Mini 1986

RE: Mini 1986

Alle ramen veilig opgestapeld (met wat blokjes hout voor de kromming en wat oude tuinkussens):



Spuit-voorbereidingen (afplakken en schuren):











Deel van het paneel dat bedekt wordt door de koplamp, gespoten in de juiste kleur (op de foto weer slecht te zien):



Het kleurverschil is hier iets beter zichtbaar:



Het schuren valt me mee. Het is wel veel werk, maar gewoon goed voelen of het glad is (en niet op je ogen vertrouwen) en dan zou het goed moeten komen.

RE: Mini 1986

En nog meer schuren:



Binnenkant gespoten:



Buitenkant:



En wat doen we als de verf droogt? Het eerder gemaakte "werkbank-klokje" van analoog-opdraai-mechanisme, ombouwen naar batterij-operated-quartz mechanisme:







Wat modernere wijzers, maar die anderen pasten helaas niet lekker op de schacht van dit nieuwe mechaniek.
De zilveren wijzers zijn wel beter leesbaar op de donkere achtergrond.

RE: Mini 1986

Helaas was het 400 grit schuurpapier van de Action niet zo fijn als het 400 grit van de lokale bouwmarkt, dus er bleken nogal wat diepere krassen in de achterklep te zitten. De klep is weer licht opgeschuurd met het betere schuurpapier en heeft opnieuw een laagje lak gekregen. Ziet er een stuk beter uit.

Aan de binnenkant afgeplakt wat niet blauw mocht worden:



Begonnen met de hoedenplank (en dan kan ik me niet inhouden, dus de achterkant is ook al bijna klaar):



De binnenkant:







De "goten" van de motorkap moesten nog, dus de motor afgedekt:





Ook de voorkant (wat onder de grill komt) gelijk meegenomen (wederom een gevalletje van "ik kon me niet inhouden"):





Morgen het dakje spuiten in White Diamond (kleurcode NMN) en de antidreun aan de binnenkant kan er dan ook in.

RE: Mini 1986

Weer wat onderdeeltjes binnengekregen (tapijtset, nieuwe kachelkabel en carburateur-revisiesetje):



De garage (de rekken met onderdelen) afgedekt met folie om te voorkomen dat overal straks blauwe/witte autolak op zit:



Dakje netjes geschuurd en weer stof- en vetvrij gemaakt (erg moeilijk te zien op de foto):



En gespoten (wederom niet goed te zien op de foto):

RE: Mini 1986

Nu het dakje gespoten is, moet het natuurlijk worden afgedekt om te voorkomen dat het straks ook blauw is. Aangezien het folie met plakbandjes niet lekker bleef zitten, had ik verzonnen om een dikke stroomkabel in de goot te duwen, met daaronder de folie:



Folie omgeslagen en het past mooi in de goot:



Verder de raamgeleidings-rubbers verwijderd en de binnenkant in de juiste kleur gespoten voor de nieuwe rubbers erin gaan:

RE: Mini 1986

Pas op met plastic afplakken., meestal wordt papier of kranten gebruikt omdat dit de verf vasthoudt. Plastic kan de verf aflopen wat lelijke druipers kan geven.

RE: Mini 1986

Het dakje is het enige dat is afgedekt met plastic en aangezien dat het hoogste deel is, was het geen ramp als er wat blauw naar beneden zou komen. De buitenrand van de dakgoot is al gedaan en het heeft niet gelekt, dus het kwam goed d:)b

RE: Mini 1986

Het spuiten is klaar, het opbouwen is weer begonnen:



















Sommige dingen gaan makkelijker als de ramen er nog niet in zitten:









RE: Mini 1986

Dat gaat lekker rapido zo. d:)b
Tevreden over je eigen spuitwerk ?

RE: Mini 1986

ziet er goed uit !
d:)b

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Mini 1986

JosCM schreef:
Dat gaat lekker rapido zo. d:)b
Tevreden over je eigen spuitwerk ?



Ik had 'm in 2 weken uit elkaar en in elkaar gaat inderdaad ook lekker snel.
Het spuitwerk is voor een thuis-spuit-job wel netjes. Professioneel is natuurlijk altijd beter maar voor een fractie van de prijs heb ik het nu zelf gedaan. Ik had nog wel kunnen besparen door goedkope spuitbussen te halen, maar deze kleur had ik al 6 jaar in gedachten, dus die moest het toch worden. Besparen op de arbeid en dan meer dan 20 euro per spuitbus betalen, maar dan heb ik dus wel de kleur die ik wilde.

RE: Mini 1986

Nieuwe rubbers voor de achterlampen en voor de tank-uitgang:





Kentekenplaatverlichting zit er ook weer op:



Bumpertje erop:



Deur-toebehoren geïnstalleerd incl nieuwe raamrubbers (en dan krijg je je raam bijna niet meer open of dicht vanwege die strakke rubbers). De spiegel opgepoetst en nu glimt ie ook aan de buitenkant als een spiegel d:)b



En de binnenkant al wat verfraaid (incl de nieuwe hendeltjes en handvaten):



RE: Mini 1986

Stoelbeugeltjes weer netjes zwart gemaakt:



Ontdreuning erin:











Mooie disco-bol aan de binnenkant met die glimmmende vlakjes :P

Nieuwe tapijtset erin:





Achterbankje erin:



Begin gemaakt met hemeltje:





Verder had ik nog een nieuwe ruitensproeier-slang liggen, die er natuurlijk een stuk beter uit ziet dan de bruin-gelige oude slang (rechts de nieuwe slang, links de oude):



Koplampen erop:





Het schiet lekker op d:)b

RE: Mini 1986

Voorstoelen-frame een opfrisbeurtje gegeven want de zwarte lak was er toch wel wat af na een jaar of 4 heen en weer schuiven op een betonnen garage-vloer.
Voor:





Weer zo'n mooi onderdeel dat waarschijnlijk niemand ooit ziet, maar ja. Als het er dan toch uit is, kun je er makkelijk bij en het zijn de kleine dingen die het doen, vind ik.

Stoelen zitten er dus ook in:



Omdat ik nog 3 tot 5 werkdagen moet wachten op een bestelling waar ook spuitlijm bij zit, wilde ik daar even op wachten om het hemeltje af te maken. Omdat ik graag naar de British AutoJumble (26-6) wil MET Mini dit jaar, had ik even verzonnen om het hemeltje te laten wachten, de ramen erin te zetten, naar de keuring te gaan en dan wellicht zonder hemeltje naar de AutoJumble en het er dan later in te zetten, maar dat wordt 'm ook niet aangezien ik ondertussen gelezen heb dat het niet te doen is om een hemeltje erin te zetten met de ramen erin. Ik heb ook geen zin om de ramen er weer uit te halen.

We zullen zien of ik het haal (en of ie überhaupt snel goedgekeurd wordt). De carburateur moet ook nog gereviseerd worden. Morgen haal ik sowieso andere lijm bij de lokale bouwmarkt. Dan kan het hemeltje er snel in, dan de ramen en dan heb ik hopelijk een week over :|

Vanwege bovenstaand verhaal had ik het hemeltje er weer uitgehaald en alvast de zijraam-rubbers erin gezet:



Die gaan er dus morgen weer uit...

Ik heb wel vandaag de officiële kleurwijziging aangevraagd/doorgegeven bij de RDW. Van Rood > Blauw.

RE: Mini 1986

Ik zie aan de datum-codes van de foto's dat ik op 10-6 ben begonnen met opbouwen en dat ik nu, 4 dagen later, alleen het hemeltje er nog in hoef te zetten en de ramen...

En dat terwijl ik zaterdag, zondag en maandag bij elkaar opgeteld 31 uur heb gewerkt... (niet aan de Mini)

RE: Mini 1986

Ik zou de onderzijde van de stoelen verstevigen. Het schuim zal na verloop van tijd door het frame gaan zakken. Om dit te voorkomen kun je een stuk karton tussen het schuim en het frame leggen, om het doorzakken te voorkomen.

Verder ziet alles er goed uit.

RE: Mini 1986

Was mij niet bekend maar ga ik zeker doen. Bedankt voor de tip.

RE: Mini 1986

Lijm voor het hemeltje gebruik je het beste Super-Tix van Bison (bij de bouwmarkt) voor. In 10 minuten vast.
Strakke planning volgens mij, maar hij wordt netjes afgewerkt iig.
d:)b

RE: Mini 1986

Ik heb inderdaad een pot Bison-Tix gehaald. Werkt goed, maar het stinkt enorm.

RE: Mini 1986

Omdat 1 van de plastic uiteinden van de hemelroedes was afgebroken, zelf maar weer aan de knutsel gegaan met een ophanghaakje van m'n gereedschapsrek dat precies de goede hoek bleek te hebben:





Op een Engels forum had ik in een how-to gelezen dat het makkelijk is om wat schuim op het dakje te plakken, zodat de roedes beter op hun plek blijven:



De achterkant is geplakt:



De voorkant ook:



In de tijd dat de lijm droogt, de carburateur gedemonteerd:



Schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen en een vlotter-kit (float valve-kit):



Verder de klemmetjes binnengekregen om het nieuwe achterklep-rubber vast te zetten:







Toen de keus was gemaakt om voor een middenteller te gaan, zat de motor (met de kortere normale teller-kabel) er al in. In diverse naslagwerken zag ik dat de kilometer-teller-kabel er echt niet meer in te krijgen is, als de motor eenmaal in de Mini zit, maar mede door een totaal gebrek aan sport-school-bezoek, is het me toch gelukt. :P Mijn armen zijn net smal genoeg om tussen het brandschot en de motor door net bij de aansluiting te kunnen. Op gevoel de nieuwe kabel netjes aangesloten en achter de nieuwe teller door het brandschot laten komen:



De voorkant van het hemeltje zit ook over de gehele breedte vast:



Mijn nieuwe kentekencard met de nieuwe kleur is binnen d:)b :

RE: Mini 1986

Hemeltje zit erin:









Ik heb het gedaan zoals het moet, maar als ik dit ooit nog een keer moet doen, dan verzin ik zelf wel een andere manier, want deze manier met het plakken om de raamranden is niet de makkelijkste. Ik denk dan aan iets met gebogen hardboard o.i.d.

Verder had ik ook gehoopt nog wat lichtblauw te blijven zien tussen de raamrubbers en het hemeltje, maar dat is alleen bij de MK1 modellen het geval.

RE: Mini 1986

Hoedenplank bekleed met mooi nieuw zwart skai-leder:











Binnenkant van de deurbakken (bij de achterbank) bekleedt met hetzelfde skai-leder:

RE: Mini 1986

Waar ik het skai-leder voornamelijk voor had gekocht, was voor het dashboard:



De onderkant van de "dubbele bodem" (waar alle kabeltjes op kunnen liggen):



De bovenkant:









De achterkant van het dashboard (passen en meten en daarna links naar rechts kopiëren):





Het eindresultaat:

RE: Mini 1986

En nog een "gratis" extraatje:







Ik noem het maar een 'gratis extraatje', omdat een 'nieuw uit de winkel'-dashboard (alleen het onder- en achterstuk) me ongeveer 100 euro zou hebben gekost, terwijl dit hardboard en skai-leder me in totaal nog geen 45 euro heeft gekost en ik er dus meer van heb gemaakt dan alleen een dashboard.

Ik heb nog een restje skai-leder over en wil daar de driehoekige stukken aan de binnenkant van de achterklep mee opvullen. Verder ga ik proberen de zonnekleppen opnieuw te bekleden, zodat die er ook weer uitzien als nieuw. Ook maak ik nog een handremhoesje en wellicht ook nog een pookhoes.

Vandaag ook alweer wat met de afstelling van de carburateur gedaan en hij start alweer. Moet nog wel een keer goed afgesteld worden.

Aankomende zondag klaar gaat niet lukken, maar de laatste loodjes ga ik nu ook niet afraffelen.

RE: Mini 1986

Mooie achterplaat! :)

Heb je daar misschien de afmetingen van? :)

Was vorige week ook van plan zo'n ding te gaan maken.
Maar de tijd was me te snel af :)

Robbert

RE: Mini 1986

Bedoel je die plaat die in de kofferbak ligt?

RE: Mini 1986

Yes! :)

RE: Mini 1986

Die is 70x50 cm. Je moet 'm er wel ietwat schuin insteken en daarna kun je 'm horizontaal leggen.Momenteel ligt ie bij mij alleen op de reserveband, dus als je iets op het rechterdeel legt, kiept de plank naar beneden. Is natuurlijk makkelijk op te lossen door er een plankje/balkje onder te maken.

RE: Mini 1986

Achterruit geplaatst (incl nieuwe chromen raampezen):













Waarom ze het een 'peestrekker' noemen, weet ik ook niet want je [i:d0u33z2e]duwt[/i:d0u33z2e] de pees erin ipv dat je 'm erin trekt... Op zich als je het truukje doorhebt in welke hoek je 'm het beste kan houden en zo, werkt het best makkelijk.

Zijraampjes zitten er ook in:



Voordat ik de kachel ging inbouwen, heb ik 'm getest op lekkages(en daarna met een compressor weer droog geblazen):



Oude kachelkabel was nogal beschadigd:



Die is dus vervangen voor een nieuwe (maar daar heb ik geen foto van gemaakt).

De chromen afwerkstrips voor de zijkanten zijn binnengekomen en die heb ik natuurlijk z.s.m. gemonteerd:





Nieuwe voorruitrubber gemonteerd:





Ook de bagage-bakken voorzien van afwerkstrips:





Verder heb ik gisteren de carburateur al afgesteld en een klein proefritje gemaakt . De 1e versnelling en z'n achteruit doen het in ieder geval d:)b

default

RE: Mini 1986

Ziet er al mooi uit zo d:)b Ben benieuwd hoe je paintjob er in zijn geheel uitziet, ziet er op de foto's netjes uit. Heb je hem met 1 of 2 componentenverf gespoten?
Succes met het opbouwen

RE: Mini 1986

Het is op kleur gemengde Motip Duplicolor. Ik ga er vanuit dat dat 1 componenten-lak is (aangezien ik geen verharder heb toegevoegd). Qua opbouwen ben ik bijna klaar. De voorruit moet er nog in en de ruitenwissers erop en dat is het eigenlijk wel. Verder moeten de banden nog vervangen worden, maar da's ook niet zoveel werk.

Volgens de regeltjes hoeven er achterin geen gordels (aangezien mijn auto uit '86 is), maar die komen er toch in. Die moet ik nog wel bestellen.

Officieel ben ik dus wel voor zondag klaar, maar ik wil 'm nog goed na laten kijken door een kennis (die APK-keurmeester is) en dan laten keuren voor ik erin ga rondrijden.

RE: Mini 1986

Helaas was mijn Mini niet op tijd klaar EN gekeurd om naar de British AutoJumble in Waalwijk te gaan. Desondanks ben ik natuurlijk toch even gaan kijken en heb daar een asbakje gescoord om het gat in m'n dashboard te vullen:

RE: Mini 1986

2 nieuwe setjes 2-puntsgordels gekocht voor achterin (zaten helemaal geen gordels):



De zonnekleppen opnieuw bekleedt met het skai-leder van het interieur en het hemeltje. Voorheen werd er blijkbaar in de auto gerookt, gezien de originele bruine zonneklep:



Mijns inziens werkte het het beste als je de 2 lappen stof ruim over elkaar heen plakt en dan netjes afknipt:





RE: Mini 1986

De heupgordels geïnstalleerd:





Ziet er best netjes uit, al zeg ik het zelf.

Verder bleek er toch een klein lekje te zitten in de kachel-radiator. Met een grote plastic bak in het voet-gedeelte van de bijrijders-stoel, de kachel eraf gehaald en in die bak de slangen weer losgekoppeld.

Nieuw kachelradiatortje is besteld en bezorgd:

RE: Mini 1986

Ook deze Mini wordt netjes afgewerkt. Daar hou ik wel van.
d:)b

RE: Mini 1986

Dank u. Het zijn de kleine dingen die het doen (en waar ook veel tijd in gaat zitten) ;)

Het gat waar het nieuwe radiatortje in moet:

RE: Mini 1986

De voorruit ging er weer lastig in (stijve nieuwe rubbers) en leek bovenaan op de raamrand te liggen ipv ertussen te hangen. De ruit moest dus nog een paar mm zakken. Voorzichtig met een rubber hamer en een kurken blokje tikjes gegeven, totdat het er helemaal goed in zat. De truuk om de raampees er goed en soepel in te krijgen is veel afwasmiddel gebruiken. Gewoon puur, onverdund afwasmiddel in die spleet laten lopen. Om het in de verticale delen te krijgen is simpel, gewoon vanaf boven erin laten druppelen, maar om het in de horizontale delen te krijgen is een plamuurmes een mooie geleider om gelijk veel afwasmiddel erin te krijgen:





Ruit gepoetst:



Alles erop en eraan (ruitenwissers + binnenspiegel):



De bekleding van de zonneklepjes is al weer aan het loslaten, dus dat moet ik nog even fixen en verder zijn de voorbanden niet goed genoeg voor de keuring, maar dat is het (bedrijf waar ik de APK laat doen regelt ook banden). Ik probeer deze week nog een APK te regelen en daarna hopelijk rijden. 8)

RE: Mini 1986

Zonneklepje waarvan de skai-lederbekleding met spuitlijm vast zat, laat al weer los, dus nu opnieuw geplakt met Bison-Tix:







Met het speelgoed-naaimachientje van m'n dochter van 7 :P een handremhoesje gemaakt:







RE: Mini 1986

De kofferklep ook wat mooier gemaakt:















Afwerkrandje onder de achterbank aangebracht:





En een brandblussertje geïnstalleerd (hoop 'm nooit nodig te hebben, maar better safe than sorry):



De Mini is nu dus klaar, ik kan er niks meer aan doen d:)b

Maandag naar de APK en dan hopelijk rijden. Ik ben benieuwd wat het resultaat is van 6,5 jaar werk.

RE: Mini 1986

Netjes hoor! d:)b
Wat voor materiaal heb je gebruikt voor die driehoekjes en hoe zet je ze vast?

RE: Mini 1986

Driehoekjes zijn van hardboard (over van het dashboard) en zijn bevestigd met een kort schroefje. In de randjes zit een klein gaatje.

RE: Mini 1986

succes met de APK !
:)\\_
op de looks kunnen ze hem niet afkeuren ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Mini 1986

Netjes afgewerkt.
De afwerking van de achterklep ga ik ook eens proberen. Leuk idee.

Succes met de APK.

RE: Mini 1986

Zoals Bram had getipt > een kartonnetje onder de zitting:

RE: Mini 1986

Gisteren was de dag des oordeels. Helaas is de Mini nog niet goedgekeurd (klinkt toch positiever dan 'afgekeurd' ;) ).



De rit ernaartoe ging redelijk, maar toch was de motor wat te heet geworden. Toen de keurmeester de Mini naar binnen reed op de remmen-testbank, spoot de koelvloeistof er ineens via de overloop uit. Waarschijnlijk ging de thermostaat dus niet open. Toch de keuringspunten die wel konden worden gecontroleerd nog nagekeken en daar kwamen ook wat puntjes uit. Hier ben ik gisteravond gelijk maar mee begonnen en vandaag was ik gelukkig vrij, dus ik kon lekker vooruit.

Er zat wat roest onder het bevestigingspunt van de linker-schokdemper:





Bewaarmanier voor schroefjes (stukje karton met gaatjes erin):



Het gat eronder was natuurlijk weer groter dan verwacht:



De bevestigingspunten zelf zijn nog OK, maar er zit veel roest omheen.

Alle roestige stukken verwijderd (helaas geen foto van) en kaal metaal erachter behandeld met anti-roest.
Nieuw plaatje op maat gemaakt:













Het eindresultaat (behandeld met anti-roest en daarna zwart gespoten):



Verder gingen er 1 of 2 puntlasjes van de dorpels los, toen de keurmeester daar met een schroevendraaier wat aan wrikte. Hij raadde aan om gewoon een volledige las te doen.

De dempingsmat verwijderd (ging erg makkelijk en aangezien ik nog genoeg van die matten over heb, komen er gewoon weer nieuwe in als alles is goedgekeurd):



Alles netjes gelast (en na elke 2 cm ongeveer in de auto gekeken of daar niet iets te warm werd):



En alles netjes geslepen en behandeld met anti-roest (slechte foto):



Toch handig dat ik mezelf het lassen heb aangeleerd.

Aangezien er al wat koelvloeistof achtergebleven was bij het keuringsstation, was het makkelijk om de thermostaat eruit te halen:



Verder was het wiellager linksvoor slecht en moet de rechterdorpel ook nog doorgelast worden. De wiellager is besteld en de dorpel komt ook goed. Dan de carburateur nog opnieuw afstellen want die stond veel te rijk en dan maar weer een nieuwe poging bij de APK.

RE: Mini 1986

De schokdemper-bevestiging:



Aangezien de wiellagers toch nog niet binnen waren en m'n wiel er toch af ligt, kon deze mooi een witte laag krijgen:





Zoals ook in de Wiki-pagina staat, is het niet makkelijk om de centrale wielmoer eraf te krijgen. Dan maar met een soort van hefboom-idee:







Ondertussen is er een bazooka gearriveerd :D :



Gelukkig was het geen bazooka, maar een wat apart verpakte raamveeglijst en een doosje wiellagers:



Aangezien de centrale wielmoer niet wilde draaien en ik meer m'n werkbank en bankschroef zag bewegen dan dat er beweging kwam in de wielmoer, toch maar met grof geweld de moer verwijderd:



Nu kunnen we eindelijk beginnen:











De homokineet netjes schoongemaakt:



En de binnenkant van het fusee-stuk natuurlijk ook:



Zoek de verschillen:

RE: Mini 1986

Dat was niet overbodig om het lager te vervangen.

De moer kan je het beste los en vast draaien als deze nog aan de auto zit, met behulp van je hefboom.

RE: Mini 1986

Lagers erin:











En weer op de auto, met nieuwe kroonmoer en witte velg:



Wit achterwiel:

RE: Mini 1986

toch stalen velgen gemonteerd ipv lichtmetalen velgen, de kleurcombinatie is wel mooi
met dat lichtblauw van de mini.

RE: Mini 1986

Yep, na wat pogingen te hebben gedaan om aan een net setje velgen incl banden te komen, uiteindelijk de stalen velgen maar een opfrisbeurt gegeven.

Het bleek, bij het zoeken naar nette lm velgen, vooral problematisch om de juiste bandenmaat te vinden, aangezien ik geen verbreders heb. Dan mag er maar 145 op en de meesten hadden 165 in de aanbieding.

Met het witte dakje ziet het erg leuk uit.