1969 Austin MkII

RE: 1969 Austin MkII

Wat ik met de compressor doe op de foto is gewoon koelvloeistof eruit laten spuiten bij de waterpomp (deze was nog vol ).
Slijpen of schuren heb ik ook echt niet gedaan zonder veiligheidsbril, dit heeft guy gedaan met een bril op. Ik heb iets sirieus aan mijn ogen dus ik let wel op wat ik doe. Ik wil ook niet dat Guy aan de auto komt als ik eronder lig ( ding was in 40 jaar nog nooit schoongemaakt van onderen )

Die oprijplaten moest eigenlijk wel , de motortakel paste niet onder de mini in \\:)/ ook wat makkelijker met het losmaken van de staartbak motorsteunen en kruiskoppelingen

RE: 1969 Austin MkII

Ik had nog wat advies ingewonnen m.b.t. het eruit takelen. Ik heb uiteindelijk toch maar een takel gehuurd (voor maar 25 euro hoor, all in!)omdat de staartbak behoorlijk in de weg zit. Je haalt het blok (zonder kop) bepaald niet in één hijsbeweging met 2 personen uit de motorruimte. Misschien bij een later model zonder staartbak. Bij het takelverhuurbedrijf dachten ze ook dat je het zo wel effe met de hand deed. Indien dit met de hand had moeten gebeuren hadden we nu allen rugklachten.
We hebben behoorlijk moeten manouvreren en kantelen en nog een beetje wringen naar links en naar rechts om het blok eruit te krijgen. En dan nog zonder alle componenten die er normaal aan horen te hangen. We bleven nog hangen aan het voorfront, aan de achtersteunbalk beneden en ook even in het rechterschutbord. Als we weer even bleven hangen zag je de vering van het autotje weer mee omhoog gaan! Soms zie je dit niet meteen.
Ik denk dat dit normaal echt het gemakkelijkste gaat (ging) door het subframe te laten zakken, maar ik wilde de nog goede hydraulastic graag op zijn plaats houden.
Bij terugmontage moeten we een goed plan maken om dit zonder stoten en butsen te doen, het valt niet mee met staartbak.
Overigens ook een kuns om de wat speciale onderdelen te bewaren van dat oude spul, een bout van de montage van het pookhuis aan het differentieel is weggerold en niet meer gevonden (mijn schuld), is echt een speciaal ding, moet ik effe bij [Bedrijfsnaam] een andere voor halen.

RE: 1969 Austin MkII

We bleven nog hangen aan het voorfront



naar mijn bescheiden mening komt dit o.a. door die brugjes :)" title="Evil" /> het front staat dan een beetje naar binnen. Je takelt ook zelden echt recht omhoog.
Als 'ie vlak staat is het al passen en meten en zien dat de boel in de goede hoek hangt. Als de poten van de takel er zo niet onder gaan hoef je alleen zover te krikken dat het wel past (die poten zijn toch niet net zo hoog als de brugjes ?)

Voor terugmontage zou je kunnen overwegen juist de achterkant op die brugjes te zetten.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: 1969 Austin MkII

GuyHouten schreef:
Overigens ook een kuns om de wat speciale onderdelen te bewaren van dat oude spul, een bout van de montage van het pookhuis aan het differentieel is weggerold en niet meer gevonden (mijn schuld), is echt een speciaal ding, moet ik effe bij D&K een andere voor halen.



Heb ik eventueel ook nieuw liggen...

RE: 1969 Austin MkII

Mocht ikhem niet meer vinden zal ik contact met je opnemen voor de bout :D

RE: 1969 Austin MkII



Ik zal morgen update schrijven.. d:)b

RE: 1969 Austin MkII

Gister de ophanging van het voor subframe gehaald. Ging niet overal zo makkelijk los en zoals je ziet moet je het dan 'creatief' oplossen. Dit werkte trouwens ook niet. Uit eindelijk heb ik de krik onder de kogel gezet zodat de schroefdraad minder snel meedraaide en ik de moer beetje bij beetje kon losdraaien met veel wd40 .


Is wat makkelijker op deze manier zo kunnen we de rubbers kogels en remmerij zelf op een werkbank vervangen en niet op de grond gebogen..
Aan de motorruimte schoonmaken ben ik mee begonnen. Al 1 kant van het subframe kaal gehad en hij is nog heel mooi. Aleen aan bestuurderskant is de beschermhoes van bij de hydrolasticbol kapot hierop zie je hem hangen ,

RE: 1969 Austin MkII

We hebben vandaag 95% van alle benodigde spullen besteld in engeland. Ik verwacht dus een hele grote palet thuis ( zeker door de 5 nieuwe banden en uitlaat erbij

Het motorblok wordt deze maand dus weg gebracht voor revisie , nu gaan we eens echt aan de gang met deze 15 jaar vergeten mini d:)b

groetjes,
Levi

RE: 1969 Austin MkII

:)\\_

RE: 1969 Austin MkII

'slecht nieuws' 50% van de mk2 dingen hebben ze niet op voorraad.

Ik laat wel alles in een keer komen dus het wordt even wachten.
Zelf heb ik overgens ook nog dingen besteld , Allemaal gedore spul. Zal wel foto ervan zetten als ik het binnen heb.

RE: 1969 Austin MkII

Kijk wat ik in mijn mailbox vindt :

The consignment identified with the reference number 45008 is due to be despatched on 2010-01-13 to the delivery address below by the shipper [Bedrijfsnaam] by PARCELFORCE WORLDWIDE using the service Euro 48.

Klinkt goed , nu vraag ik me wel af of ik de nog nabestelde draagarmrubbers pas over een tijdje moet betalen of dat ze gewoon niet erbij zitten.

RE: 1969 Austin MkII

Nou ik denk dat die draagarmrubbers gewoon mee van mijn creditcard zijn gegaan. Daar hebben ze immers alle gegevens van. Dus we moeten nog iets verrekenen.

RE: 1969 Austin MkII

Die zijn voor de mk2 , het ligt nu toch uit elkaar en ze zijn al gescheurd. Stomweg vergeten mee te bestellen de 1e keer.

RE: 1969 Austin MkII

Woehoe , het pakket is in nederland. Het pakket zal dus morgen of begin volgende week komen. d:)b

RE: 1969 Austin MkII

hoop voor je dat het snel komt!
Bij mij hebbe nze ook dingen niet geleverd.....
want die hadden ze blijkbaar niet....

RE: 1969 Austin MkII

en dan kun je kiezen...
wel leveren en naderhand je restje krijgen .
of wachten en alles in 1x laten komen..

ayla en ik hebben de 2e optie gedaan en dus 3,5 maand gewacht op de bestelling!!!!!!!!!!!
niks meer laten horen van ze..zelf overal achteraan.. :((

totdat het imm kwam en deze K*T dealer er ook stond..en ik ff lekker over mijn zeik ging tegen de grote baas....met 500 potentiele klanten in zijn plaggenhut op de zaterdag middag van het imm.,..
reclame voor je ! hier pak aan...
hij wist niet hoe snel hij de telefoon moest pakken om naar hun thuis front te bellen met de verantwoordelijke man...
Toen ik ook zei dat ik de maandag na het imm wel ff zou langs komen om mijn spullen op te halen en mijn rest geld terug te krijgen vloog hij door de tent om, het te regelen...

uiteindelijk niet langsgeweest...tijd probleem met boot reservering..

krijg je 2 weken later je spullen thuis ...zit er het een en ander niet bij,maar wel op de rekening... :x :(( |:(

weer mailen.... :((

was 1x proberen maar nooit meer bij hun ook maar een boutje kopen..dan maar iets meer betalen en service ;) ..

blijkt ook dat zij veel van hun onderdelen bij [Omschrijving bedrijfsnaam] halen......

dus wederom [Bedrijfsnaam]...blijft de betere...vinden wij! ;)

RE: 1969 Austin MkII

Maar de rekening ligt hier nog op m'n buro ;)

Groet ron

RE: 1969 Austin MkII

Nog geen onderdelen binnen , hij staat maar wat te staan de laatste weken...

RE: 1969 Austin MkII

Ik kwam gister thuis lag er een briefje op de deurmat. Pakket ligt bij nummer 14.
Ik dacht al shit als alles erin zit kan het niet het pakket zijn wat ik daar zie staan bij de buren.

En idd , we missen nog steeds 60% van de onderdelen. Erg vervelend , ik kan de ophanging met remmen van voren maken , maar niet terug plaatsen omdat de hydrolatic hoezen niet erbij zitten.

RE: 1969 Austin MkII

bij mij hebben ze het ook in 2 keer bezorgt..
maar als het goed is moet je ff onder op je rekening kijken..

staat bij, on order but not delivered...
(dan komen die onderdelen ook niet meer)

maar als er op je pakket box 1 of 2 ofzo staat is er dus nog wat onderweg!

RE: 1969 Austin MkII

Op het pakket staat 1 of 1 en op de tracktrace site staat ook dat er maar 1 pakket is.

Op de grote rode rekening/lijst staat idd onderaan :

Items on order not deleverd : ( 16 nummers )

RE: 1969 Austin MkII

Het nieuws na bellen vandaag is dat er nog een tweede levering komt deze maand. Er staat al een nieuwe stapel gereed (de banden bijvoorbeeld) en ze wachten nog op enkele "brackets" en dan komt de rest. Ben benieuwd of dat de volledige rest is.
Eigenlijk loont zich een dergelijke manier om aan je materiaal te komen alleen bij grote orders, wellicht moet je nog wat kleine en grote dingen ergens andere kopen.
Ook lullig dat ze de bestelde uitlaat in tweeen hebben gezaagd, wordt weer braden om er eentje van te maken. Wie denkt er ook aan dat hun dat in valt, een echt inkoop voordeel bij een dergelijk item heb je eigenlijk ook niet.

Guy.

RE: 1969 Austin MkII

Was de bestelde uitlaat serieus in 2en gezaagd? Hadden ze dit van tevoren hopelijk wel overlegd want anders zou ik echt een deel van het bedrag terugvragen.

RE: 1969 Austin MkII

In tweeen gezaagd? kan toch niet!

Mijne is ook in 2 delen hoor, linkpijp en demper...
en daarna met tape aan elkaar gemaakt en in de doos gedaan...

RE: 1969 Austin MkII

Hij is in 2 stukken maar deze is niet heel netjes door elkaar gezaagd er zitten ook nog bramen aan.

Het komt wel vaker voor dat uitlaten uit 2 delen bestaan maar de oude wat ik eraf heb gehaald was ook uit een stuk.

Maar ja , effe met het lasapparaat erover en dan is hij ook weer uit en deel , ik heb toch een mooie stageplek waar dit allemaal kan en mag. Ik heb toevallig gister nog een schakelpaneeltje gemaakt voor onder het dash ( van de chelsea )

RE: 1969 Austin MkII

Vandaag kreeg ik (eindelijk!) een mailtje ;

The consignment identified with the reference number 45008 is due to be despatched on 2010-02-04 to the delivery address below by the shipper [Bedrijfsnaam] by PARCELFORCE WORLDWIDE using the service Euro 48.

Na de carnavalsvakentie gaat de mk2 dus weer in elkaar ! :D

RE: 1969 Austin MkII

Het nieuws is dat er twee pakketjes zijn gearriveerd bij Levi, een grote zware met de banden en een kleinere. Nog steeds missen we de hydrolastic displacer boots en enkele nippels. Dat hebben we dan maar ergens anders gehaald (en gedeeltelijk teruggevonden in de berg onderdelen die we nog hadden). Je moet dus effe de tijd hebben met bestellen in Engeland. Dus nu vooral remleidingen wisselen en de voorwielophanging terug voordat het motorblok terug kan.

Het motorblok is achterin de Skoda naar een revisiebedrijf in Nijmegen gebracht. Het is uit elkaar gehaald om te bepalen wat gereviseerd dient te worden. Alle lagers versleten, 2 overmaten nodig in de zuigerboringen. Wordt dus een 1040 of 1060 cc. De oude (niet meer ingebruik zijne cilinderkop) had een waterkanaal kapot, de later gemonteerde 1100 kop wordt passend gemaakt zodat de compressie beter klopt. Hiertoe worden ook BMC race zuigers met vlakke bovenkant geplaatst. De nokkenas wordt verwisseld voor eentje die "onderin wat meer heeft". Verder vervanging van zuigers, kleppen, oliepomp. In de versnellingsbak worden de synchromeshringen vervangen. Als alles af is spuiten in BMC groen. Ja kost allemaal een fortuin, maar het is natuurlijk wel leuk om weer met het originele blok uit 1969 te rijden. En zit inderdaad kort bij Cooper 1000 specs. Voorlopig monteer ik weer de single HS2 met carb, maar ik kan altijd omwisselen voor dubbele carburateurs en luchtfilters. Heeft ook zonder dat laatste uiteindelijk meer PK dan origineel.
Bijna vergeten, er wordt ook weer een origineel gereviseerde ontsteking gemonteerd. Is zoeken in een berg oude onderdelen om goede zaken bijeen te krijgen.
Rond de zomer rijden, dus. Levi zal wel vervolgen met de voortgang!

RE: 1969 Austin MkII

Mag ik een PM van het revisiebedrijf?

Groetjes maikel

Super tof weer helemaal orgineel.

RE: 1969 Austin MkII

Ohh... gister is Koen ( van het revisiebedrijf ) ons de motor terug komen brengen.


Desondanks is de mini zelf nog niet zover opgeknapt dat het motorblok er meteen terug in kan, mijn 2 auto's zijn er eigenlijk onverwachts tussen gekomen wat natuurlijk ook wat tijd heeft gekost.

Maar 4 handen maakt licht werk !

We gaan proberen om volgend weekend de motorruimte in de primer te hebben.

grt,
Levi

RE: 1969 Austin MkII

En die volgende week is dus iets later geweest...





Groetjes,
Levi

RE: 1969 Austin MkII

Zelf erg tevreden over het resultaat , oordeel maar zelf.



Helaas nog enkele roestplekjes gevonden :




Morgen verder !
Helaas nog geen lasapparaat en kan het subframe voorlopig nog niet opknappen. Misschien toch maar snel een motortakel kopen en het blok erin hangen en zover aansluiten.

Een vraag , is het mogelijk om de achterkant heel hoog van de grond te krijgen om het subframe te repareren ( lassen + behandelen ) door bijvoorbeeld oude banden op te stapelen onder de vloerdelen ?

Groetjes,
Levi

RE: 1969 Austin MkII

Ja hoor, dat is mogelijk. Echter niet onder de vloerdelen, maar onder de kokerbalken. Wees dan wel alert, dat je niet in de mini gaat zitten (om iets ff te controleren ofzo....).
Wij gebruiken altijd houten balken en leggen deze op de hoeken van de bodemplaat/kokerbalk/subframe bevestigingen.
Met het wisselen van een subframe leggen we de balken meestal van kant naar kant (wel op uitlaat en rem/benzineleidingen letten).

Groet ron

RE: 1969 Austin MkII

ik zou gewoon een nieuw subframe ophalen, uiteindelijk goedkoper, en de APK kan moelijk doen als je het subframe gaat lassen. Daarbij ziet deze er wel heel erg krokant uit.

RE: 1969 Austin MkII

Vincent schreef:
ik zou gewoon een nieuw subframe ophalen, uiteindelijk goedkoper, en de APK kan moelijk doen als je het subframe gaat lassen. Daarbij ziet deze er wel heel erg krokant uit.



'Gewoon' , vergeet het maar bij een mk2 met hydrolastic.. Ik ben het met je eens dat het subframe best rot is en om hem (mooi) te repareren moet hij echt eronder uit of een nieuwe op komen. Guy wilt dit niet , hij is vooral bang om dingen aan het hydrolastic los te moeten halen en dan wel moeten te vervangen ( $$$$ ! )

Rechts is hij gewoon hard maar daar is de carossrie (relatief) slecht.

Niet echt door maar toch wel verdacht veel roest... :'(


Update komt meteen hierachter aan.

gr,
Levi

RE: 1969 Austin MkII

De dag begon met een leuke meevaller , ik wou nieuwe remschoenen-cylinders-veertjes-handremrubber vervangen maar dat had ik kennelijk al lang geleden gedaan en stom weg vergeten d:)b
Toen maar wat kleine dingen gedaan en ook met Guy samen,

We zijn toch maar een motortakel gaan kopen , wel grappig het bestelnummer klopte niet en we kregen een 2 tons versie mee ipv 1 tons..
En natuurlijk kon ik het niet laten om het te proberen ;


En voor de mensen die niet weten hoe krap een staartbak inpast deze 2 foto's :



Ik heb nu alles klaar gemaakt zodat hij morgen er 'voor de echt' inkan , Guy was niet thuis en het moet echt even met 2 man om hem schuin over het subframe randje te laten glijden ( aan de schutbord kant ).

Groetjes,
Levi

default

RE: 1969 Austin MkII

ziet er netjes uit je blok en je motorruimte d:)b

RE: 1969 Austin MkII

Tip voor het blok: probeer het wat gekanteld te houden als je hem laat zakken. Is lastig, maar je zou de takelpunten wat verder naar voren kunnen plaatsen (bv aan voorste cylinderkopbouten ipv aan de bouten van het kleppendeksel).

Dat gat net voor waar het achtersubframe vastzit betekent normaal APK-afkeur (zeker ook in Belgie - mocht hij daar worden ingeschreven). Als je het subframe zou loshalen, zullen hier vrijwel zeker de bouten afbreken. Je kunt het proberen door er een plaat op een nette manier overheen te plaatsen, maar dat betekend wel dat het hier dan drie keer zo hard zal gaan roesten. Ook het achtersubframe zelf is waarschijnlijk te roestig om nog goed gekeurd te worden. Lassen hiervan op de vertikale platen is niet wenselijk voor de keuring denk ik... Nieuwe hydrolastic subframes zijn nog te krijgen en eventuele reserve onderdelen voor het hele veersysteem heb ik eventueel nog liggen. Het gat achter het achterwiel zal in Nederland nogmaal geen probleem zijn (wel in Belgie).

RE: 1969 Austin MkII

Mini4Ever schreef:
Tip voor het blok: probeer het wat gekanteld te houden als je hem laat zakken. Is lastig, maar je zou de takelpunten wat verder naar voren kunnen plaatsen (bv aan voorste cylinderkopbouten ipv aan de bouten van het kleppendeksel).

Dat gat net voor waar het achtersubframe vastzit betekent normaal APK-afkeur (zeker ook in Belgie - mocht hij daar worden ingeschreven). Als je het subframe zou loshalen, zullen hier vrijwel zeker de bouten afbreken. Je kunt het proberen door er een plaat op een nette manier overheen te plaatsen, maar dat betekend wel dat het hier dan drie keer zo hard zal gaan roesten. Ook het achtersubframe zelf is waarschijnlijk te roestig om nog goed gekeurd te worden. Lassen hiervan op de vertikale platen is niet wenselijk voor de keuring denk ik... Nieuwe hydrolastic subframes zijn nog te krijgen en eventuele reserve onderdelen voor het hele veersysteem heb ik eventueel nog liggen. Het gat achter het achterwiel zal in Nederland nogmaal geen probleem zijn (wel in Belgie).



Hallo Bart,

Tip van het blok had ik al gevonden , maar dit lukte alleen niet zo goed.. Aan de kopbouten begin ik niet aan , die kop zit al aangetrokken en de bout loshalen en vervolgens met de momentsleutel terug zetten kan niet goed zijn.

Over de APK regelgeving in nederland ben ik ook redelijk op de hoogte , ik werk namelijk ook zelf in een autogarage.
subframe moet in mijn ogen gewoon nieuw , en dan maar hydrolastic delen vervangen wat sneuvelen. Apk regelgeving voor subframe is dit :

Zowel voor reparatie van roestschade als van scheuren is het lassen aan een subframe toegestaan.
Voor roestschade, zie Regelgeving APK, afdeling 4, annex 1 en art. 24.
In annex 1 wordt voor een subframe een roestschadegradatie gegeven van 6E.
In art. 24 staat t.a.v. onderdelen waarvoor een roestschadegradatie is gegeven onder andere het volgende:
a. reparaties met pasklare gedeelten, waarbij elk deel deugdelijk aan het oorspronkelijke materiaal is gelast, zijn toegestaan;
b. vervanging van delen is toegestaan mits deugdelijk gelast dan wel bevestigd met bouten indien de oorspronkelijke bevestiging heeft plaatsgevonden door middel van bouten of klinknagels

Dorpel is geen probleem voor de APK in nederland waar hij ingeschreven. Hier mag je een aantal % over de dorpellengte roesthebben , bij de mini is de dorpel uit 1 stuk en mag je dus best een grote plek hebben. Maar zelf zou ik ook hier een nieuwe buitendorpel opzetten. Daar blijft het dan niet bij , kijk maar eens naar boven de chrome strip , als ik daar inprik ga ik erdoor..

Gr,
Levi

RE: 1969 Austin MkII

Kijk, dat is toch weer nuttige info. Bij mij hebben ze al twee keer een Mini met zo'n gat op die plek in de dorpel finaal afgekeurd (verder was de dorpel en de rest van de Mini in orde).

RE: 1969 Austin MkII

Ik zal hem niet compleet posten maar hier staat in wat we zoal controleren bij een APK keuring :
http://www.audiforum.nl/forum/garagesce ... eisen.html

En ja dat zijn heel veel aandachtspunten , soms weten we het ook niet meer of het wel of niet mag dan moeten we al de documentatie van de RDW gaan opzoeken het of online opvragen.

Maar mijn gedachten over de mini ; moet gewoon géén roest aan zitten! ( Zelf wel een rotte mini staan maar die ga ik binnenkort body off restaureren )

RE: 1969 Austin MkII

De een ziet dit als een dorpel, de ander ziet dit als subframe/wielophanging...

Daar zit wel een verschil in qua mate van roestvorming!

Verder, klasse!!! :D

RE: 1969 Austin MkII

Gister heb ik (alleen!) de motor erin gekregen.

Verder al begonnnem et de kachel op te knappen ;

Deze is heel roestig, alle bouten zijn overgetrokken over overgeslepen om hem uberhaupt uit elkaar te krijgen.
Helaas zat er al een flinke scheur in de behuizing en zelfd een 2cm2 stukje weg. Misschien iemand liggen of anders met glasvezel repareren.

En omdat ik vakantie heb ben ik blijven slapen , helaas ben ik alergisch voor verschillende dingen en ben ik genoodzaakt zo de nacht door te brengen wel leuk trouwens en het ligt best goed ! 8)


Gr,
Levi

RE: 1969 Austin MkII

Woehoe, mijn zomervakantie is begonnen en ik ga flink werken aan de auto'tjes !
Natuurlijk moet ik eerst de mk2 klaar maken :

Vandaag het achtersubframe netjes gelast, morgen rest me de dorpels en evt de banaan.

Groetjes,
Levi

RE: 1969 Austin MkII

Heel langzaam...


Kennen jullie ook dat gevoel , je werkt je kapot maar ziet weinig veranderen :9

RE: 1969 Austin MkII

tamiyamini schreef:
Kennen jullie ook dat gevoel , je werkt je kapot maar ziet weinig veranderen :9



Ja, dat kennen we maar al te goed :'(

RE: 1969 Austin MkII

Hoe staat het met deze Mini?

Die kachel verbaast mij trouwens wat. Ik dacht dat alleen de MK1 zo'n ding onder motorkap had liggen. Is die kachel in de auto dan zo anders?
(Zit daar dan geen motor in bijv.)

RE: 1969 Austin MkII

Poeh dat is bijna een jaar geleden dat ik nog iets aan de mk2 heb gedaan ! :(
Máár de verbouwing is in volle gang, begin juni hebben we een leuk verwarmde hobbyruimte. ( check mijn mini chelsea project daar staan foto's ).
Eerst 2 land rover's restaureren, de mini Van weer lopend krijgen ( ook al een half jaar niets meer mee gedaan ). Dán komt de mk2 weer eens in beeld...

Groetjes,
Levi

RE: 1969 Austin MkII

Tja ja, inderdaad Levi zou willen dat hij een tweelingbroer had die ook mee kon sleutelen! Even uitkijken met "nieuwe projecten"! En eerst de verbouwing ja.

RE: 1969 Austin MkII

Hoi Levi,

Alweer gestart met de mk2? Ik heb 3 weken geleden ook een groene mk2 850 aangeschaft die vanaf 2005 stilstaat. Hier zitten alle denkbare opties NIET op.

Groet,

Groene Van (m'n ander mini)

RE: 1969 Austin MkII

De Austin Seven 1000 MKII was vanwege de grotere motorinhoud ook gelijk een luxe versie (in Super De Luxe uitvoering) met meer toeters en bellen.