standaard differentieel vervangen door Quaife diffentieel

Ingediend door saco op wo, 05-05-2021 17:24

Binnenkort wordt mijn standaard differentieel vervangen door een Quaife Automatic Torque Biasing limited slip differentieel. Ik zal jullie mijn ervaringen laten horen. Ik verwacht geen torque steer, minder slip van mijn binnenste wiel en minder doorslippen in modder en zand. De diff komt in een 1982 Mk4 1000cc HLE welke ik voor regularities gebruik.

RE: standaard differentieel vervangen door Quaife diffentieel

Mooi spul, maar met een standaard 1000tje zal er weinig torque te biassen zijn... :-) Modder&snot banden zijn fijnst om kaartlees/regularities mee te rijden als je daarbij wel eens de negorij in wordt gestuurd.

Ik heb de ATB zelf trouwens ook, maar de bak waar die in zit is nog niet klaar.

RE: standaard differentieel vervangen door Quaife diffentieel

Zo'n ATB is zeker wat waard in een 1000tje. Maar dan vooral als je je veel op baggerige paden begeeft. En in een boterzachte berm parkeren wordt zo ook minder spannend.

Ik heb nog steeds enorme spijt dat ik indertijd met mijn 1380 voor een 4pin ben gegaan ipv de ATB! Verkeerde zuinigheid geweest helaas..

RE: standaard differentieel vervangen door Quaife diffentieel

En?

RE: standaard differentieel vervangen door Quaife diffentieel

Nu een jaartje ervaring met de Quaife. Gaat erg goed. Wel torque steer dus. Eerst insturen en dan pas op het gas, anders slaat de Quaife "vast". Het sturen wordt een stuk zwaarder. Wat gaat er dan goed? Stel voor rechts zand en links asfalt? Gewoon vol gas. De asfalt band gilt en je rijdt zo het zand uit. In de blubber geen probleem. Niet een, maar twee slippende wielen en drive uit de modder. Heerlijk.

RE: standaard differentieel vervangen door Quaife diffentieel

Torque steer kijk ik niet van op: Je hebt een wiel met grip en een wiel zonder dus dat trekt aan je stuur. Dat heb je met een normaal diff al, laat staan met een TorSen diff., dan wordt er meer kracht naar het wiel met grip gestuurd dus meer torque steer. Maar ook meer power op de straat natuurlijk!

Ik weet niet wat voor wielen je hebt maar met standaard wielen (hoge ET waarde) is torque steer veel minder aanwezig dan met brede banden en velgen met lage ET. Bij de standaard wielen ligt het midden van de band veel dichter op het draaipunt van het fusee en dat geeft dus veel minder stuurreacties.

Ik heb wel eens met een Alfa 147 Q2 gereden (150pk/305Nm) en daar merkte je, wanneer je met rechter wiel in de berm stond en linker op asfalt, alleen de voordelen van zo'n TorSen differentieel: de wielgeometrie was bij deze auto dik in orde waardoor er (icm stuurbekrachtiging) nagenoeg geen stuurreacties optraden.