Die set-up heb ik min of meer, alleen de nokkenas is een SW5 Blok is minstens zo snel als een gemiddelde stage one 1275
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Die set-up heb ik min of meer, alleen de nokkenas is een SW5 Blok is minstens zo snel als een gemiddelde stage one 1275
Dennis
@Mini4Ever:
Dat de RC40 een oud ontwerp is wil nog niet zeggen dat nieuwere ontwerpen beter zijn... De RC40 wordt door veel tuners nog steeds als een van de beste uitlaten bestempeld. Sterker nog: er is recentelijk e.e.a. verbeterd aan het buig/bochtenwerk...
Verder kan ik aanraden om eens te kijken op:
link
Of voor de volledige site: link. Deze man weet waar hij het over heeft; hij heeft enorm veel research gedaan op rollenbanken, flowbenches etc.
Wat ik straks ga doen als de Mini afkomt..is gewoon een Stage 1 kit..gewoon dat ie dan net dat beetje extra adem krijgt. Pk`s en koppel boeit mij ook niet zo zeer..
Het gaat een genieters auto worden..en geen race bak ( alhoewel dat ook heerlijk lijkt )
Als ik zover ben..lees ik dit topic nog eens goed door.
Groetjes,
Maurice
Hey Maurice,
als je de tourmini af hebt, dan bouw je er toch gewoon 1 die een "beetje" gekieteld is. Misschien, zoals hier beschreven staat een gewone 1000cc.
Heb je ook gelijk weer wat te doen in je vrije tijd die je dan weer hebt.
(b)engeltje schreef:
Heb je ook gelijk weer wat te doen in je vrije tijd die je dan weer hebt.
Ik denk dat het opdrachten/klus lijstje van ons huis al op mij ligt te wachten...( die m`n vriendin heeft klaargelegd voor mij )
Maar voor de ( verdere )toekomst misschien....who knows
Groetjes,
Maurice
Ingediend door frederiks op wo, 01-04-2009 22:34
hoe kan je snel het verschil zien tussen een hif44 en een hif38??
heb nu namelijk een 998cc met supercharger (geen turbo). Standaard zit er een hs4 carb op maar in combinatie met supercharger lijkt mij dit te klein?!?
Welke carburateur zou hier het beste op passen??
mvg Erik
ps. heb nog niet met de auto gereden dus weet nog niet precies hoe hij reageert.
Hey ik zou gewoon even foto's posten. Maar een supercharger op een 1000? waarom geen 1275 of groter?
Verschil tussen een Hif44 en een Hif38 is op te meten. Neem de opening die richting het blok gaat. Dit zou voor een Hif44, 44mm moeten zijn en voor een Hif38, 38mm.
MiniJoey schreef:
Maar een supercharger op een 1000? waarom geen 1275 of groter?
ik gok dat ie een 1000 in zijn mini heeft hangen en een supercharger is bolt on.
ben trouwens wel benieuwd hoeveel pk eruit zo'n setup komt?
ik denk dat een hif44 wel gaat passen op deze constructie.
hij krijgt toch meer lucht binnen dan een standaard 1000, dus zou perfect kunnen werken. ik dacht dat de kit ook op 1275 cc / hif44 was gebaseerd.
Het hangt ook af of de carburateur zuigt of onder druk staat. In een blow through systeem kan de carburateur kleiner zijn in een suck through opstelling.
zie ook:
http://www.hi-flow.com/HP4FAQSuper.htm
volgens mij moet een HS4/hif38 op een 1000 goed werken met supercharger ..
De (oude) Shorrock werd ook op 850's gezet:
http://www.bcsc.co.uk/info/supercharging/section5.pdf
FWIW,
Theo van den Bogaard
hiff 44 op een 1000cc zonder blower/compressor of iets..loopt echt beroerd..
naalden gewisselt,afgestelt<100xof zo!!>,armer,rijker gezet,maar werkt niet goed..
bij lage toeren liept ie niet lekker
bij hoge toeren had hij geen probleem..
maarja als dagelijkse woon/werk-verkeer auto is het niks..
met een hiff 38 ging hij als een zonnetje...
ik kreeg het niet voor elkaar met een 44 op een 1000cc...
Na weer veel gelezen te hebben (zoals gewoonlijk ) begin ik toch serieus geïntresseerd te raken voor het tunen van een 1000 ipv een 1300 aanschaffen.
Een hoop van mijn vragen zijn al door de zoekfunktie beantwoord maar ik heb er nog steeds een paar.
Ik las dat high lift rockers geen zin hebben op een 1000.
Van vroeger (20 jaar geleden) weet ik nog van Mini vrienden dat bepaalde tuimelaars intressanter waren voor het tunen.
Ik vermoed dat die "geperste" tuimelaars zijn? Het valt niet mee om ze te beschrijven moet ik zeggen. Ik hoop dat iemand snapt welke ik bedoel.
Ik vraag me vooral af op welke modellen/motoren die zaten en of ze echt beter (met name sterker dacht ik) zijn voor een getuned blok.
Ik zit te denken aan een Stage 1 kit (voor een 1000 dus small bore) met dubbele dempers, een geflowde kop, SW5 nokkenas, electronische ontsteking, dubbele distributieketting, iets verlicht vliegwiel en twijfel nog over een dubbele HS2 (ik las betere gasreactie).
Dit laatste lijkt me ook de mooiste (classic) look voor een volledig groen blok.
Zouden dubbele klepveren helpen? Of is dat totaal overbodig?
Een Stage 1 kit heeft natuurlijk een K&N luchtfilter voor een HS4, zijn die K&N luchtfilters voor de HS2 [u:319r7aq1]altijd[/u:319r7aq1] van die vervangende, open luchtfilters?
Ik zou liever andere filters willen voor in de orgineele behuizing. De uitlaat mag je best een beetje horen maar op die luchtaanzuiging zit ik niet echt te wachten.
Hopelijk weet iemand dit.
http://www.minimania.com/web/SCatagory/ ... ticleV.cfm
Hier heb je alvast een goed artikel over luchtfilters, kwestie van een K&N vervangingsfilter en wat gaten boren
Goede keus, al zeg ik het zelf, een 1000tje tunen.
De oude type rockers zijn idd beter dan de 'laatste' versie, kennelijk weet je zelf ook welke je bedoeld haha.
1.5 heeft zeker geen zin, 1.3 ook niet bij een SW5 nokkenas, bij sommige andere nokkenassen wel, maar dat zou je echt moeten vragen aan tuners die er verstand van hebben.
Dubbele carb staat leuker, maar ik vind het persoonlijk veel geld voor weinig tot geen winst, en een hoop frustratie met afstellen etc.
Er zijn K&N luchtfilters voor de standaard luchtfilterkast, deze werken beter dan de andere typen, al helemaal wanneer je wat extra gaten maakt aan de onderkant van het luchtfilter (+2pk alleen voor de gaten!)
Dubbele klepveren zullen niet nodig zijn met een SW5, dat helpt alleen bij blokjes die hogere toeren lopen, bij lagere toeren kosten de dubbele veren juist iets vermogen... juist daar waar de SW5 het beste loopt!
Vliegwiel verlichten is zeker de moeite waard!
Veel succes!
Cool, al twee reacties binnen een uurtje
Bedankt voor de link, nu weet ik eindelijk waar die gaten in de filterbehuizing moeten komen! Ik weet alleen nog steeds niet of er dus ook sport filters bestaan voor in de orgineele behuizing van de HS2's.
Dus die rockers zijn een ouder model? Mooi, weet ik al wat meer.
Dat van die klepveren had ik ook al een beetje bedacht maar aan de andere kant klonk het aannemelijk dat een getuned 1000tje ook meer toeren kan maken.
Zijn er trouwens bepaalde standaarden in die verlichte vliegwielen? Zou het bestellen wel wat makkelijker maken namelijk.
Ik was van plan om nog eens wat spul bij [een mini shop] in Engeland te bestellen maar die lijken de SW5 nokkenas niet te voeren.
Ze beweren dat de Kent 255 nagenoeg gelijk is. Klopt dit ook?
Ik lees vrij veel over het gebruik van de SW5, bij Kent's gaat het meestal over een 276 of hoger.
Voor een SW5 nokkenas moet je even zoeken op Swiftune, daar kun je hem zo bestellen.
In mijn Mk2 heb ik ongeveer de set-up die jij ook wilt hebben, maar ik heb wel een dubbele HS2 erop zitten, loopt ie uitstekend op en het oog wil ook wat
Mijn set-up:
1275 kop met dubbele klepveren.
Dubbele HS2 met open filters
SW5 nokkenas
Dubbele distributie
Verlicht en gebalanceerd vliegwiel non-verto
LCB
RC40 met dubbele demper
Het blok is even snel als een stage one 1275
Dennis
PS Ook pressed steel rockers
@hansvdb: Dank je, had ik inmiddels ook gevonden.
@Dennis: Ben je er toevallig mee op een dyno geweest? Ik vraag me af hoeveel vermogen deze wijzigingen ongeveer zou geven. Tevens ben ik benieuwd naar het gewicht van je vliegwiel en waar je deze gekocht heb (doe maar in PM)
Heeft iemand toevallig een foto van die pressed steel rockers?
Ik heb al even gezocht bij [een mini shop] en de afbeelding waarvan ik dacht dat ze het waren bleken 1.5 rockers te zijn.
[size=80:erresvzp]Laatst bijgewerkt door Tefflar op 30 apr 2009 23:40, in totaal 1 keer bewerkt
bedrijvenregel, zie forumregels[/size:erresvzp]
[size=60:erresvzp]Lijkt het een beetje? [/size:erresvzp]
Die pressed steel rockers werden volgens mij alleen op oude Cooper S blokken gemonteerd, qua prijs is het waarschijnlijk voordeliger om 1.3 of 1.5 roller rockers te kopen.
Qua looks is een groen blok met dubbele HS2 onovertroffen.
Klepveren moet je altijd in combinatie zien met de nokkenas en de ratio rockers die je hebt, het beste is om dat bij de nokkenasfabrikant de juiste keuze na te gaan.
Bedoelen ze trouwens niet een Piper 255 nokkenas of een Ket 256?
Met de vliegwielen moet je rekening houden met welke soort koppeling je gaat rijden (als ik het goed heb)
1.3 en 1.5 is beide toch meer dan standaard? Ik las dat 1.5 zowiezo geen zin heeft bij dit soort tunen van een 1000. Ik denk dat ik dan het beste gewoon de orgineele kan behouden.
Ik heb het net nog even nagekeken en je hebt gelijk, het is Piper 255 ipv Kent.
1.3 rockers zijn los te krijgen, het betreft forged (=gesmeed) rockers. Als je wil weten waar, stuur me dan een pm. Dit in combinatie met een nieuwe geharde as is prima voor een 998. Bij elkaar zal het rond de 120 pond kosten. Voor roller tipped rockers ben je al snel meer dan 170 pond kwijt.
Ingediend door _mini_cooper_ op zo, 03-05-2009 16:53
Net heb ik ook even wat gaten op de aangegeven plekjes geboord (15mm ) maar wel 5 (om te experimenteren). De Mini is er een stuk feller op geworden, en je voeld hem sneller trekken bij de stoplichten (dat kleine beetje helpt dus echt )
Ook is er nu een nog zwaarder geluid, vooral bij de wat hogere toeren Meer pk voor 0 euro
.. en als je geen gaten meer wilt, plak je ze gewoon dicht met een stukje tape
Ik wil de pret van je net gratis verworven pk's niet verpesten, maar er vanuit gaande dat je blokje goed afgesteld stond voordat je de gaten boorden, kan je er rustig vanuit gaan dat je blokje nu veel meer lucht krijgt, en dus redelijk arm zal lopen.
Dit kan zeer nadelige gevolgen hebben voor de levensduur van je blokje op de langere termijn. (voor de korte termijn is het ook niet echt aan te raden natuurlijk)
Ik weet niet of je verder al dingen hebt aangepast aan je blok (stage one?) dan zou het wat makkelijker te achterhalen zijn wat voor naald je dan het beste zou kunnen gebruiken.
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 04-05-2009 21:08
De Mini stond al iets te rijk afgesteld, en ik heb een stage 1 kit (behalve naald en luchtfilter). En zo te horen loopt de Mini nu gewoon prima. Ik hoop dat dit geen nadelige gevolgen kan hebben??
grt Stefan
Brandstof heeft ook een koelende werking, is je mengsel te arm dan wordt hij (te) heet.
Ik zou een paar keer je bougiekleur controleren nadat je een flink stuk gereden hebt.
Koffie met melk kleur is in het algemeen goed.
Zwart is meestal te rijk (te veel benzine).
Grijs (richting wit) is te arm (te veel zuurstof).
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 04-05-2009 22:33
oke dat zal ik dat gaan bekijken Bedankt voor de info. Als ik de kleur hebt gecheckt zet ik het hier wel weer neer
En als het nou allemaal mis gaat, plak ik de gaatjes gewoon weer dicht
grt Stefan
_mini_cooper_ schreef:
En als het nou allemaal mis gaat, plak ik de gaatjes gewoon weer dicht
Of je stelt `m iets rijker af...
Ingediend door _mini_cooper_ op di, 05-05-2009 21:59
oohja, inderdaad (was dat ff vergeten..)dat afstellen zal ik dan ook wel gelijk doen.
Morgen komt de Mini weer terug van de garage, en ze hebben gelijk even een uitlaatklem aangedraaid (lekte best wel wat), dus dan zal ik ook wel wat extra Mini-pktjes voelen
grt Stefan
Leuke topic!
Schiet me wat te binnen dat ik jullie niet wil onthouden. Jaaaaaren geleden las ik over het "downstroken" van 1275 blokken, zodat deze in een 1000cc raceklasse konden rijden. Resultaat is een overvierkante motor met zeer korte slag en daardoor geschikt om flink op toeren gejaagd te worden. Stoterstangen van carbon etc etc. Toerental kon oplopen tot zo'n 10.000 rpm. Daarom noemden ze die dingen "screamers"! Ooit heb ik er eentje op Circuit van Zolder langs horen janken op het rechte eind. Waanzin....
er zijn er een kleine 1000 (vanwege homologatie) gemaakt af fabriek:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/s-970.htm
FWIW,
Theo van den Bogaard
Theo van den Bogaard schreef:
er zijn er een kleine 1000 (vanwege homologatie) gemaakt af fabriek:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/s-970.htm
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ha Theo,
Je zou het denken, maar dit is niet de motor die ik bedoel. Het gaat om een large bore motor met zeer korte slag (58,9mm)
[size=85:10fxe9ng][topics samengevoegd - Crispy][/size:10fxe9ng]
hallo
Ben aan het denken om een twin HS2 setup op mijn mini te zetten
Haalt dit veel uit bij een 1000 cc?
of wat kan ik het best doen om iets meer uit mijn motor te halen zonder deze te overbelasten ?
Voorstellen? :p
simpelweg doen,
twins op een 998cc is errug grapsig. nu ben ikzelf enigsinds bevooroordeeld...
was juist het verschil tussen de HS2 en de HS4 's?
kheb al geleze da het nie veel pk bijleverd ma vooral goe is om iets sneller op te trekken ?
hs 4 is groter dan een hs2
2 hs2s reageren sneller dan een enkele hs4...
2 HS4 is wsl al iets te veel voor een 1000?
Wat geeft dit in combinatie met een LCB uitlaat ?
De 2 carbs zullen je geen vermogens winst geven.
Misschien dat ze iets voordeel kunnen leveren tenopzichte van een enkele carb bij een 998cc die geprepareerd is voor écht maximaal vermogen... Maar krijg niet de indruk dat dat het geval is.
Je zou ze dus meer voor de 'looks' moeten kopen, maar ze zullen toch afgesteld moeten worden, en dat zou je echt op een test/vermogens bank moeten doen. Indien je verder weinig aanpassingen hebt (stage one/ cilinderkop) is dit naar mijn mening zonde van je geld.
Het enige mogelijke voordeel dat ze op zouden kunnen leveren is iets sneller oppakken op lagere toeren, maar wat ik wel eens lees van mensen die weten waar ze het over hebben (Vizard/Calver) is dat te verwaarlozen...
Voor de power hoef je het zeker niet te doen... Voor de looks? Dat zeker!
merci voor de reactie !
zeer nuttige info!
wat is volgens jou de beste en niet te dure manier om iets meer vermogen eruit te halen ?
Dan zou ik me eerst op stage 1 achtig spul richten i.p.v. de carburatie aan te passen. Zorg eerst dat het ding goed loopt zoals hij is, en koop dan een RC40 uitlaatsysteem, open lucht filter e.d. Zoek even op 'stage 1' wat er staat al veel over geschreven.
Op jou foto te zien is je mini al een vrij oud type (jaren 70?) Dus je zal wel geen electronische ontsteking hebben. Hier heb je mooie ombouw setjes voor. Stuur eventjes en persoonlijk bericht daarover. Heb deze kleine ombouw ook op mijn mk.1 gedaan en vooral stationair loopt hij veel zuiverder dan puntjes (en minder stlijtage/stellen in de toekomst!)
Aangezien het nu toch meer de kant uitgaat van een algemeen tunings verhaal voor de 1000cc, heb ik het topic samenvoegd met eentje die daar al over gaat.
Lees het eens door zou ik zeggen!
Ben bezig met een 1000tje, blokje is gestript en de cylinderwanden blijken nog prima te zijn dus dat is weer een meevaller.
1300 kop wordt nu geflowd en opnieuw opgebouwd.
Dit zijn de plannen:
Kop:
standaard 1300, maar dan geflowd en geharde klepzittingen
Blok:
Pockets in het blok maken
Afdraaien vliegwiel
nokkenas MPI of SPI (?)
Carburateur:
enkele HS4, dubbele carbs misschien in toekomst ivm prijskaartje
versnellingsbak:
normaal
differentieel:
er zit nu een 2.95 onder, met 10 inch wieltjes. Misschien dat ik naar een 3.11 diff ga: iets sneller van zn plek, maar toch nog acceptabele revs tijdens snelwegrijden.
Kan iemand mij kort uitleggen wat voor 'roller rockers' er zijn en wat het mooiste voor bovenstaande blokje is?
Het moet een blokje worden voor normaal straatgebruik.
Ik heb een vrij normale rijstijl, maar wil wel zo nu en dan eens wat rond rotondes scheuren.
In plaats van pockets in het blok zou ik de klepzittingen dieper in de kop laten komen.
Verder zou ik een behoorlijke overmaat zuiger pakken (0.040) om "valve shrouding" tegen te gaan.
De SPI (en ik dacht ook de MPI) nokkenas is hetzelfde als die van een MG Turbo. Allebei(drie) 230 graden op de inlaat en 252 op de uitlaat. Ik neig in dit geval meer naar een Cooper S met 240/252 timing of een SW5.
Roller rockers zijn kleptuimelaars die op rollen lopen (heel crue gezegd). Meestal vergroten ze de verhouding tussen kleplift en nokkenaslift. Niet iets wat in dit specifieke geval gewenst is. Misschien dat je met 1.3 roller rockers weg kan komen.
Ik heb zelf twee Mini's met een 998 met 1275 kop. Van eentje kan ik zeggen dat ie perfect gelukt is de, de ander minder. Ik heb de pockets er zelf in gefreesd met een haakse slijper (budget oplossing ).
Van de goed gelukte heb ik 1mm van de kop af laten halen, van de ander niet en ik denk dat ik in de tweede dus te weinig compressie heb en dus minder vermogen.
Het is dus heel goed te doen, maar de compressie is wel iets waar je heel goed op moet letten, verder is een goede nokkenas belangrijk. Ik heb er een SW5 (goede blok) en een Cooper 998 in zitten (mindere blok).
Dennis
Ik heb in de schuur nog een standaard 1000tje uit 89 staan.
De stage 1 set heb ik al liggen (op het filter en de naald na) en ik zou er graag een andere nokkenas in steken. Nu lees ik in Vizard goede verhalen over de mg metro nokkenas en deze kan ik ook van Dennis overnemen. Alleen kom ik in Vizard niet tegen wat het precies doet met een 1000tje. Ook na goed zoeken en lezen op het forum kan ik er nog niet achter komen dus nu hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen:
Wat doet een Mg Metro nokkenas met een 1000tje, waar levert het winst en is deze nokkenas ook nog geschikt om op de weg te gebruiken?
Zijn er eventuele aanpassingen aan de standaard CAM4810 kop die ik thuis kan uitvoeren en die voor gebruik met deze nokkenas noodzakelijk zijn?
er zijn meerdere topics over nokkenassen ..
de nokkenas van de MG Metro wordt geklasseerd als 'mild road' dus geeft de nodige verbetering, maar blijft goed te rijden (een SW5 is bijvoorbeeld een 'fast road').
veranderingen aan de kop zijn niet 'noodzakelijk' .. maar met een dremel kan je thuis een hoop doen ..
Als de nokkenas er in zit en je denkt met werk aan de kop meer power te halen, dan is dat achteraf relatief makkelijk te doen, weer een andere nokkenas steken is meer werk.
succes,
Theo van den Bogaard
RE: wat kan ik met een 1000cc
Ingediend door Sjoerd op ma, 08-09-2008 14:07
Ik ga in de nabije toekomst het volgende doen:
1000cc met pockets in het blok
1300cc kop geflowd met std kleppen (?)
Nokkenas van Spi of Mpi/Mg Metro
Dubbele hs2's als ik ze kan vinden voor een redelijke prijs
PK's doe ik geen uitspraken over, aan dat gepats zonder rollenbankuitdraaien doe ik niet mee.
Het zal wel hard genoeg gaan en nog wel rijdbaar zijn