mini 1975 1300 Turbo

RE: mini 1975 1300 Turbo

Zo ziet het binnenste lager van de primary gear er uit na ongeveer 10.000km.. recht vertand! De rest ligt onder in de versnellingsbak.. Vermogen ruim 130pk/180nm@15psi. Beter iets meer geluid dan na een x-aantal kilometers alles weer uit elkaar?

Ander vraagje; waar heb je de folie vandaan waar je de turbobak mee hebt bekleed? Ik gebruik nu een geluiddempende folie die wegsmelt..

Zooo die is niet echt best meer idd :( Dit is dan ook niet wat ik zou willen.
Maar 10000km met sc drops is ook wel erg weinig. Is er niet meer aan de hand geweest misschien? Ik zou zeggen dat SC drops zeker minimaal 75000 zouden moeten kunnen halen. Dit zet me wel aan het twijfelen!!

Ik zag de foto´s een tijdje geleden ook op FB voorbij komen en heb ze net nog even op je site terug gekeken. Zag ook dat je nokkenvolger aardig versleten was en daardoor ook je nokken as.
Ik heb mijn volgers net weggebracht om ze te laten DLC coaten. Is een redelijk nieuwe techniek en verhoogd de levensduur van je volgers en je as...misschien iets om over na te denken.

Ik heb de folie van biesheuvel vandaan
hier

Ik zal even toelichten waarom ik voor de SC bak gekozen (clubman gear set) had en de helical drops.
ik heb de volgende draadjes op het turbo forum gelezen. En nog wel veel meer maar dit waren wel overtuigende.

de eerste gaat over een totaal verwoeste bak die daardoor ook wat motorschade heeft veroorzaakt
verwoest

en hier wat draadjes over helical drops die het kunnen overleven
helical drops1

En ja er zijn er ook net zo veel die het niet overleven. Maar waar ligt dat aan?
Is het een kwestie van geluk of is het een kwestie van afstellen en alles in perfecte staat hebben? :? :? :?

ik heb geen id en twijfel dus heel erg wat te doen.
DE clubman sc set komt er in. Dat is zeker die is niet helemaal CR maar er wel dicht tegen aan.Ik moet juist geen CR hebben ivm met mijn 2.95 diff. Dus dit is mijn best optie

Verder hoor ik veel dat een x-pin diff genoeg is. Maar je hebt dan ook veel last van torque steer. Heel veel zelfs is me verteld en ben ik voor gewaarschuwd. Iets wat dus echt niet lekker/veilig rijd.
Wat is jou ervaring daar in Roland?
ik ben van plan een quaife diff er in te zetten om zoveel mogelijk rijplezier te genereren en dat hij ook voor mijn vriendin rijdbaar blijft. Misschien dat je daar wat over kan zeggen??

gr vin

Ik heb er nog 1 gevonden. Duidelijk wat mensen met praktijk ervaring...

helical of straight cut?

Meningen verschillen ook daar......ook staat er bij een reactie van iemand die 5 punten maakte in een soort van gradaties van wat het sterkste is en
wat het zwakste.Dat de volledige SC set het sterkste is. Logisch......
Maar als een helical set nou 60k kilometers zou overleven is dat voor mij prima. Ik doe er jaren over om die afstand te rijden waarschijnlijk.

Schiet mij maar lek ik blijf in dubio........ |:(

Bij een raceteam in het noorden zeggen ze neem de helical van quaife die zou het langer vol koeten houden.
ik heb het zelfde dilemma alleen met supercharger.
Deze heren hebben mn motor opgebouwd met die dropgears.
Deze meneren zitten ook hier op de mini7club.

mvg Danny.

Bill bedank voor je reactie! Ik heb je een pm gestuurd want kan de helical dropgears niet vinden op internet. Als ze er toch zijn zou ik dat heel graag horen!

Wat ik wel heb gevonden bij quaife is een sc gear set met nog betere ratio´s dan de clubman set. \\:)/ d:)b
Ik wist niet dat ze die ook hadden. Nu nog uitvinden waar ik die kan aanschaffen.
(Gear Set QKE5A 2.877,1.827,1.329,1:1)

de ratio´s voor de era/metro zijn
3.647 2.185 1.425 1.000 MKV/VI/VII Mini, ERA Turbo & Metro (A+ >'84)
en de clubmanset
2.583 1.711 1.250 1.000 Minispares (Clubman ratios CR/SC) C-STN39

Dus die set van quaife past nog beter bij mijn 2.95 diff

@Danny, jij hebt het vast over de familie Span ;)

Wat betreft de nokkenas; deze was inderdaad flink 'ingelopen'. Waarschijnlijk een regrinded asje geweest met te weinig 'vlees' op de nokken. Gaat nu een volledige nieuw geslepen nokkenas in. Wat voor as bouw je trouwens in? (waarschijnlijk eerder genoemd, maar scheelt wat scrollwerk) Heb je de nokkenas ook laten coaten? Als je alleen je volgers hebt laten coaten heb je grote kans dat je nokken nog harder gaan slijten!

Dropgears; mooie succesverhalen.. het kan dus wel! Zou je versnellingsbak dan ook lekker schuin vertand laten :P Toch blijf ik erbij; met dit aantal NM'ers aan koppel; recht vertand!

Qua diff wil je flink gaan investeren! Torque steer zal minder zijn, maar blijf je houden met een ATB. Het vermogen wordt beter over de wielen verdeeld, ook in het bochtenwerk. Heb alleen circuitervaring met een Quaife.. een uitkomst, maar zeker wennen tijdens de eerste bochten! Geen aanrader voor je vriendin; stuurt zwaar en apart als je het niet gewend bent.. Als ze rustig rijdt kan zij prima overweg met het vermogen van het blok; rustig op-schakelen en zo min mogelijk in het toerengebied komen waar te turbo begint op te spinnen (rijdt ook mooi zuinig :) ). Torque steer krijg je pas wanneer je serieus het gaspedaal intrapt. Gewoon voor X-pin diffje gaan. Bespaar je ook een hoop centen, waar je weer rechte dropgears van kunt aanschaffen d:)b

Ik heb een 266 nokkenas erin zitten.
Het coaten van alleen de volgers is genoeg! Zijn al veel stukken over geschreven.
Dat de nokkenas sneller Zou slijten als je alleen de volgers doet heb ik nog nooit van gehoord.

Ik heb geen ervaring met de diff's. Geen van allen..... Dus geloof je best.
Zal eens wat meer onderzoek naar moeten doen. Als het het "beste" is zijn de kosten niet zo belangrijk.
Dat geld dus ook voor de dropgears......

Prachtig toch om die foto's van je te bekijken. Wordt een spectaculair ding.

Je webasto dakje ziet er bijzonder gelikt uit. Nu heb ik al ff op de webasto site zitten kijken, voor onze mini's geven ze aan geen dakje te hebben, voor wat voor merk en type auto heb jij een dakje erin zitten? En hangt dit dan puur in de dakplaat, of zitten er verstevigingen ingemaakt? De dakplaat zelf lijkt me niet echt stevig genoeg hier voor...

Hoi Daniel,

Er zijn nog bedrijven die dit soort daken hebben liggen. Webasto heeft ze ook nog, alleen geven ze niet specifiek aan voor welke auto's deze geschikt is. Het gaat dan om de Hollandia 400.
http://www.webasto.com/nl/markten-produ ... n/vouwdak/

Er zit bij deze daken een voorziening die ervoor zorgt dat het dak stevig blijft.

Hallo....

Het klopt niet helemaal wat (b)engeltje zegt. Het is idd een webasto dak.Het gaat hier alleen om de webasto700 en dan de uitvoering met felsrand en grootste maat die er is. Dat felsen wil zeggen dat het glas helemaal gelijk loopt met de dak lijn. De metalen rand wordt naar binnen geklopt. En daarom geen rubber rand heeft om het raam heen.
Het dakje moet dan ook weer opnieuw gespoten worden na het plaatsen.

Het dak wordt geleverd in een soort van frame wat aan de binnekant bevestigt wordt.
Daar waar je baleinen in komen zegmaar.... Verder wordt hij verlijmd met een super sterke lijm.

Ik heb hem hierlaten inbouwen.
Het is 1 van de beste investeringen die ik gedaan heb aan de mini. Naar mijn smaak dan he! O:)

Naar mijn smaak dan he! O:)

Om de discussie even voor te zijn 8)

Dennis

Nu ik hier toch ben zal ik gelijk weer ff updaten....

Ben nog steeds aan het wachten tot het onderblok klaar is. Dus ben ik met de randzaken en eritatiepuntjes bezig geweest. En ook met overwerken om alles te kunnen betalen :D ;).

Klusje wat ik nog had liggen van vorig jaar. Wielkuipen achter bekleden en isoleren.
Ook weer getackeld...

Verder brandstofdrukregelaar beugel gemaakt en gemonteerd. Alle remleidingen geperst en vast gezet. Beugeltjes geplaatst om de leidingen vast zetten.
Kabel motorkapslot doorgevoerd en vastgezet, deze zat voorheen met wat tyraps vast en liep in onmogelijke bochten.

De accukabel doorgevoerd door z´n nieuwe gootje die iets meer naar buiten is geplaatst ten opzichte van de orginele plaats

Verder nog de stoelen ingebouwd. Maar deze zijn het fotograveren niet meer waard :+) te aftans geworden en toe aan vervanging...
Dat stuk bout op de laatse foto wordt nog weggeslepen als de auto de weg op gaat.

Nog even over die baktandwielen van quaife. Deze zijn dus niet meer te krijgen en worden niet meer gemaakt. Dat is wel KAK. Dus ga ik weer terug op het oorspronkelijke plan en de SC clubman set bestellen.

Verder gaat ik eerst rijden met een X-pin diff kijken hoe dat bevalt zoals Roland al melde is het misschien te doen....Anders kan ik altijd nog overstappen op iets anders.

Dropgears blijven voorlopig helical. Standaard dus met nieuwe bussen en lagers.
Over +- 12000km maak ik het blok open en kijk ik wat ze gedaan hebben kwa slijtage..

gr vin

Zo, ik heb eens ff "onderzoek gedaan"(lees: gegoogled ;) ) naar die webasto daken. Supermooi spul, maar poeh, die jongens durven wel te vragen zeg... Maar staat toch hoog op mn verlanglijstje, dus nog eens even goed over denken voordat mn minitje tzt de spuitcabine ingaat..

Je wielkuipen heb je netjes gedaan, gaat het veel kabaal schelen denk je?

Ja idd ze zijn behoorlijk prijzig. Of geld moet geen probleem zijn of je moet je mini de komende 20 jaar willen houden.
Dan is het interessant om te laten doen O:) .
Webasto heeft zo goed als een monopolie positie in open daken land. Dat zal de prijs ook wel beïnvloeden denk ik.

De isolatie van de wielkuipen zal niet zoveel schelen denk ik.
Het ziet er wat beter uit als de bekleding gevuld is en het zal iets dempen. Maar hoeveel, geen id........

Ben trouwens nog met olie bezig geweest. Het meest gebruikte in turbo mini's in de uk is Millers ctv.
Dat is een semi synthetische olie 20w50. Er is ook een full synthetic oil van Millers 20w50. Waarom ze die niet gebruikte hadden ze geen antwoord op.
Ik heb dus Millers zelf maar gemaild met de vragen wat ik het beste kan gebruiken en waarom....

Dit is het antwoord... Misschien ook wel interessant voor jullie om te weten;

Good Afternoon Vincent,

Thanks for the enquiry. First of all, the Classic High Performance 20w50 NT would offer the best protection for your engine. As I’m sure you’re aware, our semi synthetic oil for minis is the CTV 20w50 and this carries the API GL4 gearbox oil spec to cover the dual engine / transmission oil that is needed for minis. Now the Classic High Performance 20w50 NT will offer some protection for the gearbox but not as much as say the CTV 20w50. From your email I’m guessing you are more interested in the engine part so this would be the one to go for. Because it’s fully synthetic and it incorporates our nanotechnology additive, you are getting the best product to provide you with the most reduced friction which will lead to better power and torque and also less wear and heat.

Hope that makes sense?

Regards

Matt

Webasto heeft een groot deel van de markt in handen, maar er is ook een Nederlandse fabrikant die open daken levert: http://www.inalfa-roofsystems.com/en/

Ja idd ze zijn behoorlijk prijzig.

Understatement... :|

Ik kan nergens vinden wat zo'n dakje los (zonder inbouwen) kost.
Zou zoiets wel zelf in te bouwen zijn? Zeker gezien de felsrand?

Voor die felsrand gebruiken ze een mal. Die komt boven en onder het dak. Daar zagen ze het dak tussen uit. En houden ze +-1cm over.
En die wordt dan omgeklopt naar binnen.
Zonder die mal is het niet mogelijk denk ik.

Je kan wel het dak monteren met de rubber rand. Deze is niet gefelst en dan hoef je je dak ook niet te spuiten.

Het onderblokje is bijna klaar. Ben gister even wezen kijken. De drijfstangen zijn uitgewogen en voorzien van small-end bussen. Deze komen van Honda heb ik me laten vertellen.

Nu kan ik floating pins monteren ipv press pins. Voordeel hiervan is dat de kracht niet continu op het zelfde punt op de zuiger pen komt. Omdat deze rond/mee draait waardoor de levensduur vergroot wordt

Er staat eindelijk weer wat te gebeuren...

Alle onderdelen voor de bak zijn binnen.
De bak wordt opgebouwd met de volgende opties;
Clubman gearset,
Origineel rover synchromesh ringen,
Comp. Laygear as,
alle lagers vervangen voor nieuw incl diff,
KAD pinion gear support,
2,95diff met x-pin,
Nieuwe bussen voor de aandrijfassen,
Geüpgraded olie pickup pijp,
Helical drops,
Nieuwe lagers en bussen in de drops,
En een windagetray als slagroom op de taart!

X-pin diff al in elkaar gezet.

KAD support past ook precies om de as. Dat is weer een meevallertje....

Morgen de bak in elkaar zetten..... \\:)/

Begonnen met het bakje opbouwen

Tot zo ver ging alles goed. Alleen toen ik de laygear had ingebouwd kwam ik er achter dat de eerste versnelling niet helemaal mooi uitlijnde. Dat ging alleen om de eerste versnelling.

Vanmorgen op onderzoek uitgegaan waarom het dan niet klopte.
Ik had met opbouwen de as compleet in de bak gelegd en daarna de lagers er in geslagen.
Daar is het fout gegaan, met het hoofdlager aan de dropgear zijde.

Toen ik de foto maakte had ik het lager al goed aangeslagen. Maar waar de rode pijl staat zat dus een kleine ruimte. terwijl heel het lager al in de bak gedreven was. Het zou dus zo moeten zijn zoals op de foto

Het lager was dus niet tot de eindaanslag over de as geschoven
Dat betekend dus dat de tandwiel as van de eerste versnelling veel te ver de bak in kwam. Hierdoor waren de synchromesh ringen strak over de tandwielen gekomen/geslagen tot ze niet verder konden.

OP deze foto bij de rode pijl zit nu al weer wat ruimte maar voor ik de bak weer uit elkaar haalde zat er dus 0,0 ruimte tussen.

Dit verklaarde dus waarom de 1ste versnelling niet uitlijnde.

Nu moet ik weer 2 nieuwe synchromesh ringen bestellen. Deze kan ik niet meer met vertrouwen monteren, en het lager was ook niet lekker meer nadat ik het uit de bak moest drijven.

jammer de bammer zeg..... volgende x dus eerst het lager over de as van de eerste versnelling slaan tot tegen het tandwiel.
En daarna dit in zijn geheel in de bak drijven......

Duur leer momentje |:(
Maar gelukkig nu gezien dan voor het geheel al ingebouwd was. Misschien verzacht dat iets de pijn......... :|

(rode pijlen hebben geloof ik ff geen zin maar komen er misschien later bij photobucket werkt een beetje tegen)

Het is natuurlijk de 4de versnelling en niet de eerste.... :x
Spullen zijn weer besteld.....

Heb ook overmaats shims besteld voor de laygear. Deze zijn in sommige maten niet meer leverbaar.
Ik vraag me dan ook af of dit heel belangrijk is... Want ze worden ook niet meer gemaakt. :?

Gr.

Lekker bezig hoor, en zo zie je maar weer, elke dag leer je wat! :)
Duurt het lang voor alles weer binnen is?

Dat hangt er van af hoeveel je wil uitgeven aan verzenden :)

Vandaag het onderblokje opgehaald.

Ben gelijk begonnen met het uitslijpen van de bak. Die tapeinden van ARP zijn best groot en hoog ten opzichte van de originele bouten.

Dus er moet behoorlijk wat aluminium weggeslepen worden.

Aan de andere kant nog meer zelfs!
Zoveel dat ik gewoon door de bak heen moest om genoeg ruimte te krijgen. Zodat hij goed aan sluit op het onderblokje.

Ik had ooit ergens gelezen dat je de ringen niet moet monteren. Nu weet ik waarom.......
Maar dan nog is het erg krap.

Nu ga ik er een rups op laten lassen en die weer uitvrezen.Dat het ik beter kunnen doen voordat ik er gat in maakte maarja.... Hopen dat het lukt, anders is dit bakhuis afgeschreven......maar denk dat het wel goed komt!

Volgende x hou ik het bij de originele bouten. Die zijn ook echt sterk genoeg. Dit is een beetje overdreven voor iets wat niet echt 100% nodig is

Ik heb de ringen van de studs verwijderd. Om meer ruimte te creëren, ook heb ik de tapeinden iets ingekort. Op deze manier hoeft er minder uit het bakhuis geslepen te worden.

Omdat ik door mijn 1 ste bakhuis heen geslepen had, heb ik een ander bakhuis leeggehaald. Hier heb ik nog een poging gewaagt om materiaal weg te slijpen zonder er een gat in te maken....

Poging ook mislukt....het is echt veel te dun op die plek. En ik heb op de foto nog een streepje nodig.

Je/ik ontkomt er dus niet aan om hem iets op te lassen aan de buitenkant om zo wat meer vlees te creëren waaruit je kan slijpen.

Gelukkig kan degene die mij heeft geholpen met lassen van de carrosserie , ook aluminium lassen. Die mag mij dus gaan redden hier.....

Zooooooo dan! Bakje is weer dicht gelast en bijgeslepen.... Pas perfect op het onderblokje nu.

Ook weer opgelost dankzij Patrick.... Thx gozer!!!!

Volgende klus is die happy de peppy oranje kleur van het blok verwijderen en zwart lakken...
Zeker goed voor 10 PK extra :+)

Graag gedaan hoor. Is een leuke afwisseling. d:)b

cybertjuh schreef:
Volgende klus is die happy de peppy oranje kleur van het blok verwijderen en zwart lakken...
Zeker goed voor 10 PK extra :+)

stoer kijken scheelt ook minstens 15pk d:)b

Ai die 15pk moet ik dan missen. Ik zit altijd met een big smile achter het stuur :D

Vandaag het blokje en cilinderkop ontdaan van z'n oranje verf.
Ik heb verf afbijt gebruikt en verschillende staalborstels voor in de boortol.
Was een smerig klusje maar ging erg goed op deze manier.

Daarna het blokje ontvet met tinner
En een paar lagen zwarte motorblokken verf aangebracht met kwast en penseel....

Daarna de olie sproeiers onder de zuiger gericht. Op moment vastgezet (12nm) met een klein druppeltje hittebestendige loctide.

Als laatste de nokken as met de volgers en de oliepomp gemonteerd.
Zoals eerder vermeld zijn de volgers DLC gecoat de nokken as is een kent 266.

Ben nog aan het wachten tot de layshaft thrust washers binnen zijn zodat ik de bak af kan bouwen.

Heb ook wat problemen met het perfect uitshimmen van de idler gear.
Heb aan 1 kant van de as meer speling dan de andere. Kom er niet uit hoe het kan! Het huis is niet ingevreten maar als nieuw. Ook het vliegwielhuis is als nieuw. En de shims zijn ook niet scheef gesleten......schiet mij maar lek :((

Vandaag weer verder gegaan met de bak..

Ik had die thrust washer voor het weekend besteld en betaald. Maar ze hebben ze vandaag pas op de post gedaan. Wachten lijkt steeds vervelender te worden hoe verder je komt met je project en je gaat blijven hangen op kleine dingetjes.

Maargoed ik kon toch nog een dagje volmaken met het afmonteren van de tandwielen.
Ook het diff heb ik uitgeshimd en afgemonteerd. Nieuwe pakkingen en rubbers en keringen,schakelstang busje,2.95 overbrenging, x-pin, en schakelas setje.. weer puntje klaar. Zitten ook nieuwe bussen in voor de aandrijf assen.

Toen nog wezen tobben met KAD piniongear support. Ook die heb ik pasgemaakt. moest hier en daar wat aluminium weggehaald worden en wat boutjes aangepast maar ook dat is nu klaar.

Als laatste bezig geweest met de windagetray volgens beschrijving aangebracht, gaatjes geboord en getapt....

Ik heb net kaarten besteld voor het IMM. Ik hoop zo dat ik het ga halen....
Als het niet lukt pech gehad maar voor als nog ga ik er voor. :)

Vandaag het project "distributie afstellen" afgerond. Ik moest een 5graden offset spietje plaatsen...
Alles weer nagemeten en zou moeten kloppen

Daarna deksel, waterpomp, turbo retour ding en oliefilter huis gemonteerd.
Kwam er alleen achter dat ik de leiding van het blok naar het huis niet heb..... Dus misschien maar een ander huis bestellen....

Hoop dat morgen de postbode eindelijk met m'n plaatjes komt!!!

Het ziet er wel prachtig uit!

Dankje eZpZ.....

Vandaag de med trigger-wheel en poelie gemonteerd en het juiste tandje weg gevijld. Mede met de hulp van een mede forum'er. Ik had bijna het tandje 90 graden na BDP weg gevijld ipv van 90 graden voor BDP.
Ook gelijk de sensor gemonteerd en afgesteld...

Nu maar een startje gemaakt met de carburateur revisie.
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een nieuwe vlotter in zit. Maar ik heb ook gescheurde pakkingen/keringen gezien. Dus toch maar besloten de hele carb. Te reviseren.

Er zit op de oude gasklep een soort bypas klepje met een veertje die hem dicht houd.

En de nieuwe is helemaal dicht..... Iemand een id waarom dit is en waarvoor die bypas diende???

Zou je even moeten opzoeken... Stond me iets van bij dat dit was om toch nog een mengselflow te hebben met gesloten gasklep. Met bijv afremmen op de motor. Deze klep wordt er veel uitgelaten omdat hij de flow belemmerd. Geen probleem dus!

Ok top! Dan gaat hij er in... Bedankt voor de info d:)b

Plaatjes zijn binnen gekomen van de week. Ik kon me dus weer lekker uit gaan leven op het blok.

Begonnen met de bak afmonteren alles op moment vast zetten etc etc....
Daarna bak definitief aan het blok geschroefd.

Verhaal bak kan afgestreept worden. Vervolgens waren de dropgears aan de beurt. Zoals vermeld zitten er nieuwe lagers en bussen in...

Daarna het huis gemonteerd en kon het vliegwiel er in. Uitgebalanceerde Stalen vliegwiel en pre verto, 3 straps ipv 2...

Als laatste koppelings cilinder gemonteerd en afgesteld...
Laatste ding was de cilinderkop incl tuimelaars gelijk ook de kleppen gesteld.
En niet te vergeten een nieuw oliefilter huis

Het begint nu echt wat te worden....
Morgen gaan we hem inhangen!!

Waanzinnig mooi om zo de opbouw te zien!
Is het nieuwe oliefilterhuis van DSN?
Ben van plan om voor mijn nieuw te bouwen blok ook allerlei goodies daar vandaar te halen namelijk :)

Dropgears zo erin? Niet geshimd of speling gemeten?

Groetjes,
Theo van den Bogaard

Arie die komt bij van MED vandaan. Maar dsn heeft ze ook idd en nog veel meer mooi spul.
Alleen dat trekt m'n portemonnaie ff niet meer :D

Theo ik heb koperen ringen gemonteerd van de Carter plug paste precies. :+) :D

Tuurlijk heb ik dat gedaan... Er zat een hele dikke pakking tussen en heb nu een iets dunnere.
Als ik die niet had geshimd zou het blok vast staan nu.
Ik had gelukkig nog wat verschillende maten shims van oude blokken. d:)b

Mij verbaast niets .. En kleine dingen vergeten kan later onverwachte gevolgen hebben.
De rest doe je ook nogal uitgebreid uit de doeken, dus ik dacht .. misschien effe in de drukte ofzo vergeten?!

Ik kan me iemand herinneren met een vaststaand blok .. die had dus vloeibare pakking voor het vliegwielhuis gebruikt ..

Ben wel benieuwd naar het eindresultaat :)\\_

Groetjes,
Theo van den Bogaard

Ik begrijp de goede bedoelingen d:)b

Maar ik had er wel wat over geschreven een paar posts geleden.
Dat ik er een beetje problemen mee had om het perfect te krijgen.
Alleen geen foto van geplaatst...

Er stond dat ik aan 1 kant iets meer speling had dan aan de anderekant van de as van de idler gear.
Dit terwijl het bakhuis niet ingevreten is en de plaatjes nog mooi recht.
Ik heb dit trouwens niet echt op kunnen lossen maar heb de middenweg gekozen qua perfecte speling...
Links iets meer recht iets minder dan praat ik over 0,05 mm ongeveer te veel en te weinig.

Ik ga zowiezo na een km of 10.000 of 12.000 de tandwielen weer controleren hoe ze het houden met het vermogen.

Door alle drukte heb ik de laatste tijd weinig puf gevonden om m'n showcase bij te werken.

Dus de hoogste tijd voor een update.

Intussen is het blok al ingehangen. Het ging vrij soepel.

Daarna is het buffelen geblazen! Aandrijfassen erop, nieuw vet in de kineten. Start motor schakelstangen etc etc... Het standaard werk.

Dus ook koppelingscylinder en ontluchten. Toen gebeurde dit,
Giet foutje denk ik zomaar. Dus maar weer een nieuwe gehaald

Daarna begonnen met de turbo en de
Intercooler.
Had eerst het id om de intercooler boven op te zetten met ronde gaten in de motorkap.
Daar ben ik vanaf gestapt en heb besloten om de intercooler te maken in de voorbumper

Het is een intercooler van een Bmw mini cooper. Ik ga in de toekomst nog wel een custom laten maken die iets korter is zodat hij tussen de montage punten van de reactie armen komt ipv er onder. En daardoor iets hoger en beter in de airflow komt.
Maar zo red ik het nog wel even.

Nu moet de slangen dus door de binnenschermen. En aan de achterkant daarvan boven bij het schutboard weer naar binnen. Niet echt een makkelijk klusje kan ik je vertellen!
Alles passen en meten, best lastig.

Dit is de kant van de radiateur

Niet echt ideaal omdat ik de lucht die ik wil koelen nu opwarm door de lucht die van de radiateur komt.

Voorlopige oplossing is de buis een sok om te doen van hitten werend materiaal....De buis loopt ook zo ver als mogelijk om de radiateur heen.
Kijken hoe het zal gaan dmv temp sensors. Anders kan er altijd nog een front mount radiateur komen....
Voor mijn auto vind ik dit kwa looks gewoon het mooiste.

Door ruimte gebrek komt alles lekker dicht op elkaar. Heb geen echte plek in de kofferbak voor de ruitensproeier tank. En de bobine moest ook een plekje krijgen. Ook wil ik de originele luchttoevoer behouden voor in de cabine.

Het is dus echt pielen en tobben schuren en slijpen om alles op z'n plaats te krijgen.
Maar het gaat lukken!
Morgen zal ik foto's posten van de andere kant van de intercooleraansluiting naar de plenum.

Hier alvast een foto waar de buis gaat lopen. Ook de rembkrachtingsbracket moest er aan geloven.

Wow, netjes!

keep up the good work d:)b

Dank u wel!!!

iets later dan de bedoeling was....
De andere kant van de intercooler is ook klaar

De ruitenwisser montage beugel wilde niet meewerken. Alleen die heeft niks te willen! Ik win.......

Ruitenwisser tankje paste nog op
z'n eigen plekje. Hij is alleen een cm of twee naar achter verplaatst zodat de beugel van de bobine er tussen past.

Vervolgens alles even op z'n plek gehangen om te kijken of alles een beetje klopt. Moet nog wel hier en daar een klemmetje komen en een beugeltje.

Ziet er best nice uit al zeg ik het zelf.

Nog 1 uitdaging, het vinden van een plekje voor de oilcatch tank.

Nu nog alles even fine tunen en dan is de draadboom aan de beurt.

Echt top om te zien hoe je alles aanpakt.
Zeker de laatste foto is indrukwekkend :)\\_

En als ik dit dan zie wil ik zelf ook weer aan de slag, echter ontbreekt het mij soms aan voldoende tijd. Maar dat komt wel weer.

Ga zo door en ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Ik hoop dat je een filmpje erop zet :D
Beeld en geluid zegt soms heel veel meer...

Lekker bezig! Heb je het blok al lopend gehad?

Intercooler mooi weggewerkt zo :)\\_

Klopt het dat ik geen slangen/oliekoeler op de foto's terug zie?

Er komt wel een filmpje op maar pas als ik klaar ben met bouwen...

Oliekoeler heb ik wel liggen maar ga nog zonder rijden. Heb wel een temperatuur sensor gemonteerd om het goed te kunnen monitoren.
Mocht het nodig zijn komt hij er alsnog op maar wel icm thermostaat.

Net eindelijk de remmen aan de praat gekregen. Had lekkage aan de remdrukverdeler.

Kon alles weer uit elkaar. Vorige eigenaar had de inhoud er uit gehaald en in een bak gegooid. Gelukkig aan de hand van foto's op internet de inhoud gevonden en alles weer gemonteerd.
En de remmen werken nu....

Na een maand wachten ook eindelijk de onderdelen voor de carburateur binnen.... Dus carburateur kon ook weer uitgebouwd worden. Soms zit het mee en soms.........

Heb modified needle valve gekocht
Is eigenlijk hetzelfde als de standaard alleen is er een klein boortje doorheen gehaald zodat er iets meer doorstroming van de brandstof is

Alleen nu is een schroef dol :((
Deze met de veer er onder. Draad is zo goed als verdwenen. Lekker balen! Heb hem wel weer terug gezet. Vraag me af of er helicol's zijn in deze maat.

Ik heb er extra sterke locktide tussen gedaan maar ideaal is het niet....
Als iemand nog ideeën heeft??? Of een turbo carburateur huis.....

Volgende verandering is de veer van de dashpot. Je kan er twee in doen van een standaard carb. Maar die heb ik niet dus ik en heb een groene veer besteld die is extra sterk.

Verder nog een andere naald gemonteerd.......

Ik heb nog een huis van een turbo carburateur liggen, eigenlijk mist alleen de complete dashpot.

Dennis

Ik heb je een bericht gestuurd Dennis d:)b

Vandaag eindelijk de juiste vacuum nippel binnen gekregen.
1/8" BSP voor de liefhebber.
Ook een stuk vacuum slang van de sloop gehaald om de slang naar de rembekrachtiger te verlengen.

Daarna bezig gegaan met de nieuwe klokken. Een boostcontroller en een wideband controller.
De huisjes zijn nog al cheapass dus moest ff creatief zijn
Om de bouten heb ik schroefhulsen gemaakt zodat ik de klok met een boutje aan de achterkant kan vast zetten

Heb gekozen om de klokken op het stuurkolom te plaatsen. Omdat deze verlaagd is zitten ze niet pal voor de km-teller maar er net onder..

Radiateurtje in de primer.... Moet weer een nieuw likje verf over. Verder is hij nog zo goed als nieuw.
Dus zonde om weg te doen...

Ik heb nog een klein gaatje voor de edis module gevonden. Mooi onder het afdakje van de paravan...

Boost solenoid in het andere hoekje.

Verder kreeg ik nog een foto opgestuurd van de downpijp. Hier is de schroefdraad moer ding geval op gelast voor de lambda sensor...