Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Afgelopen vrijdag 28 december een VAN gekocht. Hij heeft nog wel wat werk nodig. De werkzaamheden aan de Van zal ik hier bijhouden. Als er iets meer bekend is dan komt dat er hier bij te staan.

Maar eerst:

de aanschaf


Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Vandaag de dag dat ik hem op ga halen. Ik zal van het ophalen nog even wat foto's maken en ze hier posten.

Ook even de dingen die eraan moeten gebeuren:

- Linker en rechter dorpel vervangen
- Rechter vloerdeel voor vervangen
- Nieuwe doorskins op beide deuren
- Deuren opknappen
- Body verder strak maken (zitten wat plekken op
- Complete paintjob (kleur nog onbekend)
- Motor zoeken en inbouwen (wie heeft nog een goede :D)
- Subframes eronderweg en opknappen
- Remmerij (blijven trommeltjes ivm 10")
- Velgen (laten) opknappen (of misschien verbrede stalen velgen eronder)
- Zelfbouw rolkooi (voor de looks en stijfheid)
- Houten laatvloer
- Aantal opbergbakken achterin

Tot zover de plannetjes

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Altijd leuk een Van!!

Succes met je project. Wat voor blok komt erin? Geen 7.5" schijfremmen?

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

wil eigenlijk gewoon een 1300 blokkie erin.. 7,5"schijfjes zou mooi zijn, maar zijn best wel prijzig... Daarom nu eerst maar trommeltjes

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Mooi project Jaap :+) Wordt dit de nieuwe ringmini? :D

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

nee ckr niet (al is dat wel een erg gaaf ding) Gisteren de mini opgehaald. Even van de zolder afhalen met de heftruck. Toch best spannend en op de aanhanger mee naar huis. Vandaag zouden de deuren ed eruit en dr frames eronderweg, maar dat is even opgeschoven naar morgen. Dan is hij helemaal klaar en kan het slijpen en lassen beginnen. We hebben er zin in

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

zondag en gisteren lekker bezig geweest. Zondag alle onderdelen binnen eruit gehaald, deurtjes eruit. Gisteravond begonnen met het voorsubframe los te maken. dit zat allemaal niet heel erg vast gelukkig. Vervolgens begonnen met het achtersubframe, deze zit wel heel goed vast. Maar ff inspuiten met wd40 en ff laten intrekken, want nu krijg ik hem er niet onderweg.

http://picasaweb.google.com/jaapio1984/VanDemontage

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Zo gisteravond weer een klusavondje.. Achtersubframe is eronderweg.. Conclusie achtersubframe: mooi voor oud ijzer.. klein tegenvallertje, maar niets aan te doen. Ook is de vloer aan de passagierskant eruit en kunnen nu ook de dorpels aan beide zijden eronderweg. Dan is, zoals het nu lijkt, het geslijp klaar en kan het nieuwe plaatwerk erin.. Ook de laatste kleine onderdelen maar van de mini gehaald (stuur en stuurhuis).

Paar extra foto's toegevoegd op:
http://picasaweb.google.com/jaapio1984/VanDemontage

Tot de volgende update

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Gisteravond een avondje schuren achterin. aan de binnenkant zat nog overal vloerlijm en andere zooi dat er niet hoorde. Met een lamellenschijf bijna alles er goed af kunnen krijgen.. sommige stukken moeten even met de hand, maar schoon wordt het wel.. Ook op de vloer bleek een klein beetje roest te zitten nog.. Dit compleet weggehaald..

Is het verstandig om dit straks allemaal in de anti roest te spuiten, dan in de primer en dan de kleur erop.. of ?

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Vandaag even de 2 nieuwe achterdeurtjes geschuurd en ze zijn idd mooi hard, wat een lading vliegroest, maar met de schijf was dit zo verdwenen. Ook begonnen met het demontern van het voor subframe, maar wat zit dit vast. 1 kan is nu kaal, maar op de andere kant schiet het nog niet echt op.. Morgenavond maar weer even verder..

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

En weer een klusavond voorbij. Vanavond het rechter vloerdeel passend gemaakt en kaal gemaakt voor het lassen. Daarna de rechter onderdorpel losgemaakt en verwijderd. Nu even de binnenkant behandelen en dan kan de nieuwe dorpel erop gelast worden...

We komen er wel :d

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Vandaag de achterdeurtjes tot op het "bot" kaal gemaakt. De deuren zijn gelukkig echt goed en er zijn geen roestplekken onder de verf vandaan gekomen (gelukkig) Daarna even naar de winkel voor anti-roest en de deuren 3 lagen van dit erop gespoten. Broer van mn vriendin heeft nieuwe vloerdeel erin gelast. Deze week ook beginnen met het schuren van de buitenkant. Er zit nu geel op, met daaronder groen en dan primer. Het is de bedoeling alleen het gele eraf te schuren en alleen op de slechtere plekken alle verf te verwijderen.

Is dat een goed idee, of is het beter om alles eraf te halen ?

Jaapio

ps: foto's volgen

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Als je toch bezig bent, dan zou ik proberen om overal te schuren tot je bij de primer bent. Mocht hier en daar de verf niet goed meer zijn, op plekken die je niet voorzien had, dan komen die zo meer naar boven.

Ik ben benieuwd naar de foto's.

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

(b)engeltje schreef:
Als je toch bezig bent, dan zou ik proberen om overal te schuren tot je bij de primer bent.



dat is dan wel het beste inderdaad. Ik moet straks de mini even bij mn vriendi ophalen, zal ik gelijk even foto van de deurtjes in de antiroest maken.

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

heej leuke wagen, het is best een lijstje wat er aan moet gebeuren maar je bent weer van de straat.

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Bijgewerkt lijstje


Ook even de dingen die eraan moeten gebeuren:

- Linker en rechter dorpel vervangen (reeds uitgeslepen)
- Rechter vloerdeel voor vervangen (Klaar)
- Nieuwe doorskins op beide deuren (besteld)
- Deuren opknappen (al kaal en in de anti roest)
- Body verder strak maken
- Motor zoeken en inbouwen (komt nog wel)
- Subframes eronderweg en opknappen (voor klaar, achter nieuwe gekocht)
- Velgen (laten) opknappen (of misschien verbrede stalen velgen eronder) 10x6J Wellers gekocht

- Zelfbouw rolkooi (voor de looks en stijfheid)
- Houten laatvloer
- Aantal opbergbakken achterin
- Complete paintjob (kleur bekend)

DAk wordt zwart!
Tot zover!

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Mooi oranje is niet lelijk. Waarom geen airbrush als je toch bezig bent. Kun je best mooi doen op een Van. Lekker veel grote plaatdelen. ;)

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Wanneer is de deadline??

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

ik heb wel de versie met de ramen in de zijkant (zelfde als Berry M) duzz iets minder. Daarnaast is best duur ;)

Leuk om te weten nog: het dak wordt zwart. daarnaast zit ik eraan te denken een aantal andere dingen zwart te maken.
- Bumpers (zwart chroom) (zelf maken of zo kopen ??)
- Deurschanieren
- spatbordverbreders

nu zit ik alleen nog met de chromen handgrepen.. kan je zo overspuiten oid

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

jaapio1984 schreef:
Daarnaast is best duur ;)


Ik kan natuurlijk niet in jouw beurs kijken (gelukkig maar ;)), maar ik denk dat het (soms) best mee kan vallen met de prijs.

Je krijgt pm van me ;)

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Ik zal eens even kijken :D bedankt !

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

zo de nieuwe velgjes liggen thuis. Binnenkort eens gaan kijken hoe we die op gaan knappen.. De eerste prio is de body. gisteren de zijkanten om de ramen compleet ontdaan van al zn verf (mooi zilver is niet lelijk) De grote vlakken eronder met de schuurmachine gedaan. Hier niet alles eraf geschuurd, omdat hier geen roest onder zit.
Zaterdag de binnenkant verder kaal maken en in de anti roest zetten. Zaterdag ook de dorpel er weer onderlassen.

Jaapio

default

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

tijd voor wat fototjes? :D

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

morgen maak ik ze even ;)

Vandaag de complete laadvloer verfvrij gemaakt en ook de zijkanten. Wat een werk, maar wel voldoening. Morgen alles schoon en vetvrij maken en dan kan het gelijk in de anti roest. De achterdeurtjes zijn inmiddels goed uitgehard en zien er goed uit. Die kunnen nu verder strak worden gemaakt. Dorpels lassen is vandaag niet veel van gekomen, duzz dat staat op het lijstje voor volgende week

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

morgen is vrijdag geworden.. Gisteren nog heel even bezig geweest. De broer van mijn vriendin was al wel even bezig geweest. zo is de achterkant voor de 3e en laatste keer in de antiroest gegaan. De bodem aan de bestuurderskant is uitgedeukt en geschuurd. Ook hebben we gisteren een begin gemaakt met de rolkooi.. Als laatste heb ik nog even de kabelboom eruit gehaald (20 min klaar :P ) Ik heb 2 nieuwe webalbums aangemaakt met foto's

Schuren en Antiroest

Rolkooi

Het schiet mooi op zo!

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

ey jaapio.

Ik wil niet vervelend overkomen maar bij zo'n hele restauratie zou ik niet rekenen op antiroest producten.
Die deugen echt niet zoals je zou hopen.
Ik heb t gemerkt tijdens mijn project.
Wat je het beste kunt doen voor die plekjes is een spotstraler kopen. Kost maar 50 euro en weet je zeker dat het goed is. Want je zult flink balen als er na een jaartje al weer blaasjes onder je nieuwe lak vandaan komen.

succes

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

de roest is op die plekken ook wel helemaal weg.. het is meer ter voorkoming van

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

dan neem ik verstandig mijn commentaar terug

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Het worden toch schijfremmen voor.. ik heb een conversiesetje voor 10" gevonden.. nog wel even kortsluiten met de verkoper, maar dat zit allemaal goed

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

ff korte update..

het blokje wordt een turbooo! ;)

Jaapio

EDIT: is uiteindelijk toch niet doorgegaan

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Waarom turbo als ik vragen mag? Vergis je niet in de grote hoeveelheid werk die dat met zich meebrengt.

Dennis

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

optimistisch!!!

wel leuk hoor, heleboel werk!

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

we zijn ons daar zeker van bewust.. en waarom.. omdat het ons een leuk project lijkt..

ik hou jullie op de hoogte.. ben nu eerst bezig met informatie verzamelen of de aanpassing aan de body.

Heeft iemand een duidelijk overzicht:
- bak in dash
- balk tegen het schutbord (eruit of omzetten??)

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Hahahahaha, Jaapio.....

Dat had je ff moeten zeggen toen je mijn velgen kwam halen. Had ik Clubbie ff ingelicht, had je z'n estate kunnen bekijken. Die stond in de garage (dus voor de witte pick-up).

Wel veel werk....wij zijn al enkele jaren bezig. Wel met tussenpozen, maar toch.

Groet ron

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Hee Jaapio!

leuk project, ga je hem aan de zijkant dichtmaken of openlaten?. als ik een keer in de buurt ben dan bel ik je even kom ik even kijken.
ps dat zandstralen is wel een aanrader, ik heb het ook gedaan en er kan geen komborstel tegen op. niet tegen de tijd het geld en de moeilijke plekjes waar je met een komborstel niet komt.

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Vincent schreef:
leuk project, ga je hem aan de zijkant dichtmaken of openlaten?.



Er komen wel ramen in (duzz dicht) haha.. maar jij bedoeld met panelen.. deze komen er niet in. een mooi project is het zeker. Je bent zeker welkom om eens een x te komen kijken. De kleine onderdeeltjes (schanieren) komen deze week terug van het stralen. Nu moet ik nog ff kijken of hij ook mijn deurschanieren en 4 kleine velgjes wil doen en anders moet ik even iemand anders zoeken..

Deze week zal ik zelf niet zoveel doen omdat ik de hele week voor mijn werk op de andere kant van het land zit, maar de broer van mijn vriendin ging wel proberen om laswerk verder af te maken

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

jaapio1984 schreef:
we zijn ons daar zeker van bewust.. en waarom.. omdat het ons een leuk project lijkt..

ik hou jullie op de hoogte.. ben nu eerst bezig met informatie verzamelen of de aanpassing aan de body.

Heeft iemand een duidelijk overzicht:
- bak in dash
- balk tegen het schutbord (eruit of omzetten??)

Jaapio



Ik zou zeggen, kijk eens op de volgende sites:

link
link
link

En voor al het niet meer lukt om de boel aan de gang te krijgen:

link

Als je een links gestuurde rem bekrachtigde mini wilt maken is het het lastigst. Je hebt trouwens ook een aangepaste bovenste motorsteun nodig, ander past de turbo net niet.

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Of je komt weer een keer langs....

Groet ron

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Leuke specs, wordt het dak glanzend zwart of metallic zwart (denk dat het laatste het mooist combineert met die sinasappel lak :P )

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

metallic is de bedoeling. Aangezien dat mooie oranje ook metallic is O+ O+

De body schiet iig lekker op.

@Roger Wilco, bedankt voor de linkjes, kzal alles es even goed doornemen.

@Ron, ja dat moet dan maar een x weer O:)

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Nu heb ik deze week informatie zitten zoeken over het aanpassen van het schutbord, maar nu zie ik op de engelse auto's waar ze hem inhangen dat ze ook het stuk waar de rem en koppelingscylinder komt weghalen. Hoe zit dit bij een linksgestuurde mini? Moet ik dan het deel aan de "andere kant" weghalen

ff foto erbij
http://img512.imageshack.us/my.php?imag ... 841gf7.jpg

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Das nu net de truc, de motorsteun heb je ook nog nodig.....
Alle aanpassingen die verkrijgbaar zijn, zijn voor de rechtsgestuurde auto's.
Ik zou zeggen kom eens langs, Clubbie en ik kunnen je er uren over vertellen. Wij zijn ook al jaren bezig met info en onderdelen verzamelen.
Je kan eventueel de remcilinder wel laten vervallen, maar dan moet je al met een bekrachtiger gaan werken....., maar ook dan is het niet 1,2,3 gedaan. Ook hier hebben wij een speciaal trucje voor bedacht.

Groet ron

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Ik heb de bak toen zelf gelast en hem zoveel mogelijk naar links gezet. Toen had ik nog net genoeg ruimte voor de gaskabel.

Dennis

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Bij ons is alles custom made....
Wel leuk hoor, ondanks het vele werk.

Groet ron

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Dat idee hadden wij het vanmiddag ook al over... om dan de remcylinder daar te laten vervallen en dan met een bekrachtiger te werken..


Ik kwam nog wel de volgende tegen (de beste meneer harkola)
http://www.geocities.com/jharkola/1380turbo5.html

Hij heeft (net als dennis) de aangepaste bak zover mogelijk naar links gedaan. Het enige dat ik nog niet helemaal begrijp is die buis die hij eronder heeft.. waar dient deze voor, want dat kan ik uit zijn verhaal nu net niet opmaken..

Ik denk dat ik maar een x met een fototoestel bij je langs moet komen Ron, moet alleen even kijken wanneer. want vanuit groningen is het best een stuk rijden en ik zit alleen op woe nog in den bosch.. Een woensdagavond zou dan het beste uitkomen.. Ik hoor het wel ff van je

Jaapio[/img]

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Hahaha, das precies hetzelfde wat wij gedaan hebben. Die buis is voor de rembekrachtiger.

Groet ron

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Ah ok, maar wat loop daardoor heen dan, want hij heeft idd over laatste type pedalenbox.. wat is het nut van deze aanpassing? Is er anders te weinig plek ?

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Ff kleine update over de algemene voortgang. Vanmiddag de ene dorpel en vloerdeel compleet afgelast. alles netjes gemaakt met de flex en met speciale kit ingesmeerd. Daarna de dorpel aan de andere kant eronder vandaan geslepen, maar tijdens slijpen bleek dat de vloerpan ook niet geweldig was (leek op eerst gezicht wel ok) Deze er ook maar meteen uit gehaald. Even nieuwe vloerpan LV bestellen duzz. Deze week kunnen we niet lassen, maar ga ik wel verder met laatste eruit flexen. Ik kreeg van Berry M de tip om de laadvloer een beetje in te korten om meer plaats voor de stoelen te creeren..

Ik ben alleen vergeten foto's te maken, maar als ik eraan denk dan zal ik dit morgen even doen (na de stuyvesant rit)

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

eeeeeeuuuuuuuuhhhhhhhhh.....

heb je al een turbo blok dan? :?

wat wij gedaan hebben is niet mogelijk in sommige mini s.. O:)

daarom hebben we zelf gepast en gemeten..

er zijn ook meerder oplossingen voor turbo op je mini.. 8)

beter weet je wat je wilt, of heb je iets wat er in komt.

ik bedoel,ik zou niet gaan zagen en slijpen zonder een motertje wat er 100% zeker inkomt.

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

clubbie schreef:
eeeeeeuuuuuuuuhhhhhhhhh.....

heb je al een turbo blok dan? :?





Ja die staat al thuis..

Heb ook al setje gevonden om de rembekrachtiger te plaatsen (zoals op de site van meneer harkola)

Blokje komt er ckrweten in..

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

omdat we toch lekker bezig zijn heb ik maar besloten mijn 10" velgen weer in de verkoop te doen (nu 2 setten in de verkoop) Ik ben nu op zoek naar een paar "echte" remmen. Ook heb ik al een nieuwe pedalenbox met alles erbij om de remmerij om te leggen naar de andere kant..

deze dus:

We gaan lekker zo!!

Jaapio

ps
[img=http://img212.imageshack.us/img212/8581/image041sn1.th.jpg]