Wie heeft er ook 1380cc?

RE: Wie heeft er ook 1380cc?

Ah, ik wist niet dat het zo vers was allemaal? Helaas is ook dit jaar het oldtimerfestival weer gelijk met Mini in the Park.

ik heb ook een 1380....
brittish racing green met wit dak...:D
dubbele su carb`s en de hele zooi wat erbij hoort om snel te maken.
ben alleen nog op zoek naar de oplossing om de kleppen goed te krijgen en te houden.....
ze gaan nl elke keer tikkeren,
nu heb ik ze al eens afgesteld maar getik komt telkens terug.... :?
kortom word er getikt van hahahaha,iemand een idee met oplossing?
groeten niels

Misschien moet je er wat anti "tikkerdetik" sap in doen?

Niet echt een duidelijke omschrijving, niet echt een duidelijke oplossing ;) :9 \\:)/

mijn eerste ritje wordt het imm...dus dan heb ik iig al de helft van de inrij km's gemaakt :)

Heeft er iemand die het met enige zekerheid kan zeggen of ik met men huidige 1380 -276kcam-dubbele hs4- stage3 kop- verlicht vliegwiel enz..,
Iets van extra winst kan bekomen door een 3 into 1 spaghetti stuk en stage4 kop te plaatsen ??
Ik heb nu 90pk op de rollenbank
Ik stel hier de vraag mischien dat er een aantal onder jullie dit al gedaan hebben vandaar, want een verkoper zegt altijd dat het goed is enz...

grtz

Als het een big bore 3-1 of bigbore LCB (hoewel een LCB beter met deze spec) is dan zal het iets schelen in het top van de toeren ivm als je nu een medium bore LCB hebt.

Een stage 4 kop is een full race spec dus dat brengt ook wel iets extra bovenin. Het hangt ook af op welke compressieverhouding je met de nieuwe kop uitkomt.

Als je dan toch bezig bent zou ik ook een 286 nokkenas erin zetten dan (uitlaat, kop en nokkenas) zit je wel aan de 100 rollenbank pk's.

Is dat vermogen na het afstellen? Kevin had maar 5 pk minder met een 1275 en 276 nokkenas... Die had een hif44 carburateur. Maar dat zal het verschil niet mogen maken denk ik. Hi-lift (1.5) rockers er al in? Het extra vermogen van een spruitstuk zal niet heel veel zijn, maar alle beetjes helpen en als het geheel goed is en de boel goed afgesteld is dan heb je een fijne motor. Ik blijf steeds hangen bij 85pk. met diverse nokkenassen en koppen en toeters en bellen... Maar dat is met 1275 motoren.

Zie laatste Mini Magazine.

Ja dit is het resultaat na het afstelsessie en zonder hi-lift rockers ,ik zit nog met de originele rockers
Maar ik zou graag met dezelfde nok blijven rijden omdat hij in alle gebied goed rijdbaar is ,uiteindelijk 6pk verschil met een bevriend mini rijder
Zo zit ik met een vraag waar zit hem da verschil dan want van sommige motors spec. verwacht je gewoon meer
Alhoewel dat een mede forumlid ook op de rollen ging met zijn 1380(wel met een hiff44!) en 96pk's had met de volgende spec.:newly built Richard Longman 1380:

New AE Pistons and Rings
Big, Main and Cam Bearings Replaced
Centre Main Strap
Longman GT Race Head 36/30 valves with rim flow race valves and double valve springs
Pressed Steel Rockers
Light weight follower
Kent 296 Scatter Pattern Camshaft
Vernier Belt Drive conversion
Adjustable oil pressure switch
Lightened and Balanced Flywheel
AP Race/rally Clutch plate
LCB exhaust heat wrapped
Strenthened Gear box
Centre oil line pick up

Dat jij 90 pk hebt met een 276 is redelijk, maar dat iemand met bovenstaande specs maar tot 6 pk meer komt is wel opvallend. Volgens mij rijden de Lintings ook met een dergelijk blok alleen voorzien van split Webers en die komen tot iets van 115-120 pk.

Dennis

Dat klpot Jaap had ook gezegd moest hij die hiff44 vervangen door weber dat hij de +100 wel zal halen

Zodus ik ga er nu vanuit dat ik een hoop geld uitgeef om mischien 10pk meer te hebben met mijn huidige motor spec.??
Dan is er stof genoeg om erover na te denken om het niet te doen en mischien verstandiger om mijn geldbeugel dicht te houden

grt

De laatste paar pk zijn altijd het duurste en vaak het geld niet waard.

Greetings

Ik denk dat de goedkoopste oplossing om meer pk's te krijgen een andere nokkenas is, een 286 oid. Verder zal de winst marginaal zijn. Misschien kan een setje Hilift rockers nog iets uitmaken icm de 276.

Dennis

Om optimaal gebruik te maken van je Stage 3 kop is het verstandiger om toch een keer een andere nokkenas te plaatsen, anders is dat ook zonde van het plaatsen geweest...
En inderdaad een setje Hi-lifters om het af te maken..

Een 276 is veel fijner rijden. Die zou ik lekker laten zitten. Heb met allebei de nodige ervaring en ga in de estate weer een 276 zetten. Wel icm . 1.5 lift rollers overigens. Heb dan dezelfde specs als Kevin had bij Spamspeed en dat was wel okee. Met die 286 moet je constant hoger in toeren gaan rijden (tov de 276)om hem juist te benutten.

Die 90pk is niet zo heel gek hoor, en door de grotere inhoud zal je ook wel een berg koppel hebben. Jaap roept altijd dat koppel niet spannend is, maar voor een straat auto kan het de rijdbaarheid wel flink vergroten. Met maximaal pk uit mn blok reed hij eigenlijk alleen lekker bij constant volgas rijden. Dat is gewoon niet realistisch. Dus toen na een halve dag afstellen op de rollen toch maar weer besloten om zelf wat te klooien en de boel meer op rijdbaarheid af te stellen...

Maar ben je niet tevreden over het presteren? Sinds ik met een 3,76 final drive aan het rijden ben is het gevoel van vermogen ook toegenomen trouwens. Meer schakelen en meer in hoge toeren rijden. Helemaal waardeloos als je op de snelweg aan het rijden bent, maar op het circuit ga je harder de bocht uit en haal je meer dan 6000rpm in zn 4. Dat redden de meeste mini's zelfs op de snelweg niet door de lange eind overbrenging.

Ik geloof dat toch de kop en de combinatie van onderdelen goed op elkaar moeten aansluiten. Het blok van mede forummer "Inno cooper" (gebouwd door mr. Calver) heeft ontzettend veel vermogen en zou toch goed rijdbaar zijn doordat het vermogen er al vroeg aanwezig is. Met een 286 of een 296 moet je eigenlijk teveel toeren draaien en dat wil je niet constant.

Paul "Bosroamer" had ook 90pk uit een 1275 met een sw5. Met een goede kop en afstelling is dat blijkbaar haalbaar. En door het karakter van zo'n nokkenas kun je in zn 4 uit een rotonde komen. Dat hoef je met een 286 of hoger niet te proberen.

Ho ik ben uitermate tevreden over de behaalde resultaat en zeker het rijgedrag/prestatie gezien van deze setup d:)b (op de openbare weg heeft hij zeker geen slakkegang, trekt overal goed op

Daarom dat ik echt wel de 276 wil behouden, het ging mij enkel om het gedacht om de motor nog wat meer te prikkelen laten we zeggen door een paar aanpassingen te doen maar als dat minimaal is aan pk winst dan hoeft het overigens zeker niet voor mij, maar oke mischien dan wel de 1.5 rockers ;)

grtz

Mijn 1380 rijdt ook weer.

http://www.racingmini.nl/Multimedia.htm
2 linkse filmpjes zijn met nieuwe blok. Rij nog rustig in. niks boven de 4500 toeren.

Ergens in dit topic staan wel de specs.
Kort samengevat:
MED motorblok 1380cc
Omega zuigers
Piper XTR nokkenas (300/312)
Alles verlicht
sc/cr versnellingsbak
Weber DCOE

Ha Maarten, Goed bezig! Beter een beetje rustig kilometers maken en snel wat olie wissels doen en dan naar een rollenbank voor het afstellen. Dan voorkom je wellicht weer vroegtijdige ellende. Je hebt een Weber dus dat afstellen zal wel goed komen.

En dan het "circuitrijden" topic een beetje volgen en een keer aanhaken als er meer gaan rijden. Dan heb je pas echt lol van je mini! :) (heb je hem weer....) hahaha

taekeb schreef:
Een 276 is veel fijner rijden..

My bad.. dacht gelezen te hebben dat de originele nokkenstok er nog inzat...

mini75 schreef:
Ja dit is het resultaat na het afstelsessie en zonder hi-lift rockers ,ik zit nog met de originele rockers
Maar ik zou graag met dezelfde nok blijven rijden omdat hij in alle gebied goed rijdbaar is ,uiteindelijk 6pk verschil met een bevriend mini rijder
Zo zit ik met een vraag waar zit hem da verschil dan want van sommige motors spec. verwacht je gewoon meer
Alhoewel dat een mede forumlid ook op de rollen ging met zijn 1380(wel met een hiff44!) en 96pk's had met de volgende spec.:newly built Richard Longman 1380:

New AE Pistons and Rings
Big, Main and Cam Bearings Replaced
Centre Main Strap
Longman GT Race Head 36/30 valves with rim flow race valves and double valve springs
Pressed Steel Rockers
Light weight follower
Kent 296 Scatter Pattern Camshaft
Vernier Belt Drive conversion
Adjustable oil pressure switch
Lightened and Balanced Flywheel
AP Race/rally Clutch plate
LCB exhaust heat wrapped
Strenthened Gear box
Centre oil line pick up

:D dat mede forumlid ben ik dus.
Toch raar dat ik al zoveel over 1380 motoren enz heb opgezocht en dit topic telkens over het hoofd zag.
Hebben jullie gezien mijn spec nog raad om boven de 100pk te komen?
Ik heb al veel gelezen over roller rockers, maar velen raden het af in combinatie met men 296 SP nokkenas. Na wat gespaard te hebben (studentenbudget, af en toe gesponsord door vaderlief) ben ik ook aan het uitkijken naar een webertje, naar welk type moet ik hier zoeken ? DCOE 40 zou te min zijn, dus dan rest ons nog de 45 en de 48 en de sproeiers die erin moeten?
Ook heb ik een elektronische ontsteking zonder vacuumvervroeging, hier kreeg ik van Jaap de raad mee om dus wel z'on vervroeging te voorzien... wat zijn de voor-en nadelen hier aan?

En tenslotte: Is het realistisch om met deze veranderingen te mikken op 110-120 pk, want voor 5pk ofzo extra hou ik het wel bij de originele spec.

Zo, veel vragen ineens :D maar ik vraag het liever eerst aan mensen met kennis erover voor me alweer (en mss onnodig) in de kosten te werken.

O ja ik lees ook heel vaak dat z'on 296 niet aangenaam rijd en dat kan ik bevestigen onder de 3000 toeren ist niet echt je dat. Maar het geluid en gevoel boven de 3500 maken dan weer dat ik niets anders meer zou willen en aan dat gehobbel zo nu en dan raak je dan wel gewillig gewend. :D

Groeten

Je hebt het over wielpk's mag ik aannemen. Longman is geen troep om het maar zo uit te drukken.

Een webertje hoort er eigenlijk wel op met deze spec. Hoewel de extra pk's wel meevallen. Ik meen dat Vizard er 5-8pk (krukas) erbij kreeg door een Weber.

Verder is een vacuumvervroeging wel fijn als je hem dagelijks gebruikt, maar je nokkenas is vrij wild en zal niet zoveel vacuum genereren. Verder zie je nauwelijks vacuumvervroeging bij diegenen die met een Weber rijden.

vacuum vervroeging zal je geen extra pk's opleveren alleen maar een beter brandstof verbruik

Een 45 weber is begint wel gewenst te worden met die specs (en alleen al voor het geluid)
Een 48 is niet nodig en alleen maar zeldzaam duur.
Al word het lastiger je mogelijke vacuum vervroeging aan te sluiten aangezien een weber er geen plek voor heeft
Je huidige ontsteking vervangen voor een custom build van bv Aldon kan je een betere koppel curve opleveren maar max power vind je er niet mee.

Geen idee hoe die kop er uit ziet (heb hele slechte "longman" koppen gezien) poort werk van bv Keith Calver of Swiftune is echt super en zou mogelijk een plus kunnen zijn
Maar dat hangt erg af van je huidige (statische) compressie, heb je die berekend?
Als die nu bv 1:10.5 is dan kan je met zo'n nokkenas wel naar 1:12 dat levert echt power op en maakt hem onderin wat rijdbaarder
wel altijd braaf 98 tanken (zal je nu ook al wel doen)

Roler rockers
gewoon vragen aan Kent die weten wat het doet en of het kan (ik zou het proberen)

Samen gevat
-45 weber
-betere kop voor betere flow en hogere compressie (of huidige bewerken)
-1.5 roler rockers
-Aldon een ontsteking laten maken voor een super curve

Dan moet je het over de 100 (gok op 110) kunnen slepen
maar als je de kosten per pk bekijkt lekker zo laten en blij zijn met het vermogen

nonono schreef:

Geen idee hoe die kop er uit ziet (heb hele slechte "longman" koppen gezien) poort werk van bv Keith Calver of Swiftune is echt super en zou mogelijk een plus kunnen zijn
Maar dat hangt erg af van je huidige (statische) compressie, heb je die berekend?
Als die nu bv 1:10.5 is dan kan je met zo'n nokkenas wel naar 1:12 dat levert echt power op en maakt hem onderin wat rijdbaarder

Ok dank je voor de tips,
Ik blijf uitkijken naar een webertje dan.

En die compressie berekenen hoe doe ik dat juist en hoe kan je die verhogen en verlagen dan?

Groeten

je statische compressie hangt af van een heleboel factoren.
het makkelijkst is alles invullen in een formule en die het werk laten doen zo als
link

Daar zie je dus ook welke info je nodig hebt.

Je statische CR kan bij you hoger zijn omdat je een redelijk wilde nokkenas hebt.
door dat die de kleppen langer open houd daalt je dynamische CR en krijg je geen last van pingelen

Ok eens proberen uit te vissen voor wat al die getalletjes staan :D

Nog een vraagje: Weet er iemand welk type dellorto carbu's dit zijn:

En of ze een verbetering bieden tov. een hif 44 en/of vergelijkbaar zijn met een webertje?

Groeten

cool enkele delorto's waarschijnlijk 38 of 40 mm erg leuk maar een gewone weber 45 dcoe is een stuk makkelijker met jets sproeiers e.d.
leuk als periode mod anders niet

Dat zijn Dellorto FZD's.
Systeem kwa carburatie is vrijwel gelijk aan zijn DHLA broertje maar dan met slechts 1 gasklep in plaats van dubbel.
Groot voordeel is de compacte bouw, bijna als een SU of Stromberg carburateur. Dus het inlaat traject op de siamese inlaatpoort kan kaarsrecht.
Door het ontbreken van een onderdrukzuiger met naald zoals de SU heeft, zal deze carburateur wat meer aanzuiggeluid geven. Voor velen klinkt dit geroggel als muziek in de oren (mij ook)
Sproeiers en mengbuizen zijn goed te krijgen.
Het zijn wel 32-ers dus beetje krap voor een 1380.

streetscreamer schreef:

Het zijn wel 32-ers dus beetje krap voor een 1380.

Aaaah de rest van je antwoord klonk zoveelbelovend, klinkt eerder als een downgrade van een hif 44? Spijtig want ze waren niet zo duur en vond het wel iets speciaals hebben. Merci e

Groeten

Ik heb wat vraagjes over de 1380 motorblokken... Waar krijg je deze? Of waar kan je je oude 1300 laten opboren? Ik heb al eens op de site gekeken bij MED engineering maar zit er ook zo iemand in Nederland? Of kom ik dan een 1300 naar Engeland op te sturen?

Ik heb op dit moment geen mini :( omdat ik er (nog) geen plaats voor heb, helaas. Maar ik zou graag aan de Mini Madness meedoen.

Er zijn verschillende revisiebedrijven in Nederland die je kunnen helpen. Tik op Google maar eens motorenrevisie in.
Je kunt ook bij de sponsoren van het forum navragen. Die hebben ook contacten die je verder kunnen helpen.

Elk blok begint als een std 1275.
Dat word opgeboord om zuigers van 73.5mm te accepteren en voila een 1380 is geboren.

Lees Vizard dan leer je een boel handige dingen over snelle mini blokjes.

Mijn 1380 gaat er weer uit en als het niet hoeft zou ik er ook nooit meer aan beginnen.
Lekker naar 1293 voor mij!

Waarom? Niks mis met wat extra cubic inches toch?

-Goedkopere zuigers
-Zonde van het a-series blok wat op std boring is (inline a-series zijn wat zeldzamer dan voor fwd)
-Komt wat CR betreft beter uit met een snelle kop die ik heb liggen.
-betrouwbaarder (hoe betrouwbaar die 1380 ook kan zijn die extra mm tussen 2 en 3 kunnen geen kwaad)

In dit geval genoeg redenen.
Als je blok nog niet op +060 is zou ik het niet meer doen.
Die paar CCtjes maken voor een straat auto in power niet zo veel uit.
En met een race auto win je meer tijd als je het geld uitgeeft aan extra track time/cursus of lichtere onderdelen.

De zeldzaamheid heb je een punt mee, maar je kunt altijd nog losse liners kopen om weer kleiner te gaan...

Alle beetjes helpen. Ik ben het in elk geval met je eens dat onervaren rijders beter geld kunnen uitgeven aan circuitdagen dan aan onderdelen als ze sneller willen worden. :)" title="Evil" /> Ik heb nu een blok met 73mm zuigers staan vanwege diezelfde reden. Kan altijd nog een 73,5 in daarna!

Iedere hobby rijder kan beter geld uitgeven aan meer circuit training!
Of aan de lijn doen ;)

Heb wisselende verhalen gehoord over de liners van 1380 terug naar std

mijn 1380 cc mini(1985) staat alweer een jaar of 6 geschorst enstuk te wezen in de garage, komt elke keer weer wat tussen als ik hem wil laten maken. ik weet eerlijk gezegd niet echt een idee wat er allemaal intern is aangepast,behalve dat er een 40mm weber op zit, Toen ie nog niet kapot was ging het wel als de spreekwoordelijk brandweer en aangezien de rest van de mini ook op behoorlijk wat punten is aangepast (rolkooi, metro schijfremmen etc etc etc) ga ik er vanuit dat er niet alleen is opgeboord en een weber opgeszet, dus intern zal er nog wel meer niet standaard zijn.

Hey mannen,

Ik ben er nog niet zo lang bij..maaruh ik heb ook een 1380 met 18 cc omega forged en een eaton m45.
Puur omdat ik te lui was om een turbo te bouwen.....zo'n kitje van vmaxscart. Lekker makkelijk.
En nog veel meer onzin om vr6-en mee te plagen........