Dennis schreef:
toevallig een Renault Espace in de garage hadden en die heeft dus hetzelfde: klauw/vaste leiding/steun/slang/vaste leiding.
Klopt, zo ook o.a. Toyota Corolla heeft t op deze manier.
- Login of registreer om te reageren
Dennis schreef:
toevallig een Renault Espace in de garage hadden en die heeft dus hetzelfde: klauw/vaste leiding/steun/slang/vaste leiding.
Klopt, zo ook o.a. Toyota Corolla heeft t op deze manier.
Dennis schreef:
De werknemer van het bedrijf opperde toen om voor het eerste stuk een klein stukje vaste remleiding te maken en dan pas de slang.
Wat je dan krijgt is een vast stukje remleiding tot een steuntje op het fusee en dan de remslang, je kunt dan gewoon de aansluitingen aanpassen, eigenlijk heel simpel en effectief.
Dennis
Dennis hou je er rekening mee dat de fiesta klauw altijd beweegt in de houder...
misschien dat de vaste leiding dan een keer breekt...
Ik heb ook foto's gezien waarbij de ontluchtingsnippel en de remslang gewoon omgedraait waren.
Dan heb je niet het probleem dat de slang tegen de schokbreker komt.
Alle klauwen bewegen iets, maar die beweging is echt minimaal het is niet zo dat ie zomaar een halve centimeter verschuift als je remt.
De oplossing om de aansluiting om te draaien lijkt me niks, zo is de klauw niet ontworpen.
Ik ga het gewoon proberen, het is een goedkope oplossing en wanneer het niet veilig is verander ik de constructie alsnog.
Dennis
hallo weet niet of er al info hier over is ,heb wel gekeken maar geen zin om een hele avond te zoeken hiero.
maar kan je op een 1300tje 10 inch wieltjes plaatsen ,
dacht zelf met de 7,5 schijfrem conversie.
olie.bol
Jazeker kan dat, ik rij er zelf ook mee.
Waar je rekening mee moet houden is de overbrenging.
Zelf rij ik op dit moment met een standaard Metro en daarmee zit ik met veel toeren op de snelweg. (Niet echt plezierig rijden, vooral vanuit Polen terug naar huis)
Het voordeel is dat je veel trekkracht hebt in z'n eerste versnelling en nadeel is dat je heel snel naar de tweede versnelling moet.
Voor de ritten te rijden is het optimaal. Zolang je niet op de snelweg komt alles oke.
Waarom niet, 40 jaar geleden was dit al standaard op de Cooper S
Je geeft zelf al aan dat het kan als je een setje 7,5" schijven monteert. Zie ook het andere topic over de 10" reverse rim lookalikes die over de 8,4" schijven passen.
Zelf heb ik een 1300 op 10" met een 2,95 diff. Rijdt prima: heel relaxed op de snelweg en toch niet langzaam.
Kijk ook naar Mini Innocenti 1300 pre export en export, ook dat heeft een 7,5" remschijven en 10" velgen en zoals Minivan ook al heeft gezegd moet je rekening mee houden met eindoverbrenging, standaard heeft Innocenti 1300 een overbrenging van 3.44:1 net als bij Austin en MG Metro 1300 en dat rijdt niet lekker op snelwegen vanwege te hoge toeren en ik heb in mijn versnellingsbak van mijn Mini Innocenti een 2.95:1 overbrenging en zoals CMC ook zei dat het lekker rijdt over snelwegen met lage toeren, maar het beste eindoverbrenging is 3.05:1 of 3.11:1, dat ligt lekker tussenin en je kan ermee ook een aanhanger of caravantje trekken door de bergen
Kijk op http://www.ime.org.uk/ime/f/final_drive.html voor specificaties van eindoverbrengingen;
Here is a table which will hopefully aid your choice:
Diff Ratio, Acceleration, Typ.Cruising speed (<4k), Revs at 70mph
2.75:1, Weak (1275+ only), 90mph/144kph, <3k
2.95:1, Poor (economy 998), 80mph+/128+kph, ~3k
3.1:1/3.2:1, Medium (good compromise), ~75mph/120kph, ~3.5k
3.44:1, Good, ~70mph/112kph, ~4k
3.76:1, Very Good, ~65mph/104kph, ~4.5k
dat met die eind overbrenging snap ik allemaal nog niet zo, heb ik eigenlijk nog geen aandacht aan hoeven besteden met mijn standaard 1000tje.
dus als ik een metro 1300 pak en een mg1300 dan moet de eind overbrenging aangepast worden voor beter rij comfort en bij welke dan niet?
olie.bol
bij beide
en ook bij geen van beide
het is namelijk maar net wat je voor keur is
10" met een 3.44 diff gaat prima (beetje laawaig op de snelweg)
wat je wel aan moet passen is de kmteller tandwiel verhouding
maar daar is al veel over geschreven dus zoeken helpt dan wel
Alleen een goede complete versnellingsbak met gekozen eindoverbrenging omwisselen bij motorblok demontage.
Maar je kan ook alleen eindoverbrenging (grote en kleine tandwielen) omwisselen, maar dan moet de blok toch geheel gedemonteerd om bij kleine tandwieltje te komen, dus je kan net zo goed hele versnellingsbak omwisselen wat ik ook gedaan had.
Ik heb wat foto's gemaakt van mijn Fiesta conversie, de linker kant is nu klaar en ziet er zo uit. Ik ga dus de originele remslangen gebruiken
Hoop volgende week alles te kunnen monteren.
Dennis
ziet er heel netjes uit
zit dat beugeltje voor de vaste remleiding nou aan de klauw of aan de fusee?
De oplossing om de aansluiting om te draaien lijkt me niks, zo is de klauw niet ontworpen.
...maar ook niet om op een mini te bouwen...
ik zit dit 'n beetje te volgen, vind het erg vindingrijk en ziet er best netjes uit maar toch...
't is al vaker gezegt: het zijn wel je remmen waarmee je aan het knooien bent.
Klopt je remdruk straks nog wel? niet dat je achterwielen meer druk krijgen dan met origineel spul?
Want dan kunnen er "leuke" dingen gaan gebeuren...
De remleiding zit aan het fusee vast en om het flexibel te houden gevat in een doorvoerrubber.
Over de modificatie gesproken, een conversie naar geventileerde schijven valt in dezelfde categorie en is wel geaccepteerd en een V-Tec in je auto ook, waarom dit dan niet?
Het enige wat eigenlijk veranderd is de remklauw verder niet, de remdruk is geen probleem want daarvoor heb je een remdrukbegrenzer.
Dennis
Natuurlijk zijn het je remmen, niet voor niets bouwen we de trommels om naar schijven. Het ei van columbus is allang uitgevonden met de fiestaklauwen. In Engeland en de US schijnen er al tientallen rond te rijden met deze conversie, in zoverre dus wel een beproefd concept.
Daarnaast worden deze klauwen (vooral in Engeland) nog steeds gebruikt in de racerij. Er zijn zelfs nieuwe vierpots klauwen (fiesta) verkrijgbaar voor 180 quid.
ow maar ik geloof ook wel dat het beter remt dan de trommels.
Maar als je een setje fiesta klauwen koop ga je deze eerst reviseren, dan nog schijven af laten draaien en remslangen laten maken. Plus het kleine spul dat er nog bij komt kijken...
Als je dat allemaal bij alkaar optelt is een 12" naar 10" conversie setje dan niet ongeveer even duur??
Kosten fiesta (in mijn geval met gereviseerde klauwen en alles): 220e
Kosten cooper setup (volgens mij): 550e?
Iets goedkoper dus :)" title="Evil" />
Ik zit zo rond de 220 euro en dat komt eigenlijk alleen maar omdat het draaiwerk nogal duur is uitgevallen , ik heb namelijk mijn naven ook laten bewerken.
Mijn insteek is dat ik eens wil zien of deze set up ook goed werkt. Op mijn Mk2 heb ik gewoon een Cooper "S" set up en dat blijft ook zo.
Ik gebruik goede gebruikte klauwen, maar nieuwe zijn te koop voor rond de 75 euro per stuk.
Dennis
@ Dennis; zit de ring onder de grote, centrale moer niet verkeerd om? OF moet dit nog veranderd worden?
Groet ron
't is al vaker gezegt: het zijn wel je remmen waarmee je aan het knooien bent.
Klopt je remdruk straks nog wel? niet dat je achterwielen meer druk krijgen dan met origineel spul?
Want dan kunnen er "leuke" dingen gaan gebeuren...
Na een aantal jaar kluservaring kunnen de meeste wel inschatten of ze een klus aankunnen en zichzelf niet overschatten. Als je bij zoiets je gezond verstand gebruikt is er helemaal niks aan het handje. Ook over remdruk hoef je je geen zorgen te maken, je gebruikt immers dezelfde diameter remleiding...
Volgens mij heeft de diameter leiding niets met de druk te maken, maar komt de druk van het oppervlak van je zuiger!!
Groet ron
De druk in de leiding heeft met diameter van de leiding te maken. Een andere diameter voor als achter heeft effect op de flow verhouding tussen voor en achter.
Idd de individuele druk in een remklauw wordt bepaald door de pedaalkracht gedeeld door het zuigeropp. en kan bij nader inzien ook zorgen dat er een remverschil tussen voor en achter wordt veroorzaakt...
Ach, altijd beter dan trommels...én liever betere remmen voor dan achter
Ik denk echt wel na voor ik iets doe en zeker op remgebied, maar je moet er ook weer niet te overspannen over doen. Gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Remleidingen zijn over het algemeen een standaard maat van 4.75 mm en die heb ik dan ook gebruikt. De conversie is zoals gezegd al vaak gedaan en de Fiesta klauwen schijnen erg goed compatible te zijn met de hoofdremcylinder van een Mini.
@ Ron, die dubbele ring was voor de foto gaat verder allemaal goed komen.
Dennis
[size=75:1ei084vh][Posts verplaatst - Eelke][/size:1ei084vh]
ook ik wil graag van 10 inch trommelremmen naar 10 inch schrijfremmen omdat er een 1300 cc blok in komt,
nu is mijn vraag, moet ik dan ook met een rembekrachtiger/ servo oid gaan werken,
er werd me verteld dat ik nu op de voorremmen geen klepjes heb?? waardoor ik nu dus niet zomaar schrijfjes kan plaatsen??
wat moet ik doen en wat is het verschil?
alvast bedankt
In principe heb je de voor de conversie die jij wilt doen de fusees, aandrijfassen en homokineten van een 12" Mini nodig en dan een conversiesetje naar 10" waarin klauwen, flenzen, schijven ed zitten.
Voor de zekerheid zou ik ook de hoofdremcylinder en de remdrukverdeler van de 12" set up gebruiken.
Dennis
kan het ook zonder de rembekrachtiger??
ik heb nu niet veel onder de kap voor mijn remsysteem zitten , enkel het potje voor de vloeistof.
Een rembekrachtiger zorgt er alleen maar voor dat je minder hard hoeft te trappen om een bepaalde remvertraging te behalen, maar de auto gaat er niet beter van remmen.
Het antwoord is dus nee, je hebt niet perse een rembekrachtiger nodig, je moet alleen wat harder op je remmen trappen dat is alles.
Sommige mensen willen juist geen rembekrachtiger, omdat je zonder meer gevoel in je rempedaal zou hebben.
Dennis
oke, bedankt voor de reactie, heb net ff lopen zoeken op het forum , heb er nu wat meer over gelezen, ben alleen benieuwd hoe het nu zit met die remleidingen, geen id wat voor systeem ik nu heb. morgen maar ff kijken.
De Clubman heeft waarschijnlijk een [i:1vnbd9gx]single line[/i:1vnbd9gx] systeem: van de hoofdremcylinder een leiding die met een t-stukje splitst naar de leiding voor de voorremmen en de leiding voor de achterremmen. Achter (op het subframe) zit er een drukverdeler en als het goed is GWC1102 (0,75" diameter) wielremcylinders.
Door de jaren heen werden door de fabriek diverse diameters achtercylinders gemonteerd (op 1275GT en Cooper S met voor 7,5" schijfremmen en achter dezelfde drukbegrenzer) dus wat je nu hebt hoeft niet perse meteen veranderd te worden als je de trommels door schijven vervangt. Als je merkt dat achter teveel remdruk heeft, kun je alsnog kleinere diameter cylinders monteren.
Lees ook dit artikel van Keith Calver even door.
De Cooper S/1275GT hadden overigens een hoofdremcylinder met grotere inhoud (meer remvloeistof), om het niveauverschil in de vloeistof ten gevolge van slijtage van remblokken en schijven te compenseren.
Montage van een hoofdremcylinder voor 12" en de bijbehorende drukverdeler (FAM7821) en leidingen is wel aan te raden. Dan moet wel de begrenzer die er nu op zit tussenuit gehaald worden.
bedankt voor je info, dit is zo'n beetje wat ik zocht.
het word me nu al wat duidelijker
Vandaag de Fiesta set up op de Mini gemonteerd en het werkt, alleen nog niet zoals ik het wil. Volgens mij is de rembalans niet zoals ie zijn moet, want rechtsachter heeft de neiging te blokkeren. Ik moet er wel even bij zeggen dat ik denk dat de remmen achter een beetje te strak staan. Verder ook nog een slecht lager zo te horen linksvoor (was een gokje). Hieronder wat foto's hoe het er nu uitziet.
Dennis
Ingediend door milleuno op za, 16-09-2006 17:47
wordt door de schijfremmen het spoor vergroot , en zo ja hoeveel ?
Het spoor wordt door de metroflenzen ruwweg 1 cm vergroot t.o.v. normale schijvensetup.
Ingediend door milleuno op za, 16-09-2006 18:20
per kant of totaal ?
Even twee foto's van Sander's site gejat voor de vergelijking:
Metroflens:
http://www.mini1300.nl/minis/remmenconv ... stand2.JPG
Miniflens:
http://www.mini1300.nl/minis/remmenconv ... stand3.JPG
2,2 - +/-1,2 cm = 1 cm per kant
Maar bedenk me net dat dit misschien niet opgaat omdat ik hierin een verschil in dikte tussen normaal en metro niet heb meegenomen...
Dennis schreef:
Volgens mij is de rembalans niet zoals ie zijn moet, want rechtsachter heeft de neiging te blokkeren.
Ziet er goed uit ! Heb je Mini schijven en Metro flenzen ?
Overigens als je een voor-achter gescheiden systeem hebt, is het blokkeren van één achterwiel niet aan de rembalans te wijten.
Mijn '91-er (standaard remsysteem) heeft het ook. Heeft misschien te maken met dat de Mini door ingezakte veerbollen linksvoor iets lager staat (en rechtsachter dus hoger) en dat links meer massa heeft (rechterwiel minder druk).
Ik heb inderdaad flenzen van een Metro gebruikt en schijven van een Mini. De nokken heb ik laten afdraaien maar de flens zelf ook, omdat ik nogal open 10" wielen ga gebruiken en je anders de flens zou zien zitten.
Het vreemde dat wel gebeurd is dat links de schijf netjes in het midden van de klauw loopt, maar ik rechts in de problemen kwam en daar twee ringen tussen klauw en fusee moest zetten, het werkt wel, maar ideaal....
Ik heb er maar even mee gereden en alles moet natuurlijk nog een beetje inslijten, maar heb dus de indruk dat ie echt linksachter sneller blokkeert dan voor de operatie. Ik ga toch even zien of dat op te lossen is door de boel achter iets beter af te stellen en hem eens op de remmenbank te zetten.
Dennis
En hier dan de foto's waar het dan allemaal om te doen is geweest. Op de onderste foto hoe ver het wiel uitsteekt buiten een standaard verbreder met 5j velgen en 165/70/10 banden.
Dennis
Ziet er megagoed uit! Heb je inmiddels het blokkeren rechtsachter al op kunnen lossen?
en je achterwielen steken ongeveer even ver uit? wat voor spacers het je daar op zitten, of alleen brede trommels?
Achter heb ik standaard trommels met ingebouwde spacers. Ik heb nogal wat offset van de wielen, maar daarom heb ik ze ook gekozen afgezien van het feit dat ik ze ook mooi vind.
Dennis
Dennis schreef:
Achter heb ik standaard trommels met ingebouwde spacers.
brede trommels dus
Gewoon voor de duidelijkheid, dus geen smalle trommels, geen losse spacers of wat voor mogelijkheden er nog meer zijn.
Dennis
Dennis, hoe groot heb jij de schijven laten maken? Ik ga ze morgen wegbrengen om ze af te laten draaien.
Ik heb er 1 cm af laten draaien, in totaal is de diameter dus 2cm kleiner geworden.
Dennis
Is het bij jullie ook bekend of er een geventileerde setup is van die fiesta?
het vreemde dat wel gebeurd is dat links de schijf netjes in het midden van de klauw loopt, maar ik rechts in de problemen kwam en daar twee ringen tussen klauw en fusee moest zetten, het werkt wel, maar ideaal..
en weet je al waarom de ene kant verder uitsteekt dan de andere?[/quote]
Je gebruikt minischijven, dus daar zijn wel gegroefde schijven voor te krijgen. Echter niet geventileerde zoals op de MG metro en turbo's zitten.
RE: Schijfremmen voor 10 " wielen
Ingediend door Dennis op do, 24-08-2006 22:46
Ik ben naar een bedrijf gegaan waar ze remslangen kunnen maken en ik wilde slangen met een banjobout, omdat ik hier ergens op een foto had gezien dat je met een normale slang problemen kunt krijgen met je bovenste draagarm/schokbreker.
Dat met de banjobout werd me sterk ontraden omdat er geen vergrendeling van de aansluiting mogelijk is en het gevaar bestaat dat ie loskomt.
De werknemer van het bedrijf opperde toen om voor het eerste stuk een klein stukje vaste remleiding te maken en dan pas de slang.
Wat je dan krijgt is een vast stukje remleiding tot een steuntje op het fusee en dan de remslang, je kunt dan gewoon de aansluitingen aanpassen, eigenlijk heel simpel en effectief.
Hij zei dat het standaard op diverse auto's werd toegepast, maar ik had het nog nooit gezien, tot we vandaag toevallig een Renault Espace in de garage hadden en die heeft dus hetzelfde: klauw/vaste leiding/steun/slang/vaste leiding.
Dennis