Oma's truttenschudder..

RE: Oma's truttenschudder..

Dit is een topic over mijn '81-er Clubman estate..


Om een lang verhaal kort te houden:
Ik heb ooit de perfecte estate gezien,in zeer goede 100% orginele staat met 49.000 !!!km's, dealer onderhouden met boekjes,1e eigenaaren de oma was de 1e eigenaar.. :)\\_ !

Uiteraard heb ik mijn telnr. gegeven in de hoop dat de auto ooit wegmoest of whatever.. >:)Dit alles was ergens begin 2000 in t centrum van Haarlem..

Ergens in Juni 2001 werd ik gebeld door de kleindochter van de dame met de vraag of ik nog intresse had in de auto..?
Uiteraard had ik dat nog steeds,maar er zat een addertje onder 't gras..De kleindochter had 2 dagen ervoor met de estate achter in een Mercedes met trekhaak gezeten bij de RAI voor de deur..
De voorkant zit dus inelkaar.. :'(
Maar ze had mijn nummer nogen eigenlijk stond ze op 't punt om de clubman naar de sloop te brengen.. :x
:(( Gelukkig overeengekomen dat ik die avond zou komen kijken en zou zeggen of ik de auto wou hebben of niet..

Zo gezegd zo gedaan en ik s avonds naar Amsterdam naar de Pijp..
De auto gevonden en bekeken,aangebeld,koffie gedronken,overeengekomen met de prijs d:)b > betaald en ik naar huis met het kenteken om over te schrijven..

De zaterdag-ochtend erna de clubman opgehaald en thuis in de garage gezet voor verdere inspectie..
Dan kwam de grote vraag..WAT GA IK ERMEE DOEN?
Aangezien de 1e gedachte was dat de klap op de voorkant best een flinke was geweest gezien de schade had ik als 1e het idee ik sloop hem voor donor onderdelen of voor de handel..

.

Na een week had ik de body wel zo goed als kaal gestript en bleek ie eigenlijk zeer tot super goed te wezen,afgezien van de schade..
Qua roest/rot had ie een gaatje r.v. in de bodem,allebei de achterste hoeken bij de achterste ramen,en een stukje onder de achterdeuren.. :D

RE: Oma's truttenschudder..

Ja, wat doe je er dan mee?
Opknappen!!! :P

Zo als ik al zei : in 2001 waren er geen clubman onderdelen te krijgen net als nu..Oftewel.. ik heb 2 en half jaar heel europa afgeschraapt op zoek naar orginele 25 jaar en ouder plaat materiaal voor een clubman..
Voorfront uit Italie! linkerspatbord uit duitsland! enz.. 8)
Alleen nooit 2 nieuwe binnenschermen kunnen vinden..

Dus in 2004 de auto door een kennis laten lassen:)\\_ >Bleek dat het rechterspatbord niet goed paste :((
Gelukkig heb ik van een minicentre* een 30 jaar oude gekocht die super paste.
Mijn binnenschermen hebben we toen maar zo goed en kwaad als het ging teruggeklopt en hergebruikt..
Eenmaal afgelast heb ik 2 dagen de auto terug en belt er een kerel uit Maastricht op die nog 2 nieuwe binnenschermen heeft liggen en er al 25 jaar niks mee doet,mag ik zo hebben als ik ze kom ophalen.. :'( |:( SHIT!!! 2 DAGEN....

September 2004
De clubman staat in de schuur gereed voor schuren/spuiten,inmiddels een 1300 blokje gekocht en die gereed maken..
Ik verander van werk en werk nu 5 dagen in de week s 'nachts gedurende 2 jaar..
In deze periode gebeurt er weer weinig aan de minigelukkig blijkt een tijdje later..

Op een van mijn nachtelijke stopjes bij een benzinepomp
krijg ik een Volkskrant in mijn handen gedrukt door een bezorger bij de pomp..
Nog nooit de Volkskrant gelezen tuur ik aandachtig erdoorheen, tot mijn oog valt op een klein advertentietje van een particulier die een zeer rotte MG metro turbo aanbiedt met 4 maanden apk er nog op..

Kind als ik ben, natuurlijk een paar uur later deze man uit bed gebelden een afspraak gemaakt voor dezelfde ochtend nog in Vlaardingen..
Proefritje gemaakt,afgedongen naar 200 euro
en betaald,wederom kenteken mee en zaterdag ophalen.. 8)

[size=85:110dg10t][Edit: * bedrijfsnaam aangepast - Tincu][/size:110dg10t]

RE: Oma's truttenschudder..

en 4 jaar later?

RE: Oma's truttenschudder..

Het verhaal heeft iets tot zover een hoop weg van 'Metro-Turbo-dinges-in-opgelapte-CE'... :)

Ik ben benieuwd naar de rest van dit verhaal, en vooral de foto's!

RE: Oma's truttenschudder..

He!!! Dat verhaal ken ik.
Volgens mij lag er s'morgens eens een briefje op de tafel of ik ff m'n auto (BMW 525I) uit de garage kon halen, want er moest ff tijdelijk een mini naar binnen (om te poetsen).

En die Volkskrant heb ik ook gezien, althans, een uitgescheurde advertentie en een krabbel (nee, Hyves bestond toen nog niet) 'is dit wat'? (een week later bleek dat je leuke dingen kon doen met een Metro turbo (en heel veel potentie!!).

De foto's zeggen veel, echter lijkt 't alsof er weinig gebeurt is (wel veel andere projecten tussendoor gekomen), maar 't project is al ver over de helft.

Ik kan er nog veel meer over vertellen, maar ik zal Clubbie z'n verhaal niet kapen. Kortom FOTO'SSS!!!

Groet ron

default

RE: Oma's truttenschudder..

Dit smaakt naar meer d:)b

RE: Oma's truttenschudder..

Zoals ayla al zei:Power in de metro!
We hebben ons rot gelachen in de metro,maar hij was te rot voor woorden.
Dus slopen als donor voor de clubman.. d:)b
Inmidels was er besloten om er een A model moter in te hangen i.p.v. iets exotisch..

Dan komt het moment dat je de slijptol in je schutbord moet gaan zetten om de turbo een verblijfsplaats te gaan geven in de toekomst..Maar hoe en waar?
Veel opgezocht in boeken/magazine's en internet aangezien er niemand was die mij een mooi werkend voorbeeld kon laten zien..
Daarbij komt het feit dat alles wat je ook maar erover vindt altijd een RECHTSGESTUURDE auto betreft en ik toch links wil blijven sturen.. O:) .
Dus uiteindelijk ontelbaare keren passen en meten.

Zoals al beschreven zijn er door de jaren heen veel projecten en mini's tussendoor geglipt.Maar ondertussen is er wel heel veel aangeschaft en aangepast voor het project.
En heeft menig mini/metro of ander merk auto al onderdelen gedoneerd voor deze mini.. :P .
Ook vond ik het nodig om deze clubman redelijk universeel te maken wat betreft moterkeuze/set-up in de toekomst..


Na dat ik 100% zeker was dat de moter gaat passen in de toekomst, hebben we veel verstevigt aan body en subframes..
Ook is er vrij veel omgeleid en aangepast om de turbo maar zo veel mogelijk ruimtete geven.

Dit is even ruwweg het verhaal samengevat,
december 2008,huidige staat:

-alle losse metalen delen zijn inmidels gespoten of gepoedercoat echt alles dus! >:) .
-tank is aangepast voor retourleiding en dikke aanzuigpijp!
-schutbord laswerk is klaar.
-laswerk rondom is klaar boven de dorpel.
-de body hangt in een frame op een kant.

ik post er eerdaags foto's bij..

RE: Oma's truttenschudder..

Foto`s zeggen meer dan 1000 woorden!! ;)

Ik ben benieuwd

RE: Oma's truttenschudder..

heej dat verhaal ken ik .

nog een project erbij voor je he?

RE: Oma's truttenschudder..

hanz schreef:
....

leuk dat je hem nu toch hebt kunnen kopen d:)b

.......

deze iig nog erg netjes en leuke aanwinst!




Euh, Hanz, deze estate staat al een jaar of 8 bij Clubbie... :x :x

Groet ron

RE: Oma's truttenschudder..

oh ja oeps beetje laat gelezen :x

RE: Oma's truttenschudder..

Hierbij de foto's van de estate.
Staan niet in volgorde.
En helaas zijn de foto's van de eerste 7 jaar verloren gegaan, of nog verder terug als 't digitale tijdperk...
In 't midden staat wel een foto van hoe ie was en hoe ie moet worden. Deze foto is genomen op 't IMM 2008 van een engelse estate.

http://s188.photobucket.com/albums/z175/ronoostdam/CTE/

Groet ron en nico

RE: Oma's truttenschudder..

Hierboven de link voor de foto's van de estate..

Toekomstplannen tot Maart: body tectyl/kit-vrij maken, laatste plekjes lassen, gedeeltelijk stralen van bodem en schutbord,binnenkant schuren en dan de binnenkant,bodem en moterruimte spuiten in kleur..;) >

Momenteel moet ik ivm gezondheid even rustig aan doen:(( >.

Het doel is om rijdend naar imm2009 te gaan..maar of dat met of zonder turboblokje is...?.
Of eerdaags valt de 29,7 miljoen loterij hier en dan laat ik me reserve turboblokje flink kietelen O:)

Zoals je kunt zien op de foto's is de bodem me 100% meegevallen, ik had erger verwacht.
Het gaat om een plek bij de vulhals van de tank, allebei de banaanhoeken zijn niet rot maar allebei schade..,een stukje van de r.a. wielkast,
en 2 gaatjes ter groote van 10 eurocent munt..

RE: Oma's truttenschudder..

Hoe zijn de dorpels? Bij ons waren die wonder boven wonder nog goed! Plaatwerk is idd wel even zoeken maar ongeveer 3a4 jaar terug hebben wij onze delen gekocht (front, voor schermen, linker of rechter achterscherm en de achterdeuren) allemaal in den Nederlanden. Verder volg ik je verhaal natuurlijk en heb hem ook al gezien. Maar afentoe iets af willen hebben voor IMM komt mij bekent voor. Ik hoop er ook nog tijd voor te krijgen.

Owja maak je bij je achterramen wel weer mooie gootjes, anders moet je het snel weer doen :(.

RE: Oma's truttenschudder..

mijn dorpels waren/zijn 100% ok..
rechterdorpel heeft een deuk van een stoeperandje opgelopen ooit maar geen roest..bodem van passegiersgedeelte mankeert oook helemaal niks..
allen daar waar het achtersubframe ooit zat,zitten 2 kleine gaatjes..en bij de vulhals van de tank

voor de rest..... oma power!
niet rijden is ook niet roesten.. O:)

mijn gootjes waren zelfs nog ok!!!
alleen het uiterste achterste hoekje was slecht d:)b

RE: Oma's truttenschudder..

clubbie schreef:
niet rijden is ook niet roesten.. O:)




euh dat ben ik niet met je eens, mijn 1e mini had zelfs mos op 1 kant omdat ie 1.5 jaar had stilgestaan.

wel nette resto zo :D

RE: Oma's truttenschudder..

als oma deze had laten buitenstaan was er waarschijnlijk niks om te restaureren...... :+)

binnenslapertje geweest...gelukkig.. ;)

RE: Oma's truttenschudder..

p.s. als iemand het orginele kleurnummer weet van deze estate,graag een reactie..
ik heb op de bekende sites gekeken maar zie geen voorbeeld of een duidelijke naam/bouwjaar voorbij komen..

het gaat om het lichtblauwe metallic.... 8)

RE: Oma's truttenschudder..

je wilt hem niet geel maken \\:)/

RE: Oma's truttenschudder..

Wat ik op kan maken uit de kleurenstaat op de site van Theo, gecombineerd met die van Minicolours, zou het Denim Blue kunnen zijn. Bij Theo op de site staat aangegeven dat de Estate tussen 80 en 82 alleen in Denim Blue gemaakt is. Bij Minicolours staat aangegeven dat het een metalic-kleur is. Helaas geen foto bij Minicolours.

RE: Oma's truttenschudder..

@vlassie nee, geel is niet mijn ding O:) 1 = genoeg>

@bengeltje ja,deze info had ik ook al tot mij genomen en ook bij deze en nog 2 andere blijven steken..

Ik heb ook wel eens gehoord dat met de vintage plaatjes van de auto en soort kleur nummer hebben/bevatten of zoiets...
Waarmee de auto de fabriek is uitgeschopt of zo....? :?

iemand meer info over dit?

RE: Oma's truttenschudder..

clubbie schreef:
@vlassie nee, geel is niet mijn ding O:) 1 = genoeg>




Sommige dingen blijven voor altijd uniek... O:) O:)

Groet ron

RE: Oma's truttenschudder..

ja sterk spul die gele verf!
houd ayla z'n clubman bij elkaar! O:)in combi met veel tectyl!

ga er toch over denken!!

weet nu waarom vaak lijm ook geel is..... 8)

RE: Oma's truttenschudder..

clubbie schreef:
Ik heb ook wel eens gehoord dat met de vintage plaatjes.... iemand meer info over dit?


(b)engeltje":rwi9uxdl]Wat ik op kan maken uit de kleurenstaat op de site van Theo, gecombineerd met die van Minicolours, zou het Denim Blue kunnen zijn. [/quote:rwi9uxdl]
Als bovenstaande waar is zou er op het plaatje JMY moeten staan.
Ik zal een dezer dagen eens kijken wat er op de plaatjes van mijn CE staat, misschien bied dat meer duidelijkheid.

RE: Oma's truttenschudder..

Deze week de 'banaan'en de 2 zijstukjes van de banaan eraf geslepen om plaats te maken voor de reparatie aan de bodem bij de vulopening van de tank..
De 2 zijstukken waren redelijk in orde maar vertoonden allebei een diepe deuk aan de achterzijde
Ik heb een hekel aan plamuur,dus eraf!

De banaan zelf vertoonde 4 roest gaten,dus ook deze moest het veld ruimen..
Alle roestige plekjes op de bodem hebben kennis gemaakt met een zandstraal apperaat en een bus primer.. 8)

ik kap er nu mee en ga weer ff wat lassen...

eerdaags post ik meer foto's in de bucket.. O:)

RE: Oma's truttenschudder..

clubbie schreef:

De banaan zelf vertoonde 4 roest gaten,dus ook deze moest het veld ruimen..



Voordat je alle gaten in de banaan dicht maakt, er zitten er zoizo één (en dacht 2) voor de bekabeling van de kenteken verlichting!

RE: Oma's truttenschudder..

kentekenverlichting gaat binnendoor,vanaf het linkerachterlicht door de achterklep naar de kentekenverlichtingunit...

RE: Oma's truttenschudder..

Rene schreef:
kentekenverlichting gaat binnendoor,vanaf het linkerachterlicht door de achterklep naar de kentekenverlichtingunit...



Achterklep? Thuis even op zoek of k foto's heb.

RE: Oma's truttenschudder..

Je hoeft het niet te bewijzen, ik weet dat het bij mijn Mini zo zit en de 5 tal sloop Mini's idem dito..

RE: Oma's truttenschudder..

Maar in dit topic gaat het over een Clubman Estate, Rene... :x

RE: Oma's truttenschudder..

tja... nachtdienst gehad... beetje duf nog...mijn excuses voor deze vergissing..

RE: Oma's truttenschudder..

Geen probleem!
Voor Clubbie hier nog 2 foto's van de banaan.
Er zitten ook nog gaten in voor de ophanging van de tank (de vierkante).
Hoop niet dat je deze al allemaal dicht hebt gemaakt ;).


Op deze zie je dat de middelste 2 ronde de kabels voor de verlichting uit komt:

RE: Oma's truttenschudder..

Rustig maar ,rustig maar..... :D
Ik heb alles eraf gehaald en een nieuwe gehaald samen met 2 nieuwe zijstukjes..
Ik heb nog geen gaatje dat er orgineel inzit dichtgemaakt en was het ook niet van plan...lekker de rubberdopjes er weer in...
Er zaten 4 rotplekken/gaten in..... :x
Vandaar een verse.

Vanavond ook eindelijk een mijn linker achter bumpertje gevonden voor de estate....in de schuur waar ie al een paar jaar verdekt lag opgesteld. :?
Terwijl ik op zoek was voor een bodem-reparatie deel voor de estate..|:( .>

Toch niet handig meerdere plekken met onderdelen..

RE: Oma's truttenschudder..

Die delen liggen in een auto waar ze nooit op gebruikt worden (de VAN).
Samen met een partij velgen en ander plaatwerk.

Groet ron

RE: Oma's truttenschudder..

Nog wat pic's gevonden.
Daar 't een doorlopend project was van een jaar of 8, maar wij af en toe nog een projectje of klusje tussendoor hadden moest de estate nog weleens ergens uit logeren. Tegenwoordig doen we dit met een nette auto-ambulance achter de bus (of de patrol), maar voor die tijd ging 't ook nog weleens zo;

http://i188.photobucket.com/albums/z175 ... CT0009.jpg

En veilig wegzetten ging zo;

http://i188.photobucket.com/albums/z175 ... CT0051.jpg

En dan zag je een paar maanden alleen dit;

http://i188.photobucket.com/albums/z175 ... CT0018.jpg

Groet ron

RE: Oma's truttenschudder..

Dat is ook een manier! :)

RE: Oma's truttenschudder..

lol

Mijn vannetje moest ook met een heftruck van een zolder worden gehaald

Jaapio

RE: Oma's truttenschudder..

ja, wat ayla vergeet te melden is.. dit is een ver-rijker met lepels die op max. uitschuiven stond om op de benodigde 10 meter hoog en ver te komen.. :x

dit is inderdaad een tijdelijke slaapplek geweest van de estate... 8)

mijn auto,maar waarom heb ik deze foto's niet? :?

RE: Oma's truttenschudder..

Omdat je ze nooit gevraagd hebt.....
Ze komen wel van jouw camera :)

Groet ron

RE: Oma's truttenschudder..

Even een kleine update van de laatste tijd..

De laatste paar weken zijn gespendeerd met het laatste beetje aflassen van de turbo en de weberbak aan de binnenzijde,het schoonmaken van de tectyl-laag en andere nareklusjes.
Zoals het wegkrabben van alle fabrieks kit-lagen en andere meuk.
Alle randjes/naadjes/hoekjes/onbereikbare plekken/roestige stukjes van de bodem zijn inmiddels behandeld dmv zandstralen .
En dit alles in de primer gezet.. ;) ready for paint!

Momenteel huisvest ik mezelf regelmatig nog in de moterruimte om daar de laatste puntjes op de I te zetten..

Hopenlijk dat ik in de loop van volgende week gereed ben om de body om te draaien in het spit en dan 1 onbereikbare plek kan doen aan de andere kant.
Ook moet deze kant nog de wielkast achter en binnenzijde voorspatbord gestraald en gespoten worden..

:+) >

lekker bezig en van de straat dus... ;)

foto's van dit topic:zie reactie van Ayla op pagina 1 van dit topic of scroll iets omhoog..

RE: Oma's truttenschudder..

Goed bezig! Die bak in het schutbord is erg mooi geworden, ook netjes hoe die balk afgewerkt is met die buis daartussen! :)\\_ d:)b

Grappig is het ook om te zien dat overal opgeschreven staat wat er nog gelast moet worden.

RE: Oma's truttenschudder..

Dat schrijven is uit de tijd dat we het plaatwerk nog niet zelf deden.
Deze moest netjes worden, dus hebben wij een proffesionel ingeschakeld. Na wat oefenen op projecten die van minder belang waren, doen we nu het meeste plaatwerk zelf.
Met geduld en veel passen en meten komen we er aardig dacht ik... O:)

Groet ron

RE: Oma's truttenschudder..

Haha, ik dacht al dat het aanwijzingen waren voor een lasser maar las ook dat jullie het zelf deden. Nu valt alles op z'n plaats. Ik vind de oplossing van het schutbord vooral erg mooi geworden. Is deze ruimte nodig voor de turbo of om het spruitstuk meer ruimte te geven?

RE: Oma's truttenschudder..

Het is de ruimte voor de actuator (klep turbo), ruimte voor de turbo en de luchtaanvoerslang, meer lucht (koeling) langs de turbo en de Weberbak voor eventuele andere (tijdelijke) fratsen O:) .

Groet ron

RE: Oma's truttenschudder..

Het schrijven doe ik nog steeds... voor mezelf ook.
Vaak kijk je even na gedaane werkzaamheden en dan zie je toch nog iets..
Als de spullen al opgeruimd zijn,schrijf ik het op de body om het de volgende keer niet te vergeten..
Vaak zijn het kleine dingetjes wat mezelf irriteert en wat een ander niet zou zien of weten..maar ja..

Zeker het turbo-bak gedeelte met pijp is met aandacht gemaakt en erin gelast,omdat er toch een heel stuk stevigheid uit de auto verdwijnt op het moment dat de dikke balk in het schutbord wordt weggezaagd..
Daarom is voor deze bak ook EXTRA DIK materiaal gebruikt.. ;)
Mooie bijkomstigheid was idd de ronde halve pijp voor extra stevigheid zorgt,leuk eruit ziet en de rembekrachtiger-stang erin loopt aan de binnenzijde..
hart stang is achterkant bak.. :D

RE: Oma's truttenschudder..

Bij mijn turbo conversie heb ik om toch meer stevigheid te krijgen een dikwandige pijp achter mijn dashboard gelast tussen de stijlen. Die weberbak ziet er inderdaad netjes uit, ik moet er zelf ook nog eentje fabriceren.

Dennis

RE: Oma's truttenschudder..

wel even opletten dat je hem laag genoeg aanbrengt..
onderkant weberbak= bovenkant van crossmember.

ik heb er al veel geziendie de weberbak in de auto hadden gemaakt:x >maar net te hoog zat,zodat het filter net wel op je body beukt... :'(

d:)b

@ dennis:als je maten nodig hebt voor de bak... :O