hmmz ik nie begrijpen...
Je lagers moet je eruit tikken naar de kant toe waar ze erin zitten... Dus de kortste weg. Ik de midden zit een rand als ik me niet vergis.
- Login of registreer om te reageren
hmmz ik nie begrijpen...
Je lagers moet je eruit tikken naar de kant toe waar ze erin zitten... Dus de kortste weg. Ik de midden zit een rand als ik me niet vergis.
Mini Power schreef:
hmmz ik nie begrijpen...
Je lagers moet je eruit tikken naar de kant toe waar ze erin zitten... Dus de kortste weg. Ik de midden zit een rand als ik me niet vergis.
mmm jij begrijpt mij niet maar ik jou wel volgens mij
Tussen beide lagers zit dus een groefje, dus naar beide kanten een?
Was me nog niet opgevallen
Ingediend door Mini Martin op za, 08-05-2004 20:50
dan heb je zeker 10" trommels.
In dat geval met een hardhouten hamersteel o.i.d. vanuit het midden naar buiten tikken.
grtzz Martin
TLR Mini zegt: Inderdaad van binnen (het midden) uit naar buiten drijven, het binnenste lager komt er dus aan de binnenkant uit en het buitenste lager buiten, dit geldt voor alle Mini’s.
Ik zie alleen niet waarom je een prachtige houten hamersteel kapot zou slaan op lagers die vervangen moeten worden, die gooi je toch weg? Bovendien verdwijnt er veel energie van de slag (hamermep) door hout. Gewoon een massief rond van -/+ 20.mm staal als drijver gebruiken. Rondom (van binnenuit natuurlijk) er uit drijven. Daar bedoel ik mee dat je niet steeds op de zelfde plaats moet slaan maar na elke slag een kwartrond moet verplaatsen. Als je het lager te schuin slaat komt het muurvast in het fusee te zitten. Gebruik een flinke bankhamer en plaats het fusee op een stevige niet verende ondergrond. Het kan gebeuren dat je de binnenste loopring van het lager er per ongeluk uit slaat en de kogels in het rond vliegen. Niets aan de hand je kan gewoon verder op de buitenste loopring. Als het andere lager er nog in zit drijf je dat er dan eerst uit, mocht je daar de binnenste loopring er ook uit slaan dan maakt dat de zaken eigelijk alleen maar makkelijker.
Enkele tips: Wil je de lagers niet vervangen dan is het beter deze op hun plaats te laten zitten, wil je ze er toch persé uit hebben gebruik dan een bronzen of koperen drijver, anders richt je zeker schade aan. Heb je schijfremmen gebruik dan conische rollagers deze gaan langer mee, veel langer! Uit mijn fusee kwamen ook kogellagers maar deze heb ik vervangen door ouderwetse rollagers. Maak het fusee eerst "helemaal" (dus ook de buitenkant) schoon voordat je de nieuwe lagers er in tikt. Dit terugplaatsen kan je wel met een stuk (ingevet zodat er geen stof en zaagsel afkomt) hout doen. schuur eventuele bramen en ander ongerief uit het binnenste van het fusee. gebruik de allerbeste kwaliteit lagervet, dat zit er namelijk voor jaren in. Vergeet de nylon stofring niet terug te plaatsen tussen lager en homokineet.
Greetz, rather dead without my Mini, The Little Red Mini.
Superrob schreef:
Tussen beide lagers zit dus een groefje, dus naar beide kanten een?
Uitgaand van trommels.
Zie het meer als een dikke rand in het midden van de hub waar de lagers tegenaan geklemd zitten. En inderdaad tik je ze elk naar een kant eruit.
Jeps zijn inderdaad 10" trommels
Vandaag niet veel tijd gehad, maar wel zoals tlr al zei allebei de binnenste lagerschalen eruit geslagen. Dus alleen de buitenste schalen zitten er nog in en daarvoor kon ik zo snel niks vinden om het er netjes uit te slaan. O ja en bruut stappen en dan klussen is ook mooi Hoezo de man met de hamer
Maarre thanks voor de tips morgen verder!
Zoooo lagers zitten er in en werkt naar behoren!
Nieuwe erin ging echt vele malen makkelijker dan de ouwe eruit
Bedankt voor de tips
Ingediend door Stijn2000 op wo, 23-06-2004 17:48
ik heb nog een vraagje.
ik heb hier al wat zitten lezen over lager maar ik ben het nog niet echt te weten gekomen.
ik heb eerst die rubberen ringer langs beiden kanten verwijderen voor mijn wiellagers eruit te halen.
dan heb ik die metalen ringeven verwijdert en dan de lagers zelf, conische dus.
nu de deze lagers draaien in een soort van metalen omhulsel, ring
moeten deze er ook uit worden gehaald want ik krijg deze erniet zo direct uit getikt en ik heb schrik dat deze mischien gewoon moeten blijven zitten???
of kan het zijn dat het niet echt simpel is om deze eruit te halen?
kan ik het onderdeel waar de lagers inzitten( ik ben de naam kwijt, gewoon laten zandstraler of kan het kwaad dat de binnnenkant wordt gestraald omdat die allemaal op heel precies is gemaakt??
bedankt alvast
nu de deze lagers draaien in een soort van metalen omhulsel, ring
moeten deze er ook uit worden gehaald want ik krijg deze erniet zo direct uit getikt en ik heb schrik dat deze mischien gewoon moeten blijven zitten???
Okay kennelijk was mijn verhaal niet duidelijk genoeg. Een lager bestaat feitelijk uit drie delen. Een buitenste loopring, een hand vol kogels of rollen (al naar gelang) en een binnenste loopring, waar de as doorheen gaat. Jij hebt de binnenste loopring en de kogels er reeds uit, zeker bij conische lagers geld dat deze makkelijk loskomen van elkaar. De buitenste loopringen zitten nog in de hub (of op z’n Nederlands, het Fusee) (Nederlands prefereer ik overigens als het om technisch Engels gaat !)
Hoe je die er uit krijgt? Lees mijn stukje, eerder in deze topic, en ook wat anderen hierover te zeggen hebben.
Maar nogmaals een waarschuwing! Besef dat de loopringen van gehard metaal zijn en die kunnen breken tijdens het uitdrijven. Zijn de lagers wel versleten? Moeten ze er echt uit? Als ’t niet hoeft maak dan gewoon alles héél netjes schoon, zet het in elkaar en smeer de zaken met een goede kwaliteit vet, da’s van levensbelang.
The Little Red Mini
Ingediend door Stijn2000 op wo, 23-06-2004 23:01
langs een kant heb ik er alles mooi uitgekregen.
maar nu die andere kant.
die rubberen ring langs de binnenkant krijg ik er echt niet uit.
heeft iemand tips om die eruit te krijgen?
het moet we wel uit want ik ga alles van mijn ophanging laten stralen en dan kan er, ook al plak ik het af, zand tussen geraken en dat is niet de bedoeling
Ik heb, omdat ze er ook niet echt goed uit gingen, een as gedraaid die qua diameter net iets kleiner is dan de buitenschaal, maar wel goed aanligt. Op die manier sla je puur op het lager en hou je de wanden van je hub heel. ging perfect en gelijk een mooi stukje gereedschap voor de volgende keer.
He Mensen,
Ik heb ook een vraagje over lagers vervangen, en een heel nieuw topic vondt ik ook weer zo wat.....
Ik ga van de week voor het eerste een lager van mijn Mini vervangen. Ik ga het doen aan de hand van Haynes. Het lager van mijn linkervoorwiel (schijfrem) is pas door de garage vervangen, en toen werd gezegd dat mijn rechterlager ook binnenkort vervangen moest worden. Ik heb het lager gehaald en ga het deze week maar eens proberen. Nu heb ik na het bestuderen van Haynes een paar vraagjes en ik hoop dat er iemand is die mij daar antwoord op kan geven:
Eerst het loshalen van het geheel (Hs.10.3 Removal):
* Puntje 1, waar is dit precies voor? Je vervangt het rubber voor iets hards?
Dan bij het vervangen van het lager (Hs.10.4):
* Das wel duidelijk
Dan het monteren van het geheel (Hs.10.3 Refitting):
* Dat hele verhaal van die speciale ring snap ik niet helemaal. Het is ervoor om te zorgen dat die conische ring niet te snel aangrijpt? Ik heb alleen niet zo’n grote ring. Zijn er andere mogelijkheden om dit te doen?
Op zich valt het allemaal wel mee, ben benieuwd hoe mn eerste echte sleutelklus gaat verlopen. En ik denk dat er nog wel wat vragen bij gaan komen in de loop van de week… Als er mensen zijn met antwoorden op de vragen of met andere tips hoor ik het graag!
Alvast bedankt,
Birdy
Huj mensen,
Ben net begonnen, gisteravond afgetrapt. Maar ik krijg die kroonmoer er met geen mogelijkheid af. Vandaag maar een stuk pijp regelen. Ik denk dat ze het bij de garage met een luchtsleutel zouden doen, heeft iemand tips. Ik heb de goede dop (1 5/16) en een gewone ratel.
En als ik hem er weer op doe, moet je hem dan ook weer met een velengstuk vasttrekken? Ik dacht dat de stelregel was: vast is vast... dit is wel heel erg...
[Edit: al wat gevonden: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 3515#63515 Heeft iemand tips hoe je bijvoorbeeld aan een stuk steigerpijp komt?]
Birdy
Ik dacht dat de stelregel was: vast is vast... dit is wel heel erg...
205 Nm, en dat is heeeeeeel vast! Met een luchtsleutel of lange pijp heb je hem zo los
Het intikken van een lagerschaal kan je in de toekomst doen met een oude lagerschaal die je op een punt hebt doorgeslepen. Die past dan precies over de nieuwe heen.
Ook moet je de lagerschaal gebruiken bij bij het lager is geleverd, die zijn ingesleten op elkaar, niet verwisselen dus.
De rubber ring kan je er met een schroevendraaier wel uitrammen, die moet je toch vervangen.
groeten,
Wouter
Thnks voor de tips! Die van die lagerschaal is een goeie! Pas natuurlijk precies. En dat doorslijpen doe je om hjem iets kleiner te krijgen?
Ik heb intussen een stalen profiel weten te bemachtigen. Gaan het vanavond weer proberen...
En die rubber ring? Wat bedoel je daar mee?
Birdy
Nou! Dus ff echt niet! Twee meter staal, een stevige buurman op mn rem, maar echt niet dat die moer los gaat.... Mn ratel is zelfs twee keer doorgedraaid.... dus hoe lang die nog leeft weet ik niet... Toch luchtgereedschap...
Bel ik een vriend, heeft een goed idee: reservewiel erop, daar zit een groot gat in zodat je van buiten bij de moer kan, even naar de plaatselijke garage rijden en die vragen of ze ff je moer losslaan met hun luchttol. Dan 1 minuut terugrijden met een handvaste moer en verder met die hap....
Goed idee?
Birdy
je ken ook thuis met t reserve wiel erop, op de rem staan (buurman) en dan weer probere los te draaien.
Je moet de moer laten schrikken en dus niet drukken/hangen aan je verlengstuk, maar goeie rukke geven. Op een gegeven moment "schrikt" hij los.
Erik
Ingediend door Mini Martin op wo, 07-07-2004 09:19
Hou er wel even rekening mee dat de moer aan èèn kant met de klok mee moet draaien om deze los te krijgen.
Bovendien waarom een steigerpijp gebruiken.
Met een heel stuk minder geweld, en dan denk ik aan simpel verwarmen, gaat de moer er zo af.
grtzz Martin
Het is de voorkant, en het zijn schijfremmen. Het schijnt dat dat allebei gewoon schroefdraad is. Maar ik weet 100% zeker dat ik de goede kant op draai. Verwarmen... das ook nog een optie. Alleen heb ik daar de middelen even niet voor, enne, verwarm je dan de moer of de as? En hoe laat je die andere dan koud?
Bedankt voor de tips iig!
Birdy
Ik heb ook schijfremmen en mijn asmoeren zijn beide het zelfde en hebben gewone schroefdraad. Je kunt het trouwens ook aan het uiteinde van de draad zien hoe om je de moer los kunt draaien.
Frans
franske schreef:
Je kunt het trouwens ook aan het uiteinde van de draad zien hoe om je de moer los kunt draaien
Yep! En dat heb ik ondertussen denk ik al 10 keer gedaan Iedereen die ff komt helpen/kijken vraagt: draai je wel de goede kant op.... Het zou je gebeuren, kom je er na twee avonden geweld achter dat je de verkeerde kant op draait.. Haha
Birdy
Erik van der Maat schreef:
Je moet de moer laten schrikken en dus niet drukken/hangen aan je verlengstuk, maar goeie rukke geven. Op een gegeven moment "schrikt" hij los.
Erik
Nou ik denk wel drukken/hangen en dan met een zware hamer ff een paar keer op de dop/moer tikken.
Door gewoon een ruk aan de sleutel / verlengstuk te geven kun je hem denk ik niet genoeg laten schrikken. Deze reactie wordt nl. door je verlengstuk, banden, etc op geabsorbeerd.
Frans
Birdy schreef:
Bel ik een vriend, heeft een goed idee: reservewiel erop, daar zit een groot gat in zodat je van buiten bij de moer kan, even naar de plaatselijke garage rijden en die vragen of ze ff je moer losslaan met hun luchttol. Dan 1 minuut terugrijden met een handvaste moer en verder met die hap....
Goed idee?
Dat kan ook gewoon ja. Als je rustig rijd kan het dat wel hebben, in iedergeval niet te agresief remmen. Misschien voor de zekerheid toch ff de splitpen weer terug steken, zodat de moer er niet afloopt.
Frans
franske schreef:
Door gewoon een ruk aan de sleutel / verlengstuk te geven kun je hem denk ik niet genoeg laten schrikken.
Daarom hoop ik dat mn moertje genoeg schrikt van het luchtkanon van de garage-houder vanmiddag
franske":3e0uhiqw]Misschien voor de zekerheid toch ff de splitpen weer terug steken, zodat de moer er niet afloopt.[/quote:3e0uhiqw]
Goeie! Voor de zekerheid maar ff doen jah!
Pfff... denk je dat bij het vervangen van het lager het grootste probleem is om de lagerschalen eruit en erin te krijgen.... Krijg je de eerste moer niet eens los
Thnks weer en jullie horen het morgen wel..
Birdy
Die van die lagerschaal is een goeie! Pas natuurlijk precies. En dat doorslijpen doe je om hjem iets kleiner te krijgen?
Als je per ongeluk wat te ver slaat, zit hij niet muurvast en kun je hem er met een schroevendraaier makkelijk weer uitwippen.
En die rubber ring? Wat bedoel je daar mee?
Er stond terug in het topic iets over dat die niet losging. Daar kan je dus gewoon geweld op loslaten, vervang je toch.
Ik ben ook eens heel lang bezig geweest om dat rotding los te krijgen. Uiteindelijk heeft de slijptol bij mij uitkomst geboden en heb ik een nieuwe erop gedraaid. Je zou nog kunnen proberen een hamer en schroevendraaier op de kartels los te laten.
Draai het nadien wel weer op moment vast, eventueel nog een keer nadraaien als de lagers zich gezet hebben.
Wouter
Er stond terug in het topic iets over dat die niet losging. Daar kan je dus gewoon geweld op loslaten, vervang je toch.
De ring die ik bedoelde...
Dan het monteren van het geheel (Hs.10.3 Refitting):
* Dat hele verhaal van die speciale ring snap ik niet helemaal. Het is ervoor om te zorgen dat die conische ring niet te snel aangrijpt? Ik heb alleen niet zo’n grote ring. Zijn er andere mogelijkheden om dit te doen?
...is de ring die in Haynes staat. Geen idee of iemand die ooit heeft gebruikt, maar er staat dat je eerst met een speciale ring (rond 50, gat van 25) de hele boel moet aandraaien voordat je die knelring die tegen je kroonmoer aanzit monteert. Dus eerst alles erop, behalve die knelring, aandraaien met juiste moment, kroonmoer weer los, dan die speciale ring eraf en knelring erop en alles weer vastdraaien..
Is dit nodig? Volgens Haynes wel....
(maar dit is trouwens van later zorg... hehe, eerst de boel vervangen)
Birdy
franske schreef:
Door gewoon een ruk aan de sleutel / verlengstuk te geven kun je hem denk ik niet genoeg laten schrikken. Deze reactie wordt nl. door je verlengstuk, banden, etc op geabsorbeerd.
Steigerpijp van 2m over ene momentsleutel schuiven; oma in de auto en op de rem staan; auto op de grond; paar flinke rukke; en pang moer los....al meerdere keren gedaan.
Dus absorbtie valt wel mee...
Erik
Steigerpijp van 2m over ene momentsleutel schuiven;
Let dan wel op dat je de momentfunctie uitzet, anders draai je je momentsleutel kapot. Ik heb het ook weleens gehad dat hij niet losging en een en een verlengstuk niet hielp. Een korte verlenging en hard meppen met een zware hamer wil vaak ook nog wel helpen.
...is de ring die in Haynes staat. Geen idee of iemand die ooit heeft gebruikt, maar er staat dat je eerst met een speciale ring (rond 50, gat van 25)
ik heb zoiets nooit gebruikt, gewoon aandraaien en als je een stuk gereden hebt nog eens losdraaien en weer vast zetten.
Wouter
Zooo...
Het is gelukt
Zoals gezegt naar de garage gereden. Hele goeie gasten, hielpen me meteen. Mijn 1 5/16 dop op de luchttol, ff klepperen... ging nog niet los! Dus die man dacht dat hij de verkeerde kant op draaide, maar echt niet.... Dus nog ff proberen en na ongeveer 30 seconden volhouden schootie ineens los! Dat was een hele opluchting! Weer vastgedraaid, heel rustig naar huis gereden!
En aan de hand van Haynes verder gegaan. Nog ff een probleem met mn onderste fusee-bout. (heet dat zo?) Die conische pen moet je los krijgen, ik heb niet zo'n trekker, dus met de moer erop slaan met een hamer. Bij de stuurstang en de bovenste bout gaat het prima, maar op die onderste kan je niet zo makkelijk slaan ivm de grond. Maar uiteindelijk istie los en kon ik verder. Alles liep gesmeerd, lagerschalen waren er zo uit.
Toen ben ik maar gestopt. Laat beginnen aan het plaatsen van mn nieuwe lager leek me niet zo verstandig. Vanavond verder. Maar ik heb er vertrouwen in!
Ik heb nog een paar vraagjes:
*Gebruiken jullie loctite of iets dergelijks om alle bouten/moeren vast te zetten?
*Ik heb die rubbers van mn fusees (zijn toch die bollen boven en onder op je stuurblok?) natuurlijk aangeraakt en daar komt dan meteen een hoop vet uit. Dat wil ik ff aanvullen. Moet ik zo'n vetpomp kopen en wat voor vet hoort daar in?
*Ik heb dat oude lager eruit, maar daar zie ik niks aan. Voel geen speling, keringen zaten nog helemaal goed en er zat nog een hoop vet in (niks drooggelopen ofzo) Hoe kan ik nou weten of dat lager echt vervangen moet worden? Ik ga het natuurlijk wel doen, maar heb het idee dat ik een perfect lager vervang? (Garage zei tegen me bij het vervangen van het andere lager dat deze ook aan vervanging toe was)
Thnks, Birdy
niets persoonlijk, maar ik vind dit een typisch voorbeeld van ergens aan beginnen zonder te weten wat je moet doen...
je lagers zorgen ervoor dat je aandrijfas zonder al te veel speling je wielen aandrijven. je wielen waar je er maar 4 van hebt is je enige contact met de weg, als je lagers loszitten/verkeerd gemonteerd zijn kan je je aandrijfas ernstig beschadigen net zoals je versnellingsbak met eindoverbrenging...
laat staan wat er gebeurd als je aandrijfflens en remmen losschieten
ik wil niemand hier beledigen o.i.d. maar denk goed na voordat je aan een klus als deze begint, tis niet het makkelijkste aan een mini en heeft een grote invloed op de veiligheid van je auto...
Naja, lijkt me eerlijk gezegd behoorlijk persoonlijk, maar daar zit ik niet mee, het gaat over mij dus waarom dan niet persoonlijk he!
Ik heb deze discussie al eerder met mensen gevoerd die mij het afraden zelf te doen. Ik ben nogal eigenwijs en ben er wel zelf aan begonnen. Ik doe het aan de hand van Haynes, waar volgens mij precies in staat wat je wel en niet moet doen. Als je het lager op die manier, en met de juiste aanhaalmomenten monteert kan er toch verder weinig misgaan?
De vragen die is stel zijn meer vragen over hoe andere mensen het doen. Kijk, ik regel een vetspuit en vet. Das geen probleem, maar als er mensen zijn die iets anders aanbevelen kan dat toch? Ik gebruik dit forum voor info en af en toe hulp, maar dat betekend toch niet dat als ik hier de vragen stel het betekend dat ik helemaal aan de hand van het forum mn auto aan het repareren ben?
Of had ik de vragen moeten stellen zonder erbij te zetten dat het de eerste keer is? Dan was er niks aan de hand geweest? Naja, ik hoop dat mensen mijn vragen willen beantwoorden, en als ik niet zeker van mijn zaak ben of alles goed zit ga ik echt de weg niet op!
Birdy
Birdy schreef:
Naja, lijkt me eerlijk gezegd behoorlijk persoonlijk, maar daar zit ik niet mee, het gaat over mij dus waarom dan niet persoonlijk he!
birdy, het is echt niet persoonlijk, het gaat er mij om dat mensen die aan deze klus beginnen goed nadenken over wat ze gaan doen...
inderdaad, je posts geven aanleiding om een waarschuwing te postten, maar het is niet zo dat ik geen vertrouwen in je zou hebben...
ik heb vaker een bericht gepost waarin ik waarschuw voor de gevolgen van een foute reparatie, er zijn zat collega-forummers die beginnen aan het vervangen van de remmen zonder ooit een remschoen gezien te hebben bijvoorbeeld.
als laatste, op het moment dat ik iets persoonlijks te zeggen heb doe ik dat via pm en niet openlijk op het forum...
ik heb alle vertrouwen dat je wiellager strax goed gemonteerd zit en petje af dat je aan een klus als deze begint.
Birdy schreef:
Ik heb nog een paar vraagjes:
*Gebruiken jullie loctite of iets dergelijks om alle bouten/moeren vast te zetten?
Ik gebruik bijna nooit loctite, omdat de veerringen, borgmoeren en splitpennen klaren de klus wel...
Birdy":3q88p2pj]
*Ik heb die rubbers van mn fusees (zijn toch die bollen boven en onder op je stuurblok?) natuurlijk aangeraakt en daar komt dan meteen een hoop vet uit. Dat wil ik ff aanvullen. Moet ik zo'n vetpomp kopen en wat voor vet hoort daar in? [/quote:3q88p2pj]
Misschien kun je de garage er ff vet in laten pompen...
Birdy":3q88p2pj]
*Ik heb dat oude lager eruit, maar daar zie ik niks aan. Voel geen speling, keringen zaten nog helemaal goed en er zat nog een hoop vet in (niks drooggelopen ofzo) Hoe kan ik nou weten of dat lager echt vervangen moet worden? Ik ga het natuurlijk wel doen, maar heb het idee dat ik een perfect lager vervang? (Garage zei tegen me bij het vervangen van het andere lager dat deze ook aan vervanging toe was)
[/quote:3q88p2pj]
Tja dat heb je met 13" nou eenmaal vaker... Wie mooi wil zijn moet pijn lijden!
Als er speling op het lager zit of het lager maakt geluid moet het lager vervangen worden. Daarvoor moet je het wiel steving vast pakken en op en neer bewegen, als je dan speling voelt kan het het lager zijn. Maar ook de fusee's/stuurkogel kan speling hebben, dat moet je ff voelen!
red flame schreef:
inderdaad, je posts geven aanleiding om een waarschuwing te postten, maar het is niet zo dat ik geen vertrouwen in je zou hebben...
sorry maar hier ben ik het helemaal niet mee eens. Waarom zou je hier een waarschuwing posten. Ik zie hier echt geen aanleiding toe.
Wat ik hier wel zie is iemand die zelf het onderhoud wil doen van zijn mini. En zoiets kun je niet vanzelf, en moet je dus leren. Dus vandaar de vragen in dit topic onder techniek. Daar is het forum toch voor.
Aan de hand van het stellen van vragen en het opdoen van ervaring wordt je een DHZ monteur.
Frans
Het is gelukt!
Lagerschalen er rustig ingetikt. Lager goed in het vet gezet met blauw vet wat ik (heel aardig trouwens) in een zakje, voor niks meekreeg bij de dealer waar ik mn lager haalde! Daarna de keringen gemonteerd. En alles weer op zn plekkie gezet. Ik heb zo'n vetspuit gehaald en alle drie de smeernippels even in gebruik genomen.
Ik voelde geen speling op mn fusees, die nog lekker soepel draaien. Dus volgens mij is het allemaal goed gegaan. Ff een stukje rijden en dan die kroonmoer nog een keer aandraaien!
Die loctite is inderdaad waar. Bijna alles is borgmoer/splitpen. Zeker bij het vervangen van een lager.
Vet is duidelijk. Heb zo'n tube van kroon. Was voor fusees (en andere "veel krach-draaipunten" oid)
Naja, allemaal bedankt voor de tips, en of het wel of niet verstandig was? Dat weten we over 1000km, als mn lager dan wel of niet weer vervangen moet worden
Birdy
red flame schreef:
als je lagers loszitten/verkeerd gemonteerd zijn kan je je aandrijfas ernstig beschadigen net zoals je versnellingsbak met eindoverbrenging
Dat moet je eens uitleggen. hoe kan je aandrijfas/diff/versnellingsbak beschadigen bij een verkeerd gemonteerd aandrijfaslager?
WOuter
Ja, dat vraag ik me ook af. Als de naafmoer losloopt kan ik me wel voorstellen dat de homokineet beschadigt. Je moet wel heel erg onnadenkend sleutelen om dat voorelkaar te krijgen...
Ok.. vandaag mijn wiellagers maar eens vervangen.. althans.. poging tot.
De oude (conische) lagers eruit was geen probleem, maar nou weet ik (ineens ) niet hoe ik de nieuwe (niet conische) lagers moet monteren
In Haynes staat dit plaatje (waar ik opzich niet veel wijzer van wordt):
Maar moet het lager er nu zo:
of zo in?:
(dus het uitstekende gedeelte naar binnen of naar buiten?)
Uitstekende gedeeltte moet naar binnen! Je had trouwens beter conische lagers genomen, deze zijn iets degelijker!
succes!!
De nieuwe lagers zijn van het type waarbij je de vulring kunt weglaten, omdat de binnenste lagerschalen breder zijn.
Maar je hebt dus nu (kogel)lagers voor trommelrem-Mini's in een schijfrem-Mini ? Heb dat als ik me goed herinner wel eens eerder zien doen, maar weet niet zeker of het wel past qua lagerdikte enzo.
Ik heb bij het dichtst bijzijnde MiniCentra toch echt gevraagt om lagers voor schijfrem
Ik heb de lagers idd met het uitstekende deel naar binnen gemonteerd zonder die vulring te gebruiken, en het lijkt er allemaal goed uit te zien (zit nog niet onder de Mini gemonteerd btw)
CMC schreef:
Maar je hebt dus nu (kogel)lagers voor trommelrem-Mini's in een schijfrem-Mini ? Heb dat als ik me goed herinner wel eens eerder zien doen, maar weet niet zeker of het wel past qua lagerdikte enzo.
Afgezien dat het mischien wel past of niet vraag ik me eerder af hoe lang dit mee gaat.
Conishe lagers zijn sterker dan kogellagers. En omdat een Mini met schijven al een bredere wielbassis hebben worden ze juist daarom daar toegepast..
Ik wil niet vervelend zijn hoor, maar er HOEFT geen verschil te zijn tussen conische lagers en kogellagers.
Ik bedoel dat conische lagers alleen naar de vorm verwijzen en niet het materiaal waarop ze ronddraaien.
Ik ken zat conische lagers die toch weer met kogels gelagerd zijn.
Wat jullie bedoelen met conische lagers, dat zijn gewoon naaldlagers.(ook deze heb je weer in honderd verschillende varianten)
Het gaat erom dat meestal bij schijfremmen lagers met conische cilindertjes worden gebruikt (die ook axiale krachten kunnen opvangen) en bij trommelremmen de lagers met kogels....
(Dacht ik )
Ik heb tijdens mijn hier ergens boven beschreven project ook "hoekkontactlagers" vervangen voor mn schijfremmen. (Dus met die schuine rollen erin)
Birdy
Een metro heeft ook schijfremmen maar ook kogellagers... Mini conisch (met tonnetjes)
FF een kick van het topic omdat ik vanwege een gigantisch ongezond geluid uit de buurt van het lager ook aan het avontuur van lagervervangen begonnen ben. Eerst de boeld maar eens bekijken en kijken of er verder niks beschadigd is en dat is meteen mijn eerste vraag: wat kan er verder nog beschadigen bij een kapot lager? Want na eerst een tijdje gepiept te hebben bij bochten kwam er nu opeens heel veel kabaal uit.
Tevens ben ik meteen bij het uit elkaar halen al op een probleem gestuit, gebrek aan gereedschap. Een 1 5/16 dop heb ik niet en na enige zaken in de omtrek gebeld te hebben kan ik alleen aan een rechte ringsleutel komen die nie toptimaal is en meteen ook 50 euro kost. Woensdag maar eens Benrd Laus bellen (enige Minicenter in de buurt) of kan ik bij iemand van jullie zo'n ding huren voor een paar dagen? Of weet iemand een betaalbare plek waar ik een dop kan krijgen?
.. als je pech hebt kan het zijn dat je een nieuw/ander fuseestuk nodig hebt, of een aandrijfflens
je kan proberen bij een rover garage/dealer een passende dop te lenen?
eventueel bellen naar de sponsors (onderaan de pagina) dan weet je ook of ze kunnen versturen en of het op voorraad is.
behalve lagers is een nieuwe conische ring en moer soms ook nodig .. hopelijk valt het bij jouw mee
succes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door Mr.mini op vr, 03-06-2005 10:55
Even terug komend over het wel of niet zelf uitvoeren van het vervangen van je wiellagers,
Natuurlijk is het goed om er over na te denken of je zoiets zelf kunt, het gaat natuurlijk wel om je veiligheid.
Maar iedereen,ook de beste monteurs,hebben het allemaal eens voor eerst gedaan.
En ben je een beetje handig ,dan kun je het best zelf doen (evt. met advies van het forum).
Alleen als je zelf echt geen sleutelervaring hebt,
dankun je het beter overlaten aan een ander,want dan heb je waarschijnlijk ook niet alle gereedschappen die hier voor nodig zijn.
En ik vind dat als iemand het zelf wil doen, wij(van het forum)hem/haar daar toch bij kunnen helpen>
RE: Wiellager vervangen
Ingediend door Superrob op za, 08-05-2004 20:13
Waarde minivrinden
Vandaag bezig geweest mn voorwiellager te vervangen. Morgen afmaken, alleen ik vroeg me iets af. Maakt het nog uit naar welke kant ik de lagers eruit tik? Ze zijn niet conisch zie ik en de nieuwe ook niet, evenmin als dat ik zie aan welke zijde ze erin zijn gekomen
Hoe fikst u dat, naar buiten toe(tikken aan remnippelzijde), of juist naar binnen(tikken aan remblokzijde)?