laatste klus : remmerij ontluchten

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Vandaag maar ff eerst naar [een minigarage] geweest om een stelsleutel te halen..
Ik hoopte dat het daarmee zou lukken. Het was een karwei, want de schroef was niet helemaal vierkant meer, maar met een hamer en een vijl, plus deze sleutel is het me toch gelukt de stelschroef te vervangen voor een nieuwe. Laten we hopen dat dit nu geen problemen meer gaat geven. Mn wiel is in ieder geval nu gesteld!
Zag ik helaas ook dat mn wielremcilinder ging lekken... Heel klein beetje, maar toch. Het lijkt mij dat er geen vocht uit mag komen, ook niet als je erop duwt. Toch?

mijn tip voor een ieder, ga eerst voor het juiste gereedschap en dan pas aan de klus. :P

[size=75:3qnb3asj][Bedrijfsnamen verwijdert - Demelza][/size:3qnb3asj]

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Spaiky, je cilinders mogen inderdaad geen druppel lekken, dat wordt vervangen dus.

Heb je wel kopervet op de nieuwe stelnok gedaan voordat je hem erin draaide? Anders heb je in no time weer hetzelfde probleem.

Groet ron

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

ja daar was ik al bang voor. Dus dat wordt dan vervangen morgen.
Maar ja, gezien de staat is dat alleen maar beter en het klusje is niet zoveel werk.. Alleen die borgpin ja...

Maar daar wagen we ons morgen dan maar weer aan. hopen dat de garage er twee op voorraad heeft liggen :P

default

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

ayla schreef:
geen shit van wd40



@ron,

zou je me even willen p.m.'en welk goed en goed verkrijgbaar merk kruipolie jij dan bedoelt.?

default

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

ayla schreef:
maar de voeringen moet je er even af halen.





## ik denk dat voeringen wel tegen een beetje hitte kunnen..
of rem jij nooit??

default

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Spaiky schreef:


mijn tip voor een ieder, ga eerst voor het juiste gereedschap en dan pas aan de klus. :P





## tip gejat dus, van mij.. :r

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

hahaha, je hebt me inderdaad gezegd dat ik direct een vierkante sleutel moest gebruiken.
Nu is mijn tip dan ook, gebruik het juiste gereedschap, werkt veel makkelijk :P

En deze :r neem ik dan maar als voor de gein aan ;)

default

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Spaiky schreef:
als voor de gein aan



## ben ik het wel mee eens.
soms is voor mij wat onduidelijk wat die smiley's precies willen uitdrukken.

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

@metrodriver; ik heb nog nooit remvoeringen roodgloeiend zien staan op een mini, mocht het wel zo zijn verglazen je voeringen en remmen dan niet meer (regelmatig gezien op vrachtwagens). Dus gewoon eraf halen dus.

De kruipolie die ik gebruik is van BERNER. Om precies te zijn; BERNER 6. Echte kruipolie die inderdaad doet waar die voor meegenomen is.

Groet ron

default

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

ayla schreef:
ik heb nog nooit remvoeringen roodgloeiend zien staan



## zie ik het juist: je dacht door het heetstoken van de remankerplaat (vanaf de achterkant) de remvoeringen (voorkant) roodgloeiend te krijgen, en daarbij de stelnok 'relatief koel' te laten zodat door het uitzettingsverschil de nok beweegbaar zou worden??

ik denk dan: de remankerplaat zal dan wel aan het druppelen zijn... en de stelnok zal dan ook wel roodgloeiend zijn.

maar ja, demonteren is i.i.g. het verstandigst

bedankt voor je kruipolie-advies; alleen even zoeken waar dat spul te koop is.

(hoe heet worden remvoeringen van een mini bij een snelle afdaling van de St.Gotthardpas (CH)?)

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

ik haal de remmen altijd uit elkaar als ik een ankerplaat heet stook, vanaf de achterkant kan je er lastig bij. En inderdaad vanaf de achterkant hebben de voeringen geen last nee.

Hoe warm de voeringen worden op de Gothardpass? Geen idee, heb er nooit een mini langs de kant zien staan (ja, ben er regelmatig overheen gereden ja). In ieder geval niet roodgloeiend, probeer het een keer en kijk of je mini nog net zo goed remt als daarvoor.

Sterkte en de groeten aan het obstakel waar je tegen knalt...

Groet ron

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Zo, één remcilinder vervangen, andere doe ik vandaag of morgen.
Maar ik moest weg met de mini, dus toch ff ontlucht en gaan rijden.
Maar tijdens het ontluchten kreeg ik zowel linksvoor als links achter (de kant die ik nog niet vervangen had) geen straaltje vloeistof. Ik gebruik zo bleeding set voor op je reservewiel.

Maar er stond druk op, nippel open, maar kwam niks uit.. Achter kwam er wel wat uit als ik pompte met mn rempendaal, maar voor kwam nog steeds niets uit. Wanneer ik de nippel er nog verder uit draai dan komt er wel vloeistof uit, langs de randen van de nippel.. Kan de nippel ook verstopt zitten? Of zit mn remleiding ergens verstopt?

En gewoon doorpompen, onder druk, totdat er iets uitkomt? Of nippel eruit halen en dan die proberen te reinigen?

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

De nippel zelf kan ook verstopt raken. Vuil kan op de raarste plaatsen komen. Je zou met een naald of dunne spijker kunnen proberen de nippel weer open te krijgen.

default

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Spaiky schreef:
Kan de nippel ook verstopt zitten?



## ja dus.
officieel hoort er een stofdopje (rubber) op elke ontluchtingsnippel te zitten; wanneer dat er niet zit zou ik eerst de nippel maar eens doorraggen.
(of vernieuwen)
(e.e.a. van de oplossing geef je zelf al aan door te zeggen dat een heeeeel ver uitgedraaide nippel de vloeistof langs de schroefdraad laat ontsnappen)

hth

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Nou inderdaad lag het aan een verstopt ventiel. Na deze goed te hebben schoongemaakt en terug gestopt te hebben kon ik dit ook prima ontluchten..

Maar mn probleem blijft.. Ik heb een hard pendaal op ongeveer 3/4 van het pendaal, en bij mijn oude mini zat deze toch vrij ver bovenin al. Ik krijg ook geen hard pendaal bovenin wanneer ik vaker pomp. Dus ik sluit een beetje uit dat er nog lucht in zit, toch ga ik hem morgen nogmaals goed ontluchten, volledig doorspoelen.

En ook mijn achterremmen heb ik goed gesteld. De vorige keer lag het namelijk daar aan.

Ik heb achter trommel en voor schijf. Schijfremmen hoef ik niet te stellen toch? Dat doen ze toch vanzelf? Achter heb ik wel goed gesteld, dat merk ik ook aan mn handrem die aardig kort is.

Iemand een idee hoe het kan dat ik het pendaal toch niet bovenin krijg?

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Ik ga morgen even kijken naar de dikte van mn blokjes aan de voorkant. Maar wanneer zou ik deze moeten vervangen? Wat is de normale dikte en wat is de nodig-aan-vervanging-toe-zijnde dikte? :)

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

de normale dikte is ongeveer 1 cm, dit is als ze nieuw zijn.

Ze slijten na verloop van tijd.
Alshet goed is, zit er een klem in achter de splitpennen, deze is ook gelijk indicatie.

Wat ik altijd doe, is wiel eraf, en ff kijken of er nog voering op de blokken zit. Dit vereist wel enig inzicht hoe het er nieuw uitziet.

Groet ron

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

ja, ik was van plan de auto op te krikken, wielen eraf en dan beide kanten even onder de loep nemen.
Voor zover ik weet en gelezen heb, gewoon de splitpennen eruit (2x), dan zo'n plaatje, en dan kan ik de remblokjes en twee anti-..... plaatjes eruit halen.

That's all? Of moet ik nog ergens goed op letten? Volgens mij niet heel moeilijk en eens kijken of deze aan vervanging toe zijn.

Zou dit een reden kunnen zijn dat mn pendaal heel laag blijft, of....?

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

om te kijken hoef je het niet uit elkaar te halen.
Alleen wiel eraf

Groet ron

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Ben er even mee bezig geweest, maar begrijp een aantal dingen wel/niet.

Voor de zekerheid heb ik de remblokjes er toch tussenuit gehaald, heb namelijk niet zo'n geoefend oog als Ron O:)
Het gedeelte van de blokjes waar je mee remt is bij mij ongeveer 3-5 mm, per blokje iets daartussen in. De totale dikte van het blok is dan 7-9 mm.

Wat bedoel je, Ron, met de dikte van de blokjes? Alleen het gedeelte wat slijt en waar je mee remt, of het totale blokje?

Want als je alleen het gedeelte bedoeld wat bij mij dus 3-5 mm is, dan ben ik nodig aan vervanging toe geloof ik... Please tell me..

En op de schijf zie je uiteraard het remspoor lopen, daar waar de schijf schoon is. Deze mag ik nog eens goed schoonmaken, maar dat terzijde. Dit spoor heeft een breedte van 22 mm, terwijl mijn remblokjes een breedte van 44 mm hebben (ongeveer). Hoe komt het dat dit niet volledig gebruikt wordt? Ik heb het gevoel dat ik aan de zijkant van de schijf niet rem. Kan dit? Is dit normaal?

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

he Spaiky,

Als de blokken (het slijtende gedeelte) tussen de 3 en 5 mm zijn, zou ik ze vervangen.
Tevens zou ik zo te horen, ook de schijven vervangen, zeker als ik hoor dat je maar een spoortje heb van 22 mm. Eigenlijk behoort het hele blok te remmen over de volle breedte.

Groet ron

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

De blokken heb ik inmiddels vervangen. Ik ga er een tijdje mee rijden, om te zien of mijn schijfen nu ook weer schoon worden. Het is niet dat deze zwaar doorroest waren, meer opervlakkig. Maar als nu blijkt dat het spoortje inderdaad nog steeds zo smal blijft zit er waarschijnlijk niets anders op dan ook de schijfen te vervangen... Laten we hopen van niet :)

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

hmmm, ik zou ze ook gelijk vervangen, maar ja, je moet het zelf weten.

Wat je wel kan doen is een paar keer krachtig remmen, waarschijnlijk heeft de vorige bestuurder te defensief gereden.

Groet ron

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

te defensief gereden



.. of de schijven zijn krom?
(heb je aan beide kanten van de schijf een slijtspoor op dezelfde plek? )

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Wat ik begreep, was dat het spoor de hele schijf rondzat, aan beide zijden.

Zo niet, dan kan theo toch gelijk hebben.

Groet ron

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

de enige andere mogelijkheid zou zijn dat de plunjer(s) scheef in/uit de klauw gaat(n) ? kon je die makkelijk terugduwen?

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

De plunjers kon ik met mn handen/vingers niet terug duwen. Dit moest ik doen dmv een schroevendraaier. Dan lukte het wel, via een hefboom-achtig iets.

En idd was het spoor over de hele schijf heen. Bij krachtig remmen voel ik ook geen trillingen in mn rempendaal, wat kan duiden op een kromme schijf. Dus volgens mij is die wel recht.

Ik heb nu een stuk gereden, met flink wat remmen, krachtig remmen, erbij. Heb het gevoel dat de roest nu al minder wordt. Eerst hoorde ik het wiel al aanlopen, maar nu hoor ik dat al niet meer, en komt er tussen de roest door de schijf alweer in zicht. Dus ik denk dat het zo wel goed zal komen. Maar ik wacht rustig af.

Verder heb ik een garage gevonden in Putten (voor mij meest in de buurt) waarvan de eigenaar ook mini's heeft in eigen bezit en ook restaureerd. Nu ga ik hier vrijdag langs voor een check onder de kap. Ik ben benieuwd wat hij ervan vindt. Zal hem ook eens laten kijken naar mn remmen enzo. Misschien dat hij mij verder kan helpen, of misschien dat het zo wel hoort.

Kortom, wordt vervolgd :)" title="Evil" />
Trouwens, wat kosten nieuwe schijfen eigenlijk ongeveer??

default

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Spaiky schreef:
of misschien dat het zo wel hoort.

nieuwe schijfen eigenlijk ongeveer??



## afaik zijn er maar 4 redenen om een remschijf te vervangen:
* de schijf is zeer sterk door roest aangevreten en kan niet meer worden afgedraaid;
* de schijf heeft de minimaal toegestane dikte (opgave fabrikant) bereikt;
* de schijf heeft een slag (dwarsslag, zoals een slag in je fietswiel): dit moet te voelen zijn omdat dan tijdens het matig sterke remmen het rempedaal pulseert (slaat);
* de remschijf van het andere wiel op die as moet worden vervangen.

als ik jou zo hoor zit er geen slag in, maar komen de remblokje niet vlak (zoals het hoort) op de remschijf.
mogelijk klemmen de blokjes in de geleiding die ze in de remklauw hebben.
het is dus zeker zo dat de blokjes met het *hele* oppervlak moeten remmen en dat op de remschijf een overeenkomstig glad 'remspoor' te zien moet zijn.
(als dat niet zou zijn, zou de fabriek de blokjes kleiner maken en ook de remschijf..., want wat geen contact heeft remt niet en kost alleen maar geld (bij de productie)

de remblokjes moeten 'beweegbaar' in de klauw zitten, en de achterplaat van de blokjes moet schoon zijn, en de zuiger moet ook schoon zijn, zodat ie het blokje niet 'scheef' drukt.

verder zou de klauw scheef aan de ophanging geschroefd kunnen zitten, dan is het gladde spoor van de blokjes aan de buitenkant van het wiel anders dan aan de binnenkant (motorkant), dus zijn er 2 'schoonslijpringen', waarvan de ene kleiner is en de andere groter.

hth

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Ik heb nu een stuk gereden, met flink wat remmen, krachtig remmen, erbij. Heb het gevoel dat de roest nu al minder wordt. Eerst hoorde ik het wiel al aanlopen, maar nu hoor ik dat al niet meer, en komt er tussen de roest door de schijf alweer in zicht. Dus ik denk dat het zo wel goed zal komen. Maar ik wacht rustig af.




nadeel van deze manier is dat je nieuwe blokjes niet mooi gelijk af slijten omdat de roest op je schijf ook niet vlak is. uiteindelijk kan je hierdoor piepende remmen krijgen of gaat de schijf weer roesten. ik zou toch echt de schijven vervangen en kijken of de zuigers goed gangbaar zijn (met de waterpomptang terug duwen)

groeten Kevin

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Dennis schreef:
Volgorde is rechtsachter, linksachter, linksvoor, rechtsvoor. Je moet met zijn tweeen zijn: eentje trappen en de ander ontluchten.

Dennis


is dit voor alle modellen? Ik heb schijven en een bekrachtiger..

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

iemand die het me snel kan vertellen? dan kan ik zo nog aan de gang..

Groeten..

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

ja, is voor alle modellen.

Tenzij je hele oude hebt met 1 systeem.

Groet ron

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

okej merci :)

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Aantekening:

Modellen met en diagonaal systeem (dus niet voor en achter gescheiden gebruiken een ander systeem. Ik zelf doe linksvoor rechtsachter, rechtsvoor linksachter.

default

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

hee jongens heb mn rem lijdingen vervangen plus rem cilinders nou komt het probleem heb hem nou 2 keer ontlucht met overdruk maar remmen is nog slecht als ik hem de 2e keer intrap heb ik mn neus tegen het raam ,moet ik nog eens ontluchten of kan het ook de hrc zijn die niet goed meer is????

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Dan heb je er nog wat lucht in zitten, dus als je de rem intrapt, duurt het ff voordat je druk opbouwt (pompend remmen). Ik denk dat je nog ff een keer moet proberen ;)

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

[size=75:bpncds03][topics samengevoegd - Crispy][/size:bpncds03]
Hallo ik ben al enige weken mijn trommelremmen aan het ontluchten, had problemen dat de eerste "slag" steeds leeg bleef. Op het forum had ik gevonden dat dit zeer waarschijnlijk met lucht inhet systeem te maken had.

Het advies hier opgevolgd en een ezibleed gekocht, vandaag geprobeerd, maar krijg er geen lucht uit. Zelfs niet als ik leidingen los heb gehaald, dan verwacht je toch dat er lucht in het systeem zit.

Ik heb de ezibleed aangesloten zoals op de instructies en daarna heb ik eerst rechts achter 30 sec ontlucht daarna links achter rechts voor links voor. Mijn reserve band staat ongeveer 1,5 bar.

Ook heb ik dat bij soms enorm lekt langs de dop, heb dit geprobeerd op te lossen door teflon rond de dop te doen hielp enig zins.

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?? Of mogenlijk een ander idee.

Ik heb de hoofdremcilinder getest door deze afteblinden en dan te remmen, direct als een huis, hierna heb ik het zelfde gedaan met de verdeling voor en achter, ook als een huis, toen alleen voor aan gesloten dus achter nog afgeblind, en toen had ik weer dat de eerste slag vrij was, na bijna een liter olie nog steeds geen verandering alleen normale druk bij aantal keer pompen, daarna valt ie weg wanner je hem los laat.

Wat wel opviel was dat wanneer ik de ezibleed met druk er op liet zitten ik minder vaak hoefde te trappen om op druk te blijven en bleef dan ook op druk.

Mijn gedachte misschien kapotte terugslagklep naar het reservoir en met druk blijft ie wel dicht of is dit totale onzin???

Hulp graag, het is het laatste

vriendelijke groeten
Nathan Traas

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Zit je wielremcilinder misschien niet vast?

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

G-Bee schreef:
Zit je wielremcilinder misschien niet vast?



Ik heb deze nog bekeken vandaag en zitten allemaal vast.

dus dat is het ook niet,

maar toch bedankt

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Sorry, Rexie, ik bedoelde vastgelopen/vastgeroest.

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Als ie na meerdere keren pompen nog steeds sponzig is, dan is er idd nog lucht in t systeem.
Is ie na enkele keren hard en blijft de pedaaldruk, dan is t een kwestie van stellen, luisterd bij trommels zeer nauw (achter is beide stelnokken rechtsom, voor is alle 4 in de rijrichting) Opstellen tot het wiel vaststaat, dan terugstellen tot ie net vrij loopt (of af en toe een tikje hoort alsof je trommel ovaal is).

Groet ron

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

ayla schreef:
Als ie na meerdere keren pompen nog steeds sponzig is, dan is er idd nog lucht in t systeem.
Is ie na enkele keren hard en blijft de pedaaldruk, dan is t een kwestie van stellen, luisterd bij trommels zeer nauw (achter is beide stelnokken rechtsom, voor is alle 4 in de rijrichting) Opstellen tot het wiel vaststaat, dan terugstellen tot ie net vrij loopt (of af en toe een tikje hoort alsof je trommel ovaal is).

Groet ron



HE Ron bedankt voor je reactie, maar al mijn trommels raken net zeg maar, ik heb vandaag weer tig keer ontlucht, met de ezybleed bij ieder wiel een minuut, en er komt totaal geen druppel lucht meer uit, maar is alleen zompig de eerste 2 of 3 keer pompen daarna keihard.

Hoe kunt u verklaren dat wanneer mijn eezybleed aangesloten is ik na 1 keer pompen wel druk houd dan?? ik kan het zelf namelijk niet.

Maar zal proberen de voorremmen nog preciezer af te stellen omdat dit om 2 cilinder gaat is dit misschien nog lastiger als achteren.

Nogmaals bedankt voor je reactie ik ga me best weer doen

gr nathan

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

G-Bee schreef:
Sorry, Rexie, ik bedoelde vastgelopen/vastgeroest.



nee je hoort ze allemaal werken, ik heb ze allemaal uit elkaar gehad, de voorste allemaal vernieuwd, achter schoon gemaakt.

Dus ik heb verder geen idee, ga Ron zijn mogelijkheid maar eens proberen

bedankt voor het denken

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Eezibleed zorgt ervoor dat er druk op de cilinders komt.
Je kan t lastig bekijken, maar als je druk op de eezibleed zet, drukt ie de remschoenen naar buiten.

Kortom, jouw verhaal klinkt echt als stellen.
Zitten de stelnokken voor wel goed?

Groet ron

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Het verhaal klinkt me bekend in de oren.
Zelf had ik het probleem dat de remleidingen vanaf de HRC verkeerd om zaten.
De leidingen zaten aangesloten als op een type 2 maar moest als een type 3.(gele band)
Bij een HRC (gele band)gaat de bovensteleiding naar voor en de onderste naar achter. Eerst zal er olie naar voor gaan en dan naar achter.
Wanneer dit verkeerd om zit en je trapt de rem in heb je eerst niets en dan werken de remmen pas.
Dit komt door de PWDA die op het schutbord zit deze begrenst de olie naar achter. De achterwielen zouden anders gaan blokkeren.

Leon

default

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

ayla schreef:
Eezibleed zorgt ervoor dat er druk op de cilinders komt.
Je kan t lastig bekijken, maar als je druk op de eezibleed zet, drukt ie de remschoenen naar buiten.




## ik heb hier ook een eezibleed systeempje, had er [i:3tu3xb7u]geen[/i:3tu3xb7u] probleem mee.
'druk op de cylinders'?? het drukt remvloeistof door je leidingen/cylinders (in de trant van 'doorspoelen')

ik geloof er niks van dat de eezibleed set je remschoenen naar buiten drukt.

doen wat er in de gebruiksaanwijzing staat werkte hier goed. het kan lang duren voordat alle lucht uit het remsysteem is (ligt aan de opbouw van het 'net' (hoekjes!) )

hth

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

wat voor remset-up heb je? schijven voor en trommels achter of trommels rondom??

wat gebeurd er als je je handrem een klein stukkie aantrekt en je trapt dan je rem in??

je kan ook je ontluchtingsnippels een stukje losdraaien, slangetjes over de nippel drukken en in een potje remvloeistof laten lekken, je moet dan wel je hrc gevuld houden, laat de natuur het werk doen zeg maar...

default

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Red Flame schreef:
laat de natuur het werk doen zeg maar...


## @flame,
heb je goede ervaringen met die methode?
en hoe lang gaat die event (bij benadering) duren dan??

default

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

metrodriver schreef:

heb je goede ervaringen met die methode?



het was een serieuze vraag hoor fleem!

RE: laatste klus : remmerij ontluchten

Bedoel je hiermee de gewone manier van ontluchten of wacht je gewoon tot de lucht naar je HRC verplaatst is (kan volgens mij erg lang duren)?