Mini 1986

RE: Mini 1986

Gisteren de nieuwe snor + grill even gemonteerd:



8)

RE: Mini 1986

Mooooooi :D

RE: Mini 1986

Die gril heeft een mooi plaatsje gekregen!!

Mzzls Bill d:)b

RE: Mini 1986

De motorkap was nog niet ont-rand, dus kon nog niet dicht. Dat heb ik vandaag even gedaan:







En dan het eindresultaat:

RE: Mini 1986

De kachel is ook weer schoon en netjes:










En ondertussen wat aan het experimenteren met een dashboard (ik weet nog niet precies wat het moet worden):



















Ik ben nu maar even uitgegaan van een 2-kloks dash, omdat dat er origineel in zat (en dus het makkelijkst werkend te krijgen is), maar ik denk eerder dat het iets gaat worden met een eitje (of iets met de KM-teller die normaal in een eitje zit).

RE: Mini 1986

ik heb het topic zowat doorgelezen en kan maar zeggen,

ga zo door en er rijd binnenkort weer een mooie mini op de weg,

greetz seffens

RE: Mini 1986

Thierry schreef:
Ondertussen ook al weer een paar weken aan het zoeken naar een lasapparaat en vooral veel aan het vergelijken wat nou het beste is voor wat ik er mee wil, voor een goede prijs. Moeilijk...



Na lange tijd zoeken (deze quote is ook al weer een jaar oud), heb ik afgelopen zaterdag via MP m'n lasapparaat gekocht:



Het is een gasloze Cebora Revolution Combi (is om te zetten naar met-gas-gebruik), van 2011, dus nog met garantie. De man van wie ik 'm kocht had 'm nog nooit gebruikt, dus apparaat is gloednieuw.

Nu nog leren lassen...

Maar het gereedschap voor de volgende stap is er alvast.

RE: Mini 1986

Al doende leert men. Ik ben zelf maar wat aan het experimenteren gegaan (mbv de gebruiksaanwijzing van het apparaat, een cursusboek en info op internet) en dit zijn de eerste proeflasjes op wat afvalmateriaal:

1e proplasje (zat niet goed vast, omdat deze nog roest had aan de achterkant van het voorste plaatje)



Alle kanten goed roestvrij gemaakt en getest met verschillende tijden vasthouden. Van links naar rechts: 5 seconden, 4 seconden, 3 seconden, 2 seconden:



Envan de achterkant gezien (andersom dus, van links naar rechts, 2, 3, 4 en 5 seconden):



Puntlasjes (in 1 keer goed vast):



Daarna rupslasje gelegd en netjes gemaakt:





Ik moet zeggen dat de hele techniek me erg meevalt. Het is makkelijk te leren en het spettert een stuk minder dan ik dacht. Dat ik daar zo tegenop heb gezien...

RE: Mini 1986

Schoon plaatwerk wat netjes aansluit is het meest belangrijke, het lassen valt daarna wel mee.

RE: Mini 1986

Weer 2 avondjes in de garage doorgebracht met een oude schroevendraaier en een hamer:



RE: Mini 1986

De eerste 2 roestgaten zijn dichtgelast:





Foto's niet zo mooi als in het echt, vanwege de flits van de camera:







Ook nog wat plaatwerk (hoekstukjes voor banaan en een rechter-paravaan hoekje) en een interne motorkap-opener gekocht:





Het gaat vooruit [size=85:1tfcogjc](en het is weer koud in de garage)[/size:1tfcogjc]

RE: Mini 1986

Nog wat gelast. Ik vind het zelf erg netjes voor iemand die nooit gelast heeft [size=85:2m3unbcn](en dat voor een stuk auto waar aan de buitenkant nog een buitendorpel overheen komt en aan de binnenkant tapijt)[/size:2m3unbcn]

Voor het afwerken:


Na het afwerken:


Dit kalenderjaar het laswerk af, daarna de rest ;)

RE: Mini 1986

Wederom laswerkzaamheden (vloerdeel linksvoor):









Plaatwerk op maat gemaakt:



En erin lassen maar:







Hoe meer ik las, hoe beter, makkelijker en sneller het gaat (totdat de lasdraad op is). Echt een kwestie van "oefening baart kunst".

De eerste 0,9kg rol (die bij mijn lasapparaat zat) was dus gisteren op ;)

RE: Mini 1986

Tip om het laswerk nog netter te krijgen, zorg voor mooi kaal metaal, de transportlak van de imitatiepanelen zul je er toch ook nog af moeten halen. Verder is het een stuk netter dan mijn eerste laswerk.

RE: Mini 1986

Als je goed wilt lassen moet het staal blank en ontvet zijn. Maar het ziet er goed uit voor een eerste poging. d:)b

RE: Mini 1986

De eerste millimeter is wel blank geschuurd, maar bij het volgende laswerk zal ik wat meer blank maken. d:)b

RE: Mini 1986

De lasdraad was lekker snel binnen, dus het laatste stuk gelast.

Daarna gecontroleerd met een lamp onder de auto, of er nog kleine gaatjes zijn en ook die natuurlijk dicht gelast:





Behandeld met Noverox anti-roest:



En wat primer erover:

RE: Mini 1986

Bij het grote stuk vloerdeel in bovenstaande post gemerkt dat vooral het zo strak mogelijk passend maken van het reparatiedeel belangrijk is.

Stuk passend gemaakt:





Erin gelast:



En afgewerkt:



Ook vandaag nog wat las-gereedschap binnen gekregen:
2 lasmagneten, wat griptangen en een Cleco-setje:



Die pinnetjes dus om plaatwerk tijdelijk aan elkaar te zetten (niet die halve vliegtuig-vleugel ;) )

Maar eens kijken of dat handig werkt.

RE: Mini 1986

Waar heb je die pinnetjes vandaan? Die zoek ik nog.

RE: Mini 1986

Volgens mij heeft Frost van die klemmen.

http://www.frost-auto.nl/?plaatwerkklemmen,36

default

RE: Mini 1986

ik heb mijn bij vocor tools vandaan gehaald.

http://www.tools.vocor.nl/index.php?ite ... 48&lang=NL

RE: Mini 1986

Mijn setje komt inderdaad van Vocor, maar dat K293 setje van Frost lijkt me hetzelfde. Ook 10 normale pinnetjes, 2 zijklemmen en 1 tang.

RE: Mini 1986

Het gat uit de vorige post was het laatste gat onder de linkerdorpel, dus eergisteren de gaatjes in de dorpel geboord en het metaal blank geschuurd en gisteren de dorpel erop gezet:







En de onderkant zit ook al bijna vast:



De onderkant nog afmaken en alles afwerken en dan kan ik aan het laswerk van de achterkant beginnen.

RE: Mini 1986

En klaar:







De Mini gisteren de garage uitgereden (lees geduwd) voor het eerst sinds januari 2010, omgedraaid en weer achterstevoren in de garage gezet, zodat ik wat makkelijker bij de achter- en rechterkant kan om daar de laswerkzaamheden voort te zetten.

RE: Mini 1986

:)\\_ :)\\_ :)\\_ Goed bezig! Mooi om te zien hij je dat allemaal doet

RE: Mini 1986

Zoals al gezegd, de Mini staat nu andersom in de garage:



In de kofferbak nog wat laswerk:







RE: Mini 1986

En vast:



Er moesten nog 2 nieuwe "rear valance filler panels"/ banaan-binnenplaten onder, dus links zit deze er ook al weer onder (nog wel met de hand wat bij moeten buigen, want deze is origineel gebogen, maar rechtstreeks uit de winkel zijn ze recht):















Wat primer op de band gespoten, maar die hebben zo weinig profiel dat ze toch moeten worden vervangen.

RE: Mini 1986

Vraagje:
Waar dienen de gemarkeerde gaten voor in de kofferbak?

Links:


en rechts:


Mag ik die dichtmaken, of wellicht een rubber-dopje erin?

RE: Mini 1986

De rechterkant heeft ook wat rotte stukken:









RE: Mini 1986

Dat zijn de gaten voor de bedrading van je mistachterlicht.

RE: Mini 1986

Dank je. d:)b

RE: Mini 1986

En evnetuele trekhaak en eventueel afwatering van je zonnedakje ;)

Sommige kun je dus dichtmaken

RE: Mini 1986

Ik zal er zolang wel wat rubber-dopjes in doen, zodat ze makkelijk weer te openen zijn, indien nodig.

De rechterkant van de krokante bodem van de kofferbak zit ondertussen ook weer dicht:



















En weer in de anti-roest:



RE: Mini 1986

Leuk stukje huisvlijt!

Dat wordt weer een degelijke Mini d:)b

RE: Mini 1986

Nog wat meer huisvlijt dan:

De rechter "rear valance filler panel"/ banaan-binnenplaat moest nog:











De rear valance/banaan moet er weer onder:







En vast:





Bumper erop om even te zien hoe het uiteindelijk gaat worden:





En in de primer:





De achterkant is klaar in 10 dagen! 8)

Nu de rechterkant nog en dan is het laswerk klaar. Doel: dit kalenderjaar!

RE: Mini 1986

Vraagje:
Zijn deze bouten onder de stoelen normaal/standaard?



Ik had nl het idee dat de standaard-stoelen alleen aan de voorkant vastzitten met die beugeltjes en achteraan vastklikken over zo'n beugel die in de vloer zit.

RE: Mini 1986

Die stukken draadeind zijn niet standaard. Ik zou ze weghalen.

De standaard stoelen zitten vast, zoals door jou beschreven, met de beugels aan de voorzijde van de kokerbalk en de beugels op de vloer.

RE: Mini 1986

De onderste moer om het achtersubframe aan de body te maken was helemaal weg, dus daar een nieuwe op gelast:





Het gat aan deze kant was er door de vorige eigenaar al uitgeslepen. Het gat wat mooier gemaakt, plaatje op maat gemaakt en weer dicht gelast:





Natuurlijk weer met anti-roest erover en primer.

RE: Mini 1986

:| hoe zat het ook alweer met subframes en lassen...

RE: Mini 1986

Aan het subframe zelf heb ik niks gelast, die moer zit aan de body vast.

Ik heb trouwens in dit document gekeken voor de regelgeving:
http://www.rustbuster.nl/Lassen_en_lasg ... _Roest.pdf

En zojuist ook deze nog bekeken, maar daar lijken de regels zo op het eerste oog niet veranderd te zijn wat betreft dit punt:
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 1-2013.pdf

Als dit niet goed zou zijn, dan verneem ik het natuurlijk graag (voor de dorpel er overheen gaat en ik er niet meer bij kan, zonder de dorpel weer te verwijderen).

RE: Mini 1986

De bodem rechtsvoor had ook wat ongewenste vloer-ventilatie:



Gat voor reparatie gemaakt:



Een van de vorige eigenaars had al een stuk "gerepareerd" door er een stuk metaal overheen te zetten...

Ook even netjes uitgeslepen en wordt ook gelijk mee vervangen:

RE: Mini 1986

Helaas niet in 2013 klaar met het laswerk, maar wel een flink eind gekomen.

De laatste werkzaamheden:
Bodem rechtsvoor weer dichtgelast:









Nog wat roestschade aan de buitendorpel gerepareerd:





En in de Anti-roest:



En alles geschuurd en in de antiroest:

RE: Mini 1986

Mooi vakwerk geleverd. d:)b
Gebruik je ook Converust van Dinitrol ? (aan de paarse kleur te zien)

RE: Mini 1986

Dank je.

Dat anti-roest-spul dat ik gebruik zit in een spuitbus en heet Noverox.

RE: Mini 1986

Nog druk bezig geweest met de laatste loodjes van het laswerk.

Wielkas binnenscherm rechts verwijderd:













En weer vers plaatwerk er voor in de plaats:









Paravan hoekje onder rechts ook vernieuwd:



De werkplek:



En de voorbereidingen voor de aller-allerlaatste stukken plaatwerk:













RE: Mini 1986

Lekker bezig!
Succes met de laatste lasloodjes
en dan op naar de volgende fase!

default

RE: Mini 1986

Zo, dat doe je knap!
Geeft de burger moed, mijn Mini heeft ook van zulke tochtgaten, en wil ook zelf eea proberen. Ook op zoek naar een lasapparaat, wat is de reden dat je zonder gas last? Geeft met gas geen mooier resultaat?

RE: Mini 1986

Dat zonder gas lassen is met flux-draad. In principe is het nog steeds MIG-lassen, maar dan zonder gasfles.

Het nadeel zou zijn dat het meer spettert en daardoor wat meer werk achteraf oplevert bij het opruimen/netjes maken van de las.

Bij mijn apparaat zat al een klein rolletje van die flux-draad en ik heb het gewoon geprobeerd en qua spetteren valt het eigenlijk best mee. Ik heb nog nooit met een gasfles gelast en weet dus niet hoe veel/ hoe weinig dat zou spetteren, maar ik vind zonder gasfles wel handig werken, dus dat blijf ik maar doen.

Die fluxdraad is wel wat prijziger dan gewone draad, maar je bespaart je de kosten van een gasfles en van het gas.

RE: Mini 1986

Missend stukje dorpel zelf gemaakt en erin gelast:





Deur gepast vóór de dorpel erop gaat:





A-paneeltje gepast (even voor het oog, om te zien hoe het wordt):



Dorpel eronder, in de Noverox en de primer:





Nu alleen het A-paneeltje nog erin en dan is het laswerk klaar 8)

RE: Mini 1986

Leuk om te zien dat er meerdere mensen het heft on eigen hand hebben genomen!

Zelf heb ik ook een lasapparaat gekocht en ben ik met fluxdraad aan de haal gegaan. Het lassen is een stuk makkelijker als ik altijd dacht. Alhoewel het op maat maken van het plaatwerk echt &%* werk is. Maar er kan natuurlijk niets op tegen het zelf opknappen van je mini.

Ik blijf je volgen, misschien dat ik nog wat handigheidjes zie voor mijn eigen project :P


gr,

Roy