Discussie Toerental/Luchtweerstand

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

[size=75:2xhucxka][Discussie gesplit uit Project Samenraapsel - Evity][/size:2xhucxka]

BruteSound schreef:
Wat mij opviel, is dat hij bij dezelfde snelheden (GPS check) 200 meer toeren draait, dan voorheen voor de afstelling. Bij 80 km/h bijv. was het eerst 3100 rpm, nu is dat 3300 rpm.



KAN NIET, meet maar opnieuw...

je toerental van de motor kan niet veranderen bij gelijke snelheid in dezelfde versnelling. je banden hebben dezelfde omtrek gehouden, je versnellingsbak is niet veranderd, je hebt nog dezelfde verhoudingen...

default

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

Ho, luchtweerstand speelt ook een rol... het kan nog altijd dat de motor bij bepaalde regionen minder vermogen over heeft (armer afgesteld), waardoor hij meer toeren nodig heeft om de luchtweerstand te kunnen overwinnen..

Oftewel, het hangt niet alleen van dezelfde verhoudingen af. Volgende keer check ik 'm opnieuw, en dan zie je het wel vanzelf. :)

[size=75:2ynw9yu7][Edit: quote voorgaande post verwijderd - Tincu][/size:2ynw9yu7]

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

nope, nog steeds niet waar...

een wiel heeft een omtrek van 2 meter, dit veranderd NIET, dus om 2 meter te rijden moet je as 1 keer ronddraaien, door de verschillende versnellingen (sterker nog vertragingen) draait je motor een bepaald toerental. als je toerental omhoog gaat gaat ook je snelheid omhoog, je snelheid kan niet omhoog zonder je toerental omhoog te laten gaan. het enige waar je verschil in snelheid kan verliezen is in je koppeling...

theo zal vast een fantastisch linkje hebben met uitleg over overbrengingen, rpm en snelheid van het voertuig...

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

het kan wel! met boter op je koppeling.

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

@ brute sound

weet je toch wel wat de term luchtweerstand inhoud?

Luchtweerstand is de weerstand die een voorwerp ondervindt als het zich voortbeweegt door de lucht. Op analoge wijze wordt weerstand ondervonden van elk ander medium waar een voorwerp zich door voortbeweegt. De formule voor luchtweerstand geldt niet alleen voor lucht, maar ook voor andere gassen en vloeistoffen. De formule kan dus worden gebruikt voor aërodynamica en hydrodynamica.

dus dan moet je na deze betekenis mij dan eens uitleggen hoe dat je snelheid en de toeren van je mini iets te maken hebben met luchtweerstand???

default

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

be my guest, m'n uitleg: als ik harder ga vlammen, dan is de luchtweerstand uiteraard groter. Dan heb je logischerwijs meer vermogen nodig.
Van mn natuurkundelessen (O+) weet ik nog wel wanneer je snelheid verdubbelt, je luchtweerstand 4x zo groot wordt = oftewel het kwadraat. Bijvoorbeeld van 40 naar 120 km/h wordt de luchtweerstand 9x zo groot...

Stel, bij 50 km/h bijvoorbeeld heb je 4 pk nodig om de luchtweerstand te overwinnen, dan heb je bij 150 km/h naar verhouding 64 pk's nodig. Oftewel, je moet dus heel wat extra benzine verbranden om dit extra vermogen te ontwikkelen.
De verhoudingen gelden overigens niet voor je suggesties zoals de rolweerstand en de transmissieweerstand. Immers, er is niks eraan veranderd.. Of de monteur is verdomd goed, en heeft hij in m'n bijzijn toch ongemerkt andere wielen en transmissie erbij gekwakt. Maar daar ga ik echter niet vanuit. 8).

Sowieso, de maximale pk's van mn blok zitten ergens tussen 5- á 5500 rpm. Beneden dat toerental zal je vermogen geleidelijk oplopen wanneer je meer toeren draait. Botweg gezegd: meer toeren = meer pk's.
Eerst draaide-ie 3100rpm om bij 80 km/h naast allerlei factoren ook de luchtweerstand te overwinnen. Nu draait-ie echter 3300 bij dezelfde 80km/h (GPS). Aangezien de banden, de versnellingsbak, etc. niet veranderd zijn, alleen het blok is armer afgesteld... en zoals ik al zei, er moet meer benzine verbrand worden om meer pk's te genereren.

t leek me dan ook niet zo vreemd om richting m'n motorblok te zoeken... Namelijk dat hij in die toerregionen minder pk's te voorhanden heeft om de luchtweerstand te kunnen overwinnen.(immers, hij is armerafgesteld). Wat nu? Meer pk's om de strijd te winnen? Dan moet hij inderdaad net paar toeren erbij gaan draaien om dezelfde aantal pk's als voorheen eruit te persen, zodat de 80 km/h barriere overwonnen wordt.

als je een discussie wilt houden: open een topic aangezien dit verder offtopic begint te geraken. :).

[size=75:kwhn0exs][Edit: quote voorgaande post verwijderd - Tincu][/size:kwhn0exs]

default

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

Hey theo, heb je ook info op je site over dit staan? Of is dit dan eindelijk het eerste topic waarbij je niet naar je site kunt linken? :)" title="Evil" />...

default

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

een minder rijke afstelling zorgt er idd voor dat je motor sneller warm krijgt, en warmer. Daarom is een te rijke afstelling 'gezonder' als een te arme afstelling.

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

over (lucht)weerstand:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/weerstand.pdf

lucht/benzine mengsel:
Mixture ratio table

Max power (100%) lies at ~12.8/1
Chemical correct at ~14.9/1 (= best burn)
Max thermal efficiency at ~15.8/1 (=best fuel consumption)

zie ook:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 338#196338

toerental en snelheid zouden een vaste relatie moeten hebben zoals Red Flame al zei, 200 toeren verschil zou een meet/lees-foutje kunnen zijn ? of heb je een digitale toerenteller ?

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

volgensmij maakt de luchtweerstand niks uit.

Of je wiel nou 1x rond draaid met geen wind

Of dat je wiel nou 1x rond draaid met windkracht 10

Je wiel blijft dezelfde afstand afleggen, en wanneer je wiel dat doet zal ook het toerental van de uitgaande as hetzelfde blijven en dus ook de toerentallen van je motor. Het enigste wat verandert is de weerstand van het voertuig door de wind. Maar daarmee verandert niet je toerental. Als de wind je tegenwerkt ga je langzamer, maar dan draaid ook je wiel langzamer, dus ook je uitgaande as en zo doende daald het toerental dus ook. De verhoudingen zullen altijd hetzelfde blijven.
Alleen moet de motor meer zijn best doen om bij windkracht 10 door te gaan dan met windstil. Dus zal de motor meer benzine verbruiken.|

Je kan het denk wel vergenlijke met de auto die de berg opgaat. De weerstand verandert van het voertuig. Maar de uiteindelijke overbrenging verandert niet.

Of ben ik nu onzin aan het uitkramen. want heb het topic maar snel doorgelezen :P

default

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

[size=75:2tqyxkz9][Quote verwijderd - Evity][/size:2tqyxkz9]

Laat ik het dan kort houden: het zijn niet alleen de versnellingsverhoudingen die je toerental bepalen. Er spelen nog meer factoren mee, waaronder de luchtweerstand. Stel, je rijdt 80 km/h en ineens stijgt de luchtweerstand. Dan moet de motor meer vermogen leveren wil je bij dat weerstand z'n huidige snelheid behouden. En hoe krijg je meer vermogen? Juist.. door meer toeren te gaan draaien. En open een topic als je er niet mee eens bent.

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

Eigenwijs is ook wijs ;)

Vermogen is koppel maal toerental.

Meer koppel (oftewel meer brandstof oftwel "pedal to the metal") bij gelijkblijvend toerental geeft meer vermogen. Vergelijk het met fietsen: als je met tegenwind net zo hard wil rijden als zonder tegenwind moet je wel harder op de pedalen duwen (meer koppel) maar je hoeft echt niet sneller te trappen (gelijkblijvend toerental).

Je snelheid is altijd rechtevenredig met het toerental tenzij je koppeling slipt.

[edit] ...of als de meting misschien niet zo heel nauwkeurig was. :P

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

BruteSound schreef:
Ook de motor is volgens het koelwatertemp. meter enigszins warmer geworden dan voor de afstelling/luchtfilter, terwijl dat echt geen fuck ermee te maken heeft :?



Heb ik in een ander topic ook al opgemerkt het heeft er wel degelijk mee te maken maar zoals ook in dit topic al opgemerkt wordt... Eigenwijs is ook wijs... |:(

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

Zucht... ga een boek lezen :+) :+) (geel oid)

Jaapio

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

Een algemeen stukje natuurkunde volgens mij. Het is heel kort en duidelijk zoals Bernie zegt:

P = T x r

Vermogen = Koppel x toerental.

Ik denk dit dat een onmogelijke overtuigingskwestie gaat worden |:(

default

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

Dat kan nog altijd, maar dan snap ik nog niet waar dat verschil in toerental vandaan komt. Volgende keer check ik 'm weer op dezelfde weg. De kans dat m'n dezelfde GPS afwijkt, lijkt me overigens gering.

En hey daar gaat dit topic niet over. :)

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

GPS zoals GPS van Tomtom?!

Die heeft zeker een afwijking. De fabrikant garandeert dan ook een niet-betere plaatsbepaling dan tot op 50m in 3D nauwkeurig.

Let er daarbij ook nog eens op dat je bij je meting van je snelheid ook de minimaal 4 benodigde sat's ontvangt. Tomtom schijnt ook traag te zijn met het vinden van de sat's namelijk (zelf geen ervaring met dit merk).

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

misschien al eens gedacht aan het feit dat een rpm teller van een mini errug onnauwkeurig is???

vind het al erg knap als je hem secuur af kan lezen tijdens het rijden, laat staan dattie de juiste waarde aangeeft...

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

Ik heb ook wel eens wat tests gedaan met een GPS, en gezien dat de hoogtemeting pas nauwkeuring wordt bij 5 satellieten of meer. Eigenlijk zouden 3 referentiepunten al genoeg moeten zijn voor een plaatsbepaling in 3D, maar bij GPS werkt dat blijkbaar toch anders (misschien door onnauwkeurigheid per satelliet??)

Voor een snelheidsmeting met GPS zou ik zowiezo het aantal satellieten in de gaten houden en bovendien een tijdje (meerdere minuten) een constante snelheid (=constant toerental) vasthouden

edit: Bernie schreef:
Je snelheid is altijd rechtevenredig met het toerental tenzij je koppeling slipt.


Of als het gaat om een automaat zonder lockup

default

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

Crispy schreef:

Of als het gaat om een automaat zonder lockup


## of tijdens een 'burn out'...
lijkt me een [i:30wh17bn]mogelijkheid[/i:30wh17bn] bij Wise Brutus 8)

RE: Discussie Toerental/Luchtweerstand

BruteSound schreef:
[size=75:3iw5uu94][Quote verwijderd - Evity][/size:3iw5uu94]

Laat ik het dan kort houden: het zijn niet alleen de versnellingsverhoudingen die je toerental bepalen. Er spelen nog meer factoren mee, waaronder de luchtweerstand. Stel, je rijdt 80 km/h en ineens stijgt de luchtweerstand. Dan moet de motor meer vermogen leveren wil je bij dat weerstand z'n huidige snelheid behouden. En hoe krijg je meer vermogen? Juist.. door meer toeren te gaan draaien. En open een topic als je er niet mee eens bent.



Indien deze stelling juist blijkt te zijn, laat me dan de eerste zijn om je te feliciteren met de Nobel prijs die je hiermee gaat verdienen voor het herschrijven van een paar natuurkundewetten...

Maar nu eerst even terug naar de realiteit...

Wat je hier zegt klopt gedeeltelijk, wanneer je onder het rijden opeens meer weerstand ondervindt, zij het door harde wind of door bijvoorbeeld een helling die je oprijdt, zal de auto vertragen waarbij het toerental zal inzakken. Om dezelfde snelheid te halen zul je meer vermogen moeten leveren, tenminste je zal het gaspedaal wat meer moeten indrukken zodat je motor meer gaat werken om weer op de juiste snelheid te komen. Je zal nu dezelfde snelheid weer behalen mét hetzelfde toerental als daarvoor alleen met een wat dieper ingedrukt gaspedaal. Je motor werkt dus alleen wat meer dan daarvoor...

Wanneer het er echt opneer komt dat je opeens meer toeren rijdt, zou ik eerder denken dat je koppeling aan het doorslippen is??? Of misschien een (groot) verschil in bandenspanning bij beide metingen? Ik heb zelf met 250cc tweetakt motoren geraced en zowel op circuit en testbank gezien dat dit ook invloed heeft!

Het staat iig vast dat er een vaste verhouding is tussen je versnellingen, snelheid en toerental.

Groetjes,

Dennis