Verbruik lucht

default

RE: Verbruik lucht

Ik vraag me af hoeveel lucht een carb aanzuigt.
Neem bv een 1000cc blok (makkelijk rekenen)
Hoeveel lucht wordt er verbruikt per krukas-omwenteling.
Is dit uit te rekenen door een formule.
Of is dit met meetapp. na te meten?
In het DV-boek hebben ze het over FCM :?
Zeg jullie dit iets.

grtzz Martin

RE: Verbruik lucht

CFM = Cubic Feet per Minute
(kubieke voet per minuut)
1 cubic foot = 28,316.8467117 cubic centimeter
( http://www.onlineconversion.com/volume.htm )

de CFM getallen in DV's boek zijn meestal de maximale waardes (van in- en uitlaatkanalen, spruitstukken en filters) dat wil dus niet zeggen dat het gegeven volume ook wordt 'gebruikt'.

per krukasomwenteling wordt ongeveer een halve liter mengsel gebruikt (4 takt) bij een 1000 cc (AFAIK), optimaal (max power) mengsel heeft een verhouding van ~ 1:13 = benzine:lucht (beste verhouding voor zuinig rijden is ~1:16) de hoeveelheid lucht die je verbruikt is dus vooral afhankelijk van je toerental.

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: Verbruik lucht

FCM-tikVoutje. Moest inderdaad CFM zijn.
Toppie Theo.
Ik neem aan dat de max.power de ideale omstandigheden betreft, dus zonder weerstand van kleppen e.d.

bedankt

grtzz Martin

RE: Verbruik lucht

max power gaat hier alleen over de mengselverhouding!
(een rijker mengsel geeft nu eenmaal wat meer pk'tjes dan een arm mengsel ) ideale omstandigheden komen zelden voor; je bent afhankelijk van moedertje natuur voor luchtvochtigheid en temperatuur e.d. 8)

zaken als weerstand van kleppen; lifthoogte e.d. verschillen per motor .. zijn dus afhankelijk van wat je hebt/bouwt. Dezelfde motor met een iets rijker mengsel zal wat beter presteren dan met een arm mengsel (maar of dat een merkbaar verschil is?)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Verbruik lucht

Hoeveel lucht een motor aanzuigt is makkelijk te berekenen:
per 180 graden omwenteling zuigt 1 van de 4 cilinders aan, dus 1/4 van je cilinderinhoud. Dus een 1000 cc. zuigt per hele (360 graden) omwenteling 2/4 * 1000 = 500 cc aan. Voor een 1300; 2/4 * 1300 = 650cc.
Helaas is dit alleen bij 100% cilindervulling en dat haal je nooit. De cilindervulling is ongeveer evenredig met je absolute inlaatspruitstukdruk. Als je stationair draait is de druk in je spruitstuk laag, maar een paar tiende bar, dus is de vulling maar een paar tiende maal die 100% vulling. Bij volgas is de spruitstukdruk nagenoeg 1 bar (gelijk aan de buitenluchtdruk) dus is de vulling dan nagenoeg 1 maal 100%.
Overigens is bovenstaande slechts een groffe regel, er zijn maar weinig motoren die boven de 85-90% cilindervulling komen. Maar 't werkt als vuistregel.

RE: Verbruik lucht

haak ik ook ff in:

die 1 op 16 verhouding tussen benzine en lucht is gegeven in gewicht, dus niet in volume ;)

en een liter lucht weegt een heel stuk minder dan benzine :o

als je even gaat rekenen gaat er per liter benzine 8129 liter lucht door je motor :o

dus 8+ kuub lucht per liter brandstof...

flink verschil dus

default

RE: Verbruik lucht

Dus bij een slag van 360 graden (cil.inh.1000cc) zou dit betekenen 85% van 500cc. Dus 425cc lucht per omwenteling.
Mooi. :P

grtzz Martin

RE: Verbruik lucht

ach 85% dat is zeker te doen en ik denk dat je in een gunstig geval zelfs met een A+ boven 95% kan komen.

ik weet dat er een hele berg motoren zijn die dik boven 100% komen.

ik heb wat data van een 298pk@9000rpm vtec type R 2 liter

zonder turbo of compressor of N20. 150pk /liter da's 31pk meer dan een ferrari 360 Stradale (118)

RE: Verbruik lucht

Hoe kom je zonder turbo / compressor op meer dan 100% cilindervulling? Dat heb ik nog niet meegemaakt. Ook 90% is al zeer zeldzaam in mijn beleving. Kan je het uitleggen of er voorbeelden van geven?

default

RE: Verbruik lucht

100% is sowieso al niet te behalen omdat je altijd de weerstand van de kleppen, timing, inlaatweerstand, spruitstuk etc.. hebt.
Ik ben zo links en rechts eens aan het informeren geweest en kwam er achter dat je eerder aan de 85% zit dan aan de 90%.

grtzz Martin

RE: Verbruik lucht

massa traagheid (waar je rampipes voor gebruikt). je kan met inertial ramming (wat) boven 100% VE uitkomen.

je snelheid van de luchtkolom duwt nog even door terwijl de zuigers al op het BDC staat

RE: Verbruik lucht

Ik meen me te herinneren dat met de drukpuls van het openen van de klep ook wat te doen was.. Bij een bepaald toerental en lengte inlaatbuis komt de drukval terug als puls die nog net ff naar binnen gaat voordat de klep dichtgaat.

default

RE: Verbruik lucht

SirYun schreef:
massa traagheid (waar je rampipes voor gebruikt). je kan met inertial ramming (wat) boven 100% VE uitkomen.

je snelheid van de luchtkolom duwt nog even door terwijl de zuigers al op het BDC staat



Ik ben zelf even van een standaard blok uitgegaan.
Met een rampipe, turbo's en compressors kom je eind boven de 100% uit.

Is het dan zo dat wanneer je een rampipe gebruik en je de motor start je een soort van vertraging in je aanvoer hebt. (vergelijkbaar met een turbogat)

RE: Verbruik lucht

je krijgt ook zonder rampipes (die het wel efficienter maken) ook inertial ramming want je hebt de hele lengte van je inlaat traject ( toch snel zo'n 30 cm).

daarom ben ik (en dat heb ik ook niet zelf bedacht!) een voorstander van KLEINE poorten. je wilt zo veel mogelijk poortsnelheid krijgen en houden (en je wilt het mengsel op een bepaalde manier in de kamer krijgen, maar dat is weer een ander verhaal).

zelfde geldt overigens voor de uitlaat.

resonatie tuning gaan door de siamese poorten in combi met de ontsteking volgorde* vrijwel niet en ook al werkt het, dan heb je wellicht over een 500 toeren breed gebied wat winst dus da's niet schokkend

*(1342 de ene poort ziet dus een langere pauze tussen de pulsen dan de andere..wellicht zou je twee verschillende resonantie boxen kunnen gebruiken..ik ga het niet bouwen)

RE: Verbruik lucht

Linkje

Ik denk dus dat de siamese poorten een efficiente vulling onmogelijk maken, 80-85% VE lijkt me al goed. Gaan we kijken naar de superlange runners van mijn Honda motor dan halen we nog meer, maar over de 100 gaan alleen echte race-tune motor.