laatste klus : remmerij ontluchten

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

okee mensen mijn clubman is afgekeurd op het chassinummer en de remmen.
Nummer slaat de rdw er over twee weken in, daarna terug naar de apk.
Een probleem, hij remt voor geen meter, althans pas na 2 3 keer trappen.
Ik heb alle cilinders,schoenen en slangen vervangen en ten einde raad een nieuwe hoofdremcilinder.
Moet goed zijn nu, alleen ontluchten, wat is de beste manier, ik heb de meest eenvoudige remmen,zonder censor of drukregelaar.
kan ik eht alleen en zo nee, waar te beginnen, hoeveel keer pompen,wanneer stoppen met pompen
Alvast bedankt iedereen ;)

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Ik zou als eerst beginnen met het afstellen van de voor en achterremmen, daarna zorg je dat je met 2 man bent, en steeds rem intrappen, nippel open, nippel dicht rem los, rem intrappen, nippel open enz.....

Vergeet niet dat je aan de voorkant per kant 2 cilinders moet onluchten. Dus in totaal 6 cilinders. En zorg natuurlijk dat het potje vloeistof niet leeg komt want dan kan je weer opnieuw beginnen.

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

en waar te beginnen,in de boeken staat dat ik moet beginnen voor aan de verste kant vanaf de hoofdremcilinder, een gerenommeerd minidealer jullie wel bekend :) zegt dat ik achter moet beginnen? :?
trouwens voor heb ik inderdaad 2 cilinders maar ik kan er toch maar 1 ontluchten,de ander zit geen ontluchting op toch??
Of heb ik niet goed gekeken?

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Owja, even vergeten je hoeft voor maar 1 cilinder te ontluchten per voorwiel. Afstellen moet je wel 2 schroefjes per voorwiel doen.

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

en waar te beginnen, kan ik het alleen? heb morgen vrij en wil hem toch echt af hebben

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Volgorde is rechtsachter, linksachter, linksvoor, rechtsvoor. Je moet met zijn tweeen zijn: eentje trappen en de ander ontluchten.

Dennis

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

met mijn vader deed ik steeds trappen, maar wel een keer of drie achterelkaar, dan onderinhouden, openzetten,dicht en rem los.
Wat is nu de beste manier en wanneer kun je stoppen?

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

De manier die je aangeeft is de juiste en je stopt wanneer er geen lucht meer uit de nippels komt. Maar zoals Lowrida al zegt in een ander topic over je hoofdremcylinder: eerst die ontluchten...gewoon leiding losdraaien en vaders laten trappen :)

Dennis

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

en dat snap ik nu net niet, mijn hrc is zo een die hetzelfde is als een hoofdkopp cilinder, wat draai ik open en wanneer stop ik, wanneer kan de leiding dan weer vast?

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Je laat alle leidingen zitten. Achter ieder wiel, zit op een remcilindertje een nippel waar je een slangetje op kan steken en die je met een sleuteltje los kan draaien. Wat je open en dicht moet draaien is dit nippeltje.

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

oke erikje dat snap ik maar dat verhaal van dennis dan?

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Ik bedoel te zeggen dat je eerst je hoofdremcylinder ontlucht door de leiding die eruit komt los te draaien nadat je een paar keer getrapt hebt en dan het pedaal ingetrapt houdt.

Dat herhaal je een paar keer tot er olie komt (leiding natuurlijk wel weer dichtdraaien als je weer pompt).

Daarna doe je hetzelfde met de wielen: pompen, vasthouden, nippel open, lucht/olie eruit, nippel weer dicht, trappen etc. Net zolang tot er geen lucht meer uit komt en dat bij elk wiel.

Dennis

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

en wat heeft dat voor extra nut dan(dit wordt dan echt mijn laatste vraag) :P

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Als je het ontluchten van de HRC bedoelt: daar wil wel een lucht in blijven steken en dan kun je pompen tot je een ons weegt, maar verplaats je dus alleen maar lucht :+)

Dennis

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

he lui, alleen onluchten kan toch ook zo(hersenspinsel)
paar keer trappen,rem onderin,vastzetten met stukje houdt tussen rem en gaspedaal,ontluchten, dicht en plankje weg, en opnieuw :D

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Tuurlijk kan dat, maar met zijn tweeen is makkelijker

Dennis

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Je kan ook een remontluchter kopen, zijn helemaal niet zo duur. Als je leiding helemaal leeg is geweest gaat de truc met de plank een eeuwigheid duren iig.

[size=75:2aogxkxz][Link naar bedrijf verwijderd - Demelza][/size:2aogxkxz]

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Ik heb ook een probleem met mijn remmen, en voor de zekerheid vraag ik het hier even.
Ik heb twee weken geleden mijn remklauw uit elkaar gehaald (linksvoor). Daarbij is alles losgeweest (de klauw uitelkaar, remleiding is blijven zitten) en is er dus olie of remvloeistof vrijgekomen (ongeveer een half plastic bekertje) Dit heb ik opgevangen en terug gestopt in mijn hoofdcilinder. De remklauw heb ik weer gemonteerd en teruggezet maar toen werkten mijn remmen ineens niet meer. Er is geen remdruk wanneer ik de pendaal indruk...

Komt dit doordat mijn remklauw uitelkaar is geweest? Moet ik iets doen met de remvloeistof? Hoef ik het remsysteem nu alleen weer te ontluchten? Moet ik alle wielen ontluchten (incl de hoofdcilinder), of alleen het wiel linksvoor, waar de klauw uit elkaar gehaald is?
Of is er een geheel ander probleem? Ik kan de rem 1000x intrappen, maar er blijft geen druk komen. Is iemand dit probleem bekend?

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Je hebt de oude vloeistof er weer ingegooid? Ik zou altijd nieuwe gebruiken voor het bijvullen (check haynes). Ook remvloeistof gaat niet eeuwig mee en raakt vervuilt.

Als er een half bekertje uit is gelopen gok ik dat het systeem behoorlijk leeg is gelopen. Dan zou je alle wielen moeten ontluchten. Dat je geen remdruk meer hebt is in ieder geval logisch omdat de opgesloten lucht in de leiding niet in rook op gaat (uhhh ;) )

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Sjonge jonge jonge, van het één komt weer het ander. Het houdt ook nooit op :P
Ben mn hele systeem gaan ontluchten plus verversen, nieuwe remvloeistof gehaald, reservoir was leeg, en weer bijgevult, rechtsachter begonnen, door naar linksachter en linksvoor. Toen zag ik ineens dat het reservoir weer leeg was, dus ik weer bijvullen en opnieuw beginnen, weer rechtsachter. Blijkt deze gewoon te blijven druppelen. Die nippel is gewoon niet vast te draaien |:( Hoe kan dat nou ineens? Als ik achter de auto sta (zit) moet ik toch gewoon de steeksleutel van boven naar beneden draaien? (vast is toch met de klok mee? Of doe ik nou iets helemaal fout?? :? Hij blijft maar druppelen en ik krijg hem niet vast.
- Kan ik hem kapot gemaakt hebben zonder dat ik dit door had?
- En wat zijn de gevolgen hiervan?

Denk ik 'even' het systeem te ontluchten en verversen, komt dit weer op mijn pad. Lekker he?! :*

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Er zijn vakgarages die de mogelijkheid hebben om een soort pomp op je hoofdrem-cylinder aan te sluiten en daarmee spoelen/ontluchten ze de remleidingen. Werkt super en geen gehannes :)

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Zie hier hoe je zelf de werking van de pomp kan nabootsen (in 't Frans maar avec duidelijke foto's dus...).
http://www.forum-auto.com/sqlforum/sect ... 226175.htm

Ik heb samen met mijn vader, voor 25 euro, een eezibleed (eerste plaatje) aangeschaft. Aansluiten op reservewiel, ontluchtingspunten 1 voor 1 open en een bikkelhard rempedaal...

Wat betreft de lekkende ontluchtingsnippel; hoe hard heb je 'm aangedraaid? Als je 'm te vast hebt gedraaid kan je'm doordraaien namelijk. Een mogelijkheid is er helemaal uitdraaien en kijken of de draad beschadigd is.

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Ik heb de nippel eindelijk losgekregen, bleek inderdaad volgens mij dat het schroefdraad niet helemaal lekker meer is. Dus morgen maar even een nieuwe halen. Gereedschapskist op de rempendaal gezet zodat er in ieder geval geen remvloeistof meer weglekt... da's een beetje zonde :9

Maar wat ik nog niet begrijp, en zal wel lgisch zijn, is dat ik volgens mij twee hoodcilinders heb. Ik heb zo'n zwarte met draaidop en nog een dop/leiding (volgens mijn vraagbaak en haynes een master cilinder, en rechts daarvan (als je voor de auto staat) een doorzichtig bakje, waar ook op staat dat er DOT3 in moet (heb er trouwens DOT4 ingedaan, moest volgens de mini center), dus volgens mij ook de remvloeistof, want toen ik deze bijvulde kwam er eindelijk weer druk op mijn rem-pendaal.

Maar die vloeistof die ik eerder heb opgevangen heb ik terug gegoten in die zwarte cilinder, maar deze wordt niet leger wanneer ik de nippels open heb staan, en de doorzichtige wel (die ik dus nu voortaan bijvul)

Maar waar is die zwarte voor dan? En heb ik iets grondig fout gedaan door daarin de gelekte rem vloeistof te gooien?

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Hoofdkoppelingscilinder

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

ohh, dan kan het nooit goed zijn dat ik daar mijn remvloeistof in gedaan heb... Maar volgens mijn vraagbaak en haynes is dit ook gewoon de brake master cilinder... :?

edit: zie nu inderdaad dat hetzelfde plaatje ook hoort bij de koppelingshoofdcilinder.. Stom van mij om die door elkaar te halen. Maar ze zien er op het plaatje ook hetzelfde uit, lekker verwarrend....

Wat moet ik nu doen? Zal het een moeilijke klus worden om deze koppelingsvloeistof te vervangen omdat er een half plastic bekertje gebruikt remvloeistof in zit? Of hoeft dit helemaal niet en is het niet heel erg (kan het me bijna niet voorstellen, dus hoop dat de klus niet al te moeilijk is O:) )

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Je hebt twee mastercilinders naast elkaar voorin zitten. 1 ( de linker van voren ) is de brakemastercilinder en 1 (de rechter van voren) de clutchmastercilinder. Beiden werken op remvloeistof, echter heeft de brakemastercilinder bij de nieuwere types een plastic vloeistofreservoir en de koppelingscilinder een metalen.

Koppelingscilinder kan op zich niet heel veel kwaad als hier oude remvloeistof in zit. Mocht je toch willen ontluchten dan doe je dit net als bij de wielen alleen dan bij de hulpkoppelingscilinder (zit op je vliegwieldeksel).

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Oke (zucht van verlichting) dan is er nog helemaal niet zoveel aan de hand dus... Enige nadeel is dus dat de remvloeistof die er nu in de clutchcilinder gegaan is al gebruikte vloeistof was... Niet volledig schoon en clean.

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Sjonge jonge jonge, de problemen blijven zich opstapelen... Eindelijk iemand bereid gevonden om me te helpen bij het vervangen van mn wiellager, komt er een ander probleem om de hoek kijken, namelijk m.b.t. mijn ontluchtingsnippel in mijn rechter achterwiel...

Deze bleek ineens te lekken, en ik hem eruit draaien, draad beschadigd. Dus nieuwe gehaald, gevreest voor het ergste, en ja hoor ook de nieuwe gaat er niet in en heeft nu ook een beschadigd draad....

Dus waarschijnlijk is de draad in het wiel zelf kapot? Hoe moet ik dit nou weer oplossen? Volgens mij 'mag' ik gewoon niet meer met mijn mini de weg op. Er blijven zich problemen voordoen... Wordt het een nieuw achterwiel aanschaffen? Of kan ik nieuw draad tappen? (heb er geen gereedschap voor en nog nooit gedaan......)

Ik zie het wederom weer ff niet meer zitten, wordt er sjago van... maar zal er wel bij horen :'(

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

De nippel draai je in de wielremcilinder die gemonteerd zit met een clip op ankerplaat van de remtrommel. Een nieuwe remcilinder kost iets van 15 euro en vervangen moet je toch ooit. Birdy kan er vast wel even naar kijken. (toevoegen op todolist voor morgen dus) :D

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Die achterplaat waar dat schroef draad in zit die zijn tegenwoordig schrikbarend duur (ca 95 euro). Je moet even kijken op marktplaats of je ergens trommelremmen voor de achterkant vandaan kunt halen. Ik heb alleen nog platen liggen voor de voorwielen, dus helaas niet voor achter.
De plaat zelf kun je er gemakkelijk afhalen door alles wat ervoor zit eraf te halen.


Groeten,

Arjan

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Een nieuwe achterplaat is toch helemaal niet nodig? Alleen de schroefdraad van de wielremcilinder is kaputtie. Een nieuwe wielremcilinder kost 15 euro gemiddeld...

Kijk maar op dit plaatje:
http://i23.ebayimg.com/03/i/05/c5/8f/ca_1_b.JPG

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Sorry, ik dacht dat je de achterplaat bedoelde waar de stelbout achter in zit. Maar als het om het ontluchtingsnippeltje gaat kun je gewoon een nieuwe cilinder kopen ja

Groeten,

Arjan

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Oke, dan zal ik proberen om bij de plaatselijke autoboer even een nieuwe remcilinder te halen..

Ben erg benieuwd wat het volgende probleem wordt :| ;)

Maar dit is dus geen moeilijk klusje? Dat zou weer schelen..

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Hallo spaiky,

Je kan beter ook gelijk de andere kant vervangen, anders krijg je binnenkort misschien een remdruk verschil, en kom je niet door de apk.

Succes ermee!

Gr Jasper

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Waarom zou je een remdrukverschil krijgen wanneer je 1 kant vervangt? Als de ander kant gewoon goed is zal de mini gewoon gelijk remmen, volgens mij. Anders wordt het wanneer je de remvoeringen gaat vervangen aan 1 kant.

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Heb inmiddels vandaag de cilinder vervangen van mijn rechterachterwiel, en ben toen weer begonnen met het ontluchten van het systeem. Maar is dit echt niet te doen in je eentje?

Want ik ontlucht, zet de rem vast, ren terug, draai hem vast en haal de stang van het pendaal af. Dat moet toch goed gaan?

Verder krijg ik maar geen keihard pendaal en gaat er ergens remvloeistof verloren. Wanneer ik een stukje rij dan heb ik de eerste keer helemaal geen druk, dan 2x pompen en dan heb ik een beetje druk. Maar wanneer ik dan weer stil sta is de drukw eer weg en moet ik weer 2x pompen. En het reservoir gaat ook weer leger, maar ik zie geen zichtbare lekkage... Kan het zijn dat de vloeistof zich verspreidt in het circuit omdat ik de achterremnippel er 4 dagen uit heb gehad? Dat het hele systeem zo leeg is dat daar de vloeistof in gaat zitten? Of moet er ergens een lekkage zijn?
En de nippels hoeven toch niet klemvast gezet te worden? Iets harder aandraaien als handvast toch?

Ik wilde morgen gaan rijden, maar ben bang dat er alsnog wat problemen blijven, nu weer met mijn remmen :r

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Het advies is wanneer er een wielremcylinder lek is de andere ook direct te vervangen gewoonweg omdat alles dan weer perfect is en weer jaren meekan anders is wellicht een week later de ander alweer lek.

Een remdrukverschil is wel degelijk mogelijk met verschillende types/merken remcylinders, maar voor de APK mag er 30% verschil zijn, dus dat is heel ruim.

@Spaiky

Met zijn tweeen ontluchten is gewoon veel makkelijker en sneller. Waarschijnlijk is je systeem echt helemaal leeggelopen en gaat daar de vloeistof in zitten.

Zo te horen zit er nog veel lucht in, want je kunt wel druk opbouwen met een paar keer pompen. Mini's zijn lastig te ontluchten en is soms een kwestie van lange adem. Begin eerst met het ontluchten van de hoofdremcylinder.

Dennis

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

De remmen ontluchten weet ik wel, maar volgens mij kwam daar prima een straaltje uit, zonder lucht. Of kan het voorkomen dat er even later toch ineens weer een flinke lading lucht komt?

En hoe ontlucht ik de hoofdremcilinder?

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Mijn probleem is inmiddels opgelost. Het feit waarom ik maar geen druk kreeg, of pas na een keer pompen, was omdat ik één achterwiel niet ontlucht had. Deze nippel kreeg ik nog niet los, steeksleutel paste niet..

Dopje gehaald en toen wilde hij wel open :P Deze ook ontlucht, toen alles weer ontlucht en het resevoir goed volgehouden en nu geeft hij een prima remdruk, zoals het was en hoort.

Vandaag voor het eerst weer even een rondje gedaan, ging super! :)" title="Evil" />

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Inmiddels weer een probleem met de remmen :)" title="Evil" />

Nee even serieus, ik heb inmiddels mijn remleiding achter vervangen, vanaf de T-splitsing. Dit heeft een lokale autoboer voor mij gedaan i.v.m. de nippels die ik er zelf niet op kan zetten helaas... Maar hij heeft de remmen daarna ontlucht, voor en achter, maar gaf aan mij wel aan dat hij de rem wel veel te laag vond..
Dus ik naar huis rijden en inderdaad remt hij veel te laat op het pendaal en veel te zacht. Ik kan het pendaal nu tot de grond aan trappen en voel hem dan remmen. Hij remt wel, maar wel veel te zacht. Ik durf nu geen plotselinge file te naderen met een gangetje van 120 want dan knal ik er vol in :x

Maar kan dit liggen aan het feit dat hij hem misschien niet genoeg, onvoldoende en onjuist heeft ontlucht? Kan het late en mindere remwerk eraan liggen dat er toch nog lucht in het systeem zit? Of heb je dan helemaal geen druk?
Aan mijn remmen heb ik verder niet gezeten, heb wel het subframe vervangen en dus de draagarmen en de remleidingen losgehad. Maar binnen in de trommel ben ik niet geweest en ook aan de stelschroef heb ik niet gezet. De handrem is er wel vanaf geweest. Maar het lijkt mij niet de oplossing om de remmen opnieuw te stellen toch? Want daar ben ik helemaal niet aan geweest. En ook het los zijn geweest van de handrem hoeft hier niet aan bij te dragen toch?

Ik zelf denk dus aan het verkeerd of slecht ontlucht hebben. Kan dit goed kloppen, of zijn er ook andere mogelijkheden? Ik vraag het maar even, want nu is het toch donker, en morgenochtend wil ik hem weer op de weg krijgen. Ontluchten kan ik wel, dus dat zou dan wel goed komen...

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Dit lijkt gewoon slecht ontlucht, gewoon even herhalen. Bij onze mini na het ontluchten en stellen van de remmen is het pedaal kei hard (ja, brabant). Hij maakt een slag van slechts een paar centimeter. Dit is met trommels rondom.

Succes met ontluchten.

Tip, als je een slangetje (oude ruitensproeierslang) op de nippel zet kan je beter zien of er nog lucth uit komt.

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Hallo Spaiky,

Stellen van de remmen kan nooit kwaad. De manier van stellen is je wiel ronddraaien, de stelnok vastdraaien totdat het wiel niet meer draait. Dan terugdraaien tot je de remschoen net tegen de trommel hoort lopen.
De stelnokken achter draai je beide rechtsom. De stelnokken voor, draai je in de rijrichting!!

Verder doen wij het ontluchten altijd met z'n 2. 1 doet de ringsleutel en de slang op de nippel en draait deze ook open en dicht. De ander zet het pedaal op druk en houdt het niveau in de gaten. Dan is het op druk zetten, seintje geven, nippel open, pedaal beneden sientje, nippel dicht.
Net zo lang totdat er schone remvloeistof zonder bellen naar buiten komt.

De slang houden wij altijd omhoog vanaf de nippel (krulstaart idee), zo kan je zien of er lucht uit komt en er kan dan, als het pedaal beneden is, niet per ongeluk lucht terug naar binnen schieten.

Succes en groet ron

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Ja die ontluchtings wijze die ken ik ja, maar ik doe het altijd alleen omdat ik hier nog geen liefhebbers in de buurt heb wonen. Tot nu toe lukt het gelukkig wel alleen, de kunst is alleen om het niveau goed te houden, want na 5 keer pompen is hij leeg en kan ik weer opnieuw beginnen :9
Maar goed, eerst morgen maar nieuwe vloeistof halen, en dan hopen dat ik hiermee het probleem oplos!

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Hallo is al weer even geleden dat hierop gereageert is maar ik had nog een tip voor het ontluchten van de remmen als je alleen bent. Als je een leiding neemt van een ruitensproeier kom je ook een T-stuk tegen hierin zit (bij ford in ieder geval) een kogeltje om te voorkomen dat je vloeistof terugloopt. Als je het juiste gat afdicht krijg je dus een leiding met een "terugslagklep" zodat er geen lucht terug in je remleiding kan lopen. Als je nu je nippel opendraait kun je blijven pompen zonder dat je hoeft te kijken of er nog lucht uit komt. Wel goed je reservoir in de gaten houden. Je kunt nu de remmen ontluchten als je alleen bent. Mocht het zo zijn dat het nog niet helemaal goed is herhaal het bovenstaande en wees iets geduldiger.

groeten Eelco net in bezit van n mini
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

[size=75:1rmahah4][Topics samengevoegd - Crispy][/size:1rmahah4]
Gisteren heb ik met een kennis van mij de remmen ontlucht. Nadat we alles ontlucht hadden zat het rempedaal halverwege.
Vanochtend kon ik het rempedaal geheel tot op de bodem intrappen en de tweede keer iets minder ver en daarna op de goede hoogte.
Wanneer ik hetzelfde deed na een minuut of 5 weer hetzelfde.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
De HRC is een type 3 met gele band in.
Op het schutboard zit een module met twee ingangen en twee uitgangen een naar voor en een naar achter, wat is hier de functie van?

Het gaat om een Mini 1000 HLE van 1983.

Groeten

Leon

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Misschien toch nog lucht in het systeem, dat na een nacht staan samen is gekomen op het hoogste punt en nu weer voor problemen zorgt? Juist omdat alles samen werkt?

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Op het schutboard zit een module met twee ingangen en twee uitgangen een naar voor en een naar achter, wat is hier de functie van?



drukverdeler (zodat je achterremmen niet zo makkelijk blokkeren)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Leon, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Vandaag opnieuw de remmen ontlucht nadat alle nippels tweemaal gecontroleerd waren zat het pedaal bijna bovenin. Na vijf minuten nogmaals geprobeerd en wat denk je, op de bodem geen druk meer.
Dus maar weer een rondje gemaakt maar geen succes.
Wie weet wat er aan de hand is?
Het tankje is continu aangevuld verder is geen lekkage te ontdekken het niveau in het tankje blijft gelijk.

groet

Leon

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Goeiemiddag

Ik ben gisteren ook bezig geweest met het onluchten van mijn remmen. Ik heb een mini Chelsea van '86 met trommelremmetjes rondom.

Hetgeen ik gedaan heb is: paar keer pompen met rempedaal zodat ik pedaal al boven heb met druk en dan ingedrukt houden, dan opent mijn vader de nippel, mijn rempedaal wordt dan tot helemaal beneden gedrukt. Als ik daar ben nippel dicht en pedaal omhoog laten komen. Dan weer paar keer pompen,... Overal kwam een mooi straaltje olie zonder lucht uit.

Dit heb ik gedaan in de volgorde: linkerachterwiel, rechterachterwiel, linkervoorwiel, rechtervorwiel (volgens Haynes voor lefthanddrive)

Ondertussen ook gekeken dat het remvloeistofniveau goed bleef en af en toe eens bijgevuld.

Na volledig rond geweest te zijn, moet ik nog altijd blijven pompen om wat remdruk te krijgen.

Wat doe ik verkeerd of wat kan hiervan de oorzaak zijn.

Ik las hier nog iets over de hoofdremcilinder te ontluchten. Misschien dat het dit is. Waar zit die hoofdremcilinder en hoe moet die ontlucht worden?

Alvast bedankt voor de uitleg

Bart