voordat jij de mail hebt gestuurd, heb ik het al op tekening staan.
En de plaat laat ik laseren , rond 60 lukt me niet met m'n B&D accuboormachine
Toch bedankt
- Login of registreer om te reageren
voordat jij de mail hebt gestuurd, heb ik het al op tekening staan.
En de plaat laat ik laseren , rond 60 lukt me niet met m'n B&D accuboormachine
Toch bedankt
Ik heb mijn mini vorige week na laten kijken bij 1 van de sponsors.
Nu blijkt dat een van mijn wiellagers vervangen moet worden.
De grage zei ook dat ik dan het beste gelijk mijn buitenste homokineet kan vervangen, omdat ik anders misschien snel weer een kapot wiellager heb.
Nu is mijn vraag denken jullie dat het vervangen van de homokineet ook echt nodig is. Is namelijk best duur allemaal bij elkaar.
Op het buitenste gedeelte van de homokineet zit de binnenring van het lager gemonteerd. Als het lager al langer niet helemaal jofel is geweest (of een vorig lager) kan de binnenring ingesleten zijn op de homokineet en dan heb je speling op je lager, waardoor die dus sneller slijt.
Maar in principe moeten ze zo kunnen zien of die homokineet nog goed is, of vervangen moet worden. Lukraak bij iedereen die een wiellager nodig heeft ook de homokineet vervangen, lijkt m.i. een beetje op geldklopperij.
Sorry hoor, maar wat een enorme beunhazen sleutelen aan een Mini. Weet wel dat je met een Mini ook kan verongelukken. Iemand die niet weet waar ie mee bezig is, kan volgens mij beter naar een garage gaan. Als je ook al niet weet wát je warm moet stoken om een moer los te draaien, dan denk ik dat je ook niet weet hoe je een wiellager in moet vetten. Het gevolg: Na een paar 100 km. weer een verrot lager.
Tip: Bezint eer ge begint!
Als je van de garage afhankelijk bent dan moet je ook rekening houden met uren.
Als de wiellager en/of homokineet binnen 5000km aan gort is dan ben in korte tijd 2x de sleuteltijd kwijt en dit staat meestal niet in relatie tot de kosten voor de onderdelen.
Maar een homokineet is uit elkaar te halen en te controleren op zijn conditie.
Ik wil het wel graag zelf gaan doen, dus ben niet afhankelijk van een grage.
Heb de mini pas een maand en wilde hem even na laten kijken voor ik er geld in ga steken. Nu is mijn vraag hoe kan ik checken of de homokineet versleten is?
Ligt eraan waar de homokineet versleten is. Als het aan de buitenzijde is, dan is dat alleen te zien als je de lagers eraf hebt. Aan de binnenzijde is het te voelen. Pak de hoofdas maar vast en probeer de homokineet te draaien. Daar mag geen speling op zitten. Als je de homokineet probeert te draaien en je hebt speling, dan kan het zijn dat de kogels te los liggen. Dat geeft speling op de as en dat geeft weer een resonantie/getik in de mini.
De homokineet kan je los halen van de aandrijfas en de kogels en binnenkooi demonteren.
Als er slijtage sporen zijn op de kogels of/en binnenkooi en de behuizing dan moet je de homokineet vervangen. Kan natuurlijk ook door een goede tweedehands.
ik ben vandaag begonnen om mijn wiellager te vervangen heb alles los gehaald met fusee trekker, maar hoe moet ik nu verder gaan want ik krijg mijn remschijf en de hele ophanging er niet af. Heeft iemand hier een tip voor want ik kan daar niks over vinden. Moet je bijvoorbeeld de bouten op je remschijf los draaien?
Ja die is ook los, alles wat los moet is los. Zou die nu los moeten komen door eraan te trekken ofzo? of moet er nog iets los heb de Fusees en de stuurkogel los
dus zou ik nu nog iets moeten doen?
Volgens mij, als je de remklauw ook los hebt, kun je nu gewoon de schijf vastpakken en de boel uitelkaar trekken. Maar ik heb zelf alleen nog met mijn 7.5 inch schijvenset gewerkt en dat zit net iets anders met de bevestiging van de schijf aan de flens enzo.
Ik heb maar even wat foto's gemaakt over hoe ver ik nu ben, hopelijk zijn ze te zien want is de eerste keer op het forum.
Nu is mijn vraag moet ik de bouten op de remschijf ook los halen. Of hoeft dit niet en kan ik op een andere manier bij mijn lagers. Door bijvoorbeeld de ring van de homokineet los te halen, op het tweede plaatje.
Of moet ik dit doen met een speciaal hiervoor geschikt gereedschap.
Achter de grote moer die je los gehaald hebt zit nog een conische ring, deze moet je nog even los pulken en dan moet hij er af kunnen.
Oke dat ga ik morgen dan proberen. Dat ik dat over het hoofd heb gezien, verschrikkelijk.
Ik heb nu mijn schijf eraf maar zit nu met het volgende probleem hoe krijg ik de hub/fusee los?
Heb eraan proberen te trekken en met een hamer erbovenop geslagen maar niks werkt.
Ik zie waarschijnlijk weer iets over het hoofd, maar ik kom niet verder.
Moet je dit misschien doen met een poelie trekker, of zo iets, of gewoon met grof geweld?
Waarschijnlijk is de homokineet ingesleten op het lager, kunstof hamer ligt er al bij zie ik, homokineet gaat normaal er zo uit maar nu moet je toch wat "gepast" geweld gebruiken
Ik denk dat jij hetzelfde probleem hebt als ik een paar weken geleden. Je lager blijft aan de homokineet kleven door de roest.
Als je een poelietrekken hebt van een redelijk formaat, dan kun je die om het huis klemmen en dan de homokineet eruit persen.
Wij hebben toen zelf een trekker gemaakt en er moest aardig wat kracht op komen staan voordat er ook echt beweging in de onderdelen kwam. Ik heb namelijk 2 draadeinden M10 krom getrokken.
Oke bedankt voor de tips. Zou ik dan niet beter de ringen die om de homokineet zitten los halen, om misschien wat meer speling te krijgen. Want zo te horen is het ook wel nodig om de homokineet te vervangen en als ik toch bezig ben dan doe ik dat liever nu en niet als ik alles weer in elkaar heb.
Als je de lagers vervangt, dan zitten daar ook de keerringen bij. Die zou je eruit kunnen halen, maar dat geeft niet veel speling extra. Die zijn er alleen voor om het vet binnen te houden en het vuil buiten.
Ook al geprobeerd om met een grotere rubberen hamer te slaan? En dan op de achterkant van de fusee (dus in verlengde van de aandrijfas)
das ook lastig, dan trek je de binnenste homokineet uit elkaar... een grote poulietrekker is het mooist, kun je zo'n ding ergens lenen?
met een paar lijmtangen, blokje hout op het uiteinde van de as .. en wat fantasie kan je ook een end komen ... (als je tenminste lijmtangen hebt dan )
het hangt er een beetje vanaf waar/wat ingesleten is waarom het niet normaal loskomt.
Normaal zouden de binnenste lagerschalen zo van de as af moeten schuiven, en zit de flens op de spiebanen van de fusee .. kruipolie inspuiten ?
succes,
Theo van den Bogaard
Ik heb het zelfs al met een normale hamer geprobeerd maar er is geen beweging in te krijgen. En als die al een mm beweegt lijkt die terug te worden getrokken door een rubber.
Kan ik gewoon kruipolie in de fusee spuiten? Ik vervang de lagers toch, maar weet nog niet of ik de homokineet ga vervangen. Zal waarschijnlijk wel moeten nu het zo vast zit.
hey das een goeie van theo, zo heb ik ook al heel wat meuk los gekregen, voordat ik een poulie trekker had... haal uit de euro bak een paar lijmtangen en knooi verder!
en kruipolie is altijd goed, kijk wel uit dat je de schroefdraad niet kapot slaat. als je de homokineet vervangt maakt dat natuurlijk niks uit.
Je kunt er gewoon kruipolie in spuiten. Als je de keerring eraf haalt, dan zou je de kruipolie er ook echt in kunnen spuiten. Daar zit nog wel wat ver, maar dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik zou er ook een bak onder zetten, of een lap onder leggen als je met de kruipolie begint. Het trekt er wel in, maar een groot deel zal er zo langs af lopen.
Het is eindelijk gelukt door mijn aandrijfas uit mijn blok te trekken en dan het hele geval een paar keer op de grond te tikken.
Alleen bij de aandrijfas uit mijn blok trekken heb ik het niet uit de keerring getrokken maar uit de schaal van de binnenste homokineet, is dit erg. Ook krijg ik nu die schaal niet meer uit de keerring. Ik heb de keerring laatst vervangen dus misschien zit die daarom zo vast, Maar er is geen beweging in te krijgen.
Op de link kan je zien hoe het er nu allemaal uit ziet.
http://s1237.photobucket.com/albums/ff4 ... ni%202011/
Kan iemand aan de hand van deze foto's vertellen of mijn buitenste homokineet vervangen moet worden of is dat gewoon een kwestie van meten.
Die zwarte potten die nu nog aan je diff vastzitten zijn er als het goed is ook af te wippen met een goeie schroevendraaier, bandenlichter etc. Wel eerst even de olie aftappen mocht je dat nog niet gedaan hebben. Maakt de boel in elkaar zetten wellicht wat eenvoudiger
Had het al geprobeerd met een schroevendraaier maar dit werkt niet, omdat ik dan het metaal dat ik als hefboom gebruik buig. Ik ga het morgen wel proberen met een moordenaar of een grote baco. Maar het is dus niet erg dat dit is gebeurd.
Ik trok recht op de as dus ik dacht al van niet maar wilde het wel even zeker weten.
Je kan het ook met twee man van twee kanten tegelijk proberen, dan zet je wat meer kracht over een groter oppervlak. Succes.
Als je nieuwe ashoezen haalt dan zit er vet voor de homokineet bij.
De homokineet moet je eerst schoonmaken voor je iets kan zeggen. HEt is een beetje offtopic, maar de binnenkrans kan je schuintikken en vervolgens er uit halen met de kogels. En kijk of er slijtsporen (krassen, putten) in de kogels of krans zitten.
Ik heb eindelijk men lagers eraf gekregen met behulp van een drevel. Toen ben ik even langs een mini centrum gegaan om een homokineet te halen want deze was helemaal in gesleten. Nu is mijn vraag is het makkelijker om de lagers in de fusee te stoppen en dan over de nog niet aan de aandrijfas gekoppelde homokineet te tikken. Of kan ik beter eerst de homokineet aan de aandrijfas maken en dan pas de lagers met fusee eromheen tikken.
Heb trouwens ook een handig filmpje gevonden voor lagers in de fusee te zetten, misschien al bekend maar hier is de link:
http://www.youtube.com/watch?v=2qukEDS0 ... re=related
Je zet eerst de homokineet aan de as. Daarnaast zorg je ervoor dat de lagers in het fuseehuis zitten.
De passing van de lagers dient zo te zijn dat je ze net over de homokineet kunt schuiven. Hier zou je bijna geen kracht bij moeten hoeven gebruiken.
kevin-mini schreef:
Had het al geprobeerd met een schroevendraaier maar dit werkt niet, omdat ik dan het metaal dat ik als hefboom gebruik buig. Ik ga het morgen wel proberen met een moordenaar of een grote baco. Maar het is dus niet erg dat dit is gebeurd.
Ik trok recht op de as dus ik dacht al van niet maar wilde het wel even zeker weten.
Je moet m ook met een klap lostikken, niet geleidelijk lostrekken. Dus schoevendraaier of iets ertussen en dan een klap met een hamer (vuistje bv)
wij gaan dus binnenkort ook aan de wiellagers beginnen.
bij mij moeten ze alle 4 vervangen worden.
voor de achterlagers hebben wij SKF die had ik namelijk nog liggen aangezien die bij de mini zaten bij aankoop.
de voorlagers zijn FAG lagers van 84.80 euro per kant wat gezien de bedragen die jullie hier noemen erg duur is.
moet de homokineet ook vervangen worden als je een wiellager vervangt ?
ik hoor geen geluid van de homokineet als ik stuur wel kan ik geen rechte lijn rijden met de mini ondat hij telkens van links naar rechts gaat (waggelen zeg maar)
Violet Mini schreef:
ik stuur wel kan ik geen rechte lijn rijden met de mini ondat hij telkens van links naar rechts gaat (waggelen zeg maar)
Dan zijn de voorwielen niet goed uitgelijnd, kijk of je voorbanden meest is afgesleten aan binnenkant van banden.
Als er geen slijtage op de homokineet te zien is, dan hoef je deze ook niet te vervangen.
Die homokineet wordt wel eens vervangen bij het vervangen van de lagers, maar niet per-se omdat de homokineet herrie maakt. Punt is dat het andere eind van de homokineet de as is waar de lagers op zitten. Als de lagers rot zijn en slecht draaien, slijten ze soms in op die as/homokineet. Dit is wat (b)engeltje bedoelt met zichtbare slijtage. Het punt is namelijk dat als je de boel zo monteert, er dan speling zit tussen de as en de binnenste ring van je nieuwe lager en dan is je lager in no-time weer verrot.
oke ik snap het.
ik zal eens kijken wat ik kan regelen met de garage waar ik altijd heenga met de mini of ik daar ook homokineeten kan kopen maar als ik ze niet nodig heb dat ze weer terug kunnen.
de mini moet namelijk blijven rijden aangezien de dagelijkse auto kapot is en ik zomers altijd met de mini rij.
nu wel hopen dat ik de goede lagers heb.
FAG 713 6201 30 passend voor austin rover
Ik heb vorig weekend mn wiellagers en fuseekogels vervangen. Alles volgens de haynes en de filmpjes van miniaddicts. Alleen ik heb nu nog steeds belachelijk veel speling op mn voorwielen zitten. Komt dit dan omdat de homokineet is ingesleten? Er zit geen verticale speling op de fuseekogels, alles is vastgezet met het goede moment. Als ik het wiel eraf haal dan voel je de speling zitten en dan beweegt de remschijf mee. En nu?
Je bedoelt dat waterschild? Wat heeft die met speling te maken? Enige wat ik nog kan bedenken is dat de buitenste homokineet is ingesleten, verder zijn er simpelweg geen delen die speling kunnen veroorzaken toch? het fuseehuis was van binnen in ieder geval in orde want had ruim de tijd nodig om de buitenste ringen er in te krijgen;-) ook had ik eerst alles aangedraaid met een aparte revet zodat die gespleten ring niet de druk hoeft te verdelen. You tell me:-P
De moer waarmee je de boel vastzit zit ook nu nog steeds goed vast?
Misschien dat de boel nog iets gezet is en dat je e moer nog een slag kunt geven.
Nee dat heb ik vanmiddag dus gechecked of dat die kroonmoer niet een beetje los was gekomen. Had m losgedraaid, nogmaals met die dikke revet aangezet en daarna weer de gespleten ring erin en goed vastgezet.
Ik neem aan dat je de boel hebt vervangen omdat er wat speling opzat (apk?)
Als je nu nog meer speling hebt als eerst dan zal je toch iets niet goed terug gezet hebben.
Ik neem aan dat je de naaf zelf niet gewisseld heb?
Lastig op zo op afstand te helpen.
Succes met sleutelen
Ja ik heb de lagers vervangen omdat ze links geluid maakten en omdat er een beetje speling op zat. Bij de apk vorige maand overigens geen opmerking over geweest, volgens hem waren het enkel de fuseekogels. Nja die zijn nu ook nieuw en in orde dus snap het ook niet. Naaf heb ik niet verwisseld nee. Is ook lastig, helpen op afstand. Had gehoopt dat ik echt iets vergeten was en dat het een kwestie was van wat beter aandraaien
ik heb net ook alle 4 de wiellagers vervangen mij is toen verteld dat je ze niet te strak kan aandraaien vanwegen de afstandsbus die erin zit.
Als je de kroonmoer eraf haalt, dan moet er tussen de rand van de flens en de as ongeveer 1mm ruimte zitten. Als deze gelijk of erbuiten zit is het fout en krijg je moer wel aangedraaid maar blijft er speling op zitten, dwz je kunt de as in de naaf heen en weer schuiven.
Zelf ook het probleem gehad toen bleek dat op de naaf, tussen flens en lager, geen afstandsring zat en het lager de naafrand vervormd had.
Succes, Leon
Ik met nu ook een wiellager vervangen van een mini met 8,4" schijfremmen. Voordat je de conische ring mag aandraaien moet het geheel eerst een keer vast gezet worden met een ring die in haynes bij 10.4 staat. Maar nu heb ik zo'n ring hier niet direct liggen, wat is hier een goed alternatief voor?
RE: Wiellager vervangen
Ingediend door Jolige_Joffer op vr, 22-04-2011 15:19
Gewoon rond 60 boren
Wil je wel een tekening sturen? In PDF formaat oid