Classic mini resistance curve.

RE: Classic mini resistance curve.

Aangepast voor diegene zonder excel......
Als je deze data in excel zet kan je er een mooie curve uithalen.
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... tance_.htm
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... age001.gif
Nu kan je zelf uitrekenen wat voor diff je nodig hebt en wat voor vermogen je motor moet leveren om zo hard te kunnen.
Dit zijn de doorberekende waarden van echte mini's die door mij het laatste jaar zijn getest met behulp van de accelero-meters.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Classic mini resistance curve.

met wat voor een mini heb je 235 km/uur gereden??? dat was waarschijnlijk scary! :) :)

default

RE: Classic mini resistance curve.

Een Mclaren F1 Mini.
De eerste mini die 235km rijdt moet nog gemaakt worden.

mzzls Martin

RE: Classic mini resistance curve.

Ach ja, een classic mini (A-serie's) die 225 km/h heeft gehaald is geen verrassing meer dus is wel te halen denk ik zo!

RE: Classic mini resistance curve.

V-tecje? ;)

RE: Classic mini resistance curve.

Nee , het was geen V-tec maar een Vauxhall (opel).
Daarnaast al wel in V-tec , Vauxhall en VW mini gereden.
Greetz , Jeroen2 ;)

default

RE: Classic mini resistance curve.

Ja dan kan ik het ook.
Ik was er van uit gegan dat het een A of A+ blok zou zijn.

mzzls Martin

RE: Classic mini resistance curve.

Nee , het gaar over de weerstands-curve , zeg maar in de volksmond cw-waarde.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Classic mini resistance curve.

de cw waarde is een vaste waarde die van de vorm van de auto afhangt. In formule vorm wordt dit gebruikt om het koppel uit te rekenen dat nodig is om de luchtweerstand bij een bepaalde snelheid te overwinnen. (uit mijn hoofd: T=1/2 ro*A*cw*v^2; koppel=1/2 * ro (dichtheid van lucht bij bep temp: 0,29 bij 20 graden)* oppervlak* luchtweerstandcoeff.*snelheid in kwadraat). Uit dit koppel is zoals Hugo zegt het vermogen (Peekaas) te berekenen. Dit is 100% afhankelijk van het toerental bij die snelheid; dus afhankelijk van motor, overbrenging, velgdiameter, bandhoogte enz enz). Het is dus niet globaal voor elke mini in pk's uit te drukken!! Wel in koppel!

RE: Classic mini resistance curve.

Nou verliezen aan de auto zoals luchtweerstand, rolweerstand en hellingsweerstand, druk je bij mijn weten uit in kW (kilowatt) en zeker niet in koppel!

kW is recht evenredig met PK (alleen een factor verschil)

RE: Classic mini resistance curve.

Dat klopt, het wordt idd in de regel uitgedrukt in vermogen...Maar het kan ook heel goed in koppel worden uitgedrukt. Koppel maal een tijdconstante (toerental) wordt vermogen. Dit toerental is geheel afhankelijk van overbrenginging, wielstaal ed. De formule wordt dan w (omega, (het toerental, dus de tijdconstante) * T = 1/2*A*ro*cw*v^2

Ik zeg alleen dat de uniforme curve (voor iedere mini) uit te drukken is in koppel, en voor een specifieke mini uit te drukken is in vermogen (wat dus algemeen wordt gebruikt voor auto's)

RE: Classic mini resistance curve.

Volgens mij genereert de carroserie een weerstand kracht die uitgerekend kan worden met de formule die je geeft alleen is T eigenlijk F.
Door nogmaals te vermenigvuldigen met de snelheid krijg je een vermogen N*m/s

RE: Classic mini resistance curve.

O+ shame on me...Idd. Koppel (T) moet kracht (F) zijn. Als kracht maal arm (R, wielstraal) vermenigvuldigd wordt) krijg je het benodigde koppel. Dit vermenigvuldigd met de hoeksnelheid van de as geeft vermogen. Nm/s

Daarnaast geeft idd de luchtweerstand vermenigvuldigd met snelheid ook Nm/s. Je komt in principe op het zelfde uit

Ik heb ooit voor een project het benodigde vermogen uit moeten rekenen om tot een bepaalde snelheid te komen met een bepaalde versnelling. Hierbij is het wel aan te raden te rekenen met het koppel....

RE: Classic mini resistance curve.

He rekenaars, hebben jullie wat info over drag? Is dat erg bij een mini en hoe kan ik dat verbeteren als het erg is?

RE: Classic mini resistance curve.

Daar is weinig aan te doen, wat (een beetje) helpt is je body de-seamen. Dit scheelt volgens mij een paar hondersten. (btw, in de cw schaal is het ideaal 0 en de meest ongunstige vorm 1, dus het is niet helemaal te verwaarlozen). Een mini heeft nou eenmaal geen mooie druppelvorm, wat ik trouwens helemaal niet erg vind.

RE: Classic mini resistance curve.

Van de Mini vorm wordt ik altijd blij als ik er een zie.

Ik zet het frame wel op in solidworks. Kijken of het zelf lukt.

RE: Classic mini resistance curve.

Zo'n rubber vleugeltje (org mini) uit de jaren 7tig helpt al wel wat , je ziet meteen je regendruppels op je achterraam mooi laminair worden ipv turbulent.
Ik merk er niet veel van , maar met de aanhanger erachter zeker wel , dus het helpt wel iets.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Classic mini resistance curve.

Rubber vleugeltje?

RE: Classic mini resistance curve.

Miniparts den Dungen heeft rubberen voor net onder je dakrand voor net boven je achterklep , ook alu-instelbare (voor de pro's)voor op je dakrand (et is wel ff zoeken , er liggen er nog maar een paar honderd).
Dit ff ter info , Jeroen2 ;)

RE: Classic mini resistance curve.

drag getallen:
http://www.ime.org.uk/ime/c/cd_values.html

(voor de rekenaars) werkstuk van Daan:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/weerstand.pdf

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Classic mini resistance curve.

Ik denk (lees: weet :P ) dat naast de cw waarde (de vorm van de mini met vleugel lijkt nog minder op een druppel, dan zonder vleugel) het oppervlak toeneemt. Hierdoor zal de totale luchtweerstandkracht toenemen. De vleugel zorgt wel voor meer druk op de achterwielen waardoor je uiteindelijk wel sneller bent (bochtenwerk)

RE: Classic mini resistance curve.

Die asbelasting, is dat alleen om benodigd koppel uit te rekenen?

RE: Classic mini resistance curve.

bedoel je formule 9 en 10? Die zijn eigenlijk alleen relevant bij hellingen. Het is te verklaren maar dat is lastig via de mail. Het komt er op neer dat het om de verhouding van het zwaartepunt gaat. bij een hoek van 0 graden is sinus 0, en cosinus 1. Bij een gelijke gewichtsverdeling of vlakke weg kun je gewoon formule 6 invullen, met F = massa * gravitatieversn (9,81 m/s^2). Je hebt dan alleen nog de rolweerstandscoeff. van de banden nodig en deze is te achterhalen via de fabrikant.

Als je deze rolweerstand kracht vemenigvuldigt met de straal van het wiel krijg je het rolweerstandskoppel. Als je het luchtweerstandskoppel en het rolwst koppel optelt, kun je het resterend koppel bepalen om te versnellen :) (zie pag 11 van mijn doc.)

Deze manier is wat omvangrijker dan het vermogen uitrekenen door snelheid * luchtweerstandkracht maar wel veel nauwkeuriger en nuttiger. je hebt meer vermogen nodig om de (theoretische) snelheid opgegeven door jeroen 2 te halen; omdat de rolweerstand over het hoofd gezien wordt (denk ik), en er op een gegeven moment geen marge meer is om te versnellen.De kilometerteller zal dus naald veel lager hangen dan de theoretische waarde die jeroen 2 gaf

RE: Classic mini resistance curve.

Sorry Daan , dit zijn gemeten waarden dmv een GPS (km/uur) en een 3-axis accelero-meter (koppel en vermogen) , dit zijn dus praktische waarden.
Quote , echt gemeten waarden.
Idd is het wel zo dat deze curve de maximaal mogelijke eindsnelheid aangeeft , die een stuk of 20 minietjes (miwelletjes) haalden.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Classic mini resistance curve.

Met een versnellingsopnemer is het allemaal wel te berekenen maar je zal wel gegevens moeten invoeren zoals massa, rpm en wielstraal om tot vermogen en koppel te komen

RE: Classic mini resistance curve.

Nee , alleen massa.
Toeren haal je van de voeding , en de rest is f=m.a etc , wat de meter allemaal vanzelf berekend.
Ik kan 2 uur plotten en dan rollen alle mogelijke curven er vanzelf uit.
Greetz , Jeroen2 ;)