Mini 1976 Restauratie project

RE: Mini 1976 Restauratie project

Bedankt voor je reactie. Ik ga even op onderzoek uit, want deze deurschakelaars voor de binnenverlichting zijn inderdaad te vinden in het schema maar zaten niet op de auto. (En... 16A gezekerd voor binnenverlichting? :? :P ) Waarschijnlijk heeft een vorige eigenaar hieraan gewerkt.

clubbie schreef:

Mooi kleurtje trouwens!
En ben wel nieuwsgierig naar een foto van, flipfront open, en dan schuin van voren genomen zodat je oplossing met die "telescoop-motorkap-openhoud armen" beter zichtbaar zijn.. d:)b

Zo?

Gasveren komen uit Denemarken en heb ik geselecteerd op kracht en lengte om het gewicht te kunnen houden en te passen onder de kap, dit gaat perfect.

Kleine update t.a.v. gisteren.
Elektrisch is verder klaar en functioneert sinds vanavond allemaal (Op die onbekende paars/witte draad na dus) :D :D :D :D

Gr Mathijs

Liefhebbers,

Het speurwerk naar de paars-witte draad is inmiddels opgelost, dit was de aansluiting van het achterruitverwarming. Bedrading van de deurschakelaars was niet aanwezig..

Inmiddels is de mini voor het grootste deel opgebouwd en alles functioneert. Kenteken, stoelen, koplampjes en een aantal kleine andere dingen moeten nog...

Heb het 1000cc blokje aan de praat. Hij liep na veel stoeien redelijk maar rauw en sinds gisterenavond mist die 1 cilinder, nummertje 3...
Echter hij vonk en wordt voorzien van brandstof (bougie is nat). De bougies zijn redelijk zwart.

Roetvorming waardoor de kleppen niet (meer) goed afsluiten? Geen compressie?

Het blokje heeft gelopen op de basisafstelling van de carb en daarmee niet ideaal, waarschijnlijk te rijk en daarmee de roetvorming.

Wat me ook opviel is dat de ontsteking direct vervroegt bij het starten van de motor, vindt ik vreemd en dat bevalt me eigenlijk niet. Is het vacuüm dan te groot of behoort dit zo?

Hopelijk kom ik snel verder, de laatste loodjes zijn toch best wel zwaar nu het kriebelt :P :)\\_

Gr

In ieder geval staat je carburateur veel te rijk ( beter dan te arm ).
In combinatie met iets mindere compressie zou je een cilinder kunnen missen.

Je kan bougie's en kabels verwisselen om te kijken of er wat verandert.
Daarna kan je nog een compressietest doen.

De vervroeging zou bij het starten nog niet moeten werken, alleen bij langzaam openen van de gasklep zou dit moeten gebeuren ( onbelast ).
Zit de vacuumleiding op de juiste aansluiting op de carb ?

Dat klopt, de carb heb ik op de nul afstelling staan. Hij krijgt ook inderdaad te veel brandstof maar een cilinder verliezen ten gevolge daarvan kon ik me eigenlijk niet voorstellen.

Zaterdagavond heb ik het spul eens met rustgelaten, de volgend ochtend ben ik weer gaan kijken en bleek de bougie van cilinder 3 nog steeds nat te zijn.
Stom dat ik er nooit aan heb gedacht, dit is geen benzine maar schone olie. (Toen alleen aan de ontsteking getwijfeld) Kop verwijderd en hier was te zien dat de inlaatklep ook nat van de olie is, olie wat aangezogen wordt via de klepgeleiders. Er is waarschijnlijk iets fout gegaan bij het opfrissen van het blok, 4 jaar terug waarbij dit nagekeken is en de kleppen o.a. zijn geslepen.

De vacuümleiding zit op de aansluiting vlak achter de flens met het spruitstuk en nog voor de dashpot, ook de enigste aansluiting op de carb die ik me kan voorstellen als vacuüm aansluiting.
Ook heb ik hem op het spruitstuk aangesloten gehad, maar dit veranderde niets.

Is het zo dat je vacuüm vervroeger moet passen bij je carb? De onsteking is van de 998 zelf, de carb is een Hiff44 van een 1275. (Ja :P Ik weet dat het overkill is)

Je vacuum aansluiting moet tussen je gasklep en dashpot zitten, als deze op je inlaatspruitsuk zit trek je namelijk meteen vacuum en dit moet pas bij gasgeven. Ik heb wel eens gehad dat de aansluiting op de carb verkeerd zat.
Dus ff controleren en anders aansluiting verplaatsen (gaatje boren, pijpje erin en andere dichtmaken)

Update:

Een paar maand verder en de mini rijd inmiddels weer, ditmaal niet met het 1000 blok maar met een 1300 hiff44 carb blok. De afgelopen maanden is dit blok opgeboord, gereviseerd en naar wens gemaakt. Ook is de bak aangepakt. Kort gezegd: Eerste overmaats zuigers (1293cc), lagers vervangen van t blok, versnellingsbak en het diff. Andere krukas en nokkenas. Nieuwe koppelingsplaat, vliegwiel, etc etc :P :)

Een fris blok met de hoop op garantie voor vele kilometers :)\\_

Morgen mag die voor de keuring en uitlijning, maar eerst wat foto's.

De carb moet overigens nog wel worden afgesteld, iemand wellicht een tip/adresje ergens in het noorden?

MvG,

Mathijs

Mini Minded in Stiens.

Dennis

Dennis schreef:
Mini Minded in Stiens.

Dennis

d:)b

Wat een gaaf ding om te zien. Alles klopt gewoon, kleur wielen etc. d:)b

Deze is heel erg mooi geworden.
Ook vind ik de kleur erg mooi.

De mini is inmiddels gekeurd en uitgelijnd en mag de weg op, na 11 jaar stilstaan weer on the road. \\:)/

Tot nu toe bevalt het erg goed en ontvang mooie reacties, het rijd heerlijk oldschool, ondanks nog maar weinig km gereden te hebben.

A.s. dinsdag gaan we het carb/blok afstellen. Ben benieuwd wat voor verschil dit gaat opleveren. Ik hoop daarna ook van een klein warmte probleem af te zijn, ik moet de interieurkachel af en toe bijschakelen om de watertemperatuur in het gareel te houden.

Wel is er nog veel werk te doen, met name wat kinderziektes:
-Bodem voorzien van een antisteenlaag, ga ik vanmiddag doen.
-Moet nog wat hitte isolatie geplaatst worden in de tunnel, deze wordt erg hot :)" title="Evil" />
-Km-teller kabel zint me niet (Open-luchtfilter zit in de weg, deze zit recht voor de aansluiting op de teller) :?
-Voor m'n gevoel deugd een homokineet niet, ik hoor een bonk / tikkend geluid bij het remmen en in bochten, ook is het te horen bij gas los laten in de vierde versnelling.
-Ook heeft de mini in een scherpe, langzame bocht een schurend geluid. Ik verdenk hier het differentieel van. Bij de revisie zijn hier nieuwe kunststof ringen op de uitgaande assen gekomen waarna de diff redelijk klem zit/zat. (Kwestie van inslijten?)
-Het interieur, etc. etc.

Als iemand ideeën, op-aanmerkingen heeft op bovenstaande, hoor ik t graag d:)b

Greetz.

Mathijs

Korte update:

Inmiddels is de carburateur afgesteld, wat een verschil d:)b

Andere problemen zijn ook grotendeels aangepakt, gelukkig is het tikkende geluid opgelost, kwestie van wiellagers met wat meer geweld vastzetten.

Zal vanmiddag eens kijken of ik m'n kilometerteller aan de praat kan krijgen en wat hitte-isolatie kan gaan aanbrengen.
Verder binnenkort eens m'n banden later uitbalanceren, zal een hoop meer rijplezier opleveren.

Toevallig gisterenavond bij het dragracen op airstrip Drachten
link

Ik heb hier ooit eenmaal (helaas eenmalig) een hele rappe classic mini gezien, geen idee wie maar er wordt nog wel is over gepraat. Zijn er wel is anderen die dit doen met een mini? (Doe zelf overigens niet met de mini mee)

Gr Mathijs

Topic weer eens uit het stof trekken.

De winter staat voor de deur en de mini gaat zo langzamerhand in de rust en naar binnen, heb kort maar super genoten :)" title="Evil" /> Het is absoluut genieten met dit monster.

Van het winter heb ik moooi tijd om de nodige dingen aan te passen, kan die van het voorjaar weer helemaal los. Onder andere zijn de plannen om
- verstelbare onderarmen aan de voorzijde te plaatsen ivm camber
- olielekkage verhelpen tussen blok en bak
- olielekkage peilstok en ontsteking
- nokkenastiming aanpassen op de Evolution1 cam specs
- plaatsen van duplexketting
- Verlagen en verplaatsen van de kuipstoeltjes in de auto
- grondige schoonmaak en inspectie
- overige probleempjes en ideeën

Eerst nog wat plaatsjes geschoten..

Gr Mathijs

Erge mooi mini, heb even alle blz door gelezen,