Bedankt voor de tips
Matras zat ik ook aan te denken maar dat is wel erg riskant als je gaat slijpen en lassen. Dus heb liever iets van een houten constructie
- Login of registreer om te reageren
Bedankt voor de tips
Matras zat ik ook aan te denken maar dat is wel erg riskant als je gaat slijpen en lassen. Dus heb liever iets van een houten constructie
Hey,
Je kunt ook oude autobanden gebruiken!
Werkt goed en kost niets.
Zie voorbeeld:
Succes met je Mini, de achterkant ziet er weer goed uit!
Hier ligt er ook 1 op banden op z'n kantje..
De ander hangt in een spit..ideaal voor bodem en dorpel klussen .vreemde is wel dat je moet wennen om de dorpel op z'n kop te plaatsen als de auto onderste boven hangt.
Nooit meer last van je rug.
ik heb mijn mini nu ook aan spit hangen. we hebben m zelf gemaakt en dan zo dat ik dadelijk alleen maar 4 bouten los hoef te schroeven en m zo in de volgende mini te hangen ivm. 3 opknap projecten.
het ziet er allemaal goed uit!! ga zo door!!
wel raar trouwens dat als ik het zo bekijk jou mini meer werk heefd als mijn 83 mini die al een paar jaar buiten heefd gestaan aan plaatwerk dan. bij mij moet er motorisch nogal wat gebeuren. maar zo'n spit is ideaal hoor echt een aanrader.
groet pim
Vandaag even een kijkje genomen bij de loods. We hebben een brug (4 koloms, max 3 ton) en het kantine hokje is eruit gesloopt (credits voor Roel).
Binnenkort ook een coating op de vloer en een hoop verlichting.
zo zo
hard gewerkt daar
is wel een verbetering ja met brug en zonder hok !!
suc6
grtzz
Gister is de brug voor het laatst afgesteld en kan nu gebruikt worden
Verder begonnen aan het motorblok. Alles gedemonteerd, nu alleen nog het blok van het subframe hijsen. Ik heb een DVD besteld waar stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een blok moet demonteren en opnieuw moet opbouwen (en met hulp van de vraagbaak en Haynes).
De koppakking zit helemaal vastgekoekt aan het middenblok en de cilinderkop. Hoe kan ik dit het veiligste verwijderen? Met een vlakke beitel en daarna op schuren of laten vlakken?)
Het middenblok is nog niet zo lang geleden gereviseerd dus daar ga ik niks aan doen (gehoond en alles). De kop is ook al aangepakt bij de revisie.
Wat ik van plan ben met het blok:
- alle slijtage onderdelen vervangen (oliepomp, waterpomp etc.)
- SW5 nokkenas ipv de SW10 inbouwen
- Versnellingsbak reviseren (geen idee wat de staat is, sowieso de synchromesh ringen)
- verlicht vliegwiel monteren
- en een nieuw laagje verf
Koppakking; accutol en messingborstel.
Als je iets meer ervaren bent kan je ook een staalborstel nemen op de accutol.
Groet ron
Misschien moet je een ander diff erop zetten, ik weet nog dat dat ding zeer lekker optrok maar niet boven de 100km/u uit te branden was
Ingediend door _mini_cooper_ op wo, 02-02-2011 19:44
ik heb ook een stukje meegereden Trok idd lekker snel op. Joep zij idd dat hij bij 100 super veel toeren maakt. Ik zou er ook een ander diff inzetten (tenzij je de Mini als stads/stoplichtensprintauto wil hebben)
Wordt geen stoplichtsprinter maar gewoon een snelle Mini waar ik fatsoenlijk mee in de stad en op de snelweg kan rijden
Meegereden ja, als je met fatsoenlijk snelweg rijden 120 km/u bedoeld zou ik toch ff informeren bij de vorige eigenaar naar zn bevindingen
Dan zal er wel een andere diff in zitten dan de standaard 3.1 (volgens mij). Ik wil er in ieder geval weer zoiets in aangezien ik best wat snelweg km's er mee wil maken (waaronder IMM). Maar zover is het nog niet, eerst sparen!!
Ingediend door mini_man op do, 03-02-2011 21:55
Om hier toch maar op in te haken . 100 km/h ging rond de 3000 rpm als ik me het nog goed kan herinneren. Ding kon makkelijk door, hij was echt niet op bij 120 km/h, maar je zit wel flink in de toeren ja.
Ander diff is idd de oplossing. Al zal ik wel even rond vragen aan mensen die ook met een andere nokkenas rijden, wat voor een diff ze er in hebben. Een scherpere nokkenas heeft pas hoger in de toeren koppel, dus je kunt niet elk diff maar plaatsen die je wilt .
Leuk om te zien dat het project niet stil staat !
Ohja.. toen het race monster nog een geheel was :
hee dennis ik had in mijn pickup een 3.44 diff en dat reed eigenlijk goed in een 1300 lekker snel met trekken en op de snelweg ook geen probleem maar wel hoog in toeren .
ik dacht dat het een 1000 cc diff was
Ik heb anders nog wel een 3.44 kroonwiel en bijbehorend tandwieltje(weet niet hoe die heet!). Ik heb deze gewisseld voor een 2.76 omdat ik 3300 toeren op 120km per uur te veel vond. Maar ik rij ook veel snelweg kilometers!
Bedankt voor de reacties. Als iemand is een keer een Mini op een brug moet hebben laat maar weten
Ik weet nog niet wat voor diff ik erin ga zetten (de nokkenas wordt een SW5 die meer power heeft onderin in toeren aangezien ik niet met 6000 toeren door de stad ga crossen).
Best way to find diff ratio on most if not known is to count the teeth on the pinion.
18 teeth=3.44
19 teeth with 59 on crownwheel=3.1 many 998cc mini and [u:aeegcati]1275cc carb[/u:aeegcati]
19 teeth with 61 on crownwheel=3.2 SPI 1275cc injectd except MPI
20 teeth=2.9 economy version 998cc
and late cars 21 teeth=2.76 MPI and different gears also
Bron Minispares
bill schreef:
Ik heb deze gewisseld voor een 2.76 omdat ik 3300 toeren op 120km per uur te veel vond. Maar ik rij ook veel snelweg kilometers!
Is dat geen 3.11 diff geweest dan? Ik rij met een 3.44 rond de 4000 toeren 120 km/h op de teller (110km/h op de GPS)
Mn mini ligt nu helemaal uit elkaar dus weet t nog niet zeker hoe precies de snelheden waren, maar ik rij altijd aardig door en met de 2.76 heb ik nog niet gereden. Er zitten hier op t forum mensen zat die t je precies kunnen zeggen, maar ik heb wel de 13 inch banden velgen combi eronder. Ik heb eigenlijk nog heel weinig met de mini gereden, maar is een prima compromis tussen acceleratie en snelweg, maar ik rij in de weekenden vaak een stuk van 170km en de volgende dag terug weer en dan wordt je daar wel moe van hoor.Onthoudt t maar dat ik m nog heb tandwielen zien er nog erg goed uit!
Hoop nieuwe onderdelen besteld voor het motorblok. O.a. Swift-5 nokkenas, koppelingset, volledig revisieset voor de carburateur, nieuwe dynamo, waterpomp, radiateurslangen, pakkingen, distributiedeksel, montagemateriaal, motorsteunen etc.
Ook navraag gedaan voor het reviseren van de cilinderkop, dit kost 250 euro (vlakken, klepseals vernieuwen en kleppen schoonmaken). Is dit een redelijk bedrag?
Plus de versnellingsbak nog (laten??) reviseren (Kaa-Ching!) en dan ben ik er volgens mij wel qua motorblok.
3.2 is wel leuk voor een atmosferische koppelbuffel.
Het is wel een klap duurder, maar is een stage 3 kop niet een vele beter plan? Anders blijft het effect van de nokkenas ook maar beperkt.
Ik zal is contact opnemen met het mini bedrijf dat dit blok heeft gereviseerd toen der tijd om na te vragen wat er allemaal aan is gedaan.
Is dat op de sw5 na een stanaard 91' carb cooper blok? Zo ja, dan ben ik wel benieuwd naar hoe dat rijdt
Ik denk een metro.. hopelijk kan het revisiebedrijf mij z.s.m. uitsluitsel geven
Ah ja dat is die van joep; volgens mij was daar nog wel meer mee gedaan dan alleen die ruige nokkenstok
Ingediend door mini_man op vr, 04-03-2011 19:53
Voor zover ik me nog kan herinneren..
- Swiftune SW10, 286gr
- Middenblok eerste overmaat: 1293cc
- Nieuwe zuigers
- Krukas geslepen/balanced
- Turbo kop volgens mij ja, de grotere kleppen
- Er was toen bij de revisie een nieuwe koppeling geplaatst
- Verder het hele stage 1 pakket.
- Misschien vergeet ik nog wat
De bak heeft revisie nodig inderdaad, zeker de 2e versnelling. Rustig schakelen ging altijd prima, maar forceren moest je niet doen. Overigens denk ik dat je met alleen een rustigere nokkenas en bak er al bent, dat blok is t 'droogste' blokje dat ik ooit heb gehad
Klopt. Ik heb nog contact gehad met een van de sponsoren. Aan het draaiende gedeelte hoeft niks gedaan te worden (op nokkenas na dan). Versnellingsbak, oliepomp, waterpomp, cilinderkop, carburateur, koppeling worden wel vervangen/gereviseerd.
Onderdelen die nog goed zijn kan ik dan altijd nog op de plank leggen
Het vliegwiel en de koppeling zijn er eindelijk af, wat zaten die vast zeg.... Hitte en klappen doen wonderen. Thnx Rick (Risky) voor de hulp!
Nu verder met het blokje demonteren.
een turbokop heeft geen grotere kleppen, je kan ze herkennen aan de dikkere klepstelen van de uitlaat kleppen!
ben erg benieuwd hoe deze gaat worden, als broetje van mijn '91 carb cooper zijnde!
Vanmiddag lekker geschuurd en ontvet in het zonnetje. Daarna gespoten met rode Motip hittebestendige lak.
Alle onderdelen zijn binnen, het opbouwen kan beginnen! Nu alleen nog een leuke kop..
Ziet er alweer een stuk beter uit dan toen ik hem voor het laatst gezien heb!
Ingediend door _mini_cooper_ op zo, 10-04-2011 20:57
ziet er netjes uit man
Hehe, ik heb het gewoon te druk om het echt op te laten schieten. Nu wil ik toch wel minstens 2x per week bij de loods zijn.
Ik denk dat veel mensen datzelfde probleem hebben, te weinig tijd, waaronder ik
haha jep mie toe , maar ziet er goed uit dennis zal nog eens langs rijden binnen kort om te kijken
je heb m al net zo lang als ik de mijne, alleen ben jij al een heel eindje verder zo te zien, bij mij ligt t ff stil maar met dit mooie weer spot ik steeds vaker die kleine scheur monsters en begint t toch wel te kriebelen...
Nou zo ver ben ik nog niet hoor
Versnellingsbak wordt van de week gereviseerd. Daarna kan het blok in elkaar gezet worden als ik ook een mooie kop heb gevonden.
Aan de body moet ook nog heel veel gebeuren, daar wil ik ook weer mee aan de slag. Veel plannen maar o zo druk.
Nou niet echt. Ik heb het veel te druk met afstuderen en werk (heeft ook wel z'n voordeel want dan komt er tenminste geld in het potje )
Versnellingsbak is al wel gereviseerd. Binnenkort nog een gereviseerde stage 2 kop. Daarna kan het blok in elkaar en wil ik weer verder aan de body.
Goed nieuws: ik ga donderdag de compleet gereviseerde cilinderkop halen
Daarna iemand zoeken die mij kan helpen de nokkenas op goede timing te plaatsen. Vervolgens nieuwe koppeling en versnellingsbak monteren en verder opbouwen..
En ook nog opnieuw schuren en spuiten
RE: Project Mini Cooper 1300 '91
Ingediend door Cooper S op do, 28-10-2010 20:01
Ik kwam dit laatst tegen, misschien heb je er wat aan
viewtopic.php?f=23&t=18789&hilit=onderkant+behandelen