Laat ik zeggen dat ik over mijn budget gegaan ben
Dumpvalve:
Normaal zal bij het overschakelen (als je je gaspedaal loslaat en de gasklep in je carberateur sluit) de turbo 'stallen'. De ruimte voor de gasklep is als het ware een gesloten ruimte en de gasstroom valt stil. Met een dumpvalve dump je de opgebouwde druk in deze ruimte zodat je turbo op toeren blijft.
Als je dan weer gas geeft sluit de dumpvalve en omdat de turbo nog op toeren is is er (bijna) direct weer turbo druk aanwezig.
Bleedvalve
Een turbo maakt gebruik van een actuator, dit is een drukdoos met een stangetje die een klep in de uitlaat bedient. Bij een bepaalde druk gaat de klep open en worden de gassen langs de turbo geleidt direct de downpipe in zodat de turbodruk niet verder oploopt. De actuator wordt gevoed door de turbo druk. Als je hier een beetje lucht van aftapt 'ziet' de actuator als het ware een lagere druk dan er daadwerkelijk door de turbo geproduceerd wordt en wordt de klep in de uitlaat minder snel geopend waardoor je turbodruk stijgt.
- Login of registreer om te reageren
RE: Wie heeft er ook 1380cc?
Ingediend door jeroen2 op di, 20-07-2004 00:19
Red guy het is natuurlijk maar 115 cc extra in vergelijking met een 1275 cc. opzich niet eens zoveel. Iemand enig idee wat de vermogenswinst nu werkelijk is, als je gaat vergelijken met een 1275? (ervanuitgaande dat de 1380 natuurlijk verder ook standaard is en niet, zoals al snel gebeurt, is voorzien van oveirge tuning)
Ik heb even zitten rekenen met een 1275 A+ standaard met stage one en een 1380 stage 3 , 1;5 rockies van minispares en bijbehorende carb/SPI/MPI en uitlaat.
Het moment loopt bij een 1275 op van 17 tot 75ft/lbs (amerikaanse schrijfwijze) bij 800-4000rpm.
Van 4000-7000rpm gaat je torque maar 5ft/lbs hoger.
Shit dus.
Bij een (standaard) 1380 is het wel anders !!
Van 800-4750rpm loopt je torgue van 18-102ft/lbs.
Dan van 4750-7000rpm loopt je torque op met nog eens 6ft/lbs.
Bij de 4000rpm heb je al een verschil van 10ft/lbs t.o.v. de 2 blokken!!
Bij 4750rpm heb je al het grootste verschil van 30ft/lbs.
Dat is het verschil !!
Gewoon bijna 0.5 maal MEER Uuuhhhmmmfff.
PK's of BHP of hoe je het ook wilt noemen zeggen helemaal niets zonder het toerental!!!
Ik meen dat je vraag zo wel beantwoord is toch.
Groetjes , Jeroen2