Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

default

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Okay laatst dus terug gereden uit Friesland en het water gutste uit mijn radiateur. Nu vroeg ik me af of dan mij koppakking lek was of niet gewoon mijn radiateur. Als ik normaal ga rijden en de motor is dan goed warm, gutst het er niet uit, maar opeens na dat ritje uit friesland ging het koken en vloog het eruit. Dus hoe check ik nu of het mijn koppakking is. Heb al gezocht in het forum, maar veel tegenstrijdige verhalen over of het dan de radiateur is of de pakking.
En als het nou wel mijn pakking is, kunnen jullie me dan vertellen of het moeilijk te vervangen is, en of ik special tools ervoor nodig heb. En zou ik ook mijn kop moeten laten vlakken en zo ja hoeveel kost dat en hoe snel is dat te regelen??? Nog voor het weekend?

alvast bedankt Erwin

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Of je koppakking lek is kun je met vrij grote zekerheid zien door de motor rustig stationair te laten draaien, voorzichtig (!) met een doek de radiateurdop los te draaien, en dan kijken of er luchtbelletjes opborrelen in de radiateur, evt. bij wat gas geven.

Een kop vervangen is te doen, maar je moet wel weten wat je doet. Aanhaalmoment en volgorde van de bouten vastdraaien is van belang.

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Haal die radiateurdop alleen los bij een koude motor! Als'tie heet is staat de boel onder druk en het lozen van die druk gaat gepaard met spuiten van hete koelvloeistof! Check ook even onder je olievuldop. Als daar een mayonaise achtige meuk (excuzez le mot) op zit is de koppakking weg. Je kan ook een compressietest doen, al zegt die niet alles. Lage compressie kan veel oorzaken hebben.

Weet je overigens precies waar het uit gutst? Gasonwikkeling door een lekke koppakking is 1 mogelijkheid, maar er zijn er meerdere. Pers je koelsysteem eens netjes af, misschien is er iets anders mis.

Succes,
Hugo

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Het kan toch ook gewoon een kapotte waterpomp zijn? Had ik ook last van door het warme weer waarschijnlijk begeven.

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

kop vlakken..

ga er maar van uit van wel (als het echt je koppakking is).

kan heel vlot: bij mijn kop hadden ze in een dag gevlakt, 8 zittingen 2 vlaks opgeslepen (jaja..ik moet het weer anders hebben) en alle kleppen geslepen.

kosten: 110 euries... valt dus mee als je bedenkt dat de zittingen pak em beet 80 euries zijn..alle kleppen zeg 40 ..dan is dus vlakken min 10 euro... :? :? :D ..

hey ik ben gematst volgens mij..

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Het zal eerder het koelsysteem wat de hitte niet aan kan, dan de koppakking. Iedereen roept altijd maar dat de koppakking los is, zelfs als hij scheef trekt bij het remmen :)

Hoe het te testen is, is al uit de doeken gedaan. Loopt je motor niet gewoon te heet en wordt de koelvloeistof door de overloop eruit geperst?

Hoe is de staat van onderhoud?

Wouter

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

ik heb lekker 2 uur er over gedaan met de hitte om van r'damn naar utrech te komen..toen werd de boel ook verdacht heet..kachel aan op heeet :( ..ik had het bijna koud toen ik uitstapte :+)

default

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Okay geen bubbeltjes bij een koude motor als ik hem stationair laat draaien, dus ik denk dat het gewoon bij die dop van de radiateur eruit loopt. Ook geen meuk op mijn dop, die mayonaise waar jullie het over hadden. Dus denk ik een lek radiateurtje of een kapotte waterpomp, maar god hoe is dat nou weer te testen, ik bedoel mijn temp meter blijft heel netjes gewoon soepel in het midden staan, in ieder geval al hartstikke bedankt voor al deze adviezen.

radiateur waarschijnlijk of die waterpomp,

gr errie

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Beetje gasgeven voor extra zekerheid als je op zoek bent naar bubbeltjes.

Maar waarom zou je radiateur lek zijn als je koelvloeistof te heet is? Verlies je ook koelvloeistof (afgezien van als hij het eruit spuugt, natuurlijk)? Toen hij aan het spugen was, gaf de tempmeter toen ook normaal aan? :?

Overigens (volgens mij heb ik dit al vaker gezegd :)): mayonaise aan de binnenkant van het kleppendeksel is ook geen 100% garantie dat de koppakking eruit ligt, alleen een aanwijzing. Het betekent simpelweg dat er water in de olie zit, wat ook veroorzaakt kan zijn door condens, wat altijd in de motor zit en niet helemaal verdampt en uit de motor wordt geblazen bij korte ritjes, waarbij de motor niet helemaal warm wordt gestookt.

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Maar waarom zou je radiateur lek zijn als je koelvloeistof te heet is? Verlies je ook koelvloeistof (afgezien van als hij het eruit spuugt, natuurlijk)? Toen hij aan het spugen was, gaf de tempmeter toen ook normaal aan?



Het koelsysteem bouwt druk op. Het zou ook kunnen dat je dop niet goed is.

Een lekke waterpomp merk je gauw genoeg, er komt dan vloeistof langs lopen. Is je thermostaat nog goed? Die kan je testen door hem in kokend water te houden, hij moet dan openen.

Wouter

default

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Het kan ook simpeler. Als het koelvloeistofniveau te laag is geworden dan gaat de vloeistof koken en spuit het eruit. Dat komt omdat de thermostaat niet meer kan openen omdat het zich niet meer in de koelvloeistof bevindt. Tot de rand bijvullen en kijken of dat het probleem was.

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Als het koelvloeistofniveau te laag is geworden



Maar er moet een oorzaak zijn dat het vloeistof niveua te laag is geworden. Dat komt door ofwel een lek in het externe systeem (radiator + slangen) ofwel door een lek in het interne systeem (koppakking).

Als de thermostaat niet meer onder water staat zit er wel heeeeeeeeel weinig vloeistof in, zeg maar niets.

Wouter

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Waar het ook heel goed aan kan liggen is dat wanneer je een lange rit rijdt (zoals naar Friesland) en je te veel toeren gaat maken, het druk in het blok op een gegeven moment zo hoog wordt dat de carterontluchting het niet meer aankan (of simpelweg half verstopt zit). De overdruk zoekt dan de weg van de minste weerstand en dat is normaal via je radiateur. Vraag me niet hoe er druk op je koelsysteem kan komen te staan vanuit je carter maar ik weet uit ervaring dat het kan. Hierdoor kan het koelwater dus via je overloop eruit spuiten.

Ik heb namelijk ooit op de snelweg gehad dat de mini steeds langzamer begon te lopen (was in achtervolging van een MINI Cooper met 2 kippen erin) na vrij lang volgas te houden tot op een gegeven moment er ineens dikke blauwe en zwarte rook vanuit de linkerwielkast naar buiten kwam. Ik dacht eerst ook, nou dat was de kop dan, maar na even gewacht te hebben reed ze weer als de beste en dat is alweer een 20.000 km geleden. Bleek dus olie via mijn radiateur na buiten geblazen te zijn met het nodige koelwater.

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Vraag me niet hoe er druk op je koelsysteem kan komen te staan vanuit je carter maar ik weet uit ervaring dat het kan. Hierdoor kan het koelwater dus via je overloop eruit spuiten.



sorry hoor, maar dit is de grootste onzin. Het koelsysteem is een gesloten systeem en er is alleen sprake van vloeistof-uitwisseling als de koppakking door is.

Een motorblok zweet of lekt vaak wat olie, door de fan hecht deze zich op de radiator.
Je koelvloeistof is gaan koken en doordat de waterdamp die hierdoor ontstaat meer ruimte nodig heeft dan er in je koelsysteem beschikbaar is, neemt de druk toe en spuit hij er water uit. Dit condenseert weer en er ontstaat rook. Vanwege de olie in de motorruimte die bijvoorbeeld over je spruitstuk gespoten wordt krijg je de blauwe rook.

Wouter

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Leuke en goede theorie als je er niet bij geweest was, maar geloof me, er stond olie op mijn koelwater en mijn overloopslang was vettig en niet van een zwetend spruitstuk want die heb ik helemaal geen. Ik weet heel goed hoe een koelsysteem werkt en ik zou ook zeggen dat de koppakking hiervoor eruit zou moeten liggen, maar sinds dat voorval heb ik totaal geen problemen met compressie oid gehad, dus een lekke koppaking lijkt me uitgesloten. Mag jij mij toch eens vertellen hoe die olie in het water kan komen!? :? Ik zei al vraag MIJ niet hoe, maar het was echt motorolie die er van te voren niet in zat aangezien ik 1 week ervoor mij water voor betere antivries had vervangen en twee maal had gecontroleerd.

Mijn blok begon ook niet een beetje te roken, ineens een blauwe plof uit mijn wielkast die bleef roken totdat de druk minder werd (langzamer rijden) en toen kon ik weer vol doortrekken zonder probleem. Was ook niet een beetje rook, echt de snelweg stond helemaal blauw, niet zomaar een beetje olie van een zwetende kop kan ik je zeggen.

Geef nog eens een andere theorie over hoe dit kon ontstaan en wat de oorzaak was!? :?

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

maar sinds dat voorval heb ik totaal geen problemen met compressie oid gehad, dus een lekke koppaking lijkt me uitgesloten.



Dan toch een lekke koppakking, tussen water en oliekanalen. Je merkt dan niets van compressieverlies op je cylinders...

Wouter

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Maar waarom had ik er dan na even wachten geen last meer van? Was duidelijk een overdruk fenomeen aangezien de mini steeds langzamer en moeizamer begon te lopen voorafgaand.

Sindsdien is het ook nooit meer voorgekomen. Een lek tussen water en oliekanaal is normaal gesproken niet tijdelijk, maar blijft er water in je olie komen. Ik snap er zelf ook nog steeds niks van hoor. Ik had die mini toen net een maand en dacht al gelijk: Zo dat was de kop dan, kunnen ook niet veel hebben die mini motoren, maar ik ben sindsdien toch niet echt rustiger gaan rijden.

We komen er wel uit :)

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Maar waarom had ik er dan na even wachten geen last meer van?



Toen was de motor weer genoeg afgekoeld, was hij zijn overdruk kwijt...

Je moet maar eens een paar druppels olie opeen loeiheet spruitstuk gieten, wedden dat dat heel erg rookt en stinkt? :)

Wouter

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Olie in je koelwater door overduk in je carter is onmogelijk. Simpel om de volgende reden: de eerst volgende simpelste manier om je carterdruk kwijt te raken als je carterontluchting verstopt zit, is je oliepeilstok gat. Daarna de keerringen/pakkingen. deze zijn rubber/kurk ed. Daarna pas metalen afdichtingen als zuigerveren, en kop/blok afdichting.

Dan nu dus een verklaring:
Ik vermoed dat er een keerring of afdichting is gaan lekken door de overdruk (wat wel duidelijk is wegens snelheidsverlies) welke tegen je spruitstuk/uitlaat is gaan spuiten. Stel je de stoterstangen afdicht klepjes voor aan de acherkant van het blok (vast met 1 miezieg moertje), en direct erachter het uitlaatspruitstuk. Of de aandrijfas keerring welke ook in de buurt zit van je onderste uitlaatbocht.

Door de zuigende werking van de FAN wordt deze rook door de wielkast naar buiten gezogen...

Verder schrijf je dat er echt een flinke hoeveelheid blauwe rook voor een aardige tijd geproduceerd is. Stel je nou eens voor de aardigheid voor dat de olie toch op de een of andere manier in je koelwater is gekomen. Dan is dat dus door dat kleine slangtje bij de radiateur naar buitengekomen. Dat kan nooit veel zijn, om er maar van te zwijgen over hoe deze vloeibare olie ineens in wolken blauwe rook op kan gaan zonder dat daar echt hete onderdelen (Veel meer dan 100 graden) in de buurt zijn...

default

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Hoi,

Ik woon in Delft en wil graag mijn koppie laten vlakken. Dan kan ik zelf effe mijn pakking vervangen. Er komt namelijk wat witte rook uit de achterkant en een beetje meer geluid uit de motor dan normaal. En na alle verhalen gelezen te hebben, moet het haast wel de koppakking zijn (als iemand nog een tip heeft voor VOLLEDIGE zekerheid dan hoor ik het graag ) Maar goed nu ben ik op zoek naar een revisiebedrijf in de buurt van Delft of in Delft waar ik mijn Kop kan laten vlakken. Enige suggesties? En hoeveel kan dat me gaan kosten??

Alvast bedankt mannen,
edit: en dames

Errie

default

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

...en ook de nodige dames hoor :)

default

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

He Errie,

Heb laatst ook mijn kop laten vlakken en woon ook in Delft. Er zit een motor revissie bedrijf naast de TU-wijk. Als je de Rotterdamse weg afrijdt richting Rotterdam, (vanaf de Julianalaan), dan zit het revissiebedrijf meteen rechts als je onder het viaduct door rijdt van de 'ring'zuid van Delft. Tegenover die autogarage die onder het viaduct zit. Ik heb daar mijn kop ingeleverd en drie uur later was die klaar. Echt prima service! Kosten waren volgens mij niet heel hoog. Ik heb toen wel eerst gebeld maar volgens mij kan je er zo langs rijden en de kop inleveren. Weet de naam van het bedrijf niet meer.
Succes!

Groeten Ernst

default

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Hofland automaterialen heeft diverse vestigingen in en rond Rotterdam.
Koppie vlakken kost daar rond de 45 euro.
Heb vorige week nog een koppie laten doen.

Raadpleeg ook eerst even de Hayness en meet even hoeveel de kop nog gevlakt kan worden voordat je straks een groot oliekanaal hebt. :x

Als je de kop inleverd kunnen de kleppen blijven zitten, de rest moet eraf.

grtzz Martin

default

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Thanx guys,

TOP INFORMATIE!!!

gr Errie

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Ik heb laats de een kop laten vlakken van een Ford Modeo.
was E 35 kwijt. Zal voor een mini wel niet duurder wezen toch?
Revisie bedrijf zat in Deventer. Wil het adres nog wel voor je opzoeken als dat nog nodig is?

Groeten Arthur. :)

default

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Bedankt Arthur,

Maar Deventer is te ver weg voor mij. En die andere bedrijfjes zijn prima in de buurt ;) Misschien zou je het nog wel neer kunnen zetten, voor andere mensen die met het probleem zitten en bij jou in de buurt wonen.

gr Errie

default

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

proijsverschil van het vlakken zit hem in het materiaal waarvan de cilinderkop is gemaakt.

gemiddeld moet je rekenen op ongeveer 30 euro voor alleen vlakken...Gietijzereren kop is meestal ietsjes duurder!!!

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Daag mini mensen! (geen betrekking op de omvang van mensen ;) )

daar heeft sandro inderdaad gelijk in.
Waarschijnlijk is die ford kop van aluminium, aluminium wordt meestal gevlakt met een beitel. (tenzij het een aluminium kop met voorkamers betreft) gietijzer wordt geslepen.

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

A natuurlijk.

Dat is waar ook.
Had ik zo 1 2 3 enzo, niet aangedacht. |:(

Nau ja, Deventer was toch te verweg ;)

Groeten Arthur :)

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Ernst schreef:
Heb laatst ook mijn kop laten vlakken en woon ook in Delft.


Dit bedrijf zit vlak bij de formido en Mc Donalds bij afslag Nootdorp/Rijswijk-zuid/ Delft ( A13 richting rotterdam vanuit Den Haag en dit heet Motoren Revisie Rijswijk.Misschien een beetje (te) laat maar beter laat dan nooit. :)

[size=75:199xnpvj][Edit: quote aangepast, posts samengevoegd - Eelke][/size:199xnpvj]

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Hi Babs,

om precies te zijn; Rijswijkse Motoren Revisie heten ze; en goedkoop zijn ze zeker niet.

Ben daar geweest voor een prijsopgave van een motorrevise. Om je een voorbeeld te geven; voor een setje nieuwe zuigers rekenden ze 350 eur ex BTW. Diezelfde zuigers haal je voor 200 eur incl BTW uit Engeland.

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Den Haag | Rijswijkse Motoren revisie| 070-3194231
Henricuskade 17
2497 NB Den Haag

andere adressen - elders:
http://www.onderdelengids.nl/motrev.htm

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Ik was zo blij...had nieuwe mini (uit 1990) Mijn vriend rijd erin en ik kom thuis en de mini rookt! Hij is warm, en ik niet blij :(
Blijkt nou, vertelde een aardige ANWB man, koppakking waarsch. kaput. Te lang heet gereden met geen water erin |:(
Maar nu? weet iemand hoe duur die zijn, geloof niet zo duur maar de uren zijn duur? Heeft iemand hier al ervaring mee? Is mijn lieve mini nog te redden? :'(
Ik hoor t graag!

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

waarschijnlijk is je mini weer gewoon okay op het moment dat er een nieuwe koppakking tussen zit.

Zoek eens op het forum er is genoeg over te vinden, en bel evt. eens naar een minicentre die kunnen je zo vertellen wat een pakking kost (of ze een vaste prijs hebben voor het vernieuwen van de pakking weet ik zo niet).

Frans

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Dank je!
Ken iemand in de buurt die gelukkig een garage heeft en veel old timers maakt. Hij gaat het werk doen. Denk dat het rond de 300 euro gaat kosten....alle uren, maar dan is mijn mini weer helemaal perfect voor de winter!!

default

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

dat is een hoop geld (in de wetenschap dat een pakking maar 15 euro kost)

grtzz Martin

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Het is altijd de arbeid heh, zoals Hotwheels zelf ook al zegt. Bovenste deel van de motor moet uit elkaar, mogelijk moet de kop gevlakt worden, alles netjes in elkaar, stellen, etc. Ik heb het ook een keer gehad en zat destijds tegen 7 uur arbeid aan te kijken (wel veel, als je erover nadenkt).

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

7 uur Eelke?werk je met 1 vinger? ;)
Hooguit 2 uurtjes , of heb je soms bovenliggende nokkenas of zo? :)
Kop vlakken E20,= , en 9 van de 10 keer hoeft het niet , toen hij lek reed , waar stond toen je thermometer (onder de 140 gr/C is tie nog niet krom ?).
Uitlaatklepen even "poetsen" , inlaat veelal niet!
Ik zou er wel meteen nieuwe klepsealtjes op zetten , anders heb je over een paar 1000KM weer olieverbruik !
Groetjes , Jeroen2 :D

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Ik heb het niet gedaan, dat was de garage. Dit soort dingen liet en laat ik nog over aan iemand die er iets meer verstand van (en tijd voor) heeft dan ik. Maar zoals ik al zei, 7 uur vind ik ook wel veel.

default

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Ik was weer effe oude posts aan het nalezen en zag dat ik eigenlijk nooit de oorzaak van mijn euvel heb verteld. En het was dus een lekke radiateur dop waardoor al het water naarbuiten gutste. En waar dus geen druk in opgebouwd kon worden.

gr Errie

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

SirYun schreef:
kop vlakken..

ga er maar van uit van wel



Ik heb ook een lekke koppakking gehad en heb mijn kop niet laten vlakken, er moet veel gebeuren wil de gietijzeren kop van een mini kromtrekken (dit in tegenstelling tot aluminium koppen van moderne motoren)

default

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Onder mij olie vuldop zit van die sludge (vieze mayo), dus ik dacht dat de koppakking lek was. nu heb ik de kop eraf, maar die is heel. iemand anders nog een goed idee wat het zou kunnen zijn?

vr gr jan willem

[size=75:3a35odd6][Edit: hoofdletters uit titel gehaald, schreeuwen is niet nodig ;) - Eelke][/size:3a35odd6]

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Als je olie gaat koken verdampt er ook wat....dat zou ook het drapje kunnen veroorzaken. Succes met zoeken.

Thijmen

default

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

ja daar had ik ook aan gedacht, maar ook het hele kleppendeksel zat eronder. ik had het idee dat dat niet van een beetje olie kon zijn??

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Heeft dat niet te maken met het feit dat er misschien veel korte ritten worden gereden met de auto ofzo?
(dit kwam ik tegen via google, let maar niet op het merk ;): link

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

die vieze drap onder de dop :r dit heeft alles te maken met korte ritten rijden ,de olie komt gewoon niet op temp dit kan je voor komen door af en toe,een lang ritje te maken.
de enige oplossing nu is de olie te vervangen :?
veel succes 8) 8)

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

Het kan door korte ritten komen idd...

Maar het kan toch die koppakking zijn! Ik heb het vorige week gehad! Ik merkte ineens dat het oliepeil harder zakte als normaal. Toen hij aan het minimum stond trok ik ook de dop eraf, maar ineens zie ik alleen maar smurie! Ik kijk in de radiateur en zie niks abnormaals...

Dus kop eraf. De pakking bekeken voor zover dat ie nog heel bleef, maar niet echt iets aan te zien. Alles schoongemaakt, wedsteen erover en gekeken of alles nog vlak was, maar dat was allemaal in orde. Dus nieuwe pakking ertussen, maar we hadden 2 verschillende liggen, 1 koperen en 1 vezelachtig. Ik kreeg hier de tip om de koperen er tussen te leggen en een beetje inolieen zodat de pakking zich goed kan zetten... Ik dacht, ik leg er wel die vezelpakking er tussen, die had ik de vorige keer ook en was er toch wel te vreden over. Dus alles weer in elkaar gezet. Kop aangetrokken volgens volgorde en moment, en 3 dagen later nog eens nagetrokken. Toen ik er koelvloeistof op schudde zag ik het op een gegeven moment in de naad van de koppakking tevoorschijn komen. Toen ie op peil stond nog eens goed gekeken en droog gemaakt maar kwam niet meer tevoorschijn, ik zou bijvoorbeeld geknoeid kunnen hebben.

Toen starten, hij sloeg aan, dus liet hem warm worden. Kijk ik aan het achterkant van het blok zie ik ineens een dikke oliestraal over de achterkant van het blok lopen. G*dv*rd*mm* ( en ik bedoel het onschuldig... ;) ) Dus kop er weer af en nog eens goed bekeken. Je kon zien dat hij rond de cilinders goed afkneep, maar op de hoeken ver van de cilinders af kon je zien dat hij daan niet volledig aangetrokken was geweest... Gek, want de vlakken waren immers perfect schoon en vlak! Het was de orginele kop op het orginele blok. Dus als er al een afwijking in zou zitten zou hij echt minimaal worden. Ik zag ook dat er om de olie en koelkanalen geen verstevigingsringen zaten. Ik denk toch dat hij die verstevigingsringen om de cilinders te hard waren en dus niet dicht gedrukt kreeg.

Dus nieuwe koppakking en spruitstukpakking (laten) halen. Na overleg kregen we een andere pakking mee, Dit was er 1 met een soort coating erover heen. Deze pakking had ook de verstevigingsringen om de kanalen heen. Deze pakking ertussen gelegd en afgebouwd. Nu is hij wel goed dicht!

Had ik toch maar geluisterd en die koperen pakking ertussen gelegd... :x :D

default

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

die sludge is olie wat met water in aanraking is geweest. komt bij meer auto's voor welke korte ritten maken.

is niet erg alleen een bult schoonmaak werk.

groeten alex

default

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

thx mini power. dat is idd wat er bij mij ook is. geen kapotte pakking en ook geen olie in d koelvloeistof. ik heb nu een andere pakking, wel een kopere gekocht en die ga ik er nu opzetten. kijken of het werkt. ben benieuwd. groetjes

RE: Koppakking. Vervangen, lek, kop vlakken, etc.

A.s. zaterdag ga ik zelf met behulp van een monteur mijn koppakking verwisselen. Nu zijn daar legio topics over, echter moet je na het wisselen van de pakking en het vlakken van de kop opnieuw een inrijperiode in acht nemen en de kop weer na verloop van tijd natrekken?