Mini 1000 HL 1981

RE: Mini 1000 HL 1981

Dat weet ik nog niet, het klinkt wel supergaaf, maar ik zit op dit moment zonder baantje dus heb vrij weinig inkomsten! Moet dus een klein beetje op de kosten letten... helaas is dat bijna niet te doen met een mini haha :P

Ik heb de afgelopen tijd niet veel kunnen doen, maar ik heb ook niet stil gezeten!

Heb als eerste een radio ingebouwd, eindelijk een beetje muziek voor de langere ritten :P

Daarnaast ook wat voor het blokje gekocht, een maniflow freeflow uitlaatspruitstuk en peco inlaatspruitstuk (met dank aan dennis)

En als laatste nog een mooie peco einddemper :D

Vandaag APK gedaan bij een van de sponsors hiernaast.

Gelukkig heb ik nog APK tot aankomende maandag, want ik ga de mini morgen weer ophalen. Achtersubframe moet vervangen worden (zeggen ze) en de 4 trommelremmen moeten nieuwe remzuigers (zeg ik dat goed?) nodig...
Totale kosten zouden zo'n 1500 euro zijn!!

Ik ga morgen dus naar een andere garage, en met een beetje geluk kijken die er wat anders tegenaan, want anders kan ik het niet betalen... :(
Misschien nog tips? Want zoiets is toch niet zelf te doen?

is wel te doen....
bij mijn buurvrouw vroegen ze ook zo'n idioot bedrag voor het vervangen van het achtersubframe...
Zij was uiteindelijk klaar met een paar 100 euro.

Als je de ruimte hebt zou ik er zelf aan beginnen. Met de zoekfunctie vind je alle ins and outs over het vervangen van het achterste subframe. Zelf doen bespaart je minimaal 1000 euro tov de prijsopgave die je nu hebt (die overigens aan de hoge kant is).

Dennis

Risky schreef:

Achtersubframe moet vervangen worden (zeggen ze)

Wat is er mis met het frame?

Risky":csbep4zg] en de 4 trommelremmen moeten nieuwe remzuigers (zeg ik dat goed?) nodig...[/quote:csbep4zg]
Hebben ze de remmen allemaal open gehad?

Risky":csbep4zg]Totale kosten zouden zo'n 1500 euro zijn!![/quote:csbep4zg]

Kassa!! :?

Risky":csbep4zg]Misschien nog tips? Want zoiets is toch niet zelf te doen?[/quote:csbep4zg]

Dat kan goedkoper, juist door het zelf te doen. Achtersubframe vervangen is niet zo heel moeilijk, je bent er wel ff mee bezig. ;) Maar is repareren ( lassen ) geen optie? De remmerij is ook zelf te doen. Heb je de Haynes manual? Daar staat veel in beschreven.

Evt je Mini een tijdje schorsen.

Groetjes,

Maurice

Ik heb inderdaad de haynes. De remmen wil ik wel door een garage laten doen, maar het subframe misschien inderdaad zelf. Volgens hun waren de ophangpunten verrot? De rest van het frame ziet er nog perfect uit van wat ik kan zien.

Ik ga vanavond even naar een andere autogarage, dan ga ik samen met een techneut ernaar kijken als hij op de brug staat. Dan kijken we of het echt zo erg is.

Ben benieuwd... maar ik ga geen 1500 euro betalen voor zo'n reparatie, dat vind ik toch te gek.

Ohja, over de remmen, ik weet niet of ze die open hebben gehad. Naar wat ik begrepen heb, hebben ze gisteren alleen een voorkeuring gedaan en een testrit gemaakt (en dat moest van half 10 's ochtends tot half 6 's avonds duren :? ) Ook belde ze steeds niet terug terwijl ze dat wel zouden moeten doen. Ik heb zelf 5(!) keer moeten bellen gisteren, omdat mij anders gewoon niks werd verteld over de status van mijn auto. Deze garage heeft nu voor mij afgedaan, daar ga ik dus niet meer heen voor APK of onderhoud :((

@Dennis, ik vind dat inderdaad aan de hoge kant. Maar bij die garage rekenen ze voor subframe vervangen/verwisselen standaard 750 euro als alles meezit. Vind ik ook belachelijk veel. Ik kan trouwens bij een kennis een garage en brug gebruiken voor een kratje bier, dus misschien kan ik dat dan beter doen, en dan gelijk het blok wisselen.

Als je uitgaat van een werkplaatstarief van rond de 60 euro per uur is die 750 nog niet eens zo vreemd, want je bent er wel een dagje mee bezig en zoals gezegd....dan moet het wel mee zitten. Het demonteren is het werk nog niet eens, maar je moet ook alles overzetten.

Dennis

Ja dat begrijp ik ook wel, ook dat het veel werk is.
Dan nog vind ik die 1500 euro voor remmen en subframe (en nog wat andere dingen) erg veel. Meer dan ik te besteden heb in ieder geval. Ik ga zo na het eten even naar een andere garage, waar ze hem op de brug zetten. Dan ga ik er samen met een keuringsmeester naar kijken. Ben benieuwd of het echt zo erg is als ze zeggen!

Nou ik ben terug van die garage.
Een aantal punten waren gewoon in orde. Achtersubframe helaas niet en nu heb ik het ook met eigen ogen gezien. De lijst van de vorige garage (een van de sponsors) was een lijst met 28(!) items die niet goed waren. Dit blijken uiteindelijk maar 9 kleinere dingen te zijn, dus dat is een opluchting

De mini staat nu bij de garage waar ik net van terug ben, want ze doen alles voor een nette prijs. Moet zelf de onderdelen aanleveren, namelijk:
- achtersubframe
- remmen voor (cilinders 4x, remschoenen L+R)
- binnenstuurkogel (?) rechts
- ruitenwisserarm rechts
- schokbrekers achter
- wielspacers voor (wielen lopen aan tegen trekstang stuur)
- spiegel links voor

Het is nu allemaal wel beter te doen denk ik zo :D

zegt de garage dat je spacers moet halen???

die moeten wij er elk jaar afhalen;)

maar als ie zo goedgekeurd word;)

Ja ze zeiden van wel, maar dan wel de dunste die er zijn (ik heb geen idee welke maten er zijn).
Ik vind het allemaal prima, als hij daarmee door de APK ben ik allang blij :P

Spiegel en ruitenwisserarm zou ik niet door de garage laten doen, maar lekker zelf. Scheelt je weer een half uurtje (30 euro?) :)

Wat waren de andere punten allemaal nog meer dan? Misschien geen APK controlepunt maar wel onderhoud van je auto. Maar dan nog mogen die niet bij de APK afkeurpunten staan.

wat een lijst zeg...hier bij de garages doen ze niet zo moeilijk.
Maarja je Mini komt er vast wel doorheen :)
Volgende week ga ik die van mij ook APK laten keuren, ik hoop niet dat ze moeilijk gaan doen om mijn achtersubframe :O

suc6 verder met de apk

Thankyou, jij ook veel succes! :)

@Dennis en _mini_cooper_, hier de lijst van de eerste garage waar ik geweest ben :|

Ik zal de lijst hier even posten die ik van [sponsor] kreeg;

- Knipperlichten voor wit licht [dit mag wel]
- Stadslicht links voor [is al gefixt, lampje zat er niet goed in]
- Ruitensproeiers sproeien niet [waar ze dit vandaan haalden :? ze doen het prima!]
- Mistlamp werkt niet [dit mocht ik eraf halen bij de andere garage en weg probleem :P]
- Koplampen afstellen [wordt gedaan bij huidige garage]
- Ruitenwissen rechts voor niet goed [ga ik zelf fixen]
- Rechter gordel gerafeld [niet gerafeld, alleen gebruikssporen dus ze vonden hem prima bij de huidige garage]
- Accu polen vastzetten [ :? deze zaten muurvast]
- Chassisnummer leesbaar maken [is wel gewoon leesbaar :? ]
- Rechts voor fusees stellen [is blijkbaar niet nodig]
- Rechts voor stuurkogel vervangen [is ook niet nodig]
- Linker voor wiellager speling [is er helemaal niet]
- Links wiel tegen trekstang van stuur [is blijkbaar opgelost met spacer]
- Linker remleiding voor ontroesten [wordt meteen gedaan met vervangen voorremmen]
- Links voor stuurkogel vervangen [is ook niet nodig]
- Subframe geroest bij ophangpunten [klopt]
- Uitlaat hangt los [klopt]
- Links voor binnenste aandrijfhoes vervangen [is ook niet nodig]
- Voorrem revisie [klopt]
- Achterrem revisie [klopt niet, moet wel afgesteld worden]
- Wiellagers niet geborgd [klopt]

Dat was de lijst, met wat commentaar van mijn kant erachter.

Da`s nogal een lijst..soms is het handig ( voor volgend jaar ) zelf ruim van tevoren de APK punten door te lopen. Kan een boel narigheid bij het keuren schelen ;)

Maar goed voor je dat het voor je wordt opgelost.

Groetjes,

Maurice

Hoi Maurice,

Is inderdaad wel een goed idee. Ik vond het wel merkwaardig dat bijna de helft van die lijst dingen zijn die gewoon in orde zijn :?
Zou bijna denken aan geldkloppers om het maar zo te zeggen :P

Het zijn ook inkomsten voor een garage..daar leven ze van. Maar aan de andere kant...klanten krijgen is 1, klanten houden is een andere zaak.

De ene APK station is kritischer dan een ander. ;)

Haha ja dat is iets wat zeker is :P

Maargoed, ik moet alleen wat onderdelen zoeken en dan wordt mijn mini weer helemaal 100% in orde gemaakt :D

Witte knipperlichtglaasjes mag wel, maar de lampjes moeten dan oranje/ amber kleurig zijn. Het licht moet in iedergeval oranje uitstralen en misschien dat ze moeijlijk doen over een E-keur op de glaasjes.

Witte knipperlichten aan de voorkant mag wel. Zie bijv. viewtopic.php?f=23&t=25301&hilit=apk+knipperlichten+wit

Dat niet alle keurmeesters hier 100% van op de hoogte zijn dat klopt. Heb zelf de oranje glaasjes ook een heel aantal jaren voor de keuring terug gezet.

gr. Frans

Het is nogal een verschil qua lengte van de lijst, maar de ernstigere zaken zijn in feite hetzelfde en dat zijn slechte remmen aan de voorkant en een rot achterste subframe.

Dennis

@franske, ja klopt. De keurmeester die mij hielp bij de huidige garage, zei dat witte knipperlichten vooraan gewoon mocht. Je mag alleen geen wit licht naar de zijkanten stralen (lees knipperlichten aan zijkant van de auto).

@Dennis, Ja dat is ook zo. Ik heb al nieuwe schoenen, remcilinders en veren besteld voor de trommelremmen voor (alles nieuw). Heb alleen nog geen subframe voor achter gevonden. Er staan er wel 2 op marktplaats maar die zijn veel te ver rijden (groningen en friesland).

Morgen alleen nog een subframe halen, dan kan ik alles wegbrengen.
Wat wel vervelend is; ik heb compleet nieuw remsysteem (schoenen + cilinders + veren) besteld via een internet shop, en nog steeds geen reactie van gehad :(

via welke? (doe maar via pm!)

ik ken er wel 1, als hij iets niet op voorraad heeft dan duurt het idd iets langer. Als ik jou was zou ik even een mailtje sturen van hoe of wat ;)
grt

Heb al een belletje gedaan gisteren, het komt vandaag binnen! :)
Heb ook een mooi nieuw subframe gehaald en nieuwe schokbrekers :D

oke mooizo d:)b
Super :D ! dan gaat je Mini weer een tijdje mee. Ik koop meestal ook nieuw, betaal je iets meer maar dan heb je wel wat, en ook geen gezeur dat het over een paar maanden weer stuk is |:(

Ja precies! :) het subframe heb ik al in de tectyl (of bitumen of hoe je het ook wilt noemen) en staat nu te drogen. De rest van de onderdelen breng ik zometeen al weg zodat ze zo snel mogelijk aan de mini kunnen beginnen :D

Ik mis mijn minike wel hoor :(

De mini is terug en met een verse APK :D

Gefeliciteerd \\:)/

\\:)/ \\:)/ \\:)/

Danku :D
Ook meteen nieuwe mistlampen gemonteerd, ziet er wel beter uit vind ik :P

(ja ik weet het ik heb 2 verschillende spiegels maar dat wordt binnenkort gefixt!)

joepie apk kun je eindelijk weer gaan toeren

mooi fototje

gr minizot

Thanks en ja zeker :D heb vanavond lekker een goed rondje gereden!

Goed gedaan!! Rij je de volgende tour/puzzelrit mee?!

Heel graag, maar dat ligt er natuurlijk aan wanneer het is :P
Staat volgens mij nog niet bij evenementen?

Treintje richting 2e clubdag, zeelandrit, brabantse zomerrit... nog genoeg evenementen :D

25 juli moet misschien wel lukken, tenzij ik moet werken :(
Even werk raadplegen binnenkort :P

Ben blij dat hij het doet, dan ben ik niet de enigste actieve mini rijder forumer uit roosendaal, hahaha, Afspreken?

Ik wil je best een keer ontmoeten, altijd leuk :D
En ja ik ben zeker actief :P ik zie regelmatig ook een paarse met rover sportspack en een blauwe met britse vlak op het dak, maar jou zie ik niet vaak :?

Ben wel benieuwd wat je nu uiteindelijk kwijt was alles bijelkaar.

Dennis

Nog vrij veel (lees: te veel naar mijn zin), als er een volgende keer komt misschien toch maar eens zelf proberen O:)

Maar ik was alsnog ruim 500 euro goedkoper uit

Subframe vervangen is zo moeilijk niet...maar het kost wel wat tijd..Dan ben je idd goedkoper uit als je het zelf doet.

Nog even over dat subframe; de [sponsor] waar ik hem gekocht heb, verzekerde mij dat de pasvorm van deze goed zou zijn, maar van de garage hoorde ik dat ze gaten hebben moeten bijboren omdat een aantal dingen niet goed uitgelijnd waren :?

das lekker, darom denk ik ok altijd, doe wat je zelf kunt en ik ben er achter gekomen dat het bij een Mini niet moeilijk is eigenlijk, :x O:) (ben nog niets tegen gekomen wat niet lukte) O:) 8)
heb er zelf veel vertrouwen in mocht er bij mij iets vervangen moeten worden,
ik zie af en toe die Paarse rijden, blauwe 1 keer zien staan, :P
zelf rijd ik niet elke dag de stad in, maar meestal naar mijn werk of het buiten gebied in. :9

Ik rij zelf ook bijna niet in de stad, want mijn opleiding is op vliegveld Woensdrecht :P Daar op de parkeerplaats bij Fokker staat ook altijd een zwarte mini, ook een mooie :)

hoelaat rijd jij normaal gesproken daarnaar toe? en dan binnen door of over de snelweg? en mijn werk is ook binnen de bebouwde kom dus ja, tegen de tijd dat ik 80 mag ben ik al aan het toeren hahaha, gr kevin

Ik rij thuis om 7 uur weg, dan rij ik grotendeels over de snelweg (vanuit tolberg de snelweg op naast wouw)

Foto :D