daar heb ik mijn manneke voor
maar waarom loont een high lift niet in samenwerking met een sw5?
groetjes
- Login of registreer om te reageren
daar heb ik mijn manneke voor
maar waarom loont een high lift niet in samenwerking met een sw5?
groetjes
Ingediend door GeoffreyVanZ op wo, 29-12-2010 02:03
Dennis, so what??? Geloven die in sprookjes?? Ken jij de 100pk per liter regel? Die houdt in dat je met een 1000 altijd 30 pk tekort komt t.o.v. een 1300. UIT EEN 1300 HAAL IK MET GEMAK 100PK OP 1 hif44. Als ik hetzelfde doe met een 1000 zou ik rond de 70 pk uitkomen. Maar blijf gewoon dromen.
Seffens, Sorry, ik heb je verwisseld met Thomas W. Mijn adviezen zijn dus gericht aan Thomas W.
Leuk zeg al die nokkenassen, heb je daar ook grafieken bij? Dan kan je pas beoordelen of je er uberhaupt iets aan hebt.
De 12 G 295 kop is beter dan de 202. Je hoeft alleen maar naar de verbrandingsruimte te kijken. polijsten is genoeg.
Wel eens compressieverhoudingen berekent jongens? Of is het alleen maar natte vinger werk?
Pockets? vergeet niet dat wat je weghaald ook weer gecompenseerd moet worden met je verbrandingskamer.
En vergeet de top van je zuiger niet, heb je een dish, ook weer compenseren met alles wat er boven zit.
Met een 1275 haal je niet "gemakkelijk" 100pk. En al helemaal niet met het comfort/motorkarakter wat je zoekt in een straatmini.
Dan moet je wel een knappe kop al hebben en de compressieverhouding wat verhogen. Met wat voor setup haalde je dit?
erg fijn dat ons zo eventjes dxe les gelezen wordt...
maargoed hij zal de enige zijn die weet waar hij het over heeft...
wat denk je nu zelf, tuurlijk is de compressieverhouding omhoog gegooid door de kop verder af te vlakken, pockets in het middenblok zijn daarmee vanzelfsprekend niet meer van negatieve invloed op de compressieverhouding.
nokkenassen, is genoeg over te vinden, sterker nog er is genoeg uitgeprobeerd in miniland, dus met een beetje leeswerk kom je er prima uit. keith calver ik noem maar ff een naam...
dat je uiteindelijk met een 1300 meer pk kan halen dan uit een 998, tuurlijk, hoef je niet voor doorgeleerd te hebben.
maargoed ieder zijn feestje, een 1275 heeft 'iedereen' en aangezien ik niet mini rijd om met zoals 'iedereen' te zijn heb ik heel bewust voor een ander soort blok gekozen dan de standaard stage ... 1275.
Ik sluit me bij Taeke aan, 100 pk haal je niet zo snel uit een A-series. De discussie gaat hier wat Seffens betreft of hij op een klein budget een leuke 998 kan bouwen en dan zeg ik: ja.
Qua potentie blijft een 998 natuurlijk achter bij een 1275, maar dat is de vraag niet. Je kunt een A-series blok met heel veel vermogen bouwen, maar daar hangt ook een stevig prijskaartje aan en hoe betrouwbaar is het dan?
Ik heb ook voor een keus gestaan. Minimaal 100pk, zo goedkoop mogelijk, betrouwbaar. Het werd een blok van een Suzuki Gti
Dennis
Een 12G940 past met aanpassingen (of pockets in het blok of verzonken kleppen) op een smallbore blok.
Een 12G202/295 past er zo op, maar daar is de compressieverhouding het kritische aan.
Een 12G940 flowt wel beter dan een 295, maar geeft niet zo mooie koppelkromme op een 1000 ivm 202/295.
Als je dan ook nog de kosten en de beschikbaarheid meeneemt dan zou ik uit Engeland een gereviseerde stage 2/3 kop laten halen voor je smallbore blok.
Als je dan de rest van de onderdelen zorgvuldig uitkiest en opbouwt dan zit je zo op 65-75pk uit een 1000.
Ffkes inhaken...
Niet dat ik hier erg veel verstand van heb...die nummers en nokkenassen en poorten e.d. is voor mij abracadabra.....tenminste...ik hou me er niet mee bezig is beter gezegd
Voor race en snelle auto fanatici ( andere auto`s als Mini`s ) is 60 tot 70 pk niet veel, maar voor een Mini is het best veel. Zeker als je kijkt naar PK/gewicht verhouding....dan heb je al snel een bommetje op wielen.
Alhoewel ik me kan voorstellen dat het snel went, en je meer wilt Het ligt aan jezelf waar jeje Mini voor wil gebruiken
Groetjes,
Maus
nja mausje volgens mij schrijf je het goed neer,
maar goed nu weet ik nog steeds niet waarom :
Beumert schreef:
seffens":2cvyunpw]
als ik mijn 1000 de nokkenas vervang door een sw5 en de 1:5 rolle rockers erop maak dit dan veel uit kwa vermogen als ik ook nog een twin hs2 erop zet?
1.5 roller rockers heb je niet nodig voor een 998cc met SW5[/quote:2cvyunpw]
waarom werkt dit niet? dacht als je nokkenas je highlifters de kleppen verder open drukken beter was of ben ik hier verkeerd in?
groetjes seffens
wat precies de reden is dat een 1:5 niet op een 1000`tje werkt weet ik niet.
Ik heb het ook niet zelf gedaan, maar als je de boeken erop na leest zie je dat een 1:3 het beste werkt, ongeacht de rest van de set-up...
Zal te maken hebben met de cilinderinhoud en de max dat de kleppen open gaan\\moeten...
Ingediend door GeoffreyVanZ op wo, 29-12-2010 22:32
Ik haal al 35 jaar 100pk uit een 1300 ijzer op 2x HS 4. Ik haal al 25 jaar 110 pk uit een 1380. op 1 HIF 44. Deze blokken zijn befaamd in Nederland. Dit genot is alleen voor de gebruikers!! Mijn 1297, short stroke, Steel Bottem End heeft 136 PK op een 46 Weber IDA. Ik ben alleen bij de RAC actief geweest en de HARC. De Mini rijders die de Britisch Car Rally hebben meegemaakt in 1991, 1992 en 1993 zullen de rood/witte Mini nooit meer vergeten .Dat is de Mini die met gemak 3x overall winnaar was en als enige Mini De lotus Super Seven Club declasseerde. De snelste Mini van de Seven Club volgde op 10 tot 15 seconden. Een goede tweede was nml altijd mijn maat, Elbert Baas met de rood/gele Wimedo auto, die volgde op een goede 5tot 7 seconden, met een 1100 semi steel bottom end. Wie ik ben ? vraag dat maar aan Roald Rakers.
Jullie praten naar dat jullie verstand hebben en inderdaad ik weet verdomd goed waar ik over praat.Heb bijna alle BMC-A blokken getuned, van 970 tot 1460cc. Een goed luisteraar wordt alleen maar wijzer van mij. Maar als mensen liever naar gezwam luisteren, mij om het even. Hier laat ik het bij voor deze topic.
Ps. In 1999 was ik nog in Landgraaf, inderdaad weer bij de BCR, met een lotus Seven S1 MET....een 950/1050 met 1300 kop op een Weber 45DCOE. 107pk, won hier de 2de prijs mee. Was de laatste 1000/1300 coversie die ik gedaan heb. Gegroet.
Een heel indrukwekkende lijst, mijn respect, ik kan niet anders zeggen. En ik weet ook wel dat er heel veel pk´s uit een A series te halen zijn, maar de kosten rijzen al snel de pan uit, dat is gewoon het punt. Ieder doet hier zijn ding op zijn manier of de manier die zijn of haar portemonnee toelaat.
Ik denk dat jouw expertise op dit forum van een enorme toegevoegde waarde kan zijn, dat meen ik echt. Maar op dit forum en ieder ander forum wordt veel onzin uitgekraamd of dingen gezegd om het zeggen, daar stoor ik me ook weleens aan, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Dennis
dat je zeker veel ervaring hebt en een goed verhaal ben ik het absoluut mee eens, ik twijfelde op geen enkel moment aan je deskundigheid.
het enige is de manier waarop, laten we zeggen de toon maakt de muziek...
zoals jij het de afgelopen dagen schreef was het in jou ogen dat alleen jij de ervaring hebt en dat alles wat her geschreven staat lulkoek is, en dat is toch erg jammer denk ik dan...
Sluit me bij de heren Bart en Dennis aan, kreeg zelfs nog een flashback van ene 'meneer' Linkaard van enkele jaren...
Toon doet veel...
@george,
Zal binnenkort eens een foto van jou mini hier plaatsen. Heb er nog zeker 1, maar als je er mij nog een paar toe kunt sturen dan komen deze op www.racemini.nl
Hopenijk spreken we mekaar nog eens weer.
Voor de rest. Ja de mini van george was/is snel. Veel geweld uit de motor.
Was een leuke tijd de jaren 80 en 90 om tegen je te slalomen. Heb veel geleerd en afgekeken
Groeten Roald.
Heb nog wel wat foto's van Elbert Baas zijn mini. Ook die binnekort te bewonderen op www.racemini.nl
en George hier een serie foto's van Richard Longman en dieter Dhaleman
http://www.racemini.nl/index.php/circui ... rd-longman
En zoals Dennis al zei, hier komen veel mensen met veel bombarie vertellen wat allemaal kan en niet kan, en uiteindelijk hoor je er niets meer van.
Dus we zijn wat "voorzichtiger" geworden.
Desalniettemin...respect voor je Mini toen
Zoals belooft hier in ieder geval
http://www.racemini.nl/index.php/slalom ... n-zalingen
En Elbert Baas
http://www.racemini.nl/index.php/slalom-nl/elbert-baas
Groeten Roald Rakers
En van die fanatieke (echt een auto ervoor bouwen noem ik toch fanatiek) ben jij als enige overgebleven/nog actief? Zonde! Maar ook allemaal uit twente?
nou ja dat noemt mij fanatiek
Wie bouwt er hier een mini voor circuitdagen. Is dat geen fanatisme? Ook te vergelijken met de slalom mini van mij. Maar zolang de mini maar op diverse circuits te zien is ben ik altijd blij Dus Taeke ik denk dat we allemaal fanatiek zijn (de would be racers dan). Ook al willen we allemaal low budget rijden. Het kost toch klauwen vol met geld.
Maar volgens mij zijn we nu totaal off-topic :)" title="Evil" /> .
hmm een mini compleet aanpassen voor alleen het circuit, even denken
is wel een mogelijk antwoord op "wat kan ik met een 1000cc"
dacht dat ik eindelijk eens ONtopic zat
sorry , zeg al niks meer, praten jullie maar fijn verder over jullie gietijzeren vastlopers
en ... sorry , straks worden er nog mensen echt boos
Vastlopers? Een snelle 1000 maken lijkt me wel gaaf. Flink lichte final drive erin en dan lekker 8000rpm draaien zonder er bang van te worden. Maarja. En ik heb ook nooit gezegd dat ik niet fanatiek was... Maar voor slalom is niemand zo fanatiek als Roald. Om te gaan circuitrijden zijn er gelukkig inmiddels wat meer mensen bereid om soms de baan op te gaan. En meestal zijn er een paar fanatiekelingen die dus wat vaker gaan.
Maar vastlopers? nee... Alleen na de pipu puzzelrit laatst ervaren. Verder nog nooit! Langzaam rijden is ook niet goed voor zo'n gietijzeren brok power.
Ingediend door GeoffreyVanZ op za, 08-01-2011 02:10
@Roald bedankt voor de foto's. (had niet in de gaten dat je ze geplaatst had).
Die foto van de rode ken ik niet. altijd leuk. Die foto's van Elbert zijn van 1988, toen had ik net die 1102 voor hem gebouwd. 3x raden wie die vent achter de auto is? Op de tweede foto rijdt niet Elbert, maar zat ik achter het stuur. De motor was trouwens niet full-steel bottem end maar semi, het blok was van een 1300,die ik gechopped heb. Trouwens nog interesse in coureurs uit de jaren 60 en 70, tot 75 toen alle Cooper S'en, uitgehomologeerd waren? Zijn er zo'n 25.
Zal nog een doos opentrekken. Tot horens.
Booster schreef:
hmm een mini compleet aanpassen voor alleen het circuit, even denken
is wel een mogelijk antwoord op "wat kan ik met een 1000cc"
Ik denk het wel want de vraag is Wat kan ik met een 1000 cc
Dus ook op het circuit rijden met een hoop PK
Ook kan je in Engeland meed doen in de Mini 7 races van de Mini7racing club
Ook in die Minis zit een 1000 cc motor met een hoop PK
@geoffrey (ik ken je als george)
Foto van jouw mini is genomen in Eindhoven(uit mijn eigen collectie). Naast jou staat de mini van Elbert. Die dag waren we er met de 2 rietbergen morris cooper S mini's, om een demonstratie race/run te geven.
Heb ook nog een foto waar we allemaal op staan. en rijden dan net het circuit op.
voor mijn mail adres krijg je zo pm.
Interesse voor coureurs uit de jaren 60 70 en 75 zeker.
Heb onlangs wat leuke foto's uit portugal gekregen daar heet slalom "piricia" Hele andere tak van slalom met hele andere type bouw voor een mini. Met een beetje mazzel staan ze na dinsdag ook op de website.
Groeten Roald.
Leuk dat we hier foto's uitwisselen enzo maar volgens mij ging dit topic over het tunen van een 1000cc (en wel een A of A+)
Dus misschien kunnen we terug on-topic?
Ingediend door GeoffreyVanZ op di, 11-01-2011 23:35
@Crispy, je hebt helemaal gelijk, Roald ik ga verder op Mini Chat.
Geoffrey.
eeuuhhmm niet helemaal off topic . Ik reed in die jaren met een 1000cc 12g295 kop en dubbele hs2. En dus met een 1000tje flink wat overwinningen naar binnen gereden.
Past wel een beetje in het topic.
Maar oke zal een topic in mini chat opstarten over oude foto's en history. Kunnen george in ik lekker verder beppen.
Had jij nog iets gewijzigd aan die kop?
Wil de 295 van Dennis overnemen voor een 998 met 266-nokkenas en een Hiff38.
Ben niks van plan om aan de kop te doen, of heb jij een goed argument om het wel te doen?
Heb destijds niks aan de kop gedaan. Gewoon gemonteerd. Was gewoon verder een standaard 1000 ook geen andere nokkenas. Heb er wel veel plezier aan beleefd. Ging uiteindelijk stuk. Rare tik in het blok na een slalom proef die alleen maar erger werd met het terug rijden naar huis.
Wel dagoverwinning in klasse gehad. als schrale troost.
ik heb zojuist een 202 kop gekocht, en ik heb de dikte van de kop tot tegen de klep gemeten en deze is 0.3mm groter dan mijn originele kop,moet ik die dan zoveel af laten vlakken of moet ik dit beter niet doen?
en de klepzittingen moet ik hier ook nog iets aan veranderen? hoe zie ik eigenlijk of een kop loodvrij is of niet?
mvg seffens
Je kan via de oliekanaal meten hoevel dikte je over hebt, er staat iets over in Vizard en/of Des Hamill.
http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... pic=151365
en nog iets van SirYun:
http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?t=532
zo wat een topic.
staat heel veel in en ben al het een en ander wijzer geworden.
nu vraag ik me aleen af wat het resultaat word van een 1000 met een 12g202 en een 260 nokkenas? en of dit alles ook past.
groet johan
Alleen dus de compressieverhouding in de gaten houden, maar voor de rest geeft dat wel een leuk blok.
ja ik had al iets gelezen over cc inhoud en goed meten ga ik allemaal rustig bekijken als alles er is.
wat ik me nu afvraag:
heb je een idee wat je gaat bouwen, wat voor iets wil je hebben, en wat mag het kosten en dergelijke???
ik heb nu het idee, dat je wat spullen pakt die hier op het forum rondzwerven en daarvan samen een blokkie wil opbouwen.
de spullen van peter vallen mooi bij elkaar, een 260 stok met een 202-kop. maar wat denk je eruit te halen en wat ga je nog meer doen? inlaat / uitlaat bijvoorbeeld???
scherp klopt het worden de spullen van peter.
ik wil eigenlijk gewoon wat te doen hebben.
en iets sneller van de plek afkomen. in en uitlaat een maniflow mediumbore incl in en uitlaat spruitslukken
moet toch m'n kop er al afhalen ivm olie lekage en het blok zelf heeft ook wat lievde en aandacht nodig. leek me wel een mooie gelegenheid voor z'n grap.
blijft toch een hobby he
johan
Ingediend door GeoffreyVanZ op wo, 23-03-2011 01:26
Hooguit 60 pk. vermogen.
Ingediend door gaico op di, 06-03-2012 20:51
[size=85:1f1n7w41][topics samengevoegd - Crispy][/size:1f1n7w41]
ik wil mijn 998 cc blok gaan tunen.
dit zijn mijn plannen
blok 1 of 2 maten laten opboren
hoge compressie zuigers
krukas van een 1100 cc
andere nokkenas welke weet ik nog niet
andere rockers de 1.5:1
denk dubbele carburator
stage 4 cilinderkop
lichter vliewiel
andere verhouding versnellingsbak
hoeveel pk dat ik hier mee ga winnen weet ik niet maar de mini gaat voor dagelijks gebruik worden ingeschreven.
wat vinden jullie van deze opzet is het mss overkill,laat het mij zeker weten.
denk ook aan een center strap op het middelste hoofdlager van de krukas .... en vergeet je remmen niet :)" title="Evil" />
succes,
Theo van den Bogaard
nokkenas een kent266 erin, is netter voor een 998tje dan een sw5.
twin hs2, kan, maak wel een keuze of dat te doen is qua afstellen, een hif carbje is onderhoudsvriendelijker en maakt qua prestaties eigenlijk weinig verschil met een setje twins. de looks daarintegen
rockers, tsja, voor een 998 met een andere nokkenstok, maakt niet echt het verschil, maar werderom de looks...
ga voor een elektronische ontsteking, dat maakt het leven een stuk makkelijker...
gaico schreef:
hoge compressie zuigers
krukas van een 1100 cc
Of te wel hoge compressie 1100 zuigers. Welke moet ik me daar dan bij voorstellen?
Ingediend door innodetomaso op ma, 12-03-2012 17:55
Waarom een 998 tunen door er een 1098 krukas in te leggen ?
Misschien wel 100 cc-tjes extra, maar wel met een veel langere slag....boring/slag verhouding is veel ongunstiger voor hogere toerentallen.
998cc = boring * slag = 64.58 x 76.2 --> verhouding 1,18 (standaard 39 PK)
1098cc = boring * slag = 64.58 x 83.72 --> verhouding 1,30 (standaard 47 PK)
vergelijk met Cooper waarden:
970cc = boring * slag = 70.6 x 61.91 --> verhouding 0,88 !!! (standaard 65 PK) "overvierkant" heet dit...draait goed hoge toerentallen...
Dus wat is je doel: een streetscreamer met alleen vermogen bovenin ?
Als je die centjes die je nodig hebt voor al die spulletjes optelt, kan je beter investeren in een oud 1275 blokje, en die wat milder tunen....meer PK's per EURO....dus bezint eer U begint...
en bijna vergeten: 1.5 rockers halen maken bij small bore engines niets uit (zie tevens "bijbel" van VIZARD)
Algemene regel: meer dan 25% van valve diameter als valve lift heeft geen zin.
Standaard Valve lift (+/-) = 6.4 mm * 1.3 rocker ratio = 8,32 --> Alleen als je kleppen groter worden dan 4*8,32=33,28 mm moet je aan ratio 1.5 gaan denken...(en dat lukt niet in een small bore kop)
Comments welcome :-)
Ingediend door innodetomaso op wo, 14-03-2012 14:19
@ettore - bedankt voor de link ! Good info on small bore....deze kende ik nog niet.
@gaico - inmiddels ook je andere post gelezen "welke blok zouden jullie nemen",
en daardoor wordt het duidelijker wat je graag wilt.
ivm streetlegal houden in Belgie dus gewoon je 998 gaan tunen.
Ik zou alleen naar een 1098 crank gaan als je mild gaat tunen en vooral low-end koppel zoekt (sw5 cam)
In jouw geval zou ik kiezen om bij een 998 te blijven, en die gewoon flink te kietelen.
Dus: stage 3 head / new pistons / hot cam / lightened crank & flywheel / SMALL BORE LCB (1,5" bore)
evt. 1.3 roller rockers i.v.m. geen zijdelingse belasting op je klepgeleiders
.....in dagelijkse verkeer is "rustig" rijden er dan niet meer bij :-)
Ingediend door gaico op wo, 14-03-2012 19:06
mercie allemaal voor jullie reacties.
ik denk dat de meeste meningen wel verschillen in het tunen van een 998 cc,ik zelf heb er nog geen ervaring en kennis van het tunen van een blok.
heb voor de moment nu al een rezerve 998 cc blokje in mijn tuinhuis liggen dus hier mee kan ik dus aan de slag binnen kort.
als er mensen zijn die al een 998 cc getuned hebben en geen problemen mee hebben mogen mij altijd de setup laten weten wat ze hebben.
en waar bestel je alles het best.
Ik heb de auto met het blok niet meer, maar dit was mijn set-up (Redflame heeft min of meer hetzelfde):
12G940 cylinderkop met dubbele klepveren
Pockets in het onderblok om ruimte aan de kleppen te geven
Pressed steel rockers
SW5 nokkenas
Gebalanceerd vliegwiel non-Verto
Dubbele HS2
Open luchtfilters
Elektronische ontsteking van een Metro
Maniflow LCB medium bore
RC40 met dubbele demper
Elektrische benzinepomp
Geschat vermogen: ongeveer 65pk
Globale kosten van dit blok zo'n 500 euro.
Hier staan heel wat opties over 20 paginas verdeeld: viewtopic.php?p=288824#p288824
Ik ben meer van de klassieke recepten, bijvoorbeeld:
hoge compressie slipper pistons
verlicht vliegwiel en backplate (uiteraard non-verto)
volledig dynamisch gebalanceerd
731 nokkenas
dubbele distributie
123 onsteking met vacuum
12G295 stage 4 kop (34x27 - formule junior)
cooper s tuimelaars (forged & bushed)
maniflow lcb & uitlaat (dubbele demper)
twin HS2
electrische benzine pomp
Verwachting: rond de 70-75 pk (afhankelijk van overmaat boring)
RE: wat kan ik met een 1000cc
Ingediend door Mausje75 op di, 28-12-2010 20:21
Een dubbele carb is niet zo 123 afgesteld...vraag maar aan Red Flame