Wie heeft er ook 1380cc?

RE: Wie heeft er ook 1380cc?

compressie verhouding, maakt niks uit met warme of koude motor.

(Vs+Vc)/Vc

(Verbrandingsruimte + slagruimte)/Verbrandingsruimte

dat moet je uitliteren... en meten en berekenen.

iemand anders nog dan? :)

@teakeb:
Zeer belangerijk, bij een te hoge waarde zal de benzine ongecontroleerd door de hoge druk exploderen, vroegtijdig wat grote motorschade tot gevolg heeft (pingelen)

mvg robert

2 jeroen2:

Het mengsel is idd gewoon heel arm op dat moment. Alleen het lastige is even dat we niet weten waarom hij tijdens het rijden anders op hoge toeren reageert dan in z'n neutraal. Tijdens het testen in de neutraal zat ik op toeren op een gegeven moment op een lambda van onder de 0.7 bij 4000 rpm, zonder dat het probleem opduikt. Maar als ik tijdens het rijden 4000 rpm ga maken dan komt het probleem, voel ik dat er een groot deel van het vermogen wegvalt, en geeft de lambdameter een volledig arm mengsel aan.

Maar we gaan idd even de injectors uitmeten, want het aangepaste map-signaal blijft wel gewoon goed. Dus het moet iets zijn wat tussen dit aangepaste map-signaal en de daadwerkelijke inspuiting zit, en in mijn ogen kunnen dit dan idd ook alleen maar de injectors zelf zijn.

de ecu weet toch wel of je belast of onbelast draait? wat je bij neutraal bij een bep. toerental meet zegt niks over wat 'ie belast doet

Nee , de ECU ziet NIET dat je belast draait , dat doet je voet voor je , alleen stationair houd je ECU je motor op toeren , zodra je boven de 1200 komt niet meer.
Dit kan je eenvoudig testen , zet je motor op 2000rpm en zet nu alle electro aan die je maar hebt ..... en voila je toeren zaken .... je bent belast!!!!
Zou de "ECU" dit wel compenseren dan noem je dit een cruisecontrol!!
Greetz , Jeroen2 ;)

Maar onbelast bij een bepaalde gaspedaal stand heb je toch een heel ander toerental dan belast? Beide kan de ECU uitlezen...

Precies , net als ik hier boven schreef.

Het enige wat je ecu doet is :
bij een bepaalde gasstand en vacuum je ejector aansturen.
Echter , als je motor nu te weinig toeren draait bij veel belasting neemt hij zelfs gas terug (torque limitter).
Bij een bepaald vacuum je tijd vervroegen.
Bij een bepaald toerental top en bodem meten wanneer hij moet pulsen (basis en dus niet vervroegen).
Bij een bepaald constant toeren en gasstand op je lambda z'n brandstof naar "schoon" regelen.

Greetz , Jeroen2 ;)

Helaas helaas, de lambdasimulator aangesloten, maar het probleem blijft :( De motor loopt idd wat feller met de simulator, maar ook onrustiger. Maarja, dat maakt allemaal niet zoveel uit, want d'r moet toch weer aan gewerkt worden. Op een of andere manier kan de ECU niet tegen de aangepaste signalen, ik weet niet waarom, want soms reageert hij er feller op dan anders. Het tunen van een 1380 mpi valt idd niet mee :P

Beste Mensen,
Ik ben momenteel op zoek naar een goede ontsteking voor een pre A+ blok, echter kom ik er niet echt uit. Wat gebruiken jullie voor ontsteking ? Wat kunnen jullie aanraden ? Met de gele bijbel alleen kom ik er niet uit .....

@Reezz: Dat is geheel afhankelijk van hoe de motor is opgebouwd.
motor type(1000/1100/1275)
Elektronische ontsteking?
standaard of stage one in/uitlaatsysteem?
Nokkenas standaard of sportieve nokkenas?
Om maar even wat te noemen.

type : 1380
cooper S MK3 Kop
286 Kent
Omega zuigers
LCB
verlicht vliegwiel
dubbele klepveren
compressie = waarschijnlijk aan de wat hogere kant
brandstof voorziening nog onbekend
welke gegevens wil je nog meer hebben ?

Beste Mensen,
Ik heb gisteravond de compressie kunnen berekenen , ik kom uit op 11,6 .

@ booster : Ben jij al verder gekomen met zoeken naar een onsteking ?
En trouwens ; om het pingelen te voorkomen je onsteking zeker niet TE vroeg zetten. Je hebt een wat hogere compressie dus minder timing nodig. Je hebt volgens mij dan ook niks aan de ontstekingstijden die andere hebben. ;)

Heb van het oude type blok, het A blok, de ontsteking. Hierin zit dan weer zon ombouw setje naar een elektrische ontsteking. Ik heb de mijne nog niet aan de praat, dus ik zou niet weten hoe dit gaat lopen.

11,6 is wel hoog :o .
Een kerel die ervaring heeft met oude cooper sjes, had het over dat ie met een compressie van over de 11, de auto altijd in versnelling uit moest zetten, anders zou die "nadieselen".
Heb jij hier geen last van?

mvg robert

betreft het " nadieselen " , ik heb niks gemerkt toen we hem lieten draaien voordat ik dit blokje kocht, echter : het start koud in 1 klik maar als ie een paar minuten heeft gelopen en je wilt hem opnieuw starten dan ben je wel ffe bezig.

Maar je gebruikt dus een orginele onsteking , welke precies ? en waarom krijg je hem niet aan de praat ??

ik ben nog bezig met opbouwen:

-kabelboom aansluiten
-weber aansluiten en afstellen
-oliefilter en olie vullen
-radiateur voorlangs
-oliekoeler aansluiten

vergeet nog wel wat volgens mij :P
en ben druk met school, dus dit duurt nog wel enkele weken.

Over de onsteking: gewoon de standaard lucas, met dus die elektrische ontsteking ingebouwd

mvg robert

Ander vraagje:

hoeveel weegt je vliegwiel? en merk je veel verschil, of heb je niet de 1380 met de standaard gereden? :|

mvg robert

Hij heeft nooit een standaard vliegwiel gehad dus daar kan ik geen antwoord op geven, maar toen ik hem kocht moest ie 1500 rpm stationair draaien, anders slaat ie gewoon af. Dus ik moet nog het 1 en ander uitzoeken wat dit betreft. Maar aangezien hij zo "standaard" door de tuner is afgeleverd ga ik er niks aan veranderen. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je met je blok wilt : of je het in het normale verkeer wilt gebruiken of voor race doeleinden. Ik denk dat je die afweging eerst moet maken voordat je er meer / ander speelgoed op gaat zetten :9 :)" title="Evil" />

Trouwens , heb je een ontsteking met vacuum ? en het type lucas ? 23/25/43/45 ????

Ben niet zon expert in ontstekingen, maar dit staat erop:

41257 F
51 71

25D

Meer getallen heb ik er niet op kunnen vinden.
Met vacuum dus
Kun jij dan zo zeggen, of ik wel de goeie heb, voor de 1380?

mvg robert

Ja , maar dan moet ie wel op " maat " gezet worden voor je blok , eerst moet je de tijd van je ontsteking weten en daarna moet je de " gevoeligheid " van je onsteking gaan bepalen , zie gele boekie. Het grote probleem is dat je niet weet hoe de timing ongeveer moet gaan staan en ik moet nog uitzoeken hoe ik dat moet doen. Ik heb geen zin om mijn blok te gaan mollen :((

Het afstellen kom ik nog wel uit, maar het ging me er vooral om, waar dat getal voor staat, 23/25/43/45?

mvg robert

Het getal staat volgens mij alleen voor het type, en voor niks anders. maar dat weet ik niet zeker !

Mischien kan meneer van den Bogaard ons uit met deze vraag helpen? \\:)/

41257 F
51 71

25D

25 D is inderdaad het type

41257 is de 'uitvoering' (volgens mij de vervroegingscurve)

mij lijkt dit wel een leuke oplossing:
http://www.123ignition.nl/brand/Mini.html
http://www.britishsportscars.nl/123%20ignition.htm

.. keuze uit 16 curves, model voor A of A+ verkrijgbaar (geen ervaring mee) zie ook de .pdf op de eerste site.

HTH,
Theo van den Bogaard

:9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9
maar > 285 eurotjezz , leuke gadget , neem het zeker in overweging. Iemand ervaring met deze 123 ??

Trouwens ; but makes the engine spin like a Japanese sewing-machine!

Dat vind ik nou weer jammer :((

krijg dat geluidsbestandje niet voormekaar, dus kan niet mn oordeel geven over die naaimachines :(

Theo: bedankt :)

beetje teveel geld voor zon 123onsteking voor mijn low budget 1380 project. Maar laat ons wel horen als je er ervaringen mee hebt reeezzzz.

mvg robert

Doe ik als de ontsteking iets voor mij is , trouwens, vandaag erachter gekomen dat ik een DAM2886 bak heb, ik ben echt weer een MEGA MAZZEL P*K. :D \\:)/

onder het motto "er bestaan geen domme vragen"
en "niet geschoten is altijd mis":

wat is een dam2886 bak? kan meer krachten aan dan een ..? bestaat hier een pagina over ofzo?

het schijnt dat het gietstuk van een 2886 beter is dan de ander gietstukken (hogere kwaliteit allu)

het heeft niks te maken met de inhoud van de bak de tandwiellen zijn niet beter of slechter
maar de behuizing ist dus steviger

Ehh... ben er geen expert in maar ik heb het wel over de binnenkant van de bak. Het is beter in kwaliteit en kan meer trekkracht hebben. Dit omdat het hoofdlager met 4 bouten vast zit , het rondsel zit vaster. Kortom , het kan de trekkracht beter voortduren. Dit in tegenstelling tot andere STD bakken. Maar dat is wat ik er tot nu toe van begrepen heb. Ben me nog aan het verdiepen in dit soort dingen. Vandaar ook de ( beetje ) overdreven reactie :+)

stel je dus eens voor:

je hebt een maximaal opgevoerde 1380, en heb je net niet het 2886 gietwerk, maar wel de sc versnellingen. dan loopt dus de zooi alsnog kapot?

ach met een vol getunede 1380 slijt je bak zowiezo sneller

maar wat bedoel je met sc?
straight cut ?

straight cut gears ja, want dit is meestal DE aanpassing die je moet doen wil je het heel houden

of wordt op een of andere manier ook nog de bak versterkt met stangen of iets dergelijks?

als het niet je dagelijkse auto wordt zou ik niet meteen voor een sc bak gaan. standaard bak houdt het wel even vol. ik ga ook een standaard bak onder mijn 1380 hangen. en ik krijg toch een vrij pittig blokje :D specs staan paar pagina;s terug. tegen de tijd dat ik een sc bak kan betalen komt die er ook wel onder.

denk er hetzelfde over, word niet mn dagelijkse auto, maar kan het gewoon niet betalen.

dus als iemand dat gezoem van zn sc bak zat is, en wil ruilen tegen een goeie standaard bak :)

In het boek van vizard heb ik gelezen dat voor een goed getunede 1380 een big bore uitlaat spruitstuk eigenlijk het beste is. Nu heb ik hier een sportex lcb liggen maar die is volgens mij niet speciaal grote in bore. Medium bore dus. Is het aan te raden om toch maar voor een big bore te gaan? en heeft iemand hier ervaring mee.

Gaat hier dus om een minisport 1380 met stage 3 kop 286 kent cam high lift rockers verlichte krukas aldon ontsteking dellorto 40 etc etc.

nee een big bore is doorgaan met deze setup nog niet nodig.

een 1380 met 286 en stIII en webers is nog een wegmotor.

een high power 1380 is meer een 300+ nokkenas en 140+ pK

Op een 1380, en eigenlijk op elke motor, zou ik wel een fatsoenlijke LCB gebruiken en daar reken ik Sportex niet onder.

Dennis

Het feit dat de sportex lcb een van de goedkopere is wil niet zeggen het een slechte is. Ik heb goede resultaten gezien met deze lcb. En het prijs verschil met bijvoorbeeld een maniflow lcb ligt toch rond de 125 euro. Wat ik toch aanzienlijk vind voor een stukje pijp. Maar goed dit is een hele andere discussie.

Afgezien van eventuele prestaties, is de pasvorm van die dingen gewoon hopeloos.

Dennis

Mijn 1380 is uiteindelijk klaar....... :D

Hij rijd als een dollehond... klinkt ook zo.
Met een sportex lcb en een big bore (50 mm)linkpijp op mijn DTM playmini uitlaat.
Ik heb geen probleemen met mijn spruitstuk hoor.

Moet em nog lekker in rijden en dan naar de dyno.
Ik hoop er meer als 100 pk's te hebben.

Mazzel Mike. 8)

heb je een middendemper er tussen voor de tegendruk? of gewoon alleen de einddemper.

wat zijn de verdere stats van je blok?

@ Mike,

Hoe rijd jij je motor in ? Ik heb nog nooit een motor ingereden, laat staan een 1380. Wel heb ik al inloop-olie en heb gehoort dat je slecht 60 % van het vermogen mag benutten, dus geen steile heuvels pakken enzo ( drempels ? :+) ) . Veel snelweg is ook een goede manier......

het mooist om een motor in te rijden is als je eerst een keer 1(of 2) tank achter elkaar leeg rijd op zo'n 3000 toeren

bij voorkeur s'nachts want dan is het rustig op de weg en heb je weinig last van stop lichten file's e.d.
dus lekker toeren

@ Mini weert.

1380
Bigbore uitlaat
Hiff 44 (wordt een 40/45 weber als ie in gereden is)
stage 4 kop
een oude nokkenstok van bmc 288 graden (Fast road/race) 8)
gewone bak niet rechtvertand of zo.
3.2 dif.
en een zwaar rechter voet. :D

@ reezzz de maneer van nonono kan, maar ik rij er mee naar mijn werk +/- 28 km.
Gewoon lekker rijden (daar is ie toch voor)en als ie warm is kan je gerust een keer door trekken.
Met een 288 nokken as moet dat wel want zijn toeren gebied is van 2500 naar 7500 rpm.
Ik ben nog niet boven de 6000 geweest volgende week een keer.
Alles goed naar kijken tijdens het rijden....Olie/temp water enz.
En dan lekker naar de dyno als je +/- 1000 km heb gahad.(als ie lekker loopt dan he O:) )

mazzel Mike.

Dat zijn toch ongeveer de zelfde stats als ik krijg. Ben je toevallig op de clubdag in oktorber? dan ben ik toch wel eens benieuwd hoe dat klinkt allemaal :P
(waarom geen high lift rockers?)

1380 blok is eindelijk klaar :)

Stage4 kop,rimflow kleppen.
285 piper met dubbele ketting.
Sccr bak X-pin 3.1 diff.
Verlichtvliegwiel+backplate.
Rally koppelingsplaat.

Hs6 wordt weber eerst ff inplanken :+)

als er wat meer mensen klaar zijn met projectjes misschien een leuk idee om een keer dragraces te houden ofzo? O:) zijn er toch wel een paar aan elkaar gewaagd met een na genoegen zelfde setup 8)

Mini-Weert schreef:

(waarom geen high lift rockers?)

Omdat een scherpe nokken as dat niet nodig heeft,
die is al hoog genoeg.
Mijn kleppen gaan nu al bijna 10 mm open.
Meer en ik krijgt probleemen met mijn (dub.)klepveeren.
Ik kan nu max. met een 1.4 rocker rijden.

En als je een Mini wil zien dragracen moet je een keer naar Zandvoort kommen.
Ik zat bij Dodare mooi tussen de echte Dragautos te rijden!

Mazzel Mike.

O ja de Mini van Vis rijdt wel lekker zeg. 8)

leuk idee om een keer dragraces te houden ofzo?

:D :D :9 :9

Het is inderdaad opvallend dat we met z'n 3en gelijktijdig klaar zijn met ons 1380 project :)" title="Evil" />

ik ben helaas nog niet klaar hoor :P nog een maandje of 2 - 3
maar wel leuk om te zien dat er steeds meer komen inderdaad.

Even een kleine update, het werk ligt toch even stil omdat de Mini bij de plaatwerker staat nieuw plaatwerk aan de voorkant.

Dat het brandstofprobleem met de piggy verholpen gaat worden zie ik niet meer gebeuren. Dit gaat er dan ook vanaf zodra de Mini terug is van de plaatwerker. We hebben van alles geprobeerd, maar het gaat gewoon niet werken om wat voor reden dan ook.
Ik heb laatst getest met een afgeknepen retourleiding, en dat geintje trapt de ecu wel in.
Misschien dat we de brandstofdruk gaan verhogen met een fuelpressure-regulator, maar bij een van de Minicenters werd me verteld dat dit niet zou kunnen bij een mpi? :?

Omdat de Mini nu een 100% hobby auto wordt nu ik er een Golfje I bij heb gekocht voor de winter, komt er ook een ander differentieel in. De 2.76 gaat eruit, en er komt of een 3.2 in (als die er nog is) of anders een 3.44.

Nog even een vraagje op het einde, zijn de in- en uitlaat poorten bij een stage 3 kop ook groter gemaakt?

Groeten Jurgen