De laatste keer had ik met MG metro nokkenas en stage 1 kit een nette 68,8 PK's met ruime 100 Nm ... (wel een 1275 blok..)
- Login of registreer om te reageren
De laatste keer had ik met MG metro nokkenas en stage 1 kit een nette 68,8 PK's met ruime 100 Nm ... (wel een 1275 blok..)
Het blok wat ik er nu in heb zitten heeft stage1, MG Metro nokkenas, standaard loodvrije kop, maar draait nog niet (foutje in monteren cilinderkop). Bij mij gaat het trouwens om een 1000tje.
De mini is nu wel al iets beter afgestelt, iets rijker gezet, loopt wel wat beter, maar lange heuvel af volgas haalt ie de 160, en dan houdt het wel echt op, binnenkort als ik de LCB heb gemonteerd maar eens een dyno sessie houden denk ik
ik zou mijn mini niet graag tot het uiterste op de proef stellen, iig niet op topsnelheid
ook zou ik met 'simpele'' tuning niet €300,- of meer uitgeven aan een beetje dyno, kun je beter andere kop van halen (als je die nog niet hebt, anders niets gezegt!)
Persoonlijk vind ik dat m'n mini gewoon goed moet zijn, afstellen is daar een van de belangrijkere dingen van, je kan wel leuk allemaal mooie onderdelen monteren, maar als je het niet goed afstelt loopt het of niet (mooi) of het loopt stuk.
Ik hoef niet zozeer een zwaar opgevoerde auto, ik wil graag een auto die fijn soepel draait
Mijn vader heeft een goed adres waar ik terecht kan voor de testbank
over een half jaar gaat het motorblok eruit en wordt 't ding volledig gereviceerd, wellicht wordt dan meteen de kop aangepast/vervangen, maar dat merk ik dan wel weer
als je het zo formuleert ben ik het helemaal met je eens hoor!
er zijn ook mensen die denken dat ze met een (half) stage1 kitje op de rollerbank moeten voor een slordige (vul maar in) 200-300 euro? dat is natuurlijk onzin. kun je beter even doorsparen en dan voor stage 2 gaan en dan gaan afstellen .
ik heb ook n topic gelezen over mini's waaraan 2500 euro aan extra's was uitgegeven zoals krukas cilinderkop spruistuk ed, maar die 300 euro voor afstellen teveel vond
niet alleen smaken verschillen, ook de manier van aanpak!
gr rene
Ik ben mijzelf een beetje aan het verdiepen in de verschillende stage 3 cilinderkoppen. Nu heb ik al diverse keren op het forum slechte dingen gelezen over Mini sport.
Graag zou ik willen weten wat jullie persoonlijke ervaringen zijn met deze mini sport koppen. Ik heb een gerucht gehoord dat ze slecht zijn, maar waarom kon dit persoon me niet vertellen.
Het is een hoop geld en hoop geen rommel te kopen
Verder nog alternatieven? Heb gehoord dat swiftune goede koppen heeft, maar deze kan ik niet vinden op hun site.
Thanks!
Gr Ramin
Helaas, volgens de bedrijvenregel op het forum mogen we dergelijke ervaringen met bedrijven niet publiekelijk delen.
Informeer gewoon eens bij de verschillende sponsoren. Die kunnen je iets meer vertellen. Daar komt ook nog eens bij dat je iets meer zekerheid hebt als je zoiets via een sponsor regelt. Mocht er dan iets fout gaan hoef je niet naar het buitenland om te proberen je gelijk te halen.
Ik zou misschien voor een stage 1 kit willen gaan.
Ik vroeg me alleen nog wat dingen af:
- ik heb al een lege pijp en RC40 demper gemonteerd. Is dit ook oke of moet er dan nog wat gebeuren aan de uitlaat ?
- er zit in de kit ook een ander spruitstuk. Moet voor het monteren het blok helemaal uit de auto ?
Lege pijp? Wat bedoel je? Cat leeg gehaald?
Zou prima wezen. ( hoogstens co meting bij APK wat lastig wordt)
Lege pijp? 1 rechte pijp tot rc40? Ook prima.
Rc 40 werkt prima, niks mis mee.
Uitlaat spruitstuk (lcb?)
Nee blok in auto laten.. Bovenste hondenbot los maken.. Kan je blok beetje naar voren trekken..
Carb en in laat eraf halen..
Lcb kan je dan er in wringen, draaien, kl** ien.
Als eerst het Y deel.. ( beestje lastig maar wel te doen) Dan de enkele pijp erin/erbij draaien, kl**ien.
Losjes vastzetten op de kop , ( meteen inlaat ,met of zonder carb,) ook monteren.. Dan de moeren vastzetten op de kop.
Wel even kijken of de 4 dikke ringen vlak op inlaat en uitlaat flenzen zitten.. Wil wel eens ongelijk zijn kwa dikte.. !!!
Naderhand onder de auto het Y stuk aan de bak vastzetten dmv de bijgeleverde klem.. Dan losse korte Y stukje ( van 2 naar 1 pijp) monteren..
Hondenbot weer vast zetten..!!
Dan rest van uitlaat lijn monteren. Klaar.
De 3 Bijgeleverde klemmen wijzen voor zich welke welke is..
Ik bedoel inderdaad een lege pijp zonder cat
Bij de APK tot op heden nog nooit moeite gehad met de CO2 metingen !
Dank voor je werkinstructie
Moet er dan ook nog een andere carb op ?
Voor zover ik weet is de mijne nu standaard.
@ Ferdy:
Een stage one kit kan met de huidige carb gebruikt worden.
In sommige gevallen kan een upgrade van een carb werken. Vooral bij 1000/ 1100 heb je nog keus om een HS carb te vervangen voor een Hiff 38.
Een Hiff 44 van een 1275 is niet aan te raden op een 1000 als je het alleen bij een stage one kit houdt.
Bij een 1275 hou je altijd een Hiff 44.
Ligt eraan in welke staat je blok is in hoeverre het effect zal zijn.
Ook is een dyno testbanksessie wel zinvol om optimaal gebruik te maken van je stage one.
Rene schreef:
@ Ferdy:
Een stage one kit kan met de huidige carb gebruikt worden.
In sommige gevallen kan een upgrade van een carb werken. Vooral bij 1000/ 1100 heb je nog keus om een HS carb te vervangen voor een Hiff 38.
Een Hiff 44 van een 1275 is niet aan te raden op een 1000 als je het alleen bij een stage one kit houdt.
Bij een 1275 hou je altijd een Hiff 44.
Ligt eraan in welke staat je blok is in hoeverre het effect zal zijn.
Ook is een dyno testbanksessie wel zinvol om optimaal gebruik te maken van je stage one.
Wederom dank voor het heldere antwoord hier !
Ik zag bij een niet nader te noemen Mini garage een Stage 1 halve tuning set (google het)
Dit is de set, maar dan zonder de middenpijp en einddemper.
Dit zou dus, in combi met de uitlaat die ik al heb, voldoende moeten zijn om een hele stage 1 set te hebben ?
Andere n00b vraag:
Bij zo'n dynosessie wordt de boel toch bekeken en afgesteld voor optimaal resultaat ?
in de kit zit een andere naald (en veer) voor je huidige carb, dit samen met een ander luchtfilter en de spruitstukken zorgt in ieder geval voor een betere "ademhaling" voor je blok. Alles moet natuurlijk wel opnieuw worden afgesteld op de nieuw situatie ...
succes,
Theo van den Bogaard
Als je de term 'dyno-sessie' gebruikt, moet er toch even gewaarschuwd worden.
Bij tijd en wijle wordt er een 'dyno-sessie' gehouden, waarbij clubleden hun auto bij een adres eenmaal een run op de proefbank kunnen maken. Je krijgt dan een diagnose van hoe de auto er motorisch voorstaat.
Wanneer jij je auto aangepast hebt, kan je ook naar zo'n adres toegaan om de boel 'goed' af te laten stellen.
Daarvoor zullen dan meerdere runs gemaakt moeten worden. Voor elke run betaal je.
Het ligt er dan aan hoe goed jij je auto hebt voorbereid.
Als je de kleppen op voorhand perfect hebt afgesteld, dan hoeft er bij de eerste run niet vastgesteld te worden dat je kleppen niet goed staan. De kleppen van de motor moeten dan alsnog correct afgesteld worden. Als de man van de rollenbank dat moet doen, kost dat je het garagetarief. Zelf doe je het goedkoper.
Het is raadzaam om de koeling van de motor eerst goed in orde te hebben. Als het ding gaat koken tijdens het proefdraaien, krijgen ze hem niet goed.
Het is verstandig vooraf de ontsteking perfect af te stellen. Met de stroboscoop. En door het hele boerengebied heen. Houd daarbij de gegevens uit het werkplaatshandboek bij de hand, zodat je kunt lezen hoeveel voorontsteking er precies bij oplopende toerentallen hoort. Als je afwijking constateert, kan het zijn dat de vacuüm vervroeging niet luchtdicht is, of het balgje lek of de langaansluiting niet correct. Dat kan je maar beter van tevoren vastellen en bij een onregelmatigheid zelf oplossen; dat is goedkoper dan wanneer het voor je gedaan wordt. Ook de centrifugaal vervoeging kan -niet in orde- zijn. Is dat een kwestie van smering, zijn de scharnierpunten uitgesleten?
Het komt nog wel eens voor dat er een ontstekingstoren in de MIni gezet wordt die (eigenlijk) bij een andere motor hoort. Het is dan waarschijnlijk dat je dan niet de gewenste vervroegingskromme krijgt.
Heb je deze waslijst wel in orde, dan hoeven alleen nog je carburateurs afgesteld te worden. Met een beetje geluk kan dan volstaan worden met een diagnose run en na afstelling een run om het resultaat van de ingreep op te meten. Als de waarden die daar uitkomen overeenkomen met wat de op die rollenbank eerder bij een aantal Mini's met dergelijke specificaties is gemeten, dan kan je tevreden zijn en hoeveel er niet nog meer runs gemaakt te worden om te zien of het 'misschien' nog beter kan met iets andere afstellingen.
Oke, als ik dit zo hoor begin ik alweer te twijfelen
Het motortje loopt nu prima en snort lekker rond.
Zo te horen heb ik dan misschien wel nog wat voorwerk te doen of dingen om echt na te laten kijken, zodat ze tot in de puntjes goed zijn, voordat ik er aan begin...
RE: Stage Kits
Ingediend door Beumert op za, 25-09-2010 14:09
Vooral die afstelling is belangrijk. In de laatste MiniWorld staat een dynosessie van een Schotse miniclub en daar was een 1300 met stage1 die uitkwam op 40,5bhp@3,660rpm en 65lb/ft@2,670rpm en een standaard 1000 automaatblok wat uitkwam op 54bhp@6,000rpm en 53lb/ft@3,030rpm. En dat is een behoorlijk verschil in pk's.