Wie heeft er ook 1380cc?

RE: Wie heeft er ook 1380cc?

zo'n snel motortje maakt het rijden in een mini nog leuker dan het al was :)

een goed gebouwde 1380 is idd een heel fijn blok om mee te rijden.

Ik heb een door Southampton Mini/Metro centre gebouwd high spec 1380 blok in m'n '91er Cooper, en het is behalve snel tot zover ook betrouwbaar gebleken. Ook voor langere ritten (500km redelijk non stop, met een kruissnelheid tussen de 150 en de 160 km/u, met uitschieters naar boven)

de specs zijn:
1380cc onderblok,
Omega zuigers,
Stage III cylinderkop,
1,5 High lift full roller rockers,
Volledige straight cut close ratio bak,
X-pin Diff.
Straight cut drop gears,
Dubbele Weber carb's,
Kad Quick shifter,
276 Kent nokkenas,
Play Mini big bore stainless DTM uitlaat,
Facet brandstofpomp.

De auto is wel iets minder geschikt voor stadsverkeer, toeren bereik maakt het moeilijk om 50 en 80 km/u aan te houden als kruissnelheid, en boven de 4000 rpm heb je een symphonie van geluid in de auto. (tussen het gieren van de SC bak, het gereutel van de carbs achter je dashboard, en de dikke roffel uit de DTM heb je geen radio meer nodig :P )

en het verbruik is natuurlijk ook aanzienlijk, als je de tweeling te drinken wil geven op de snelweg op een kruissnelheid van 150 km/u loopt de Mini 1:8,

maar de gezichtjes van GTI en hot hatch rijders als een Mini als eerste weg is (en blijft!) bij het stoplicht zijn onbetaalbaar.

8)

eeeghm.. beetje OT:

maar voor ieder met een beegrhpaip en mucho noize

link.

kan je toch nog muziek luisteren.

je moet dan wel echt alert karren want je zit lekker in je groove cocon :P

2 nonono : het is niet dat je alleen 8% meer inhoud hebt , ook je zuigeroppervlak word ongeveer 8% groter.
Dus je hebt 8% meer mengsel + 8% meer koppel , dat zijn er toch weer 16% NM meer dan een 1275 bij dezelfde spec natuurlijk.
Een stage 3 geeft je dan weer 17% meer koppel en zo'n een stage rimflo zo'n 25% tov STD.
Dan neem je een vette nokkenstok (bv roadracertypes CA3/SW5/Kent266/Evolution001/etc) naar wat jij wil , die bepaalt je uiteindelijke bepaling rijgedrag.
Dan kom je al snel tussen de 100-120BHP en met een enorm goed koppel.
Greetz , Jeroen2 ;)

jah jah..

procentjes roepen is wel makkelijk marre..7% winst door rimflo kleppen...!?!?!?!

effe voor het perspectief ..ik heb tot nu toe 1 mini gezien die op een dyno boven 100pk kwam en dat was een 1380 met een 286 .

een ieder die 120pk met een kent 266 produceert ( op een dyno..en niet klooien met verliesfactoren) krijgt van mij een krat bier ;)

SirYun schreef:
jah jah..

een ieder die 120pk met een kent 266 produceert ( op een dyno..en niet klooien met verliesfactoren) krijgt van mij een krat bier ;)

Met een turbo of een compressor kom je denk ik toch aardig in de richting ;). [size=75:yutfqgj5]of met nos :x.[/size:yutfqgj5]

Maar dit telt zeker niet :).

als je met een compressor 120 pk haalt krijg je een sixpack :+) daar ga ik niet arm van worden want voorlopig rijden daar er ook niet veel van rond.

NOx heb je lekker veel aan...na 15 seconden word je weer ingehaald |:(

SirYun schreef:

NOx heb je lekker veel aan...na 15 seconden word je weer ingehaald |:(

ff zeiken :P NOx is een verzamelnaam voor stikstofxiden die in je uitlaatgas zitten...N20 is denk ik wat je bedoelt....

SirYun schreef:

effe voor het perspectief ..ik heb tot nu toe 1 mini gezien die op een dyno boven 100pk kwam en dat was een 1380 met een 286 .

111PK @ 5000RPM met een 276 kent.

kunnen we niet eens op een Zondagmiddag een paar 1380´s, Turbo Mini´s, Compressor Mini´s en aanverwante verzamelen voor wat kwart mijl sprintjes? :P

Je kan ook een keer komen vrijrijden op zandvoort? Daar zijn ook best wel wat snelle mini's tijdens de clubspecials.

Maar een keer met wat 1380's of andere snelle mini's afspreken lijkt me wel leuk. Alleen heb ik het persoonlijk niet zo op sprintjes of domweg hard optrekken. Ik heb zelf nog weinig meegemaakt dat er een mini echt bij me wegreed. Alleen miniminded kon dat toen ik toch echt mn best deed!

extreme schreef:
111PK @ 5000RPM met een 276 kent

Die wil ik wel eens op de dyno (Speedcentre of BCCP) bevestigd zien...

CMC schreef:

Die wil ik wel eens op de dyno (Speedcentre of BCCP) bevestigd zien...

ik ook 8)

de rolling road uitdraai die ik bij de auto kreeg toen ik ´m kocht gaat tot 5000RPM, 110,8PK.

mijn enige referentie tot dusver is de 1380 van bol, die heeft 85PK op de bank gezet in Geldermalsen, en ik ben nog wel een stukkie sneller. Gevoelsmatig klopt het wel aardig, maar ik ga ´m zeker nog een keer bij Speedcentre laten doorfluiten.

De enige reden dat ik hem niet heb meegenomen op de laatste testdag was ook omdat ie nog niet op Nederlands kenteken staat, en ik een trailer huren ook wat overdreven vond :)

Ik heb vanmiddag een 2.5VR6 (220 HP van m'n maat) helemaal het snot voor ogen gereden met m'n net ingebouwd blok.
Gemeten heb ik nog niet , zo'n VW weegt toch 1300 KG en die stofzuiger van mij 800 KG (gewogen op de stort).
Reken je rijk zou ik zeggen!!!
Stuur het krat bier alvast maar op , 1380SPI , kop rimflo stage 5+ ongelood (kan je niet verder poorten 2mm naar de koeling over) , nokkenstok C-aea-800 (=CA3) (max voor uitstoot) , 3.1 diff met 55% slip diff , verlichte krukas , verlichte stoters , 1.3 rockers (Ja ja ... eerst inrijden) , verlicht vliegwiel , verlichte pulley met trillingsdemper , dubbele ketting met spanner (just in case) , instelbare smeerdruk , geflowed inlaat spruitstuk (swirlflow) , Siacam (koperkleur) , Beru kaarsen , Xtra zware lagers (70-ties) , inno drijfstangen , 6 cc 73.5hepo's 1mm/0.5mm/0.5mm/1mm offset 73.53mm boring (4mm tussen de cilinders) , smeeroliesysteem aangepast op 70PSI constant , oliekoeler , K&N filter , lambda-simulator , en nog veel meer.
...... KRATJE .......
Greetz , Jeroen2 ;)
P.S. Ik heb al ff 185 KM/uur gehaald op m'n GPS maar dan begint hij te zwaaien (ondanks m'n spoilertje ... die niet werkt), morgen ff m'n toespoor wat verder zetten en de shocks wat harder en dan achter wat meer chamber.

Ik heb al ff 185 KM/uur gehaald op m'n GPS maar dan begint hij te zwaaien (ondanks m'n spoilertje ... die niet werkt), morgen ff m'n toespoor wat verder zetten en de shocks wat harder en dan achter wat meer chamber.

Geen stalen zenuwen? ;)

Ik ken mensen die 200+ rijden in een mini op originele 12" stalen wielen met 100% standaard draagarmen/schokbrekers/trekstangen etc.... En dan heel droog zeggen: "goh, hij begint wel wat zweverig te worden!" :9 :o

Maar cool dat hij het nu al zo goed doet! :) Met een injectie mini is dat toch een superprestatie!

taekeb schreef:
Ik ken mensen die 200+ rijden in een mini op originele 12" stalen wielen met 100% standaard draagarmen/schokbrekers/trekstangen etc....

Volgens mij ken ik die ook :)

@jeroen2
Negatief camber (achter) doet niets voor de rechtuitstabiliteit, dat merk je alleen in bochten.
Wat bedoel je met 'het snot vooor ogen rijden' ? Met optrekken vanuit stilstand ? Da's niet zo moeilijk. Golf VR6 2.8 doet 0-100 in 7,8 s en dat is met een goed getunede Mini best haalbaar.

welke auto's hebbe jullie er al uit gereden dan ?

ik een smart :)\\_ maar ik ben me wagentje ook nog aan het inrijden.

of is dit te veel offtopic(??)

Hoeveel km raden jullie mij trouwens aan mijn nieuwe blok in te rijden ?

Ik zelf dacht zo, na 800 km afentoe iets meer gas
en na 3000 km volledig ingereden.

nou J2 kom maar door met die dyno plot..
Speedcentre..(die metingen vallen soms behoorlijk lager uit dan bij BCCP.. dyno's onderling kan je niet vergelijken),en die G metertjes daar geloof ik niet echt in..

120pk.

als je het haalt krijg je die krat zonder problemen.. in jouw geval maak ik er twee van i.v.m. de injectie.

@ extreme..

85pk..110.8 pk..da's 25.8 pk verschil (of 23.1% meer).. dan ben je niet wat sneller, maaar heeeeel veel sneller ( als in, je zit al aan de koffie) zeker als je dat vermogen bij 5000 rpm haalt.

Bobje..

na een paar honderd km met de goedkoopste olie die je kan krijgen.(anders bedden je zuigerveren niet goed in) de boel verversen en moet je gewoon nog pak em beet 2000km normaal rijden.

2 Siryun ,
Wij gebruiken alleen G-meters , die zijn precieser dan de rollenbank!!!!
In de F1 hangt aan de uitgang van deze meter een zendertje (antenne op de kap) en kunnen ze in de pits meteen zien wat de auto doet.
Ook in de motorsport worden ze gebruikt omdat je 3-axis meet en ook meteen kan zien of de rijder wel genoeg doorhangt , ook daar zit een zender naar de pits.
Ik geloof er dus wel in.
Ze zijn btw te koop bij Mparts en je kan je auto daar ook laten testen (volgens afspraak).
Voor hetzelfde geld als 2 rollenbank sessies koop je al zo'n metertje.
Greetz , Jeroen2 ;)

SirYun schreef:

@ extreme..

85pk..110.8 pk..da's 25.8 pk verschil (of 23.1% meer).. dan ben je niet wat sneller, maaar heeeeel veel sneller ( als in, je zit al aan de koffie) zeker als je dat vermogen bij 5000 rpm haalt.

Ik ben in de sprintjes tot nu toe nog niet verder gekomen als de tweede versnelling, :P

Maar als iemand z´n Mini een keer naast die van mij wil zetten? stuur maar een PM.

8)

jah jah...

die G meters zijn nouwkeuriger.. :x |:( :?

die metertjes gebruiken ze vast ook in de F1... wat denk je zelf..

2 Siryun ,
De meter logged zelf 2 uur dus da's voldoende voor een con en kan je achteraf (of real time voor de pro) mooi kijken wat je fout hebt gedaan , bocht niet hard genoeg , niet genoeg geremd , niet op tijd geschakeld , niet hard geaccelereerd , curbstone geraakt , je pitch en roll niet goed afgeregeld , toeren/koppel/BHP-curven , 1/4 mile run , 0-100Km/h acc. , shiftlights , en nog heel veel meer.
Kom 's zo'n run maken ..... dan zie je zelf hoe precies het meet.
Ik geloofde het eerst ook niet maar door een paar keer met 2 meters tegelijk te rijden en dan op precies dezelfde waarden uit te komen doet je wel versteld staan.
Zelfs de klokrondetijd van het circuit en van de meter zijn precies gelijk (moet natuurlijk ook).
Er zijn verschillende merken maar alle pro's gebruiken de GtechProRR , hier zit al meer dan 10 jaar engineering in.
BTW , het leuke ervan is dat hij ook diesels kan meten , zo nauwkeurig zijn deze meters.
Op de rollenbank (weet je zelf ook wel) heb je geen luchtweerstand , de auto zit vastgebonden (hoe vast?) en dus klopt je wielslip/grip dus niet , geforceerde koeling (is dat teveel of te weinig , en niet snelheid gestuurd) , dan het verschil in meten tussen de merken rollenbanken (tot soms wel 10-15BHP verschil van de 100).
Nee , ik ga liever met mijn tijd mee.
Greetz , Jeroen2 ;)

ik ken die g meter dingen wel..

in de F1 (ik ken iemand die voor toyota F1 in Keulen werkt) wordt echt niets gebruikt wat je normaal kan kopen. overigens werkt iedereen in losse werkgroepen die niet weten wat de anderen aan het doen zijn i.m.v geheimhouding, echt bizar)dus zeggen dat deze meter in de f1 worden gebruikt is zo ongeveer het zelfde als zeggen dat wielen goed zijn want die heeft Schumi ook.

dat twee van die metertjes hetzelfde aangeven is wel lekker dan heb je hoogstens een systematische fout.ik ga er geen kopen want ik heb er niets aan voor het afstellen..en aan een dyno wel.

je moet natuurlijk de varibelen noteren bij elke dyno sessie.. luchtdruk. temp. bandspanning. i.t.t
g-meters kan je wel goed bakverliezen meten bij speedcenter.

maar buiten bocht snelheden, rondetijden.. rempunten mappen.. etc.etc gaat het mij om de PK/koopel afleiding die net zo goed van vele variabelen afhankelijk is. luchtweerstand is een groot vraagteken. evenals rol weerstand, bakverliezen etc.etc.

ik wil wel een keer een sessie doen met zo'n ding als die van mij af is (duurt nog wel even). dan heb ik dyno gegevens en kunnen we kijken wat het doet

We hebben al diverse moderne merken auto's gemeten die ook al op de rollen hebben gestaan en moet zeggen dat de effectieve vermogens kloppen met de motorgegevens wat absoluut niet klopte van de rollen.
Maar ik hou er over op , wij meten en engineeren alles wat los en vast zit en blijven dit ook doen.
Greetz , Jeroen.

Wat je ermee doet is spannender... Als je snellere rondjes kunt rijden op bijv. Zandvoort dan ben je daadwerkelijk sneller.

Anders niet.

Vrij simpel. :)

morgen weer.... :9 8)

200+ met een Mini op standaard velgen en standaard onderstel? Wil ik toch wel weten wat voor een motor daar in zit en ben je volgens mij een beetje gestoord.

In de laatste Miniworld staat een oerlelijke Van met Honda conversie. Het ding is nog eens getunede ook en heeft 200pk aan de wielen (17" trouwens). Geschatte topsnelheid 220km per uur (140 mijl).

Om 200 echte km te kunnen rijden in een Mini heb je minimaal 125 pk aan de wielen nodig, denk niet dat er veel Mini's in Nederland zijn die dat halen.

Mijn Midas met MG Metro stage one haalt 172 echte km, maar die heeft dan ook een "iets" betere stroomlijn.

Dennis

Die denkt dat veel claims qua vermogen en topsnelheid gebakken lucht zijn.

Er zijn wel wat honda conversies in NL die echt die 200 wel halen... Ook op stalen 4,5j wielen met keiharde dunlop banden... Geen gebakken lucht, maar meerijd ervaring. Ik kom niet verder dan 170 op mn teller met een 3,44 in zn 4 aan het einde van zn latijn... iets harder mag wel, maar iets eerder op die snelheid zijn ook wel...

Ik heb het niet over de Honda conversies want die hebben minimaal 130pk en vaak meer.

Ik heb het over allerlei claims van 1000cc die 170 halen en vrijwel standaard 1275 (of wat getuned) die 180 zouden halen.

Als jouw 1380 maximaal 170 (misschien met een wat betere afstelling meer), maar dan is de rest voor mij toch echt gebakken lucht.

Dennis

Heeft vooral te maken met eindoverbrenging. Ik haal de 170 met 3.2 en hij doet hetzelfde met 3.44 Scheelt nogal wat toeren, en rolweerstand en dergelijke spelen ook een belangrijke rol daarbij. Vermogen is voor de snelheid maar een kleine factor....

Kevski Style schreef:
Vermogen is voor de snelheid maar een kleine factor....

Leg dat eens uit? Volgens mij is vermogen alles voor topsnelheid. Op een gegeven moment is het vermogen aan de wielen hetzelfde als het vermogen van lucht, rolweerstand en evt hellingsweerstand en dan ga je dus niet harder meer.
Verschillende diffs betekenen dat je bij een bepaalde snelheid een ander toerental draait en dus op een andere plek in je vermogenskromme zit (en daarom meer of minder vermogen hebt.)

Ok, komt ie dan:

Vermogen heb je in theorie nodig om de luchtweersatnd te verbreken. Bij een mini is deze erg hoog door de hoge Cw Waarde. Maar waar je geen rekening mee houdt is de eindoverbrenging. Eeindoverbrengeing houdt in het aantal omwentelingen die je in elke verselling nodig hebt om een bepaalde snelheid te halen in elke versnelling. Een 3.1 draait bij 130 KM/PU (op de teller) 4000RPM. Een 3.44 doet dat bij hetzelfde snelheid een stukje harder. Als ik me niet vergis zo rond de 4400RPM. Stel nu dat je vermogen peikt om de 4400RPM maar de luchtweerstand eigenlijk te hoog isvoor het vermogen op de 4000RPM, dan wordt je dus tegengehouden door de lucht. Verder spelen er nog een groot aantal factoren mee, zoals luchtweerstand van de auto (lam[pjes en spoilers en zo'n beetje alles wat uitsteekt verhoogt die weerstand, en dus heb je meer vermogen nodig). Rol weerstand: (zelfde verhaal, maar dan door de bandenspanning, soort rubber, breedte en gewicht) En natuurlijk ook de aandrijvingsverliezen: Versnellingsbak, koppeling. Ala dat soort dingen spelen mee. Vermogen is daar slechts een ondereel van. Zo kan een auto met minder vermogen harder lopen als iets metveel vermogen....

Kevski Style schreef:
Zo kan een auto met minder vermogen harder lopen als iets metveel vermogen....

Ja daag...dat kan er bij mij niet in hoor...
Tuurlijk je hebt wel gelijk wat betreft de rolweerstanden e.d. maar een Mini met 55 pk loopt echt niet harder dan een Mini met 70 pk...

Rene schreef:
Kevski Style":1vdhhyit]Zo kan een auto met minder vermogen harder lopen als iets metveel vermogen....

Ja daag...dat kan er bij mij niet in hoor...
Tuurlijk je hebt wel gelijk wat betreft de rolweerstanden e.d. maar een Mini met 55 pk loopt echt niet harder dan een Mini met 70 pk...[/quote:1vdhhyit]

ik denk dat ie wel gelijk heeft hoor
pak een 1380 met 100 pk en zeemax set spoiolers bullbar 4 antennes op 13*8 j velegn met 195 banden

en zet die naast een goed lopende 1000 zonder opsmuk en de standaard 145 vegjes en een minimaal aan uitstende voorwerpen en bij grotere snelheden zal je zien dat ie de 1380 aardig bijhoud..

natuurlijk zit ik ook liever in de 1380 want bij lagere snelheden merk je wel dat lekker optrekken van de 1380's koppel 8)

It's all about the gearing. Ok, ervanuitgaande dat de FD's hetzelfde zijn en de auto eigenlijk ook, dan zal eenzelfde mini met eerst een 1000cc en dan een 1300cc harder lopen op de 1300cc. Maar wanneer zijn de omstandigheden nauw identiek? Iedereen weet dat geen 1 mini hetzelfde is. En wat te denken van een scherpe nokkenas? Die hebben zo'n nauwe powerband dat je het met de huidige versnellingen niet meer redt. Zal allemaal aangepast moeten worden. En ja, tuurlijk zal een mini met 70Pk in de emeste gevallen wel harder lopen als een mini met noem maar wat 40 PK. Maar als diezelfde mini van 70PK zaijn max vermogen krijgt op 3500RPM en die met 40PK zijn max vermogen krijgt op 5500RPM, dan kan de mini met 40 Pk wel degelijk harder lopen, puur omdat de versnellingsbak ervanuitgaat dat het vermogen rond de 5000RPM hoord te liggen....

Blijft nog steeds het feit dat een auto met meer pk's 99 van de 100 keer sneller is. Natuurlijk heeft elk diff zo zijn ideale toerental waarbij deze het beste zal presteren.

Een auto met 70 PK heeft over het algemeen een bredere powerband als eentje van 40 PK en zal dus minder kritsich zijn.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen te verzinnen, maar ik blijf erbij dat meer vermogen betekent dat je harder gaat. Waarom zijn ze in de F1 dan altijd op zoek naar meer vermogen, wanneer het in deze redenatie soms niet uit zou maken?

Dennis

Omdat we het daar al over een aangepaste versnellingsbak hebben. Stel je hebt een 1380 met laten we zeggen 296 nokkenas. Powerband zal ergens op de 4000RPM beginnen, tot 8000RPM. Als je daarvan je bakverhoudingen niet aanpast zal die buiten zijn gebeid schakelen, omdat de huidige versnelling te lang zullen zijn. Ook al heeft ie dan 120Pk. De mini met minder vermogen zal dan veel sneller zijn. Puur omdat die het vermogen op de weg kan krijgen, omdat het toerengebeid groeter is....

Je redenatie van meer vermogen is over een grotere toerengebied bruikbaar klopt dan ook vaak niet. Vaker is de regel:Des te scherper de nokkenas, des te kleiner is de powerband....

Als je zoveel geld aan je motor uitgeeft ben je hopelijk wel zo slim om ook de bak en het diff aan te passen. Maar er zijn altijd wel dwazen te vinden.

Toch blijf ik de redenatie vreemd vinden dat een 40 pk Mini sneller kan zijn dan een 120pk-er (misschien op de eerste meters), maar ergens rammelt het.

Dennis

Daarom is het jammer dat de minisevenclub weinig sportevenementjes organiseert. Simpele dragrace evenementjes, we hebben geen bergen hier, anders zou een hillclimbje weleens leuk zijn... Dynojet pk's op een a4tje zijn opzich geinig, maar ook niet echt "krantwaardig".

Wat voor mij telt is de werkelijke actie. De theorie klopt vast allemaal, maar is nogal stoffig pas spannend als deze werkelijk uitgevoerd gaat worden!! :)

helemaal mee eens, een circuitdag met een wedstrijdje erbij kan geen kwaad.

net zoals de miglias en sevens, beetje knokken om de eerste plaats, dan moeten er alleen wel klassen gemaakt worden.

mvg robert

Probleem is de verzekering die evt. schades ontstaan op zo'n evenement niet dekt. Daardoor is de deelnemersgroep ineens vrij klein...

Je bent toch ook afhankelijk van de rest van het deelnemersveld. Bij een soort van individiduele stuurvaardigheid heb je hier minder last van en heb je het lot meer in eigen hand.

Maar dat is dan weer geen directe krachtmeting...

ben ik het helemaal mee eens, daarom had ik het ook over verschillende klassen, de snellere jongens die zuinig zijn met hun auto en de minder sneller rag jongens... of ziets in ieder geval...

dan kun je zien wat je wil, nog betere ideeen voor indelingen?

mvg robert

Hoe gaat dat dan op die circuitdagen waar je aan meedoet Taeke...ook veel rauwdouwers daar of valt het mee?

Ik zit eraan te denken om in september met de Midas te komen gewoon om eens te zien hoe deze zich verhoudt met de Mini's op het circuit.

Dennis

ja, soort van kwalificatie doen eerst.

Of op motorinhoud.

Ik denk dat de snellere jongens opzich niet zo zuinig zijn op hun spul. Zuinig en verstandig gaat goed samen. Niemand zit op schade door lompe acties te wachten. En ik denk dat de raggende mannen raggen omdat hun spul toch waardeloos en traag is.(even lomp kort door de bocht omschreven) :)

Maar zoiets als het fiat uno club holland circuitdag evenement(zie:(zoekfunctie)staat wel ergens in topic "evenementen") als begin dit jaar gehouden werd in lelystad zou de Mini7club ook kunnen doen. En misschien voorzichtig ook iets uitbreiden met een sprint of een 4x knock out systeem ofzo... En dan starten dmv. kwalificatietijden. Maar zoiets vraagt nog best veel organisatie. tijdwaarneming etc. Het competitieve gebeuren moet je maar net aanspreken... De groep waarvoor je zoiets op touw kunt zetten is minder groot dan de groep die je blij maakt met een puzzelrit denk ik.

Hoewel een hoop miniliefhebbers denk ik wel zouden komen kijken bij een bovengenoemd en goed gepromoot evenement. Vaak worden er daarna plannen gemaakt om ook eens deel te nemen aan zoiets... De kat uit de boom kijken... :)

Dennis schreef:
Hoe gaat dat dan op die circuitdagen waar je aan meedoet Taeke...ook veel rauwdouwers daar of valt het mee?

Ik zit eraan te denken om in september met de Midas te komen gewoon om eens te zien hoe deze zich verhoudt met de Mini's op het circuit.

Dennis

zie: www.clubspcials.nl (en/of lees bij evenementen op dit forum)
en ook: http://www.de-vijverberg-trofee.nl/
en ook: www.circuitdag.nl
www.htscircuitdag.nl

Waar ik aan meedoe is puur vrijrijden. Oftewel rondjes rijden op Zandvoort/Assen/Zolder. Weinig eisen, geen competitie of winnaars of verliezers. Beetje ervaring opdoen is mijn grootste doel. Ik wil toch wel mijn licensie gaan halen en via de www.harc.nl deelnemen aan trainingen en wedstrijden vanuit de harc georganiseerd.

Bij de clubspecials zoals die ook in September gereden worden zijn er erg veel deelnemers. Deze worden wel ingedeeld op "kunnen" en redelijk op vermogen. Dit om gevaarlijke situaties te voorkomen. Dan is er vaak een Recreatieve klasse voor de kennismaking en een Sportieve klasse voor de gevorderden. Gewoon een leuke en betaalbare ervaring om je auto eens flink de sporen te geven. Mijn eerste keer was met de jetblack (ex dennis mini) en vanaf toen was ik verkocht. :9

(omdat dit een erg informatieve offtopic post is doe ik hem niet als PM) excuses voor het offtopic content.

Wat kost dat ongeveer om van een 1300i, een 1380 te maken als het mijn zaken zijn.
Zou er graag een gedacht van hebben want zou het mss ook wel laten doen, maar dan ook met nokkenas enzo te veranderen.
De 110pk zijn die moeilijk te bekomen bij een injectie of kan je dan beter een carb zoeken??
Ik zou er wel 2500 a 3000€ willen aan geven voor de motor en de versnellingsbak alleen maar heb ik dan al een lekker rijdend bakje?? :)" title="Evil" /> :D

greetz Koen

Denk dat je hiervoor het best even contact kunt opnemen met Jeroen2. Die is wel de I-specialist hier en die kan je vast en zeker goed adviseren hierover.

Ik heb net ff een foto erbij gezet op m'n homeless site van m'n blok net voor we n'm er inprakten.
Dit is dus die 1400i waar zoveel over te doen is geweest.
De volgende 1525+i staat al in de planning voor deze winter , hiervoor gaan we naar Japan om zuigers te halen die zelfs David nog nooit heeft durven gebruiken.
De offset zal ongeveer 1.5mm worden voor 1 en 4 en ongeveer 0.75mm voor 2 en 3.
De zuigers zullen de grootste (76+mm) zijn ooit gebruikt in een A+ blok waarbij we wel nog de 2.12mm tussen elke cilinder houden (net als bij David met z'n 74.7mm zuigers).
Door de grote offset boren we dwars door alle olie kanalen (heb ik nu ook bij m'n 1400) maar die sleeven we dan weer , voordeel daarvan is dat we dan ook weer de kanalen groter maken voor betere smering.
Krukasje is al klaar , het A+blok is al ge-X-rayed of dit erin past (ruim!! bij deze) want het kan bij lange na niet bij alle blokken (ligt voornamelijk aan de koelwanddikte).
Bij cilinder 4 lopen er zelfs 2 olie-pijpen onder de zuiger (8mm onder de olieschraapveer) door bij het odp van de zuiger op 2mm thv de zuigerpen aan de oliepompkant (check in vizard bv , staat 'n foto) , zo zit het nu ook in m'n 1400 (meer als test).
Dit is een deel van het hemd en daar heb je met de nieuwe zuigers 4mm ruimte , en da's weer te gebruiken natuurlijk).
Greetz , Jeroen2.
Je kan me altijd ff mailen voor wat specifieke foto's van het 1 of ander , m'n site is een beetje klein maar ik heb nog zo'n 1500 mini-techniek foto's op m'n maxtor staan.

In het "1000 of 1300" topic gaat het over de basis. Jij kiest wel overduidelijk voor de bigboreclub! Leuke projectjes! Maar kun je Meanie ook een goed advies geven? Ik dacht dat er in het 1380 topic ook een 1380i was die een beetje tegenviel kwa prestaties?

ik zou zeggen als je een 1380 wilt maken doe dat met een carb, dat is een stuk makkelijker en goedkoper dan een injectie mini 1380 maken, naja je behaald de betere resultaten met een carb voor minder geld.. een injectie vereist toch een helehoop kennis!! en een hoop duur spul..

Ik ken naast mezelf dus niemand in nederland die een 1400 i rijdt!!
Die van mij loopt als de brandweer (116bhp) , bij 6000rpm netjes 180 op de GPS (3.1 diff en 6J12) met de goede brandstof en hij moet zeikheet zijn.
Ik heb er nu alweer zo'n 7000Km op zitten en geen centje pijn gehad.
De volgende (1500 i) krijgt een zwaarder diff. dan loopt hij nog harder , m'n hoogste koppel ligt nu zo rond de 4000-4500rpm en de bhp's zijn daar vrij stabiel.
De ellende is dat ik letterlijk elk onderdeel in en aan de motor heb aangepast behalve de computer (je ziet dat dit ook niet hoeft) , en volgens m'n lambda-meter heb ik nog steeds brandstof over!!
Het moeilijkste was het stationaire toerental te vinden (de ecu wil naar 800rpm) , en met m'n extreme nokkenas was dit eigenlijk niet te doen.
Dit hebben we opgelost door een klep van een subaru te gebruiken (grotere diameter) en er stapsgewijs een gaatje (valse lucht/brandstof) in te boren tot deze rond de 800-1000rpm blijft lopen (dus maar iets hoger) als hij warm is.
Ook is het huis en downpipes volgens W&P helemaal geflowed wat ik al had getest op m'n 1275je.
Verder ging de bouw eigenlijk makelijk (veel tijd en geduld) en was ik totaal ongeveer 1500 Euri kwijt aan nieuw materiaal voor de revisie en aanpassing van blok , kop , bak en ejectorbehuizing.
Daar komt dan wel bij dat ik alles maar dan ook alles zelf heb gemachined/geflowed/aangepast (het uitboren van de cilinders samen met m'n buurman) en gemonteerd.
De demontage van het oude blok en montage nieuw blok in de mini is gedaan in de garage van Mparts met de hulp van m'n maten van de MAV op een zaterdagje.
Het inrijden was meteen naar Salou heen en weer!!
Als je zelf veel kunt en je bent werktuigkundige (het nodige rekenwerk is namelijk ook nodig) bouw je dus ruim onder de 2000 Euri een compleet race-blok zelf.
Dit kost meer tijd dan je denkt omdat de specifieke onderdelen niet altijd de tijd komen die je zou willen.
Qua uren rijst het de pan uit , alleen al m'n kop flowen en opbouwen was al 42 uur en daar gebruik ik een profi machine voor die 18000rpm draait bij 7bar druk met widia en hss frezen.
Zittingen vrezen , rimflo kleppen balanceren cr aanpassen en balanceren , etc.
Heel wat meer zorg dan een std stage X kopje wat zo van de plank komt zeg maar.
Kortom ... koop een 2de blok en bak en ga bouwen totdat hij helemaal klaar is en dan ff wisselen.
Greetz , Jeroen2 ;)

En dan ben je klaar... Begin je meteen aan een nieuw (nog extremer) project! :D eigenlijk is het hobby... ;) Ik moet zeggen dat de kosten me meevallen. En de uren me tegenvallen... Maar daar is het ook hobby voor. Je vind het blijkbaar niet vervelend om te doen toch?

Maar waarom een I? Heb je geen zin om een carb. blok te bouwen? Ben wel benieuwd wat het resultaat dan is.