Foto´s van mijn mini zoals hij was voor de start van het project.
- Login of registreer om te reageren
Foto´s van mijn mini zoals hij was voor de start van het project.
start van het project............
tank verwijderen,motorblok en dashboard.
Foto´s van het turbo blok zoals ik het gekocht heb:
nieuwe turbo
een gedeelte van alle losse onderdelen die erbij zitten..
Omdat de krukas nog niet gebalanceerd was en de drijfstangen niet uitgewogen heb ik het blok weer uitelkaar geschroefd.
Best wel zonde want het ziet er strak uit
De tweede reden om het te doen is dat ik hem nooit heb zien lopen. Dus beter maar alles goed bekijken en nalopen om schade te voorkomen!! Je weet maar nooit....
lood vrije turbo kop met nieuwe klep
dubbele ketting.
De spanner is dus al weggelaten. Nog geen id of ik hem zelf ook weg ga laten bij het opbouwen...
Leuk project om te lezen.
Het blok en je mini zien er in ieder geval strak uit.
Succes met bouwen!
Blokje is weer verder uitelkaar geschroefd. Tot op heden
ziet alles er nog prima uit. En heb ik geen kat in de zak gekocht.
Vorige eigenaar heeft er netjes olie ingegooid dus geen spatje roest gelukkig! Wel is het nummerplaatje van het blok verdwenen
Centre oil pickup pijp in de bak..
Ook verder gegaan met het loshalen van het voor subframe.
Moet nog een extra beugel gelast worden voor een extra motorsteun aan voorkant van de versnellingsbak.
Zoals veel latere type mini's standaard hebben.
De plus kabel naar de startmotor zat ook niet goed. Deze liep tussen een oog door het subframe.
Best brand gevaarlijk dus ivm. schuren!
Ook moet ik de nieuwe brandstof leidingen (mpi/spi) achter het frame langs maken ivm retour brandstof.
Poets beurtje is ook geen overbodige luxe
Dit gaat wel goed komen, zo te zien.
Netjes. Je bent er serieus mee bezig.
Ik ga je volgen.
Bedankt voor de positieve reacties...
Subframe is er onder vandaan. Er kwam alleen gelijk een kleine tegenslag aan het licht.
Waar het subframe heel dicht langs de carrosserie gaat trok ik wat carrosserie kit mee los.
Niet verwonderlijk aangezien het daar onder helemaal geroest is....
Aan de ene kant balen natuurlijk aan andere kant gelukkig dat ik het nu ontdekt heb.
Even goed schuren en opnieuw in de bodyprotect.....
Foto van de roest. Ik moet het nog verder wegsteken. Kijken er de schade is...
Na heel veel uurtje poetsen polijsten en verwijderen van oude tektyl lagen (overspuitbare harde variant )is het voor subframe weer redelijk toonbaar geworden. Het was wel een werkje!
Ook het achter subframe is inmiddels verwijderd. Hier kan ik dus ook nog een paar uurtjes op los gaan.
Als deze straks weer helemaal bling bling is ga ik de rubber ophanging vervangen voor de poly varianten.
Ook weer wat onderdelen binnen gekregen.
Ik heb veren besteld in Duitsland bij Oliver omdat ik er geen negatieve verhalen over gehoord heb, maar alleen positieve. Ik ben echt mega benieuwd wat het verschil gaat zijn.
Ook binnen gekomen zijn de olie sproeiers voor onder de zuigers. Deze moeten zorgen voor extra koeling aan de onderkant van de zuigers. Ik heb gekozen voor BMW sproeiers. Deze hebben de eigenschap dat ze pas bij een druk van 3 bar open springen.
De meningen zijn een beetje verdeeld over de noodzaak. Maar in mijn ogen kan het zeker geen kwaat, dus heb er voor gekozen ze wel te gaan plaatsen.
Ziet er goed uit! Ik ben erg benieuwd naar hoe makkelijk de veren van Olivier te installeren zijn, en vooral wat het verschil in comfort is. Die staan bij mij namelijk ook redelijk hoog op het verlanglijstje!
Ik ga je op de hoogte houden Arie. Volgensmij is achter niet zo lastig, en moet voor wel
de bovenste draagarmen los gemaakt worden.
Wat het rijden betreft even geduld tot maart/april dan moet hij ongeveer weer de weg op.
Wordt een mooi ding, en pfffffsshhttt, blow off geluid er bij voor de beleving. Had je nu een Zeemax motorkap? Zitten daar vents in?
Gr.,
Marco
Ik heb idd een zeemax motorkap thuis liggen , maar die wil ik niet gaan monteren.
Deze staat te koop. Ik ga liever voor een kleine ontluchting aan de achterkant van de standaard motorkap
zoals de mini era dat heeft.
Of helemaal niks... Kan ook nog
Het achtersubframe is ook weer opgefrist na wat poets uurtjes.
1 regenbui en hij is weer zwart Maar het gaat om het id..
Ik wilde eerst poly bussen gebruiken voor de ophanging maar heb daar toch maar vanaf gezien. Het minitje is al stug genoeg van zichzelf dus dat kleine beetje comfort kan ik maar beter behouden.
Ik heb voor het brandstof systeem leiding van een spi/mpi overgenomen. Ik dacht dat dit wel "zo" zou passen. alleen had ik me daar een beetje in vergist. Van voor naar achter gaat het prima. Maar als het onder het achter subframe vandaan komt wordt het toch even iets anders.. De bodemplaat is op vele punten verschillend.
Ik heb er voor gekozen de stalen leidingen af te snijden en te vervolgen met koper.
Dit is wat makkelijker te bewerken en zo kon ik er makkelijker mijn eigen draai aan geven. Zonder dat de leiding liggen te schuren, knellen of iets dergelijks.
ik heb wel het doorvoer rubber van de mpi gebruikt. Om het gat te maken en superhandige knabbellaar aangeschaft.
Op deze foto is te zien dat de leiding niet echt lekker passen.ze zitten ook half onder het subframe. En dan moet de toevoer leiding naar het branstoffilter nog verder onder het subframe. Dat gaat hem niet worden.......
Na wat loodgieters werk is dit eruit gekomen. Het is niet duidelijk te zien op de foto maar alle leidingen lopen vrij van elkaar en van het subframe dus geen kans op schuren rammelen en lekkages.
Zo komt het in de kofferbak uit. De kunstof leiding is de afvoer van het schuifkanteldak.
De plus kabel van de accu heb ik ook verlegd op de manier zoals de laatste type mini´s deze hebben lopen. Het gootje waar deze kabel doorheem loopt is ook behoorlijk overleden. Hiervoor heb ik een nieuwe besteld. deze gaat een klein beetje meer naar de buitenkant geplaats worden om wat meer afstand te houden van de uitlaat.
Ook komt dat wat beter uit met de baan van de kabel.
foto toont hoe het was. niet echt fris en veilig!!
Hier het begin van de nieuwe accu kabel..
Ook heb ik de draagarmen achter weer terug gemonteerd. Handremkabel aangesloten,schokbrekers,nieuwe veren,rubber hoes van veerkogels vervangen etc etc.
Netjes gedaan.
Alle slangklemmen in dezelfde richting. Het gaat om de details.
Hier ben ik afgelopen weken ook mee bezig geweest.
De plus-kabel heb ik toch maar met rubberen klemmen opgehangen ipv het gootje.
Je hebt niet stilgezeten. Top man!!
Ik zie dat jij ook je achtersubframe behandeld hebt. Waarmee heb je dat gedaan?
Die van mij heb ik 2e hands gekocht, maar wil deze toch nog een extra behandeling geven.
Je remmerij ligt klaar om gemonteerd te worden.
Ik heb de klauwen helemaal schoon gemaakt en rood gespoten.
Ben een week bezig geweest om de motor aan de praat te krijgen, maar die loopt nu weer als een zonnetje (na 10 jaar !!!).
En nu de koeling. Ik moet het hele blok en alle leidingen doorspoelen, maar dat komt ook best goed.
Ik ga je blijven volgen.
Daar leer ik ook weer van.
Ga zo door.
Iveau het subframe heb ik laten poedercoaten. Dat blijft jaren goed.
Ik moet even het adres opzoeken waar ik het heb laten doen. Zal je het wel pm'en.
Je zou ook kunnen googlen voor een adres in de buurt.
Goed dat je blokje weer loopt! Na al die jaren, valt niet tegen
hoi hoi,
vraagje waar heb jij je turbotje gehaald?
en de onderdelen er van?
ik zit er ook over te denken om er een turbotje op te bouwen.
let me know.
mini groet stefan
Hoe ging dat met die koperen benzineleidingen.
Is dat een beetje makkelijk te maken en te buigen?
En weet jij of een benzineleidingen (en ook het brandstoffilter) altijd onder de auto door of mogen ze ook met een flexibele leiding door de auto heen?
Ik werk in de bouw, en daar gaat ook bijna alles tegenwoordig met flexibele leidingen (gas, water). En de bodem van de auto is ook veel makkelijker schoon te houden.
Koperen leiding kan je gewoon met de hand buigen. Dus dat is geen probleem.
Je zou het ook flexibel kunnen doen en zelfs in de auto. Ik zou het je alleen niet aannraden, binnendoor zie je alleen in rally en race wagens en flexibel van voor naar achter is wat zinloos naar mijn menig....
En als ik jou topic zo lees (gewoon een super nette "standaard" spi!) zou ik je adviseren dit soort dingen gewoon standaard onder de auto door te laten lopen zoals het orgineel zit. zo behoud hij veel meer zijn waarde.... maar wat ik zeg dat is mijn menig.
Vandaag bovenste draagarmen opgefrist. Nieuwe stofhoes ringen om de as gemonteerd en
de veerkogel heeft ook een nieuwe stofhoes gekregen.
Verder ook hier de nieuwe veren gemonteerd
Ook nieuwe gaten geboord in het subframe. Ik heb een oud type subframe en bij de laatste typen mini´s staat het blok een halve inch verder naar voren. Dus de gaten zitten 1,27cm naar voren. Zo heb ik straks wat meer ruimte achter het blok voor de turbo.
Het voorste gat vul je nog op met een ring oid ? Anders trek je de motorsteun krom.
goed bezig,
ik ga deze zeker in de gaten houden.
ben nog steets op zoek naar een setje
blijf posten.
minigroet
Let op met je brandstofleidingen dat de binnendiameter groot genoeg is.
Uit het hoofd minimaal 6 mm. Ik geloof zelfs dat 8 geadviseerd word.
Ik weet niet wat er nu onder zit maar het lijkt erg klein, nu kan je er nog zo makkelijk bij
Jos ik ga een dikke ring doormidden slijpen en die met 3 puntjes vast lassen
dan kan hij geen kant meer op en is het weer gelijk....
Wat je ziet op de foto zijn 8mm koperen leidingen. Dat is de buiten diameter. De binnendiameter is 6mm
en zou zeker voldoende moeten zijn...
Er loopt ook een dunne leiding van 5mm (even uit m'n hoofd) die is voor de tankontluchting.
Ik denk dat de foto wat vertekend maar het zou moeten kloppen
Gr. Vin
Het is al weer een tijdje rustig met het project.
Niet omdat ik geen zin heb maar meer omdat de onderdelen een beetje op zich laten wachten.
Ik heb eind vorig jaar ook de tank naar de spuiter gebracht. Hier wordt een pijpje aan de onderkant gelast zodat de rechter tank verbonden kan worden met de linker tank.
Hier raakte we in gesprek over het voor subframe. Ik heb een solid mount subframe dat best wat lawaai door geeft naar de carrosserie.
Iets waar ik me toch altijd wel een beetje aan Heb geïrriteerd.
Ik vertelde dat ik dat toch niet zomaar even kon veranderen naar een rubber mount chassis. Onderweg naar huis kon ik het toch niet loslaten en heb ik me er verder in verdiept. Ik kwam er achter dat ik een front heb van een nieuwer type mini dus met de teardrops!. De achterkant kan ook gewoon bevestigd worden er moesten daar alleen twee gaten geboord worden.
Dan heb ik de balk nog waar de toren bouten doorheen gaan. Hier kwamen de gaten ook gewoon overeen.
Alleen de gaten zijn niet afgerond en de verstevigingen tegen het pletten van de balk bij aandraaien zitten op een iets andere plaats.
Nog niet eens zover van de bout vandaan!! Scheelt een paar mm aan de zijkanten van de bout. Alleen aan de achterkant ontbreekt de versteviging. (Raamkant)
Ik heb een gebruikt voor subframe aangeschaft en alles gemonteerd. Het paste perfect. Ook de balk gaf geen krimp bij het aandraaien van de torenbouten. Hoe het zal zijn als ik ga rijden en er nog wat krachten op komen is dan nog de vraag. Ik ga als het allemaal past nog wel een dikke stalen plaat onder de torenbout leggen zodat het echt helemaal perfect is. Dan pak ik meteen de verstevigingen mee van de het solidmount subframe mee. Ik had deze plaatjes besteld voor tussen de balk en het solidmount subframe. Deze waren dus overbodig maar komen nu misschien weer goed van pas!......foto's maken het later wel duidelijk...
Dus ook dit draagt bij dat het allemaal vertraagt. Heb het oude subframe voor niks staan boenen. Maar dat heb je nou eenmaal wel eens.
Als straks het geluid wat draaglijker is, is het het allemaal meer dan waard geweest.
Het "nieuwe" subframe ligt al bij de poedercoater samen met nog een bak met losse onderdelen die ook gelijk gecoat worden.
Inmiddels al een doos onderdelen binnen gekregen. Dus zodra het frame terug is kan ik weer meters gaan maken.
ARP bouten besteld uit Amerika ook deze laten voorlopig nog op zich wachten. Ze waren namelijk niet op voorraad bij het bedrijf en moesten eerst van ARP komen en daarna naar Nederland.
Het vliegwiel wat ik gekocht had moest ook weer retour. Deze had namelijk een verkeerde starterkrans...... Hij gaat lekker
Ook de frees voor de olie injectoren paste niet in de boorkop (17mm). Ook nog even een nieuwe boorkop moeten bestellen.
Deze is inmiddels ook binnen. Morgen dus beginnen met dit projectje.
Vele foto's gaan volgen...... Gr. Vin
Hier het rubber mount voor subframe..
Het is een eerder type subframe dus ik moest ook hier de gaten zelf boren om het motorblok naar voren te plaatsen.
1,27cm om precies te zijn. Gelijk een ring er op gelast. Inmiddels ligt het frame al bij de coater..
Ik heb gebruik gemaakt van een oude tekening van de mini era om de gaten te bepalen van de tweede remslang.
De tekening geeft aan een gat van 10,5. Ik heb dit gemaakt voor ik mijn remslangen binnen kreeg.
Nu de slangen binnen zijn denkik dat het alleen niet helemaal gaat passen.
Tekening era
Heb de remschijven gespoten in zinkspray zodat ze misschien wat langer mooi blijven.
Nieuwe naven en bouten....
De plaatjes uit m'n vorige verhaal zijn ook geboord en conisch geslepen zodat het rubber perfect draag oppervlakte heeft.
Ingediend door patrick van arkel op zo, 12-01-2014 10:20
Je bent heel goed bezig. Ik ga van de week aan je tank beginnen. Gat zit erin.
Leuk om deze showcase te volgen. Vooral omdat ik de auto en persoon erachter gezien heb.
Wil mij de foto's doorsturen via de pb, waar je gekeken had waar het verbindingspijp komt van beide tanken.
Gegr van Patrick
mooi project,
nu heb ik begin jaren 90 eens iemand gesproken die ook een metro turbo blok in zijn mini had gebouwd en deze had de motorsteun gaten onder een hoek geboord om het blok iets naar voren te kantelen.
Dit om genoeg ruimte achter het blok te creëren zonder de bulkhead aan te moeten passen.
Het leek mij e moeite waard om het even te melden zodat je nu in het begin van je project nog kan kijken of dat nodig is, het opschuiven van de gaten (zoals je al gedaan hebt) kan natuurlijk al genoeg zijn.
Nieuwe naven met schijven zijn wel heel netjes.
De torenbouten kan je nu volgens mij niet meer aantrekken, je bent een mm. of 8 te hoog.
Lekker bezig
Ik vind je veren erg mooi
Ik zegt dat je de veren besteld hebt in Duitsland bij Oliver.
Heb je daar wat meer info over.
En als ik vragen mag, wat kost nou zo'n setje (zonder de Hi-Low set).
Alvast bedankt.
Hey patrick... bedoel je deze foto?
Als je meer of betere foto´s wil moet je maar ff een gil geven. Dan ga ik voor je aan de slag.
@iveau kijk even hierlink dit is zijn site daar staat ook de prijs bij. Je kan hem gewoon in het nederlands een mailtje sturen. Dat kan hij lezen.
@josCM daar heb je idd een punt. Ik had dat ook wel gezien. Als de toren bout op de normale manier bevestigd is heb je wel draad over aan de onderkant. Dus kwa lengte van de bout zou het moeten gaan.
Normaal trek je de bout ook zover aan dat de rand boven het schroefdraad van de bout stijf tegen de opstaande rand van het frame komt. Zo kan je hem goed vast zetten zodat hij niet los kan trillen oid.
Dat gaat zo idd niet lukken! als ik hem nu strak zou aandraaien gaan de rubbers dat niet leuk vinden!!
Ik heb het volgenden hier op verzonnen (nog niet getest). Twee ringen op het frame leggen of om de bout schuiven. met ongeveer de dikte samen van de plaat. even kijken wat het beste uit komt.
foto ter illustatie wat ik bedoel. Ik heb niet de juiste ringen in huis
Zo kan ik hem wel vol gas aantrekken...
In combinatie met een beetje lock-tide moet het goed gaan komen denkik.
De remklauwen zijn inmiddels ook klaar voor de strijd!
8 nieuwe zuigers 6 nieuwe nippels 4 nieuwe staal gevlochte slangen en een setje verse remblokken
Beetje jammer alleen dat de slangen verschillend zijn. 2 heb ik in een stetje besteld icm koppeling en achterkant.
En 2 los erbij. Alleen de losse twee zijn duidelijk een nieuwer type met een kunstof laag er over heen en sokken bij de bevestigings nippels. Beetje jammer weer!!
@swingkid.
Er komt gewoon een bak in het schutboard zoals het hoort.
Icm met de 1,27 cm heeft de hitte ook meer ruimte om te ontsnappen.
Goede oplossing zo, met de ringen.
Met zulke remklauwen ga je de volle 650 kg. wel stil krijgen.
Project subframe bevestiging begind het einde te naderen.
Ik heb de plaatjes af die boven op de balk komen. Ik heb er twee bouten op vastgelast
en daar het onderste stuk van af geslepen zodat ze binnen de balk blijven.
Dit om het bewegen van de plaat tegen te gaan. voor het monteren vul ik de gaten waar de stiften in komen met ruitenkit zodat het niet kan gaan rammelen en bewegen. (boutje moertje was niet mogelijk zonder te slijpen boren en zagen in de balk).Ik denk dat ik zo een degelijke manier heb om het frame te monteren zonder dat ik de carrosserie moet verzieken.
Gister ook het frame 2.0 opgehaald bij de coater. incl een bak met onderdelen.
Ik kan dus weer aan de slag
Ook zijn de ARP bouten binnen en het vliegwiel. Kan dus ook een afspraak gaan maken voor het balanceren van de krukas en het uitwegen van de drijfstangen.
Het subframe wordt voorzien van alleen maar nieuwe rubbers. Nieuwe bumpstops ophang rubbers, trekstang rubbers, draagarm rubbers etc etc.
Moet wel zeggen dat alles wat ijzer is belaglijk slecht in de lak zit als je het nieuw koopt . Dus alles maar een extra laagje geven.
Om een voorbeeld te geven ...ook dit gaat roesten. vind het toch zonde als je het frame zo strak hebt en de opbouw delen dan niet ok zijn.
Heb gekozen voor harde poly bussen aan de buitenzijde van de trekstang en zachtere rubberen aan de binnenkant.Schijnt ideaal te zijn.....
Heb 1 kant alweer een beetje opgebouwd. Hier zie je ook de instelbare onderste draagarm.
Wat is nou eigenlijk het voordeel van zo'n instelbare draagarm? Wat kan je er mee afstellen wat dan zoveel beter moet zijn?
Ik rij meestal vrij extreem verlaagd en zo kan ik de wielen iets meer negatieve wielvlucht geven..
Voor betere wegligging in bochten en betere stabiliteit....
Vandaag het frame gemonteerd. Ben zelf zeer tevreden met het resultaat!
Zit vast als een huis, de toren bouten aangetrokken met 100NM en de balk gaf geen krimp.
Dat zit wel goed dus
Ook verder gegaan met het afmonteren van het onderstel.
Schijven, remklauwen/blokken, stuurkogels, spax schokbrekers........
Inmiddels is de mini al weer op zijn wielen geland. Volgende stap is remslangen achter monteren
en wielvlucht/sporing platen voor de achter draagarmen monteren. (Komen ook bij de coater vandaan)
Dan nog remslangen voorzijde en de leidingen. Daarna is het tijd om de bak te gaan maken voor de turbo.
Aansluitschema voor de remleidingen is als volgt;
Voor de bak van de turbo heb ik de volgende tekening gevonden die ik ga aanhouden.
Twee dingen: Het remschema is van een Metro/Era, met een conversieset voor de Metroklauwen kun je gewoon het standaard remsysteem van de Mini gebruiken.
De tekening van de bak heb ik ook gebruikt, maar deze is gemaakt voor een rechtsgestuurde Mini. Neem even contact op met Clubbie, die heeft de juiste maten voor een linksgestuurde Mini.
Ziet er verder perfect uit, gaat allemaal erg mooi worden en hopelijk ook zeer snel
Dennis
Later than 1976 Tower bolts 49 lb ft (67 Nm)
vast is vast, waarom dan:
toren bouten aangetrokken met 100NM
succes,
Theo van den Bogaard
@dennis ik weet dat je de slangen kan door lussen op de klauwen. Maar ik vind het gewoon leuk om het te maken zoals het bedoeld was bij de era. Alle koppelstukken en dergelijke zaten nieuw bij het blok dat ik gekocht heb dus waarom zou ik het niet doen.... Verder niet echt een belangrijke reden daarvoor.
Dat van de bak ga ik even clubbie contacten. Ik vraag me wel af wat het verschil dan is. Is het de diepte van de bak ivm de stang van de rembekrachtiger achter het schutboard? Ik heb wel zo'n kant en klare inbouw bak liggen die idd niet te gebruiken is op links gestuurde mini's
Ik kom hier nog wel even op terug.... Bedankt voor de tip.
@theo 100NM omdat ik het juiste koppel niet kon vinden in het werkplaats handboek wat ik heb. Veel garages zetten het gewoon met een luchttol vast. dus kan denkik niet zoveel kwaad. Maar het juiste koppel is officieel altijd beter natuurlijk daar heb je gelijk in
het ERA remschema heeft wel het voordeel dat je in principe altijd 2 zuigers voor gebruikt, tenzij de heleboel leegloopt :)" title="Evil" /> .
2 aansluitingen op de HRC - 1 voor 2 zuigers voor en 1 voor de andere 2 zuigers plus achter.
Klein verschil, daarom nemen de meeste mensen de moeite niet (me included)
Bij sommige garages draaien ze ook graag wielen met een luchttol vast
groetjes,
Theo van den Bogaard
Achterwiel ophanging is nu afgerond, slangen gemonteerd en de stelplaten voor de draagarmen.
Alleen nog uitlijnen natuurlijk........
Ook de ARP bouten in de drijfstangen gezet. Vliegwiel, koppeling, backplate...etc in elkaar gezet.
Ik heb gebruik gemaakt van totaal 9 straps (3 per bout). Had gelezen dat dat aanbevolen word als je veel vermogen hebt.
Ook de bouten van de backplate/straps/vliegwiel vervangen voor race spec bouten.
Nu kan dit weggebracht worden om uit te wegen en te balanceren..
En nee ik ben de krukas poelie niet vergeten. Ik ga een visco poelie van KAD Monteren en deze kan niet gebalanceerd worden.
Lekker bezig!!
mijn volgende mini als deze klaar is word ook een turbo versie.
dus ik blijf je volgen.
ga zo door ziet er echt topp uit
Het verhaal van de visco poelie is toch afgeblazen. De gene die mijn krukas gaat balanceren heeft me er toch van overtuigt dat er teveel onzekerheden aan zitten in mijn specifieke geval. Dus heb besloten voor een MED poelie te gaan incl trigger wheel. Dit is zeker weten goed en betrouwbaar
Het onderblok ligt nog bij het motor revisie bedrijf voor het maken van de oliesproeiers en heeft wat vertraging opgelopen. Zij hebben ook de krukas liggen om de perfecte plaats van de sproeiers te bepalen. Dus ik moet nog even geduld hebben voor ik deze kan laten balanceren.
Intussen ook de mini naar de plaatwerker/spuiter gebracht.
We zijn daar begonnen met het inlassen van de turbo box. Ik heb het advies van "Dennis" gevolgt en met "clubbie" contact opgenomen.
Hij was zo gastvrij dat ik bij zijn mini mocht komen kijken. Super was dat!!! .
Heb 2,5 uur staan spraten en goede ideeen opgedaan...
Nu dus een replica aan het maken van zijn bak met hier en daar een kleine aanpassing misschien..
Gaspedaal en rempedaal worden ook aangepast. Foto´s volgen......
Dat is niet misselijk wat je allemaal aan het doen bent.
Ziet er al wel super uit allemaal.
Ben zelf al te lang bezig niet met een turbo maar gewone restauratie.
Misschien zie ik je wel eens rijden als ie af is.
Gr mike
@minimike... Dat zou best eens kunnen. Zwijndrecht is niet zo ver weg.
Ik zou zeggen lekker schouders er onder en je project afmaken. Ik haal er in iedergeval veel plezier uit
Vandaag zijn we verder gegaan met nog een beetje weghalen van de balk
Ook hebben we de pedalenbox aangepast en het gaspedaal.
Voor het rempedaal heb ik een rempedaal van een box zonder rembekrachtiger gecombineerd met de
stang bediening van de rembekrachtiger.
Ik moet ruimte maken voor het gaspedaal daarom moet het rempedaal een hoekje om.
Door de bocht in het pedaal zou ik klem komen te zitten. Terwijl het andere pedaal recht is. Dat komt precies uit en zo blijft de complete bediening precies op de plek zoals het zat
Hier is het goed te zien.....
Op de deze foto kan je het eindresultaat zien. Het gaspedaal komt precies op de plek waar het oude rempedaal liep.
Deze hebben we wat bijgebogen en ingekort.
Vraag is alleen of we nog genoeg slag hebben voor het bedienen van de gaskabel/gasklep
Hij is 1,5 cm korter. De tijd zal het leren.....
Foto's van de balk.... We hebben een hoek geslepen en gaan het tappunt van de box iets naar binnen plaatsen
Zo hebben we toch weer een cm of wat gewonnen voor de inlaat.
RE: mini 1975 1300 Turbo
Ingediend door cybertjuh op wo, 20-11-2013 00:36
Project voor deze winter is mijn mini uit 1975 ombouwen van 1300cc "1991" uitegvoerd
naar 1300cc turbo.
Ik heb een gerestaureerd blok op de kop kunnen tikken dat 14 jaar geleden is gebouwd en sindsdien geen enkele kilometer heeft gelopen. Voor de revisie is alles compleet uit een mg metro gehaald door de vorige eigenaar. Dus incl regeleenheid, bedrading, sptuitstukken, carburataur, verdeler, metro remklauwen etc etc.
Mijn doel;
Een ligt getunede mini turbo bouwen die zo "betrouwbaar" als mogelijk is.
Ik moet er dus met gemak een lange rit mee kunnen maken zonder hor en dol te worden.
Kwaliteit is dus prioritijd nr1.
Vermorgen? iets boven de 100 pk zou mooi zijn. Ik wil namelijk niet naar sc drop gears of naar een rechtvertande bak te hoeven overstappen.
Motorblok zoals hij gaat worden in de basis.
-gereviseerde versnellingsbak met 2.9 diff
-central oil pickup pipe
-krukas is een geslepen 6581 turbo cam . Deze moet nog gebalanceerd worden
-1x overmaats zuigers zijn gemonteerd.Ik heb nog geen id hoeveel cc ze zijn.Dat moet ik nog uitvogelen
-drijfstangen moeten worden uitgewogen en voorzien van ARP bouten
-centre main strap voor de krukas
-lightweight vliegwiel (swiftune) 6,25 kilo incl backplate. Is naar mijn mening goed te doen voor straat gebruik.
-pre verto koppeling met oranje drukgroep.
-266 kent nokkenas incl nieuwe volgers en dubbele klepveren.
-dubbele distributie ketting
-gereviseerde turbo kop momenteel nog helemaal standaard maar wel loodvrij gemaakt.
-ARP kopbouten set
-splinter nieuwe t3 turbo
-standaard turbo verdeler, bobine aangestuurd via ecu.
-2 core radiateur met extra elektrische fan in de wielkuip
-mpi/spi brandstof leidingen
-Mpi brandstof tank
-metro remklauwen met het gescheiden leiding systeem. zoals in de metro en mini era zat.
Er zijn nog zat wensen natuurlijk maar dit is het wel ongeveer voor deze winter