default

koeling en welke koelvloeistof

Ingediend door raba op za, 07-08-2021 09:49

hoi allen,

onze mini SPI 1994 loopt 5 van de 6 keer prima. Die ene keer loopt de temperatuur hoog op, de 2de ventilator gaat trouwens dan niet draaien wat ik eigenlijk een beetje vreemd vindt. De andere 5 keer kan ik hem flink de sporen geven en de koelvloeistof temperatuur stijgt dan nauwelijks.

Nou dacht ik, ik flush het koelsysteem. De binnenkant van de radiator, zover als ik kan zien, ziet er nogal vuil uit en ik mik er een goedje in om het zuiveringsproces wat op gang te helpen.

Nu zit ik op YouTube te kijken en zie dat anderen groene koelvloeistof gebruiken. Zelf heb ik de roze variant erin. 

Wat is nu de juiste kleur koelvloeistof die in een SPI 1994 hoort? Puur of gemixt?

verder nog iemand een idee wat ik kan controleren?

groet en alvast bedankt,Randy

 

RE: koeling en welke koelvloeistof

Je kunt het beste ouderwetse groene koelvloeistof nemen of anders G12+ (dit mag je mengen) om bij te vullen

Aldus een specialist uit Ter Aar. 

default

RE: koeling en welke koelvloeistof

bedankt, wat ik me nog afvraag. Nu we alle koelleidingen hebben hersteld naar standaard en ook temperatuur sensor in de radiator voor de extra fan hebben vervangen, dan stijgt de koelvloeistof temperatuur naar 'rood'. of '119graden' gemeten aan de ECU bij stilstand. (fyi de verwarming in de auto werkt niet)

Wat ik dan vreemd vind is dat de extra fan niet aanslaat. Sluit ik de contacten kort, draait de fan wel dus die fan is goed.

Heb ik een oververhitting of niet?

ik bedoel, de extra fan slaat niet aan en de ECU (gemeten met een Android app) geeft 119graden aan en gaat niet verder omhoog

groet,Randy

RE: koeling en welke koelvloeistof

119 graden is veel te heet. Zelf heb ik een thermostaat in het thermostaat huis zitten van 74 graden C. Hierdoor is het temperatuur metertje vaak onder het midden. De elektrische van slaat dan alsnog aan als we langer dan 60sec wachten, dus zonder rijwind. 

 

Ik zou je circuit toch nog ff link nakijken, of het thermostaat wel werkt (in warm water leggen) en de sensor, aansluiten op een lampje en in warm water hangen. Hierdoor eea uitsluiten! Dit is geen goede temperatuur en veel te warm. 

RE: koeling en welke koelvloeistof

Een SPI heef de temp sensor in het inlaatspruitstuk zitten, in een buis waar koelwater doorheen loopt. Bij mij was deze buis verstopt, en gaf de meter altijd te laag aan. (dit heeft ook invloed op je mengsel.)  Misschien dat deze bij jouw ook verstopt zit?

De sensor voor de extra ventilator zit onderaan je radiateur, dus die heeft aparte aansturing. 

default

RE: koeling en welke koelvloeistof

Alles is doorgespoten en ik verwacht geen verstopping.  Die sensor bij de extra ventilator is ook vervangen.   Het blijft vreemd ie soms gewoon netjes 90graden blijft en een andere keer naar de 120graden gaat ook al is de buitentemperatuur nauwelijks anders.  Voor de zekerheid de thermostaat vervangen maar de oude bleek gewoon goed te zijn.

De verwarming doet het ook niet, er loopt geen warm water  door de leidingen. Ik dacht aan een luchtbel maar na 20 minuten stationeer en de auto opgekrikt te hebben zonder radiator dop kregen we die luchtbel er niet uit.

mijn ideeën zijn nu even op.

RE: koeling en welke koelvloeistof

werk de kachelkraan wel?

en er is nog wel een verschil tussen de thermostaat (rechtsboven op de kop) en de sensor voor de temp meter ;)

het kan zijn dat deze defect is(temp sensor voor de meter).

 

default

RE: koeling en welke koelvloeistof

heb je het over die klep met die lange kabel? Ja die gaat gewoon open en dicht

Na de in en uitgaande koelslangen 'gemasseerd' leek wat lucht te zijn ontsnapt. De extra ventilator slaat nu aan en de temperatuur gemeten aan het blok lijkt nu stabiel.

Verwarming in de auto werkt nog niet en die tweede ventilator maakt een enorme herrie. Lagertjes zijn waarschijnlijk op.