlaat van voor tot achter veranderen (geen kat)
- inlaat spruitstuk vergroten
- uilaat spruitstuk (spagetti spruitstuk)
Mini-Wouter schreef:
Stage 1 is volgens mij:
- Luchtfilter
- uitlaat van voor tot achter veranderen (geen kat)
- inlaat spruitstuk vergroten
- uilaat spruitstuk (spagetti spruitstuk)
en naald in Carbu.. of vergis ik me nou
En stage 2 is dacht ik nog eens uitgebreid met een andere cilinderkop, rockers(?) en eventueel nog een andere carburateur [size=75:3c21fl88](correct me if I'm wrong)[/size:3c21fl88]
Stage 1&2
Je kan ook even kijken in de catalogus van minisport
daar staat alles afgebeeld.
( het zal ook in andere cat. wel vermeld staan )
link
hier kan je ook het 1 en ander vinden.
Ik vind het wel een aanrader ( heb zelf stage 1) en er is wel een merkbaar verschil.
Maar dat heeft natuurlijk ook te maken met je rechtervoet.
Succes.
Zoeken op het forum is zeker naar een naald in een hooiberg? Want ik weet vrijwel zeker dat dit heel uitgebreid behandelt is in het verleden. Korte samenvatting: Stage 1 is nog redelijk duidelijk gedefinieerd, maar daarna hanteert elke fabrikant zijn eigen normen.
@Packed as hell:
Ehm...niet lullig bedoelt maar durf es op 'Stage 1&2' te klikken in mijn vorige post
[size=75:3nt4is5e]Edit: Foutje gecorrigeerd - M82[/size:3nt4is5e]
Ingediend door duccoen op di, 14-12-2004 17:59
Dat is snel,
hopelijk gaat men minietje even snel met z'n nieuw kitje 1, kitje 2 lijkt me toch betrekkelijk duur, of ben ik daarin verkeerd???
Alvast bedankt voor jullie antwoorden, er schijnt een lichtje in de duisternis!!!
Ingediend door SyRuS op di, 14-12-2004 18:48
Mini-Wouter schreef:
Stage 1 is volgens mij:
- Luchtfilter
- uitlaat van voor tot achter veranderen (geen kat)
- inlaat spruitstuk vergroten
- uilaat spruitstuk (spagetti spruitstuk)
Dan moet ik me eens een luchtfilter kopen want dat heb ik allemaal buiten die luchtfilter
Maar zooooo snel vind ik mn 1000'je niet hoor
duccoen schreef:
Dat is snel,
hopelijk gaat men minietje even snel met z'n nieuw kitje 1, kitje 2 lijkt me toch betrekkelijk duur, of ben ik daarin verkeerd???
Je betaalt misschien nu wat meer maar wie weet ben je na een paar maanden stage 1 zat qua vermogen en wil je meer, denk dat het toch voordeliger is uiteindelijk om gelijk het grovere geschut te nemen...
SyRuS schreef:
Dan moet ik me eens een luchtfilter kopen want dat heb ik allemaal buiten die luchtfilter.
Misschien zit er een vervangende openluchtfilter in...
hoeveel het scheelt blijft een beetje natte vinger werk. De ene mini loopt ook gewoon beter dan de andere. Heeft toch met de gehele afstelling en staat van slijtage te maken.
Ik heb al een paar keer standaard mini's naar stage 1 omgebouwd en moet zeggen dat het vooral door het geluid toename door uitlaat en luchtfilter al snel vlotter lijkt te gaan. Maar ook het doorlopen naar ruim voorbij de 140 wilde hij standaard niet zo lekker doen (1000tjes).
wil je dat je motortje(zeker weten) goed loopt zul je toch echt een 4gasmeting moeten laten doen bij een speedcenter en daar de boel op maximaal laten afstellen. Eigenlijk is al het andere "natte vinger" werk.
Maar vergeet niet dat de looks en het geluid ook het rijplezier best wel vergroten. :)" title="Evil" />
Waarschijnlijk kun je met een wat ouder autootje meer winst behalen met een goede afstelsessie dan met een stage 1 kit. Zeker de naald die erbij zit is giswerk en vrijwel zeker niet optimaal voor jouw auto. De basis moet goed zijn voor tuningsonderdelen zinvol zijn.
Dat ben ik met je eens, maar dat geld niet voor de naald. Die verandert immers toch als je hem gaat tunen. Dus das geen echte factor. Of alles goed werkt zoals ontsteking en of alles in goede conditie is, zoals de mechanische delen van je carb, daarentegen wel.....
laten we het hier over de verschillende stages hebben die in de titel gevraagd worden.
stage 1 zorgt voor een beter ademen van het blok, beter inademen en makkelijker uitblazen. dus: beter luchtfilter, inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk met uitlaatsysteem en andere naald.
stage 2 voegt toe aan stage 1 een betere flow in de cilinderkop, oftewel gepoorte cilinderkop.
Stage 3 voegt toe aan stage 2 dat deze een aangepaste cilinderkop met grotere kleppen heeft.
Stage 4 en 5 zijn erg vaag omschreven vaak, het komt erop neer dat je dan met andere nokkenassen, rollerrockers, verlichte vliegwielen en dat soortig spul aan de gang gaat.
Basis voor motortuning is natuurlijk dat je blok standaard in goede staat moet zijn en je ontsteking en kleppen goed gesteld moeten zijn. pas dan kan je winst behalen t.o.v. van sandaard, maak dus niet de fout om je slechte blok sneller te laten worden door te tunen, investeer alleen in een blok van juiste kwaliteit.
Misschien weer een beetje offtopic, maar ik ben mijn mini aan het opbouwen. Er zit al een volledig stage 1 pakket op. Nu heb ik er een gelode kop opzitten. Deze wil ik aan laten passen voor ongelood, dus ander zittingen erin. Overigens heb ik er ook al een hif44 carb op zitten.
Omdat ik er toch mee bezig ga, wil ik de kop misschien meteen wat laten bewerken. Ik heb daar eventueel misschien nog wel een ander kop voor (kan ik in die tijd gewoon rijden).
Ik heb er niet zo veel verstand van, maar kan ik dan niet net zo goed meteen aanpassen naar stage 3?
Even de foto van minisport erbij geplant...
De kop die op de foto is te zien, is volgens minisport stage 3. Hier zijn dus de kleppen groter gemaakt, maar welke poorten zijn er voor stage 2 bij gekomen?
Is dit allemaal zeer ingewikkeld en duur om aan te passen op een gewone kop? (moet het toch laten doen denk ik)
Ik had het er toevallig met mijn broer over van het weekend, die had evt. nog een kopje liggen om aan te passen en nu ik dit hier zo voorbij zie komen lijkt het me best de moeite waard om te proberen.
Laatste vraag: is dit zelf te doen en hoe?
Heb ook nog wel een 1000 kop liggen om wat op te oefenen. Zittingen laat ik wel persen, maar vergroten lukt misschien wel. Ik heb al heel wat gezocht, maar aangezien dit topic een beetje actueel is, vraag ik het hier maar even.
Zoals ik al zei, ik heb er (nog) niet zo veel verstand van, maar wil het wel gaar leren!!! Ben in ieder geval van de partij op de workshop tuning in februari!
Als ik duccoen was ging ik voor de carb versie om door te tunen. Met hetzelfde budget krijg je meer uit je motor, dan bij een injectie. Of de carb Mini moet in een dermate staat zijn dat het niet loont.
Ik heb gister even een boek van Haynes geleend over het tunen van een A-series blok. Ik zag daar dat als je de poorten gaat bewerken, dat je er heel erg mee uit moet kijken hoeveel materiaal je weg haalt, omdat je anders uitkomt in 1 van de ander kanalen.
Is dit echt zo verschillend per kop, hoe dik het materiaal is???
Volgens deze manual namelijk wel. Zo ja, zijn er bepaalde (jaartal of zo) cillinderkoppen die beter te bewerken zijn?
Koppen modificeren is een wetenschap op zich (het is wachten tot SirYun dit topic ontdekt ). Je kan een bestaande kop (laten) bewerken, maar dan moet degene die dat doet wel weten waar hij mee bezig is. Anders kan je je kop maar beter inruilen voor 1 van een van de Engelse fabrikanten.
Bart doet nu voorkomen dat de stages zo duidelijk omschreven zijn, maar als je het mij vraagt begint de onduidelijkheid al na stage 1. Cilinderkoppen worden vaak al ingedeeld naar stage 2/3 t/m 5 ofzo, en dan heb je het over de complete motor nog niet eens gehad. Je ziet al dat MiniSport een Stage 3 kop in hun Stage 2 tuningskit stopt Bovendien is die indeling naar stages een indeling per fabrikant, er zijn geen standaarden voor, hooguit trends omdat bepaalde concepten nou eenmaal beproefd zijn bij Mini-tuning.
Na stage 1 kan je maar beter gewoon zeggen wat de specificatie is van de motor, daar heb je meer aan dan stage zoveel. Te meer omdat de tuningskits van de fabrikanten soms van specificatie veranderen.
kan ik het wel mee eens zijn, inderdaad verschillen diverse fabrikanten van mening over de diverse stages...
het is belangrijk dat je delen op elkaar afgestemt zijn. belangrijk voor je e.e.a. besteld is om te weten of je het zelf kan monteren, een cilinderkop is de moeite niet(als je het al eens gedaan hebt) met nokkenassen wordt het een heeeeeel stuk moeilijker... je blok zal dan uit je auto moeten bijvoorbeeld en dat is niet voor iedereen weggelegt om zelf te doen.
Kijk ook 's ff naar dit topic , kan je zien en lezen wat je kan doen met je kop.
Er staat een 1000-tje-en een 1380-kop op m'n site.
Topic : Poorten vrezen.
Greetz , Jeroen2 [/list]
En een linkje naar dat topic: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... ten+vrezen
mini4life schreef:
Is dit echt zo verschillend per kop, hoe dik het materiaal is???
Volgens deze manual namelijk wel. Zo ja, zijn er bepaalde (jaartal of zo) cillinderkoppen die beter te bewerken zijn?
.
Yep het is echt zo ik heb er zo een liggen ( eerlijkheids halve was dat project ook een exersitie in kijken hoever je iets kan doorvoeren
de winsten zitten hem in de delen waar je niet snel water zou gaan raken..de kamers goeduitwerken zonder dat je de koppakking er uit laat knalleni is lastig
ik hoor mensen denken ..mmaar Vizard zegt van wel (concave deel van siamese inlaat)..maar dat is wel met 37 mm kleppen of zoiets
Yep , en dus ongelood omdat je dan je harde zitting er niet meer in kan zetten , leuk voor 5-8K Kmtrs , en dan zijn je zittingen weer ingeslagen!!
Dus ook Vizard maakt wel 's 'n foutje???
Ook qua wanddikte van de cilinders staat er toch wat fout bij Vizard!! de offset moet je PER BLOK bepalen en is ZEKER NIET standaard!!
Greetz , Jeroen2
wat vizard schrijft is correct wat betrefd de watermantel. Echter zittten er per casting er soms dikke verschillen in.
37mm kleppen zijn toch alleen voor racers. die rijden over het algemeen maar zo'n 500 tot 1000 km voordat de boel weer uit elkaar gaat.
[size=75:3prl3qm0][Topics samengevoegd-Demelza][/size:3prl3qm0]
Hallo, wij zijn vrij nieuw hier, en heb een vraagje.. (ja, ik heb de zoekfunktie gebruikt, maar daar kwam niet een echt duidelijk antwoord uit..)
We hebben nu een Mini uit '81 met 1000cc gereviseerd blokje (euro95) 120.000km, nu.
Nu lees steeds over een "stage1" kit.
Ik begrijp dat dit een setje is om je Mini nog spannender te maken... Maar WAT! is het??
*Wat is een stage1 kit??
*Hoe moeilijk is dat om zelf in te bouwen?? (ben redelijk handig)
*Hoeveel scheelt het??
*En wat kost het??
Wie-O-Wie heeft de antwoorden....
alvast bedankt!
Greetz, Anouk & Gerard
Anouk's Mini schreef:
*Wat is een stage1 kit??
*Hoe moeilijk is dat om zelf in te bouwen?? (ben redelijk handig)
*Hoeveel scheelt het??
*En wat kost het??
1)andere luchtfilter(open lucht van K&N bijv.), inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk(beter bekend als LCB), uitlaat (bijv: RC40),soms nog een naald.
2)Niet moeilijk hoor
3)ongeveer 20% extra van wat je nu hebt aan power.
4)Zo duur als jezelf wil maken.Er is verschil in Low-budget en "The real deal".
Dus eigenlijk tussen een 250 en veel meer euro.
Kijk eens in de lijst rechts in beeld hier,staan een aantal zaken die mini spulletjes verkopen (er zijn er wel meer hoor )
Kijk bij hun eens of bel ze en kijk wat de prijzen zijn van de verschillende onderdeeltjes.
Stel ze meteen de vraag over Low budget en het "goeie" spul,naar mijn idee is het verschil relatief hoor,maar als je een pietje bent zal ieder %-je meehelpen nietwaar?
[size=75:3ipiaect][Topics samengevoegd - Eelke][/size:3ipiaect]
Even een vraag wij lezen hier wel het een en ander over maar hebben geen idee wat het nou is en doet.
Het gaat over een stage 1 kit.
Vraag 1:Wat doet het.
Vraag 2:Is het zelf makelijk te plaatsen.
Vraag 3:Wat kost het.
Vraag 4:Wat heb je allemaal nodig.
andere carb naald, luchtfilter, intake (vanuit motor aan pijp), uitlaat, ed.
Zorgt niet zozeer voor meer spectaculair vermogen, maar zorgt ervoor dat je motor beter 'ademt', wat dus vanzelf zorgt voor het beter vermogen.
En is een aanleg voor stage 2 en 3
Jij dacht, in de vijf jaar dat dit forum bestaat heeft vast nog niemand dit gevraagd?
Ik heb je vraag aan een bestaand topic over "stage-kits" in het algemeen geplakt. Lees het even door, het beantwoord waarschijnlijk al veel van je vragen.
Verder, zoeken op "stage" levert nog wel wat meer topics ook, ook over monteren.
in het kader van domme vragen bestaan niet..en ik kan me er wel iets bij voorstellen maar kan iemand misschien iets meer uitleg geven en eventueel een foto plaatsen over het "inlaatspruitstuk"
... valt dit dan onder de stage 1 kit? Dacht dat je dan gewoon bijv een spaghetti spruitstuk plaats en hierop verder de volledige uitlaat naar bijv een sportuitlaat (en voor stage 1 dan uiteraard ook nog luchtfilter) maar welicht dat ik gewoon het inlaatspruitstuk onder alles van de uitlaat gooi?
Verder zie ik ook stage 1 kits die een spaghetti spruitstuk hebben en dan 3-1 gebruiken ipv LCB.. maakt ditnog verschil bij een 1000cc?
Bij een 1000cc is een freeflow (3-1 ipv 3-2-1) voldoende. De beste flow creeer je meestal door een mediumbore (rc40) uitlaat. Deze komt vanaf de freeflow manifold. Grote dubbele pijpen (aka rioolpijpen) verlagen vaak de flow, waardoor je eerder vermogen verliest dan wint.
Het inlaatspruitstuk maakt geen deel uit van een spaghettiespruitstuk, maar komt tussen carbarateur en kop, op de inlaatpoorten. Het inlaattraject is volgens onderzoek van de guru's nog belangrijker bij de Aseries dan het uitlaattraject, dus geen geld op besparen bij aankoop van een kit.
Wil je meer weten over dit soort onderwerpen, koop dan het boek 'tuning BMC a series engine' of kijk op de website van Keith Calver. Daar valt onder andere te lezen dat het "grote minionderdelen winkel" inlaatspruitstuk niet kan tippen aan een MG Metro spruitstuk. Feitelijk zou je dan dus beter een MG Metro spruitstuk kunnen kopen dan die van "grote minionderdelen winkel".
ff ter aanvulling: bij een standaard mini is het in- en uitlaatspruitstuk een geheel dus als je een ander uitlaatspruitstuk neemt zul je ook iets met je inlaat moeten. Je kan natuurlijk het inlaatdeel losslijpen van de uitlaat maar bij een stage 1 kit heb je geen gewoon luchtfilterhuis meer. En in dat huis zit de inlaatlucht verwarming tegen het bevriezen van de carb. Daarom is het inlaat spruitstuk van een stage 1 kit verwarmd om die functie over te nemen.
die snap ik even niet...
hoe kan het nou een geheel zijn? Zijn toch twee aparte delen.. die niet direct met elkaar zijn verbonden...
maar een inlaatspruitstuk van een metro zou dus een betere optie zijn bij de 1000cc dan eentje van een stage 1 kit?
greetz
nee de open ruimtes staan natuurlijk niet met elkaar in verbinding maar het is wel 1 gegoten onderdeel.
Let op dat het hier gaat om een MG metro inlaatspruitstuk. Die zijn niet zo makkelijk te vinden en meestal hebben 1000cc's een andere carburateur met een andere aansluiting
hmm...ok
toch begrijp ik het dan nog niet helemaal.. wanneer je bijvoorbeeld bij minispares.com kijkt dan worden het in- en uitlaatspruitstuk toch als twee afzonderlijke delen verkocht? ....... of is dit een hele domme vraag?
zoals je al zei: domme vragen bestaan niet !
bij minispares (et al.) worden in- en uitlaatspruitstukken los aangeboden "omdat" het geen originele stukken zijn.
Vanaf de fabriek zat er (bijna) altijd een gecombineerd gietijzeren geval op.
Op de losse inlaatspruitstukken die bedoeld zijn voor een HIF carburateur kan ook een HS4 gemonteerd worden. De HIF hebben 4 bevestigingspunten, maar de HS4 gebruikt dan 2 van de 4 voor de diagonale aansluiting (een HS2 kan je daar niet op monteren, die heeft de bevestigingsgaten verticaal).
onderaan op http://www.geocities.com/tb13cp/miniinfo/carbs.html
staan 2 spruitstukken: de bovenste van de 2 voor een dubbele HS2 en de onderste voor een dubbele HS4.
op plaatje:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35083
kijk je tegen de kant van het spruitstuk aan dat tegen de cilinderkop wordt bevestigd, maar de tekst geeft ook aan dat zowel de HS4 als de HIF er op gemonteerd kan worden.
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35491
hier zie je de pakking die tussen carb en spruitstuk komt, je gebruikt dan dus voor een HS4 2 bevestigingsgaten diagonaal, en voor een HIF alle vier.
HTH,
Theo van den Bogaard
Theo.. dank...dank..
Super hoe jij altijd de antwoorden weet te formuleren en te geven!
Weer een heel stuk duidelijker
Maar wat is dan het verschil tussen de HIF en de HS4.. behalve dat de HIF een standaard is toch?
greetz
Over de verschillen Hif en HS is ook al het een en ander geschreven. Het komt er op neer dat de vlotterkamer anders gepositioneerd is en dat de Hif wat moderner is dan de HS, door bi-metaaltjes e.d. hoef je minder te choken.
Qua capaciteit zijn ze alsvolgt verglijkbaar:
Hs 4 (gangbaar bij 1000) -> Hif 38
Hs 6 -> Hif 44 (gangbaar voor 1300)
Mini's zijn standaard geleverd met zowel HS als Hif, en den beginne met HS en later vanaf de jaren '90 met Hif maar alleen bij de 1300. Om de een of andere reden is de Mini 1000 nooit standaard voorzien van een hif terwijl dit bij de Metro 1000 wel gebeurde terwijl dat bij mij wel prima werkte.
Maar de cabarateurs an sich hebben weining te maken met de stage kits.
thanx.. mij is nu heel veel duidelijker geworden in ieder geval
( aldoende leert men )
Automaat of schakel maakt in dit geval niets uit. Je vervangt de uitlaat en het gecombineerde inlaat/uitlaatspruitstuk en het luchtfilter en eventueel de naald.
Dennis
de motoren van een handgeschakelde of automaat zijn hetzelfde, alleen de versnellingsbak is anders
oftewel ook een automaatje kan je tunen door een stage 1/2/3/4/5 -set in te bouwen
Red Flame schreef:
de motoren van een handgeschakelde of automaat zijn hetzelfde, alleen de versnellingsbak is anders
oftewel ook een automaatje kan je tunen door een stage 1/2/3/4/5 -set in te bouwen
Het hele oliehuis is bv al anders in de automaat.... Maar mooi om te horen iig
Denk dus nu serieus na over een stage one kitje voor mijn mini. Die extra power zie ik als actieve veiligheid in het verkeer ;-) Die van minispares ziet er goed uit! Zijn er zaken in Nederland die deze aanbieden? (PB graag)
En de automaat is sterk genoeg voor de 20% extra power?
Ik denk niet dat het zo een probleem is voor je automaat. Tevens haal je met een standaard motor + stage 1 kit nooit die 20% vermogenswinst. Ik denk dat je eerder aan 5% moet denken, afhankelijk van de staat van de motor en of je hem netjes hebt afgesteld, daar zal de bak niet veel onder te lijden hebben. Tenzij je al problemen hebt met je bak.
Let ook op de spullen die je in je kit krijgt, want de kwaliteit verschilt. Soms zit er spul van K&N, Maniflow etc. in, en soms een lawaai-papagaaien merk... Goedkoop is vaak duurkoop.
Op zulke dingen moet je idd niet besparen!
Hier zijn de specs: Kit includes - single box RC40 exhaust system, Manifolw Cooper Freeflow exhaust manifold, Torquemaster inlet manifold, K&N air filter element, carburettor needle, exhaust fitting kit, and gaskets for the carburettor and manifold.
BTW: Sjoerd was jij vanochtend in zandvoort? Zie gespot in dat geval ;-)
Als je amar goed specs heb, en je moet wat prijs betreft goed je huiswerk doen. Ik heb mijn stage 1 kit ook her en der gehaald maar dat is omdat de helft er al opzat toen ik mijn auto kocht.
Dat kitje klinkt van goede (beste?) kwaliteit zo te horen, Torquemaster ken ik persoonlijk niet, maar de rest klinkt toppie. Het luchtfilter-element, dat is een vervangingsfilter? Of is het een open luchtfilter? deze 2 doen niet heel erg voor elkaar onder maar open is meestal beter. Ik weet voor de cone wel een adres, PM maar.
RE: Stage Kits
Ingediend door duccoen op di, 14-12-2004 15:27
Hoi,
kan er iemand van jullie techneuten mij nu eens precies uitleggen wat de beruchte STAGE I, II en III inhouden?
Ik heb een paar koepertjes van 91 en 92 carbu en injectie en ik zou graag een van de twee lichtjes willen upgraden.
Zijn deze kits origineel van Rover of zijn er van verschillende merken verkrijgbaar en/of bruikbaar en zijn deze dan specifiek voor een bepaalde motor
Wat zijn jullie ervaringen hiermee en is zo'n kitje aan te raden of toch maar afblijven???
Wederom bedankt voor jullie antwoorden!!
Oh ja, uiteraard wens ik iedereen op dit forum een fantasties nieuw jaar met verschrikkelijk veel Miniplezier!!!