RE: R1 blok in het vooronder...
Ingediend door campr op za, 22-09-2007 23:31
Damn, is al verzonnen:
Zo te zien aan de fotos van de onderkant bijna exact hetzelfde idee als wat ik beschreven had. Leuk om te weten dat het erin past Zo te zien wel een speciale uitlaat nodig.
link
- Login of registreer om te reageren
RE: R1 blok in het vooronder...
Ingediend door campr op za, 22-09-2007 23:06
Zou een R1 blok in het vooronder passen? Ik dacht aan dit product, waardoor je een mini diff in een kast kan doen, en er een tandwiel op kan zetten. Voordeel van deze constructie is dat je de mini assen (en remmen) gewoon kan gebruiken. Je moet dit diff natuurlijk in een soort frame zetten vastgemaakt in het voorste subframe.
In deze behuizing kan je dus een standaard mini diff zetten (lekker goedkoop) of een Quaife ATB diff van ~ 1000 Euro. De behuizing is nodig om de olie binnen te houden (20w50). De prijs van dit geweldige stuk metaal bedraagt 'maar' 257 pond, dus zeg een slordige 500 Euro incl tandwiel. Hierbij zitten al de kogellagers en aluminium 'ophanging' voor je diff. In deze doos past trouwens ook een Quaife diff.. Met 180pk zou je wel eens een sper kunnen gebruiken.
Op de Quaife website is ook mooi een afmetingen-PDFje te krijgen als je nog meer geld wil sparen om je eigen 'doosje' te (laten) maken:
link
Ik ga er trouwens van uit (gevaarlijk) dat het Quaife diff groter is dan een mini diff, dus dat ik het 'doosje' voor een Quaife diff zou (laten) maken.
De vraag is of de R1 nog wel voor deze diff contructie past. Er zal ook een soort tussenas gemaakt moeten worden om het blok in het midden te krijgen. Ook moet er dan nog een achteruit versnelling gemaakt worden.
RDW: Hmm, 180Pk uit een R1 blok is een beetje veel vergeleken met de 34 (ofzo) die standaard uit een 1000je komen. Antwoord is redelijk simpel. Een gigantisch restrictieve toerenbegrenzer (zeg 4500 toeren, of minder) om het maximum vermogen op 34pk te begrenzen. Als je dan op het circuit bent (waar de auto toch niet verzekerd is) kan je dan het toerental weer naar 11500 verhogen en genieten van de 180pk. Of je kan natuurlijk ook helemaal naar de 'limiet' gaan en de torenbegrenzer zetten op een niveau waar het vermogen al 40% hoger is dan standaard.
R1 blok zal misschien niet passen in de neus van de mini, omdat het R1 blok best lang is (de versnellingsbak zit achter het blok, de uitlaat ervoor). Misschien is het mogelijk het blok bovenop het diff te plaatsen (onderzoeken of dit wel kan met de ketting-aandrijving, bij een motorfiets loopt deze natuurlijk voor->achter en niet boven->beneden). Het R1 blok weegt ~70kg incl versnellingsbak. De versnellingbak en de krukas (de zwaarste onderdelen) zouden dan op de hoogte van de originele mini krukas liggen (~). Moet er alleen nog gekeken worden of het blok dan niet te hoog ligt om onder de kap te passen.
Als er een tussenas gebruikt wordt zodat het blok centraal opgezet kan worden, dan zou men op deze tussenas ook nog de electrische achteruit kunnen plaatsen.
Je motorcode veranderd wel, dus dit mag officieel natuurlijk ook niet, maar je veranderd wel de minste variabelen. Je aantal cylinders blijft 4, je CCs bedragen nog steeds onder de 1000, je vermogen (voor de openbare weg) bevind zich ook nog binnen de grenzen (mits de toerenbegrenzen op een semi-permanente manier aan staat). Dit is trouwens soortgelijk als het effect van NOS, met het omhalen van een schakelaar, maakt je blok ineens veel meer vermogen. Hoe zit dat met NOS, mag dat?
Ik zal binnenkort kijken of ik wat in elkaar can CADen om wat plaatjes van het plan te maken, want zo'n lap text, daar wordt niemand vrolijk van ;-)
Wat je verder nog nodig hebt: De computer van de R1, een benzinepomp (injectie model), een manier om je snelheid inzichtelijk te maken, een manier om de koppeling mechanisch te maken. Ook heb je natuurlijk nog een soort paddle-shift systeem nodig om de 6-bak aan te sturen. Een electrische achteruit (veel mensen gebruik hiervoor start-motoren van auto's)
Als je hier al moe van werd, stoppen met lezen. Als je gek bent, gewoon doorlezen.
Ook 180pk wordt op termijn 'normaal' in een mini. Dus hoe krijg je nog meer?:
1. Turbo. Holeshot racing will set you up! 340Pk of zoiets absurds, misschien is het wel een goed idee om een quaife in je doosje je bouwen?
2. Supercharger. Moeilijk want de krukas is niet benaderbaar in een motorfiets. Mogelijk alleen door de starter-motor. Misschien een soort 'plug' maken die als starter-motor in het blok past, maar dan aan de buitenkant de starter-motor en een blower aandrijft.
Rob
[size=75:1uqfsfyi][img tags van een van de plaatjes verwijderd, te groot voor directe plaatsing op het forum - Crispy][/size:1uqfsfyi]