wat kan ik met een 1000cc

RE: wat kan ik met een 1000cc

Er zijn inderdaad diverse topics over nokkenassen maar daarin gaat men al gauw over naar het 1275cc of 1380cc verhaal, ook als er het een en ander specifiek gevraagd wordt over een 1000cc. (dit is iets wat op meer miniforums gebeurd zoals op TMF)
Maar met dit antwoord kan ik zeker wat. (al wil ik graag een aantal dagen in de leer bij een aantal forumleden die meer van cilinderkoppen afweten)

Ik denk dat het geen enorme opgave wordt om die nokkenas te steken, blok is uit de auto en de nokkenvolgers zijn ook makkelijk te verwisselen. Voor de zekerheid ga ik toch even m'n versnellingsbak nakijken en andere oliepomp e.d. plaatsen.

Beumert, je hebt zeker megelift op mijn advertentie?
Ik had van Dennis namelijk ook het aanbod, had er alleen al één gekocht. Maar wou de ander ook wel kopen hoor, dus als jij het niet doet :P .

Kortom ik ga dus precies het zelfde doen bij een 1000 A+ blok doen uit 1992.
Ben nog aan het twijfelen of ik er een 1100 kop op zet, weet niet of dit echt verschil gaat maken? Iemand?

Moet je trouwens altijd de nokvolgers vervangen? De motor die ik nu gekocht heb heeft slechts 47.000 gelopen. En hoe vervang je deze bij een A+ blok? Ga het blok donderdag avond ophalen dus heb nog niet kunnen kijken\\uitvogelen.

Beumert, als jij er nu ook mee bezig gaat misschien leuk om er een verslag met foto's van te maken. Hebben ander mensen weer wat aan. Kan ik het evt. op mijn site zetten, (en een link op het forum uiteraard :D ) ben ik ook mijn plan.

Groeten Miniauto.

Inderdaad meegelift, ben al een tijdje aan het oriënteren op nokkenassen en wist dat dit wel iets kon zijn. Ik zal zeker voldoende foto's maken, al is het maar om het voor mezelf duidelijk te houden. Zodra ik de onderdelen bij hem opgehaald heb en mijn bestelling uit Engeland binnen is ga ik ermee aan de gang.

Nokkenvolgers trouwens altijd vervangen! Ik kan ze aan de achterkant van het blok verwisselen door die afdekplaatjes eraf te halen.

Heb jij ook een A+ blok dan?

Die hebben die plaatje namelijk niet. Zie foto.
Maar hoe moet ik de nokkenvolgers dan vervangen?

Groeten Miniauto.

jazeker! motornummer 99HD81 103458 met CAM4810 kop:

998cc A+ from 1988 on: lead free, 422 with 2.9 diff, 41HP

Iemand? Mij is verteld dan A+ blokken niet van die deksels hebben zoals op de foto hier boven.

Groeten Miniauto.

Een dekselse klus zonder deksel!

Een A+ motor zal dan van versnellingsbak gescheiden moeten worden. Na het verwijderen van de nokkenas zijn dan bij omgekeerd blok de nokvolgers bereikbaar.

Leuk :9 .

Maar goed, zonder deksels dus geen A+. Beumert maak dus de borst maar nat. Ofzo... ;)

Ik heb het blokje toch straks los in de schuur staan dus moet geen probleem zijn.
Gelijk alles maar even nakijken. Nokkenas vandaag binnengekregen en ziet er zo goed uit.

Maar weet iemand of zoon 1100 kop echt wat gaat schelen of niet (juiste type dan wel te verstaan)? Of kan de originele 1000 kop er ook op zonder al te veel vermogens verlies (ga nog wel even dremelen hoor). Deze is als het goed is namelijk loodvrij, dus geen loodvervanger meer :).

Groeten Miniauto.

volgens mij hebben 998 A+ blokken wel tapet cover (die deksels)
de 1275 blokken niet dan is het een kwestie van bak en blok scheiden en vissen maar

Volgens het motornummer is het wel degelijk een A+ en als ik de catalogus van een verkoper van engelse onderdelen opensla staan ook daar A+ blokken in met de dekseltjes. De 1275 A+ blokken hebben deze dekseltjes inderdaad niet.
Maar het zal wel aan mij liggen. Het blok wat ik heb staan heeft deze openingen waardoor het voor mij een eitje is om de nokkenvolgers te verwisselen. Deze heb ik ook al liggen, zodra ik alles binnen heb ga ik demonteren en opbouwen.

ik zeg .... DOEN !!

@ Beumert Je hebt dus wel gelijk, nonono Zij het ook al (1000 A+ hebben deksels) Ben ik dus ook heel blij mee \\:)/ Zelfde blokje.

Ben ook net tot de ontdekking gekomen dat de kop die ik van een sloopblokje af gehaalt een 12G202 is :)" title="Evil" /> , Ziet er zo nog goed uit. Beetje veel roet aanslag maar dat kan wat worden. Wordt een leuke combi dacht ik zo. ben nu bezig rest van de onderdeeltjes vergaren, en kijken wat ik nog nieuw moet kopen.

@ streetscreamer: Denk dat je nokkenas een goed huis krijgt hoor. ;)

Groeten Miniauto.

In het gedeelte van "how to power tune mini on a small budget" wat online staat kom ik op blz 48 nog iets tegen over die nokkenvolgers:

http://books.google.nl/books?id=vfhF_C2 ... q=&f=false

12G202 is zeker leuk om erop te zetten, maar de compressieverhouding is lastig goed te krijgen (moet redelijk veel gevlakt worden of was dat alleen met de 295?)

Dat is met een 295, info hier op het forum gevonden.
En ik zet hem op een 1000 A+ die heeft platte zuigers, met bolle zuiders was het anders geweest.

Dikke prima!
Nu nog dubbele carbs en het blokje groen verfen en klaar ben je.

Wordt een Hif38.
Ik heb al sneller in en uitlaat spruitstukken, en snellere dempers.

Ben ook nog aan het nadenken over een verstelbare duplex distributie ketting (weet niet of het zin heeft?) en een ander oliepomp. Net een mailtje de deur uit gedaan met een aanvraag voor onderdelen en de bijbehorende prijzen. Heb er zin in zoals je door hebt. :)" title="Evil" />

Groeten Miniauto.

snelle dempers :x :x

dat moet je toch es uitleggen :|

Jaapio :|

snellere dempers, geen snelle dus :9. onder de auto gemonteerd zullen ze sneller gaan dan een originele demper, dus sneller. :?
Maar goed, wat ik bedoel is dat ze minder weerstand hebben voor de uitlaatgassen, en de motor er beter door zou gaan moeten lopen. Moet wel eerlijk toegeven dat het er een beetje knullig staat, werd een beetje meegesleept in mijn enthousiasme denk ik, wel een sneller klinkend geluid, telt toch ook :)" title="Evil" />.

Groeten Miniauto!

Weet iemand of ik de Metro 1300 nokkenas voor in mijn 1000A+ blokje nog anders af moet stellen, ik bedoel dan wat betreft graden? Kortom moet ik een verstelbare duplex distributie ketting aanschaffen? Kan niets vinden hier op het forum.

Ook zoek ik nog een link waar ik de specs van mijn nokkenas kan vinden, Het is als het goed is een 1300 metro, maar dat wil ik wel zeker weten, en er staat alleen een 4 op de zijkant en verder niets... :? Weet iemand of dit klopt?

HELP!!!

Groeten Miniauto.

in de fabriek worden alle nokkenassen op de 'puntjes' van de tandwielen goedgezet, dus in principe moet dat genoeg zijn .. wil je een andere timing, dan kan je werken met offset spietjes of een verstelbare ketting .. jouw keuze ..

Als Dennis zegt dat het een Metro 1300 is, dan mag je hem wel vertrouwen 8)

.. anders moet je hem toch monteren en alle open- sluit-punten nameten ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

Ook bij de 12G202 kop moet er behoorlijk wat afgevlakt worden om tot een leuke compressie te komen
Ik had een snelle 202 op de plank liggen maar die is afgelopen zomer naar de UK verhuisd.
De 202 is echt heel leuk te flowen en scheurt veel minder snel dan de 295

mmm, stange, Soms lees je dat het wel nodig is, soms ook niet

Ben net even verder op onderzoek uit geweest.
De kop die nu op het 1000A+ blok zit is een CAM4180
Deze heeft een volume van 25.5cc

De kop 12G202 die ik er op wil zetten heeft 26,1cc.

Oke zit een verschil maar niet dramatisch toch?

De 12A1458 heeft bijvoorbeel een volume van 24,6cc kan me voorstellen dat het verschil te groot wordt of zie ik dit verkeert?
Info komt hier vandaag: link

Ook bij de onderstaande link kon ik er niets over vinden.
link
In hoofdstuk 1 staat dat het zelfde proces geld voor een 1100 als een 1000 .

In hoofdstuk 2 stond onder ander dit.
I have modified the combustion chambers on our 202 Head, ported it out and fitted bigger valves - 1.280" inlet and 1.062" exhaust. Be careful not to overdo the porting. You don't need to go any bigger than on a 12G295 head. In fact, with a bit of cleaning up of the inlet ports, the 202 head is ideal for a road car.

Kan zijn dat ik de klok nu mis sla (Smack!). Heb de gele bijbel wel uit maar heb het nog niet in de praktijk gebracht. Ik moet dus nog een hoop leren, vandaar alle vragen. O:)

Groeten Miniauto.

Je moet je eigen 12G202 ook zelf even nameten. Er kan wel wat verschil in zitten en misschien moet de kop nog gevlakt worden.

Het verschil wat jij aangeeft (24,5 en 26,1) is inderdaad niet zoveel, ongeveer 2%.

Maar met een MG Metro nokkenas of SW5 wil je toch rond CR van 10,5:1 eindigen.

Van de nokkenas kan je het hoogste punt meten met de schuifmaat en de kleinste diameter. Het verschil is de nokkenas lift hoogte. Dit geeft al wat meer indicatie.

Ik zou ook een MG metro turbo oliepomp erop zetten, maar die dingen zijn niet makkelijk te vinden.

Ettore bugatti je bedoelt hoogstwaarschijnlijk het verschil tussen 25.5cc en 26,1cc.
(voor de duidelijkheid, als iemand dit nog een keer mocht opzoeken)

De nokkenas is een Metro 1300. Is volgens mij anders dan de MG Metro. Ook volgens de Mini garage waar ik heen ga net anders.

Ik heb trouwens net een nieuwe compressie meter, zal eens gaan vergelijken tussen origineel (CAM4180) en als ik hem vervangen heb (12G202). Kan namelijk altijd nog vlakken toch?

Groeten Miniauto.

Waarom een nokkenas van standaard metro 1300 in je 1000-blok?

Meer lift en duration, is een snellere nokkenas voor een 1000. Leukst is dat je goedkoop een snellere nokkenas hebt. :)" title="Evil" />

Groeten Miniauto.

Alleen extra timing en lift op de uitlaatkant?

Ik zou er iets heftigers in zetten, rond de 260 graden.

Kost ook heftiger geld dan, en ik ben nog een Van aan het restaureren waar ik geld in wil/moet steken. Deze auto is voor het dagelijkse verkeer. En als ik dan relatief goedkoop wat kan tunen doen we dat er nu gelijk bij. Sneller kan altijd nog (als de Van af is).

260 graden zou inderdaad wel mooier zijn. Lijkt me triouwens wel een goed idee voor de Van. Daar komt namelijk ook een 1000 of 1100 in. Maar dit blok wordt sowieso anders aangepakt. :)" title="Evil" />

Groeten Miniauto.

ik ben er van uit gegeaan dat de kop bewerkt word (en dus het kamer volume groter) en dat je de cr wat hoger dan std wil hebben (gratis power en zuiniger)

met een goede 202 en bv een sw5 kan je uit een 998 makkelijk 60pk halen toch een behoorlijke verbetering op de 40 die er std uit komt
en met de sw5 hou je ook je koppel lekker

Met de prijs van de pond nu is die 158 pond voor een sw5 rebuild kit (met nokvolgers en oliepomp) helemaal geen gekke investering eigenlijk zonde om niet te doen!

Wat nonono zegt kan ik me helemaal in vinden. Het zijn nu extra kosten, maar anders ben je het ook kwijt en dan moet je je blok nog uitbouwen.

De 12A1458 heeft bijvoorbeel een volume van 24,6cc kan me voorstellen dat het verschil te groot wordt of zie ik dit verkeert?
Info komt hier vandaag: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/heads.htm

linkje op bovenstaande pagina naar de calculator weer gangbaar gemaakt:
http://www.infomininl.org/readarticle.php?article_id=17
met dank aan Paul Slootweg (de auteur).

groetjes,
Theo van den Bogaard

Kijk daar hebben we wat aan! \\:)/
Binnenkort even doen.

Eerst nog even kijken hoe nu verder, vandaag de kop helemaal gedemonteerd den de uitlaatkleppen moeten nieuwe zittingen hebben :( . Inlaat helemaal Top, volgens mij hebben zit deze al een keer vernieuwd denk ik. Op de kleppen van de inlaat staat een nummer (52) en op de uitlaat (21) is dit origineel?
Weet trouwens iemand wat het nummer (G) wat later in de kop gestanst is beteken?

Groeten Miniauto.

oke na alles gelezen te hebben ben ik beniewd

sw5 heb je een grotere koppel
mg metro kan ook

wat is hier nu precies t verschil tussen heb je bij de nokken as van een mg ook meer koppel of niet???

en wat zou de prijsverscvhil zijn we zijn en blijven hollanders O:)

is t makkelijk om zoon asje te vervangen? wat zou je dan allemaal moeten doen?

gr jan

Heb nog een gewone 1275 nokkkenas, wat doet die in een 1000?

Een MG metro nokkenas is pas bij de rond) 4500 toeren sterker dan een SW5. Onder dit toerental trekt een SW5 beter, scheelt wel een procentje of 10 in vermogen en koppel.
Een SW5 levert zijn maximum vermogen bij 5500 en 6000rpm een MG metro doet dat bij 6000 a 6500 toeren. (en kan dus door de extra toeren 5-10pk meer topvermogen produceren dan een SW5)

Dus als je vaak boven de 4500 toeren zit en/of je wilt dat je motor dan pas kracht gaat vertonen dan is een MG metro een optie. Het is een van de beste nokkenassen die BMC/BL/Rover hebben bedacht en daarom goed en goedkoop te krijgen.

Een SW5 geeft een veel mooier lopend motortje en dat is ook aantrekkelijk, maar die vind je niet zo gauw tweedehands dus moet je die nieuw kopen wat natuurlijk duurder is.

ettore bugatti schreef:
Een MG metro nokkenas is pas bij de rond) 4500 toeren sterker dan een SW5. Dus als je vaak boven de 4500 toeren zit en/of je wilt dat je motor dan pas kracht gaat vertonen dan is een MG metro een optie. Het is een van de beste nokkenassen die BMC/BL/Rover hebben bedacht en daarom goed en goedkoop te krijgen.

Haaa... das grappig.. nooit geweten.. Heb m er ook in zitten... :P

even wat gegevens bij elkaar gezet:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/j2/metro-sw5-vgl.xls

(volgens mij is de 'gewone 1275' gelijk aan de 'gewone' metro (230/252) )

verschillen tussen MG Metro en SW5 zitten m.i. voornamelijk in overlap en lifthoogte ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

hallo

Ik ben bezig met her restaureren van mijn 1000cc blok .
Nu ben ik van plan een dubbelle hs2 op mijn blok te plaatsen .
Ik heb reeds een stage 1 kit . Is het de moeite om mijn HS4 om te wisselen met deze twin HS2?

Weet imand toevallig de originele gele kluer van een 1000 cc motorblok?

voor de kleur van je blok: viewtopic.php?p=17674#p17674

voor de carb kun je ook hier kijken: viewtopic.php?p=206866#p206866

Hallo,

Denk dat het niet veel zin heeft om een dubbele HS2 te gaan monteren met alleen een stage 1 kit. Gaat pas echt zin hebben om het moment dat je ook een beter cilinderkop gaat monteren (cooper spec. end). Als je evt. een beter carberateur zou willen had ik een hif38 geplaatst. Heb ik ook een keer gedaan op een 1000 met stage 1 en liep super!

Meestal zijn de 1000 blokje origineel geel. Groen komt ook voor bij Cooper's.

Groeten Miniauto.

bedankt voor de info .

Kvind het niet zo erg dat je er niet alles uithaald , de looks willen ook wat :p.
Maar is het mogelijk deze goed afgesteld te krijgen zodat ie toch goed loopt?

mvg

jeroendewil schreef:
bedankt voor de info .

Kvind het niet zo erg dat je er niet alles uithaald , de looks willen ook wat :p.
Maar is het mogelijk deze goed afgesteld te krijgen zodat ie toch goed loopt?

mvg

Lees deze maar ff door:

link

evt zoeken op dubble + carb

Groetjes,

Maurice

In MW van Januari 2010 p. 79 wordt vermeld:

een 998 A+ blok, offset geboord i.c.m. een 1098 krukas en en 276 nokkenas met 'bushed' Nissan Micra zuigers en nog wat aanpassingen zou 90 pk leveren volgens "Spam" van spamspeed.co.uk (niks terug te vinden op de website, maar wat niet is, kan nog komen ....

FWIW,
Theo van den Bogaard

Klinkt heftig maar dit vergt al veel meer aanpassingen dan alleen andere nokkenas, kop en stage1. Als ik het goed begrijp moet je hem dan ook laten opboren enz en dan zou ik eerder voor een 1380 gaan. Al klinkt het wel als een mooie setup. Ik heb de site iig aan mijn favorieten toegevoegd en ga af en toe even kijken :)" title="Evil" />

Wat voor kop zit erop, een 12G940?

90pk voor een 1200 (de Micra zuigers zijn dacht ik iets van 68mm) is in rally/race spec niet onmogelijk.

.. over de kop wordt niet gesproken, het zou 1296 cc moeten zijn.
(Ik heb zelf nog niet naar gegevens van Micra zuigers gekeken.. )

groetjes,
Theo van den Bogaard

Dan kom ik uit op een boring van 70,2mm. (bij een slag van 83,73mm)

De CG10DE en CG13DE zitten al op 71mm. Evenals de MA12, blijft de MA10 over met standaard 68mm boring. Misschien dat daar een overmaat van 70,2mm bestaat?

Dit soort projecten zijn alleen haalbaar als je een complete werkplaats tot je beschikking hebt. Alleen de prijs van een setje zuigers is waarschijnlijk al schrikken.

Dennis

Ik ben nu in de schuur een 1000tje aan het opbouwen. Het is er een uit '89 met een loodvrije kop, de modificaties zullen voornamelijk bolt on zijn. Toch heb ik nog een paar vraagjes.
- Ik heb er een Mg Metro nokkenas in gezet met nieuwe volgers, moeten er nu ook nieuwe stoterstangen in?
- Ik wil er ook graag een 12g202 kop opzetten, moet deze kop nog veel aangepast worden? (voor andere compressieverhouding of misschien poorten)
- Is het zinnig om over te stappen op een Hif38? Ik las ergens dat deze beter schijnt te flowen. Of is het bewerken van een HS4, dus het vlakslijpen van een aantal randjes, voldoende? (hoe en wat staat ergens op het forum beschreven)
- Is de een elektronische ontsteking van een metro goed voor deze setup?