Kruimelpad
Mini 1976 Restauratie project
RE: Mini 1976 Restauratie project
Ingediend door Valuy op di, 29-05-2012 13:49
Gister avond, na het afkoelen van de temperatuur buiten, weer bezig geweest.
Oude remtrommels vervangen voor de nieuwe, deze nieuwe kreeg ik niet om de remschoenen heen dus even bijstellen..... Wat een ellende als je beide stelschroeven vast zitten
In de tijd dat ik de draagarmen heb opgeknapt is dit nét het enige onderdeeltje wat ik niet heb meegenomen, helaas. Waarom niet, tsjaa geen idee Koekje van eigen deeg haha.
Na het demonteren van de ankerplaat, de stelschroeven met kruipolie en een bander los gekregen en hersteld. Vervolgens alles weer terug gemonteerd op de draagarm en het was weer klaar. Klinkt zo simpel
Ook de rest nogmaals nagekeken en alles functioneert zoals het hoort.
Vervolgens de nieuwe velgen en banden gemonteerd, samen met het neusje erop lijkt het erg gaaf! Nu nog opzoek naar spatbordverbreders. De banden steken aan de voorzijde 70 mm uit. Iemand nog een goede tip?
Daarnaast is het ook wachten op de scharnieren voor het flipfront.
Zou ze eerst zelf maken maar vond een mooie set en heb dezen besteld.
Foto's volgen.
Mathijs
- Login of registreer om te reageren
Paar fototjes
Hij staat wel wat hoog..
chefke
De oude plasic spatbordverbreders worden nog vervangen door zelf gemaakten (moet nog) omdat ik 70 mm breedt bijna niet vinden kan
Group 2 race of Group 5 Arches zijn (meer dan) breed zat toch?
Wat betreft het hoog staan, zit je blok er al wel in? Scheelt een paar kilotjes nl
Arie B schreef:
Group 2 race of Group 5 Arches zijn (meer dan) breed zat toch?
Wat betreft het hoog staan, zit je blok er al wel in? Scheelt een paar kilotjes nl
Die Group 2 en 5 arches zijn vrijwel allemaal standaard, 45mm, 89mm of 95 mm breedt. Dit is of net te smal of veel te breedt.
Klopt, motorblokje staat nog in de kelder
Update: Inmiddels zijn alle randen rondom de ramen, deuren, lasnaden, het dak, etc... van de carroserie gestraald en staan in de epoxy. Holle ruimtes staan in de ML en bracebars zijn in de maak.
Verder heb ik materiaal aangeschaft voor het werken met polyester en hoop deze week de flipfront scharnieren binnen te krijgen. Hopen dit tempo vast te houden
[i:2k8btzor]@Ettore bugatti.[/i:2k8btzor] Bedankt! Is een goede optie
Hellow
Vorige week na de tip dan eindelijk spatbordverbreders besteld welke ik gisteren heb ontvangen (GROUP 5 RACE BUDGET TYPE), op het eerste gezicht zag het er goed uit, maar even wat beter kijken en de tranen schieten je in de ogen gezien de kwaliteit...
De twee voorsten zijn bij verre weg symmetrisch, en de ene is zelfs korter als de ander..
Vanmorgen dus een mailtje geschreven naar Engeland, nu maar hopen op goede hulp.
Verder staat het project even stil i.v.m. afstuderen. Volgende week hoop ik er weer tegenaan te kunnen met o.a. het plaatsen van de flipfront.
Staat ook met grote letter BUDGET bij en dat is het dan ook
Dennis
Staat ook met grote letter BUDGET bij en dat is het dan ook
Dennis
Dat heb ik ook gelezen en verwachte daarmee ook geen hoge kwaliteit.
Maar redelijk pas, vrijwel symmetrisch en de zelfde maatvoering mag je toch wel wat van verwachten?
Als de verbreder rechtsvoor 43 mm korter is als de linksvoor, noem ik dat slecht, ook voor een budget type. Het zijn wel 60 britse pondjes voor een stukje poly..
Of kunnen de engelsen gewoon echt niet met polyester omgaan, wat ik wel vaker hoor
Na de afgelopen weken afgestudeerd te zijn heb ik eindelijk weer tijd gehad voor de Mini. Hierbij dus een update
Allemaal,
Na opnieuw een poosje stil te zijn geweest, zit nu dan eindelijk het flipfront op zijn plaats Hierbij een aantal foto's.
Mathijs
Onderhand is de carroserie klaar om te worden gespoten. Deze moet de komende weken worden geschuurd en in de epoxy gezet.
Van het flipfront moet alleen nog een bevestiging/slot worden gemaakt en de koplampen + gril worden uitgezaagd en pas gemaakt.
Voor de gril ben ik overigens nog opzoek naar een 'snor'. Ps. als iemand iets weet of heeft liggen hoor ik het graag
Ik hoop binnenkort hier wat van te kunnen laten zien.
MvG Mathijs
Het is hier alweer enige tijd stil
De afgelopen 3 maand heeft het project redelijk stil gelegen, mede door het beginnen aan een nieuwe opleiding.
Tot afgelopen weekend, ik het niet meer laten kon en de boeken heb ingeruild voor een paar smerige handen
De carroserie staat nog niet in de epoxy, wel zijn de grill en een hoop andere onderdelen besteld en ontvangen.
Zo ziet het neusje er nu uit, met de nieuwe Mk1 grill. Persoonlijk stukken beter als de vorige.
De gril sluit vrijwel overal netjes aan op de kap. Maar helaas niet bij de uiteinden van de snor. Dezen liggen z'n 1,5cm vrij van de kap.
Behoort de grill en/of snor dan op de uiteinden verdiept in de kap te liggen, om wel aan te laten sluiten?
Hier heb ik nog vraagtekens bij. Er zijn nog geen stukken uit de kap gesneden bij de grill, daarom zou ik dit graag willen weten.
Heeft iemand hier tips voor?
MvG, Mathijs
Het is alweer een tijd geleden dat ik hier op het forum acties was, nog altijd door de opleiding en andere drukte.
Wel ben ik weer begonnen en wordt het tijd wat van me te laten horen, mochten jullie dit project nog kennen
Ook weer actief met het schieten van plaatjes:
Tijdens stilstand
De gekochte polyester spatborden vanuit Engeland bevielen mij voor geen meter, vandaar het besluit dezen zelf te gaan kneden en maken van staal
Scherpe rand kwijt
Vanwege de MK1 grill heb ik de kap moeten aanpassen en wederom verstevigen, leuke klus.
Wanneer te koets terug is van de straler, meer nieuws
Gr Mathijs
Goed bezig dus, en helemaal goed van de verbreders! Respect!
Ik hoop dat je wat hebt aan de nieuwe bumper
Ingediend door mini1988 op di, 14-05-2013 21:35
ging dat gemakkelijk dat plooien van de verbreders?
Arie B schreef:
Goed bezig dus, en helemaal goed van de verbreders! Respect!
Ik hoop dat je wat hebt aan de nieuwe bumper
Bumper komt ten goede en ziet er erg netjes uit, heb hem alleen nog niet kunnen passen omdat de koets d'r vandoor is
mini1988":3cu27nhw]ging dat gemakkelijk dat plooien van de verbreders?[/quote:3cu27nhw]
Was goed te doen, geduld is schone zaak.
Ga je geen problemen krijgen met de breedte van je verbreders bij de apk?
Lijkt me dat ze kunnen gaan zeuren om scherpe randen etc.
Ziet er zeer goed uit!
Park Lane schreef:
Ga je geen problemen krijgen met de breedte van je verbreders bij de apk?
Lijkt me dat ze kunnen gaan zeuren om scherpe randen etc.
Ziet er zeer goed uit!
Dat is een goed punt... en heb ik het volgende over kunnen vinden
[size=85:le17h7q3]Artikel 5.2.48 uitwendige veiligheid o.a. wiel- en zijdelingse afscherming
1. Personenauto’s mogen geen scherpe delen hebben
die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk
letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid moeten
uitstekende delen van personenauto’s, die in geval
van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor
andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten,
zijn afgeschermd.
Lid 1 en 2: visuele controle.
3. Het bepaalde in het eerste lid en tweede lid is niet
van toepassing op voertuigdelen die zich hoger dan
2,00 m boven het wegdek bevinden.
Lid 3 en 4: visuele controle, waarbij in geval van
twijfel wordt gemeten.
4. De wielen onderscheidenlijk banden van
personenauto's:
a. moeten goed zijn afgeschermd;
b. mogen niet meer dan 30 mm buiten de
afscherming uitsteken, en
c. mogen niet aanlopen.
5. Geen deel van de buitenzijde van de personenauto
mag zodanig zijn bevestigd, beschadigd, versleten
of door corrosie zijn aangetast, dat gevaar bestaat
voor losraken.
Visuele controle.[/size:le17h7q3]
Scherpe randen zijn in principe weg gewerkt met de toevoeging van de rand die ik er langs gezet heb zoals op foto... ik weet alleen niet waar ze allemaal naar kijken op dit punt, althans niet exact.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, iemand die dit kan aanvullen/opmerkingen heeft?
't front is bijna klaar, spatborden nog creëren en een sluiting aanbrengen zodat die straks op de auto niet flipt... flipfront openklapt
iemand nog weetjes over het APK-punt?
Gr
Dakgoot en overige delen van koets afkitten..
Rem- & koppelingscilinders klaar
De komende weken motorruimte gereed maken. Ben echter nog wel zoekende naar autolak (RAL code) en verstelbare veerschotels voor de voorzijde
Mathijs
Word wel erg mooi als die helemaal af is met alles mooi in de verf.
Weet je al wat je met motor gaat doen?
Gr,
Mark
1100clubman schreef:
Word wel erg mooi als die helemaal af is met alles mooi in de verf.
Weet je al wat je met motor gaat doen?
Gr,
Mark
Laten we dat hopen
Het blokje (1000) heb ik al klaar voor gebruik en daar ga ik dan ook de eerste kilometer mee rijden. Wellicht later een 1300tje plaatsen.
Gr.
De afgelopen dagen weer een goeie slag kunnen maken. Spatborden moeten nog aansluiten op het A-paneel en een binnen-spatbord wil ik nog aanbrengen tegen vervuiling van het motorruim, later meer . Echter foto's zeggen meer dan woorden:
Ziet er goed uit dat flipfrontje, mooi verstevigd ook.
Zelf zit ik hier ook aan te denken, het lijkt me alleen dat je koplamp bedrading moeilijk mooi te maken is als het front omhoog klapt.
Heb je hier een foefje voor bedacht of valt het wel mee met de extra bekabeling?
Gr
Roy
De spatborden zijn klaar , nog twee binnen-spatborden maken en het front is klaar. Vervolgens wil ik de overgang naar het flipfront strakker hebben, hier is de ruimte tussen bijv. het A-paneel en het front niet overal gelijk en te groot.
Loenatik schreef:
Ziet er goed uit dat flipfrontje, mooi verstevigd ook.
Zelf zit ik hier ook aan te denken, het lijkt me alleen dat je koplamp bedrading moeilijk mooi te maken is als het front omhoog klapt.
Heb je hier een foefje voor bedacht of valt het wel mee met de extra bekabeling?
Gr
Roy
Met het aanbrengen van het kruis, de spatborden en het verstevigen van een aantal zwakke puntjes in het front is die inderdaad mooi stug geworden. De kap zit er lekker strak op en trilling is vrijwel niet meer d'r in te krijgen (hoop straks ook met het rijden ).
Maar natuurlijk helpen de sluitingen en gasveren ook, waarmee de kap lichtelijk op spanning komt te staan.
De bevestigingsprofielen die in de kap zijn gelamineerd zijn hol, daar komt straks de bedrading doorheen te liggen. Wel blijft de bedrading bij de scharnieren en het laatste gedeelte voor de koplampen zichtbaar. Door de bedrading aan de binnenzijde van de scharnieren te houden, ben je ook geen grote over lengte nodig om de draai te kunnen maken.
Je zou natuurlijk ook een buis o.i.d. kunnen lamineren in de kap. Of de bedrading zelf.. (niet doen):P
Van de week begonnen aan het strak maken van de koets, begonnen bij het dak en de achterzijde. Het is slecht te zien op een foto maar het resultaat is ernaar. Morgen de rand van het dak afwerken en aan laten sluiten op de watergoot, uitschuren en spuitplamuur aanbrengen waar nodig.
De lak in het motorruim en binnenzijde is inmiddels uitgehard en de kleur bevalt goed. Toch spannend hoe het in z'n geheel gaat worden...
Inmiddels is ook het dak gespoten, de eigen werkzaamheden aan het plamuren zijn super uit de verf (lak ) gekomen! De kleur, gebroken wit, is echter slecht te zien op de foto.
Op dit moment ben ik bezig de zijkanten strak te maken, de achterzijde is onderhand klaar.
Vandaag voor de afwisseling, het 1000cc blok geplaatst die in de beginstage van het project onderhanden is genomen. Wanneer de tijd rijp is zal deze echter plaats maken voor een 1275 carb. blok welke eerst gereviseerd zal moeten worden i.v.m. de gevolgen van vier kantelende zuigers
https://lh3.googleusercontent.com/-cgKZ ... AG1608.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-fajq ... AG1611.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-cNzK ... AG1609.jpg
(Helaas krijg ik de foto's niet in het forum zoals voorheen, in de vernieuwde picasa kan ik deze optie niet terugvinden, iemand een tip )
Gr. Mathijs
Je foto's zijn te groot om in een topic te plaatsen. Je zal ze iets moeten verkleinen of je camera-instelling aanpassen.
Je mini wordt steeds netter. Je hebt er goed de gang in.
Dag liefhebbers,
Afgelopen weken ben ik druk in de weer geweest met het strak krijgen van de mini. Vele uren van hoofdbreken heeft gezeten in het net laten aansluiten van het flipfront, wat voor m'n gevoel een mooi resultaat heeft opgeleverd.
Inmiddels is de gehele koets strak en zal aankomende week gespoten worden in de lak, bedoeling is maandag á dinsdag. In het verdere verloop van de week zal blijken wat het resultaat is van de eigen werkzaamheden.
Een stille deadline heb ik voor ogen om de mini klaar te hebben voor een eerste ritje in aanstaand voorjaar... nu de tijd er nog voor vinden en een hoop onderdelen verzamelen!
Gaat netjes worden zo.
Vergis je niet in de tijd dat het opbouwen gaat kosten.
Ik ben ong. net zo ver als jij, maar mijn planning staat ergens in 2015 klaar.
Zal ik m'n eerste ritje dan veranderen in eerste [i:1g3hl7mh]test[/i:1g3hl7mh]ritje? Klaar zal die dan inderdaad nog niet zijn.
Wellicht zeggen alleen foto's eerst voldoende. Ben benieuwd wat men vindt.
Classic dark cyan blue:
Hele mooie kleur. Ietsje donkerder dan Surf-Blue ?
Netjes gespoten zo, in de schuur.
Idd. erg netjes. Hoe heb je ronddwarrelend stof bestreden?
En die kleurencombi, is dat Riviera blue (BT-44, donkerder dan Surf, lichter dan Tahiti).
En welke kleur wit is dat? Snowberry white (WT-4)?
Balen, we zaten juist over deze kleurencombi na te denken als alternatief voor oranje (BLVC478). Ook jouw combi valt in het hedendaags verkeer goed op en past ook mooi bij een vannetje!
DHG500 schreef:
Idd. erg netjes. Hoe heb je ronddwarrelend stof bestreden?
En die kleurencombi, is dat Riviera blue (BT-44, donkerder dan Surf, lichter dan Tahiti).
En welke kleur wit is dat? Snowberry white (WT-4)?
Balen, we zaten juist over deze kleurencombi na te denken als alternatief voor oranje (BLVC478). Ook jouw combi valt in het hedendaags verkeer goed op en past ook mooi bij een vannetje!
In de garage heb ik een spuitcabine gebouwd zoals te zien op de foto, hiermee houdt je een hele hoop stof uit de buurt en de temperatuur goed vast houden. Uiteraard moet je het te spuiten oppervlak goed afnemen mbt stof, siliconen, etc. Je kunt zelf veel doen voor een mooi resultaat.
Het blauwe is dark cyan blue (#3b7891 hex kleurcode)
De kleur van het dak is old english white, gebroken wit.
Samen geeft het een mooie klassieke samenstelling, al vindt ik het zelf.
Zelf verbaas ik me nog het meest over het resultaat t.a.v het zelf strak maken van de carrosserie.
Dank je hartelijk voor de informatie! En nogmaals; een heel mooi resultaat!
Heb je er geen problemen mee als we deze kleurstelling evt. toepassen op onze Van?
DHG500 schreef:
Dank je hartelijk voor de informatie! En nogmaals; een heel mooi resultaat!
Heb je er geen problemen mee als we deze kleurstelling evt. toepassen op onze Van?
Nee, maar stuur dan wel even een plaatje van het eindresultaat!! (Je showcard heb ik in ieder geval al gevonden)
Het is alweer een paar maand terug dat ik actief ben geweest op het forum. Vandaag maar eens een korte update voor we vanmiddag weer aan de slag gaan.
De mini is inmiddels voor een groot deel weer opgebouwd, echter is er nog een eind te gaan. Deurtjes en ramen zijn geplaatst, een deel van het chroomwerk is opgeknapt of vervangen, het flipfront sluit als gegoten en het rem-koppelsysteem zit weer op z'n plaats.
Tijdens het opbouwen kom ik van alles tegen en blijkt er een mengelmoesje van allerlei type onderdelen op te zitten...
(O.a. zaten er 3 hydraulische remdrukschakelaars en verschillende T-stukjes in het remsysteem )
Zoveel mogelijk probeer ik dan ook in oude glorie, volgens de haynes, te herstellen of naar eigen wens aan te passen.
De komende tijd rustig aan opbouwen, spullen verzamelen en kijken of alles weer functioneert zoals het ooit bedoeld is. Zou het harde, waardevolle werk lonen...
Erg mooi ding ben benieuwd hoe die is als die klaar is !!
Super dat je de ruimte heb om zelf te spuiten wou dat ik dat had.
minigroet stefan
Een kleine update Er is onderhand alweer veel gedaan aan de Mini.
Spruitstuk, middenpijp en einddemper ontvangen. Deze komt er alvast onder voor de toekomstige omzet naar een 1300.
De afgelopen dagen ben ik druk geweest met het oplappen en aanpassen van de kabelboom. Op de claxon na heeft alles een plekje gekregen en is bijna alles aangesloten.
Herkend iemand deze Paars Witte draad incl. zekeringhouder met van 16 A zekering? Deze vindt ik namelijk nergens in het Haynes boek terug. Hij zit voor in de kabelboom verwerkt die richting de achterzijde van de Mini gaat. Echter is daar alles al voorzien.
Achterruit verwarming dacht ik eerst aan, echter deze staat gewoon aangegeven in het schema. En is niet gezekerd en heeft een andere kleur.
Toegevoegd is een Smiths toerenteller, een RVC1006.
Nog een paar kleine dingetjes en dan zou het eerste leven in de Mini aanwezig moeten zijn. Jammer dat er maar 24 uurtjes in een dag zitten
Gr Mathijs
Zekering herken ik niet.(kan evt naderhand ooit geplaatst zijn?)
Kleur paars is ook wel erg "paarsachtiger" dan normaal..
Echter de paars/witte draad is normaal gesproken de juiste kleur van je binnenverlichting doorgelinkt (via achterste draadboom) door dak en a stijl..
(Tot ongeveer de hoogte van het linker ventilatier rooster in je dash, waar ie vertakt .. 1 naar links en 1 dwars over je dash loopt,1 enkele draad, naar allebei je schakelaars in je a stijlen, l+R )
naar je schakelaar (op de a-stijl) om het licht aan/uit te doen bij deur open/dicht.
Zo staat effe lekker warrig beschreven.. maar betere uitleg zonder plaatjes gaat ff niet.
succes.
Edit:
Mooi kleurtje trouwens!
En ben wel nieuwsgierig naar een foto van, flipfront open, en dan schuin van voren genomen zodat je oplossing met die "telescoop-motorkap-openhoud armen" beter zichtbaar zijn..
Ingediend door Valuy op ma, 21-05-2012 13:57
@Mark:
Meneer S.Wijngaard? Nee.
Ik heb hier niet een spatbord verbreder liggen, of zoals op de foto te zien ook niet aan de auto
Gr