Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Door al het zonlicht spiegelt het wel heel erg, maar het idee is duidelijk

Bezig met plakken


De schittering in het raam


1e raam klaar


het 2e raam klaar


Ik moet zeggen dat het ons best mee is gevallen.. Als je het goed nat houdt dan lukt het makkelijk om het er mooi strak op te maken.. Kan nu niet wachten tot de body terug is..

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

jaapio:

je moet ff een potje doorzichtigenagellak van je meisje pikken en al je ramen ff rondom insmeren met dit spul....
ik bedoel dan daar waar de folie ophoudt..en je raam de bocht om gaat..dus de folie die in je raamribber zit..

werkt super!net lijm die hard wordt en de folie niet oplost..
werkt zelfs bij autoramen die omhoog en omlaag een rubber inschuiven.. O:)

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Als goed is krijg ik een nieuwe kabelboom (schiet op minicentre). Daar moet het nieuwe achterdeel van de bedrading (nieuw) aan worden gemaakt. zoemer ertussen, extra 12V aansluiting (ivm omvormer), lampjes achterin en dingen die ik nog vergeet :P

Hopelijk (als de spuiter niet teveel nieuwe auto's kreeg) dan is hij eind van de week klaar. Ze zouden nog de voordeuren, achterdeuren, motorkap, grill, bumper voor, bumpers achter, koplampringen, stuurkappen, buitenschanieren, achterschanieren en de rolkooi spuiten

Keep u guys posted

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Er is weer goed nieuws. gisteren gebeld met een bedrijf in Engeland. En wat denk je: We've got just one in stock for you....Dus gelijk de kabelboom besteld

Die is nu onderweg naar NL.

Daarnaast een belletje van de spuiter gehad. Alle kleine onderdelen zijn klaar. morgen nog even de deuren spuiten en dan komt ie naar huis.. woei woei woei..

Misschien (bijna zeker) dat ik vanmiddag nog ff ga kijken dus vanavond foto update

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

heb je een kabelboom op bouwjaar van de moter of bouwjaar van de carros besteld ?

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Nou daar komen ze







Daarnaast hebben ze alle kleine onderdelen ook al in de kleur gespoten,
Ik had ze gevraagd deze zwart te maken, maar ze hebben hetzelfde gedaan als het dak.
Dus alles is zwart metallic

Alles op de kar


Zwart metallic grill :)\\_



Zwart metallic achterbumpers :)\\_


Zwart metallic koplampringen :)\\_


Zwart metallic kickboards :)\\_


En oranje stuurkappen :)\\_


Daarnaast is ook de rolkooi oranje geworden, maar daarvan ben ik vergeten een foto te maken |:(

Morgen worden de deurtjes en de motorkap gespoten en dan kan ik hem zaterdag ophalen (als ik een ambulance regel ;) )

Ik voelde me echt een kind in de ballenbak

Tot zover

@ Violet - Ik heb een boom besteld die past op een metro en aansluiting voor 2/3 klok

Jaapio



Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

tipje voor de stuurkap,

probeer met doorzichtig plastic het stuk rond je contactslot af te plakken, als je het met een fohn opbrengt kan het vouwloos... je voorkomt hiermee dat je de lak kapottikt met je sleutels...

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

nice!!!!

Neem de tijd de boel op te bouwen, scheelt een hoop frustratie van dat ene krasje 'omdat je even wou opschieten'.... Maar ik denk dat dat ook logisch is. :P

Veel succes!!

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Red Flame schreef:
tipje voor de stuurkap,

probeer met doorzichtig plastic het stuk rond je contactslot af te plakken, als je het met een fohn opbrengt kan het vouwloos... je voorkomt hiermee dat je de lak kapottikt met je sleutels...



HELE goede tip, en:

Plak voor je alles monteert (vooral kickboards) schilderstape over de gaten. Daar kun je met je schroef doorheen, en je hebt minder kans op beschadigen met monteren!

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

WOW! Jammer dat je geen achterstoelen hebt, ik had nog een mooie kinderstoel in de aanbieding: zwart met oranje :9

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

ja idd ini :P maar de VAN was al gekocht voordat ik mijn vriendin bezwangerde

@Sjoerd
daar heb je idd wel een punt. Maar als hij terug is dan begin ik gewoon lekker met opbouwen. Ik krijg wat hulp met monteren van het glas in de deuren (blijkt nogal shitwerk te zijn). Ik maak gewoon een todo lijstje en dan maar afstrepen.. Heb er iig heel erg veel zin in :D

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Ik kan niet zo even zien of je deuren met schuiframen of draairamen hebt;
bij draairamen: kijk uit dat je het glas niet uit je handen laat vallen terwijl het in de deur hangt.
Dat had ik dus, met als resultaat een 'mooi' deukje naar buiten, veroorzaakt door de draaislede onderaan het raam.
Tip is hier: zet een blokje hout in je deur zodat, als ie valt, de slede niet tegen je deurskin aan gaat.

Hoop dat je het wat snapt, anders: doe voorzichtig ;)

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

99,9% van de VAN's hebben schuiframen ;) ;)

Groet ron

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Ziet er perfect uit.

Is het oranje ook metallic?

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

@arnold

Nee het oranje is niet metallic.. Dit kwam gewoon zo uit..Ik vond deze kleur super, en was toevallig niet metallic. Wel zitten er 2 lagen blange lak op ;) wat voor mooi wat diepte zorgt

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Jaapio, ziet er echt heel strak uit hoor :) Vind het oranje en zwart een heel goeie combi!
Ben je trouwens niet bang dat de lak op de grill, gaat scheuren waar de lamellen vast zitten aan het frame? Normaal zit daar namelijk wat speling/beweging in toch?

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Nee denk dat wel beetje meevalt. Alles is goed voorbehandeld (ivm hechten) dus denk dat wel mee valt..

Ik ben ook erg weg van de combi tussen dat oranje en zwart..en ook van metallic en niet metallic op 1 auto..

Jaapio

default

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

ayla schreef:
99,9% van de VAN's hebben schuiframen ;) ;)

Groet ron



Nee, dat is een lekker klusje om die er in te zetten. :r

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

ja hoor schuifraampjes zijn super makkelijk, de truc is om ze er in schuifen :)

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

daarvoor heeft Riley Elf aangeboden om me ermee te helpen ;)

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

En gisteren was het dan zover.. de mini weer opgehaald.. Na ong 2 maand logeren staat hij nu weer thuis.. Gisteren ook nog naar Engeland gebeld om te vragen of mijn nieuwe kabelboom was opgestuurd (omdat ik nog niets gehoord had), maar deze bleek vrijdag verzonden.. Die komt ma of dinsdag binnen. Dan kunnen we beginnen met het aan elkaar knopen van beide bomen (voor en achter). En dan kan alles gemonteerd worden ;)..

Ik heb eigenlijk de planning om voor 15 dec klaar te zijn, omdat wij dan ook de sleutel van ons huis krijgen, en het sleutelen aan de mini een beetje op een laag pitje komt te staan..

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Gaaf kleurtje hoor!! Ben benieuwd hoe dat gaat combineren met de zwarte onderdelen.
Was het trouwens een bewuste keuze om de binnenkant niet oranje te laten spuiten?

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Markos,

Ja dat was een bewuste keuze.. Alleen de delen die in het zicht komen zijn in oranje..dus de bovenrand en de onderrand, en de a stijlen. De omlijsting boven en de stijlen van de gordels.. achter wordt niets orange.. Dat wordt netjes bekleed en er komt houten vloer in..

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

nog even een paar nieuwe foto's

Ophalen bij de spuiter


Kameraad van me is meubelstoffeerder en had een hele tijd geleden al aangeboden om mijn stuur opnieuw te bekleden in zwart leer. Deze heeft hij gisteren afgemaakt.
Het stikken van het stuur was al meer als 5 uur werk. Het is echt een superstrak stuurtje geworden


Morgen beginnen we met opbouwen

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

mooi mooi

maar mag ik weten waarom de motorruimte zwart is ipv het mooie oranje [size=85:18w8wvt7](toont dan toch net ff wat netter)[/size:18w8wvt7]

maar dat is ieder zijn keuze maar ik vind het wel jammer hoor

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Ziet er goed uit!!

Nu maar snel afbouwen, misschien haal je jelmer nog in :P
Laat je nu nog wat oranje in je interieur terug komen of word het verder lekker zwart?

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Jaap,

Klasse man!

Morgen komt een nieuwe spuiter kijken naar mijn mini, dus eindelijk boek ook ik vooruitgang. Alhoewel ik je niet meer inhaal. Maar dat geeft niets.

kwa ophanging eigenlijk restaureren volledig of niet?
In iedergeval suc6, en maak eff meer foto's!!
Want ik vind dat toch altijd wel mooi om na een klote dag werk een heerlijk dat vannetje van je te bekijken.

Ik vind de kleuren combi ook echt klasse, Met die zwarte koplampringen en dat oranje lijkt het grotendeels op die restauratie van (....) ehh?? Je weet wel die oranje mini die toen gerestaureerd was. Toen vroeg jij zelfs nog hoe die die koplampringen zwart had gemaakt.

Nja in iedergeval top!
Alhoewel je ver weg woont. Als de maycooper af is kom ik zeker een keer langs om hem in het echie te bewonderen d:)b

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Miniboy,
het niet oranje maken van de motorruimte was voor mij een keuze. Ik denk dat ik nog wel wat kleine details oranje maak. En daarnaast is de binnenkant ook niet compleet oranje..

Mr x,
Inhalen weet ik niet, maar ik ga gewoon lekker opbouwen.. dan zien we wel hoever ik kom.. :P

Wats,
Goed dat die van jou nu ook in de kleur komt.. :D
Ik zou zeggen kom in april naar de clubdag, dan kan je hem zeker irl bekijken.
Dat is altijd dichterbij als het hoge noorden :)

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Zo gisteren een begin gemaakt door de rolkooi en de pedalenbox erin te maken.. vanavond weer verder..

Alleen nog ff prutsen om de pen onder bij de koppelingscilinder erin te krijgen..

En er was gisteren nog goed nieuws: de kabelboom is binnen. Aanstaande donderdag gaan we deze aan het stuk boom voor achter knop en erin leggen..

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Gisteren even geprutst met de achter schanieren.. De spuiter had ze niet bij elkaar gehouden. Dus even uitgezocht hoe het nu moet. Alleen even vraag. Iemand foto van hoe de deurvangers van de achterdeurtjes in elkaar zitten ?

Daarnaast wou ik mijn kachel vast even monteren, maar deze kan niet in de daarvoor bestemde beugels, omdat de stang van de rembekrachtiger in de weg hangt. Hebben mini's met een rembekrachtiger een andere kachel of zitten de bevestigingspunten lager

Graag jullie reactie

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

jaapio1984 schreef:
Iemand foto van hoe de deurvangers van de achterdeurtjes in elkaar zitten ?


Zoek je zo'n soort foto, Jaap?


[size=85:21pdcgxf](De schanieren eens uit elkaar halen... Dat staat hier ook al een poosje op de 'te-doen-lijst'. :|)[/size:21pdcgxf]

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

thx Berry

die zocht ik inderdaad

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

begin eerst met de inwendige mini en als laatste alles van de buitenkant heeft de lak wat meer tijd om uit te harden

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

vanavond gaan we bezig met de kabelboom. Alle schema's zijn geprint en overzichten met kabelkleuren zijn geprint..

Dan moet het toch goed komen.. gelukkig iemand met verstand van zaken erbij..

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

En een multimeter,

En als het niet werkt

V4 Meting.

V1 = Accu
V2 = Over component
V3 = Massa kabel
V4 = Plus kabel

Werkt altijd :9

Waar zijn die foto's nouw?? ;) :)" title="Evil" />

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

beugels voor de kachel van de mini hangt net ff een paar cm lager idd.
meen uit t hoofd dat ook de draadeind aan de achterkant van de kachel net ff lager hangt dan van de nietbekrachtigde mini's

kachel aan voorzijde vastzetten en achterkant omhoog duwen voor de maat.....anders een verloopje maken.......

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

ja idd nico, vanavond even gekeken, maar beugel moet inderdaad naar beneden. maar dat komt wel goed..

Vanavond eerst het draadboom verhaal.. Eerst even goed gekeken hoe alles zat.. en toen om een beter overzicht te krijgen de boom erin gelegd.. Het binnendeel (schakelaars en stuurkolom deel) is vrij duidelijk.. Alleen nog ff kijken waar die van de kachel en van de rem zijn gebleven. Ook de boom naar achteren was niet zo'n probleem.. even 20 minuten prutsen. Maar voor zitten we nog wel met wat eigenaardigheden. Zo heb ik aan de voorkant nu 2 stukken zitten met een aantal aansluitingen. We zijn er al uit dat die van de verlichting zijn, maar we hebben niets om hieraan te maken.. Ik moet dus nog een stekker/rubber en kabel hebben die van de H4 daarnaar toe lopen..Daarnaast zit bij een mini het voor en achterdeel aan elkaar geknoopt rechtsboven tegen het schutbord. Zo ook bij mij. Echter heb ik van de achterkant andere kleuren als die van de voorkant. We hebben die van achter nu duidelijk, nu deze alleen nog matchen met de kleuren van de voorkant.. (volgen jullie me nog)

Dit weekend eerst ff verder met opbouwen en dan begin volgende week is de stroom weer aan de beurt...

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

jaapio1984 schreef:
[size=85:6ay13rvn]Daarnaast zit bij een mini het voor en achterdeel aan elkaar geknoopt rechtsboven tegen het schutbord.[/size:6ay13rvn]


Rechts? Ik meende dat de kabelboom via de linkerzijde naar achteren ging... Tenminste, bij mijn Van zitten de stekkers ten hoogte van m'n stuur.

jaapio1984":6ay13rvn][size=85:6ay13rvn]Echter heb ik van de achterkant andere kleuren als die van de voorkant. We hebben die van achter nu duidelijk, nu deze alleen nog matchen met de kleuren van de voorkant.[/size:6ay13rvn][/quote:6ay13rvn]
Gelukkig, dan ligt het een keer niet aan mij. :)
In mijn Van kwam ik namelijk zo'n zelfde situatie tegen. Ik heb echter bij het verwijderen van m'n kabelboom overal wat labels opgedaan, dus ik zou de bij elkaar passende kleuren voor je kunnen opschrijven, mits je er nog niet uit bent?

default

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Ik dacht dat het aan mij lag.

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

jullie hebben gelijk hoor.. ik was per ongeluk vanuit het perspectief vanaf dat je VOOr de auto stond ;)

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Weer een kleine update van de (kabelboom) werkzaamheden van deze avond.
Eerst even de knipperlichten eraan gemaakt. Kvind die glazen kapjes er erg mooi op staan.

Daarna even een mooie stekker gemaakt om de voor en achterkant aan elkaar te klussen


Daarna de lampbowls erin gemaakt en een 5 aderige kabel erdoor getrokken richting het midden


Daarna de gekochte H4 stekker aanpassen zodat er stekkertjes aan kunnen.


Daarna alles in elkaar klikken


en dan is het klaar. Koplampring eromheen.. en die foto ben ik vergeten te maken. Houden jullie tegoed.

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

En, zijn de kleuren van de twee kabelboom delen hetzelfde?

[size=85:24gjsjmk](Bij mij wel in ieder geval...)[/size:24gjsjmk] :)

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

nee :P niet helemaal, maar met een schema van de originele voorkant .. en een multimeter voor de achterkant (remlicht en tanksensor zijn alle 2 groen zwart bv) was het in een paar minuten gepiept

Zelfs nog allerlei overbodige kabels :P.. wat moet ik nou met rear window heating ;)

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Er is vandaag weer een hele hoop gedaan. Het begint zowaar weer op een mini te lijken.

Gisteravond de kachel erin gemaakt. Deze paste niet omdat hij tegen de stang van de bekrachtiger aan kwam. 2 plaatjes gemaakt zodat de kachel wat lager kan hangen. werkte prima. Daarna nog even geprutst met de grote zijramen. Ongeveer 25 minuten prutsen en toen zat ie er in.. echt wel een job voor 2 personen.

Vandaag de achterdeurtjes er weer in gemaakt. Ze hangen nog niet helemaal recht, maar niet iets dat afhangen niet op kan lossen. Wat zijn die rubbers trouwens ongelooflijk stug. Het zal een wonder zijn als ik die deuren straks nog op een normale manier dichtkrijg. Even geprutst met 1 raam.. die ging er redelijk makkelijk in, maar de 2e werkte niet helemaal mee. Daarna ook maar de verbreders erop gezet en de achterbumperjes gemonteerd. Omdat het allemaal zo lekker ging ook maar even nieuwe lampjes voor de achterlichten gehaald en de kapjes erop gezet.

Met wat geluk gaan we morgen de binnenkant ff voorzien van wat soundproof materiaal en dan kan ook het stuur ed er weer in. Dash moet nog even wachten.. :P

Foto's staan thuis op de computer, maar die zal ik zsm even posten

Tot zover,

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

weer een prima klusdag gehad..

hier de pics (incl die van gisteren)

Achterdeuren erin:




Òok de achterbumpertjes en lampen erop




Verbreders gemonteerd




Eerste zijraam erin (andere moet nog)


Vandaag isolatie op vloer gemaakt en de bekleding erin






We hebben nog de eerste stoel erin gezet, maar mijn batterijen waren leeg...

Morgen weer verder!!

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Vanavond even het stuur erin geklust en wat kleine dingen gedaan



Het handgemaakte leren stuurtje erop


Het geheel met de stoel erbij


Morgenavond maar weer verder :D.. dan nieuwe pics

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

weer een avondje klussen voorbij..
Wilden eerst ff het kleine achterraampje erin zetten, maar met passen kwam ik erachter dat ik de folie op de verkeerde kant heb geplakt.. beide ramen zijn hetzelfde, maar de ene zit andersom gemonteerd als de andere, daardoor moet nu de folie er even af en nieuwe op de andere kant er weer op.

Daarna begonnen met het andere grote zijraam. Deze ging zeker niet zo makkelijk als die aan de andere kant. twee keer het raam er weer uit moeten halen omdat we het rubber er niet omheen kregen. Bij de laatste poging uiteindelijk toch gelukt. (1,5 uur werk :+) ). Daarna even de raampezen erin getrokken. En omdat het toch zo lekker ging ook gelijk het voorraam erin gewipt.

En als laatste de kachelslangen aangesloten en door schutbord gestoken..

Vanavond maar weer verder..

Raampees erin


Het andere raam dat niet mee wilde werken


Voorraam erin


Jaapio

[size=85:2qrs9xlt][Chat en off-topic berichten verwijderd - Tincu][/size:2qrs9xlt]

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Hij begint echt vorm te krijgen :) Heb je al een idee wanneer ie ongeveer weer op de weg komt?

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

nou mijn (optimistische) planning is rond 15 december, want dan krijgen we de sleutel van ons huis.. dus dan even geen tijd voor de mini..

Gisteren de tank eronder gehangen weer. Ik dacht dat ik het rubber om de hals er wel om zou krijgen als hij er in zat, maar denk dat dit niet lukken gaat. Dus hij moet er vanavond even weer onderweg. Vanavond krijg ik hulp van Riley Elf om de deuren erin te maken..

Jaapio

RE: Jaapio's Rebuild of a 1980 VAN (Opbouwen weer)

Heb net even je topic doorgelezen, leuk project!! :P Ook grappig om over je kleurenkeuze/dilemma te lezen. Al die oranje kleuren zijn bij mij ook pasgeleden de revue gepasseerd ;) (Maar bij ons is het een honda kleurtje geworden)