RE: R1 blok in het vooronder...
Ingediend door _mini_cooper_ op zo, 27-02-2011 21:42
ziet er netjes uit ga zo door Tempo zit er ook wel lekker in
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door _mini_cooper_ op zo, 27-02-2011 21:42
ziet er netjes uit ga zo door Tempo zit er ook wel lekker in
Waarom neemt/gebruikt niemand een GSXR1000? Of een oudere GSXR1100? Die worden bij dragrace motorfietsen wel veel vaker gebruikt dan R1 types... En dat zal niet zijn omdat ze trager zijn...
Ik had geen voorkeur en was bij beide merken onder andere op MP aan het zoeken. Het is een R1 geworden omdat dit blok een heel stuk goedkoper was. Onderdelen van een R1 zijn ook iets éénvoudiger op MP te vinden. Er zijn er waarschijnlijk gewoon meer van verkocht.
Ik zou ook best een ouder olie of lucht gekoeld Suzuki blok aandrurven voor straat gebruik. Koeling is bij die blokken ook niet echt een probleem.
Gr. Ton
Even een vraag tussendoor, ik ben er zelf namelijk niet zo erg in thuis. Ik kan nu een complete body kopen kenteken afgegeven 1971 is dat nog zinvol i.v.m. eventuele RDW keuring in combinatie met het R1 blok. Of maakt het voor de procedure niets uit?
Graag een reactie.
Bedankt Dennis,
Voor zover ik info kon vinden kwam ik tot dezelfde conclusie, maar er zijn gelukkig mensen op het forum die meer verstand hebben van dit soort informatie.
Dan laat ik die body staan voor de vraagprijs, hij is in wel erg slechte staat. Ik doe wel een bod, en dan zie ik wel of hem alsnog krijg voor weinig.
Gr. Ton
Vandaag even naar Carst gereden om te kijken hoe ver hij is.. ik moet zeggen dat het erg heel netjes en solide... kblijf dit toch wel een beetje volgen
Jaapio
Tsja, had je wat anders verwacht van Carst? Als het er bij mij ooit van komt dan sla ik denk liever de weg van robert in. Geen kenteken meer en alles voor 1 doel.... wij moeten ook snel weer eens naar Stiens!
Nee ik had ckr niet anders verwacht van Carst Laatste keer dat ik het gezien had zat blok nog met een sjorband vast.. dus nu mooi de vooruitgang kunnen zien..
Jaapio
taekeb schreef
Waarom neemt/gebruikt niemand een GSXR1000? Of een oudere GSXR1100? Die worden bij dragrace motorfietsen wel veel vaker gebruikt dan R1 types... En dat zal niet zijn omdat ze trager zijn...
Om daar toch nog even op terug te komen, ik kan eventueel als alternatief voor het R1 blok op dit moment nog kiezen voor een FJR 1300 blok. Blok afmeting is vrijwel gelijk aan de R1, voordeel is dat er een cardan aandrijving op zit. Iemand hier ervaring met dit in combinatie met bijvoorbeeld een achter diff. van een BMW of Ford. Wel een compact diff. natuurlijk, moet voorwiel aandrijving blijven bij deze Mini. Ik ben het tot nu toe alleen bij een kitcar tegen gekomen maar verder nog geen info over het inbouwen van dit blok gevonden.
FJR heeft injectie, 143 pk en 5 versnellingen. Probeer nog te achterhalen of alleen het cardan gedeelte uitwisselbaar is voor ombouw van het R1 blok naar cardan.
Ton
Voor op straat veel geschikter dan een R1 blok. Vroeger vermogen en heel andere opbouw van vermogen. Cardan zorgt wel voor een extra uitdaging. Plus je kunt niet meer spelen met overbrengingen.
Hhmmm,
Zou wel kunnen als de motor en bak dwars op de passagier stoel zet en dan een dubbele tandwiel op de cardan uitgang. Vervolgens twee lange kettingen (of riemen ) naar de voor en achter wielen. Twee differentieels en je hebt een 4wd Mini!
zou dat wel slim zijn met t lage motorfietsblokkoppel wat er uit komt(is toch vaak tourenjanken). Ik denk dat t nog tegen kan vallen om dan 4 wielaandrijving er van te maken?
Eigenlijk is het nog eenvoudiger, de aansluiting van het cardan komt aan de achterzijde uit het blok met een kruiskoppeling.
Bied zeker nog meer inbouw mogelijkheden volgens mij.
Toevallig heeft mijn broer een kitcar (een seven) met een Yamaha FJR1300 blok erin en achterin zit een diff van een Ford. Maar als je ze direct achter elkaar zou koppelen raak je dat echt niet kwijt in het mini neusje. En echt, vermogen heeft een FJR wel, bevalt zeer goed in een seven, zowel op het circuit als op de straat.
Bedankt Carst,
Blok bewaren voor een achterwiel project is dan misschien nog een optie. Ik ga er eens rustig over nadenken.
Eigenlijk heb ik dus nog werk zat de komende vrije tijd
De achteruit versnelling houd mij op dit moment nog bezig, het gebruik van een startmotor is leuk, maar kan het ook anders. Ik kan namelijk nergens een betaalbaar geschikt tandwiel vinden geschikt voor het gebruik van een startmotor.
Mijn idee is om de magneetkoppeling van een aircopomp bij het (blok)tandwiel op de as te zetten. Voordeel is dat ik dan een normale elektromotor kan gebruiken die ook nog regelbaar is in snelheid. Een magneetkoppeling van de sloop kost ook niet veel.
Ik wel eens gedacht als je een goede starterkrans hebt je deze om een trommelrem achter kan zetten en dan met een startmotor achteruit kan rijden, maar dat is dan wel weer 1 wiel drive!! Ik heb zelf een super seven met een hayabusa motor en met quaife omkeerbak erbij(durfde t niet te proberen)(moet dit project ooit nog eens gekeurd zien te krijgen!). Klopt wel met die ford differentieelen dat deze best groot zijn!!
Mvg Bill
Hoi Bill,
Zelf ook al eens gedacht om iets op het achterwiel te doen, maar daarmee gaat het onafgeveerd gewicht omhoog wat niet ten gunste komt van de rijeigenschappen. Hopelijk heb ik morgen nog even tijd om te bellen met die leverancier van het bewuste tandwieltje om een elektrische achteruit mogelijk te maken.
Als ik meer info heb hou ik jullie op de hoogte.
Groeten,
Carst
hier nog ff wat info mbt Barnett clutch..
http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... %2Bbarnett
http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... hl=barnett
Jaapio
Carst, ben nog wat wijzer geworden over het tandwiel om de elektrische achteruit voor elkaar te krijgen?
Ik heb toch ook gekozen voor de tandwiel verhouding 14-41 met een kwalitatief goede ketting, een getande riem aandrijving gaat teveel extra tijd kosten. Mijn probleem op dit moment is dat ik het blok nu al 3 keer opnieuw heb in gebouwd. Ik ben nu redelijk tevreden.
Het blok zat eerst te ver naar achter zodat de ruimte voor het differentieel te krap was. De ketting kwam tegen de stuurinrichting. De 2e keer lag het blok te laag, echt te weinig grondspeling volgens mij. Nu ligt het blok netjes met de ondezijde gelijk aan de ondezijde van het subframe. De uitlaat en differentieel tandwiel zullen nu vrijwel gelijk het laagste punt worden. Zal later maar eens een beschermplaat voor tandwiel ketting maken. Enig nadeel is dat het uitlaat spruitstuk nu niet meer achter de standaard grill past. Ik zal dus het uitlaat spruitstuk toch moeten aanpassen .
Heeft er iemand ook nog een goed betaalbaar idee om de kilometerteller te ijken, deze zal ook wel niet vanzelf goed lopen.
voor de plaatsing van het blok in de hoogte kijk je naar de grondspeling en tov het subframe, hoe staan de aandrijfassen (hoek)? Of pas je de hoogte van het differentieel daar op aan?
het probleem waar ik tegen aan liep
Ik heb ook nog even naar jou foto's gekeken en heb het idee dat het blok bij jou lager ligt. Volgens mij schrijf je ook dat je het blok later nog een keer wat hoger heb geplaatst i.v.m. de te exteme hoek van de aandrijfassen. Weet natuurlijk niet of dit voor of na je foto's was.
Bij normale vering(dus niet verlaagd) staan de aandrijfassen bij mij nu iets omlaag, naar binnen toe gezien. Onderzijde kettingtandwiel steekt nu ongeveer 5cm onder het subframe. Zal eens foto's plaatsen als ik even tijd heb. Maar het differentieel is inderdaad het grootste probleem, verder past alles redelijk simpel.
Ik wil ook zoveel mogelijk grondspeling houden i.v.m. meer mogelijkheden om rijhoogte later te verlagen. Heb jij nog een tandwiel bescherming aan de onderzijde?
Ben ook bezig de airbox aan te passen zodat ik deze achterstevoren op de carburateurs kan zetten, dan past deze net onder de standaard motorkap.
heb het idd later verplaatst ivm de hoek vd aandrijfassen.
ga jij dan niet een probleem krijgen bij het mogelijk toekomstig verder verlagen?
en wat is je insteek eigenlijk, circuit of straat gebruik?
Het doel is straatgebruik, maar ik wil het cirquit als het kan niet helemaal uitsluiten natuurlijk. Ga ook niet extreem verbreden, moet er onschuldig uitzien voor een leek.
De uitlaat blijft het laagste punt.
Kan je niet het carter verlagen en verbreden aangezien je toch handig bent met het lasapparaat.
En misschien moet je naar een Ford (Ka,Fiesta, Escort) differentieel kijken misschien zijn die compacter en Quaife heeft er ook sperversies van.
Het differentieel is het probleem niet, de grootte van het tandwiel is het knelpunt. 41 tand is het kleinste tandwiel wat in combinatie met 14 tands aan het blok een goede verhouding geeft. 14 tands is het kleinste Yamaha voor tandwiel. Een carter lager en breder maken is nog niet zo simpel volgens mij. Ik kom nu ongeveer net zo laag uit met het uitlaat spruitstuk als een standaard Mini blok met het carter.
wat is het type nr van het blok?
injectie/carb?
heb zelf een 4xv, andere typen kunnen weer andere afmetingen hebben..
heb je er een sump baffle in?
Ik heb ook een type 4XV, de carb. versie dus. Ik heb op dit moment nog geen sump baffle in het carter gemonteerd, vraag me ook af of het gezien de positie van het blok ook echt noodzakelijk is. Andere uitdagingen hebben op dit moment meer aandacht nodig. Eerst maar eens rijdend maken dan kan het altijd nog.
De positie van het blok in de mini is heel erg verschillend van een motorfiets - als je in een bocht rijdt!
Denk dat de olie bij een motorfiets redelijk onderin het carter blijft zitten als je in een bocht rijdt, terwijl die in een auto helemaal naar een kant stroomt door de middelpuntvliegende kracht. Dus om daar een schotje tussen te zetten in een auto lijkt me geen slecht idee
Het is ook zeker geen slecht idee, alleen moet je het probleem niet overschatten. Het carter van een R1 is ongeveer 25cm breed, het carter van een standaard Mini blok is al ongeveer 10cm breder. Het olieniveau in een R1 blok is ongeveer 10cm gemeten van het laagste punt. Het is daarbij ook niet zo dat de olie in het carter helemaal zonder opstakels heen en weer kan klotsen. Ik bedoel eigenlijk, het is geen bak met een laag olie. Motorfietsen met aangebouwd zijspan doen normaal ook geen aanpassing, en die hebben dezelfde olie verplaatsing in een bocht als een auto.
Maar ik sta natuurlijk open voor andere argumenten.
Hoi Ton en alle andere R1 fanaten,
Ik heb juist het blok er zo hoog mogelijk ingezet, carb's blijven net onder de motorkap, maak hiervoor een nieuwe alu airbox om zo alles onder de kap te houden. Diff van een mini is redelijk compact dus daarvoor hoef je niet op zoek naar een ander. Bijkomend voordeel van een Mini diff is dat de aandrijfassen er zo op kunnen. Zelf gebruik ik een Salisbury LSD diff in een huisje met 2 alu lagerblokken waar de diff dekseltjes weer tegenaan kunnen.
Plan is om het orginele (of het race) spruitstuk met 5 cm te verlengen naar beneden, dan past alles precies onder het diff door en komt het geheel zeker niet lager dan een standaard mini carter.
Ik ga wel voor de optie van een sump baffle, ik weet vanuit de kitcar wereld dat dit eigenlijk wel noodzakelijk is bij hoge bochtsnelheden. Verder wil ik ook direct een Barnett conversie kit in de koppeling zetten.
Afgelopen week heb ik een koppelingscilinder van Willwood besteld, dit is een trek cilinder. En de electrische achteruit is ook besteld. Binnenkort monteren we deze laatste zaken in de auto en kan alles eruit om af te lassen en te poedercoaten.
Groeten,
Carst
Stuur zit aan de verkeerde kant, maar dat zie ik deze keer door de vingers.
Ben het met Richard eens, gezien de afstelling en type van de koplampen is dit een Engels model.
Ton schreef:
Ben het met Richard eens, gezien de afstelling en type van de koplampen is dit een Engels model.
Oh spreekt ze engels????
Dat van die koplampen had ik wel gezien hoor
OK.... Nu weer even on topic, mijn project heeft even stil gelegen, maar ben weer begonnen.
Plaatsing blok is definitief en het differentieel past ook redelijk netjes. Ik heb alleen nog steeds het goede tandwiel 41 nog niet binnen , morgen maar weer eens informeren. Wel al een extra ketting geleider gemaakt aan de blok zijde, de ketting kwam wel erg dicht langs de koelwaterslang.
Probleem airbox heb ik vandaag aangepakt, ik wil namelijk niet zo'n mooie bult als Booster boven de motorkap. Ik heb een aangepaste plaat op de airbox gemaakt en daarmee past de standaard airbox nu andersom precies onder de motorkap. Voor zover ik dat nu kan meten tenminste. Het subframe en blok zijn namelijk weer uitgebouwd om af te lassen en lakken.Zal eens een foto plaatsen van de oplossing.
Elektronica zoals relais, zekeringen en spanningregelaar en kabelboom heb ik redelijk netjes centraal tegen het schutbord gemonteerd.
Gas is bijna klaar, de koppeling is nog een uitdaging om dat simpel te houden. Schakelmechanisme moet nog wel weer aangepast omdat ik geen rekening had gehouden met de omgedraaide airbox. Volgende week even langs een adres om wat draaiwerk aan het differentieel te laten doen. Tandwiel en lagers passen nu net niet op het differentieel.
Carst, zou jij al wat kunnen laten zien voor wat betreft dat speciaal bestelde tandwiel voor de elektrische achteruit. Eventueel het leverancier adres zou ook voldoende zijn.
Hoi Ton,
Dus goede vorderingen gemaakt, das mooi. De koppeling los ik op met een trekcilinder van Willwood, koste mij 65 euro. De electrische achteruit komt van Lynx racing. Airbow zal ik ook zelf bouwen van alu om te voorkomen dat die boven de motorkap uit gaat komen. Verder heb ik ook al een dikke alu radiator klaarliggen en een electrische fan. Nu alleen nog weer een paar uurtje vrijmaken om de laatste zaken onder de motorkap te bouwen.
Groeten,
Carst
Carst, bedankt voor je reactie, Lynx had ik al gevonden, begrijp alleen nog niet helemaal hoe het tandwiel gemonteerd wordt.
Hier nog een foto van mijn airbox oplossing.
LyncxAE heeft gisteren ook zijn definitieve kit gepresenteerd.
http://www.minir1.co.uk/
Ziet er iig erg straks en netjes uit
Hier de Build van de eerste kit
http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... pic=186529
Jaapio
mooi filmpje, maar wat die wijzers doen rond 2:35 :S
zou natuurlijk ook kunnen dat het/mijn geluid 10 sec achterloopt en dat hij schakeld, maar dan nog
past allemaal maar net, ik dacht dat je in vergelijking met een vtec nogal wat ruimte overhield...
begreep van de promotive kit dat er problemen waren met de koeling, hun hadden die ook op de originele plek gezet.. verder wel een slim kitje, je had het bijna zelf kunnen bedenken
ja dat was ook mijn gedachte.. deze manier zie ik hier op het forum ook. dus ook met het spruitstuk aan de voorkant..
Hoe staat het met jou "kit" ideeen Robert? (info van begin pagina van dit topic)
Jaapio
compleet geen tijd om alles uit te gaan werken, als ik tijd heb voor de mini dan gaat de tijd in de ophanging zitten, en de voorbereidingen voor de volgende circuitdag
RE: R1 blok in het vooronder...
Ingediend door Ton op zo, 27-02-2011 19:44
Zoals beloofd even een paar al weer wat oudere foto's van het in passen van het blok. Front van de body was wel goed maar niet perfect, een goede reden om die er toch maar even uit te slijpen. De eigenlijke reden is natuurlijk dat het passen en lassen dan eenvoudiger is. Blok past perfect onder de standaard motorkap, zelfs de standaard uitlaatbochten kunnen met weinig aanpassing vlak achter de grill langs. De R1 radiateur past niet meer rechtop, misschien kan deze op z'n kant nog wel. Moet nog wel even uitzoeken of dat koeltechnisch kan.
Blok er net in gehangen.
Links en rechts lijkt OK
Gaat net met de uitlaatbochten
Grill er even voor gehangen voor de maat.
Uitlaatbochten komen maar 1cm lager dan het standaard carter van een 1000
Later meer.