Ha, ha, dit is een leuk onderwerp. Kijk maar eens op minimania.com bij gearbox-final drives.
Je vindt daar een mooi overzicht.
Allereerst zie je, dat er onderscheid is tussen A+ motoren en pre- A+ motoren. Dus, wat voor motor heb jij?
Dan moet je je bewust zijn, dat je niet willekeurig tandwielen kunt 'paren'. Je moet de aangegeven paren bij elkaar houden, anders passen de hartafstanden niet bij elkaar en steken de tanden niet diep genoeg in elkaar of -in het tegenovergestelde geval- steken ze te diep in elkaar en dan barst de boel.
Dan komt er nog een factor bij. Want uiteindelijk is de omtrek van de banden die je gebruikt bepalend voor de afgelegde afstand per omwenteling van het wiel. Dus, je kiest voor een 12" of een 13" velg (zoals ik lees) en dan kies je voor een bandenmaat (breedte en sectie). Vraag is daarbij, welke bandenmaten er feitelijk te koop zijn bij de velgmaat die je gaat gebruiken.
Om nu een idee te krijgen waar je uit wilt komen met de differentieel verhouding, moet je aan het rekenen.
Eerst moet je een uitgangspunt kiezen.
De motor loopt het lekkerst en het zuinigst op het toerental in de buurt waar de motor het hoogste koppel levert. Zeg; 3600 toeren.
Wanneer je dan voor jezelf besluit, dat je dat toerental dan dus wilt bereiken bij jouw gebruikelijke rijsnelheid, dan kan je uitrekenen welke combinatie van bandenkeus en differentieel verhouding je terecht komt.
Rijd je meestentijds binnenwegen, dan kan je -bijvoorbeeld- vaststellen dat 80 km/u de snelheid is waarbij je in de vierde versnelling aan de 3600 toeren wilt komen.
Nu reken je het toerental 'per minuut' en de snelheid in km 'per uur', terwijl je de band omtrek (afgelegde afstand) meet in centimeters. Nu is 80 km/u = 1333 meter per minuut (80.000 : 60). Rekenen we nu -bij voorbeeld- met een 12" wiel met een 175 mm brede band met een 60% sectie, dan is de omtrek 161,73 cm. Zeg maar 1,62 m. (Kijk maar op Google bij 'bandentabel')
Nu delen we 1,62 op 1333 = 822,5.
Dus, als je tachtig rijdt met dit bandformaat, draaien de wielassen 822,5 toeren per minuut.
Je wilt dat je motor dan 3600 toeren draait, dan heb je een diff verhouding nodig van 3600 : 822,5 = 4,37; van 4,37 op 1.
Nou, nu zoek je in de tabel op welk beschikbare diff daar het dichtst bij komt. Is het eerste getal wat hoger, dan draai je bij 80 km/u dus wat meer toeren. Of, andersom.
Nu lijkt 3600 rpm bij 80 wel een beetje raar, want dan zou je bij 120 km/u 6400 rpm draaien.
Kijken we bij automobile-catalog.com, dan zien we dat de 1964 Cooper Mini het hoogste koppel heeft bij 3500 rpm en het hoogste vermogen (Kw) bij 6400 rpm. Deze heeft een diff van 3.765. En de wieltjes hebben een bandmaat van 145/80 R 10.
De theoretische wagen snelheid is per 1000 rpm 24,6 km. Bij 3500 rpm loopt deze Mini dus 86 km/u.
Volgens de bandentabel hebben 145/80 R 10 banden een omtrek van 152,68 cm.
Even rekenen. 86 km/u = 1433 m/minuut. 143300 : 152,68 = 938,5 rpm.
Het diff is 3.765, dus 3,765 X 938,5 = 3534 rpm van de motor. Klopt.
Dus de bovenstaande benadering van grootheden was niet zover bezijden de werkelijkheid.
Hedendaagse auto's rijden met heel andere toerentallen. Een Lancia Delta bijvoorbeeld draait 1800 rpm bij 90 km/h in de zesde versnelling.
Als je op de website met de Classic mini Specificaties naar de derde bladzij gaat, vind je daar ook andere montages:
12" wiel met 165/60 band heeft 2,2% meer omtrek
13" wiel met 145/60 band heeft 2,4% meer omtrek
13" wiel met 175/50 band heeft 2,6% meer omtrek.
De laatste twee banden zijn wel erg breed, staat er bij.
Nu lees ik dat je kunt kiezen uit een 17/62 diff of een 18/64 diff. De eerste heeft een verhouding van 3,647 op 1 de tweede van 3, 556 op 1. Onderling scheelt dat dus 2,5% dat het tweede diff 'korter' is dan het eerste.
Op 3500 rpm is 2,5% = 87,5 toeren per minuut. Het moet wel een heel stijle helling zijn, wil je daar in de praktijk iets van merken.
Het is nu een kwestie van wat voor motor je hebt; 'A' of 'A+', 850, 1000, 1100 of 1300 cc of meer, hoeveel compressie je hebt ingebouwd, wat voor nokkenas je daarin hebt, een of twee carburateurs, een LCB uitlaat spruitsuk, electronische ontsteking, hoe 'vroeg' de nokkenas timing is die je ingesteld hebt. Al deze factoren bepalen bij welk rpm het koppel z'n hoogtepunt bereikt en wat het maximale vermogen is en bij welk rpm dat optreedt. Rollenbank specialisten, zoals die in Geldermalsen hebben gegevens in hun computer staan van diverse A motoren in verschillende stadia van tuning. Leg daar je specificaties voor en je hebt een idee wat je mag verwachten.
- Login of registreer om te reageren
RE: differentieel keuze
Ingediend door D'n D op wo, 03-08-2016 09:07
Hallo allemaal,
Op het moment ben ik begonnen met mijn versnellingsbak. Deze zat bij het motorblok dat ik gekocht had. Omdat de motor al aardig versleten was en ik het geheel nooit draaiend heb gezien ervoor gekozen om ook de versnellingsbak te reviseren Wordt mijn eerste bak revisie... Heb er zin in
Nu heb ik een vraag betreffende de differentieel verhouding. Hier zat namelijk een 17/62 diff in, ook heb ik nog een 18/64 diff liggen. Kan ik de tandwielen wisselen om een andere verhouding te krijgen: dus 18/62? of moeten de tandwielparen bij elkaar blijven?
Mijn volgende vraag is: Is deze verhouding goed of moet ik voor een differentieel kijken met een hogere reductie? Ik wil graag iets meer koppel uit de motor halen, maar zal af en toe (lees: ong. 3 keer per maand) wel gebruik maken van de snelweg. Zit ik met deze verhoudingen dan niet veel te hoog in toeren? Komen 12 of 13 inch wielen onder de mini.
Groeten,
Dennis