Clubman Estate Suzuki Gti conversie

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Hallo Allemaal,

Onder "druk" van Dennis besloten om een suzuki swift GTI conversie te gaan doen.

Plannen zijn als volgt:
-swift gti blok
-mk1 inlaat spruitstuk
-Gs bak
-mini radiateur

Subframe heb ik besteld van een particulier in Litouwen. Begin van het nieuwe jaar kan ik deze verwachten. Uiteindelijk heb ik voor dat frame gekozen omdat het frame van Allspeed te duur was en een ander frame te lang duurde voordat deze geleverd kon worden. UIteindelijk is dit frame tevens het goedkoopste frame maar niet het mooiste.




Dit is de auto:


Ik gebruik een mk1 inlaatspruitstuk zodat ik het schutbord niet hoef aan te passen.

Wat ik al gedaan heb:
-nieuwe benzine leidingen gelegd. pomp en brandstof filter zitten bijna op hun plek en dan kan ik de laatste stukjes leiding maken naar de tank toe en heb een retour aansluiting op de tank gemaakt.




-pendalenbox aangepast zodat de rembekrachtiger links in het motorruim komt te zitten. Tevens de remdrukverdeler een plekje gegeven en de remleidingen aangepast. Dit was mede gebaseerd op Dennis zijn mini en het subframe wat ik eerst in gedachten had. Het frame wat ik nu gekocht heb zit weer wat anders in elkaar dus de remleidingen zal ik weer iets moeten aanpassen.



De aankomende 2 weken zal er niet veel gebeuren ivm vakantie.Wel ga ik aankomende week een balk tegen het plafond aan monteren zodat ik makkelijk het blok erin en eruit kan halen. Kettingtakel ligt al klaar. Daarna hoop ik het frame snel te hebben zodat we verder kunnen.

Groetjes,

Sebastiaan

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Net nog even de pomp en filter een plekje gegeven.



Moet de benzine leidingen nog even aan de bodem vastzetten en de tank terug monteren.

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Blijft hij op 10 inch ?
wordt dat frame seriematig gebouwd,
of was het eenmalig ?

mooi projectje

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Schiet lekker op :)

Dennis

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Sander,

Ja hij blijft op 10 inch wielen. Heb wel andere remmen besteld en zal ik ook begin van het jaar krijgen.

Dit frame komt bij een particulier die er destijds 2 gemaakt heeft. Ik wou eerst een ander frame kopen maar de levertijd was mij te lang. Tevens was dit frame met opsturen mooi geprijst. Hij gaat binnenkort weer een ombouw doen en zal aan hem kunnen vragen of hij er dan weer 2 maakt? Als je wat meer geld wilt uitgeven en geduld hebt kan je hem ook ergens anders bestellen, adres heb ik wel voor je.

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Mooie garage
Mooie poetsbrug
Mooie Mini
Mooie conversie

Succes! :D

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Minisales schreef:
Mooie garage
Mooie poetsbrug
Mooie Mini
Mooie conversie

Succes! :D




Thanks! Ben erg blij met mijn mooie garage, mooie poetsbrug, mooie Estate en met de mooie conversie :P


Succes zullen we wel nodig hebben ;)

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

sebastiaan.keijzer schreef:
Sander,

Ja hij blijft op 10 inch wielen. Heb wel andere remmen besteld en zal ik ook begin van het jaar krijgen.

Dit frame komt bij een particulier die er destijds 2 gemaakt heeft. Ik wou eerst een ander frame kopen maar de levertijd was mij te lang. Tevens was dit frame met opsturen mooi geprijst. Hij gaat binnenkort weer een ombouw doen en zal aan hem kunnen vragen of hij er dan weer 2 maakt? Als je wat meer geld wilt uitgeven en geduld hebt kan je hem ook ergens anders bestellen, adres heb ik wel voor je.




Mooi dat hij op 10 inch blijft d:)b
Wat betreft het frame, is gewoon belangstelling.
Ik heb nog een project lopen en er staat er nog 1 te wachten,
mocht ik in de toekomst een ombouw willen gaan doen,
kom ik hier op terug ;)

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Vandaag weer wat vooruitgang geboekt maar dan niet aan de mini! Eindelijk een stalen balk aan het plafond met een loopkat en een ketting takel. Ketting van de takel ingekort zodat deze de auto niet kan raken.



Groetjes

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

gave werkplaats, en de mini is ook mooi, leuk project,
is ook mooi dat hij op 10 inch blijft he

greetz

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Een kleine update
Maandag komt het frame binnen dus kunnen we daar mee verder. Heb wat spullen gestraald voor de ophanging en staat in de grondverf.



RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Dat is lekker vlot zeg, maandag je frame al binnen.
Ben benieuwd hoe het is en of alles goed past. Scheelt je veel tijd!
Ik heb het blok in mijn frame hangen in een verrijdbare mal.
Een hoop voorbereidend werk is gedaan.... Maar toen kocht ik een huis..... |:(

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Minisales schreef:
Dat is lekker vlot zeg, maandag je frame al binnen.
Ben benieuwd hoe het is en of alles goed past. Scheelt je veel tijd!
Ik heb het blok in mijn frame hangen in een verrijdbare mal.
Een hoop voorbereidend werk is gedaan.... Maar toen kocht ik een huis..... |:(




Als het goed is komt het frame in de middag en kan ik het oppikken. Ben ook benieuwd of alles past maar maak me niet veel zorgen. Het frame is een kopie van een bestaand frame waar al een tijd mee gereden wordt dus zal wel los lopen.

Ik probeer morgen en overmorgen om de ophangingsdelen klaar te hebben en dan kan woensdag het frame eronder. Heb gisteren ook de bovenste draagarmen gereviseerd dus die ook nog even verven.

Al met al lekker bezig en hoop dat de elektra gaat mee vallen.

Is jou subframe al wel bijna klaar of is het alleen nog een mal wat je hebt?

Groetjes,

Sebas

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Soms toch wel handig, een straalcabine.

Maar wordt je koppeling mechanisch of hydraulisch?

Dennis

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Hoi den,

Dat straal machientje is erg mooi hoor! Hij heeft een straal cabine aangeschaft en ik een tafelpers dus de bovenste draagarmen reviseren kan nu ook.

Ik ga de mini hulpkoppelings cilinder gebruiken. Zal de hendel waarschijnlijk (vermoeddelijk) moeten aanpassen, neem aan dat dat de reden is dat je erover begint :-)

Als je een keer iets moet stralen kan dat wel geregeld worden hoor!

Grietjes,

Sebaatiaan

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Vandaag weer verder gegaan en vooruitgang geboekt. Hieronder de foto's

Frame


Toch besloten om de binnen spatborden weg te halen



Frame in de takel


Blok in de takel


Bedoeling was om een MK1 spruitstuk te gebruiken zodat ik de balk van het schutbord niet hoefte aan te passen. Helaas gaat dit niet werken omdat het MK1 spruitstuk te ver naar links zit en daardoor tegen de rembekrachtiger komt. Wanneer er geen bekrachtiger gebruikt wordt levert het het geen probleem op.

Ik wil toch echt een rembekrachtiger dus toch maar besloten om het MK3 spruitstuk te gebruiken. Alsnog dus de slijptol in de balk gezet.

MK1 inlaat komt tegen de bekrachtiger aan






Rembekrachtiger gaat mooi over de verdelerkap heen en de aansluiting van de vacuumslang gaat ook net.


Morgen de garage opruimen en de aandrijfassen in orde maken. De hubs zijn al helemaal klaar dus morgen staat de mini weer op zijn pootjes.

Wel leverde het frame een probleem op. De afstand van de voorzijde van het frame naar de "eitjes" is verschillend. Tevens zitten de gaten voor de bouten niet in het hart van het gat. Dit moet ik dus nog gaan oplossen maar ga ik pas doen als het blok er weer uitgaat.

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Zat net ook even jou mini te bekijken! Ziet er ook goed uit!

Groetjes,

Sebas

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Je bent met die balk wel erg heftig te werk gegaan. De onderkant had je kunnen laten zitten volgens mij. Ligt er ook een beetje aan hoe laag/hoog het blok in de auto hangt.

Dennis

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Heey Den,

Helemaal uitgemeten en stukje voor stukje weg geslepen. Om het spruitstuk erin te kantelen heb ik misschien aan de achterzijde iets meer moeten weghalen maar de diepte is goed zo. De verkoper van het frame had hem ook zo diep.

Groetjes,

Sebas

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Dan ligt jouw blok erg diep, ik kon zelf de onderkant van de balk laten zitten. Las er dan wel een bak van minimaal 2 mm dik staal in, want je bent een hoop stevigheid nu kwijt.

Dennis

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Neem de maten even op, ik heb nog het materiaal liggen voor die bakjes.

Meen dat die van Dennis ruim in de maat was en hem heeft geplaatst. Die had ik gemaakt, inderdaad van 2 mm.... of was het 3?

Gr Jasper

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Het was vrij dik dus 3mm zou goed kunnen.

Dennis

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Wat vorderingen en tegenslagen

Mini op zijn wielen


Koppeling gefabriceerd. Helaas is de veer niet krachtig genoeg om de hendel helemaal terug te trekken. MOet ik dus nog even wat op verzinnen.


Schakelmechanisme gemaakt


Nog een stukje uitlaat er tussen maken



Ook een beging gemaakt met de draadboom. Ik probeer het een beetje te begrijpen dat draadjes knopen maar ben er toch niet goed in! Kan nog wel een paar cursussen schem lezen krijgen.

Als iemand zich geroepen voelt om een dagje of een avondje me te helpen met de draasdboom zou dat mooi zijn!!!

Groetjes,

Sebas

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Allicht forummer Hanz, die heeft Dennis ook geholpen..

weet alleen niet of ie in de buurt woont

Jaapio

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Jaapio,

Ik ga Hanz een berichtje sturen. Hopelijk kan hij mij opweg helpen!

Thanks voor de tip

Sebas

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Hey Sebastiaan,

Wat is precies je probleem met de draadboom? Misschien kan ik ook nog een beetje helpen. Je projectje ziet er interessant uit!

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

ik heb ff een bericht gestuurd, leuk project!

wellicht kan ik nog wat tips geven

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

ronald87 schreef:
Hey Sebastiaan,

Wat is precies je probleem met de draadboom? Misschien kan ik ook nog een beetje helpen. Je projectje ziet er interessant uit!




Je hebt een pmmetje

Thanks,

Sebas

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Even met de spuitbussen in de weer geweest



RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Ziet er netjes uit. Hoe dik is de plaat die je hebt gebruikt? Blok moet relatief laag in de auto zitten, bij mij bleef de bodem van de balk net zitten.

Dennis

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Hoi Den,

Plaat is 2mm dik. Ik kon de bodem net niet laten zitten, moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet heel goed naar gekeken heb hoeveel het scheelde maar het kon ieder geval niet.

Ik ben klaar met je frame dus binnekort zal ik die even terug brengen. Ga straks weer verder hobbyen en dan weer verder met de elektra, je kwam toch helpen daarmee?
Had Wytze nog gemaild maar geen reactie van hem gehad jammer genoeg..

Groetjes,

Bas

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Ik ben erg benieuwd of het geen problemen op gaat leveren. Je koker is nu eigenlijk praktisch weg. Normaal gesproken worden de veerpoten met bruggen verstevigd, als je bij mini van veerpoten kunt spreken bij mini..
Ik kan me voorstellen dat je front flexibeler is.

Mocht et wat onder kunnen, gebruik dan gezette plaat van minimaal 2 of 3 mm.

ziet er goed uit verder!

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Bij mij zit er inderdaad een gezette plaat in en tevens heb ik achter het dashboard nog een dikwandige pijp gelast met een diameter van ongeveerd 35mm. En een rolkooi helpt natuurlijk ook :)

Dennis

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

De verkoper rijdt ook zo rond dus moet wel goed komen ;-) optimistisch blijven he!

Dit is de mini van de verkoper van het frame. Hij heeft nog meer weg gehaald dan dat ik gedaan heb. Gata bij hem ook goed.


We gaan het zien!

Vanavond even ronald op visite gehad voor de draadboom. We hebber er naar gekeken en gaan proberen eruit te komen.

Groetjes allemaal

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Dat het goed gaat wil ik wel geloven. Of het ook goed is, is een ander verhaal. Ik zou er toch voor kiezen het schutboard te verstevigen.

Dennis

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Dennis schreef:
Dat het goed gaat wil ik wel geloven. Of het ook goed is, is een ander verhaal. Ik zou er toch voor kiezen het schutboard te verstevigen.

Dennis




Maar als het goed gaat is het toch ook goed genoeg..

Waar heb jij die stang gemaakt dan den?

Groetjes,

Sebas

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Die balk zit daar natuurlijk niet voor niets. Door een stuk eruit te slijpen en te vervangen door een vlakke plaat ben je veel torsiestijfheid kwijt. Omdat je geen rolkooi oid gaat monteren zou ik er wel wat aan doen ja.

Je zou er voor kunnen kiezen zoals Jasper zegt een dik profiel in te lassen, eventueel iets lager dan de oorspronkelijke dwarsbalk. Ik heb dat zelf ook, maar tevens een dikwandige pijp vlak achter het schutboard gelast.

Tevens zou ik alles solid-mount monteren zodat je voorste subframe een deel van de torsie kan opvangen. Om dat nog effectiever te maken zou je het voorste frame ook grotendeels door kunnen lassen.

Dennis

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Vandaag de dynamo steun aangepast. Er zat een andere dynamo op en heb de steun terug gebouwd naar de originele dynamo. Tevens heb ik er een spanner opgemaakt.




@Dennis: ik zal het in gedachten houden en kijken of ik het steviger kan maken.

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Ieder,

Mogelijk dat jullie mij op weg kunnen helpen. Ik heb een schema van de ecu en nu wil ik weten wat ik wel en niet hoef te gebruiken.

Schema:

link

Hoop dat het schema groot genoeg is.

Hier het lijste met onderdelen, wat kan er weg?

1 Fuel pump relay (blijft)
2 Fuel pump (blijft
3 Ignition power unit (blijft)
4,5,6,7 Fuel injector (blijft)
8 ISC solenoid valve?
9 EGR VSV? (zit er als het goed is niet op)
10 Canister purge VSV?
11 Check engine light?
12 A/T control module?
13 battery (blijft)
14 Main fuse (hoeft niet toch? gaat via de zekering kast van de mini)
15 Main switch (blijft)
16 Monitor coupler?
16.1 Test switch terminal?
17 Main relay (start relay)??
18 A/C amplifier?
19 A/C VSV?
20 Distributor (blijft)
20-1 Crank angle sensor (blijft)
21 Oxygen sensor (blijft)
22 Speedsensor (blijft)
23 REGTS (zit er niet op)
24 TPS??
24-1 idle switch?
25 WTS?
26 AFS?
27, 28 wn 29 (blijft)

Mogelijk dat jullie me kunnen helpen met het lijstje af te werken

Bedankt,

Sebastiaan

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

TPS= throtle position sensor
Of te wel hoe de ECU ziet hoe ver je gas open staan

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

@Sebastiaan:

Ik heb vandaag ook kopietjes gemaakt van de schema's uit een Suzuki werkplaats handboek. Zal zorgen dat ze bij je aankomen.

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

nonono schreef:
TPS= throtle position sensor
Of te wel hoe de ECU ziet hoe ver je gas open staan




Dat is dan duidelijk! Thanks

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

ronald87 schreef:
@Sebastiaan:

Ik heb vandaag ook kopietjes gemaakt van de schema's uit een Suzuki werkplaats handboek. Zal zorgen dat ze bij je aankomen.




Hoi Ronald,

KOm je dan ook weer helpen ;-)

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Vandaag de meter aangepast. Ik heb de Suzuki snelheids meter en de toerenteller over gebouwd in een mini behuizing. Ik ben flink aan de slag gegaan met de dremel! Nu moet alleen het een en ander nog netjes zwart gemaakt worden maar dat komt later als ik zekerweet dat dit gaat werken.







Ik heb nog wel het probleem dat er geen ruimte tussen de tellers en de behuizing zit waar normaal de verlichting door heen brandt. Weet nog niet hoe ik dat ga oplossen....

Groetjes,

Sebas

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Hoi Knetter,

De tellers is wel een mooie oplossing. Ik heb een houten dash en dan kunnen deze meters er weer in. Anders zou ik niets meer aan het dash hebben. Ik heb ook zitten denken om de Suzuki cockpit te gebruiken maar zoals ik al schreef dan moet ik een ander dash maken. Misschien dat ik het alsnog doe maar eerst maar eens zo in orde maken.

Moet ook nog het probleem met de verlichting oplossen immers zijn mijn platen nu niet verlicht.

Het gaat net met de bekrachtiger. Ik heb naar de ontsteking ongeveer 1,5 a 2 cm. Wel licht het blok bij mij lager dan bij de meeste conversies. Je kan er ook voor kiezen om de bekrachtiger schuin te maken, steek de bekrachtiger langs de verdeelkap. De bekrachtiger is ook recht te maken maar dan moet je hem omhoog plaatsen. Dat moet niet al te moeilijk zijn. Ik weet alleen niet hoeveel ruimte er is naar de motorkap in de hoogte.

Groetjes,

Sebas

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Sebastiaan heeft een clubman dus een eventuele turbo gaat wel passen mits hij het uitlaatspruitstuk zelf maakt. Bij mij past het nu vrij ruim.

Dennis

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Hoi Knetter,

Ik heb gisteren wat draden aangesloten en nog 2 zekering kasten erbij gemaakt. De draadboom heb ik nu los op het blok liggen en bijna alles zit nu aangesloten. Ik moet het relais van de koelvin nog aansluiten, dynamo en wat draadjes naar de cockpit.

Ik hoop zaterdag aan de mini te kunnen werken maar moet misschien een maatje van me helpen. Als ik zaterdag niet kan dan kan ik pas eind volgende week weer verder.

Ik heb ieder geval het start gedeelte werkend, startmotor heeft al even gedraaid.

Als je de draadboom wilt namaken ben je welkom al is jou draadboom natuurlijk wel weer wat anders omdat je de cockpit gebruikt van de Suzuki. Ik hoor het wel.

Zal vanavond laat of morgen nog ff een foto sturen van hoe de draadboom er nu bij ligt.

Groetjes,

Sebas

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

HI,

Als je zover bent met de draadboom kan je altijd komen kijken, is geen probleem. Ik ben niet zo goed met elktra maar denk dat moet gaan lukken.

Ik zou je adres waar je de assen hebt laten maken wel willen hebben, kan je die aan me sturen via een pm? Mijn maatje wilt misschien ook zo een ombouw gaan doen maar wilt zijn frame dan zelf maken.

Ik heb de assen samen met het frame gekocht voor 925 euro.

Groetjes,

Sebas

PS gave velgen!

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

Het is zeker een klus zaterdag geweest, keuken verbouwen, tegelen en laminaat leggen. Kluszondag aan de mini zit er ook niet in dus.....

Maar toch nog een veel belovende update: Was donderdag nog even met de bekabeling bezig geweest en 2 uur geleden ook nog even. De brandstof relais schakelde niet dus in de stroom kring zat iets niet goed maar dat is opgelkost. 1 draadje anders aangesloten en er zat een massa punt niet goed. Dus nu bij contactslot op starten heb ik een vonk en de benzinepomp gaat aan.

De luchtmassa meter zit er nog niet op en moet nog olie in het blok doen dus echt serieus proberen te starten heb ik niet gedaan maar de vonk is er evenals de benzine.

Zo ligt de elektra er nu bij:


Volgende week ook geen tijd maar daarna een week vrij en dan wil ik een hoop dingetjes gaan afronden

Groetjes,

Sebas

RE: Clubman Estate Suzuki Gti conversie

bekende dradenwirwar onder de kap (-:

vonk+ benzine is een goed teken.

probeer een aparte voedingsdraad naar je ECU te leggen, daar hadden wij problemen mee.

er staat me ook nog bij dat de massa voor sommige relais was geïnverteerd, dus + en - omgedraaid.
niet heel ingewikkeld, wel lastig met problemen zoeken. :x


netjes gedaan met die swift teller in je mini-klokkenbehuizing.
zo weet je ook zeker dat de VVS ((vehicle velocity sensor)(22)) goed werkt.