220 V naar 12 V vraag. kan dit met een adapter?

RE: 220 V naar 12 V vraag. kan dit met een adapter?

Hai

Ik ben bezig met project van een mini maar dan voor binnen, (dit zal ik nog uitgebreid melden in een nieuwe topic voor het weekend) en hierbij wil ik de achter verlichting van een mini laten branden.

Nu weet ik wel dat er omvormers zijn voor in de auto maar dat is voor 12 V naar 220 V ...

nu zat ik zelf te denken dat dit toch zou kunnen met een transformator? (daarvan heb ik er nog 2 liggen van mijn racebaan)

Ook heb ik wat adapters bewaard.
op 1 adapter staat dit

AC 220 v 50 Hz

output DC 12 V
@ 300 MA

Zou die dan kunnen, :? het zou dan gaan om 6 lampen (inderdaad 2 achterlichten)? tja die 50 Hz en @ 300 MA zal het wel omdraaien zeker

graag jullie reactie, natuurlijk kan ik het even uitproberen maar wil wel de boel heel houden (project, huis en mezelf!) en zou dit het weekend af willen maken.

Ik zelf heb meer verstand van AC/DC dan voltages :P

Voor verlichting maakt AC of DC niet uit. Het goedkoopste is dus om een wisselspanning trafo te gebruiken.

Wat betreft de trafo die je hebt liggen: Dat gaat never nooit werken. Je zult echt naar 1 of misschien wel meerdere trafo's voor halogeenspotjes toe moeten.

De 50Hz hoef je ook niet naar te kijken. Wel naar het aantal ampere (A) aan de 12-volt zijde of aantal Watt dat de trafo aankan. Om er achter te komen wat je minimaal nodig hebt, moet je heel eenvoudig de Wattages van de lampen die je gaat gebruiken bij elkaar optellen. Je krijgt dan het totaal vermogen in Watt wat je zult gaan verbruiken. Dan nog even heel eenvoudig P=U*I toepassen (Watt=Volt*Ampere) als het vermogen van de trafo in Ampere wordt aangegeven.

Dus stel: Je gebruikt 6 lampjes van elk 10 Watt. Totaal is dat dan dus 60 Watt. Invullen in de formule geeft dat 60=12*A --> A=60:12 --> A=5 ampere. Dit is het amperage wat je minimaal nodig zult hebben bij 60 Watt aan 12 volt. Neem bij voorkeur een nog iets zwaardere trafo, dat is namelijk erg bevorderlijk voor de levensduur ten opzicht van een trafo die maximaal wordt belast.
Bij de gestelde 6 lampjes van 10W kun je natuurlijk ook 2 circuits van 3 lampjes maken. Met achter elk circuit een trafo van minmaal 30W/2,5A

Hai Ivo

Merci

Het zijn de 3 lampen die gewoon al in het achterlicht zit.

Ha zo'n halogeen travo/versterker heb ik ook nog ergens liggen

nouja ik merk het al ik zet de lampen er in en doe de bedrading naar achter toe zodat ik dat later nog eens kan doen.

Als je gewoon de oude fittingen gebruikt, zou ik zorgen dat je in de achteruit en knipper lampjes een 5-watt lampje doet (die gebruikt worden voor stads-achterlicht als je stadslicht en remlicht gescheiden hebt). Achter het rode kapje zou ik ook zorgen dat het gloeidraadje voor stadslicht gebruikt wordt (= ook 5 watt). Een normaal achteruitrijlampje is 21 watt, net als volgens mij de richtingaanwijzer en het remlicht. Als je die dus zou gaan gebruiken, betekent dat dat je een trafo nodig hebt die ruim 4x zo zwaar is (5 watt per lampje ten opzichte van 21 watt per lampje...). 21 watt per lampje lijkt met toch wat overdreven, ik neem aan dat je ze alleen voor de sfeer wilt laten branden en niet om je kamer mee te verlichten.

Of een zware trafo of gewoon een paar fietslampies er in.

of een kleine (motorfiets) accu en af en toe aan de lader ?!

groetjes,
Theo van den Bogaard

Ja en dat laatste wil ik nu niet :P

een Trafo zou toch wel moeten lukken, ik had vroeger ook een zwailicht van een bulldozer op een trafo.
Tegen woordig zou ook een halogeen travo kunnen

en dan op een tijdklok zetten

dit weekend is er niets vangekomen om er aan te prutsen
wellicht deze week op zoek op zolder naar mijn travos
en kijken bij de DHZ zaken wat anders voor halogeen lampjes zo;n ding kost

Het project waar het om ging betreft dus een mini kont dat na 10 jaar toch geen mini bar word maar een mini bankje !

En inderdaad ik zou hem dan ook als beenwarmer kunnen gebruiken in de winter :+)