Het kan absoluut geen kwaad om een benzine met een hoger octaangetal te tanken. Het octaangetal (95 of 98 dus, in deze contreien) is een maat voor de klopvastheid van de benzine. Hoe hoger het getal, hoe minder kans er bestaat op pingelen (verbanding [i:hfp676t0]voor[/i:hfp676t0] het vonken van de bougie - of was het nou het verschil tussen detonatie en verbranding??).
Het al dan niet optreden van pingelen heeft onder andere te maken met de compressie van je motor; een motor met hogere compressie zal eerder last hebben van pingelen en zal dan ook i.h.a. een benzine met een hoger octaangetal nodig hebben. Dit zie je bij de sportievere motoren, bijvoorbeeld Alfa's en BMW's. De benzine die je volgens je instructieboekje moet tanken is dus een minimum.
Je kunt uit het bovenstaande dus ook afleiden dat benzine met een te [i:hfp676t0]laag[/i:hfp676t0] octaangetal tanken (af en toe nog een actueel probleem als je naar het buitenland gaat - of natuurlijk als je 98 moet hebben en er 95 in mietert) een minder goed idee is. Overigens hebben moderne motoren (dus [i:hfp676t0]niet[/i:hfp676t0] die van de Mini ) ook nog zoiets als pingel-bescherming. Het motormanagement zal het ontstekingstijdstip aanpassen om pingelen te voorkomen als een benzine wordt gebruikt die te laag is. Bij moderne motoren is het dus helemaal (in het opzicht van al dan niet toebrengen van schade) niet meer interessant wat je tankt. Met het oog op prestaties en efficient lopen is het natuurlijk ook dan aan te raden om minstens te benzine te tanken die wordt opgegeven.
Om het verhaal nog even min of meer compleet te maken: ook benzine met lood in een auto gooien die loodvrij verlangt - daar gaat de katalysator kaduuk van - en (in mindere mate) andersom (de niet-geharde klepzittingen van zo'n motor hebben de beschermende werking van het lood nodig) is niet goed.
- Login of registreer om te reageren
RE: Brandstof, 95 of 98, gelood of ongelood
Ingediend door Epsilon-Eagle op wo, 26-12-2001 12:53
Er is per ongeluk Super 98 in mijn tank gegaan i.p.v. Euro 95. Beide ongelood. Maakt dat veel uit voor de motor? Ik heb zoiets nog al eens gehad (bij mijn vorige Mini) maar toen precies het omgekeerde. Toen ging er dus Euro 95 in i.p.v. Super 98. Dat reed voor geen meter.
Ik hoop maar dat het niets slechts is voor de motor. Ik gok van niet, maar ik wil het toch maar even vragen.