Kruimelpad
R1 blok in het vooronder...
RE: R1 blok in het vooronder...
Ingediend door jaapio1984 op do, 25-08-2011 16:07
zzijn er nog updates ?
Jaapio
- Login of registreer om te reageren
Ik heb er erg weinig aan gedaan de laatste tijd, druk bezig geweest mijn andere Mini eens APK klaar te krijgen voordat er weer een jaar schorsen voorbij is.
Het draaiwerk is ook nog niet klaar, wel een homemade oplossing voor de achteruit bedacht. Weet niet of het gaat werken, maar kost wel erg weinig als dat het wel doet.
Verder nog wat bezig geweest met de voorwiel ophanging en de remmen. De body zit al redelijk in elkaar, alleen nog wat aanpassing aan de voorkant om het uitlaatspruitstuk netjes passend weg te werken.
Motorkap en achterklep zijn al zoals ik het wil en voor de rest van de body is het uiterlijk al redelijk bedacht klaar voor uitvoering. Deuren moet ik nog even terug monteren om netjes af te hangen en uit te lijnen, misschien nog een nieuwe deurplaat.
Voor wat betreft de velgen moet ik nog een keuze maken, heb wel wat liggen maar twijfel nog.
- Login of registreer om te reageren
Even een update, ongeveer 2 maanden weinig gedaan aan dit project, de onderdelen waren nog steeds niet compleet.
Er zit weer vooruitgang in, lagers gekocht en lagerblokken laten maken, standaard paste er niet één allemaal te breed.
Ik heb vanavond alles gepast en het past allemaal precies, dat is eng :)" title="Evil" /> en kan dus nooit goed gaan volgens mij.
De standaard aandrijfassen passen precies en hoeven niet aangepast in lengte. Ik hoef ook de gaten in het subframe niet aan te passen, ze zitten precies in het midden.
De elektrische(startmotor) achteruit past er ook net tussen op het speciale zelfontworpen tandwiel. Die achteruit motor monteer ik pas als de wagen een keer gereden heeft, ik kan daarna vrijwel nergens meer bij onder de standaard motorkap. Moet nog wel een aanpassing maken om die elektro motor wat regelbaar in toeren te maken.
Zal weer eens foto's maken als ik er aan denk
Het is wel moeilijk om binnen mijn eigen vooraf gestelde budget te blijven, maar de overschrijding gaat ruim binnen de 10% vallen.
- Login of registreer om te reageren
De beloofde foto's, let niet op de groene kleur dat is een oude pot landbouw loodmenie(je weet wel van dat groene tractor merk) die komt nu goed van pas.
Startmotor gebruikt voor elektrische achteruit.
Bovenaanzicht startmotor met het speciale tandwiel
Onderaanzicht uitlaatspruitstuk met tandwiel en differentieel en aandijfas
En een totaal plaatje
Ik ben al weer wat verder intussen.
- Login of registreer om te reageren
Als je het niet probeerd weet je het niet.
Als dit niet echt lukt heb ik nog een alternatief.
Maar dat idee bewaar ik voor later.............
- Login of registreer om te reageren
Gisteravond even bij Carst wezen kijken.. en ik moet zeggen dat het er echt heel goed uitziet. De details mag Carst zelf geven Maar ik ben onder de indruk van de "craftmanship"
Jaapio
- Login of registreer om te reageren
RE: R1 blok in het vooronder...
Ingediend door RobertC op wo, 28-12-2011 09:34
Mijn project te koop in Aangeboden: viewtopic.php?p=613462#p613462
- Login of registreer om te reageren
Ik heb bovenstaand bericht gewijzigd in een link naar het topic in "aangeboden" en de reactie hier verwijderd.
Verdere reacties op het aangeboden spul van Rob graag in het gelinkte topic.
- Login of registreer om te reageren
Even een update, als alles een beetje meezit ga ik zeer binnenkort eindelijk voor de keuring. Door wat tijdgebrek en andere projecten is eind 2011 dus niet gehaald. Moet eerlijk zeggen dat ik ook extra tijd heb genomen om de bedrading uitgebreid om te bouwen en alle verbindingen te solderen. Ik weet ook wel dat het overdreven is om dat te doen, maar ik heb het wel een beetje gehad met die slechte Mini stekkerverbindingen. Blok loopt super, remmen ook perfect, en de homemade achteruit doet het boven verwachting goed.
De Mini staat nog wel een beetje hoog door de nieuwe veerbollen, een aanpassing komt later wel. Nu nog deuren afhangen en klaar.
- Login of registreer om te reageren
Dat is goed nieuws.
Maar ik mis wat entertainment (qua geluid en beeld) in je post.
- Login of registreer om te reageren
Hoi Ton,
Lekker bezig geweest dus. Had wel verwacht dat die elektrische achteruit op die manier zou gaan werken. Ik heb het soortgelijk en dat wordt veel gebruikt in de kitcar wereld. Ik heb net mij aangepaste subframe retour van de straler en heb ik nu verder verstevigd, alleen de kettingspanner en de uitlaat steun moeten er nog op en de punten voor de stabilisator stang ook nog. Daarna te poeder coaten.
De achterkant van de koets is klaar qua laswerk, zal nu beginnen aan de montage van de rolkooi, stoel etc. Dan de deeuren nog aanpassen en wat klein plaatwerk aan de neus.
Ja, ook ik moet nog weer aan het foto's maken..
Groeten,
Carst
- Login of registreer om te reageren
Richard, foto's en fimpjes maken is net als bij Carst niet mijn sterkste punt. Laatste keer heb jij toch nog foto's gemaakt? Plaats jij maar wat zou ik zeggen.
- Login of registreer om te reageren
Die Tectyl sticker op de achterruit laat ik zeker zitten.
Ben nu wat aan het proefrijden als er geen sneeuw ligt, moet zeggen dat de wielspin veel groter is dan verwacht. Je moet echt met fluwelen voet gasgeven om zelfs in z'n 3 geen wielspin te hebben, oké wel op vochtig wegdek maar toch. Ik wil 10" blijven rijden maar begin nu toch wel te twijfelen dat de bandenmaat toch eigenlijk breder zou moeten. Moet zeggen dat de voertuigbeheersing super blijft ondanks de wielspin.
Wat is de maximum verkrijgbare maat voor 10" straatgebruik eigenlijk?
- Login of registreer om te reageren
Werkt alleen niet zo goed, die Tectyl
Je hebt trailer bandjes in 195/50R10, maar dat is niet helemaal legaal.
13" is niet zoveel breder als je dicht bij de oorspronkelijke omtrek wil blijven.
Dan wordt 175/50R13. Je zou ook nog naar 205/60R13 gaan, maar dat is een veel grotere band.
Anders moet je je zomersetje (Yoko) proberen als het beter weer wordt. Nu worden de banden toch niet warm genoeg
Eventueel dat een lagere bandenspanning kan helpen.
Ik vraag me af of wielstanden (camber, sporing) nog een dramatisch effect kan sorteren.
Of toch maar een langere overbrenging.
- Login of registreer om te reageren
hey ron, mooie build hoor, lijkt echt nog compleet origineel!
voor minder wielspin mischien a032r van yokohama, scheelt een wereld als ze warm zijn. als je naar een grotere diameter gaat verlies je trekkracht. wat ook helpt is natuurllijk een sper, heb je al? wat betere schokbrekers en bollen scheelt ook in gewichtsverplaatsing en dus meer constante druk op de voorwielen. en alles uitlijnen maar je hebt niks verstelbaar volgens mij..
- Login of registreer om te reageren
en maken je assen niet een te grote hoek als je hem op de grond zet? of rij je nog op orginele hoogte (of hoger door het lagere gewicht?)
- Login of registreer om te reageren
Booster,
Ik rij inderdaad op dit moment nog wat hoger door het lage gewicht, ik wil dat pas aanpassen na de keuring. Uitlijnen moet inderdaad ook nog, maar ik moet zeggen dat het niet tegen valt zo zonder echte meet apparatuur.
Deze R1 blijft waarschijnlijk ook een wolf in schaapskleren, dus ik ga waarschijnlijk geen aanpassing doen voor wat betreft extra verbreden of extreem verlagen. Dit is een echte low budget R1 geworden, vrijwel alles zelfbouw.
Ik heb pas de hele R1 verzameling van Robert gekocht, en weet eerlijk gezegt nog niet wat ik er mee ga doen. Het eerste idee was om alleen de vering en ophanging te kopen en dat onder deze te zetten, en ja dan is alles wel instelbaar. Grote kans nu is eigenlijk dat ik deze zo laat en de 2e ga opbouwen voor wat meer extreem gebruik. Ik weet nu hoe het moet en waar de knelpunten zitten, het moet dus veel minder tijd gaan kosten om een 2e te bouwen. Ik weet het is een luxe probleem op dit moment en laat het jullie weten als ik eruit ben.
Ideeën en tips zijn natuurlijk altijd welkom.
- Login of registreer om te reageren
tip: verkoop mij de deuren
oke snel opschieten dan met de extreme versie, ik wil concurentie
- Login of registreer om te reageren
Carst is ook al een heel eind.. allicht hij je concurrentie kan geven
Jaapio
- Login of registreer om te reageren
Ik den dat Ton net zo min als ik voor concurrentie kan zorgen, want te weinig ervaring. Aan Carst zul je meer hebben. Aan het aantal pk's zal het bij mij binnenkort niet meer liggen, want die zijn dan vrijwel gelijk aan een R1.
Ben toch wel zeer benieuwd hoe een R1 Mini rijdt. Op het 16V forum zeggen ze dat het hobbymatig ok is, maar voor dagelijks gebruik niet. Te piekerig vermogen?
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Dennis schreef:
Ben toch wel zeer benieuwd hoe een R1 Mini rijdt. Op het 16V forum zeggen ze dat het hobbymatig ok is, maar voor dagelijks gebruik niet. Te piekerig vermogen?
Dennis
belabberd!
maar serieus, de stukken die ik er rustig mee gereden heb (minimaal!!) waren heel goed te doen, komt ook omdat ik de overbrenging heel kort heb (lage top) meeste engelse zullen met hun 13inch een langere overbrenging hebben, dat rijdt weer slechter denk ik.
- Login of registreer om te reageren
Pfff, Het idee dat het verschil tussen 10" en 13" wielen zo groot is, is best wel hardnekkig.
Verschil is zo'n 3 a 4%, erg weinig dus. Valt in het niet bij een andere eindoverbrenging. En dan is 175/50-13 niet eens de grootste van de gangbare band/velg combi's
En wanneer je voor een andere wieldiameter compenseerd door de eindoverbrenging aan te passen draait de motor bij de zelfde snelheid het zelfde toerental.
- Login of registreer om te reageren
Ik zou in principe redelijk snel een R1 circiut wagen klaar kunnen hebben naar mijn idee. Kunnen jullie mij wel aangeven wat de minimale technische eisen zijn om mee te kunnen rijden. Volgens mij heb ik alle spullen onderhand wel in huis, mis alleen nog een goede stoel.
Enig ander probleem wat ik tot nu toe kan ontdekken is dat de kabelboom van het 2e R1 blok een ander schema heeft. Ik moet dus nog even op zoek naar een injectie bedrading schema.
Hoe zit het tegenwoordig eigenlijk met de geluidsnorm op het circuit? Het is voor mij al meer dan 25 jaar geleden dat ik op Zandvoord heb gereden, ik ben er dus een beetje uit.
- Login of registreer om te reageren
Carlo schreef:
Pfff, Het idee dat het verschil tussen 10" en 13" wielen zo groot is, is best wel hardnekkig.
Verschil is zo'n 3 a 4%, erg weinig dus. Valt in het niet bij een andere eindoverbrenging. En dan is 175/50-13 niet eens de grootste van de gangbare band/velg combi's
En wanneer je voor een andere wieldiameter compenseerd door de eindoverbrenging aan te passen draait de motor bij de zelfde snelheid het zelfde toerental.
Verschil van 3 a 4% geloof ik niet, zal morgen eens een omtrek nameten voor je.
- Login of registreer om te reageren
Ton schreef:
Verschil van 3 a 4% geloof ik niet, zal morgen eens een omtrek nameten voor je.
Dat is de berekende waarde. Die klopt wel redelijk over het algemeen. En je kan ze ook gewoon naast elkaar zetten. 145/70-12 is het grootste. 165/70-10 het kleinste => verhouding: 1,047 : 1
Blijft zoiezo staan dat je met de eindoverbrenging de wiel diameter kan compenseren.
- Login of registreer om te reageren
Blijft zoiezo staan dat je met de eindoverbrenging de wiel diameter kan compenseren.
Dat ben ik wel geheel met je eens, hoewel de ruimte bij inbouw wel beperkingen geeft. Dat is eigenlijk meer een praktisch probleem.
- Login of registreer om te reageren
Carlo schreef:
Ton":1kehhvaz]
Verschil van 3 a 4% geloof ik niet, zal morgen eens een omtrek nameten voor je.
Dat is de berekende waarde. Die klopt wel redelijk over het algemeen. En je kan ze ook gewoon naast elkaar zetten. 145/70-12 is het grootste. 165/70-10 het kleinste => verhouding: 1,047 : 1
Blijft zoiezo staan dat je met de eindoverbrenging de wiel diameter kan compenseren. [/quote:1kehhvaz]
vond het wel een interesante beredenering dus even gerekend, (waarom zeg je dat het verschil 10 / 13 niet zo groot is en gaat daarna rekenen met 12 inch?)als ik er die 12inch op zet met 145/70 banden dan verschuift mijn topsnelheid van 227km/h (10inch) naar 253km/h en deze top haal ik waarschijnlijk dan niet. het verschil daarbij in omtrek is trouwens 10%
als je bij mij (en de meeste) de overbrenging wilt veranderen dan moet het blok verplaatst worden om ruimte te maken voor het grotere tandwiel.
- Login of registreer om te reageren
Booster,
Dat is precies het probleem waar ik mee zit als ik de 13" velgen van Robert zou gaan gebruiken. Topsnelheid wordt veel te hoog, de verhouding is niet goed. Enige optie is eigenlijk een kleiner voortandwiel laten maken. Het tandwiel op het diff kan gewoon echt niet groter.
En inderdaad ik heb het nagemeten het verschil is precies 10%, ik begon eerlijk gezegt al te twijfelen aan mijn rekenkunde met die 3a4% van Carlo
- Login of registreer om te reageren
de tandwielen zijn wel een probleem idd, heb nu zelf 14 of 15 als eerste tandwiel (ff niet meer zeker (16 was standaard?) maar durf zeker niet veel kleiner te gaan ivm het aantal dragende tanden dat steeds minder wordt.
- Login of registreer om te reageren
Berekende diameter van de gangbare mini-maatjes:
145SR10 = 492mm
165/70-10 = 485mm
145/70-12 = 508mm
165/60-12 = 503mm
175/50-13 = 505mm
Verschil tussen de kleinste (165/70-10)en grootste (145/70-12) combi 4,7% De 145/70-12 is de grootste dus daarom haalde ik die erbij. Voor de 175/50-13 is het verschil nog kleiner: 4,1%.
Dat de berekende waarde en de werkelijke waarden wat afwijken kan ik me voorstellen maar een verschil van 10% vindt ik wel extreem!
- Login of registreer om te reageren
Carlo, volgens mij hebben we een communicatie storing, jij hebt het over diameter en wij over omtrek. De omtrek van een 10" band is ongeveer 155cm en de omtrek van een 13" is ongeveer 171cm, en dat verschil is wel degelijk 10%.
Booster,
Ik zou toch ook graag eens een getande riem testen, dat maakt de verhouding eenvoudiger lijkt mij. Ik heb al iemand gevonden die een poelie kan maken op maat. Een riem is ook op maat te bestellen. De combinatie met een electrische achteruit versnelling is dan alleen niet meer mogelijk volgens mij.
- Login of registreer om te reageren
Ton, diameter x Pi (3,1416) = omtrek
Dit betekent dus dat je wielen dmv de diameter OF omtrek onderling kan vergelijken met de zelfde uitkomsten. Wanneer je het aantal omwentelingen per kilometer wil berekenen moet je natuurlijk de omtrek gebruiken.
Ik heb net even mijn 175/50-13 (Nieuwe Dunlop SP2000) opgemeten: 500mm, Iets kleiner dan de berekende waarde van 505 (afwijking 1% tussen berekende en gemeten waarde). Een diameter van 500mm x Pi geeft een omtrek 1571mm / 157cm. Hoe jij dan aan 171cm komt is mij een raadsel... Een rolmaat van elastiek misschien?
Nog iets anders:
die ketting gaat in de mini flink steiler naar beneden dan bij de fiets waar het blokkie normaal gesproken in zit. Ik kan me voorstellen dat het lagerhuis van de versnellingsbak in die nieuwe richting minder sterk geconstrueerd is omdat die belastingsrichting niet voorzien was toen het blokkie ontworpen werdt. Wanneer je een kleiner tandwiel dan standaard gebruikt wordt de belasting op het uitgaande lager(huis) nog groter.
- Login of registreer om te reageren
Tandriem is mooi, maar luisterd heel nauw. Uitlijing en riemspanning luisteren heel nauw. Het zal een flinke moeten worden. Ik denk dat het geen goede optie is.
- Login of registreer om te reageren
Carlo,
Laatste opmerking van mijn kant over het onderwerp diameter en omtrek, hiermee is het probleem ook direct uit de wereld.
De gemeten diameter van een 13" x 7J met slick is ruim 54cm en dat is bij mij nog steeds 171cm omtrek.
En natuurlijk geeft een riem de nodige uitdaging, maar het spannen is ook veel eenvoudiger op te lossen dan bij een ketting. Het gaat mij er ook helemaal niet om of het beter of minder is dan een ketting, het is meer de uitdaging om het gewoon eens te proberen. Het zal ook inderdaad een flinke poelie moeten worden, met misschien wel een extra lager. Mijn voornemen is nu om zowel een subframe met normale ketting aandrijving, als één met een riem op te bouwen. Wordt het niets dan is er dus geen man overboord.
En inderdaad ik denk dat ik een setje niet gebruikte 13"x 7J velgen te koop heb, eventueel met 2 setjes slicks.
- Login of registreer om te reageren
Ton schreef:
De gemeten diameter van een 13" x 7J met slick is ruim 54cm en dat is bij mij nog steeds 171cm omtrek.
Dan is dat duidelijk geen vergelijkbare maat met 175/50/13 en krijg je daardoor een redelijk rekenmisverstand, duidelijk gezien de discussie.
Je zal dan door de slick's ook flink moeten gaan zagen in de wielkasten wil je het kwijt kunnen...
- Login of registreer om te reageren
Ton je hebt wel een luze probleem dat je dat ook nog gaat testen heb aan het begin het wel overwogen maar niet verder mee gegaan. Vooral eigenlijk omdat fabrikanten die techniek meestal alleen op de tour motoren gebruiken en nooit op de racers. (of heb ik er eentje over het hoofd gezien?)
en oja een distributieketting gaat langer mee als distributieriem
- Login of registreer om te reageren
Booster dat woord Luxe kun je bij mij rustig weglaten, ik probeer bij alles wat ik probeer echt low budget te blijven doen. Ik heb toevallig wat kennissen die wat in die richting zouden kunnen doen voor mij, maar zeker niet ten koste van alles. Het moet wel leuk blijven.
Voor wat betreft het vermogen ben ik niet zo bang gezien de allerhande toepassingen van de riemen. Ik heb een budget en daar moet het wel binnen blijven, hoeft ook niet volgende week klaar.
- Login of registreer om te reageren
als je het op die manier kan proberen, waarom niet! leuke projectjes dan. en mischien binnenkort eens mee komen naar een circuitdag, mee maken wat de r1 kan
- Login of registreer om te reageren
Ton schreef:
Carlo,
Laatste opmerking van mijn kant over het onderwerp diameter en omtrek, hiermee is het probleem ook direct uit de wereld.
De gemeten diameter van een 13" x 7J met slick is ruim 54cm en dat is bij mij nog steeds 171cm omtrek.
Aan welke kant zat die communicatie storing ook al weer?
10" 13" zegt helemaal niets zolang je de bandenmaat niet noemt, blijkt wel weer. En dat was de reden voor mij om in dit topic te posten.
Ik ben blij dat het niet aan mijn rekenkunde lag. Ik twijfelde er ook niet aan hoor.
- Login of registreer om te reageren
Van uitstel komt afstel, dus ik heb afgelopen maandag dan toch maar eens een afspraak gemaakt bij een RDW station voor de APK en wijziging motorblok. Vanmiddag was het zover, de keurmeester vondt het helemaal geweldig en erg netjes ingebouwd met aandacht voor kwaliteit. Ook met de elektrische achteruit scoorde ik bonus punten, we hebben het er nog even over gehad of het voldoende was voor een hybride aantekening op het kenteken bewijs.
Toppie dus, dit geeft moed voor het volgende project.
Nu eerst eens wat test kilometers maken. :)" title="Evil" />
- Login of registreer om te reageren
Ik vergeet het steeds, maar mijn zoon heeft nog een paar filmpjes op Youtube gezet voor de liefhebber. Het geluid aangepast maken in het eerste filmpje lukte niet helaas.
http://youtu.be/9oDGmUvHTDs
- Login of registreer om te reageren
RE: R1 blok in het vooronder...
Ingediend door _mini_cooper_ op za, 10-03-2012 18:22
super cool ! wil hem wel zien als je naar de clubdag gaat
- Login of registreer om te reageren
Ben de afgelopen weken af en toe wat bezig geweest om de bij topic starter Robert overgenomen onderdelen van de meegeleverde body te halen. Bij goede inspectie blijkt dat deze body toch wel erg slecht is op enkele belangrijke punten. Vooral voor bij de bevestiging van de vering, en subframe bevestiging wat te veel roest voor een racer. Ik heb net een betere body op de kop getikt voor een heel net prijsje, er zitten alleen wel weer heel erg veel onderdelen bij waar ik eigenlijk niet op zit te wachten. Ik spaar ze niet, maar ik heb er nu ook weer een paar extra blokken bij(luxe probleem dus).
Maar goed nu even een vraag van mijn kant. Robert heeft van alles aangeschaft om te monteren zonder rubber, het zal dus nogal een keiharde rammel racebak worden. Nou heb ik bij mijn eerste straat R1 Mini het blok zonder motorsteun rubber in het subframe gemonteerd met het idee dat het subframe en stuurinrichting voldoende in de rubbers hangt om toch redelijk comfortabel mee te kunnen rijden. Dat klopt op zich ook en geeft geen problemen. Mijn overweging dus nu, ga ik dit R1 blok wel in motorrubbers ophangen in het subframe om ongewenste trillingen en herrie te voorkomen?
Laat maar eens horen wat jullie ervaring of mening is.
- Login of registreer om te reageren
Als je de subframes zonder rubbers monteert, dan wel.
Vergeet niet de body te verstevigen voor solid mounts, de latere bodies hebben wat dunner plaat bij de achterste voorsubframe bevestiging.
- Login of registreer om te reageren
Als het een pure racer moet worden zou ik geen compromis sluiten, maar iets demping mag er wel in zitten. Ik heb zelf trillingdempers als motorsteunen. Die zijn erg hard, maar zorgen er wel voor dat er geen dingen afscheuren door overmatige trillingen.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
ettore bugatti schreef:
Als je de subframes zonder rubbers monteert, dan wel.
Vergeet niet de body te verstevigen voor solid mounts, de latere bodies hebben wat dunner plaat bij de achterste voorsubframe bevestiging.
Hee Richard,
Wat is volgens jou een latere body? Maar even zonder gekheid daar heb ik al wat rekening mee gehouden.
Dennis,
Ik heb inderdaad machine trilling dempers liggen die ik zou kunnen gebruiken. Ik overweeg zelfs om 2 subframes op te bouwen, één met en één zonder dempers.
Vast bedankt voor jullie reactie.
- Login of registreer om te reageren
RE: R1 blok in het vooronder...
Ingediend door taekeb op vr, 01-07-2011 23:25
Doe jij aan voorbereiding joh?